مبانی نظری و پیشینه پژوهشی ساختار سازمانی و بلوغ حرفه‌ای

نوع فایل
word
حجم فایل
220 کیلوبایت
تعداد صفحه
38
تعداد بازدید
318 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
5/5 - (2 امتیاز)

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری ساختار سازمانی و بلوغ حرفه‌ای» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

فصل 2: مبانی نظری تحقیق و پیشینه تحقیق

2-1) مقدمه 11

2-2) مباني نظري ساختار سازمانی 11

2-3) تعریف ساختار سازمانی 11

2-4) ابعاد ساختار سازمانی 14

2-4-1) پیچیدگی 14

2-4-2) رسمیت 14

2-4-2-1) فنون رسمی سازی 14

2-5) تمرکز 15

2-5-1) اهمیت عدم تمرکز 15

2-6) انواع ساختارهای سازمانی 16

2-6-1) ساختار ساده 17

2-6-2) بوروکراسی ماشینی 17

2-6-3) بوروکراسی حرفه‌ای 17

2-6-4) ساختاربخشی (شعبه‌ای) 18

2-6-5) ادهوکراسی (متخصص گرایی) 18

2-7) گروه‌بندی واحدهای سازمانی 19

2-7-1) گروه‌بندی افراد بر اساس نوع وظیفه 19

2-7-2) گروه‌بندی افراد برحسب محصول 20

2-7-3) گروه‌بندی افراد بر اساس منطقه جغرافیایی 20

2-7-4) گروه‌بندی چند محوری 20

2-8) ساختار مبتنی بر نوع وظیفه 20

2-9) ساختار مبتنی بر نوع محصول 22

2-10) ساختار پیوندی 23

2-11) ساختار ماتریسی 24

2-12) مبانی نظری بلوغ حرفه‌ای 26

2-13) تعریف بلوغ حرفه‌ای 26

2-14) جنبه‌های بلوغ حرفه‌ای 27

2-15) ساختار بلوغ حرفه‌ای 27

2-15-1) عوامل مؤثر در مسير تكاملي انتخاب شغل وحرفه از نظر سوپر 28

2-15-2) فرايند انتخاب شغل از نظر سوپر 29

2-15-3) فعالیت‌های تكاملي از نظر سوپر 31

2-16) نظری تصمیم‌گیری تیدمن 32

2-17) رویکرد جامع کریتز 33

2-18) مدل ترکیبی لانگی 33

2-19) پیشینه تحقیق 34

2-19-1) تحقیقات انجام شده در داخل کشور 34

2-19-2) تحقیقات انجام‌شده در خارج 37

2-20) جمع‌بندی فصل دوم 38

منابع و ماخذ 62

 

2-1) مقدمه

فصل دوم شامل دو بخش می‌باشد. در بخش اول اطلاعات و بستر نظری موضوع موردتحقیق حول محورهای ساختار سازمانی و بلوغ حرفه‌ای کارکنان می‌باشد.

در بخش دوم به تحقیقات و مطالعات مربوط به موضوع تحقیق اشاره می‌شود. این بخش تحت دو عنوان تحقیقات انجام شده در خارج از کشور و تحقیقات انجام شده در داخل کشور ارائه می‌گردد.

2-2) مباني نظري ساختار سازمانی

2-3) تعریف ساختار سازمانی

سازمان پدیده‌ای اجتماعی به شمار می‌آید که به‌طور آگاهانه هماهنگ شده و دارای حدودوثغور نسبتا مشخصی بوده و برای تحقق هدف یا اهدافی بر اساس یک سلسله‌های دائمی فعالیت می‌کند عبارت به‌صورت آگاهانه هماهنگ شده «دلالت بر مدیریت دارد.» پدیده‌ای اجتماعی «دلالت بر این دارد که سازمان از افراد یا گروه‌هایی که باهم در مقابل‌اند تشکیل شده است الگوهای تعاملی که افراد داخل سازمان از آن تبعیت می‌کنند تصادفی به وجود نیامده بلکه در خصوص آن‌ها قبلاً اندیشه شده است. هر جا که سخن از سازمان به میان می‌آید، ساختار سازمانی نیز در پی آن می‌آید و هر جا که بحث سازماندهی بوده در حقیقت ساختاردهی مدنظر افراد قرار داشته است در تعاریف مختلف که از این کلمات موجود است نقاط مشابه بسیاری وجود دارد تا حدی که ذهن انسان بدین سو کشیده می‌شود که آیا تفاوتی بین ساختار سازمان و سازماندهی وجود دارد»، گری دسلر در کتاب مبانی مدیریت در بحث فرآیند سازماندهی تقسیم‌کار ضروری بین واحدها و مشاغل مشخص برای تحقق هدف معین و ایجاد هماهنگی برای اطمینان از این‌که این واحدها و مشاغل متناسب باهم عمل نمی‌کنند(گری، 1367).

دکتر علی‌رضائیان، نیز در کتاب اصول مدیریت، ساختار را طبق تعریف دانشمندی این‌چنین می‌شناساند: ساختار سازمانی حاصل فرآیند سازماندهی است و عبارتست از سیستم روابطی که به‌طور غیررسمی شکل‌گرفته و به‌طور رسمی تصویب شده است و حاکم بر فعالیت‌های افرادی است که برای کسب اهداف مشترک به هم وابسته‌اند(رضائیان، 1380).

با دقت در این تعریف بالا به دو نکته اساسی می‌توان اشاره کرد:

الف ساختار سازمانی در این تعریف حاصل فرآیند سازماندهی اخذشده است که مشابه سازماندهی.

ب در این تعریف به یک بعد از ابعاد ساختار که همان رسمیت است پرداخته‌شده و ابعاد دیگر ساختار در این تعریف از درون این بعد در نظر گرفته‌شده است.

 

فهرست منابع

احمدی، ع. برزگر، م.و بردی ایرادی، م.ا. (1391). بررسی رابطه ساختار سازمانی با اثربخشی سازمانی و توانمندسازی در بین کارکنان آموزش‌وپرورش نواحی شهرستان شیراز. نوآوری مدیریت آموزشی. سال 8. شماره 3.

اکبری، پ.و بهارستان، ا. (1391). اقتصاد. ماهنامه کار و جامعه. شماره 45.

ابراهیمی نسب، غ. (1379). رابطه تکنولوژی با ساختار سازمانی در شرکت ملی صنایع مس ایران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی کرمان.

تقی زاده، ه. (91). ارزیابی تأثیر ابعاد ساختاری بر گرایش به کارآفرینی (مطالعه موردی). مدیریت صنعتی. شماره 7. ص 13.

جمشیدی، ع. (1387). تاثیر ابعاد محتوایی بر ابعاد ساختاری در طراحی ساختار سازمانی (مطالعه موردی در سازمان تعزیرات حکومتی). پیک نور. سال ششم. شماره 1.

خاکی، غ. (1378). روش تحقیق رویکرد پایان‌نامه نویسی. تهران. مرکز تحقیقات کشور. چاپ اول.

رابینز، ا. (1381). تئوری سازمان (ساختار، طراحی، کاربردها) (دکتر سید مهدی الوانی، حسن دانایی‌فرد). انتشارات صفار.

رابینز، ا. (1380). مدیریت رفتار سازمانی. جلد دوم (علی پارساییان، سید محمد اعرابی). انتشارات تجارت. مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی. چاپ اول.

رابینز، ا. (1378). مبانی مدیریت (ترجمه محمد اعرابی، حمید رفیعی، بهروز اسراری) ارشاد. دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

رابینز، ا. (1376). تئوری سازمان (سید مهدی الوانی، حسن دانایان فرد). نشر موج.

داودی، ب. (1380). بررسی ساختار سازمانی فدراسیون فوتبال و ارائه الگوی بهینه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.

ریچارد، ا. (1371). تئوری و طراحی سازمان (علی پارساییان و سید محمد اعرابی). دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

دسلر، گ. (1367). مبانی مدیریت (داود مدنی). انتشارات پیشبرد. تهران.

رضائیان، ع. (1380). مبانی سازمان و مدیریت. انتشارات سمت.

زواره، م.ح. (1374). بی‌تفاوتی سازمانی. تعاون. شماره 53.

سام خانیانی، ی. (1388). ارتباط بین عوامل فردی و بلوغ حرفه‌ای کارکنان سازمان تربیت‌بدنی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه ارومیه.

شفیع‌آبادی، ع. (1382). راهنمايي و مشاوره شغلي حرفه‌ای. تهران. انتشارات رشد. چاپ سيزدهم.

صفری، س. تندنویس، ف.و هادوی، ف. (1390). ارتباط میان ساختار سازمانی و نوآوری کارشناسان ستادی سازمان تربیت‌بدنی ایران. دو فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکت. شماره 1.

فروهی، م. (1385). ابعاد ساختاری در سازمان‌های دانش‌محور. تدبیر. شماره 161 تهران (سازمان مدیریت صنعتی).

قدمی، م. مرزبان، ا.و قدمی، م. (1392). رابطه فرهنگ با پیچیدگی ساختار سازمانی (مورد کاوی صدای جمهوری اسلامی ایران). مدیریت فرهنگی مجله. سال هفتم. شماره 19.

محمدی، س. مشرف جوادی، ب. ومظفری، س.ا.ا. (1391). ارتباط بین نگرش، ساختار سازمانی و جوسازمانی با انتشار فن‌آوری اطلاعات در سازمان‌های منتخب ورزشی ایران. انتشارات پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. شماره 3.

منوریان، ع. عسگری، ن.و آشنا، م. (1386)، ایجاد ساختاری و محتوایی سازمان‌های دانش‌محور. اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش 13-14 بهمن‌ماه مرکز همایش‌های بین‌المللی رازی ص 10-2.

مینتزبرگ، ه. (1371). سازماندهی پنج الگوی کارساز (ترجمه ابوالحسن فقیهی، حسن وزیری سابقی). تهران. مرکز آموزش مدیریت دولتی.

نظری انامق، ع.ر. (1388). اثربخشی آموزش خود متمایزسازی بر بلوغ حرفه‌ای دانشجویان پسر مقطع کارشناسی ارشد دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.

همتی نژاد، م.ع. (1375). بررسی و مقایسه ساختار تشکیلاتی سازمان تربیت‌بدنی جمهوری اسلامی ایران و چند کشور جهان جهت ارائه الگوی تصمیم‌گیری مناسب.

Akbulut, n. (2010). The relationship between vocational maturity and hopelessness among female and male twelfth grade students. Middle east technical university.

Joshua, M. T. & Asagwara, C. (2007). Assessment of the Vocational Maturit Amadi Adolescent Students in Owerri Education Zone of Imo State, Nigeria. J. Hum. Ecol, 21(4), 257-263…

Arnold, h. J. & Danie, F. (1986). Organization Behavior.New york:mcgriw-hill.

Baligh, H. H. & other. (1996). The strategic decision process and organixational Academy structure. of management journal. Vol. 11, no,2.

Creed, P. A. & Patton, W. (2001). Developmental issues in career maturity and career decision status. The Career Development Quarterly, 49(4), 336-351.

Coertse, S. S. (2004). “Some Personality and Cognitive Correlates of Career Maturity”. SA Journal of Industrial Psychology. 30(2) PP. 56- 59.

Damanpour, F. (1987). The adoption of technological, administrative, and ancillary innovations: Impact of organizational factors. Journal of management, 13(4), 675-688.

Fredickson, j. W. (1984). Technology,structure and workgroup effectiveness” academy of management journal. Vol. 27, no. 2.

Fredickson, J. W. (1996). The Strategic Decision process and organizational structure.”Academy of management journal Vo. 11, No. 2.

Gonzalez, M. (2008). Career Maturity: A priority for Secondary education.Electronic Journal of Research in Educational Psychology, vol.6 no pp.754-756.

Landry, J. R. (1995). Culture and the formalization of organizational decision support systems. Paper presented at the System Sciences, 1995. Proceedings of the Twenty-Eighth Hawaii International Conference on, Vol.4 No pp. 913-916.

Miles,j (2008). The impact of a career development programmeon career maturity and academic motivation,department of psychology at fort hart university (east londan campus), supervisor: prof.k.dumont,april,pp.9-11.

Patton, W. & Lokan, J. (2001). Perspectives on Donald Super’s construct of career maturity. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 1(1-2), 31-48.

Prideaux, L.A. & Creed, P. A. (2001). Career maturity, career decision-making self-efficacy and career indecision: A review of the accrued evidence. Australian Journal of Career Development, 10(3), 7-12.

Raub, S. (2008). Does bureaucracy kill individual initiative? The impact of structure on organizational citizenship behavior in the hospitality industry. International Journal of Hospitality Management, 27(2), 179-186.

Robbins, Stephen, P. & Decenzo, David, A(2000). Fundamentals of management. Prentice Hall Inc.

Robbins, s (1997). Organization theory. Tehran: saffar publication.

Swanger. N. Gursoy, D (2007).Performance-enhancing internal strategic factors: impacts on financial success. International Journal of Hospitality Management, 26 (1), 213–227.

Salami, s. O. (2008). Gender,identity status and career maturity of adolescents,journal of social sciences,vol.16 NO.1 p.37.

Vazifeh, Z. (2002). Organizing: Organization and methods. Tehran.

william, p. Hodge, B. J. A. & Anthory (1991).organization theory. Forth:allyn and bacon Inc.

Waghorn, G. Chant, D. White, P. & Whiteford, H. (2005). Disability, employment and work performance among people with ICD‐10 anxiety disorders. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 39(1‐2), 55-66.

Willem, A. & Buelens, M. (2009). Knowledge sharing in inter-unit cooperative episodes: the impact of organizational structure dimensions. International Journal of Information Management, 29(2), 151-160.

Zheng, W. Yang, B. & mclean, G. N. (2010). Linking organizational culture, structure, strategy, and organizational effectiveness: Mediating role of knowledge management. Journal of Business Research, 63(7), 763-771.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی ساختار سازمانی و بلوغ حرفه‌ای”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *