پیشینه پژوهشی علائم اختلال­ های طبقه­ اضطرابی بر مبنای DSM- 5 (رشته روانشناسی عمومی)

تعداد بازدید
1029 بازدید
۹,۰۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی علائم اختلال­ های طبقه­ اضطرابی بر مبنای DSM- 5 (رشته روانشناسی عمومی)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

1 -2 مقدمه  16

2 -2 راهنمای تشخیصی و آماری اختلال­ های روانی (DSM)  16

3 -2 تعریف اضطراب  17

4 -2 DSM-5 و اختلال­ های طبقه­ ی اضطرابی  18

    1 -4 -2 اختلال فوبی خاص (SPH)  22

       1 -1 -4 -2 ملاک ­های تشخیصی اختلال فوبی خاص بر اساس DSM- 5  24

       2 -1 -4 -2 شیوع  24

       3 -1 -4 -2 سبب­ شناسی  25

    2 -4 -2 اختلال وحشت زدگی (PD)  26

       1 -2 -4 -2 ملاک­ های تشخیصی اختلال وحشت زدگی بر اساس DSM- 5  29

       2 -2 -4 -2 شیوع  30

       3 -2 -4 -2 سبب ­شناسی  30

    3 -4 -2 اختلال اضطراب فراگیر (GAD)  32

       1 -3 -4 -2 ملاک­ های تشخیصی اختلال اضطراب فراگیر بر اساس DSM- 5  34

       2 -3 -4 -2 شیوع  35

       3 -3 -4 -2 سبب­ شناسی  35

    4 -4 -2 اختلال اضطراب اجتماعی (SAD)  36

       1 -4 -4 -2 ملاک­ های تشخیصی اختلال اضطراب اجتماعی بر اساس DSM- 5  39

       2 -4 -4 -2 شیوع  40

       3 -4 -4 -2 سبب­ شناسی  40

    5 -4 -2 اختلال آگورافوبیا (APH)  42

       1 -5 -4 -2 ملاک ­های تشخیصی اختلال آگورافوبیا بر اساس DSM- 5  45

       2 -5 -4 -2 شیوع  46

       3 -5 -4 -2 سبب ­شناسی  46

5 -2 شخصیت و دیدگاه ­های عمده ­ی آن  47

    1 -5 -2 دیدگاه روانکاوی  48

    2 -5 -2 دیدگاه پدیدار شناختی 49

    3 -5 -2 دیدگاه رفتارگرایی  49

    4 -5 -2 دیدگاه های تیپ شناختی شخصیت 50

    5 -5 -2 دیدگاه پردازش اطلاعات  50

    6 -5 -2 دیدگاه صفات  50

6 -2 سرشت و منش  51

7 -2 نظریه­ های زیست­شناختی شخصیت  52

    1 -7 -2 نظریه ی سه عاملی آیزنک  52

    2 -7 -2 نظریه ­ی حساسیت به تقویت گری  54

    3 -7 -2 نظریه ­ی روانی- زیستی کلونینجر  56

    4 -7 -2 مدل سه ­بخشی کلارک و واتسون  61

    5 -7 -2 نظریه­ ی پنج عاملی شخصیت مک کری و کاستا  63

8 -2 مدل ترکیبی سرشت عاطفی و هیجانی (AFECT)  66

    1 -8 -2 اصول مدل ترکیبی سرشت عاطفی و هیجانی  70

    2 -8 -2 تطابقات بین ابعاد نظریه­ های زیستی پیشین با ابعاد مدل AFECT  75

9 -2 شخصیت و آسیب­ شناسی روانی  76

10 -2 پیشینه­ ی پژوهشی  77

    1 -10 -2 اختلال ­های اضطرابی و نظریه ­ی آیزنک  77

    2 -10 -2 اختلال­ های اضطرابی و نظریه ­ی سیستم ­های مغزی- رفتاری گری  78

    3 -10 -2 اختلال­ های اضطرابی و نظریه­ ی روانی- زیستی کلونینجر  79

    4 -10 -2 اختلال­ های اضطرابی و مدل سه بخشی کلارک و واتسون 83

    5 -10 -2 اختلال­ های اضطرابی و نظریه­ ی پنج عاملی  84

11 -2 اختلال­ های اضطرابی و مدل AFECT  86

مقدمه

در بخش اول  ابتدا در مورد پنجمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلال­ های روانی و اختلال­ های اضطرابی مطالبی بیان می­شود. سپس اختلال ­های­ اضطرابی فوبی خاص، اختلال وحشت زدگی، اختلال اضطراب فراگیر، اضطراب اجتماعی و آگورافوبیا با ذکر ویژگی­ های تشخیصی، شیوع و سبب­ شناسی ذکر خواهند شد. در بخش بعدی از این فصل مفهوم شخصیت، دیدگاه­ های مختلف شخصیتی، سرشت و رویکردهای زیستی شخصیت بیان گردیده است. همچنین در ادامه نظریه ­های مطرح شده در فصل اول، نظریه آیزنک، نظریه پنج عامل بزرگ، نظریه گری، نظریه کلونینجر و مدل سه بخشی واتسون شرح داده خواهند شد و در پایان، مدل مطرح شده در این پژوهش، مدل ترکیبی سرشت عاطفی و هیجانی بیان می­شود و در آخر به تحقیقات مربوط به نظریه­ های مطرح در بالا و بررسی اختلال­ های اضطرابی با توجه به نظریه ­های زیستی اشاره می­شود.

راهنمای تشخیصی و آماری اختلال­های روانی (DSM)

انجمن روانشناسی آمریکا (APA) برای نخستین بار نسخه­ ی اولیه­ ای از DSM را در سال 1844، به عنوان طبقه­ بندی آماری از بیماری ­های روانی منتشر کرد. این نسخه به منظور بهبود ارتباط متخصصان درباره بیماران مختلفی که در بیمارستان­ های روانی نگه­داری می­شدند، طراحی شد. بعد از جنگ جهانی دوم، DSM از طریق چهار ویرایش اصلی صورت گرفته، به یک سیستم طبقه­ بندی تشخیصی برای روانپزشکان، پزشکان و سایر متخصصان بهداشت روانی تحول یافت که ویژگی­ های اساسی طیف گسترده ­ای از اختلالات روانی را توصیف می­ کند (انجمن رواپزشکی آمریکا، 2013).

      اولین ویراست ­­DSM انجمن روانپزشکی آمریکا که اولین راهنمای رسمی روانپزشکی برای توصیف اختلال­ های روانی بود در سال 1952 انتشار یافت (هالجین و ویتبورن، 1389). DSM ­­یک نظام چندمحوري است، محور مجموعه اطلاعات مربوط به جنبه ­ای از عملکرد فرد است. به اين معني كه هر فرد مبتلا به اختلال­ های رواني را مي­توان بر اساس پنج محور كاركردي مختلف كه هر كدام نماينده­ ی جوانب گوناگوني از زندگي شخص ­اند، بررسي كرد. محورهاي يك و دو نماينده­ی نشانگان باليني هستند. محور سوم بیماری­ های جسمانی فرد را مشخص می­کند كه ممكن است رفتار فرد را تحت تأثير قرار دهند. محور چهارم، مشكلات روانی- اجتماعی و محيطي مانند رويدادهاي ناگوار زندگي را پوشش مي ­دهد. محور پنجم، ارزيابي کلی عملکرد فرد از لحاظ رواني، اجتماعي و شغلي است (هالجین و ویتبورن، 1389). در جدیدترین ویرایش DSM اختلال روانی به عنوان سندرمی تعریف شده است که با نابهنجاری ­های معنادار بالینی در شناخت، تنظیم هیجانی یا رفتار فرد مشخص می­شود. این دسته از اختلال ­ها نشان­ دهنده ­ی نقص عملکردی در فرآیندهای روانی­، ­زیستی و یا رشدی می باشند که زیر بنای کارکرد­های روانی هستند. اختلال­ های روانی معمولاً با پریشانی یا ناتوانی قابل ملاحظه در فعالیت ­های اجتماعی، شغلی یا دیگر فعالیت ­های مهم مرتبط می­ باشند (انجمن رواپزشکی آمریکا، 2013).

تعریف اضطراب

اضطراب به منزله بخشی از زندگی هر انسان، در همه افراد در حدي اعتدال آمیز وجود دارد و در این حد، به عنوان پاسخ سازش یافته تلقی می­شود. به عبارت دیگر، می ­توان گفت که اضطراب در برخی از مواقع، سازندگی و خلاقیت را در فرد ایجاد می­ کند، امکان تجسم موقعیت ها و تسلط بر آن­ها را فراهم می­ کند و یا آن­ که وي را بر می ­انگیزد تا به طور جدي با مسئولیت مهمی مانند آماده شدن براي یک امتحان یا پذیرفتن یک وظیفه اجتماعی مواجه شود. بالعکس، هنگامی که اضطراب مرضی وجود دارد ممکن است جنبه مزمن و مداوم بیابد که در این صورت نه تنها نمی­ توان پاسخ را سازش یافته دانست، بلکه باید آن را به منزله منبع شکست، سازش نایافتگی و استیصال گسترده­ اي تلقی کرد که فرد را از بخش عمده ­اي از امکاناتش محروم می­ کند و تنها بر اساس راهبردهاي محدود کننده، آزادي و انعطاف فرد کاهش می­ یابد و طیف گسترده اختلال­ هاي اضطرابی را که از اختلال ­هاي شناختی و بدنی تا ترس ­هاي غیر موجه و وحشتزدگی­ ها گسترده­ اند، را به وجود می­ آورد (دادستان، 1380).

      اضطراب حالتی است که با احساس وحشت مشخص می ­شود و با علائم جسمی که بیانگر افزایش فعالیت دستگاه اعصاب خودکار می­باشند (مثل تپش قلب و تعریق) همراه است. اضطراب بر عملکرد شناختی اثر گذاشته و موجب تحریف­ هاي ادراکی می­شود و وجه افتراق آن از ترس این است که ترس پاسخ متناسبی به یک تهدید شناخته شده است، در صورتی که اضطراب، پاسخ به تهدیدي است که ناشناخته، مبهم، یا متعارض می­باشد (کاپلان و سادوک، 1392). اضطراب و اختلال­ های اضطرابی تأثیر زیادی بر عملکرد روزانه فرد، تعاملات با محیط و ارزیابی ­های شخص از حالات درونی خود دارد. این تأثیر بخصوص اگر اضطراب برای اولین بار در کودکی و نوجوانی پدید آید می­ تواند مخرب باشد­، زیرا بروز زود هنگام آن با افزایش در شدت و طول عمر اختلال مرتبط است (پرزادگار و فاکس، 2005).

DSM- 5 و اختلال­های طبقه­ی اضطرابی

­ DSM-­ 5 شامل طبقات تشخیصی زیر می­باشد: اختلال­ های عصبی- رشدی، اسکیزوفرنی و سایر اختلال ­های سایکوتیک، اختلال­ های دو قطبی و اختلال­ های مرتبط با آن، اختلال­ های افسردگ، اختلال ­های اضطرابی، اختلال وسواس فکری- عملی و اختلال ­های مرتبط با آن، اختلال­ های مرتبط با آسیب و عوامل تنش زا اختلال­ های تجزیه ­ای، اختلال­ های علائم بدنی، اختلال­ های تغذیه­ ای و خوردن، اختلال­ های دفعی، اختلال ­های خواب- بیداری، اختلال­ های جنسی، اختلال­ های ملال جنسی، اختلال­ های رفتار ایذایی، کنترل تکانه و سلوک، اعتیاد و اختلال­ های مرتبط با مواد، اختلال­ های عصبی- شناختی، اختلال­ های شخصیت، نابهنجاری ­های جنسی، سایر اختلال­ های روانی، اختلال ­های حرکتی و عوارض جانبی آن­ها، وضعیت هایی که ممکن است کانون توجه بالینی باشند (انجمن روانپزشکی آمریکا، 2013).

الف. منابع فارسی

  • – آتشکار، رقیه؛ فتحی آشتیانی، علی و آزاد فلاح، پرویز (1386). رابطه ابعاد برونگردي، روان­آزرده­گرائي و روان­گسسته­گرائي با سيستم­هاي مغزي/  رفتاري، مجله علوم رفتاری، 1 (2)، 111- 103.
  • – استوار، صغری؛ تقوی، محمدرضا (1385). ارزیابی روایی ابعاد الگوی سه بخشی اضطراب و افسردگی، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار)، 12 (46)، 229- 223.
  • – باچر، جیمز؛ مینکا، سوزان و هولی، جیل. (1389). آسیب­شناسی روانی (ترجمه یحیی سید محمدی). تهران: ارسباران.
  • – بخشی­پور، عباس؛ بیرامی، منصور و کاکایی، امینه (1388)، ویژگی­های روان­سنجی جدول زمینه­یابی ترس- نسخه سوم (FSS- III)، پژوهش­های روان­شناختی، 12 (1)، 61 -40.
  • – بخشی­پور رودسری، عباس؛ دژکام، محمود؛ مهریار، امیرهوشنگ و بیرشک، بهروز (1383). روابط ساختاری میان ابعاد اختلال­های اضطرابی و افسردگی DSM- IV و ابعاد الگوی سه بخشی، مجله اندیشه و رفتار، شماره 4، 76- 63.
  • – بیرامی، منصور و عبداله­زاده جدی، آیدا (1391). مطالعه­ی مبتني بر مدل كلونينجر: مقايسه­ی عامل­های سرشت و منش اقدام­كنندگان به خودكشي با افراد بهنجار، مجله اصول بهداشت روانی، 14 (4)، 343- 336.
  • – پروین، لورنس ای و جان، اولیور پی. (1389). شخصیت: نظریه و پژوهش، (ترجمه محمدجعفر جوادی و پروین کدیور). تهران: نشر آییژ.
  • – چلبیانلو، غلامرضا، عبدی، رضا، رسول­زاده، مهناز و شیخ، سعیده. (زیر چاپ). بررسي ويژگي­هاي روان­سنجي مقياس ترکيبي سرشت عاطفي و هيجاني (AFECT) در دانشجويان، مجله­ پژوهش­های نوین روانشناختی.
  • – دادستان، پریرخ. (1380). روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی. چاپ چهارم، تهران: انتشارات سمت.
  • – دهشیری، غلامرضا، گلزاری، محمود، برجعلی، احمد، و سهرابی، فرامرز. (1388). خصوصیات روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا در دانشجویان. مجله روانشناسی بالینی، 1 (4)، 75- 67.
  • – دیویسون، جی. سی.، نیل، جی. ام. و کرینگ، اي. ام.­ (1384). آسیب شناسی روانی، (ترجمه مهدي دهستانی). تهران: ویرایش.
  • – راس، الن اُ. (1386). روان شناسی شخصیت. نظریه ها و فرآیندها.) ترجمه سیاوش جمالفر). تهران: نشر روان.
  • – سادوک، بنیامین جیمز، سادوک، ویرجینیا (1392). خلاصه روانپزشکی: علوم رفتاری/ روانپزشکی بالینی، (ترجمه فرزین رضاعی). انتشارات ارجمند.
  • – شاملو، سعید. (1390). بهداشت روانی، تهران: انتشارات رشد.
  • – شولتز، دوان و شولتز، سیدنی الن. (1390). نظریه­های شخصیت (ترجمه یحیی سیدمحمدی). تهران: ویرایش.
  • – عالمی­خواه، مرجان؛ فریدحسینی، فرهاد؛ رجائی، علیرضا و رسولی آزاد، مراد (1392). مقايسه­ي فعاليت سيستم­هاي مغزي رفتاري وابستگان به مت­آمفتامين با افراد بهنجار؛ بر اساس نظريه­ي تجديدنظرشده­ي حساسيت به تقويت، مجله اصول بهداشت روانی، 15 (1)، 387-378.
  • – عبداله­زاده جدی، آیدا؛ هاشمی نصرت­آباد، تورج و بخشی­پور، عباس (1390). مقایسه ابعاد سرشتی- منشی افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه با افراد سالم،  فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان­درمانی، 2 (6)، 119- 107.
  • – عطاری، عباس؛ امین الرعایا، مهین. (1392). مروری بر DSM-5، مجله تحقیقات علوم رفتاری، 11 (2)، 156-147.
  • – علی­­مرادی، عبدالطیف؛ هوشیار، سمانه و مدرس غزوی، مرتضی. (1390). مقايسه­ي فعاليت سيستم­هاي مغزي رفتاري و سلامت روان در افراد معتاد وابسته به مواد مخدر و افراد بهنجار، مجله­ی اصول بهداشت روانی، 13 (4)، 313­-304.
  • – علی­محمدی، امیرحسین؛ شیبانی نوقابی، فرشاد و زاهدی تجریشی، کمیل. (1391). مقايسۀ ويژگی­های سرشتی- منشی شخصیت در میان افراد معتاد، افسرده و مضطرب با افراد عادی. دانش و پژوهش در روان­شناسی کاربردی، 13 (4)، 60- 51.
  • – کرمی، زهرا؛ پیرخائفی، علیرضا؛ کوثرنیا، امین اله؛ مساح، امید و فرهودیان، علی (1392). مقایسه­ی ویژگی­های شخصیتی بر اساس ابعاد سرشت و منش در سوء مصرف کنندگان مواد مخدر و محرک. ویژه نامه مطالعات اعتیاد. 14 (5)، 90-83.
  • – فتح­الهی، سیامک. (1390). روابط ساختاری مؤلفه­های سرشت و منش شخصیت با اختلالات هیجانی. پایان­نامه کارشناسی ارشد بالینی، دانشگاه تبریز.
  • – فهیمی، صمد؛ علی مهدی، منصور؛ بخشی پور رودسری، عباس و  محمودعلیلو، مجید. (1390). الگوی زیستی شخصیت گری و اعتیاد. اندیشه و رفتار.  22 (6)، 60-51.
  • – کاویانی، حسین. (1386). نظریه زیستی شخصیت. تهران: انتشارات مهر کاویان.
  • – کریمی، یوسف. (1389). روان­شناسی شخصیت. تهران: ویرایش.
  • – کرینگ، ای. ام.؛ دیویسون، جی. سی.؛ نیل، جی، ام. و جانسون، اس. ال. (1388). آسیب­شناسی روانی (ترجمه حمید شمسی­پور). انتشارات ارجمند.
  • – گروسی، میرتقی. (1380). رویکردهاي نوین در ارزیابی شخصیت.  تبریز: نشر جامعه پژوه.
  • – مرادی منش، فردین، میر جعفری، سید احمد، گودرزی، محمدعلی، محمدی، نوراله (1386). بررسی ویژگیهای روان سنجی شاخص تجدید نظر شده حساسیت اضطرابی، مجله روانشناسی، 11 (4).
  • – مینایی، اصغر (1385). مطالعه ساختار عاملی فرم گزارش معلم آخنباخ با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی، فصلنامه كودكان استثنايي، 6 (3)، 768 -769.
  • – نعمت طاوسی، محترم (1391). شخصيت و مقابله (قسمت اول)، روان شناسي تحولي: روان شناسان ايراني، سال هشتم. شماره32. 414.
  • – وثوقی، اصغر؛ بخشی پور رودسری، عباس؛ هاشمی، تورج؛ فتح اللهی، سیامک (1391). روابط ساختاری ابعاد شخصیتی نئو با نشانه های اختلال های اضطرابی و افسردگی، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 18 (3)، 244- 233.
  • – هاشمی، زهره؛ محمودعلیلو، مجید و هاشمی نصرت­آبادی، تورج (1390). اثربخشي درمان فراشناختي در كاهش علايم افسردگي و باورهاي فراشناختي بيماران مبتلا به افسردگي اساسي (مطالعه موردي)، تحقیقات علوم رفتاری، 9 (2)، 140- 133.
  • – هالجین، آر. پی. و ویتبورن، اس. کا. (1388). آسیب­شناسی روانیدیدگاههاي بالینی درباره اختلالهاي روانی (ترجمه یحیی سیدمحمدی). تهران: نشر روان.

  • ب. منابع انگلیسی
  • – Acton, S.G. (2003). Measurement of Impulsivity in a Hierarchical Model of Personality Traits: Implications for Substance Use. Substance Use & Misuse, 38, 67–83.
  • – Akiskal, H. S., Akiskal, K. K., Haykal, R. F., Manning, J. S., Connor, P. D. (2005). TEMPS- A: progress towards validation  of  a self-rated clinical version of  the Temperament Evaluation  of  the Memphis, Pisa, Paris, and San Diego Autoquestionnaire. Journal of Affective Disorders, 85, 3-16.
  • – Allgulander, C., Cloninger, C. R., Przybeck, T. R., Brandt, L. (1998).Changes on the Temperament and Character Inventory after paroxetine treatment in volunteers with generalized anxiety disorder. Psychopharmacology Bullentin,  34, 165-166.
  • – Alloy, L. B., Abramson, L. Y., Walshaw, P. D., Cogswell, A., Grandin, L. D., Hughes, M. E., et al. (2008). Behavioral approach system and behavioral inhibition system sensitivities and bipolar spectrum disorders: Prospective prediction of bipolar mood episodes. Bipolar Disorders, 10, 310- 322.
  • – American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders, fifth ed. Washington, DC and London, England.
  • – Amodio, D. M., Master, S. L., Yee, C. M., Taylor. (2007). Neurocognitive components of  the behavioral inhibition and activation systems: Implications for ­theories of self-regulation. Psychophysiology, 45, 11- 19.
  • – Ampollini, P., Marchesi, C., Signifredi, R., Maggini, C. (1997). Temperament and personality features in panic disorder with or without comorbid mood disorders. Acta PsychiatricaScandinavica, 95, 420-423.
  • – Ampollini, P., Marchesi, C., Signifredi, R., Ghinaglia, E., Scardovi, F.,Codeluppi, S., Maggini, C., (1999). Temperament and personality features in patients with major depression, panic disorder and mixed conditions. Journal of Affective Disorders, 52, 203-207.
  • – Bagbya, M.R, Costa Jr., T.P., McCrae, R. R., Livesleyc, J.W., Kennedya, H.S. Levitana, D.R, Anthony J., L., Joffe, T.R. & Young, T.L. (1999). Replicating the FIve factor model of personality in a psychiatric sample. Personality and Individual Differences, 27, 1135- 1139.
  • – Ball, S., Smolin,  J., Shekhar, A. (2002). A psychobiological approach to personality: examination within anxious outpatients. Journal of Psychiatric Research, 36, 97-103.
  • – Brown, T. A., Antony,  M. M., Barlow, D. H. (1992). Psychometric properties of the Penn state worry questionnaire in a clinical anxiety disorders sample. Behaviour Research and Therapy, 30, 33-37.
  • – Berkel, H.V. (2009). The Relationship Between Personality, Coping Styles and Stress, Anxiety and Depression, A thesis submitted in partial fulfilment of the requirements for the Degree of Master of Science in Psychology, University of Canterbury.
  • – Biederman, J., Rosenbaum,  J. F., Bolduc-Murphy,  E. A., Faraone, S. V., Chaloff,  J., Hirshfeld, D. R., & Kagan, J. (1993). A 3-year follow-up of children with and without Behavioral  inhibition. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 32, 814–821.
  • – Biederman, J., Hirshfeld-Becker, D. R., Rosenbaum, J. F., Hérot, C., Friedman, D., Snidman, N., Kagan, J., Faraone, S. V. (2001). Further evidence of the association between behavioral inhibition and social anxiety in children. American Journal of Psychiatry, 158, 1673– 1679.
  • – Bienvenu, O. J., Nestaldt, G., Samuels, J. F., Costa, P. T., Howard,W. T., & Eaton,W.W. (2001). Phobic, panic, and major depressive disorders and the five-factor model of personality. Journal of Nervous and Mental Disease, 189, 154–161.
  • – Bienvenu, O. J., Samuels. J. F., Costa,  P, T., Reti, I. M., Eaton, W. W., Nestadt, G. (2004). Anxiety and depressive disorders and the five-factor model of personality: a higher-and lower-order personality trait investigation in a community sample. Depression and Anxiety, 20, 92- 97.
  • – Bienvenu, O. J., Hettema, J. M., Neale, M. C., Prescott, C. A., Kendler, K. S. (2007). Low Extraversion and High Neuroticism as Indices of Genetic and Environmental Risk for Social Phobia, Agoraphobia, and Animal Phobia. American Journal of Psychiatry, 164, 1714-1721.
  • – Bisol, W.L., Soldado, F., Albuquerque, C., Lorenzi, M.T. & Lara R.D. (2010). Emotional and affective temperaments and cigarette smoking in a large sample. Journal of Affective Disorders, 127, 89– 95.
  • – Brown, T. A., Chorpita, B. F., & Barlow, D. H. (1998). Structural relationships among  dimensions of the DSM-IV anxiety  and  mood  disorders and  dimensions of  negative affect,  positive affect,  and autonomic arousal.  Journal  of  Abnormal  Psychology, 107, 179–  192.
  • – Calhoun, P. S., Beckham, J. C., & Bosworth, H. B. (2002). Caregiver burden and psychological distress in partners of veterans with chronic posttraumatic stress disorder. Journal of Traumatic Stress, 15, 205-212.
  • – Carrera, M., Herran, A., Ramı´rez, M. L., Ayestara´n, A., Sierra-Biddle, D., Hoyuela, F., . . . Va´zquez-Barquero, J. L. (2006). Personality traits in early phases of panic disorder: Implications on the presence of agoraphobia agoraphobia, clinical severity and short-term outcome. Acta Psychiatrica Scandinavica, 114, 417–425.
  • – Carvalho, H. W., Andreoli, S. B., Lara, D. R., Patrick, C. J., Quintana, M, L., Bressan, R. A., Mello, M. F., Mari, J. D., Jorge, M. R. The joint structure of major depression, anxiety disorders,and trait negative affect. Revista Brasileira de Psiquiatria, 2014, 36, 285-292.
  • – Carver, C. S., & White, T. L. (1994). Behavioral  inhibition, behavioral  activation, and affective responses to impending reward and punishment: The  BIS/BAS Scales.  Journal of  Personality and Social  Psychology, 6, 319- 333.
  • – Caseras, X., Avila, C., Torrubia. R. (2003). The measurement of individual differences in behavioural inhibition and behavioural activation systems: a comparison of personality scales. Personality and Individual Differences, 34, 999- 1013.
  • – Chatterjee, S., Sunitha, T., Velayudhan, A., Khanna, S.  (1997). An investigation into the psychobiology of social phobia: personality domains and serotonergic function. Acta Psychiatrica Scandinavica, 95, 544- 550.
  • – Clark, ­ L. A., & Watson, D. (1991). Tripartite model of anxiety and depression: evidence and taxonomic implications. Journal of Abnormal Psychology, 100, 316- 336.
  • – Clark, L. A., Watson, D., & Mineka, S. (1994). Temperament, personality, and the mood and anxiety disorders. Journal of Abnormal Psychology, 103, 103-116.
  • – Cloninger, C.R. (1987).  A systematic method  for clinical  description and classification of  personality variants.  Archives of  General Psychiatry, 44, 573- 588.
  • –  Cloninger, C. R., Svrakic, D. M., & Przybeck, T. R. (1993). A Psychobiological model of temperament and character. Archives of General Psychiatry, 50, 975- 990.
  • – Cloninger, C. R. (1994). Temperament and Personality. Current Opinion in Neurobiology, 4, 226- 273.
  • – Colder, C. R., & O’connor, R. M. (2004). Gray’s reinforcement sensitivity model and child psychopathology. Journal of Abnormal Child Psychology, 32, 351­- 435.
  • – Corr, P.  J.  (2002). Gray’s  reinforcement  sensitivity  theory: Tests of the joint sub systems hypothesis of  anxiety and  impulsivity.  Personality and Individual Differences, 33, 511-532.
  • – Corr, P. J., Pickering, A.D. & Gray J. A. (1995).  Personality and reinforcement in associative and instrumental learning. Personality and Individual Differences, 19, 47- 71.
  • – Corr, P. J. (2004). Reinforcement sensitivity theory and personality. Journal of Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 28, 317- 332.
  • – Cowley, D. S., Roy-Byrne, P. P., Greenblatt, D. J., Hommer, D. W. (1993). Personality and benzodiazepine sensitivity in anxious patients and control subjects. Psychiatric Research, 47, 62- 151.
  • – Dewall, C. n., Buckner, J. D., lambert, N. M., cohen, A. S., Fincham, F. D. (2010). Bracing for the worst, but behaving the best: social anxiety, hostility, and behavioral aggression. Journal of Anxiety Disorders, 24, 260- 268.
  • – Digman, J. M. (1990). Personality structure: emergence of the five-factor model. Annual Review of Psychology, 41, 417- 440.
  • – Durbin, C. E., Hayden, E. P., Klein, D. N., Olino, T. M. (2007). Stability of  Laboratory- Assessed Temperamental Emotionality Traits From Ages 3 to 7. Emotion, 7, 388- 399.
  • – Egeland, J. A., Endicott, J., Hostetter, A.M., Allen, C. R., Pauls, D. L., Shaw, J. A. (2012). A 16-year prospective study of prodromal features prior to BPI onset in well Amish children. Journal of Affective Disorders. 142, 186-192.
  • – Evans, D. E., & Rothbart, M. K. (2007). Developing a model for adult temperament. Journal of Research in Personality, 41, 868– 888.
  • – Erwin, B. A., Heimberg, R. G., schnier. F. R., Liebowitz, M. R. (2003). Anger experience and expression in social anxiety disorder: pre treatment profile and predictors of attrition and response to cognitive behavioral treatment. Behavior therapy, 34, 331-350.
  • -Frizzo, N .M., Bisol, W. L. & Lara R. D. (2013). Bullying victimization is associated with dysfunctional emotional traits and affective temperaments. Journal of Affective Disorders, 148, 48– 52.
  • – Faytout, M., J. Tignol, J., J. Swendsen, J., Grabot, D., Aouizerate, B., Le´pine, J. P. (2007). Social phobia, fear of negative evaluation and harm avoidance. European Psychiatry,  22,75- 79.
  • – Fossey, M. D., Roy-Byrne, P. P., Cowley, D. S., Lydiard, R. B., Laraia,  M. T., Zealberg, J. J., et al. (1989). Personality assessment using the  tridimensional personality questionnaire (TPQ) in patients with panic disorder and generalized anxiety disorder. Biol Psychiatry, 25,12A.
  • – Fuscaldo, V. L., Bisol, W. L. & Lara, R. D. (2013). How emotional traits and affective temperaments relate to cocaine experimentation, abuse and dependence in a large sample. Addictive Behaviors, 38, 1859– 1864.
  • – Gillespiea, N. A, Cloninger, C. R., & Heathc, A. C., Martin, N. G. (2003). The genetic and environmental relationship between Cloninger’s dimensions of temperament and character, Personality and Individual Differences, 35­, 1931- 1946.
  • – Gois, C., Akiskal, H., Akiskal, K. & Figueirad, L. M. (2012). The relationship between temperament, diabetes and depression. Journal of Affective Disorders, 142, 67- 71.
  • – Gray,  J. A. (1982). The  neuropsychology  of  anxiety:  an enquiry  into  the functions of  the  septo-hippocampal  system. Oxford: Oxford University Press.
  • – Gray, J. A. (1990). Brain systems  that  mediate  both  emotion  and  cognition. Cognition & Emotion, 4, 269–288.
  • – Gray, J. A. (1991). Neural systems of motivation, emotion and affect. In J. Madden (Ed.), Neurobiology of learning, emotion and affect. New York: Raven Press. 273–306.
  • – Gray, J. A. (1994). Framework for a taxonomy of psychiatric disorder. In S. H. M. van Goozen, N. E. van de Poll, & J. A. Sergeant (Eds.), Emotions: essays on emotion theory. 29–59.
  • – Gray, J. A., & McNaughton, N. (2000). The neuropsychology of anxiety: An enquiry into the functions of the Septo- hippocampal system. New York: Oxford University.
  • – Gyongyosine Kiss, E. (2005). Comparing the factors of Cloninger’s Temperament and Character Inventory (TCI) with the Szondi-test. Szondiana, Zeitschrift fur Tiefenpsychologie und Beitrage zur Schicksalsanalyse, 1, 59- 70.
  • – Harcourt,  L., Kirkby, K., Daniels, B., Montgomery,  I. (1998). The differential effect of personality on computer-based treatment of agoraphobia. Comprehensive Psychiatry, 39, 303- 037.
  • – Haren, E. G., & Mitchell, C. W. (2003). Relationships between the five factor  personality model and coping styles. Psychology & Education, 40­, 38- 49.
  • – Hassanvand Amouzadeh, M., Shaeri, M.R, Asghari Moqadam, M.A. (2013). Social anxiety prediction pattern with regard tocognitive behavioral factors. Journal of Research & Health, 3, 379- 387.
  • – Hayward, C., Killen, J. D., Kraemer, H. C., & Taylor, C. B. (1998). Linking self-reported childhood behavioral inhibition to adolescent social phobia. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 37, 1308-1316.
  • – Hofmann, S.G., Loh, R., (2006). The Tridimensional Personality Questionnaire: changes during psychological treatment of social phobia. Journal of Psychiatric Research, 40, 214- 220.
  • – Izci, F., Gültekin, B. K., Saglam,  S., Koc, M. I., Zincir, S. B., Atmaca, M. (2014). Temperament, character traits, and alexithymia in patients with panic disorder. Neuropsychiatric Disease and Treatment, 10, 879- 885.
  • – Jackson, C. J., Levine, s. z., & Furnham, A. (2003). Gray’s Model of Personality and Aggregate Level Factor Analysis, European Journal of Personality, 17, 397- 411.
  • – John, O. P., & Srivastava. S. (1999). The Big Five trait taxonomy: History, Measurement, and theoretical perspectives­. In Pervin LA & John OP (Eds.), Handbook of Personality: Theory and Research. New York: The Guilford Press. 102-139.
  • – Johnson, S. L., Turner, R. J., & Iwata, N. (2003). BIS/BAS levels and psychiatric disorder: An epidemiological study. Journal of Psychopathological Behavior Assessment, 25 (1), 25-36.
  • – Karlsson, B. (2013). Social phobia among the elderly. Department of  Psychiatry and Neurochemistry. Institute of Neuroscience and Physiology.
  • – Kashdan, T. B. (2002). Social anxiety dimensions, neuroticism, and the contours of positive psychological functioning. Cognitive Therapy and Research, 26, 789- 810.
  • – Kashdan, T. B. (2004). The neglected relationship between social interaction anxiety and hedonic deficits: differentiation from depressive symptoms, Journal of AnxietyDisorders, 18­, 719-730.
  • – Kim, S., Hoover, K. (1996). Tridimensional Personality Questionnaire. Assessment in patientswith social phobia and control group. Psychological Reports, 78, 43- 49.
  • – Kimbrel, N. A., Nelson-Gray, R. O., Mitchell, J. T. (2012). BIS, BAS, and Bias: The Role of Personality and Cognitive Bias in Social Anxiety. Personality and Individual Differences, 52, 395- 400.
  • – Kotov, R., Gamez, W., Schmidt, F. & Watson D. (2010). Linking “Big” Personality Traits to Anxiety, Depressive, and  Substance Use Disorders: A Meta Analysis, Psychological  Bulletin, 136, 768–821.
  • – Kristensen, A. S., Mortensen, E. L., Mors, O. (2009). The association between bodily anxiety symptom dimensions and the scales of the Revised NEO Personality Inventory and the Temperament and Character Inventory. Comprehensive Psychiatry, 50,  38- 47.
  • – Lara, D. R., & Akiskal. H .S. (2006). Toward an integrative model of the spectrum of mood, behavioral and personality disorders based on fear and anger traits: II. Implications for neurobiology, genetics and psychopharmacological treatment. Journal of Affective Disorders, 94, 89-103.
  • – Lara, R. D., Pinto, O., Akiskal, K., & Akiskal, S.H. (2006). Toward an integrative model of the spectrum of mood, behavioral and personality disorders based on fear and anger traits: I. Clinical implications. Journal of Affective Disorders, 94, 67- 87.
  • – Lara, D. R., Lorenzi, M. T., Borba, L. D., Silveria, C.L. L., & Reppold, T. C. (2008). Development and validation of the Combined Emotional and Affective Temperament Scale (CEATS): Towards a brief self-rated instrument.  Journal of Affective Disorders, 111,  320- 333.
  • – Lara, R. D., Bisol, W. L., Brunstein, G. M., Reppold, T. C., deCarvalho, W. H., & Ottoni, L.G. (2012a). The affective and emotional composite temperament (AFECT) model and scale: asystem-based integrative approach.  Journal of Affective Disorders, 140, 14- 37.
  • – Lara, R. D, Ottoni, L. G., Brunstein, G. M, Frozi, J., Carvalho, W. H., & Bisol, W.L. (2012b). Development and validity of the Brazilian internet study on temperament and psychopathology (BRAINSTEP). Journal of Affective Disorders, 141, 390- 398.
  • – Lochner, C., Hemmings, S., Seedat, S., Kinnear, C., Schoeman, R., Annerbrink, K., Olsson, M., Eriksson, E., Moolman-Smook, J., Allgulander, C., Stein, D. J. (2007). Genetics and personality traits in patients with social anxiety disorder: A case-control study in South Africa. European Neuropsychopharmacology, 17, 321- 327.
  • – MacDonald, C., Bore, M., Munro, D. (2008). Values in action scale and the Big 5: An empirical indication  of  structure. Journal of Research in Personality, 42, 787- 799.
  • – McCrae, R. R., Zonderman, A. B., Costa, P. T., Bond, M. H., & Paunonen, S. V. (1996). Evaluating replicability offactors in the revised NEO Personality Inventory: conformatory factor analysis versus Procrustes rotation. Journalof Personality Social Psychology, 70, 552- 566.
  • – Mc-Naughton, N., & Corr, P. J. (2004). A two-dimensional neuropsychology of defense: Fear/anxiety and defensive distance. Neuroscience and Bio-behavioral Reviews, 28, 285-305.
  • – Maher, B. A., & Maher, W. B. (1994). Personality and psychopathology: A historical perspective. Journal of Abnormal Psychology, 103, 72- 77.
  • – Maier,  S. F., Watkins,  L. R. (2010). Role of the medial prefrontal cortex in coping and resilience. B­rain Research, 1355, 52- 60.
  • – Marchesi, C., Panfilis, C. D., Cantoni, A., Giannelli, M. R. Carlo Maggini, C. (2008). Effect of pharmacological treatment on temperament and character in panic disorder. Psychiatry Research, 158­, 147- 154.
  • – Maremmani, I., Akiskal, H. S., Signoretta, S., Liguori, A., Perugi, G., Cloninger, R. (2005). The relationship of Kraepelian affective  temperaments (as measured by TEMPS-I) to the tridimensional personality questionnaire (TPQ). Journal of Affective Disorders. 85, 17- 27.
  • – Marteinsdottir, I., Tilfors, M., Furmark, T., Anderberg, U., Ekselius, L. (2003). Personality dimensions measured by the Temperament and Character Inventory (TCI) in subjects with social phobia. Nordic Journal of Psychiatry , 57,  29- 35.
  • – Matthews, G., & Gilliland, K. (1999). The personality theories of H. J. Eysenck and J. A. Gray: a comparative review, Personality and Individual Differences, 26, 583- 626.
  • – McNaughton,  N., & Corr, P. J. (2004). A two-dimensional neuropsychology of defense: Fear/anxiety and defensive distance. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 28, 285- 305.
  • – Meyer, T. J., Miller, M. L., Metzger, R. L., & Borkovec, T.D. (1990). Development and Validation of the Penn State Worry Questionnaire. Behaviour Research and Therapy, 28, 487- 495.
  • – Mick, M.  A., & Telch, M. J. (1998). Social anxiety and history of behavioral inhibition in young adults. Journal of Anxiety Disorders, 12, 1- 20.
  • – Mineka, S., Watson, D., & Clark, L. A. (1998). Comorbidity of anxiety and unipolar mood disorders. Annual Review of Psychology, 49, 377-412.
  • – Mochcovitch, M. D., Nardi, A. E., & Cardoso, A. (2012). Temperament and character dimensions and their relationship to major depression and panic disorder. Official Journal of the Brazilian Psychiatric Association, 34 (3).
  • – Moscovitch, D. A., Mc eabe, R. E., Antony, M. M., Rocca.L., swinson, R. P. (2007). Anger experience and expression across the anxiety disorder. Depression and anxiety, 25, 107-113.
  • – Mortberg, E., Bejerot, S.,­ Wistedt, A. A. (2007). Temperament and character dimensions in patients with social phobia: Patterns of change following treatments?. Psychiatry Research, 152, 81-90.
  • – Neal, J. A., Edelmann, R. J., & Glachan, M. (2002). Behavioural inhibition and symptoms of anxiety and depression: Is there a specific relationship with social phobia? British Journal of Clinical Psychology, 41, 361- 374.
  • – Ottoni, G.L., Antoniolli, E., Lara, D. R. (2012). Circadian preferenceis associated with emotional and affective temperaments. Chronobiology International. 29, 786- 793.
  • – Ottoni, G. L., Lorenzi, T. M., & Lara, D. R. (2011). Association of temperament with subjective sleep patterns. Journal of Affective Disorders, 128, 120– 127.
  • – Parrish, C. L., Radomsky,  A.S., Dugas­, M. J. (2008). Anxiety-control strategies: Is there room for neutralization in successful exposure treatment? Clinical Psychology Review, 28, 1400-1412.
  • – Pelissolo. A., Andre. C., Pujol, H., Yao,  S. N., Servant, D., Braconnieer.  A. (2002). Personality dimensions in social phobics with or without depression.  Acta Psiquiatr. Scandinavica, 105, 94- 103.
  • – Perez-Edgar, K., & Fox, N. A. (2005). Temperament and anxiety disorders. Child Adolescent Psychiatry Clinics of  North America, 14, 681–706.
  • – Rettew, D. C., Doyle, A. C., Kwan, M., Stanger, C., Hudziak, J. J. (2006). Exploring the boundary between temperament and generalized anxiety disorder: A receiver operating characteristic analysis. Anxiety Disorders, 20 , 931–945.
  • – Roemer, L., & Orsillo, S. M. (2002). Expanding our conceptualization of and treatment for generalized anxiety disorder: integrating mindfulness/acceptance-based approaches with existing cognitive behavioral models. Clinical Psychology: Science and Practice, 9, 54- 68.
  • – Rossignol, M., Anselme, C., Vermeulen, N., Philippot, P., Campanella, S. (2007). Categorical Perception Of Anger And Disgust Facial Expression Is Affected Bynon-Clinical Social Anxiety: An Rep Study, Brain Research, 32, 166-176.
  • – Rosellini, A. J., & Brown, T. A. (2011). The NEO Five-Factor Inventory: Latent structure and relationships with dimensions of anxiety and depressive disorders in a large clinical sample. Assessment, 18, 27-38.
  • – Rothbart, M. K.,. Ahadi, S. A., Evans, D. E. (2000). Temperament and Personality: Origins and Outcomes. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 122- 135.
  • – Rozsa, S., Rihmer, Z., Gonda, X., Szili, I., Rihmer, A.,  Ko, N., Nemeth, A., Pestality, P., Bagdy, G., Alhassoon, O., Akiskal, K. K., Akiskal, H. S. (2008). A Study of  Affective Temperaments in Hungary: Internal Consistency and Concurrent Validity of  the TEMPS- A Against the TCI and  NEO- PI-R. Journal of Affective Disorders. 106, 45-53.
  • – Rovai, L., Maremmani, A. G., Rugani, F., Bacciardi, S., Pacini, M., Dell’Osso, L., Akiskal, H. S., Maremmani, I. (2013). Do Akiskal & Mallya’s affective temperaments belong to the domain of pathology or to that of normality?. European Review for Medical and Pharmacological Sciences. 17, 2065- 2079.
  • – Savoia,  M. G., Neto, T. P. B., Vianna,  A. M., Márcio Bernik, M. (2009). Evaluation of personality traits in social phobia patients.  Revista Pasiquiatr Clinical, 37, 57- 59.
  • – Saviotti, F. M., Grandi, S. A., Savron, G., Ermentini, R., Bartolucci, G., Conti, S., Fava, G. A. (1991). Characterological traits of recovered patients with panic disorder and agoraphobia. Journal of Affective Disorders, 23, 113-117.
  • – Sherrer, M. V. (2011). The role of cognitive appraisal in adaptation to traumatic stress in adults with serious mental illness: a critical review. Trauma Violence Abuse, 12, 151- 167.
  • – Stallings, M. C., Hewitt, J. K., Cloninger, R. C., Heath, A. C., Eaves, L. J. (1996). Genetic and environmental structure of the tridimensional personality questionnaire: three or four temperament dimensions. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 127- 140.
  • – Starcevic, V., Uhlenhuth, E. H., Fallon, S., & Pathak, D.­ ­(1996). Personality dimensions in panic disorder and generalized anxiety Disorder. Journal of Affective Disorders, 37, 75- 79.
  • – Schwartz, C. E., Snidman, N., & Kagan, J. (1999). Adolescent social anxiety as an outcome of inhibited temperament in childhood. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38, 1008- 1015.
  • – Schmidt, A., Rodrigues, R.S., Pipa, C.C., Brandalise, L.N., Lorenzi, T.M. & Lara, D.R. (2010). Emotional and affective temperament in 23 professional areas. Journal of Affective Disorders, 126, 49–54.
  • – Stein, M. B., Chartier, M. J., Lizak, M. V., Lang, K. L. (2001). Familial aggregation ofanxietyrelated quantitative traits in generalized social phobia: Clues to understanding ‘‘disorder’’ heritability? Neuropsychiatric Genetics, 105, 79–  83.
  • – Tackett,  J. L. (2006). Evaluating models of the personality  psychopathology relationship in children and adolescents. Clinical Psychology Review, 26, 584- 599.
  • – Tanaka, E., Sakamoto, S., Kijima, N., & Kitamura, T. (1998). Different Personalities Between Depression and Anxiety, Journal of Clinical  Psychology, 54, 1043– 105.
  • – Tatalovich Vorkapic, S. (2012). The Significance of Preschool Teacher’s Personality in Early Childhood Education: Analysis of Eysenck’s and Big Five Dimensions of Personality, International Journal of Psychology and Behavioral Sciences, 2, 28- 37.
  • – Taylor, S., & Cox, B. J. (1998). An expanded anxiety sensitivity index: Evidence for a hierarchic structure in a clinical sample. Journal of Anxiety Disorders, 12, 463- 484.
  • -Trull, T. J., Sher,  K., J. (1994). Relationship between the five-factor model of personality and Axis I disorders in a nonclinical sample. Journal of Abnormal Psychology, 103, 350- 360.
  • – Turner, S. M., Beidel, D. C., & Wolff, P. L. (1996). Is behavioral inhibition related to the anxiety disorders?. Clinical Psychology Review, 16, 157- 172.
  • – Vohma, U., Aluoja, A., Vasar, V., Shlik, J., & Maron, E. (2010). Evaluation of personality traits in panic disorder using Swedish universities Scales of Personality. Journal of Anxiety Disorders, 24, 141- 146.
  • – Watson, D., Clark, L. A., & Carey, G. (1988). Positive and negative affectivity and their relation to the anxiety and depressive disorders. Journal of Abnormal Psychology, 97, 346–353.
  • – Watson, D., & Clark, A.L. (1995). Testing a Tripartite Model: I. Evaluating the Convergent and Discriminant Validity of Anxiety and Depression Symptom Scales. Journal of Abnormal Psychology, 104, 3- 14.
  • – watson, D., Gamez, W. & Simms, L. (2005). Basic dimensions of temperament and their relation to anxiety and depression: A symptom-based perspective, Journal of Research in Personality , 39, 46–66.
  • – Wachleski, C., Salum, G. A., Blaya, C., Kipper, L., Paludo, A., Salgado, A. P., & Manfro, G. G. (2008). Harm avoidance and self-directedness as essential features of panic disorder patients. Comprehensive Psychiatry, 49, 476- 481.
  • – Wiborg, I. M., Falkum, E., Dahl, A. A., Gullberg, C. (2005). Is harm avoidance an essential feature of patients with panic disorder. Comprehensive Psychiatry, 46, 311- 314.
  • – Wilson, D., Gray, J. A., & Barrett, P. T. (1990). A factor analysis of Gray- Wilson personality questionnaire. Personality and Individual  Differences, 11, 1037- 1044.
  •  -Wolpe, J., & Lang, P. (1964). A fear survey schedule for use in behavior  therapy. Behaviour Research and Therapy, 2, 27–30.
  • – Zohar, H.A. (2007). The Blatt and the Cloninger Models of Personality and their Relationship with Psychopathology.  Israel Journal Of Psychiatry and related Sciences , 44, 292– 300.
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیشینه پژوهشی علائم اختلال­ های طبقه­ اضطرابی بر مبنای DSM- 5 (رشته روانشناسی عمومی)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *