مبانی نظری و پیشینه پژوهشی مصونیت بانک

نوع فایل
word
حجم فایل
6245 کیلوبایت
تعداد صفحه
158
تعداد بازدید
547 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری مصونیت بانک» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

فهرست محتوا

مقدمه 2

کلیات پژوهش

1-بیان مساله. 6

2-اهمیت موضوع 8

3-هدف پژوهش 8

4-ضرورت پژوهش 9

5-سوال های پژوهش 9

6-فرضیه های پژوهش 9

7-مفاهیم 10

8-بررسی ادبیات پژوهش 10

9-روش پژوهش 12

بخش اول: مصونیت بانک های مرکزی در حقوق بین الملل

فصل اول: پیشینه و مفاهیم مصونیت… 14

گفتار اول: تاریخچه و مبنای مصونیت دولت از منظر حقوق بین‌الملل.. 14

مبحث اول: مصونیت قضایی.. 16

مبحث دوم: مصونیت اجرایی.. 18

گفتار دوم: مصونیت بانک ها از منظر اسناد بین المللی.. 20

مبحث دوم: مصونیت بانکها و اقتدارات شورای امنیت… 28

فصل دوم: فلسفه برخورداری بانکهای مرکزی از مصونیت در آیینه تاریخ.. 31

گفتار اول: خصوصیات کلی بانکهای مرکزی.. 31

مبحث اول: زمینه پیدایش بانکهای مرکزی.. 32

مبحث دوم: وظایف بانکهای مرکزی.. 34

مبحث سوم: ضرورت استقلال بانکهای مرکزی.. 35

مبحث چهارم: ویژگی بانکهای مرکزی مستقل.. 38

مبحث ششم: مصونیت بانک مرکزی.. 41

مبحث هفتم: استثنائات مصونیت بانک مرکزی.. 45

گفتار دوم: مصونیت بانکهای مرکزی در پرتو حقوق داخلی.. 47

مبحث اول: رابطه میان بانکهای مرکزی و دول متبوع. 47

مبحث دوم: بانک مرکزی اتحادیه اروپا 48

مبحث سوم: سیری در قانون مصونیت بانک مرکزی چین.. 53

مبحث چهارم: بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا 57

بخش دوم: مصونیت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در پرتو دعاوی میان ایران و ایالات متحده آمریکا

گفتار اول: اصول حاکم بر بانکداری مرکزی در ایران. 64

مبحث اول: ساختار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران. 65

مبحث دوم: وظایف و اختیارات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران. 67

گفتار دوم: استقلال بانک مرکزی ایران. 69

فصل دوم: نقض مصونیت بانک مرکزی ایران در لوای تحریم. 72

گفتار اول: اعمال تحریم اقتصادی علیه بانک ها 73

مبحث اول: تحریم اقتصادی از منظر حقوق بشر. 74

مبحث دوم: تحریمهای بانکی با نگاهی ویژه به ایران. 77

گفتار دوم: ایالات متحده آمریکا و نقض مصونیت بانک مرکزی ایران. 87

مبحث اول: بیانیه الجزایر و انسداد اموال بانک مرکزی ایران. 87

مبحث دوم: اقدامات تقنینی و قضایی ایالات متحده آمریکا علیه بانک مرکزی ایران. 92

نتیجه‌گیری: 99

ضمایم. 102

فهرست منابع. 147

الف: منابع فارسی.. 147

ب:منابع انگلیسی.. 152

مقدمه:

اصل تساوی حاکمیت و استقلال دولت‌ها که سرلوحه اصول منشور سازمان ملل متحد (بند یک ماده 2) قرار گرفته است، مبنای اصل مصونیت هر دولت در مقابل دادگاه‌های داخلی سایر دول بوده است. با این حال احترام متقابل به حاکمیت دولت‌ها، آن‌چنان که بایسته و شایسته است نتوانسته نظام حقوقی واحدی در سطح جهانی پدید آورد و به رغم تلاش‌های کمیسیون حقوق بین‌الملل سازمان ملل متحد و امضای کنوانسیون سال 2005 در مورد مصونیت قضایی دولت‌ها و اموال آن‌ها، نتوانسته به سند لازم‌الاتباع جهانی در این زمینه منتهی شود. رویه قضایی بین‌الملل هم کمتر فرصت یافته است فراتر از استنباط اصول و قواعد کلی (به ویژه رأی سال 2012 دیوان بین‌المللی دادگستری در دعوای آلمان علیه ایتالیا) حدود و ثغور اصل مصونیت دولت نزد دادگاه‌های خارجی را معین سازد. بر این اساس قانون‌گذار ملی در چارچوب منافع ملی خویش و البته بذل عنایت به تعهدات بین‌المللی موجود قلمرو مصونیت دولت‌های خارجی نزد دادگاه‌های خویش را معین سازد. این رویه‌های ملی (تقنینی – قضایی) در مجموع دولت‌های خارجی را در حیطه اعمال حاکمیتی مصون از تعقیب و عملیات اجرایی قلمداد کرده‌اند اما در قلمرو اعمال تصدی (تجاری) فاقد مصونیت دانسته‌اند. در این چارچوب دولت به عنوان نهاد حاکمه و شامل مؤسسات تابعه آن از جمله بانک‌های مرکزی نیز می‌باشد.

در حقیقت با پیشرفت روزافزون ارتباطات و مبادلات اقتصادی بین اشخاص حقیقی و حقوقی، همواره نیاز به وجود نهادی که بر کار سایر نهادهای مالی نظارت داشته باشد، احساس شده است. در هر کشور، در رأس این هرم نظارتی، بانک مرکزی قرار می گیرد.

بانک مرکزی نهادی است که عهده‌دار مسئولیت کنترل سیستم پولی کشور باشد. بانک مرکزی بر خلاف سایر بانک‌ها، اصولاً نهادی تجاری نیست و تعیین نرخ بهره، میزان پول در گردش، تورم و حتی بیکاری و توزیع درآمد را می‌تواند در زمره فعالیت‌های خود قرار دهد. در برخی از کشورها (مانند ایران) این بانک به عنوان بازوی پولی دولت عمل می‌کند، ولی در برخی دیگر از کشورها، این بانک به صورت کاملاً مستقل از دولت و سیاست‌های دوره‌ای دولت‌ها به اهداف کلان خود می‌پردازد. درجه‌ی استقلال بانک‌های مرکزی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

پیداست که این نهاد نظارتی، برای عملکرد بهتر خود نیاز به برخی امتیازات دارد. در روند کنونی تحولات جامعه‌ی بین‌الملل، یکی از مهم‌ترین این امتیازات، مصونیت محدود بانک‌های مرکزی است. قید محدود در این جا به این معناست که تا هنگامی‌که بانک‌های مرکزی به وظایف اصلی خود که در اقتصاد و بانکداری از آن به وظایف سنتی یاد می‌شود، _که مقصود همان بُعد نظارتی و کنترلی است  عمل کنند و از حیطه‌ی معین خود تجاوز نکنند، در بُعد فرامرزی، هیچ شخص حقوق بین‌الملل حق ندارد این مصونیت را به هر بهانه‌ای از جمله نقض حقوق بشر، نقض قوانین و مقررات عهدنامه‌ای و … نادیده بگیرد و علیه آن اقداماتی را پیش‌بینی، قانون‌گذاری و اجرا کند؛ اما در فرضی که بانک مرکزی در حیطه‌ی اقدامات تجاری و نظامی وارد شود و به تعبیری از هدف اصلی و رسالت اصیل خود فاصله بگیرد، با رعایت برخی شرایط ممکن است این مصونیت نادیده گرفته شود.

ممکن است در بادی امر این نقض مصونیت در حیطه‌ی اقدامات تجاری و نظامی، چون سدی در مسیر اهداف بانک مرکزی و سیاست های کلان اقتصادی یک کشور به نظر آید، اما باید توجه داشت که تجار اعم از حقیقی و حقوقی هنگامی تمایل بیشتری به برقراری روابط پولی و مالی با کشور دیگر خواهند داشت که بانک مرکزی آن کشور از مصونیت مطلق برخوردار نباشد. لذا این عدم مصونیت تام در این جا نه تنها به نفع آن کشور خواهد بود،  بلکه در توسعه‌ی روابط گوناگون اقتصادی میان اشخاص و تجار جامعه‌ی بین‌الملل نیز تأثیرات مثبت مستقیم و غیرمستقیم خواهد گذاشت.

با توجه به این که قاعده‌ی مصونیت محدود بانک‌های مرکزی تبدیل به یک قاعده‌ی لازم‌الرعایه در صحنه‌ی بین‌الملل شده و در واقع نوعی تعهد بین‌المللی محسوب می‌شود، نقض این تعهد موجب مسئولیت بین‌المللی خواهد شد. بحث مسئولیت بین‌المللی در این زمینه از زمانی مورد توجه دکترین قرار گرفت که در دهه‌های اخیر برخی دول،  با نقض مصونیت بانک‌های مرکزی به ادعای انجام اعمال تجاری یا نظامی، با توجه به پشتوانه‌ی ارزی و حجم بالای نقدینگی بانک‌های مرکزی، به

بهانه‌های مختلفی مبادرت به توقیف اموال آن‌ها نمودند. نمونه بارز این امر دولت ایالات متحده‌ آمریکا می‌باشد.

هم‌چنین در سال‌های اخیر، شاهد اعمال تحریم بانک‌های مرکزی از سوی برخی از  سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد هستیم. با توجه به این که بانک مرکزی، اهرم و سنگ بنای ثبات اقتصادی کشورها است، بررسی این مسئله اهمیت دو چندان می‌یابد. متأسفانه در سال‌های اخیر، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز دچار همین وضعیت شده است. تحریم بانک مرکزی ایران از سوی شورای امنیت و ایالات متحد آمریکا، فعالیت‌های بانکی ایران را گاه با اخلال مواجه کرده است. به عنوان مثال، دولت ایران برای انجام مبادلات ارزی خود، مجبور به تحمل هزینه‌های گزافی می‌شود و یا گاهی علی‌رغم تمایل ناشی از اجبار دولت ایران برای پرداخت‌های سنگین و تهیه ارز مورد نیاز کشور، سایر کشورهایی که تحت فشار ایالات متحده و شورای امنیت هستند، علاقه‌ای به همکاری با بانک مرکزی ایران نشان نمی‌دهند.

پرسش اصلی که امروزه در دکترین مورد مداقه قرار گرفته این است که آیا دولت‌ها به صورت یک‌جانبه می‌توانند تعهدات بین‌المللی خود را در این زمینه به بهانه‌های گوناگون نقض کنند؟ آیا دولت آمریکا با استناد به این استدلال که فعالیت‌های غیرقانونی ایران در زمینه‌های هسته‌ای و فن‌آوری های نوین گاه توسط بانک مرکزی مورد حمایت قرار می‌گیرد، می‌تواند مصونیت بانک مرکزی ایران را نادیده انگارد؟ نقض مصونیت بانک مرکزی ایران توسط دولت آمریکا یک اقدام حقوقی و مشروع است یا یک واکنش سیاسی و نامشروع؟ صرف‌نظر از قانونی یا غیرقانونی بودن این موضوع در عرصه‌ی حقوق بین‌الملل، در داخل خود آمریکا این موضوع وجهه‌ی قانونی دارد یا خیر؟ بررسی سؤالاتی از این دست که در این پایان‌نامه با تأکید بر توقیف اموال بانک مرکزی ایران توسط دولت آمریکا صورت می‌پذیرد، هرچند چالشی است بحث برانگیز و مورد مناقشه، با این حال ضرورت بررسی آن از منظر قواعد حقوق بین‌الملل روز به روز بیشتر می‌شود.

 

فهرست منابع

کتب:

  • انصاری‌معین،پرویز.(1389).مصونیت قضایی دولت‌ها و اموال آن‌ها.چاپ اول. انتشارات میزان.
  • تقی‌زاده انصاری،مصطفی.(1387).حقوق اتحادیه اروپا.چاپ اول. انتشارات جنگل.
  • زهرانی،مصطفی.(1376).نظریه‌های تحریم اقتصادی.چاپ اول. انتشارات وزارت امور خارجه.
  • سلطانی،محمد.(1390).حقوق بانکی.چاپ اول. انتشارات میزان.
  • شهریاری،محمد.(1386).پولشویی در اسناد بین‌المللی و حقوق ایران.چاپ اول. انتشارات دادیار.
  • ضیایی بیگدلی،محمدرضا.(1388).آرا و نظرات مشورتی دیوان بین‌المللی دادگستری.جلد دوم.چاپ اول. انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی.
  • عبداللهی،محسن.و میرشهبیز شافع.(1382).مصونیت قضایی دولت در حقوق بین‌الملل.چاپ اول. انتشارات معاونت پژوهش،تدوین و تنقیح قوانین و مقررات.
  • فلسفی.هدایت‌الله.(1390).صلح جاویدان وحکومت قانون:دیالتیک همانندی و تفاوت.چاپ اول. انتشارات فرهنگ نشر نو.
  • کاتوزیان.ناصر.(1369).ضمان قهری و مسوولیت مدنی. انتشارات دانشگاه تهران.
  • کدخدایی،عباسعلی.و علی داعی.(1390).سلب مصونیت دولت.چاپ اول. انتشارات اداره چاپ و انتشار.
  • کریستوفر،وارن و همکاران.(1384).تجربه یک بحران(ریشه‌های سیاسی،حقوقی،مالی بیانیه‌های الجزایر). ترجمه نصرت‌الله حلمی.چاپ اول. انتشارات میزان.
  • لونفلد،آندریاس اوف.(1390).حقوق بین‌الملل اقتصادی. ترجمه محمد حبیبی مجنده.چاپ اول. انتشارات جنگل.
  • ماروسی،علی.(1390).گزارش آرای دیوان داوری دعاوی ایران و ایالات متحده آمریکا.جلد اول.چاپ اول. انتشارات معاونت تدوین،تنقیح و انتشار قوانین و مقررات.
  • محبی،محسن.(1390).دیوان داوری دعاوی ایران و ایالات متحده آمریکا. ترجمه محمد حبیبی مجنده.چاپ دوم. انتشارات شهردانش.
  • مسعودی،علیرضا.(1384).حقوق بانکی.چاپ اول. انتشارات پیشبرد.
  • موسی‌زاده،رضا.(1388).سازمان‌های بین‌المللی.چاپ دهم. انتشارات میزان.
  • موسی‌زاده،رضا.و ابراهیم کوهی.(1389).حقوق سازمان‌های بین‌المللی:حقوق شورای امنیت.چاپ اول. انتشارات میزان.
  • ویوکانادا،فرانکلین.(1376).تحریم‌های اقتصادی و روابط بین‌الملل. ترجمه محسنعلی سبحانی.چاپ اول. انتشارات وزارت امور خارجه.
  • هوهن فلدرن،زایدل.(1391).حقوق بین‌الملل اقتصادی. ترجمه سید قاسم زمانی.چاپ پنجم. انتشارات شهردانش.

 

مقالات:

  • احمدی واستانی،عبدالغنی.«شرح مختصر بیانیه‌های الجزایر».مجله حقوقی بین‌المللی.شماره یک.(زمستان 1363).
  • بهرامی،مهناز. استقلال بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.بانک و اقتصاد.شماره‌ سی.(آذر 1391).
  • توکل‌زاده،حبیب.و شهرام بهمن‌تاجانی.‌«اعمال قانون مصونیت دولت‌های خارجی آمریکا: حاکمیت قانون یا تمکین محاکم از قوه مجریه».فصلنامه راهبرد.شماره شصت‌ و پنج.(زمستان 1391).
  • جعفری‌صمیمی،احمد.و نوشین احمدی.«استقلال بانک مرکزی و عملکرد اقتصاد کلان در کشورهای درحال توسعه از جمله ایران».پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی.شماره‌ چهار.(بهار 1381).
  • خزاعی،حسین.«ملاحظاتی نسبت به کنوانسیون 17 ژانویه 2005 سازمان ملل متحد راجع به مصونیت قضایی دولت‌ها و اموالشان».مجله حقوقی بین‌المللی.شماره سی‌ و پنج.(پاییز و زمستان 1385).
  • دهقانی،امان‌الله.«اتحادیه اروپا-سیستم بانک مرکزی اروپا و یورو».کار و جامعه.شماره چهل‌و چهار.(مرداد 1381).
  • زمانی،سید قاسم.و جمشید مظاهری.«تحریم‌های هوشمند شورای امنیت و وضعیت حقوق بشر در پرتو قطعنامه 1929:حفظ یا تهدید صلح».مجله حقوقی بین‌المللی.شماره چهل و چهار.(بهار و تابستان 1390».
  • زهرانی،مصطفی.«تحریم‌های اقتصادی از نظر تا عمل».سیاست خارجی.شماره یک.(بهار 1376).
  • ستوده،سیفی.«بررسی مفهوم استقلال بانک مرکزی».پیام بانک.شماره پانصد ‌و سه.(بهمن 1391).
  • سیفی،سیدجمال.«اعتراضات شکلی علیه احکام صادره از دیوان داوری دعاوی ایران-ایالات متحده».ترجمه پروین محمدی دینانی.دیدگاه‌های حقوقی.شماره پنج.(بهار و تابستان 1376).
  • شلزینگر.«اهمیت استقلال بانک مرکزی برای خطی‌مشی آلمان و اروپا».تازه‌های اقتصاد.شماره سی و هفت.(فروردین 1373).
  • شهبازی،آرامش.«اعتبار عهدنامه مودت و قابلیت استناد به آن در روابط ایران و ایالات متحده».مجله حقوقی بین‌المللی.شماره چهل و چهار(بهار و تابستان 1390).
  • عادلی،محمدحسین.«درآمدی بر بحث استقلال بانک مرکزی».مجله روند.شماره دو.(پاییز 1369).
  • عادلی،محمدحسین.«استقلال بانک مرکزی و سیستم بانکی در ایران».تازه‌های اقتصاد.شماره شانزده.(اردیبهشت 1370).
  • عزیز نژاد،صمد.و محمدرضا نورانی.«بررسی آثار تحریم اقتصادی ایران با تاکید بر تجارت خارجی».مجلس و پژوهش. شماره شصت و یک.(بهار و تابستان 1388).
  • فرخ‌سیری،منصور.«محدودیت‌های شورای امنیت در اعمال تحریم‌های اقتصادی».مجله حقوقی بین‌المللی.شماره سی و نه.(پاییز و زمستان 1387).
  • قنبرلو،عبدالله.«تحریم بانک مرکزی ایران:مسایل و سیاست‌ها».فصلنامه مطالعات راهبردی.(دی 1390).
  • قنبری،حمید.«محدودیت‌های مصونیت بانک مرکزی:رای دادگاه فدرال سوئیس در مورد پرونده لیبی علیه آکتیمون».تازه‌های اقتصاد.شماره صد و سی.(زمستان 1389).
  • کاظمی،مهین‌دخت.«استقلال بانک مرکزی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر».تازه‌های اقتصاد.شماره صد و هفت.(خرداد 1384).
  • کانگدون،تیم.«نقش بانکداری مرکزی در توسعه اقتصادی».ترجمه محمود زیبایی و احمد عالینژاد.تازه‌های اقتصاد. شماره شصت و یک.(خرداد 1376).
  • کمالی‌نژاد،حسن.«رای دیوان دادگستری اروپا مبنی بر لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بانک ملت».نشریه الکترونیکی تازه‌های ملل متحد.شماره شش.(بهمن 1391).
  • کمالی‌نژاد،حسن.«رای دیوان دادگستری اروپا مبنی بر لغو تحریم اتحادیه اروپا علیه بانک صادرات».نشریه الکترونیکی تازه‌های ملل متحد.شماره هفت.(بهمن 1391).
  • کمالی‌نژاد،حسن.«رد دعوی شعبه بانک ملی ایران در لندن در دیوان دادگستری اتحادیه اروپا مبنی بر لغو تحریم‌های اتحادیه».نشریه الکترونیکی تازه‌های ملل متحد.شماره هشت.(اسفند 1391).
  • کمالی‌نژاد،حسن.«رای دیوان عالی بریتانیا مبتنی بر لغو محدودیت‌های مالی علیه بانک ملت».نشریه الکترونیکی تازه‌های ملل متحد.شماره پانزده.(خرداد 1391).
  • کیانپور،سعید.«استقلال بانک مرکزی ایران و مقایسه آن با چند کشور».مجله سیاسیاقتصادی.شماره دویست و هشتاد و هفت.(بهار 1391).
  • مافی،همایون.«تاملی بر تحریم‌ اقتصادی آمریکا علیه ایران از منظر حقوق بین‌الملل».پژوهشنامه حقوق و علوم سیاسی. شماره یک.(تابستان 1385).
  • محبی،محسن.«بیانیه‌های الجزایر:یک دریچه،چند نگاه».مجله حقوقی بین‌المللی.شماره بیست و سه.(پاییز و زمستان 1377).
  • معدلت،کوروش.«بررسی جایگاه و ساختار مطلوب بانک مرکزی».تازه‌های اقتصاد.شماره نود و هفت.(بهمن 1379).
  • ممتاز،جمشید.و امیرحسین رنجبریان.«مداخله آمریکا در امور ایران و اقامه دعوای ایران در دیوان داوری ایران و آمریکا».فصلنامه دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران.شماره سی و هفت.(تابستان 1376).
  • مومنی‌راد،احمد.و حسین موسوی‌فر.«موازین وضع تحریم‌های شورای امنیت و وضعیت حقوق بشر در قطعنامه‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران».فصلنامه مطالعات حقوق بشر اسلامی.شماره دو.(بهار 1391).
  • وکیل،امیرساعد.«رویه دیوان اروپایی در ارتباط با مصونیت دولت‌ها از اقدامات اجرایی».مجله حقوقی بین‌المللی.شماره سی و هشت.(بهار و تابستان 1387).
  • هاشمی،ف.م.«بحثی درباره جایگاه بانک مرکزی در اقتصاد امروز جهان».مجله چیستا.شماره صد و هشتاد و هشت.(اردیبهشت و خرداد 1381).
  • هدایتی،علی‌اصغر.«نقش استقلال بانک مرکزی».مجموعه مقالات اولین سمینار سیاست‌های پولی و ارزی.(اسفند 1369).

 

رسالات:

1-انصاریان،مجتبی.«تحریم‌های بین‌المللی و یک‌جانبه علیه ایران از دیدگاه حقوق بشر:آثار آن بر حقوق اقتصادی و توسعه».رساله دکتری.دانشگاه پیام نور.(1391).

2-بهمن‌تاجانی،شهرام.«رویه‌ی قضایی محاکم ایالات متحده آمریکا در خصوص مصونیت دول خارجی و اموال آنها و انطباق آن با حقوق بین‌الملل: بررسی پرونده‌های مطروحه علیه دولت و مقامات جمهوری اسلامی ایران».رساله دکتری. دانشگاه پیام نور.(1391).‌

3-حسن‌پور،یاسمین.«بررسی پولشویی در اسناد بین‌المللی و حقوق ایران».پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد.دانشگاه تهران. (1384).

4-رضایی،حمید.«تاثیر قواعد بین‌الملل بانکی و نهاد‌های اقتصادی بین‌المللی بر فرآیند انتقال پول».پایان‌نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه پیام‌ نور.(1390).

5-فرخی،منصور.«مناسبات متقابل میان تحریم‌های اقتصادی و حقوق بین‌الملل بشر».رساله دکتری.دانشگاه علامه طباطبایی.(1388).

6-کامکارصالحی،مهرداد.«بررسی عوامل موثر در استقلال بانک مرکزی».پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد.موسسه عالی بانکداری ایران.(1380).

7-معدلت،کوروش.«اهمیت اقتصادی استقلال بانک مرکزی».پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد.دانشگاه تهران.(1375).

ب:منابع انگلیسی

Books:

  • Binder,Micheal & Wieland Volker.The European Central Bank.New Palgrave Dictionary Economics.(November 2006).
  • Charlmers,Damian.‌Christos Hadjie Mmanuil.Giorgio Monti & Adam Tomkin. European Union Law.Cambridge University Press.(2006).
  • Delmon,Jeffrey.”Project Finance”.BOT PROJECT AND RISK.(May 2005). Downloaded from:www.Amazon.com
  • Yang,Xiaodong.State Immunity in International Law.Cambridge Studies In International Law And Comparative Law.(September 2012).

 

Articles:

  • Brown,Mayer.”Sovereign Immunity and Enforcement of arbitral Awards: Navigation International Law”.White Paper.(2012).
  • Davidsson,Elias.”Towards A Definition Of Economic Sanctions”.(November 2003).Downloaded from: www.aldeilis.net
  • Burdo,Micheal.”A Brief History of central Banks”.Economic Journal By FEDERAL RESERVE BANK OF CLEVELAND.(December 2007).
  • Doxy,Margaret.”International Sanction:A Framework For Analysis with Special Report To The UN and South Africa”.Cambridge Journal.Volume.26.(1972).
  • Foukal,Radek.”The European Central Bank-History,Structure and the Decision Making Process”.Nevmann Business Journal.(2010).
  • Foukona,JD.”State immunity”.Journal of South Pacific law.Volume.13.(April 2009).
  • Fraser,B.W.”Central Banks Indepence,what Does It Mean?”.Reserve Bank Of Australia Bulletin.(December 1994).
  • Gaudkrodger,David.”Foreign State immunity and foreign Government Controlled Investors”. OECD Paper On International Investment. (2010). Downloaded from:www.oecd-ilibrary.org
  • Katzmen,Kenneth.”IRAN Sanction”.Congressional Research Service.(July 2013). Downloaded from:www.fas.org
  • Kimberly,Elliot.Gray Hafbquer & Barbara Oegg.”Econimic Sanction Reconsidered”.The concise Encyclopedia of Economics.(May 2008).
  • Lester,Maya & Fred Hobson.”Targeted Sanctions and Sanctions Targeted: Iranian Banks in European Court”.Butterworths Journal Of international Banking and Financial Law.(May 2013).
  • murphy,Patrick.”European Union Extends Sanctions against IRAN.(January 2013). Downloaded from:www.Clydeco.com
  • Padoa-Schioppa,Tommasco.”Central banks and financial stability”.(25 October 2002). Second ECB Central banking Conference.(Frankfurt.am Main.).
  • pullen,Mike.”International Trade Alert”.DLA piper.(October 2012)Downloaded from:dlapiper.com
  • Reiniseh,Agust.”European court Practice concerning State Immunity from Enforcement Measures.”J.I.L.Volume.17.(2006).
  • Reuters,Thomson.”No claim to original U.S. Government works.”[NML Capital.LTD.V.Banco Central De La zrepublica Argentina]. Downloaded from:www.blogs.reuters.com
  • Thornton,Sean.”Iran Non-US banks and secondary Sanctions:Understanding the Trends”. Skadden Journal.(October 2012).
  • Tomuschat,Christian.”The international law of state immunity and it’s Development by National Institution”.Vanderbilt Journal of Transstional Law. Downloaded from:www.vanderbilt.edu.
  • “Too sovereign To be sued:Immunity of central banks in times of financial crisis”.Harvard Law Review.Volume.12402.(2010).
  • “The United Nations sanctions secretariat Department of political Affairs,The Experience of UN in administering Arms Embargoes and Travel sanctions”. First Eepert Seminar.(Bonn1999).
  • “UNCTAD:Dispute settlement:Binding force and enforcement”. NEWYORK Conference.(2003).
  • Whitely,Kevin-m.”Holding international organizations Accountable under the foreign sovereign immunities Act:Civil Actions Against The United Nations for Non-commercial Torts”.Washington University Of Law.Volume.7.(1996).
  • Zhu,Lijiang.”State immunity From measures of Constraints For The Property of Foreign Central Bank.The Chinese Prespective”. Chineses Journal Of International Law.Volume.6.(2007).

 

 

Theses:

  • Asiedu-Akrofi,Derek.”Central Banks and The Doctrine Of Sovereign Immunity“. University Of Benin.(Master Degree).1985.
  • Esser,Rainer.”Sovereign Immunity From executions Comparative analysis“. University Of Georgia.(Master Degree).1983.

 

Cases:

  • Ambassade de la federation de Russie en France. V. Societe NOGA CourdAppel Paris.[2001].
  • Banque Centrale de la Republique de Turquie. V. Weston Compagnie de Finance et d’investissement SA,Tribunal federal Suiss.[1978].
  • Berrizi Bars Co. V. The Pesaro Case.[1926].
  • Central Bank Nigeria Case,Landgericht,Frankfurt.[1976].
  • V. Georgia Case.[1793].
  • Deborah Peterson. V. Islamic Republic Of Iran.[1983-2013].
  • EML,TD,ET AL,Petitioners. V. Republic Of Argentina.
  • Hispano Americana Mercantil S.A. V. Central Bank Of Nigeria.[1979].
  • V. ACNSA,Swiss Federal Tribunal.[1985].
  • Moneta,Francesco:The Case versus Italy before ICJ.(Germany. V.Italy).[2012].
  • NML Capital,LTD. V. Banco Central De La Republica Argentina.
  • State Of Netherlands. V. Azzeta Bv.Rechtbank Rotterdam.[1988].
  • Steamship Crop. V. Republic Of [1973].
  • The schooner Exchange. V. Mcfoddon Case.[1812].
  • Trendex Trading Corpration. V. Central Bank Of Nigeria.[1975].

 

Documents:

  • CANADA’S State Immunity Act.(1982).
  • Charter Of The United Nations.(1945).
  • Comprehensive Iran Sanctions Accountability and Divestment Act.[CISADA].(2010)
  • Executive Order 13599.Blocking Property Of Government Of Iran and Iranian Financial Institutions.(February,5,2012).
  • European Convention On State Immunity.(1972).
  • Foreign State Immunity Act.[FSIA].(1976).
  • FSIA House Report.31.Printed.in 1976.US.
  • International Emergency Economic Powers Act.[IEEPA].(2007).
  • Resolution 1696(2006) Adopted by Security Council At 5500th meeting on 31 July 2006.
  • Resolution 1737(2006) Adopted by Security Council At it’s 5612th meeting on 23 December 2006.
  • Resolution 1747(2007) Adopted by Security Council At it’s 5647th meeting on 24 March 2007.
  • Resolution 1803(2008) Adopted by Security Council At it’s 5848th meeting on 3 March 2008.
  • Resolution 1835(2008) Adopted by Security Council At it’s 5984th meeting on 27 September 2008.
  • Resolution 1887(2009) Adopted by Security Council At it’s 6191st meeting on 24 September 2009.
  • Resolution 1929(2010) Adopted by Security Council At it’s 6335th meeting on 9 June 2010.
  • Resolution 1984(2011) Adopted by Security Council At it’s 6552nd meeting on 9 June 2011.
  • State Immunity Act.C.33.UK.(1978).
  • Terrorism Risk Insurance Act.[TRIA].(2002).
  • United Nations Convention On Jurisdictional Immunities Of States and Their Property.(2004).
  • S.A Patriot Act.[UPA].(2001).

 

Websites:

  • aldelis.net
  • amazon.com
  • asemanweekly.com
  • asremrooz.ir
  • cbi.ir
  • civitas.org.uk
  • cov.com
  • curia.europa.eu
  • dlapiper.com
  • docenti.unimc.it
  • econlib.org
  • eur-lex.europa.eu
  • fas.org
  • harvardlawreview.org
  • iauns.org
  • IEAE.org
  • irfinance.blogfa.com
  • ir.voanews.com
  • law.cornell.edu
  • majlis.ir
  • mcnairchambers.com
  • oedc.ilibrary.org
  • opinionjuris.org
  • rueters.com
  • sanctions.clydeco.com
  • skadden.com
  • un.org
  • unctad.org
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی مصونیت بانک”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *