مبانی نظری و پیشینه پژوهشی مقایسه جرایم منافی عفت در اسلام و یهود

نوع فایل
rar
حجم فایل
102 کیلوبایت
تعداد صفحه
89
تعداد بازدید
353 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری مقایسه جرایم منافی عفت در اسلام و یهود» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

فصل اول: کلیات پژوهش

مقدمه

بیان مسئله

روش تحقیق

فرضیه و سوالات تحقیق

پیشینه تحقیق

 

فصل دوم: ویژگی های خاص جرایم منافی عفت

2-1 راه ها و ادله اثبات جرایم منلفی عفت

2-1-1 اقرار

2-2 موضوعیت اقرار در جرایم منافی عفت

2-2-1 شهادت

2-3 علم قاضی

2-4 جرایم منافی عفت مشهود

2-5 شاکی خصوصی در جرایم منافی عفت

2-6 دلایل ممنوعیت تحقیق و بررسی در جرایم منافی عفت

2-6-1 دلایل شرعی

2-7 موضوع جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی

2-8 مصادیق جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی

2-9 مفهوم منافیات عفت

2-9-1 مفهوم لغوی

2-9-2 مفهوم اصطلاحی

2-10مفهوم پیشگیری

2-11 منابع جرایم منافی عفت

2-12 اهداف قوانین جرایم منافی عفت

2-13 اجرای حد

2-14  شرایط اثبات و اجرای مجازات

2-51 تفاوت فقه اسلامی و حقوق کشورهای غربی در جرایم منافی عفت

2-15-1 در فقه اسلامی

2-15-2 در نظام های حقوقی کشورهای غربی

2-15-3 جرایم منافی عفت تطبیقی – انگلستان

2-15-3-1 مصداق های بیان مفهوم عنف و اکراه در حقوق انگلستان

2-15-4 در کشورهای اسلامی – سودان

2-15-5 جرایم منافی عفت تطبیقی – فرانسه

2-16 ارتکاب جرایم جنسی توسط اشخاص حقوقی

2-16-1 جرایم منافی عفت – امریکا

2-16-1-1 زنای به عنف

2-16-1-2 مقاربت زن در تجاوز به عنف

2-17 موضوع جرایم حدی جنسی در فقه امامیه

2-17-1 رابطه جنسی شخص خنثی

2-17-2 اثبات زنا با اقرار

2-17-3 اثبات زنا با شهادت

2-17-4 دیگر شرایط شهادت

2-17-5 توبه

2-17-6 سقوط به واسطه جهل و شبیه

2-18 انواع حد های فقهی در زنا

2-18-1 اقسام حد زنا

فصل سوم: جرایم منافی عفت در اسلام

3-1 جرایم منافی عفت در اسلام

3-2 اقسام اعمال منافی عفت در اسلام

3-3 وجود اختلاف در جنسیت

3-4 فقد علقه زوجیت

3-5 منافی عفت بودن عمل ارتکامی

3-6 عنف و اکراه

3-7 تعریف

3-8 جرایم منافی عفت در قانون مجازات اسلامی

3-8-1 اثبات جرایم منافی عفت

3-9 زنا

3-10 لواط از نظر فقه اسلامی

3-10-1 مساحقه

3-10-2 جرایم مستلزم تعزیز و مجازات های بازدارنده

فصل چهارم: جرایم منافی عفت در حقوق کیفری دین یهود

4-1 جرایم در حقوق کیفری دین یهود

4-2 تلمود

4-3 جرایم منافی عفت در آیین یهود

4-3-1 زنا

4-3-1-1 زنای محصنه

4-3-1-2 مجازات زنای محصنه

4-3-1-3 نقش رضایت در ارتکاب جرم

4-3-1-4 تجاوز به زن برده

4-3-1-5 اردالی بدگمانی

4-3-2 زنای به عنف

4-3-2-1 تجاوز به عنف به دختر باکره

4-3-3 زنای با محارم

4-3-4 مجازات زنای با محارم

4-3-5 مجازات زنای محارم در تلمود

4-3-6 زنا با دختر باکره

4-3-7 جرایم دیگر در ارتباط با زنان

4-4 همجنس بازی مردان لواط

4-5 همجنس بازی زنان مساحقه

4-6 مقاربت با حیوان

4-7 جرایم بر ضد حیثیت معنوی افراد

4-7-1 آدم ربایی

4-7-2 قذف

4-7-3 توهین و افترا

4-8 نمونه هایی از توهین در تورات و سنت های شفاهی

فصل پنجم: مقایسه جرایم منافی عفت در دین اسلام و دین یهود

5-1 زنا با زن شوهردار

5-2 زنای به عنف

5-3 زنای با نامحرم در دین یهود

5-4 زنای با دختر باکره

5-5 زنا با زن حایض در دین یهود

5-6 مقاربت با غیر یهودی

5-7 انواع دیگر جرایم جنسی

5-8 همجنسبازی در دین یهود

5-9  نتیجه گیری

منابع و مأخذ

 

 مقدمه

انسان در دوران بلوغ، با بروز علائم و نشانه های شهوت، تمایلات جنسی خود را شعله ور و سرکش، احساس می کند و در واقع در زمان اوج جنسی و فشار درونی حاکم بر وجود انسان، معمولاً برای اطفاء آتش شهوت و ارضاء تمایلات جنسی ممکن است دست به اعمال ناشایست و غیراخلاقی و خلاف شرع بزند و در این حال جامعه دچار بی نظمی شده و هم چنین بنیاد خانواده دچار تزلزل و گسیختگی می گردد. با تمام تلاشهایی که بشر امروز از خود نشان داده است. هنوز نتوانسته اند مهار این حیوان سرکش را در اختیار گیرد و قدری از سرعت انحطاط اخلاقی بکاهد لذا از طریق مختلفی استفاده شده تا از اشاعه اعمال منافی عفت جلوگیری نماید اسلام به عنوان کاملترین دین یا شناخت کاملی که از فطرت انسان داشته راههای پیگیری متعدد و در عین حال جوابگو را ارائه داده که با بکار بستن آنها می توان از وقوع این جرم پیشگیری کرد.

با وجود موارد فوق گاهی افرادی بدون رعایت چهارچوب اخلاقی، مرتکب جرایم منافی عفت می شوند. لذا قانونگذار برای حفظ عفت عمومی اعمال فوق را مورد جرم نگاری قرار می دهد. در کشور ما با الهام گرفتن از فقه شیعه مجازات سخت و سنگینی برای آن در نظر گرفته شده در عین حال که راه رسیدن به اجرای کیفر را نیز تحت مقرر نموده تا جرایم فوق اثبات نگردد. و در صورت اثبات فقهی به اجرا نگردد و از سلسله مراتبی پیروی می کند که مبتنی بر تسامح و تساهل است مثل قاعده پذیرش توبه حتی بعد از اثبات جرم و خلاصه اینکه شارع حکیم و کتاب مقدس یهود نظر به ارعاب اصلاح و پیشگیری دارد و نه اجرای کیفر.

رعایت عفت و پاکدامنی در روابط بین زن و مرد در جامعه ، یکی از پایه های اصلی نظام اجتماعی بوده و تامین کننده  آسایش فردی است اما چون افراد بشر ذاتا منفعت جو می باشند و ممکن است برای ارضای غرایض جنسی خود تمایل به نادیده گرفتن اصول اخلاقی و ایجاد اختلال در نظم اجتماعی شوند لذا ارتکاب اعمال در رفتار نامشروع از نظر حقوق جزا قابل تعقیب و مجازات می باشد و ارتکاب به اعمالی چون زنا ، لواط ، مساحقه ، تقبیل و غیره در دو دین اسلام و یهود منافی عفت محسوب میشوند که روابط نامشروع ایجاد میگردد که اسلام و یهود مجازات های سهمگینی برای آنها در نظر گرفته است .

1-2  بیان مسئله

در نظام های حقوقی غیر دینی جرم و گناه دو مقوله جدا از هم اند و بین این دو هیچ رابطه و نسبت مستقیمی وجود ندارد. جرم در رابطه فرد با افراد دیگر و جامعه نص می یابد. در اینجا جرم رفتاری (به صورت فعل یا ترک فعل) مخالف نظم جامعه است. که قانونگذار ارتکاب آنرا منع می کند و برای آن ضمانت اجرا (به صورت مجازات یا اقدامات تأمینی) در نظر میگیرد. در نظام های حقوقی دینی، که بارزترین مصداق آن را میتوان در دو دین شریعت مدار اسلام و یهودیت سراغ گرفت.

تفکیک موضوع جرم و گناه دشوار است، چرا که خاستگاه دینی هر دو یکی است و قانونگذار الاهی است که هر دو را ممنوع می کند. در این نظام ها ماهیت تمام احکام یکی است و بین جرم (تجاوز نامشروع به حقوق دیگران و جامعه) و گناه جز در حوزه ضمانت اجرا، تمایزی نیست با این همه به نظر می رسد در حقوق یهود درک و تشخیص این تمایز دشوارتر از سایر نظام های دینی باشد. چرا که ارتکاب هر یک از محرمات مجازات را در پی دارد. با این تفاوت که برخی از این مجازات ها را دادگاه آسمانی صادر می کند.

وجرایم منافی عفت به دو دسته خصوصی و عمومی تقسیم می شود . جرایمی که جنبه خصوصی آنها علاوه بر قبح اجتماعی شان حیثیت و شرافت شخصی یا اشخاصی را بیشتر خدشه دار می سازند ، منافی عفت خصوصی می گویند . و اعمالی که صرفا جنبه حق اللهی داشته و یا عفت عمومی را جریحه دار می سازند . منافی عفت عمومی می گویند مهم ترین جرایم عفت خصوصی در دو دین اسلام و یهود زنا ، لواط،  مساحقه می باشد و مجازات های آنها نیز قتل و شلاق می باشد در این تحقیق به طور اجمالی به بررسی جرایم در حقوق کیفری دین یهود و اسلام پرداخته می شود .

 

فهرست منابع

– آخوندی، محمود، آیین دادرسی کیفری، انتشارات مجلس 1345

2- آشوری، محمد، عدالت کیفری از دیدگاه حمورابی، عدالت کیفری( مجموعه مقالات، چاپ اول، دانش تهران 1376)

3- الهیان، مجتبی، نگرش فقهی حقوقی، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی

4- جعفری لنگرودی، محمد جعفر ، مبسوط در ترمینولوژی حقوق، کتابخانه گنج دانش1378

5- حر عاملی، محمدبن حسن، وسایل الشیعه، بیروت، انتشارات تراب العربی

6- دهخدا، علی اکبر، لغت نامه دهخدا، تهران، انتشارات دانشگاه تهران 1377

7- دیانی، عبدالرسول ، اثبات دعوی در امور مدنی و کبفری، تهران، نشر تدریس1385

8- زراعت، عباس شرح ق. م. ا بخش حدود، تهران، انتشارات ققنوس

9- سلیمانی، حسین، ادله اثبات دعوای کیفری در آیین یهود، فصلنامه هفت آسمان شماره 1

10- شامبیاتی، هوشنگ، حقوق کیفری اختصاصی، تهران انتشارات ژوبین

11- شمس ناتری، محمد ابراهیم، بررسی تطبیقی مجازات اعدام، قم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی

12- صدری افشار، غلامحسین، فرهنگ گزیده فارسی ، تهران، انتشارات فرهنگ معاصر1382

13- صمدی، رضا، نقل از پایان نامه، حدزنا و علم قاضی، دانشگاه آزاد واحد نراق ، ارشد

14- عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، تهران، انتشارات امیرکبیر 1375

15- عنصری فرد، عباس، جریحه دارکردن عفت عمومی در حقوق ایران، تهران، انتشارات آریان 1382

16-  کتاب مقدس، به همت انجمن بخش کتب مقدس 1985

17- کتاب مقدس( ترجمه تفسیری)، انجمن بین المللی کتاب مقدس انگلستان 1995

18- کشاورز صدر، سید محمد علی، مبسوط در ترمینولوژی حقوق ، کتابخانه گنج دانش 1378

19- گرجی، ابوالقاسم ، حدود تعریزات و قصاص، انتشارات دانشگاهی تهران1381

20- گلدوزیان، ایرج، ادله اثبات دعوی کیفری

21-  گنجینه هایی از تلمود، ترجمه امیر فریدون گرگانی، چاپ زیبا 1350

22- مجازات در حقوق کیفری یهود، فصلنامه هفت آسمان شماره 9، 10 سال سوم، بهار و تابستان 80

23- مجموعه آرای فقهی- قضائی در امور کیفری، مرکز تحقیقات فقهی قوه قضائیه، ناشر معاونت آموزش و تحقیقات، قم 1381

24- محمدی، ابوالحسن، حقوق کیفری اسلام، حدود و تعزیرات، ترجمه کتاب شرایع الاسلام محقق حلی و مسالک الافهام، شهید ثانی، تهران، نشر دانشگاه 1374

25- محلاتی، شیخ ذبیح الله، قضاوت های حضرت علی، تهران، نشر قائم نوین 1375

26- مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، انتشارات دارالکتاب الاسلامیه

27- موسوی خمینی، سید روح الله، تحریرالوسیله، انتشارات دارالعلم 1386

28- میر محمدصادقی، حسین، جرایم علیه اشخاص، تهران، نشر میزان 1389

29- میک ئیوفیل، قانوننامه حموررابی، ترجمه کامیار عبدی، چاپ دوم، میراث فرهنگی تهران 1376

30- نظریه مشورتی اداره  حقوقی، شماره 1692/7 مورخه 3/3/1373

31- نوربها، رضا، نگاهی به قانون مجازات اسلامی، تهران، نشرمیزان 1383

32- ولیدی، محمد صالح، حقوق جزای اختصاصی، جرایم علیه عفت و حقوق و اخلاق عمومی و حقوق و تکالیف خانوادگی، تهران،  انتشارات امیرکبیر 1380

33- ولیدی، محمد صالح، حقوق و جزای عمومی، تهران، انتشارات سمت 1378

34- هاشمی شاهرودی، سید محمود، بسته های فقه جزا، تهران، نشر میزان 1378

35- هدایتی، محمد علی، آیین دادرسی کیفری، انتشارات دا

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی مقایسه جرایم منافی عفت در اسلام و یهود”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *