مبانی نظری و پیشینه پژوهشی رفتار شهروندی سازمانی و هوش هیجانی

نوع فایل
word
حجم فایل
196 کیلوبایت
تعداد صفحه
54
تعداد بازدید
289 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
5/5 - (2 امتیاز)

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی و هوش هیجانی» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق 12

مقدمه 13

2-1- مفهوم رفتار شهروندی سازمانی 13

2-2- رویکرد های اصلی مربوط به رفتار شهروندی سازمانی 13

2-3- تعریف رفتار شهروندی سازمانی 14

2-4- انواع رفتار شهروندی در سازمان 16

2-5- ابعاد رفتار شهروندی سازمانی 16

2-6- ابعاد رفتار شهروندی سازمانی از دیدگاه نتمیر 20

2-7-  متغیر های تاثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی 23

2-8- مفهوم هوش هیجانی 26

2-9- تاریخچه هوش هیجانی 27

2-10- هوش هیجانی و هوش شناختی 30

2-11- انواع هوش  31

2-12- ابعاد هوش هیجانی 32

2-13- هوش هیجانی و بهره هوشی 33

2-14- مدل های هوش هیجانی 34

2-15- ساختار هوش هیجانی در مدل توانایی 34

2-16- مدل بار-آن در هوش  هیجانی 36

2-17- مدل دانیل گلمن 37

2-18- هوش هیجانی در کار 39

2-19- رشد وتوسعه هوش هیجانی 47

2-20-فرایند آموزش هوش هیجانی 47

2-21- پیشینه داخلی تحقیق 49

2-22- پیشینه خارجی تحقیق 52

85منابع

 

مقدمه

در این فصل، مطالب در قالب دو بخش مبانی نظری و پیشینه تحقیق مربوط به هوش هیجانی و رفتارشهروندی سازمانی مورد بررسی قرار می­گیرد. در انتهاي فصل نيز جمع­بندي پيشينه تحقيق ارائه شده است.

2-1- مفهوم رفتار شهرونی سازمانی

واژه رفتار شهرونی سازمانی (OCB) اولین بار بوسیله باتمن و ارگان[1] (1983) مطرح گردید ولی این مفهوم از نوشتار های بارناد[2](1938) در مورد تمایل به همکاری و مطالعات کتز وکان[3](1966،1964) در مورد عملکرد و رفتار های خود جوش فراتر از انتشارات نقش ناشی شده است.

در دهه های اخیر اصطلاحاتی برای چنین رفتارهایی استفاده شده اند نظیر، رفتار فرانقشی، رفتار پیش اجتماعی، رفتار خود جوش سازمانی و عملکرد زمینه ای. با اینکه هر کدام از این مفاهیم خواستگاه متقاوتی داشته اند، ولی به طور کلی به مفهوم یکسانی اشاره دارند که در این پژوهش تحت عنوان رفتار شهرونی سازمانی، مد نظر قرار گرفته اند و منظور آن دسته از فعالیتهای مرتبط با نقش افراد در سازمان است که فراتر از انتظارات وظیفه وشرح شغل، توسط فرد انجام می شود و هر چند که سیستم پاداش رسمی سازمان این رفتارها را شناسایی نمی کند ولی برای عملکرد خوب سازمان موثر هستند.

در رفتار شهروندی سازمانی به طور کلی آن دسته از رفتارهایی مورد توجه قرار می گیرد که علی رغم اینکه اجباری از سوی سازمان برای انجام آن ها وجود ندارد، در سایه انجام آن ها از جانب کارکنان، برای سازمان منفعت هایی ایجاد می شود (کاتز[4]،2003).

 

فهرست منابع

  1. آقایار، سیروس . وشریفی درآمدی، پرویز(1386) هوش هیجانی سازمانی، چاپ اول، تهران،ا نتشارات سپاهان،20-21
  2. اکبر زاده، نسرین(1383) هوش هیجانی، چاپ اول،ت هران،انتشارات فارابی.
  3. پرهام فر، زهرا(1388) اثر بخشی آموزشی مولفه های هوش هیجانی بر افزایش بهره وری کارکنان، شرکت نفت وگاز شرق مشهد، دانشگاه علامه طباطبایی.
  4. حسینی کاخکی ، احمد، قلی پور، آرین (1386) رفتار شهروندی سازمانی: گامی دیگر در جهت بهبود عملکرد سازمان در قبال مشتری، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 45، 145- 115.
  5. خاکی، غلامرضا(1387) روش تحقیق در مدیریت، تهران، انتشارات بازتاب.
  6. دعائي، شیخیان، نجفي ودوستيان (1388). طراحی وتبیین مدل تاثیرگذار هوش عاطفی برتعهد سازمانی ورفتار شهروندی در کارکنان اداره مالیاتی، نشریه مدیریت ورزشی.
  7. دوستار، محمد (1385) . تبیین مدل تاثیر گذاری هوش عاطفی مدیران بر تعهد سازمانی کارکنان با توجه به نقش سبک های رهبری، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
  8. زارع، خداداد (1377). بررسی ارتباط بین جهت گیری های ارزشی و تعهد سازمانی کارکنان حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه.
  9. زارعی متین، حسن، چندقی، غلام رضا و توره، ناصر(1385). شناخت عوامل رفتار شهروندی سازمانی و بررسی ارتباط گان با عملکرد سازمانی، فرهنگ مدیریت، سال چهارم، شماره دوازدهم، ص31-63.
  10. سبحانی نژاد، مهدی(1387) هوش هیجانی و مدیریت در سازمان، چاپ اول،تهران،انتشارات یسطرون، ص 62-63.
  11. سعیدی نژاد، مجید (1387). بررسی رفتار های شهروندی سازمانی و رفتارهای ضد شهروندی در اعضای جهاد دانشگاهی . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
  12. شعبانی بهار وهمکاران (1389) . پیش بینی اثربخشی سازمانی براساس هوش هیجانی مدیران ورزشی استان لرستان پژوهش های کاربردی درمدیریت ورزشی.
  13. سید حسینی وهمکاران(1390). تعین ارتباط هوش هیجانی وعملکرد ورزشی ورزشکاران استان همدان پژوهش درعلوم ورزشی(1389).
  14. سیدعامری، میر حسن، سعیدی، شهرام. منافی، فرحناز(1392). هوش هیجانی و موفقیت ورزشی ورزشکاران رشته های ورزشی تیمی یازدهمین المپیاد دانشجویان سراسر کشور. مطالعات روان شناسی ورزشی. شماره4. ص 56-47.
  15. طهماسبی، رضا (1386). بررسی تاثیر وفاداری حزبی بر رفتار شهروندی سازمانی در سازمانی های دولتی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
  16. عابدی، حسن ومرادی، محمد(1384). بررسی رابطه بین هوش عاطفی و رهبری تحول آفرین، دانش مدیریت،شماره 7.
  17. عیدی، حسین؛ هنری ،حبیب؛ ناصری، ولی (1392) . ارتباط هوش هیجانی و تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان فدراسیون های ورزشی جمهوری اسلامی ایران، نشریه مدیریت منابع انسانی در ورزش، 1 (1)، ص 37 -27.
  18. عیدی حسین، عباسی همایون، منصف علی، حسین نژاد علی عباس(1391). بررسی ارتباط هوش هیجانی اعضای هیات علمی با اثربخشی دانشکده های تربیت بدنی (دولتی)شهر تهران. پژوهشنامه مدیریت ورزشی مازندران؛ 10 (18) ص: 82-67.
  19. عیدی، حسین، عباسی، همایون، چناری، امین، فدایی، معصومه، (1392). پیش بینی رضایتمندی ورزشکاران بر مبنای هوش هیجانی و مولفه های آن، مطالعات روانشناسی ورزشی، شماره (6)، ص 48-37.
  20. یوسفی، بهرام، عیدی، حسین؛ مرادی، لیلا (1392) ارتباط هوش هیجانی و مولفه های آن با رفتار شهروندی سازمانی در اداره ورزش و جوانان شهر کرمانشاه، نشریه مدیریت و فیزیولوژی ورزشی شمال، دوره اول، شماره اول، 83-73.
  21. عظيم زاده، مرتضي؛ خيبري، محمد مهدي؛ اسدي، حسن (1389). تعیین ارتباط بین رفتار شهروندی سازمانی و شخصیت و نقش تعدیل کننده ویژگی های جمعیت شناختی، نشریه مدیریت ورزشی، شماره4، ص 42-27.
  22. فرهنگی، علی اکبر و صفر زاده، حسین(1385). روشهای تحقیق در علوم انسانی (با نگرشی بر پایان نامه نویسی)، تهران، انتشارات پویش.
  23. کریمی، فریبا، حسومی، فهمیه، لیث صفار، زهرا (1391). رابطه بين مؤلفه هاي هوش هيجاني و ابعاد رفتار شهروندي سازماني دبيران، مدارس متوسطه شهر اصفهان، فصلنامه علمي – پژوهشي رهيافتي نو در مديريت آموزشي 166-151.
  24. گلمن(1386)هوش هیجانی، ترجمه ابراهیمی، بهمن، جوینده، محسن، انتشارات رشد.
  25. منصوری، بهزاد (1380) هنجاریابی آزمون هوش هیجانی سیبر یا شرنیک در بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه­‏های دولتی شهر تهران پایان نامه کارشناسی ارشد.
  26. نوروزی وهمکاران(1390) . مقایسه سلامت روانی وکیفیت زندگی وهوش هیجانی معلمان تربیت بدنی وغیر تربیت بدنی استان کرمانشاه پایان نامه کارشناسی ارشد1390مدیریت ورزشی.
  27. هادیزاده مقدم، اکرم و مرجان فرجيان (1387). بررسی تأثیرگذاری هوش عاطفی بر رفتار شهروندی سازمانی کارکنان با لحاظ كردن نقش تعهد عاطفی(مطالعة موردی بانک ملت)، پيام مديريت شماره 28 ص 132 107 .
  28. همتی نژاد، مهرعلی، حمیدی، مهرزاد، الهیاری، محبوبه (1391). رابطة حمايت سازماني ادراكشده با رفتار شهروندي سازماني در كارشناسان آكادمي ملي المپيك و پارالمپيك ايران، نشریه مدیریت ورزشی، شماره 13، ص 43 -27.
  29. یوسفی، فریده(1385) بررسی رابطه هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی در دانشجویان، فصلنامه روانشناسی ایران، سال سوم، شماره9.
  30. یار محمدی منفرد وهمکاران (1390) رابطه بین هوش هیجانی وگرایش به رفتارشهروندی سازمانی پایان نامه کارشناسی ارشد مجله مدیریت ورفتار سازمانی در ورزش تابستان 1391استان زنجان.
  31. Abraham,C.&Zvi,E.J.(2006) The relationship among emotional intelligence, task performance, and organizational citizenship behaviors.Human performance  ,19(4),403-419.
  32. M.(2008) Relationship of emotional intelligence with transformational leadership and organizational citizenship behavior.International Journal of leadership studies,Vol.4Iss,pp.3-21.
  33. Barnard, C. I. (1938); The functions of the executive, Cambridge, MA: HarvardUniversity Press
  34. Baron,R.A.Grennberg.(1990). Behavior in organizations third edition.(152-176).
  35. Bateman, T.S., and Organ, D.W. (1983); “Job satisfaction and the good soldier: Therelationship between affect and employee citizenship”, Academy ofManagement Journal, 26, pp. 587-595.
  36. Bienstock, C.C., DeMoranville, C.W., and Smith, R.K (2003); “Organizational citizenship behavior and service quality”, Journal Of Services Marketing, 17(4,5), pp. 357-377.
  37. Brief, A. P., and Motowidlo, S. J. (1986); “Prosocial organizational behaviors”,Academy of Management Review, 11, pp. 710-725.
  38. Bruning, N.A,snyder,R.A.(1983).Sex and positios as pridicators of organizational commitment. Academy of management Journal,26-(485-491).
  39. Castro, C.B., Armario, E.M., and Ruiz, D.M. (2004); “The influence of employeeorganizational citizenship behavior on customer loyalty”, InternationalJournal of Service Industry Management, 15 (1), pp. 27-53.
  40. Cherniss,C.(2000). Emotional intelligence:What is and why it matters, annual meeting of the society for industrial and organizational psy cology, New Orleans.
  41. Cohen,A.Kol,Y.(2004). professionalism and organizational citizenship behavior an empirical examination among Israeli nurses,journal of managerial psychology, Vol.19 No.4
  42. Cropanzano Byrne, S.Zinta. (2000). the relationship of emotional exhaustion to work attitudes , job performance rating , and organizational citizenship behaviors fifteenth annual conference of society for industrial and organizational psychology in new Orleans, April 13-16.
  43. Diggings, C. (2004). Emotional Intelligence: The key to effective performance and to staying ahead of the pack at times of organizational change, human resource management international digest, 12 (1): 33-5.
  44. Downey A, Papagorgiou V, Stough C. (2006). Examining the relationship between leadership, emotional intelligence and intuition in senior female managers. Leadership and organization development journal, 4 (2), 250_264.
  45. Goleman,D;Boyatzis,R;Mckee,A.(2001).primal lidership:The hidden driver of great performance,Harvard business review,43-5
  46. Golman, D. (1998) Working with Emotional Intelligence, Bantam Book.
  47. Graham, J. W. (1989); “Organizational citizenship behavior: Construct redefinition, operationalization, and validation”, Unpublished Working Paper, LoyolaUniversity of Chicago, Chicago, IL.
  48. Graham, J. W. (1991); “An essay on organizational citizenship behavior”, EmployeeResponsibilities and Rights Journal, 4, pp. 249-270.
  49. Hans , Mubeen S A., Salim R., Raban S. (2013). A study on emotional intelligence among teachers: a case study of private educational institutions in Muscat. International Journal of Application or Innovation in Engineering & Management, 2 (7): 359-366.
  50. Hein, S. (2004) Short definition of emotional intelligence. Emotional Intelligenc- Mayer, J.
  51. Ilgın, Burcu & Semra Guney & Azize Ergeneli & Ozge Tayfur. (2009). The Relationship between Emotional Intelligence and Organizational Citizenship Behaviors and the Moderating Effects of Gender on This Relationship, Creativity, Innovation and Management Abstracts of the 10th International Conference Sousse, Tunisia
  52. Jordan,p.et al (2002). Workgroup emotional intelligence scale development and relationship to team process effectiveness and goal focus; Human resource management review;www.HRmanagement review.com
  53. Y& omay.C.B.(2008) Organizational citizenship behaviors and organizational commitment in Turkish primary schools.World Applied Sciences Journal 3(5): 775-280.
  54. Kwantes, C.T.(2003),” Organizational citizenship and withdrawal behaviors in usa and india” ,International Journal Of Cross Cultural Management,Vol.3,No.1,pg.5.
  55. Lambert, E, Hogan, N Griffin, M. (2008). Organizational Citizenship Behavior and Commitment among Correctional Staff, Criminal Justice and Behavior, Vol. 35. 56-68.
  56. Mackenzie, S.B., Podsakoff, P.M, and Fetter, R. (1993); “The impact oforganizational citizenship behavior on evaluations of salespersonperformance”, Journal of Marketing, 57 (70).
  57. Modassir, Atika & Singh, Tripti .(2008). Relationship of Emotional Intelligence with Transformational Leadership and Organizational Citizenship Behavior, International Journal of Leadership Studies, Vol. 4, No. 1, pp. 3-21
  58. Morrison, E. W. (1994); “Role definitions and organizational citizenship behavior: The importance of the employee’s perspective”, Academy of ManagementJournal, 37, pp. 1543-1567.
  59. Netemeyer,R.G.Borman,J.S.Mackee, McMurrian,R.(1977).An investigation into the antecedents of organizational citizenship behaviors in a personal selling contex,journal of Mrketing,61,pp.85-98.
  60. Noorlaila H Y, Noormala A I, Raja Munirah & Raja Suzana R (2009). Employee Performance on Organizational Citizenship Behavior : The Influence of Leader’s Emotional Intelligence,The International Journal of Knowledge, Culture and Change Management,Vol.8, No.10, pp. 29-34
  61. Organ, D. W. (1988); Organizational Citizenship Behavior: The Good Soldier Syndrome, Lexington, MA: Lexington Books.
  62. Organ, D. W. (1988); Organizational Citizenship Behavior: The Good Soldier Syndrome, Lexington, MA: Lexington Books.
  63. Oplatka (2009). Organizational citizenship behavior in teaching: The consequences for teachers, pupils, and the school. International Journal of Educational Management, 23 (5( :379-389.
  64. Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Paine, J. B. and Bachrach, D. G. (2000). Organizational citizenship behaviors: A critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research. Journal of Management, .26, No.3, pp.513–563.
  65. Richard,H(2007) Organizational citizenship behavior, emotional intelligence and spirituality: Whats the relationship.
  66. Ryan, J.J. (2002); “Work values and organizational citizenship behavior: values that work for employees and organizations”, Journal of Business and Psychology,17 (1), p. 123.
  67. Steers, R.M.Porter,W.(1983).Motivation and work behavior Mc Graw Hillbook,co3nd edition,p :288.
  68. G ,R.Van Dick, U.Wagener, A.J.Davis(2004) Organizational citizenship behavior and organizational commitment in Nepal.ISBN NO: 1 85449 620 4
  69. Weisinger, H (1998) Emotional Intelligence at work. 1th Ed. Jossey Bass. Inc
  70. Wong,C&Law,ks.(2002).The effects of leader and follower emotional intelligence on perfmance and attitude.An exploratory study,Leadership Quarterly,13(3),243-274.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی رفتار شهروندی سازمانی و هوش هیجانی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *