با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری بررسی رابطه بین هزینههای کیفیت و کیفیت در شرکت شیر پگاه خوزستان» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.
فهرست محتوا
فهرست محتوا
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقبق14
بخش اول – مبانی نظری تحقیق15
2-1. مقدمه. 15
2-2. مفهوم کیفیت16
2-3. هزینه های کیفیت16
2-4. عوامل موثر بر هزینه های کیفیت16
2-5. انواع هزینههای کیفیت17
2-5-1. هزینه های پیشگیری19
2-5-2. هزینه های ارزیابی19
2-5-3. هزینههای شکست19
2-5-3-1. هزینه های شکست داخلی20
2-5-3-2. هزینه های شکست خارجی20
2-6. مزایای هزینههای کیفیت20
2-7. موانع موجود در برنامهریزی کیفیت21
2-8. دلایل ناکامی سیستم هزینه یابی کیفیت21
2-9. مدل های تعیین هزینههای کیفیت24
2-9-1. مدل P-A-F25
2-9-2. مدل هزینه فرصت یا هزینه پنهان27
2-9-3. مدل هزینه فرایند. 28
2-9-4. مدلABC 28
2-10. روش های جمعآوری هزینههای کیفیت29
2-10-1. روش سنتی.. 29
2-10-2. روش مستند سازی عیب30
2-10-3. روش مراقبت از زمان صرف شده 30
2-10-4.روش ارزیابی.. 30
2-11. روش و مدل مورد استفاده در تحقیق حاضر30
2-12. بخش دوم: پیشینه تحقیق31
2-12-1. تحقیقات مرتبط انجام شده درخارج از کشور: 31
2-12-2. تحقیقات مرتبط انجام شده درایران: 32
2-13. خلاصه وجمع بندی35
منابع و ماخذ 81
مقدمه
شرکت ها، کالاها و خدماتی را تولید و عرضه می کنند که مصرف کنندگان آن ها را می-خواهند و نیاز دارند در نتیجه آن ها برای کسب درآمد بیشتر، پیوسته می کوشند برای خواسته-های مشتریان خود اهمیت قائل شوند، با طراحی و تولید محصولات جدید نظریات آن ها را در ارتقای کیفیت محصولات اعمال نمایند و با توجه به قاعده مثلث بقـا (هزینه کمتر، زمان کارکرد بیشتر و کیفیت بالاتر) قادر خواهند بود ضمن تحصیل سودهای هنگفت، در میدان رقابت به فعالیت ادامه دهند. عواملی همچون رقابت و تغییرات فناوری مدیران را ناگزیر می کند که به تولید محصولات و عرضه خدمات با کیفیت بالا بپردازند، نیازهای مشتریان را به سرعت تامین کنند و شاید از همه مهم تر، این فعالیت ها را با حداقل هزینه ممکن انجام دهند. عدم توجه به اهمیت کیفیت باعث از دست دادن مشتریان، کاهش فروش و سود و سرانجام منجر به ورشکستگی شرکت خواهد شد. اگر چه ارتقای کیفیت خود هزینه بر است اما در مقابل آن افزایش رضایتمندی مشتریان، حفظ سهم بازار، رشد و توسعه شرکت و دوام و بقای آن وجود دارد (صالحی، 1390).
امروزه صنعت ما نیاز به وارد شدن به بازارهای جهانی، توسعه صادارات را به خوبی احساس میکند و از جمله عوامل عمده در این راستا سطح کیفیت محصولات میباشد که به عنوان یک شاخص رقابتی نه تنها در توسعه صادارات، بلکه در کاهش واردات نقش موثری دارد. به جرأت میتوان گفت که کیفیت یکی از مهمترین مسائل در تولید میباشد.
از این رو توجه به سیستمهای مدیریت کیفیت به منظور دستیابی به بازارهای داخلی و بینالمللی، بهبود کارائی، استانداردهای بالاتر، سیستمها و رویههای مناسب تر، انگیزه بهتر، افزایش رضایت مشتری و همچنین کاهش هزینهها و صرفه جویی بیشتر، ضروری میباشد.
فهرست منابع
- ابراهیمی، سعید، (1380)، “بررسی هزینههای کیفیت در صنایع با مقیاس کوچک، مطالعه موردی: شرکت فرمان خودرو سپاهان”.
- امامی، رضا، (1386)، “روش های هزینه یابی کیفیت”، ماهنامه تدبیر، شماره 181، ص58.
- ایزدی نیا ، ناصر؛ کمالی ،رضا، (1392)، “بررسی تاثیر اجرای سیستم هزینه یابی کیفیت بر مدیریت هزینه در شرکت پالایش گاز فجر جم”.
- آذر، عادل؛ مومنی، منصور، (1383)، “آمار و کاربرد آن در مدیریت”، انتشارات سمت، تهران، چاپ سوم.
- بهشتی، فرشته؛ قوامی، سید محمد حسین، (1378)، “پیاده سازی سیستم هزینه یابی کیفیت در شرکت فرآورده های نسوز پارس”.
- پورزرندی، محمدابراهيم؛ مينويي،مهرزاد؛ بيگدلي، سحر، (پاییز1389)، “طراحی الگوی شناسایی و محاسبه هزینههای کیفیت در صنایع خودرو سازی”، دانش مالی تحلیل اوراق بهادار.
- پورقدیری، مهرداد، (1387)، “بررسی موانع عدم توسعه هزینه یابی کیفیت در صنعت خودرو سازی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران”، پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه آزاد اراک.
- حافظ نيا، محمدرضا، (1385)، “مقدمهاي بر روش تحقيق در علوم انساني”، انتشارات سمت، تهران، چاپ هشتم.
- خاکي، غلام رضا، (1391)، “روش تحقيق با رويکردي به پايان نامه نويسي”، کانون فرهنگي انتشارات داريت، تهران، چاپ دوم.
- خیرخواه، مرتضی، (1384 )، “روش های جمع آوری هزینههای کیفیت”، دنیای کیفیت برتر، سال2 ، شماره7، ص18.
- دارابی، رویا؛ فلاح نژاد، علی، (1388)، “ارزیابی موانع توسعه هزینههای کیفیت در صنعت محصولات شیمیایی”، پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی.
- دیل ،بی. جی؛ پلانک، جی.جی، (1381)، “هزینه یابی کیفیت”، ترجمه فرانک جواهر دشتی و محمد ابراهیم آهویی، تهران، سازمان مدیریت صنعتی.
- رجبی، حمیدرضا، (1380)، “طراحی الگویی برای شناسایی و کنترل هزینه های کیفیت، مطالعه موردی شرکت تولیدی لاستیک دنا”.
- رهنمای رود پشتی، فریدون؛ جلیلی، محمد، (1386)، “هزینه یابی هدف”، انتشارات ترمه.
- سرمد، زهره، (1380)، “روش هاي تحقيق در علوم رفتاري”، انتشارات آگاه، تهران، چاپ دوم.
- شعری، صابر، (1384)، “تجزیه و تحلیل هزینه های کیفیت”، فصلنامه حسابرس، شماره1، سال سوم.
- صالحی، اله کرم، (1390)، “هزینه یابی کیفیت چالش ها و راه کارها”، ماهنامه مدیریت، شماره 231، ص22-28.
- فارسیجانی، حسن، (1386)، “کلاس جهانی سازمان ها و مدیریت کیفیت جامع”، تهران، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.
- فارسیجانی، حسن؛ کیامهر، امیرکامران، (1387 )، “بررسی جایگاه هزینه یابی کیفیت در مدیریت ارتقا سازمانی”، پیام مدیریت، شماره 28، ص 2.
- الفت، لعیا؛ زنجیرچی، سید محمود، (1387)، “چابکی: روایتی نوین از مفاهیم گذشته” فصلنامه مدیریت صنعتی، شماره11، ص 39-38.
- معروف خانی،مرتضی، (1392)، “هزینه یابی کیفیت در پروژه های کاربردی در پدافند غیرعامل”، ششمین کنگره انجمن ژئوپلتیک ایران پدافند غیرعامل.
- “مطالعه موردی بر رفتار هزینههای کیفیت: مطالعه موردی در شرکت قالبهای صنعتی ایران خودرو” (COQ)، (1390).
- مکارم، ناصر، (1387)، “رابطه هزینه با بلوغ سیستم کیفیت”، نشریه حسابدار، شماره196
- ممبینی، غلامرضا، (1377)، “پژوهش کاربردی سیستم هزینهیابی کیفیت در شرکت های دارویی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران”.
- مومنی، منصور؛ فعال قیومی، علی، (1391)، “تحلیل های آماری با استفاده از spss “، ویرایش چهارم، چاپ هفتم.
- نیکبخت، محمدرضا، (1391)، “حسابداری مدیریت”، تهران، موسسه کتاب مهربان نشر.
- هادوی، سیدمحمدجعفر، (1375)، “تدوین مدل اجرائی مدیریت کیفیت جامع، برای صنایع مخابراتی راه دور ایران”.
- 28. Chopra, Arvind & Dixit Garg, (2011) , “Behavior patterns of quality cost categories”, Total Quality Management, Vol. 23, PP. 510 – 515.
- 29. Crosby, P.B. (1979), “Quality is Free”, New York: McGraw-Hill
- 30. Dale B.G. & Wan, G.M. (2002). “Setting up a Quality Costing System: An Evaluation of the Key Issues”. Business Process Management Journal, Vol. 8, No. 2, pp: 104-116
- 31. Davis, Aquilano & Richard B.chase Chasse. (2003), “Fundamentals of Operation Management”. McGraw-Hill Companies.
- 32. Eldridge, S.; Balubaid, M. and Barber, K.D. (2006), “Using a Knowledge Management Approach to Support Quality Costing”, International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 23, No. 1, pp: 81-101
- 33. Gryna, F.(1988).”Quality costs”, jurans quality control hand book, 4th ed
- 34. Hansen & Mowen (2005), “Management Accounting” , 7edition, THOMSON
35.Harington, H.(1998), ”Poor Quality Cost Concept and Practice”, Mc Graw Hill.
- 36. He, Dadi, (2010), “Engineering Quality Systems: Cost of Quality”, Modern Applied Science, Vol. 4, No. 5, PP. 102.
- 37. Mandal, P. and Shah, K. (2002), “An analysis of quality costs in Australian manufacturing firms” , Total Quality Management, Vol. 13 2, pp.175-182.
- 38. Omar m.k, murgan sh, (2014) ,”an improved model for the cost of quality”, international juran of quality and reliability management, volume 31, issu4
- 39. Schiffauerova, A. and Thomson, V(2006), “Managing cost of quality: Insight into industry practice” , The TQM Magazine.
- 40. Varila Mikko, Suomala Petri and Jokioinen llkka(2007), “New boost to quality costing: for ex post failureappraisal to proactive product and process improvement”
- Vincent K. Omachonu , Sakesun Suthummanon, Norman G. Einspruch.(2004). “the relationship between quality and quality cost for a manufacturing company” quality and quality cost . International Journal of Quality & Reliability Management Vol. 21 No. 3.
- 42. Zhao FJ.(1999).”Sulphur Assimilation and Effects on Yield and Quality of Wheat”Journal of Cereal Science, Volume 30, Issue1
- به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.