پیشینه پژوهشی نگرش نسبت به مواد مخدر (رشته روانشناسی)

نوع فایل
Word
حجم فایل
75 کیلوبایت
تعداد صفحه
21
تعداد بازدید
610 بازدید
۹,۰۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و مبانی نظری نگرش نسبت به مواد مخدر (رشته روانشناسی)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

2-1- مقدمه. 3

2-3- نگرش… 3

2-3-1- تعریف نگرش… 4

2-3-2- اجزای نگرش… 5

2-3-3- تکوین نگرش… 6

2-3-4- نگرش نسبت به مواد مخدر 8

2-3-5-  تأثیر نگرشها، باورها و انتظارات در گرایش به مواد مخدر 9

2-3-6- الگوهای تغییر نگرش… 9

2-3-6-1-  الگوهای یادگیری تغییر نگرش… 10

2-3-6-2- الگوهای شناختی تغییر نگرش… 11

2-3-6-3- الگوی کارکردی.. 12

2-3-7- تغییر نگرش… 13

2-6- پیشینه تجربی. 14

2-6-1- پیشینه داخلی. 14

2-6-2- پیشینه خارجی. 16

منابع  18

بخشی از پژوهش

2-3- نگرش

مردم عشق می ورزند و ابراز نفرت می کنند، تایید می کنند و تایید نمی نمایند، دوست دارند و دوست نمی دارند، آنها موافقت یا مخالفت می کنند، جر و بحث می کنند، همدیگر را قانع می سازند و حتی گاهی اوقات همدیگر را متقاعد می کنند. هر روز ما  ” آماج”تأثیرات بیشمار تلاشهایی هستیم که از طریق ارتباطات شخصی و یا “رسانه های جمعی” صورت می گیرد تا ” نگرش ” هایمان را تغییر داده یا تقویت نمایند. معمولا ما به چیزها یا افرادی روی می آوریم که آنها را دوست داریم و از آنهایی که دوست نداریم دوری می کنیم. در سرتاسر تاریخ ” روانشناسی اجتماعی “، مفهوم نگرشی از موضوعات اصلی این شاخه ازروانشناسی بوده است (دشتی، 1392).

2-3-1- تعریف نگرش

یکی از اولین استفاده از لغت ” نگرش ” به معنای ژست فیزیکی یا وضع جسمی است؛ که هنوز جنبش شناسان به این معنی اعتقاد دارند. در سالهای اخیر، این اصطلاح عموماً به حالتهای ذهنی محدود شده است. بنابراین نگرشها مستقیماً رویدادهای قابل مشاهده نیستند، بلکه نگرش ها سازه های انتزاعی هستند که می توانند سازه ها و فرایندهای درونی را بازنمایی کنند (دیوکس، دنی، رایتزمن ،۲۰۰۲).

می نارد نگرش یا طرز تلقی را امادگی روانی می داند که عبارت از امادگی درونی و یا بطور رسمی آمادگی برای انجام عمل به نحوی خاصی است (یونسی، 1380).

2-3-4- نگرش نسبت به مواد مخدر

نگرش نظامی است بادوام که شامل عناصر شناختی، احساسی و تمایل به عملی است. نگرش به مصرف مواد مخدر نیز عاملی است با مؤلفه های شناختی، عاطفی و رفتاری شامل باورهای هنجاری درباره شیوع مصرف مواد مخدر و پذیرش آن، برداشت فرد درباره سازگار بودن مصرف مواد مخدر با سبک زندگی، باورهای فرد درباره نتایج منفی مصرف مواد مخدر، الزام و مقید بودن به عدم استفاده از مواد مخدر، نگرشیمنفی نسبت به اعتیاد و معتاد، برخورد فعالی با مسئله اعتیاد و اجتناب از مواد مخدر (پورشهباز، 1390).

نگرش های خاصی با مصرف دارو در ارتباط هستند که می توانند در تغییر رفتار مداخله کنند. یکی از این نگرش ها، این اعتقاد است که مصرف دارو برای مقابله با مشکلات زندگی قابل پذیرش است. ولی آشکارا مصرف دارو اثر کمی بر حل مشکلات داشته و در بسیاری از موارد، مشکلات را وخیم تر می سازد (بلوم، ۲۰۰۵، به نقل از مهاجر دارابی، 1392).

2-3-5-  تأثیر نگرشها، باورها و انتظارات در گرایش به مواد مخدر

رویکردهای شناختی و رشدی در سالهای اخیر، تمرکز زیادی بر توصیف و پیش بینی مواد در نوجوانان و جوانان توصیف نموده اند. در زمینه تأثیر نگرشها، باورها و انتظارات بر تمایل به مصرف مواد مخدر، پیشگامان رویکردهای تصمیم عقلانی (یا مبتنی بر استدلالی و منطقی) گفته اند که تصمیمات نوجوانان و جوانان برای درگیر شدن در فعالیت های مخاطره آمیز مثل مصرف یا سوء مصرف مواد گوناگون از تجزیه و تحلیل هزینه و سود ناشی می شود (جرارد، گیبونز، بنتین، هلسینگ ،۲۰۰۲). این رویکردها ادعا دارند که مصرف و سوء مصرف مواد احتمال دارد در بین نوجوانان و جوانان بر مبنای ارزیابی عواقب مثبت و منفی مصرف و سوء مصرف مواد، تصمیم عقلانی باشد (مومنی، 1389).

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیشینه پژوهشی نگرش نسبت به مواد مخدر (رشته روانشناسی)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *