مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بررسی اولویت‌ها و محدودیت های اوقات فراغت با تاکید بر ورزش در بازنشستگان آموزش و پرورش شهرستان شیراز

نوع فایل
rar
حجم فایل
64 کیلوبایت
تعداد صفحه
43
تعداد بازدید
375 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری بررسی اولویت‌ها و محدودیت های اوقات فراغت با تاکید بر ورزش در بازنشستگان آموزش و پرورش شهرستان شیراز» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

 

فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق

2-1- مقدمه 16

2-2- مبانی نظری  16

2-2-1- کارکردهای فراغت  20

2-2-2- تعریف تفریح23

2-2-3- تعریف ورزش 26

2-2-4- ديدگاه انديشمندان اسلامي در مورد ورزش 27

2-2-5- ديدگاه انديشمندان غربي در مورد ورزش 27

2-2-6- تعریف بازنشستگی 28

2-2-7- اهداف عمده نظام بازنشستگی 32

2-3- پیشینه تحقیق 35

2-3-1- سوابق خارجی 36

2-3-2- سوابق داخلی 38

2-4- جمع بندی کلی 40

فهرست منابع فارسی 101

فهرست منابع انگلیسی 104

 

مقدمه

زندگی ماشینی به عنوان یکی از مشکلات اصلی بشریت قلمداد می شود؛ چرا که نتیجه آن کاهش تحرک و فعالیت افراد است. از جمله مفاهیم نوینی که معنای واقعی خود را با پیدایش انواع تکنولوژی و صنعتی شدن جوامع در زندگی مردم پیدا نموده است، اوقات فراغت و نحوه ی گذراندن آن است.  ورزش های تفریحی با ورزش های مربوط به اوقات فراغت از مناسب ترین و شاید ضروری ترین گونه های گذران  اوقات فراغت در عصر حاضر است. پژوهش حاضر به بررسی اولویت ها و محدودیت های اوقات فراغت با تاکید بر ورزش در بازنشستگان آموزش و پرورش می پردازد. در این فصل تعاریف و نظریه های مربوط به اوقات فراغت و تعاریف بازنشستگی و بحث پیرامون بازنشستگی و ورزش و همچنین پژوهش های داخلی و خارجی انجام شده در مورد اوقات فراغت بازنشستگان، بررسی خواهد شد.

 

2-2- مبانی نظری

اوقات فراغت: کلمه انگلیسی ” Leisure” که به اوقات فراغت ترجمه شده است به فارسی معادل کلمه تفریح به کار می رود و به اوقاتی اطلاق می شود که افراد از پرداختن به کارها و وظایفشان فراغت حاصل نموده اند. فراغت به معنای آسودگی و آسایش است و اصولاً در مقابل اشتغالات و درگیری های روزمره که معمولاً باعث خستگی می گردند به کار برده می شود. از اوقات فراغت تعاریف زیادی شده است. دومازیه جامعه شناس فرانسوی اوقات فراغت را مجموعه فعالیت هایی می داند که شخص پس از فراغت از تعهدات شغلی، خانوادگی و اجتماعی، با میل و اشتیاق به آن می پردازد و غرض از آن استراحت، تفریح، توسعه دانش و کمال رساندن شخصیت فرد است (دومازیه، 1968).

ظهور دو مفهوم کار و فراغت به شکل علمی و نظام مند را بایستی در صنعتی شدن جوامع جستجو کرد، زیرا قبل از آن که نظام تولیدی به صورت صنعتی در آید، کار و فراغت توام با یکدیگر بوده اند و فراغت درمتن کار قرار داشت و از آن جدا نشده بود. اولین جزوه در طرفداری از فراغت برای کارگر در اروپا توسط  پل لامارک نوشته شد که حق ” تنبل شدن ” نام داشت (دومازیه، 1968).

از مشخصات فراغت در جوامع کنونی این است که دیگر فراغت به طبقات ممتاز و متنعم اختصاص ندارد بلکه به طبقات دیگر نیز تعمیم یافته است و پرداختن به انواع و اقسام  صور فراغت همگانی شده است. طی سال های اخیر با فشار افکار عمومی خواست همگانی، دولت ها  ناگزیر به اتخاذ تصمیمات برنامه ریزان و سرمایه گذاری در امور رفاهی و تفریحی مردم شده اند (زاهدی اصل، 1385). در گذشته طبقات مختلف مردم اوقات فراغت خود را در درون خانه صرف می نمودند و این اوقات صورت غیر رسمی و خدماتی داشت و با هم نشینی و گفتگو با خویشان، دوستان و همسایگان می گذشت ولی امروزه سازمان های زیادی ایجاد شده اند.

به اعتقاد روشه سازمان های تجاری اوقات فراغت، بخش مهمی از فعالیت های اقتصادی محسوب می‌گردند و مبالغ هنگفتی در رقابت های ورزشی، سینما، سالن های مختلف تفریحات و توریسم خرج می‌شود (روشه، 1375).

باتومور می نویسد: ممکن است افراد آن قدر مرفه باشند که به خوبی از عهده تهیه غذا، مسکن، وسیله نقلیه و دیگر وسایل آسایش خود برآیند ولی مسلماً به طور انفرادی از عهده ایجاد تسهیلات ورزشی و سرگرمی، یا ایجاد یک محیط جالب و مناسب بر نمی آیند (باتومور، 1367).

امروزه به یمن تکنولوژی و با تشویق آژانس های مسافرتی تعداد کثیری از مردم خانه و کاشانه خود را ترک گفته و نه تنها از شهر خود، که گاهی کشور خود را ترک گفته و به کنار دریاها و یا جاهای خوش آب و هوا رفته و مدتی را به تفریح و فراغت می گذرانند خستگی های ناشی از کار را از بدن خود خارج نموده وتمدد اعصاب می نمایند. استفاده از این گونه از تفریحات برای بازنشستگان و سالمندان نیز بسیار جالب بوده و آنان را از انزوا و افسردگی رها می سازد. بدیهی است که این گونه برنامه ها هزینه های سنگینی به خود اختصاص می دهد، که ممکن است از توان بعضی افراد خارج باشد. استفاده از وسایل ارتباط جمعی و به ویژه تلویزیون از عوامل دیگر در این زمینه است.

 

فهرست منابع

آبکار، ع.، 1388، جایگاه فعالیت های جسمانی در اوقات فراغت دانشجویان، نشریه علوم رفتاری، دوره1، شماره1.

اسدی، ع .، 1352، فراغت، تعاریف و دیدگاه های سمینار ملی رفاه اجتماع کمیته گذران اوقات فراغت، تهران، انتشارات سازمان برنامه و بودجه.

اعزازی ، ش.،1376، جامعه شناسی خانواده با تاکید برنقش، ساختار و کارکرد خانواده دردوران معاصر، تهران، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.

باتومورتی، بی.، ترجمه مجد الدین، ا. ،1367، طبقات اجتماعی در جوامع جدید، تهران، دانشگاه شهید بهشتی.

برگسن، آ. و لازار، آ.، ترجمه فرجاد، م . و گلال، ر. و بهروش، ه.، 1370، روان پرستاری در جامعه و بیمارستان، انتشارات امیر کبیر.

بریان، ا .و میشاراد، ر.، ترجمه گنجی، ح وداودیان،ا.، 1365، روانشناسی پیری، تهران، انتشارات اطلاعات.

بیوک آقازاده، ب.، 1385، بررسی نحوه گذران اوقات فراغت دانشجویان پیام نور مشکین شهر، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

پور اسماعیل، م.، 1385، بهره وری از اوقات فراغت با توجه به نظرات جامعه شناسان و مقایسه آن با آموزه های وحیانی، ص 184تا206.

توسلی، غ. ، 1385، جامعه شناسی کار و شغل، تهران، انتشارات سمت، چاپ چهارم.

حرانی، ش.، ترجمه غفاری،ع.، 1383، تحف العقول عن آل الرسول (ص) ، انتشارات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ص 57 تا409.

خواجه نوری، ا.، 1378، بررسی عوامل اجتماعی و فرهنگی موثر بر میزان گذران اوقات فراغت، مورد مطالعه: دانش آموزان دبیرستانی شهرستان آباده، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، ویژه نامه پژوهش های اجتماعی، ص 134تا156.

خوش بین، س.، 2002، گزارش از وضعیت سالمندان در ایران، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی، انتشارات اداره سلامت خانواده.

دوگاس، ب.، 1370، اصول مراقبت از بیمار، گروه مترجمین، ناشر معاونت پژوهش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

فرح بخش، م.، 1378، سن بازنشستگی و عوارض آن، روزنامه همشهری، شماره 8.

روشه، گی.، ترجمه زنجانی، ا.، 1375، سازمان اجتماعی، تهران، انتشارات سمت.

زاهدی اصل، م.، 1385، جزوه جامعه شناسی فراغت، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه، شماره31، ص 8.

زارعی، ع. و قربانی، ش؛ 1386، نیازهای اوقات فراغت سالمندان شهرستان قزوین

زیاری،ک. وحافظ، م . و فریاد، پ.، 1388، مبانی و تکنیک های برنامه ریزی شهری، انتشارات دانشگاه بین المللی چابهار، چاپ اول.

شجری، ژ.، 1373، نگرش بهداشتی بر مسئله سالمندان، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی.

صابریان، م.، 1380، بررسی وضعیت اقتصادی، اجتماعی بهداشتی ونحوه گذراندن اوقات فراغت سالمندان ساکن در مناطق شهری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان، شماره های3 و 4، ص129تا136.

عابدینی، ع .، 1379، اهداف عمده نظام بازنشستگی، ثمره خبرنامه سازمان بازنشستگی کشوری، شماره 20.

عباس زادگان، ع.، 1379، مسائل و مشکلات فرهنگیان بازنشسته استان یزد، پایان نامه کارشناسی ارشد.

فراهانی، ج .، 2008، مدیریت ورزشهای تفریحی و اوقات فراغت، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.

قنبری نیاکی، ع.، 1367، تربیت بدنی از دیدگاه اندیشمندان غرب، انتشارات کمیته تربیت بدنی.

کریمیان، ج. و شکرچی زاده اصفهانی، پ.و افشار، م.، 1389، نحوه ی گذراندن اوقات فراغت کتابداران شهر اصفهان با تاکید بر نقش تربیت بدنی و ارتباط با سلامت، ص612تا621.

کوهستانی، ح. وخلیل زاده، ع.، 1378، پژوهش در اوقات فراغت و راههای بهره وری از آن، انتشارات تیهو.

گیدنز، آ.، ترجمه صبوری، م.،1372، جامعه شناسی، تهران، نشر نی.

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندی [صفحه اینترنتی ]، روز جهانی سالمندان.

Available fron : http://www.salmandan.blogsky.com /post ID=109

محمدی، ع.، 1380، بررسی نحوه ی گذران اوقات فراغت دانشجویان پسر دانشگاه های آزاد اسلامی جنوب خراسان، پایان نامه ی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران، دانشکده تربیت بدنی.

مداح ، ب.، 1388، وضعیت فعالیت های اجتماعی و نحوه ی گذراندن اوقات فراغت در سالمندان ایران و سوئد، مجله سالمند ایران، سال سوم، شماره8.

موموندی، ا.، 1380، بررسی گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان شهر ورامین، طرح پژوهشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران.

وبلن، ت.، ترجمه فرهنگ، ا.، 1383، نظریه طبقه مرفه، تهران، نشر نی.

Blane D, Netuveli GN. Guality of life, health and physiological status and cgange at older ages. social science & Medicine2008; 66 (7): 1597

Domazedier Leisure in International Encyclopedia of the Social Seiences vol. 9Newyork the Mc. MILLAN co.1968 P.252 .

ELO S, Kyngas H. The qualitative content analysis process. JADV Nurs 2008 ; 62c1: 107-115

Evenson KR. Rosamand WD.cai J. Diezroux Brancati FL (2002)

Havion J.public Health Adminstration &Practice 1984 P.435. Influence of retirement on leisure – time physical activity: The atheros clerosis Risk in Communities Study.

Barneh Inka, EstherM.F.VanSluijs, David Physical Activity and Transitiony to Retirement: A systematic review. Am Jprev Med 2012; 43(3): 329-336.

Lahti Jouni MikkoLaaksonen, EeroLahelma, OssiRalkonen. Changes in Leisure – time physical activity a fter transition to retirement: a follow – up study.  International Journal of Behavioral Nutrition and physical Activity 2011, 8:36.

Touvier Mathilde, Sandrine Bertrais, helenecharreire, anne-claivevergnaud, Serge  hercberg, Jean-michelOppert. Changes in leisure- time physical activity and sedentary behavior at retirement: aprospective study in middle-aged French subjects. International Journel of Behavioral Nutrition and physical Activity 2010, 7: 14.

Nolan Geriatric nursing; an idea whose time has gone, Journal of Advanced Nursing.  1994. 20: 133-137 .

Parker, s. (1996): The Future of work and leisure, paladin press, London.

Rapp S, Reynolds, D.principle of Geriatric Medicine and Gerontology: Families, social support and care- giving.  4th eds. MC Graw – Hill Co. 1999

Sjosten jeymz, David Veblen. Physical Activity and Transitiony to Retirement. 2012, 9-15.

Stafford J. The importance of leisure for good health: Native American Elders perspectivs. The Gerontologist 2004; 44 (1): 534-536

Tookildsen,g. and Grhffiths, G., Lambourn (1978) Valley Recreation Study, LMGT, HOCLOW.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بررسی اولویت‌ها و محدودیت های اوقات فراغت با تاکید بر ورزش در بازنشستگان آموزش و پرورش شهرستان شیراز”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *