مبانی نظری و پیشینه پژوهشی مبانی اخلاقی حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر عرفی

نوع فایل
word
حجم فایل
238 کیلوبایت
تعداد صفحه
140
تعداد بازدید
294 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری  مبانی اخلاقی حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر عرفی» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

فهرست محتوا

مقدمه. 2

بخش اول: مبانی اخلاقی حقوق بشر عرفی

مقدمه. 14

فصل اول: مفاهیم.. 15

مبحث اول: معنای حق.. 15

مبحث دوم: مفهوم حق.. 16

مبحث سوم: تحلیل ماهیت حق.. 20

فصل دوم: مبانی.. 25

مبحث اول: کرامت انسانی.. 25

مبحث دوم: عقل گرایی علم محور 30

مبحث سوم: فردگرایی.. 32

مبحث چهارم: نظریه حقوق طبیعی.. 34

مبحث پنجم: نظریه قراردادگرایی در حقوق بشر عرفی.. 42

مبحث ششم: نظریه سودانگار 46

فصل سوم: مناشئ، منابع و اسناد حقوق بشر عرفی.. 47

مبحث اول: مناشئ و منابع حق در حقوق بشر عرفی.. 47

مبحث دوم: اسناد حقوق بشر عرفی.. 48

بخش دوم: مبانی اخلاقی حقوق بشر اسلامی

مقدمه. 53

فصل اول: مفاهیم.. 55

مبحث اول: معنای حق.. 55

مبحث دوم: تحلیل ماهیت حق.. 61

مبحث سوم: فلسفه حق در حقوق بشر اسلامی.. 63

فصل دوم: مبانی.. 65

مبحث اول: کرامت انسانی در اسلام. 65

مبحث دوم: حقوق طبیعی در اسلام. 69

مبحث سوم: اصول موضوعه حقوق بشر اسلامی.. 72

فصل سوم: مناشئ، منابع و اسناد حقوق بشر اسلامی.. 84

مبحث اول: مناشئ و منابع حق در حقوق بشر اسلامی.. 84

مبحث دوم: اسناد حقوق بشر اسلامی.. 87

بخش سوم: بررسی حق­های بنیادین و قواعد حقوقی

مقدمه. 89

فصل اول: بررسی حقهای بنیادین در نظام حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر عرفی.. 91

مبحث اول: حیات… 91

مبحث دوم: آزادی.. 95

مبحث سوم: برابری.. 104

مبحث چهارم: مالکیت… 107

فصل دوم: بررسی تطبیقی اعلامیه جهانی حقوق بشر و اعلامیه اسلامی حقوق بشر. 109

مبحث اول: مقایسه و تطبیق اجمالی مواد اعلامیه جهانی با اعلامیه اسلامی.. 109

مبحث دوم: وجوه اشتراک و افتراق قواعد اعلامیه جهانی و اعلامیه اسلامی حقوق بشر 127

نتیجه گیری.. 131

 

مقدمه

جمال مبارک و نورانیِ حقیقت حقوق بنیادین بشر، اصیلترین، جاودانه­ترین و زیباترین راز هستی و نیاز آدمیست که سلسله عالمان صادق و مؤمنان مصدّق و عارفان صدِّیق و صوفیان صِدّیق و صالحان صَدوق چه جانها که در راهش نباخته و چه سرها که در پایش نداده­اند؛ و شریعت شناسان خدانشناس و خداشناسان شریعت ناشناس و دین شناسانِ ناپارسای و پارسایانِ دین ناشناس و دنیاطلبان دین فروش چه گندم نمایی­ها و جو فروشی­ها و توطئه­ها و ترفندها و درازدستی­ها و کوته آستینی­ها که برای محو و مسخ و نسخ و فسخ آن نساخته و نپرداخته­اند. چه تلخ واقعیتی است مظلومیت این حقیقت و چه شیرین حقیقتی است مقبولیت این واقعیت که در مصاف همیشگی حق و باطل در تاریخ انسان، حقیقت، سربلند و سرفراز و باطل از بین رفتنی و نگون­سار خواهد بود[1]. این والا و بالانشینی حقّانیتِ جوهرِ حقّة حقوق بشر، گذشته از واقعیتِ گوهرِ حقوقِ حقّة بشر، وامدار و رهین تأمّلات و تعلّمات خالصانه و مخلصانه حق جویانی است که در آسمان ایمن نظر و وادی اَیمن عمل کریمانه گام زده و موسی­وار از دام و دانه فرعونیان رسته، نیل تاریک و ظلمانی حقوق بشر عرفی را با عصا و ید بیضا و نورانی حقوق بشر دینی شکافته­اند و چشمه­های معارف اخلاقی و حقوقی انسانی و الهی را از دل کوه­های سخت و زفت اما سست و بی بنیاد عرفیگری روان ساخته، پایان دولت سحر مدت لاییسیته را نوید داده، بند از پای لیلای عدالت گشوده، مجنون سکولاریسم را با معجون معنویت در شفاخانه دین معقول نموده، شفا داده­اند و آنچنان تشت رسوایی شک نیاوردگان کرده یقین و ناآزمودگان فضول آیین عرفی مسلک را از بام حقیقت روحانی بر زمین واقعیت جسمانی فرو کوفته­اند که صدا و ندای آن تا قیام قیامت از عرش لاهوتی تا فرش ناسوتی طنین انداز گشته است.

در این میان نقش و تأثیر ادیان الهی و خصوصاً اسلام عزیز و پیامبر اکرم(ص) و جانشینان بر حق و گرامی او برجسته­ترین نقشهاست.[2]

بسیاری از سوره­های قرآن کریم و احادیث شهادت می­دهند که دین مبین اسلام در اساس با اصول اقدس و مبانی مقدس حقوق بشر از جمله کرامت و حیثیت و منزلت انسانی، بردباری، همبستگی و برابری یعنی همان اصولی که در اعلامیه جهانی حقوق بشر مستور و مستتر است، همخوانی­ تامّ و تمام دارد.[3]

در اسلام انسان به تعبیر قرآن و بر اساس آیه «انّی جاعل فی الارض خلیفه[4]» در جایگاه خلیفه اللهی و وارث زمین است و به تعبیر الهیات مسیحی که می­گوید:

God created man in his image[5]

از حیثیت و منزلت خاصی برخوردار می­باشد. پیامبران الهی، حقوقدانان رمی، متألهان مسیحی، مصلحان مسلمان و خیراندیشان تاریخ انسان نیز نهایتاً هر یک به عبارتی بر این معنا اشارتی  نموده­اند. مضامینی چون این بیت خورشید نشان سعدی شیرازی که با خامه زرین بر تارک تالار مجمع عمومی سازمان ملل متحد نقش بسته است[6]:

بنی آدم اعضای یک پیکرند                                            که در آفرینش ز یک گوهرند[7]

و یا این بیت نابغه­ی نادره مولانا جلال الدین بلخی:

جان گرگان و سگان از هم جداست                              متحد جان­های شیران خداست[8]

بر همین نهج اصول دین اسلام یعنی توحید، معاد، نبوت و همچنین در امتداد آن اصول مذهبی شیعی عدالت و امامت که با حیثیت فردی انسانی و همبستگی اجتماعی آدمیان رابطه­ای ناگسستنی دارند، گنجینه­های عظیمی محسوب می­گردند که می­توان بوسیله آنها به رویارویی با چالش­های امروزین فراروی حقوق بشر پرداخت. چالش­هایی که در جهان معاصر ورای فلسفه و مفاهیم حقوقی در حوزه تجربیات عملی با آنها روبرو هستیم.[9]

در این مقال و بر سبیل تدبیر و تحقیق بر خود واجب می­دانیم نکاتی چند را در باب مبانی اخلاقی حقوق بشر اسلامی و عرفی، بر سیاق مخلصان نقّاد و نه مفلسان مُنقاد متذکّر و متفطّن گردیم:

  • تحولات همه جانبه در قرن اخیر و به ویژه ابداع فن­آوری­های نوین ارتباطی طی چند دهه گذشته، سبب گردیده تا جوامع انسانی بسیار به هم نزدیک گردند و اعضای خانواده جهانی را در چارچوب جامعه جهانی متشکل سازند. جامعه­ای که در آن از شهروند جهانی سخن به میان می­آید، شهروندی که خود را برای رسیدن به آرمان شهر جهانی بر اساس همکاری و همزیستی و بهزیستی مسالمت آمیز آماده می­نمایند. بدیهی است که همکاری در سطح جهانی، قواعد و نرمها و ارزشها و هنجارهای مشترک حقوقی و اخلاقی را طلب می­کند که تمامی اعضای جامعه جهانی باید خود را بدانها پایبند دانسته و مشترکاً خود را ملزم به عمل بدانها در صحنه بین­المللی بدانند.[10]

مفاهیم بنیادین و اصول اساسی سازنده شالوده حقوق بشر همچون باور به حیثیت­مندی و کرامت انسانی به منزله مخلوقی متفکّر و متصرّف در عالَم و نیز برابری و تساوی ابناء بشر و وحدت عالمی و انسانی آدمی امروزه در تمام مکاتب فلسفی و اخلاقی و همه فرهنگ­ها و تمدن­ها و دین­ها و نظامات بزرگ مترقی جهان قابل مشاهده و ملاحظه می­باشد.[11]

همانگونه که می­دانیم حقوق بشر بین­المللی صرف نظر از پیشینه­ای که در ادیان و تمدن­ها و فرهنگ­های گوناگون دارد، پس از جنگ جهانی­ دوم و برای پی­ریزی نظم جهانیِ نو با خصلتی عرفی و سکولار پا به عرصه هنجارسازی بین­المللی نهاد و از آن هنگام تاکنون، با عبور از مراحل مختلف و رویارویی با چالش­های متعدد در دو سپهر نظر و عمل از کانونی­ترین گفتمان­ها در حوزه­های گوناگونی چون فلسفه و به ویژه فلسفه اخلاق و فلسفه دین، حقوق، نظریه سیاسی، جامعه شناسی و کلام از یک سو و سیاست و دیپلماسی بین­الملل از سوی دیگر بوده است.[12]

امروزه حقوق بشـر عرفی و غیردینی به عنوان بخـشی از نظم حاکم بر جامـعه بین­المـللی به عنوان ابزاری جهت نظم بخشی به روابط موجود میان اعضای جامعه جهانی به گونه­ای فزاینده از سوی مجامع جهانی با اقبال روبرو گردیده است و قواعد آن چنان خصلت آمرانه­ای[13] به خود  گرفته­اند که حتی اعتبار و مقبولیت جهانی کشورها نیز از آن ناشی می­گردد.

  • اما پرسش اساسی اینجاست که محتوای حق­های مطرح در حقوق بشر عرفی، غیردینی و سکولار را که در حال حاضر جهانشمول، جهانگیر و فراگیر گشته­اند، با چه مبانی اخلاقی و تئوریکی می­توان توجیه نمود[14] و آیا این مبانی تاب و توان پاسخگویی به نیازهای اخلاقی و حقوقی مردمان همه فرهنگ­ها حتی فرهنگ­های دینی را دارند و آیا نمی­توان جهت توجیه حقوق بنیادین بشر به مبانی اخلاقی دینی متوسل گردید و حقوق بشر دینی را بنیان نهاد. در پاسخ به این پرسش­ها و پرسش­های دیگری از این دست در عمر کوتاه گفتمان حقوق بشر چنان اختلافاتی بروز کرده است که برخی پرداختن به آن را بی ثمر دانسته­اند[15] و پاره­ای نیز اصولاً در این میان منکر مفهومی به نام حقوق بشر شده­اند و کوشش­هایی را که برای یافتن مبنای اخلاقی واحد یا متعدد برای آن صورت پذیرفته یا می­پذیرد را در عداد تلاش جهت علمی جلوه دادن جادوگری یا اثبات وجود اسب تک شاخ دانسته­اند.[16]

 

فهرست منابع

  • کتاب مقدس، بیروت، 1974.
  • ابوسعیدی، مهدی، حقوق بشر و سیر تکامل آن در تاریخ غرب، آسیا، تهران، 1345، چ2.
  • احمدی، بابک، مدرنیته و اندیشه انتقادی، نشر مرکز، تهران، 1374، چ2.
  • اشتراوس، لئو، حقوق طبیعی و تاریخ، ترجمه باقر پرهام، آگاه، تهران، 1370.
  • آشوری، محمد، حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، تهران، 1383.
  • بلوم، ویلیام. تی، نظریه­های نظام سیاسی، ترجمه احمد تدین، آران، تهران، 1373، 2ج.
  • پوپر، کارل ریموند، حدس­ها و ابطال­ها، ترجمه احمد آرام، شرکت سهامی انتشار، تهران، 1363.
  • جانسون، گلن، اعلامیه جهانی حقوق بشر و تاریخچه آن، ترجمه محمد جعفر پوینده، نشر نی، تهران، 1377.
  • جعفری لنگرودی، محمدجعفر، تاریخ معتزله: فلسفه فرهنگ اسلامی، گنج دانش، تهران، 1338.
  • جعفری لنگرودی، محمدجعفر، مقدمه علم حقوق، گنج دانش، تهران، 1382، چ11.
  • جعفری، محمدتقی، تحقیق در دو نظام جهانی حقوق بشر، دفتر خدمات حقوقی بین­المللی، تهران، 1370.
  • جوادی آملی، عبدالله، حق و تکلیف در اسلام، اسراء، قم، 1384.
  • جوادی آملی، عبدالله، فلسفه حقوق بشر، اسراء، قم، 1389، چ6.
  • جوادی آملی، عبدالله، کرامت در قرآن، مرکز نشر فرهنگی رجاء، تهران، 1366.
  • حقیقت، سیدصادق، و میرموسوی، سیدعلی؛ مبانی حقوق بشر از دیدگاه اسلام و دیگر مکاتب، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، 1381.
  • چالمرز، آلن.ف.، چیستی علم، ترجمه سعید زیباکلام، انتشارات علمی فرهنگی، تهران، 1374.
  • دانش پژوه، مصطفی؛ خسروشاهی، قدرت اله، فلسفه حقوق، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، چ 5، 1380.
  • دفتر همکاری حوزه و دانشگاه؛ درآمدی بر حقوق اسلامی، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1364.
  • راسخ، محمد، حق و مصلحت: مقالاتی در فلسفه حقوق، فلسفه حق و فلسفه ارزش، تهران، طرح نو، 1381.
  • راسل، برتراند، تاریخ فلسفه غرب، ترجمه نجف دریابندری، 2ج، ج2، چ6، کتاب پرواز، تهران، 1376.
  • رضوی فرد، بهزاد، حقوق کیفری بین­المللی، میزان، تهران، 1390.
  • زمانی، سیدقاسم؛ وکیل، امیر ساعد؛ عسکری، پوریا؛ نهادها و سازوکارهای منطقه­ای حمایت از حقوق بشر، مؤسسه مطالعات و پژوهش­های حقوقی شهر دانش، تهران، 1386.
  • ساندل، مایکل، لیبرالیسم و منتقدان آن، ترجمه احمد تدین، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، 1374.
  • سروش، عبدالکریم، مدارا و مدیریت، صراط، تهران، 1376.
  • صرامی، سیف الله، حق، حکم و تکلیف، گفتگو با جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، 1385.
  • صرامی، سیف الله، منابع قانونگذاری در حکومت اسلامی، بوستان کتاب، قم، 1382.
  • طوسی، خواجه نصیرالدین، اخلاق ناصری، چاپ بمبئی، 1267.
  • فاستر، مایکل ب. خداوندان اندیشه سیاسی، ترجمه علی رامین، امیرکبیر، تهران، 3ج، ج 2.
  • قاری سیدفاطمی، سید محمد، حقوق بشر در جهان معاصر، کرسی حقوق بشر صلح و دموکراسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، 1385، 2ج، ج 1.
  • قربان نیا، ناصر، حقوق بشر و حقوق بشردوستانه، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، 1387.
  • کاپلتسون، فردریک، تاریخ فلسفه: از ولف تا کانت، ترجمه اسماعیل سعادت و منوچهر بزرگمهر، انتشارات علمی فرهنگی و سروش، تهران، 1372.
  • کاتوزیان، ناصر، فلسفه حقوق، شرکت سهامی انتشار، تهران، 1377.
  • کاتوزیان، ناصر، مقدمه علم حقوق، شرکت سهامی انتشار، تهران، 1389.
  • کدیور، محسن، حق الناس، کویر، تهران، 1388، چ4.
  • گنون، رنه، بحران دنیای متجدد، ترجمه ضیاءالدین دهشیری، امیرکبیر، تهران، 1372.
  • گنون، رنه، سیطره کمیت و علائم آخر زمان، ترجمه مجید کاردان، مرکز نشر، تهران، 1365.
  • لیتل، دانیل، تبیین در علوم اجتماعی، ترجمه عبدالکریم سروش، صراط، تهران، 1373.
  • محقق داماد، مصطفی، فلسفه، دین، قانون، سخن، تهران، 1378.
  • محقق داماد، مصطفی، قواعد فقه: بخش جزایی، مرکز نشر علوم اسلامی، تهران، 1383، 4ج، ج4.
  • محمد رضایی، محمد، تبیین و نقد فلسفه اخلاق کانت، دفتر تبلیغات اسلامی، تهران، 1379.
  • مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران، فرهنگ علوم سیاسی، مرکز، تهران، 1374.
  • مصباح یزدی، محمدتقی، حقوق و سیاست در قرآن، اسراء، قم، 1377.
  • مصباح یزدی، محمدتقی، معارف قرآن، اسراء، قم، 1380، 3ج، ج3.
  • مصباح یزدی، محمدتقی، نظریه حقوقی اسلام، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، 1380، 2ج، ج1.
  • مصباح یزدی، محمدتقی، نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، قم، 1388.
  • مطهری، مرتضی، کتاب پیرامون انقلاب اسلامی، صدرا، تهران، 1379، چ9، صص22-6.
  • مطهری، مرتضی، کتاب پیرامون جمهوری اسلامی، صدرا، تهران، 1367، چ4.
  • مطهری، مرتضی، نظام حقوق زن در اسلام، صدرا، تهران، 1375، چ8.
  • مطهری، مرتضی، نظری بر نظام اقتصادی اسلام، صدرا، تهران، 1368.
  • موحد، محمدعلی، در هوای حق و عدالت: از حقوق طبیعی تا حقوق بشر، کارنامه، تهران، 1381.
  • مهرپور، حسین، حقوق بشر در اسناد بین­المللی و مواضع جمهوری اسلامی ایران، تهران، اطلاعات، 1374.
  • مهرپور، حسین، نظام بین المللی حقوق بشر، اطلاعات، تهران، 1377.
  • وری، پیتر، فرهنگ حقوق بین­الملل مخاصمات مسلحانه، ترجمه سیامک کرم زاده و کتایون حسین زاده، نشر سرسم، تهران، 1385.
  • وکیل، امیرساعد، حقوق بشر، صلح و امنیت بین­المللی، مجد، 1383.
  • ویژه، محمدرضا، مبانی نظری و ساختار دولت حقوقی، جنگل، تهران، 1390.
  • هاسپرس، جان، درآمدی بر تحلیل فلسفی، ترجمه موسی اکرمی، تهران، طرح نو، 1379.
  • امین، سید حسن، «مبانی و مفاهیم بنیادین حقوق بشر در شرق و غرب»، مجموعه مقالات اولین همایش بین­المللی حقوق بین­الملل بشر، دانشگاه علامه طباطبایی­(ره)، 1381.
  • آشوری، محمد، «اصل برائت و آثار آن در امور کیفری»، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، شماره 29، مهرماه 1372.
  • جاوید، محمدجواد، «درآمدی بر مبانی قانون طبیعی در اسلام با تأکید بر مکتب شیعه»، مجموعه مقالات همایش گفتگوی علم و دین: مفهوم حیات انسان و مباحث کاربردی، تهران، 15-12 اردیبهشت ماه 1384.
  • جاوید، محمدجواد؛ انوری، محمدعلی؛ «مفهوم شناسی حق و تکلیف انسانی در عصر جدید و قدیم غربی»، فصلنامه حقوق، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، دوره 40، شماره 2، تابستان 1389.
  • چنگ، گریس، «تقویت حقوق بشر با مسئولیت­های بشر»، مترجم: هدایت یوسفی، مرکز مطالعات حقوق بشر، مبانی نظری حقوق بشر: مجموعه مقالات دومین همایش بین­المللی حقوق بشر، دانشگاه مفید، قم، 1384.
  • حائری یزدی، مهدی، «اسلام و اعلامیه حقوق بشر»، سالنامه مکتب تشیع، شماره 4، 1341.
  • راسخ، محمد، «نظریه حق»، کمیسیون حقوق بشر اسلامی، حقوق بشر در جهان معاصر: دغدغه­ها و دیدگاه­های فقها و حقوقدانان، ایرانی، آیین احمد، تهران، 1388.
  • فیاض، سیدرضا، «مبانی عرفانی کرامت ذاتی انسان»، مرکز مطالعات حقوق بشر، مبانی نظری حقوق بشر، مجموعه مقالات دومین همایش بین­المللی حقوق بشر، دانشگاه مفید قم، 1384.
  • فیرحی، داوود، «اسلام و حقوق بشر؛ گزارش نشانه شناختی»، مرکز مطالعات حقوق بشر، مبانی نظری حقوق بشر، مجموعه مقالات دومین همایش بین­المللی حقوق بشر، دانشگاه مفید قم، 1384.
  • قاری سیدفاطمی، سید محمد، «نظریات اخلاقی در آیینه حقوق»، نامه مفید، سال هشتم، شماره 29، بهار 1381.
  • کدخدایی، عباس، «قانون اساسی اتحادیه اروپایی»، مجله حقوق اساسی، سال دوم، شماره 2، تابستان 1383.
  • گلدینگ، مارتین. پی.، «مفهوم حق: درآمدی تاریخی»، ترجمه و پیشگفتار محمد راسخ، مجله تحقیقات حقوقی، شماره 26-25، 1378.
  • لنگهاوزن، محمد، «دین و حقوق بشر در اندیشه هاکینگ»، مرکز مطالعات حقوق بشر، مبانی نظری حقوق بشر، مجموعه مقالات دومین همایش بین­المللی حقوق بشر، دانشگاه مفید قم، 1384.
  • محقق داماد، سید مصطفی، «مبانی نظری حقوق بشر در اسلام»، کمیسیون حقوق بشر اسلامی، حقوق بشر در جهان معاصر: دغدغه­ها و دیدگاه­های فقها و حقوقدانان ایرانی، آیین احمد، تهران، 1388.
  • محمدی گرگانی، محمد، «آزادی وجدان و مذهب»، مجموعه مقالات اولین همایش بین المللی حقوق بین­الملل بشر، دانشگاه علامه طباطبایی، 1381.
  • میرموسوی، سید علی، «فرهنگ سیاسی مشارکتی و مبنای دینی»، مجله نقد و نظر، ش3 و 4، سال دوم، پاییز و زمستان 1375.
  • نوبهار، رحیم، «اعلامیه بین­المللی داده­های ژنتیک انسانی، دغدغه­ها، رویکردها و سازگاری­های آن با دیدگاه­های اسلامی»، نامه مفید، سال دهم، شماره 46، بهمن و اسفند 83.
  • والدرون، جرمی «فلسفه حق»، ترجمه محمد راسخ، پیشگفتار مترجم، نامه مفید، سال ششم، شماره 23، بهار 1379.
  • وِلمن، کارل، «مفهوم حق(2): سهم هوفلد»، ترجمه محمد راسخ، حق و مصلحت، طرح نو، تهران، 1381.
  • هاشم زاده هریسی، هاشم، «اعلامیه جهانی حقوق بشر از منظر اسلام»، کمیسیون حقوق بشر اسلامی، حقوق بشر در جهان معاصر: دغدغه­ها و دیدگاه­های فقها و حقوقدانان ایرانی، آیین احمد، تهران، 1388.
  • دریجانی، یدالله، «بررسی تحول جایگاه فرد در کنوانسیون­های بین­المللی حقوق بشر»، پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق بین­الملل دانشگاه تهران، 1378.
  • رضوی فرد، بهزاد، «اقامه حدود در عصر غیبت»، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی، دانشگاه امام صادق(ع)، 1377.
  • عالی نژاد، جمشید، «بررسی کرامت نفس انسان در اسلام و مقایسه آن با دیدگاه فلاسفه معاصر»، پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شیراز، 1381.
  • عراقچی، سید عباس، «بررسی تطبیقی اعلامیه جهانی حقوق بشر و اعلامیه اسلامی حقوق بشر»، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، 1371.
  • محقق داماد، سیدمصطفی، مدرس حوزه و دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، مدرسه عالی شهید مطهری، تهران، آبان ماه 1390، چاپ نشده.
  • ملکیان، مصطفی، مدرس حوزه و دانشگاه، مؤسسه پرسش، تهران، آبان ماه 1390، چاپ نشده.
  • ابن بابویه، شیخ صدوق، محمدبن­علی، من لایحضره الفقیه، دارالصعب و دارالتعارف، بیروت، 1401هـ.ق.
  • الدرینی، فتحی، الحق و مدی سلطه الدوله فی تقییده، مؤسسه الرساله، بیروت، 1982.
  • الفراهیدی، عبدالرحمن الخلیل، العین، دارالهجره، بیروت، 1409هـ.ق.
  • القرطبی، محمدبن­احمد انصاری، تفسیر قرطبی، دارالاحیاء التراث العربی، بیروت، 1391هـ.ق.
  • امام بخاری، صحیح بخاری، دارالفکر، بیروت، 1405 هـق.
  • آخوند خراسانی، محمدکاظم، حاشیه فوائدالاصول، مصطفوی، قم، 1374، هـ.ق.
  • آل بحرالعلوم، سید محمد، بلغه الفقیه: با شرح و تعلیق محمدتقی آل بحرالعلوم، مکتبه الصادق، تهران، 1403 هـ.ق.
  • ترمذی، محمدبن­عیسی، السنن، دارالفکر، بیروت، 1408 هـ.ق.
  • حرّ عاملی، محمدبن­حسن، وسایل­الشیعه الی التحصیل الشریعه، با تحقیق عبدالرحیم الربانی شیرازی، بیروت، دارالاحیاء التراث العربی، 1405هـ.ق.
  • خویی، ابوالقاسم، مصباح الاصول، تقریرات درس اصول به قلم سید محمد سرور، نشر داوری، قم 1412 هـ.ق.
  • خویی، ابوالقاسم، مصباح الفقاهه، دارالهادی، بیروت، 1412 هـ.ق.
  • ذکریا، ابراهیم، کانت و فلسفه النقدیه، مکتبه مصر، قاهره، 1973.
  • راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، دارالعلم، بیروت، 1412 هـ.ق.
  • سیوطی، عبدالرحمن بن ابی­بکر، اشباه و النظائر، دارالکتاب العربی، بیروت، 1418هـ.ق.
  • طباطبایی، سید محمدحسین، المیزان فی تفسیرالقرآن، 20ج، ج2، اندیشه، قم، 1385.
  • طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی التفسیرالقرآن، دارالمعرفه، بیروت، 1408هـ.ق.
  • طوسی، محمدبن­حسن، تبیان فی تفسیر القرآن، دارالاحیاءالتراث العربی، بیروت، 1383هـ.ق.
  • غروی اصفهانی، محمدحسین، حاشیه بر مکاسب، بصیرتی، قم، 1372.
  • کلینی، محمد بن یعقوب، اصول الکافی، دارالصعب و دارالتعارف، بیروت، 1401هـ.ق.
  • کلینی، محمد بن یعقوب، فروع کافی، دار صعب و دار التعارف، بیروت، 1401 هـ.ق.
  • مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، مؤسسه الوفاء، بیروت، 1403هـ.ق.
  • مفید، محمد بن محمد، الاختصاص، مؤسسه العالمیه للمطبوعات، بیروت، 1402هـ.ق.
  • Books
  • Aquinas, T. The Varios Types of Law, Summa Theological, Translated by J. G. Dawson (ed), Qouted in Lioyds International to Jurisprudence, Sweet and Maxwell, London, 1994.
  • Conde, H. Victor: A Handbook of international Human Rights Terminology, Univerdity of Nebraska Press, Lincoln, 1999.
  • Fali, S. Nariman: The University of Human Rights, The Review of International Commission of Jurists, 1993.
  • Feldman, D.: Civil Liberties and Human Rights in England and Wales, Clarendon Press, Oxford, 1993.
  • Finnis, J.: Natural Law and Natural Rights, Clarendon Press, Oxford, 1980.
  • Freeman, M. D. A,: Lioyds Introduction to Jurisprudence, Sweet and Maxwell, London, 1994.
  • Gewirth, Alan, Human Rights, Essays on Juristification and applications, University of Chicago Press, 1982.
  • Hill, Thomas. E: Dignity as Practical Reason in Kant’s Moral Theory, New York, Cornell University Press, 1992.
  • Jones, P.: Rights, The Macmillan Press, London, 1996.
  • Kant, I.: Fundamental Principle of the Methaphysics of Ethics, transl. by Thomas Kingsmill Abbott, 10th, London, Longman, 1969.
  • Kant, I.: Grounding for the Metaphysics of Morals. Translated by Ellington J., Third ed, Hackle Publishing Company, U.S.A. 1993.
  • Kant, I: The Methaphysics of Morals, Edited by: Mary Gregor, Cambridge University Press, 1999.
  • Lavren, Paul Gordon,: The Evolution of International Human Rights, University of Pennsylvania, Press 2nd 2003, P.234-235.
  • Lioyds, Dennis: Introduction to Jurisprudence with Collected Texts, London, Stevens and Sons, 1965.
  • Mac Intyre, Alasdair: After Virtue, University of Notre Dome Press, 1981.
  • Malby, S.: Human Dignity and Human reproductive cloning, Health and Human Rights, Canada, No. 6. 2002.
  • Malpas, Jeff and Lickiss, Norelle: Perspectives on Human Dignity; A Conversation, University of Tasmania, Australia, 2007.
  • Mill, J.S: on Liberty and other Essays, edited with an introduction by John Gray, Oxford University Press, 1991.
  • Perry, Michael. J: The Idea of Human Rights, Four Inquiries, The Oxford University Press, 1995.
  • Rawls, J: The Law of People, Harvard University Press, 1999.
  • Scruton, Roger: A Short History on Modern Philosophy from Descartes to Wittgenstein, 2nd edition, London and New York, Routledge, 1995.
  • Shorter Oxford English Dictionary, Oxford University Press, London, 2002.
  • Waldron, J: Introduction, Theories of Rights, Oxford University Press, 1995.
  • Weeramantry, G: Justice without Frontries, Furthering Human Rights, oup, 2001.
  • Wise, B.R.: Outlines of Jurisprudence, London, 1984.
  • Acton, H. B.: “Kant’s Philosophy“, in W.D. Hodson, New Studies in Ethics, Vol. 1, London, Macmillan Press, 1977.
  • Acton, H.B.: “Kant’s Moal Philosophy“, London, Mac Milan, 1980.
  • Beetham: “What Future for Economic and Social Rights?“, 43 Political Studies 41, 1995.
  • Beyleveld, Deryck: Roger Browns Word: Human Rights and Human Genetics“, the Modern Law review. Vol. 61, No. 5, 1998.
  • Bix, B: “Natural Law Theory” Blackwell Publisher, 1999.
  • Dunn, J: “Justice and the Interpretation of Loke’s Political Theory“, 1968, XV 11, Political Studies.
  • Freeman, Michael: “Philosophical Foundations of Human Rights“, Human Rights Quarterly, 16, 1994.
  • Frey, R: “Act Utilitarianism” and “Rule Consequentialism” (ed), Ethical Theory, Laffollette, H. 2000.
  • Hart, H.L.A., “Bentham on Legal Rights“, Oxford Essays in Jurisprudence, oup. 1973.
  • Hill, Thomas. E: “Kantianism”, ed. Ethical Theory, Lafollette H. 2000.
  • Hofeld, W: Fundamental Legal Conceptions as Applied in Judical Reasoning, 1917.
  • Mosler, H: “The International Society as a Legal Community“, Recueil des Cours, Collected of the Hauge Academy of International Law, Vol. 140, 1974.
  • O ‘Nell, O: “Kantian Ethics“. In. P. Singer. A Companion to Ethics, Black Well Publisher, Oxford, 1993.
  • Shestack, J. Jerome, “The Philospphical Fundamental of Human Rights“, in Janusz Symonidesl. ed. Human Rights: Concepts and Standards, England, UNESCO 2000.
  • Singer, Peter: “Kant’s Ethics of Duty“, ed. Ethics, Oxford University Press, 1993.
  • Slanely, I. Benn: “Rights” in Encyclopedia of Philosophy, Edited by Paul Edwards. Vol. 17, MacMillan, inc, New York, U.S.A, 1995.
  • Waldron, J: “A Right to Do Wrong“, Ethics, Vol. 92, 1981.
  • Waldron, J: “The Philosophy of Right“, Edited by G. H. Parkinson, In Routledge Encyclopedia of Philosophy, 1995.
  • Weston, Burns: “Human Rights” in 20 New Encyclopedia, Brit, 15th Edition, 1992.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی مبانی اخلاقی حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر عرفی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *