مبانی نظری و پیشینه پژوهشی عیب تولید

نوع فایل
word
حجم فایل
203 کیلوبایت
تعداد صفحه
117
تعداد بازدید
261 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری عیب تولید » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

فهرست محتوا

فصل اول: کلیات پژوهش… 1

1-1- مقدمه. 2

1-2- بیان مسأله. 2

1-3- پیشینه‌ی پژوهش…. 4

1-4- اهمیت و ضرورت پژوهش…. 7

1-5- سؤالات پژوهش…. 7

1-6 اهداف پژوهش…. 8

1-7- فرضیه‌های پژوهش…. 8

1-8- روش تحقیق.. 9

فصل دوم: مفاهیم. 11

2-1- کالا و انواع آن. 12

2-1-1- کالا  12

2-1-2- انواع کالا  13

2-1-2-1- کالاهای سرمایه‌ای یا تولیدی.. 14

2-1-2-2- کالاهای واسطه‌ای.. 14

2-1-2-3- کالاهای مصرفی یا نهایی.. 14

2-1-3- مفهوم کالا در عیب تولید  14

2-1-4- کالای خطرناک   15

2-2- تولیدکننده، عرضه‌کننده، فروشنده، خریدار و مصرف‌کننده 15

2-2-1- تولیدکننده 16

2-2-2- عرضه‌کننده 16

2-2-3- فروشنده 17

2-2-4- خریدار 18

2-2-5- مصرف‌کننده 18

فصل سوم: مفهوم عیب و تشخیص آن. 21

3-1- مفهوم عیب22

3-1-1- تعریف لغوی عیب   22

3-1-2- مفهوم اصطلاحی عیب   23

3-1-2-1- زیاده یا نقصان از اصل خلقت… 23

3-1-2-2- زیاده یا نقصان از اصل خلقت همراه با کاهش دادن قیمت کالا. 25

3-1-2-3- نقص از مرتبه­ی متوسط.. 26

3-1-2-4- عامل کاهش قیمت کالا در عرف تجاری.. 27

3-1-2-5- نقص مؤثر در مصرف و انتفاع. 28

3-1-2-6- نقص مؤثر در کاهش ارزش یا انتفاع متعارف… 29

3-1-2-7- تشخیص عرف… 30

3-1-2-8- نتیجه. 30

3-1-3- تمییز عیب از وضعیت­های مشابه 31

3-1-3-1- تمییز عیب از فقدان اوصاف… 31

3-1-3-2- تمییز کالای معیوب از کالای نامرغوب… 32

3-1-3-3- تمییز کالای معیوب از کالای دست­دوم. 33

3-1-3-4- تمییز کالای معیوب از کالای مغشوش… 33

3-2- تشخیص عیب35

3-2-1- شرایط عیب موجد مسئولیت   35

3-2-1-1- قابل مسامحه نبودن عیب… 35

3-2-1-2- مخفی بودن عیب موجود در کالا. 35

3-2-1-3- ورود ضرر در اثر عیب… 37

3-2-1-4- زمان ایجاد عیب… 38

3-2-2- ضوابط تشخیص عیب   39

3-2-2-1- ضابطه­ی انتظار مصرف‌کننده 39

3-2-2-2- ضابطه­ی موازنه­ی خطر- منفعت… 44

3-2-2-3- ضابطه­ی دوگانه. 45

3-2-3- نقش استاندارد و نهادهای مشابه در تشخیص عیب   46

فصل چهارم: اقسام عیب و مطالعه­ی موردی مصادیقی از کالاهای معیوب   51

4-1- اقسام عیب52

4-1-1- عیب در طراحی کالا  52

4-1-2- عیب در ساخت و تولید کالا  54

4-1-3- عیب در اطلاع‌رسانی  56

4-1-3-1- محتوای اطلاع‌رسانی.. 59

4-1-3-2- تفاوت بین ارائه­ی راهنمای استفاده از کالا و بیان اخطارهای لازم. 60

4-1-3-3- اخطار. 60

4-1-3-3-1- شرایط اخطار 61

4-1-3-3-1-1- کافی بودن اخطار 61

4-1-3-3-1-2- عدم امکان رفع خطر با تغییر در طراحی و ساخت   61

4-1-3-3-2- خطرات لازم الاخطار 62

4-1-3-3-2-1- قابل پیش‌بینی بودن خطر  62

4-1-3-3-2-2- عدم آگاهی خریدار از وجود خطر  63

4-1-3-4- شیوه­ی اطلاع‌رسانی.. 64

4-1-3-5- نتیجه­ی اطلاع‌رسانی.. 66

4-1-3-6- موارد عدم مسئولیت در فرض عدم اطلاع‌رسانی.. 67

4-1-3-6-1- استفاده­ی نادرست غیر قابل‌ پیش‌بینی از کالا  67

4-1-3-6-2- تقصیر زیان‌دیده یا قاعده­ی اقدام 68

4-2- مطالعه­ی موردی مصادیقی از کالاهای معیوب69

4-2-1- مواد خوراکی و آشامیدنی  69

4-2-1-1- مواد خوراکی.. 69

4-2-1-2- مواد آشامیدنی.. 73

4-2-2- مواد شیمیایی و بهداشتی  75

4-2-2-1- شوینده‌ها 75

4-2-2-2- لوازم‌آرایشی.. 76

4-2-2-3- کالاهای سمی.. 76

4-2-3- لوازم‌خانگی  77

4-2-4- هواپیماها 77

4-2-5- پوشاک   81

4-2-6- مواد دارویی و پزشکی  82

4-2-6-1- داروها 82

4-2-6-2- خون. 83

4-2-7- دخانیات   84

4-2-8- دستگاه‌ها و ماشین­آلات صنعتی  87

4-2-9- وسایل تفریحی و ورزشی  89

4-2-10- اتومبیل‌ها 91

فصل پنجم: نتیجه‌گیری 95

5-1- نتیجه‌گیری.. 96

فهرست منابع. 103

الف- فارسی.. 104

ب- عربی.. 107

ج- انگلیسی.. 109

د- قوانین و مقررات112

 

1-1- مقدمه

تضمین ایمنی مبیع به‌صورت شرط تبانی بر عهده­ی فروشنده بوده و تولیدکننده نیز موظف به عرضه­ی کالای سالم و بی‌عیب است. تولید و فروش کالای معیوب موجب ایجاد مسئولیت می‌گردد و چنانچه موجب ورود خسارت به مصرف‌کنندگان شود تولیدکننده و فروشنده مکلف به جبران خسارات وارده خواهد بود. مسئولیت ناشی از کالای معیوب گاهی بر اساس نظام قراردادی و محدود به رابطه­ی خصوصی و قراردادی تولیدکننده یا فروشنده­ی کالای معیوب است؛ چنان‌ که در فقه امامیه و قانون مدنی ایران و نیز قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، خریدار کالای معیوب با استناد به خیار عیب می‌تواند عقد را فسخ نموده و ثمن پرداختی را مسترد نماید و یا این ‌که کالای معیوب را نگه دارد و ارش نیز دریافت نماید و یا اگر موضوع بیع کلی باشد بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، عوض سالم را مطالبه نماید و گاهی بر اساس نظام مسئولیت مدنی قهری و فراتر از رابطه­ی قراردادی تولیدکننده یا فروشنده است. این نوع از مسئولیت را می‌توان مسئولیت مدنی ناشی از کالای معیوب نامید.

1-2- بیان مسأله

مسئولیت ناشی از تولید کالای معیوب در ابتدا محدود به مسئولیت قراردادی و رابطه­ی بین تولیدکننده و زیان‌دیدگان بود اگر زیان‌دیده رابطه­ی قراردادی با تولیدکننده نداشت نمی‌توانست به تولیدکننده رجوع نماید. در مواردی هم که رابطه­ی قراردادی بین تولیدکننده و زیان‌دیده وجود داشت زیان‌دیده پس از اثبات عیب کالا، صرفاً می‌توانست اقدام به فسخ معامله و استرداد ثمن و یا دریافت مابه‌التفاوت کالای سالم و معیوب (ارش) نماید. به‌ تدریج و با تسریع فزاینده­ی فرآیند صنعتی شدن و عرضه­ی محصولات فراوان صنعتی که غالباً نیز بین زیان‌دیده و تولیدکننده رابطه قراردادی وجود ندارد این خلأ احساس شد که تولیدکننده­ی کالای معیوب مسئولیت تولید کالای معیوب را تحمل نمی‌نماید. وانگهی گاه در رابطه­ی قراردادی نیز این ضمانت اجرا نمی‌تواند خسارات زیان‌دیده را جبران نماید. برای رفع این خلأ و پاسخ به نیازهای جامعه این نظریه مطرح شد که مسئولیت تولید کالای معیوب فراتر از رابطه­ی قراردادی تولیدکننده یا فروشنده است و هر کسی به علت استفاده از کالای معیوب خسارت ببیند حق مطالبه خسارت از تولیدکننده یا فروشنده را دارد و لو آن ‌که رابطه­ی قراردادی با وی نداشته باشد.

مسئولیت مدنی ناشی از کالای معیوب در آغاز مبتنی بر نظریه­ی تقصیر و قواعد عمومی مسئولیت و بر مبنای تسبیب بود و زیان‌دیده علاوه بر اثبات ورود خسارت، معیوب بودن کالا و رابطه­ی سببیت میان این دو، از یک ‌سو می­بایست تقصیر تولیدکننده یا فروشنده را اثبات می‌کرد و از سوی دیگر لازم بود که خود در استفاده از محصول، مرتکب تقصیر و رفتار نامتعارف نشده باشد ولی این نظریه نیز نتوانست پاسخ‌گوی نیازهای جامعه باشد و نظریه­ی مسئولیت محض مطرح شد. در مسئولیت محض، زیان‌دیده کافی است معیوب بودن کالا، ورود خسارت و وجود رابطه­ی سببیت میان این دو را اثبات کند و نیازی به اثبات تقصیر تولیدکننده یا فروشنده ندارد.

رکن مسئولیت ناشی از کالای معیوب_ اعم از مسئولیت قراردادی و قهری_، معیوب بودن کالا است. قانون مدنی ایران عیب را تعریف نکرده و تنها در ماده 426 قانون مدنی[1]، تشخیص آن را به عرف و عادت واگذار کرده است. قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در بند 4 ماده 1 به تعریف عیب موردنظر در این قانون ـ و نه سایر قوانین ـ و ضمانت اجرای آن پرداخته و منظور از عیب را زیاده، نقیصه یا تغییر حالتی دانسته که موجب کاهش ارزش اقتصادی گردد و در ماده 2 ملاک صحت و سلامت کالا را مطابقت با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین و یا مندرجات قرارداد مربوطه یا عرف رایج در معاملات معرفی کرده است. در این قانون صرفاً به مسئولیت قراردادی ناشی از کالای معیوب پرداخته شده و تعریف ارائه شده برای عیب نیز به تصریح قانون مذکور برای عیب در همین قانون است حال‌آن که اولاً: در بسیاری از موارد رابطه­ی قراردادی بین زیان‌دیده و تولیدکننده یا فروشنده وجود ندارد و مسئولیت از نوع قهری است، ثانیاً: ضمانت اجرای مقرر در این قانون در بسیاری از موارد، خسارات زیان­دیدگان را جبران نمی‌کند و زیان‌دیده مجبور است برای جبران خسارات خود به مسئولیت مدنی متوسل شود و ثالثاً: در این قانون منظور از عیب تفاوت ارزش کالای صحیح و کالای معیوب است در حالی‌ که در مسئولیت ناشی از کالای معیوب، مسأله­ی مورد بحث، خسارات ناشی از عیب است و نه کاهش ارزش کالا.

 

فهرست منابع

– قرآن کریم.

الف- فارسی

2- ابدالی، م. (1391). بررسی تطبیقی مبنا و حدود مسئولیت ناشی از عیب تولید در حقوق ایران، فرانسه و دستورالعمل جامعه‌ی اروپا. مجله‌ی حقوقی دادگستری، ش. 78، 177-210.

3- ابراهیمی، ن. (1382). تحلیل حقوقی از مسئولیت در قبال ارائه کالای معیوب و حمایت از مصرف‌کنندگان. سخن سمت، ش. 11، پائیز 1382، 51-74.

4- ابراهیمی لاریمی، س. ن. (1386). مسئولیت تولید کالای معیوب و حمایت از مصرف‌کنندگان (تحلیل حقوقی در سه نظام حقوقی برتر دنیا). مجله پژوهشنامه حقوق و علوم سیاسی، سال دوم، ش. پنجم، 13-54.

5- ابونوری، ع. (1381). اقتصاد خرد، ج 1، تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

6- _______ (1388). اقتصاد خرد، ج 2، تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

7- ادریسی، ف. و کیانی، د. (1391). مسئولیت ناشی از تحویل کالای معیوب در قوانین حمایت از حقوق مصرف‌کننده ایران و انگلستان. دو فصلنامه بررسی‌های حقوقی (مجله تخصصی حقوق اقتصادی)، سال دوم، دوره جدید، ش. چهارم، 51-92.

8- امامی، ح. (1366). حقوق مدنی، تهران: انتشارات اسلامیه.

9- اولوآ، ژ. و تامپل، آ. (1393). حقوق مصرف. م. ادیب (مترجم). تهران: بنیاد حقوقی میزان. (تاریخ انتشار متن اصلی 1980).

10- پژویان، ج.، خداداد کاشی، ف. و موسوی جهرمی، ی. (1390). کلیات علم اقتصاد، تهران: دانشگاه پیام نور.

11- جباری، م. و شوشتری، آ. (1391). مسئولیت سازندگان هواپیما و لوازم یدکی آن در برابر خسارات وارده بر اشخاص. نشریه علمی – پژوهشی فقه و حقوق اسلامی، ش. پنجم، 1-22.

12- جعفری‌تبار، ح. (1389). مسئولیت مدنی کالاها، تهران: دادگستر.

13- جعفری‌لنگرودی، م. (1363). ترمینولوژی حقوق، تهران: انتشارات گنج دانش.

14- ____________ (1388). مبسوط در ترمینولوژی حقوق، تهران: انتشارات گنج دانش.

15- جنیدی، ل. (1385). مطالعه تطبیقی تعهد به ارائه اطلاعات با تأکید بر نظام کامن لا. فصلنامه حقوق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، ش. 4، 5-27.

16- حسینی، س.م. (1391). فرهنگ لغات و اصطلاحات فقهی، تهران: سروش.

17- دیانی، ع. (1386). مقایسه مقررات مربوط به خیار عیب در فقه، قانون مدنی، حقوق اروپایی و حقوق فرانسه. فصلنامه حقوق، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره 37، ش. 3، 127-154.

18- _____ (1387). مسئولیت مدنی ناشی از نقص ایمنی اشیای پرنده. مجله کانون وکلا، 161-189.

19- رضی پور، ف. و گلرو، ع. (1384). مسئولیت سازندگان هواپیما و اجزای آن در سوانح هوایی. مجموعه مقالات سومین همایش ایمنی هوانوردی، تهران: پژوهشگاه هوا و فضا.

20- شهیدی، م. (1390). حقوق مدنی 6، تهران: مجد.

21- صادقی، م. (1386). مسئولیت ناشی از کالای معیوب: مطالعه تطبیقی در حقوق سوییس و ایران. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، ش. 44، 165-194.

22- صادقی مقدم، م. و اشراقی آرانی، م. (1391). ارکان مسئولیت ناشی از عیب تولید هواپیما. فصلنامه دیدگاه‌های حقوق قضایی، ش. 59، 145-172.

23- صالحی، ج. (1372). فرهنگ واژه‌های بیمه و بازرگانی، تهران: شرکت سهامی بیمه ایران.

24- صالحی، ج. و ابراهیمی، ی. (1391). مبانی و قلمرو تعهد به ارائه اطلاعات به مصرف‌کننده کالا. دو فصلنامه علمی- پژوهشی دانش حقوق مدنی، ش. نخست، 61-74.

25- عادل، م. و غفاری فارسانی، ب. (1388). حق مصرف‌کنندگان در برخورداری از محصولات ایمن. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، ش. 51، 25-58.

26- عبداللهی ویشکائی، س. (1391). مسئولیت مدنی ناشی از فعالیت‌های دارویی، تهران: مجد.

27- عبده بروجردی، (1380). حقوق مدنی، تهران: انتشارات گنج دانش.

28- عبدی پور، ا. و پرتو، ح. (1390). مسئولیت عرضه‌کنندگان کالا و خدمات در قانون حمایت از مصرف‌کنندگان، حرکتی رو به جلو یا بازخوانی قواعد سنتی. حقوق تطبیقی، ش. 85، 37-56.

29- عمید، ح. (1379). فرهنگ فارسی عمید، تهران: مؤسسه انتشارات امیرکبیر.

30- غفاری فارسانی، ب. (1389). مصرف‌کننده و حقوق بنیادین او، تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.

31- فتاح زاده، ز. و امینی، ع. (1391). قلمرو ضمان تولیدکننده ناشی از عیب کالا و نقص اطلاع‌رسانی در نحوه صحیح مصرف. مطالعات فقه و حقوق اسلامی، سال 4، ش. 6، 129-156.

32- فرهنگ آشنایی با تعاریف و اصطلاحات بازرگانی- اقتصادی (1377). تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.

33- کاتوزیان، ن. (1374). ضمان قهری، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.

34- _______ (1376). قواعد عمومی قراردادها، ج 5، تهران: شرکت انتشار با همکاری شرکت بهمن برنا.

35- _______ (1378). معاملات معوض- عقود تملیکی، تهران: شرکت انتشار با همکاری شرکت بهمن برنا.

36- _______ (1386). مسئولیت ناشی از تولید و عرضه سیگار. فصلنامه‌ی حقوق، دوره‌ی 37، ش. 3، 179-206.

37- _______ (1390). مسئولیت ناشی از عیب تولید، تهران: مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران.

38- _______ (1391). وقایع حقوقی، تهران: شرکت سهامی انتشار.

39- _______ (1392). قواعد عمومی قراردادها، جلد 4، تهران: شرکت سهامی انتشار.

40- گرایلی، م. و کرمی، ف. (1393). بررسی تطبیقی رفع عیب کالا در حقوق ایران و کنوانسیون بیع بین‌المللی کالا “وین 1980”. پژوهشنامه فقه اسلامی و مبانی حقوق. سال 2، ش. 2. 45-65.

41- محتشم دولتشاهی، ط. (1370). مبانی علم اقتصاد، تهران: انتشارات خجسته.

42- محقق داماد، س.م. (1385). قواعد فقه بخش مدنی 2، تهران: سمت.

43- مددی، ص. (1388). مسئولیت مدنی تولیدکنندگان و فروشندگان کالا، تهران: میزان.

44- مسجدسرایی، ح. (1391). ترمینولوژی فقه، تهران: پیک کوثر.

45- معین، م. (1382). فرهنگ معین، تهران: انتشارات زرین.

46- منتقمی، ف. (1385). استاندارد و صادرات، تهران: مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی.

47- موسوی بجنوردی، س. م. و احمدی، ر. (1391). مفهوم کالای معیوب در تحقق خیار عیب در فقه و حقوق با رویکردی بر نظر امام خمینی (س). پژوهشنامه متین، سال چهاردهم، ش. پنجاه‌وپنج، 1-24.

48- مهرگان، ن. و پاداش، ح. (1388). اصول و مبانی علم اقتصاد، همدان: نور علم.

49- یوسفی، ف. دارابی، ح. نبی پور، ا. اسدی، م. وحدت، ک. کارده، ا. رییسی، ع. و استوار، ا. (1393). شیوع مصرف سیگار و قلیان در استان بوشهر، مقایسه دو فاز مطالعه قلب سالم خلیج‌فارس. دوماهنامه طب جنوب، سال هفدهم، 477-495.

ب- عربی

50- اردبیلی، ا. (1403). مجمع الفائدة و البرهان فی شرح إرشاد الأذهان، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.

51- انصاری، م. (1434). کتاب المکاسب، قم: مجمع الفکر الاسلامی.

52- بحرانی، ی. (1405). الحدائق الناضرة فی أحکام العترة الطاهرة، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.

53- تبریزی، ج. (1416). إرشاد الطالب إلی التعلیق علی المکاسب، قم: مؤسسه اسماعیلیان.

54- حسینی روحانی، س.ص. (1412). فقه الصادق علیه­السلام (للروحانی)، قم: دار الکتاب.

55- حسینی­عاملی، س.ج. (1419). مفتاح الکرامة فی شرح قواعد العلاّمة، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.

56- حسینی مراغی، س.م. (1429). العناوین، قم: مجمع النشر الاسلامی.

57- حلّی، ج. (1408). شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، قم: مؤسسه اسماعیلیان.

58- حلّی، ح. (1420 الف). تحریر الأحکام الشرعیة علی مذهب الإمامیة، قم: مؤسسه امام صادق علیه­السلام.

59- _____ (1420 ب). تذکرة الفقهاء، قم: مؤسسه آل البیت علیهم‌السلام.

60- _____ (1420 ج). قواعد الأحکام فی معرفة الحلال و الحرام، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.

61- خمینی، س.ر. (1421). کتاب البیع، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی قدس سره.

62- خمینی، س.م. (1418). الخیارات، تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی قدس سره.

63- خوانساری، س.ا. (1405). جامع المدارک فی شرح مختصر النافع، قم: مؤسسه اسماعیلیان.

64- سبزواری، س.ع. (1413). مهذّب الأحکام، قم: مؤسسه المنار.

65- سبزواری، م. (1423). کفایة الأحکام، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.

66- طباطبایی حائری، س. ع. (1418). ریاض المسائل، قم: مؤسسه آل البیت علیهم‌السلام.

67- طباطبایی یزدی، س.م. (1421). حاشیة المکاسب، قم: مؤسسه اسماعیلیان.

68- طریحی، ف. (1403). مجمع البحرین، بیروت: مؤسسه الوفاء.

69- عاملی، ح. (1403). وسائل الشیعه فی تحریر الاحکام الشریعة، تهران: مکتبه الاسلام.

70- عاملی، ز. (1410). الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، قم: کتابفروشی داوری.

71- _____ (1413). مسالک الأفهام إلی تنقیح شرائع الإسلام، قم: مؤسسة المعارف الإسلامیة.

72- عاملی، م. (1412). اللمعة الدمشقیة فی فقه الإمامیة، بیروت: دار التراث.

73- _____ (1417). الدروس الشرعیة فی فقه الإمامیة، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.

74- عاملی کرکی، ع. (1414). جامع المقاصد فی شرح القواعد، قم: مؤسسه آل البیت علیهم‌السلام.

75- مسعود، ج. (بی‌تا). الرائد، بیروت: دارالعام للملایین.

76- مصطفوی، س.م. (1423). فقه المعاملات، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.

77- معلوف، ل. (1378). المنجد فی اللغه، قم: انتشارات قدس.

78- مغنیه، م. (1421). فقه الإمام الصادق علیه السلام، قم: مؤسسه انصاریان.

79- موسوی بجنوردی، س.م. (1419). القواعد الفقهیة، قم: الهادی.

80- نجفی، ح. (1422 الف). أنوار الفقاهة – کتاب البیع، نجف اشرف: مؤسسه کاشف الغطاء.

81- _____ (1422 ب). شرح خیارات اللمعة، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.

82- نجفی، م. (1404). جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.

83- نراقی، ا. (1418). مستند الشیعة، قم: مؤسسة آل البیت لاحیاء التراث.

ج- انگلیسی
  1. Brown, S. (1991). The Product Liability handbook, New York: Van nostrand Reinhold.
  2. Clark, A. (1989). Product Liability, London: Maxwell.

86.Clarkson, K. (1992). Westʼs Business, New York:West.

  1. Connolly, P. (1965). The Liability of a Manufacturer for Unknowable Hazards Inherent in His Product, Insurance Councel Journal, vol.32,303-330.
  2. Croley, S. Hanson, J. (1993). Rescuing the revolution: the revieved case for enterprise liability, Michigan Law Review, vol.91, 700-736.
  3. Dickerson, M. (1967).Products Liability: How Good Does a Product Have to BeP, Indian law journal, vol. 42, 295-321.
  4. Emanuel, S. (1999). Torts, New York: Emanuel Publishing Corp.
  5. Fischer, D. (1974). Products Liability-The Meaning of Defect. Missouri Law Review, vol. 39, 339-362.
  6. Ginnow, A. & Gordon, G. (1975). Products Liability, Corps Juris Secundum, vol.72, 1-29.
  7. Glannon, J. (2005). The Law of Torts, New York: Aspen Publisher.
  8. Hubbard, L. (1978)Reasonable Human Expectations: A Normative Model for Imposing Strict Liability for Defective Products, Mercer Law Review, vol. 29, 450-485.
  9. James, F. (1957). General products Should Manufacturers Be Liable Without Negligence, Tennessee Law Review,vol.24, 912-938.
  10. _______ (1966). The Untoward Effects of Cigarettes and Drugs: Some Reflections on Enterprise Liability, california law review, vol.15, 1550-1585.
  11. Johnson, V. & Gunn, A. (2005). Studies in American tort law, Carolina: Carolina Academic Press.
  12. Keeton, P. (1963). Products Liability-Liability Without Fault and the Requirement of a Defect. Texas Law Review, vol 41. 843-876.
  13. ________ (1972).Products Liability-Drugs and Cosmetics, Vanderbilt Law Review,vol.25, 131-164.
  14. _______ (1973). Product Liability and the Automobile, The Forum (Section of Insurance, Negligence and Compensation Law, American Bar Association),Vol. 9, 1-13.
  15. _______ (1980). Meaning of Defect in Products Liability Law- A Review of Basic Principles. Missouri Law Review, vol. 45, 579-596.
  16. Keeton, R. (1961). Assumption of Risk in Products Liability Cases, louisiana law review, vol.22, 110-138.
  17. Murray, J. (1974). The State of the Art Defense in Strict Products Liability, Marquette law review, vol.57, 649-660.
  18. Noel, D. (1969).Products Defective Because of Inadequate Directions or Warnings, Southwestern Law Journal,vol.23, 256-274.
  19. Pawlak, R. (1970). Manufacturer’s Design Liability: The Expanding Frontiers of the Law, Defense Law Journal, vol.19, 148-171.
  20. Peter, R. (2000).Novel Foods and Consumer Rights: Concerning Food Policy in a Liberal State, Journal of Agricultural and Environmental Ethics, vol.12, 52-80.
  21. Phillips, J. (1977). The Standard for Determining Defectiveness in Products Liability. Cincinnati Law Review, Vol. 46, 101-121.
  22. Prosser, W. & Keeton, P. (1998). The law of torts, Eagan, West Publishing Co.
  23. Rheingold, P. (1967).What Are the Consumerʼs “Reasonable Expectations”?, Bus.Lawyer, vol.22, 571-610.
  24. Stoppa, A. (1992). The concept ofdefectiveness in the consumer Act 1987: A critical analysis, Legal studies, vol.12, 215-236.
  25. Traynor, R. (1965). The ways and meanings of defective products and strict liability. TENNESSEE LAW REVIEW, vol. 32, 363-376.
  26. Wade, J. (1965). Strict Tort Liability of Manufacturers, Southwestern Law Journal, vol. 5, 5- 35.
  27. ________ (1973). On the Nature of Strict Liability for Products, Missouri Law Review, vol.25,825-834.
  28. Wayne, F. (1980). Aircraft Manufacturers Liability Canada, Institute of Air and Space Law, McGill University, 28-61.
د- قوانین و مقررات

115- آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو مصوب 1389.

116- آیین‌نامه لایحه حفاظت فنی مصوب1336.

117- آیین­نامه ممنوعیت استعمال و عرضه سیگار و سایر مواد دخانی در اماکن عمومی مصوب 1376.

118- قانون اصلاح قانون مربوط به امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب 1367.

119- قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب 1371.

120- قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ‌ایران و اجراء سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مصوب 1387.

121- قانون تجارت الکترونیکی مصوب 1382.

122- قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی مصوب 1367.

123- قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب 1385.

124- قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مصوب 1388.

125- قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو مصوب 1386.

126- قانون مدنی.

127- قانون مربوط به امور پزشکی و دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب 1334.

128- قانون مواد الحاقی به قانون تأسیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب 1349.

129- قانون مواد خوردنی و آشامیدنی مصوب 1342.

130- قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی مصوب 1346.

131- قانون نظام صنفی کشور مصوب 1382.

132- لایحه حفاظت فنی مصوب 1334.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی عیب تولید”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *