مبانی نظری و پیشینه پژوهشی میزان مهریه بر احساس قدرت زنان

نوع فایل
word
حجم فایل
6126 کیلوبایت
تعداد صفحه
156
تعداد بازدید
405 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری میزان مهریه بر احساس قدرت زنان» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

بیان مسئله

قدرت و احراز آن پدیده‌ای تاریخی است که همواره هم در عمل و هم در اندیشه مطرح بوده‌است. به تعبیری می‌توان گفت قدرت جزئی لاینفک از حیات بشری است که در جامعه و به تبع آن در همه ارکان اجتماعی از جمله خانواده مطرح است. در جریان تاریخ مشاهده می‌شود که در برخی مواقع قدرت در خانواده به مرد یا زن تفویض می‌شد و با آن پدرسری و مادرسری فراهم می‌آمد بنابر این قدرت هر جا به صورتی اعمال می‌شود و هر کس می‌بایست برای کسب آن به منابعی دست یابد و از شیوه‌های خاصی استفاده کند. اما بخش بزرگی از اجتماعات بشری نشان داده‌است که مردان مهمترین منابع قدرت را در اختیار داشته‌اند (ساروخانی،1384: 29).

زندگی در جامعه‌ي صنعتی با نگرش پیش صنعتی نسبت به زنان و وظیفه‌ي آنان در خانواده سنخیت ندارد. شرایط زندگی خانوادگی بر اساس نابرابری جنسیتی به وجود آمده‌است که هم فشارهایی بر زنان و هم فشارهایی بر مردان تحمیل می‌کند و در نهایت باعث می‌شود در جامعه‌ای که سلطه و اقتدار در ابعاد اجتماعی مطلوب تلقی نمی‌شود، در خانواده اقتدار مرد بر زن به وجود آید. اقتداری که باعث تسلط و نظارت مرد بر زن در تمام زمینه‌های رفتاری و اجتماعی می‌شود و در عین حال برخی از رفتارهای ناپسند مردان در خانواده را به عنوان حقوق خانوادگی آنان مطرح می‌کند، بی‌گمان این شرایط خانوادگی بر جامعه نیز تاثیر می‌گذارد.

توزيع قدرت در خانواده كه نمايشگر موقعيت افراد در سلسله مراتب خانوادگي است موضوعي مهم در روابط خانوادگي به شمار می‌آید، افراد صاحب قدرت در خانواده که به یکی از منابع قدرت دسترسی دارند امکان نظارت بر دیگران را نیز دارا هستند. فرد قدرتمند قادر است که در مواردی که تصمیم‌گیری‌های مهمی در خانواده رخ می‌دهد با اتکا به منابع قدرت در دسترس، بر روند اتخاذ تصمیم نهایی تاثیر بگذارد و دیگری را وادار به قبول تصمیم‌گیری خود نماید. فرد قدرتمند از امکانات خود استفاده می‌کند و در نتیجه، دیگری امکان طرح نقطه نظرات خود را نخواهد داشت (لوكس، 1370: 150(.

قدرت را نمي‌توان به معناي داشتن يا نداشتن (برد و باخت) در نظر گرفت، چنين برداشتي به غلو و اغراق در مورد قدرت فرد قدرتمند مي‌انجامد و باعث ناديده گرفتن نقاط “ضعف” اومی‌شود و در نتیجه امكانات فرد با قدرت كمتر براي تاثيرگذاري بر زندگي خود، زایل مي‌شود. اين حالت نه فقط در زندگي روزمره بلكه حتي در سازمان‌هايي با روابط قدرت نهادينه شده نيز وجود دارد. دربررسي مکانیزم‌هاي قدرت بايد بر روي آشكارسازي “ديالكتيك نظارت” تاكيد داشت؛ بدين معنا كه چگونه افراد بدون قدرت، به نوعي از منابع موجود استفاده مي‌كنند تا بتوانند در رابطه‌ی قدرت بر روي فرد قدرتمند اعمال نفوذ كنند. در هر رابطه‌اي كه در نظام اجتماعي وجود دارد افرادي كه ظاهرا بي‌قدرت‌ترين افراد هستند هم قادرند به منابعي دسترسي يابند تا بر روي قدرت نظارت داشته باشند. به نظر می‌رسد تنها اعمال قدرت فرد قدرتمند مدنظر نیست و فرد تحت سلطه نيز داراي امكانات نهفته و پنهانی است كه با استفاده از آنان مي‌تواند برروي فرد قدرتمند تاثير بگذارد. بر این اساس زنان هم که در خانواده از لحاظ دسترسی به منابع قدرت در موقعیت فرودست قرار دارند با استفاده از وسایل و راه‌های گوناگون سعی در کسب قدرت در خانواده دارند (اعزازی، 1380: 68).

در رابطه  میان دوفرد، مسایل مربوط به ویژگی‌های فردی و احساسی نیز نقش مهمی را ایفا می‌کنند. صاحبنظران منابع قدرت در خانواده را به شرح زیر دسته بندی کرده‌اند: قوانين، هنجارهاي فرهنگي،  منابع اقتصادی، هنجارهاي جنسيتي، تحصيلات و دانايي، تفاوت‌هاي فردي (اعتماد به نفس يا سن) توانايي برقراري ارتباط، عوامل احساسي، ويژگي‌هاي ظاهري و قدرت بدني و همچنين موقعيت و جایگاه فرد در زندگي. با نگاهی ساختاری به منابع قدرت می‌توان گفت که تحت تأثیر این منابع(قوانین، هنجارهای فرهنگی، منابع اقتصادی و قدرت بدنی) مردان در موقعیتی فرادست قرار می‌گیرند (همان).

این که افراد چگونه و در چه شرایطی احساس قدرتمند بودن می‌کنند بسیار مهم است. سهم مردان و زنان از منابع ارزشمند اجتماعات برابر نیست. در ایران نیز قانون در حوزه‌ي عمومی و خصوصی اختیار بیشتری به مرد داده ‌است قوانین خانواده نه فقط به مردان اجازه نظارت بر رفتار، تن و تصمیم‌گیری‌های فردی زنان را می‌دهد بلکه با دادن امتیازاتی به آنان جهت تصمیم‌گیری در مواردی مانند ازدواج مجدد (بدون اجازه از همسر خود) و همچنین نبود امکانات قانونی برای زنان جهت تغییر دادن شرایط زندگی توأم با خشونت (از جمله حق طلاق) به مردان امکان اعمال قدرت را می‌دهد. در قانون خانواده، ماده۱۱۰۵ ریاست خانواده را بر عهده‌ي مرد می‌گذارد. بدین ترتیب، در خانواده مقام فرادستی به پدر و مقام فرودستی به مادر و فرزندان داده شده‌است. ماده‌ي۱۱۳۳ حق طلاق را به مرد می‌دهد: «مرد می‌تواند هر وقت که بخواهد زن خود را طلاق دهد.» (قانون مدنی کشور). این باعث نابرابری در پایان بخشیدن به رابطه‌ي خانوادگی می‌شود، زیرا طبق این قانون مرد برای طلاق زن احتیاج به مدرک و دلیل ندارد، اما زنان حتی اگر حق طلاق را هم کسب کرده باشند باز محتاج ارائه دلیل و مدرک برای طلاق به دادگاه هستند. مواد۱۱۱۷و۱۱۱۴ که به مرد اجازه‌ي منع اشتغال زن و حق تعیین مسکن را می‌دهد و همچنین بند۳ از ماده۱۸ قانون گذرنامه که اجازه‌ي خروج از کشور را منوط به اجازه‌ي شوهر می‌کند، قدرت هر چه بیشتری را به مردان تفویض می‌کند. بدین ترتیب به نظر می‌رسد که مردان در رفتارهای خود استقلال عمل بیشتری دارند، در صورتی که رفتار زن به صورت وابسته به مرد و تحت نظارت او قرار می‌گیرد.

در مورد قوانین دیگر، باید به محدود بودن دسترسی زنان به منابع اقتصادی توجه داشت. گذشته از رضایت شوهر برای اشتغال که از دسترسی زن به درآمد شخصی جلوگیری می‌کند، باید از نابرابری جنسیتی در مورد ارث نیز نام برد که باعث دسترسی بیشتر مردان به منابع خانوادگی بعد از فوت همسر (زن) و دسترسی محدودتر زن به آن منابع می‌شود. طبق ماده۹۴۶ زوج از تمام اموال زوجه ارث می‌برد، در صورتی که زن از اموال منقول و از ابنیه و اشجار(فقط از قیمت ابنیه و اشجار) ارث می‌برد.

هنجارهای فرهنگی جامعه ايران نیز داراي گوناگوني بسيار زياد است و حتی در برخی مواقع فراتر از قانون عمل می‌کند، قتل‌های ناموسی از جمله‌این موارد است. در برخي نقاط هنجارهاي فرهنگي در زندگي خانوادگي امكان نظارت بسيار زياد را به مردان مي‌دهد و دربرخي نقاط ديگر اين امكان كمتر است.  به صورت كلي جامعه ايران رياست و سرپرستي را به مردان تفویض کرده و وظيفه اعضای ديگر خانواده را در جلب رضايت آنان طرح مي‌كند. بدين ترتيب حتي در مواردي كه مردان داراي حقوق قانوني نيستند فرهنگ جامعه، رضايت مردان را ضروري مي‌داند. در بسياري از تصميم‌گيري‌هاي خانوادگي ساختار فرهنگي به نوعي است كه موافقت با ترجيحات و تمايلات مردان جزو اصول زندگي به شمار می‌آید (اعزازی، 1380: 20).

منابع اقتصادی نیز با توجه به میزان اشتغال زنان ایرانی و درصد بالای[1]زنان خانه‌دار در ایران به صورت عمده در دست مردان متمرکز است و قدرت بدنی مردان نیز به آنان امکان استفاده از زور برای پیشبرد تمایلات خود را می‌دهد. هنجارهای جنسیتی و نگاه برابر در ایران هنوز عمومیت نیافته و در یک جامعه مردسالار که مردان از لحاظ ساختاری و فردی دارای قدرت بیشتری هستند تاکید بیشتر بر نابرابری و موقعیت فرادستی و فرودستی است تا موقعیت برابر. معمولا دستيابي زنان به قدرت (به صورت غيرمستقيم)، از طرف مردان و با موافقت آنان صورت مي‌گيرد. عامل اقتصادی منبع قدرت خانواده است؛ یعنی وابسته بودن امرار معاش خانواده به مرد/ زن و این‌که اهرم اقتصادی در دست کدام‌یک از زوجین باشد بر میزان قدرت آن‌ها در خانواده موثر است و اینکه زنان با داشتن منبع اقتصادی در برابر همسر خود احساس قدرت بیشتری خواهند داشت.

مهريه در نظام حقوقي خانواده در اسلام، يكي از حقوق مالي زن در جريان ازدواج است. آیا مهریه می‌تواند به عنوان يك منبع واقعی قدرت اقتصادی برای زنان تلقی شود؟آیا مهریه بالا می‌تواند در زنان احساس قدرت را ایجاد نماید؟

همواره رویکردهای مختلفی در رابطه با مهریه وجود داشته‌است برخی بر این باورند که مهریه زن به خود زن تعلق دارد نه به ديگري )مطهري، 1378: 196.( تبیین مهریه در الگوی اسلامی تعبیر هدیه و پیشكش است. تأمل در مفاهیم و مصطلحات آن نظیر نحله، صداق، عطیه و كابین بر بلاعوض بودن آن دلالت صریح دارد، كیفیت تشریع و وصف آن در آیات و روایات و استقرار بنای شرع بر تسامح در محاسبه ارزش مادی و اقتصادی آن از طریق معرفی برخی معادله‌های معنوی، سفارش به بخشش رضامندانه آن از سوی زن به عنوان راهی جهت تحكیم هرچه بیشتر بنیان خانواده است. برخی معتقدند که «مهریه را چه كسی داده و چه كسی گرفته ‌است؟» به همین دلیل این حق مالی را هیچ می‌انگارند. برخی از جامعه شناسان مهریه را وسیله‌ای تضمینی می‌دانند که احساس امنیت در فرد به وجود می‌آورد (اعزازي، 1376: 103). از سوی دیگر از نظر قانونگذار تعیین مهریه‌های کلان دستاویزی برای سوءاستفاده برخی از زنان جامعه شده‌است و بدین نحو بنیان خانواده را سست می‌نماید، این نکته‌ای است که باید بدان توجه شود.

زن و شوهر با تشكيل خانواده يك واحد اقتصادي را تشكيل مي‌دهند و در سود و زيان آن با يكديگر شريك مي‌شوند. گاه هردو نفر كار مي‌كنند و گاهي يك نفر به امور منزل مي‌رسد تا ديگري فارغ از مسایل خانه به كار و كسب درآمد بپردازد. شيوه‌ي زندگي آن‌ها هرچه كه باشد به هرحال هردو نفر در افزايش يا كاهش درآمد اين واحد اقتصادي نقش دارند و در استفاده از آن سهيم هستند. تا زماني كه اين واحد اقتصادي روال معمول خود را طي مي‌كند، هيچ مشكلي وجود ندارد، چرا كه هر دو نفر هم كار مي‌كنند و هم استفاده مي‌برند، اما زماني كه يكي از اين دو نفر بخواهد طلاق بگيرد يا به عبارت ديگر شراكت اقتصادي خود را همراه با ساير روابط اجتماعي، عاطفي و جنسي برهم بزند، مسائل اقتصادي با شدت خود را نشان مي‌دهد. اولين پرسشي كه در اين زمان مطرح مي‌شود اين است كه “سهم من از اموال و دارايي‌هاي اين واحد اقتصادي چقدر است و سهم تو چقدر است؟” از اين‌جا به بعد مهريه به ‌عنوان يكي از مطالبات، وارد گفت‌وگوي زن و مرد، يا همان دو شريك اقتصادي مي‌شود.در قانون مدنی ماده۱۰۸۲، مالکیت بر مهریه را به زن می‌دهد: «به مجرد عقد، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید.» این ماده که به نفع زنان است، باعث فشار بر مردان می‌شود.

 

فهرست منابع

منابع فارسی

آبوت، پاملا و کلر والاس(1383) جامعه شناسي زنان(چاپ سوم) ترجمه منيژه نجم عراقي، تهران: نشرني.

آرون، ریمون(1370) مراحل اساسی اندیشه در جامعه شناسی (چاپ دوم) ترجمه باقر پرهام، تهران: انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.

آیور، مک (1354)جامعه و حکومت (چاپ سوم)ترجمه: ابراهیم علی کنی،تهران: بنگاه  ترجمه و نشر کتاب.

ترنر، جاناتان اچ (1378)مفاهیم و كاربردهای جامعه شناس (چاپ اول)ترجمه: محمد فولادی و محمد عزیز بختیاری،قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.

ترنر، جاناتان اچ (1382)ساخت نظريه جامعه‌شناختي (چاپ دوم)ترجمه: عبدالعلي لهسايي‌زاده، شيراز: انتشارات نويد.

آراد، علي(1341)مهر‌ تاريخچه و ماهيت و احكام آن (چاپ اول) تهران: چاپ مصطفوي.

استیرن، فرانسوا (1381)خشونت و قدرت. ترجمه بهنام جعفری، تهران: انتشارات وزارت امورخارجه.

اعزاری، شهلا(1382)جامعه شناسی خانواده. تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.

اعزازی، شهلا(1386)سخنرانی پیرامون “موقعیت زنان در خانواده و وضعیت فعلی آن در ایران”. گروه علمی- تخصصی مطالعات زنان انجمن جامعه‌شناسی ایران(http://www.isa.org.ir/node/1222).

اعزازی، شهلا(1376)جامعه‌شناسی خانواده(چاپ دوم)تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان.

اغصان، علی رحیق(1384)دانش­نامه­ي سیاست(چاپ اول)تهران: انتشارات فرهنگی صبا.

امامی، سید حسن(1377)دوره حقوق مدنی (چاپ چهاردهم) تهران: کتاب فروشی اسلامیه.

باباخانی، زرین(1377)مهریه وحقوق خاصه‌ی زوجه (چاپ اول) تهران:  نشر رامین.

برناردز، جان(1384)درآمدی به مطالعات خانواده، ترجمه حسین قاضیان،تهران: نشر نی.

کوین، بروس (1370) درآمدي بر جامعه شناسي، ترجمه، محسن ثلاثي، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.

بستان (نجفی)، احمد(1383)اسلام و جامعه شناسی خانواده، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).

بشیریه، حسین(1382)آموزش دانش سیاسی،(چاپ پنجم) تهران: انتشارات نگاه معاصر.

بشیریه، حسین(1366)تقریرات درس مبانی علم سیاست و جامعه­شناسی،تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).

بهنام، جمشید(1383)تحولات خانواده،ترجمه محمد جعفر پوینده، تهران: نشرماهی.

بوراتسکی، فیودر(1376)قدرت سیاسی و ماشین دولتی،ترجمه احمد رهسپر،تهران: بی‌نا.

بورديو، پي‌ير(1381)نظريه كنش،ترجمه مرتضي مرديها، تهران: نشر نقش نگار.

پولادی، ابراهیم (1388)مهریه و تعدیل آن – محاسبه مهریه به نرخ روز-(چاپ دوم). تهران: انتشارات دادگستر.

تدین، احمد و یدالله موقن(1379)عقلانیت و آزادی– مجموعه مقالاتی از ماکس وبر و درباره‌ی ماکس وبر-(چاپ اول)تهران: هرمس.

توسـلی، غلامعباس(1376)نظریه‌های جامعه‌شناسی(چاپ ششم)تهـران: انتشـارات سمت.

جلایی­پور، حمیدرضا و جمال محمدی(1388)نظریه­های متاخر جامعه شناسی(چاپ دوم)تهران: نشرنی.

جمشیدی، محمدحسین(1385)رخ اندیشه.تهران: کلبه­ی معرفت.

حر عاملی، محمد ابن الحسن(1374). وسائل الشیعه (ج 15)قم: مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث.

خدادادی، اسماعیل(1382)مبانی علم سیاست(چاپ سوم) قم: انتشارات یاقوت.

دريفوس، هيوبرت و پل رابينو(1379)ميشل فوکو فراسوي ساختگرايي و هرمنوتيک،ترجمه حسين بشيريه، تهران: نشر ني.

دهخدا، علی اكبر(1347)لغت‌نامه‌، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

دواني، فرزانه(1383)زنان در چالش با سنت‌گريزي تحقيقي پيرامون حقوق اجتماعي زن در ايران، تهران، نشر نخستين.

دودینگ، کیت(1380)قدرت،ترجمه عباس مخبر، تهران: انتشارات آشیان.

راسل، برتراند(1362) قدرت، ترجمه نجف ‌دریابندری،تهران: انتشارات خوارزمی.

راسل، برتراند(1370)شکل‌های قدرت در: قدرت فر انسانی یا شرشیطانی، ویراسته‌ استیون لوکس، ترجمه فرهنگ رجایی،تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.

رفیع پور، فرامرز(1378)آنومی یا آشفتگی اجتماعی: پژوهشی در زمینه پتانسیل آنومی در تهران، تهران: انتشارات سروش.

رفیعی، محمدتقی(1378)مطالعه تطبيقي غرر در معامله(چاپ اول)قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.

ريتزر، جورج(1374)نظريه جامعه شناسي در دوران معاصر،(چاپ دوم)ترجمه محسن ثلاثي، تهران: انتشارات علمي.

ساروخاني، باقر (1370)دايره المعارف علوم اجتماعي، تهران: انتشارات کيهان.

سفیری، خدیجه(1377)جامعه‌شناسی اشتغال زنان،تهران: موسسه فرهنگی انتشاراتی تبیان.

سگالن، مارتین(1370)جامعه‌شناسی تاریخی خانواده، ترجمه حمید الیاسی،تهران: نشرمرکز.

شرف‌الدین، حسین(1380)تبیین جامعه‌شناختی مهریه، قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.

شويره، کريستين و اوليويه فونتن(1385)واژگان بورديو، ترجمه مرتضي کتبي، تهران: نشر ني.

صفائی، سید حسین و اسدالله امامی(1378)حقوق خانواده(چاپ هفتم)تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.

عبدالرحمان، عالم(1373)بنیادهای علم سیاست(چاپ اول). تهران: نشر نی.

عليرضانژاد، سهيلا(1383)تغيير شبکه روابط اجتماعي زنان شهري درعرصه عمومي، پايان‌نامه منتشرنشده دکتراي جامعه‌شناسي – استاد راهنما، دکترحسن سرايي– دانشگاه آزاد اسلامي – پاييز.

فروند، ژولين(1362)جامعه شناسي ماکس وبر، ترجمه عبدالحسين نيک‌گهر، تهران.

فوکو، میشل(1370) قدرت انضباطی و تابعیت در: قدرت فر انسانی یا شرشیطانی،فرهنگ رجایی، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

قانون مدنی کشور

قنبری، محمد رضا(1372)مجموعه مقالات(چاپ اول)تهران: انتشارات گنج دانش.

کاتوزیان، ناصر(1371)حقوق مدنی خانواده(چاپ سوم) تهران: شرکت سهامی انتشار.

مارکس،کارل و فریدریش انگلس(1359)مانیفست حزب کمونیست، ترجمه محمد پورهرمزان، تهران: انتشارات حزب توده‌ ایران.

کدیور، جمیله(1381)زن(چاپ سوم)تهران:  انتشارات اطلاعات.

کرايب،يان(1382)نظريه اجتماعي کلاسيک: مقدمه‌اي بر انديشه مارکس، وبر، دورکيم و زيمل، ترجمه شهناز مسمي پرست، تهران: نشر آگاه.

کرايپ، يان(1381)نظريه اجتماعي مدرن از پارسونز تا هابرماس، ترجمه عباس مخبر، تهران: انتشارات آگه.

کوزر، لوييس اي و برنارد روزنبرگ(1378)نظريه‌هاي بنيادي جامعه‌شناختي، ترجمه فرهنگ ارشاد، تهران: نشرني.

گالبرایت، جان کنت(1381)آناتومی قدرت(چاپ دوم) ترجمه محبوبه مهاجر، تهران: انتشارات سروش.

گرت، هانس و سی. رایت میلز(1380)منش فرد و ساختارهای اجتماعی، ترجمه اکبر افسری، تهران: نشر  آگه.

گیدنز، آنتونی و کارن بردسال(1386)جامعه‌شناسی، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: نشرنی.

گیدنز، آنتونی(1382)فراسوی چپ و  راست، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.

گیدنز، آنتونی (1379)جامعه­شناسی(چاپ ششم)ترجمه­ منوچهر صبوری، تهران: نشرنی.

لوپز، خوزه و جان اسکات(1385)ساخت اجتماعی، ترجمه حسین قاضیان، تهران: نشر نی.

لوکس، استیون(1370)قدرت؛ فرانسانی یا شر شیطانی، ترجمه فرهنگ رجایی، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.

محسني، سعید(1378)نفقه‌ی زوجه در حقوق ایران با مطالعه تطبیقی در حقوق فرانسه، پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق خصوصی، دانشکده‌ی حقوق، دانشگاه امام صادق(ع).

محقق داماد، سید مصطفی(1380)قواعد فقه (بخش مدنی2)(چاپ چهارم) تهران: انتشارات سمت.

مرکز آمار ایران(1388)سالنامه آماری استانداری سمنان.

مطهرنیا، مهدی(1379)تحلیل پدیده­های سیاسی، قم: انتشارات نصر.

مطهري، مرتضي(1374)نظام حقوق زن در اسلام(چاپ بيست و يكم)تهران: انتشارات صدرا.

مطهری، مرتضی(1378)مجموعه آثار(چاپ19)قم: انتشارات صدرا.

مطهری، مرتضی(1357)نظام حقوق زن در اسلام،قم: انتشارات صدرا.

مطهری، مرتضی(1369)نظام حقوق زن در اسلام(چاپ 14)تهران: انتشارات صدرا.

معین، محمد(1371)فرهنگ فارسی، ج2، تهران: انتشارات امیرکبیر.

مک لین، ایان(1381).فرهنگ علوم سیاسی آکسفورد(چاپ اول).  ترجمه­احمدی، تهران: نشر میزان.

مینویی فر(1389)احساس قدرت در زن ایرانی و تغییرات آن با افزایش سن، مطالعه موردي زنان شهر تهران، پایان نامه منتشر نشده کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

هرسي پال و كنت بلانچارد، (1365)روانشناسي اجتماعي، ترجمه علي علاقه‌بند، تهران: انتشارات امير كبير.

وبر، ماکس(1367)مفاهیم اساسی جامعه‌شناسی،ترجمه احمد صدارتی، تهران: نشر مرکز.

وبر، ماکس(1370). سلطه با کمک قدرت اقتصادی و از طریق آمریت در: قدرت فر انسانی یا شر شیطانی، ویراسته‌استیون لوکس، ترجمه فرهنگ رجایی، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.

ورسلی، پیتر(1373)جامعه‌شناسی مدرن، ترجمه حسن پویان، جلد دوم، تهران: انتشارات چاپخش.

دورانت، ويل (1370)تاريخ تمدن، ترجمه احمد آرام، ج 3 تهران: سازمان انتشارات وآموزش انقلاب اسلامي.

نشریات:

اعزازی، شهلا(1380)خشونت خانوادگی-خشونت اجتماعی، نامه انجمن جامعه‌شناسی ایران،شماره4.

باقری، شهلا (1386)نظریه سیاسی «انسداد قدرت» در کلمات حضرت فاطمه (ع)تاریخ بانوان شیعه،  شماره 6 و 7.

ساروخانی، باقر(1384)زن، قدرت و خانواده؛ پژوهشی در جایگاه زن در هرم قدرت خانواده، پژوهش زنان، دوره3، شماره 2، تابستان.

عنایت، حلیمه و مریم سروش(1388)میزان و نوع مقاومت زنان در رویارویی با ساختار قدرت در زندگی روزمره، پژوهش زنان، دوره7، شماره 2.

 

 

سايت‌هاي اينترنتي:

http://anthropology.ir

http://family.jrank.org

絶対に借りられる裏技を教えてやる

http://sociologyofiran.com

http://www.fakouhi.com

http://www.hccmr.com

http://www.isa.org.ir

http://www.webster.edu

http://www.womeniniran.com

منابع لاتین

Blood, R.O&Wolf, D.M (1960) Husband and Wives: the Dynamics of MarriedLiving, Glenncoe, IL:Free Press.

Creswell, John W. (1994). Research Design: Qualitative & QuantitativeApproaches. California: Sage Publication.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی میزان مهریه بر احساس قدرت زنان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *