مبانی نظری و پیشینه پژوهشی فرصت های برابر آموزشی

نوع فایل
word
حجم فایل
245 کیلوبایت
تعداد صفحه
133
تعداد بازدید
304 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری فرصت های برابر آموزشی » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

فهرست محتوا

مقدمه

امروزه مسائل عمده اجتماعی را که تعلیم و تربیت با آن مواجه است، بدون درنظر گرفتن اطلاعات جدید و فناوری ارتباطات نمی توان مورد بحث قرار داد. مشکل صرفا در امر تدریس نیست بلکه مشکل اصلی توجه کلی به چگونگی دسترسی به دانش است. لذا موضوع اطلاعات و فناوری و پیش بینی تاثیر آن بر دانش و آموزش در آینده بسیار مهم است.

اختراعات تاثیرگذار در قرن بیستم مثل رادیو، تلویزیون، سیستم های ضبط صدا و تصویر، کامپیوتر، فرستنده های رادیویی و کابلی یا ماهواره ای صرفا جنبه تکنولوژیکی ندارند، بلکه ویژگی منحصربه فرد آنها اقتصادی و اجتماعی بودن آنهاست. اکثر این تکنولوژی ها به قدری کوچک و ارزان شده است که به بیشتر خانه ها در کشورهای صنعتی راه یافته اند و نیز مورد استفاده جمع کثیری در کشورهای در حال توسعه قرار گرفته اند. همه جوامع امروزی تا حدی جوامع اطلاعاتی هستند. جوامعی که در آنها توسعه تکنولوژیکی باعث شده است محیطی فرهنگی و آموزشی پدید آید. این محیط قادر است منابع دانش و یادگیری را دگرگون کند. یکی از خصیصه های این تکنولوژی ها پیچیدگی روزافزون آنها و گسترش امکاناتی است که فراهم می کنند.

باید توجه کرد که استفاده از فناوری اطلاعاتی و ارتباطی برای مقاصد آموزشی پدیده تازه ای نیست. مثلا رادیوی آموزشی قبل از جنگ جهانی اول به وجود آمد. آنچه در گذر زمان تغییر یافته است، نه تنها وسعت تکنولوژی ها مورد استفاده و پیچیدگی آنهاست بلکه در جذب مخاطبان خارج از نظام رسمی تعلیم و تربیت، شامل کودکان قبل از دبستان و کل بزرگسالان است (گزارش کمیسیون بین المللی یونسکو، 1376). پس تاثیر فناوری بر شیوه یادگیری اجتناب ناپذیر است.

پیشرفت های جهانی در فناوری اطلاعات باعث گسترش سریع فرصت های یادگیری و دسترسی به منابع تحصیلی و آموزشی شده است. به گونه ای که این امر با ابزارها و روش های سنتی اصولا غیرقابل تصور بوده و بکارگیری این فناوری نه تنها باعث تسهیل و تسریع فراوان در امر تعلیم و تربیت و نیز مدیریت موثر در نظام های آموزشی گردیده است، بلکه باعث شد که در مفاهیم سیاسی بسیار متداول در نظام های آموزش نیز تحولات شگرفی حاصل شود (رعنایی، 1385: 4).  فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند به عدالت آموزشی و اینکه این فناوری فرصت های برابر برای یادگیرندگان فراهم نماید به عنوان غایت نگاه کند و آنرا مدنظر قرار دهد. استفاده از این فناوری به منظور از بین بردن استانداردسازی (عدم توجه به تفاوتهای فردی) در آموزش است و سعی می کند که به تفاوتهای فردی یادگیرندگان توجه نماید (همان: 5).

بنابراین فناوری های ارتباطات و اطلاعات بدون شک می توانند وسایل واقعی ارتباط با آموزش غیر رسمی را که یکی از مهم ترین نظام های اراده دانش در جامعه یادگیری هستند فراهم آورند. جامعه ای که در آن مراحل مختلف فرایند یادگیری یکسره مورد بازاندیشی قرار می گیرد. تحول این فناوریها که استفاده ماهرانه از آن توسعه و پیشرفت مداوم دانش را ممکن می سازد باید به بازنگری نقش و وظیفه نظام های تعلیم و تربیت در زمینه آموزش مادام العمر منتهی گردد. ارتباطات و تبادل دانش و اطلاعات از این پس دیگر تنها مرکز رشد فعالیت بشری نخواهد بود، بلکه مقوله ای خواهد شد که به تکامل شخصی در زمینه شیوه های جدید زندگی اجتماعی کمک خواهد کرد. پس باید همه استعدادهای بالقوه فناوری اطلاعات را در خدمت آموزش و پرورش قرار داد. از این حیث این تحقیق سعی دارد با بررسی دقیق نشان دهد که رشد و توسعه فناوری اطلاعات چه نقش و تاثیری در کاهش نابرابری های آموزشی در استان مازندران می تواند داشته باشد.

 

فهرست منابع

الف) منابع فارسی

1-ابراهيم‌آبادي، حسين (1382). ارزيابي ملي از اجلاس‌هاي عالي جهان دربارة جامعة اطلاعاتي،تهران : نشرهدف.

2-ابراهیم زاده، عیسی (1383). ضرورت رویکرد به نظام آموزشی باز و از راه دور، استفاده از فناوری های نوین در سازماندهی یاددهی و یادگیری)، پیک نور، شماره 1، صص 3-10.

3-ابراهیمی، مهدی (1380). اینترنت، تهران : نشر کتابدار.

4-ابراهیمی، سمیه؛ کرمی، مرتضی؛ آهنچیان، مرتضی و پگاه مسنن مظفری (1391). کاربست نظریه سازنده گرایی در آموزشهاي مبتنی بر وب سازمانها: گامی به سوي مدیریت اثربخش منابع انسانی، نخستین همایش ملی علوم مدیریت نوین، استان گلستان، صص 7-1.

5-ابراهیمی، صغری و غلامحسین حسین زاده (1387). نظریه سازنده گرایی و کاربرد آن در آموزش، فصلنامه مدارس کارآمد، شماره4، صص 34-24.

6-احدیان، محمد (1384). مقدمات تکنولوژی آموزشی، تهران : نشر و تبلیغ بشری.

7-احمدی، حسین و ویرجینیاری.م (1382). آموزش الکترونیکی، تهران : مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران.

8-اردهائی، علی؛ حیدرآبادی، ابوالقاسم و نیر رستمی (1391). زمينه هاي خانوادگي نابرابري فرصتهاي آموزشي، مطالعه موردی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر اهر، جامعه شناسی مطالعات جوانان، شماره 1، دروه 1، صص 147-125.

9-بابادی عکاشه، زهرا، شریف، سید مصطفی و عبدالرسول جمشیدیان (1387). تامین و گسترش برابری فرصتها و عدالت آموزشی در آموزش و پرورش استان اصفهان، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال دهم، شماره 37، صص 287-306.

10-بانی مهجور، محبوبه (1383). آموزش شیوه های نوین، آموزش و پرورش از راه دور در آموزش عالی، مجموعه مقالات اولین همایش ملی توسعه دانشگاه مجازی، دانشگاه مجازی، دانشگاه پیام نور کاشان، انتشارات مرسل.

11-برزگر، کاظم؛ خضری، حسن و اعظم شیرجهانی (1392). پيدايش رويکرد سازنده گرايی و تحول در محيط های يادگيری، چهارمين همايش انجمن فلسفه تعليم و تربيت ايران، دانشگاه فردوسی مشهد، صص 3-1.

12-پور محمد باقر، لطيفه و الهه پور محمد باقر (1387). نقش فن آوري اطلاعات و ارتباطات در آموزش مراكز دانشگاهي، مجله فن آوري و آموزش، سال سوم، شماره 1، صص 74-68.

13-توسلي، غلامعباس (1386). جامعه شناسي و آموزش و پرورش، تهران: نشر علم.

14-جوادي، محمدجعفر(1378). نابرابر يهاي آموزشي و ابعاد جامعه شناختي آن، پژوهش در مسائل تعليم و تربيت، شماره 3، صص 31-14.

15-جمشیدی، محمدحسین (1379). رابطه حکومت مدنی و عدالت در فلسفه سیاسی اسلام، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، شماره 69، صص 115-95.

16-حسینی مقدم، سیدامیر؛ صوفی، رضا و جلیل ثابتی مقدم (1381). اهمیت و نقش آموزش از راه دور، توسعه تحقیقات صنایع دفاع.

17-دلوز، ژاک (1380). آموزش برای قرن بیستم و یکم، ترجمه سید فرهاد افتخارزاده، تهران: انتشارات عابد.

18-دوران، بهزاد (1382). تأثير فضاي سيبرنتيك بر هويت اجتماعي، پايان نامه دكتري، تهران : دانشگاه تربيت مدرس.

19-دهقان، حسین (1386). فرصت ها و تهديدها براي آموزش و پرورش در مواجهه با نابرابري فضايي در فن آوري اطلاعات و ارتباطات، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 91، صص 164-125.

20-دهقان، حسین (1383). انواع نابرابری های آموزشی، فصلنامه آموزش علوم اجتماعی، دوره8، شماره1، صص 49-42.

21-رويسي، مرتضي رسول (1381). شكاف ديجيتالي، چالشي در برابر كشورهاي در حال توسعه، اطلاعات سیاسی-اقتصادی، شماره 182-181، صص 205-188.

22-ذاکری، اعظم (1383). ساخت پروژه ای چند رسانه ای، فصلنامه آموزش، سال سوم، شماره دهم.

23-رضایی شریف آبادی، سعید (1373). شبکه کامپیوتری اینترنت در خدمت اطلاع رسانی، پیام کتابخانه، سال4، شماره 1و2، صص 97-125.

24-رعنایی، مصطفی (1385). بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عدالت آموزشی از دیدگاه معلمان مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 86-85، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده شهید بهشتی.

25-سیاری، حبیب ا…، لطفی پور، پیمان و اسماعیل کاظم پور (1391). تاثیر آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه عدالت آموزشی، روانشناسی تربیتی، شماره 23، سال8، صص 26-1.

26-سيف، علي اكبر (1389). روانشناسي پرورشي نوين، روانشناسي يادگيري و آموزش، تهران: نشر دوران.

27-شاه جعفری، فرشته (1384). روش طراحی چند رسانه ای آموزشی برای ایجاد و افزایش انگیزه در فراگیران، رشد تکنولوژی آموزشی، دوره بیستم، شماره8. صص 16-20.

28-شیخی، علی اکبر (1381). تبیین و ارزیابی دیگاه سازنده گرایی، تازه های علوم شناختی، سال4، شماره 3، صص 74-65.

29-شيرمحمدي، مهدي و مهدی شامي (1382). ارايه برنامه اي جهت كاهش شكاف ديجيتالي ميان مناطق شهري و روستايي، در مجموعه مقالات همايش كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در روستا، تهران: مركز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ايران.

30-طيب، عليرضا (1379). تكنولوژي اطلاعات تهران: نشر سفير.

31-ضرغام، نصرت ا… (1371). آموزش از راه دور در جهان، مجموعه مقالات تخصصی آموزش از راه دور، تهران : انتشارات پیام نور.

32-عبادی، رحیم (1383). یادگیری الکترونیکی و آموزش و پرورش، موسسه توسعه فناوری اطلاعات آموزش مدارس هوشمند.

33-علی احمدی، علیرضا و حامد قلی زاده (1383). آموزش الکترونیکی و آشنایی با ویژگی ها و استانداردهای دانشگاه مجازی، فصلنامه مدیریت فردا، ویژه نامه فناوری اطلاعات و مدیریت آن، شماره1، صص 67-76.

34-علاقه بند، علي (1380). جامعه شناسي آموزش و پرورش، تهران : نشرروان.

35-فراهانی، ابوالفضل (1380). مقایسه عملکرد دانشجویان نظام حضوری و غیرحضوری و ارائه الگوی برنامه ریزی تربیت بدنی از راه دور، رساله دکتری، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس.

36-كاشي، محمد و داور شيخاوندي (1373). جامعه شناسي قشرها و نابرابريهاي اجتماعي، تهران : نشر مرنديز.

37-کرسلی، گرک (1386). یاددهی-یادگیری از طریق اینترنت، ترجمه محمدحسن امیرتیموری و بهاء الدین رحمانی، تهران : نشر ساوالان.

38-کدیور، پروین (1372). سبک های تبیینی درماندگی آموخته شده، تهران : شورای تحقیقات وزارت آموزش و پرورش.

39-کرمی، مرتضی(1390). طراحی آموزشی در کسب و کار و صنعت، مشهد: نشر کویر.

40-گرین، تیموتی و دی ابی براون (1385). پروژه های چندرسانه ای در کلاس درس، ترجمه محمد عطاران، موسسه فناوری اطلاعات آموزش مدارس هوشمند.

41-گریسون، دی آر و اندرسون تری (1384). یادگیری الکترونیکی در قرن 21، ترجمه اسماعیل زارعی و سعید صفایی، تهران : علوم و فنون.

42-گیدنز، آنتونی(1374). جامعه شناسی، ترجمه منجهر صبوری، تهران، نشر نی.

43-محسنی زنوزی، هاشم (1388). تکنولوژی آموزش، تهران : نشر یسطرون.

44-معتمد نژاد، کاظم ( 1379 ). وسائل ارتباط جمعی، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.

45-ملك، حسن (1385). جامعه شناسي قشرها و نابرابريهاي اجتماعی،تهران: انتشارات پيام نور.

46-ملک افضلی، فاطمه (1382). تاریخچه آموزش از راه دور در جهان، پیک نور، سال اول، شماره1، صص 86-92.

47-مهندسین و کارشناسان معاونت بهره برداری فنی سازمان صدا و سیما (1384). آموزش مجازی، تهران : انتشارات سروش.

48-نقوي، محمد (1382). زير ساختار ارتباطي فناوري اطلاعات و ارتباطات در روستا، در مجموعه مقالات همايش كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در روستا، تهران: مركز انتشارات دانشگاه علم و صنعت ايران.

49-يعقوبي، جعفر؛ ملك محمدي، ايرج؛ ايرواني، هوشنگ و محمد عطاران (1387). ويژگي هاي مطلوب دانشجويان و اعضاي هيأت علمي در يادگيري الكترونيكي در آموزش عالي ايران: ديدگاه دانشجويان دوره هاي مجازي، فصلنامه پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي، شماره 47، صص 173-159.

ب) منابع انگلیسی

50-Angello, Consolata&Wema, Evans.( 2010). Availability and usage of ICT and eresources by livestock researchers in Tanzania: Challenges and ways forward.Internationaljournal of education and development using information and communication technology, vol.6, issue1, pp-1- 13.

51-Burbules, N.C. (1997). Marxism 2nd Education Though. In lawrence J, sana(ED). International Encyclopedia of the Sociology of Education (pp. 75-79). Elsevier science .oxford ox5 1GB,uk.

52-Dumas, H.A.J. (2002). ICT and Gender Equity Policy: Lessons of the Mail Telecentres. A thesis in Mass Communications, in the Pennsylvania State University, UMI Dissertations Data Base No.3065880.

 

53-Ferguson, B. (1998). Educational equity. http: // www. Yahoo.com.

54-Hadad, Wahid, etal (2002). Technologies from education USA. UNISCO. International Encyclopedia of Education 1989.

55-Karabel, Jerome & Halsey, A.H. (1977). Power and Ideology in Education, oxford university press, Neww Yourk.

56-Kirby, Mark (1999). Stratificaltion and Differentiation, Mac Millan press ltd, London.

57-Leininen, Teemn (2005). History of ICT in education and where we are heading? [on line] from http://flosse.dicole.arg/?item = critical history-of-ict-in- education-and-where-we-are-heading.

58-Mapua, Jephias.(2009).Confronting challenges to e-learning in higher education institutions. International journal of education and development using information andcommunication technology (IJEDICT), vol.5, issue 3, pp-101-114.

59-Naidu, Som (2006). E-Learning: A guide book of Principle: Procedure and practice. New Dehli: Common wealth education Media Center for Asia.

60-Sheshi , K. Gandhe (1996). Preparning for the 21 st.century, Presented to the 10 th annual conference of Asia Association of open universities, Tehran, November 16-19. 1996.

61-Slavin, R.E (1994). Educational Psychology, Allyn & Bacon, Advison of parmount publishin Massachusetts.

62-UNESCO Division of higher Education (2009). Information and communication Technology in Teacher Education [on line] from www.unesdoc. Unesco.org/images/0012100/295/129533e.pdt.

 

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی فرصت های برابر آموزشی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *