پیشینه پژوهشی اثر تشویق بر ادراک حسی (رشته روانشناسی)

تعداد بازدید
1612 بازدید
۹,۰۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی اثر تشویق بر ادراک حسی (رشته روانشناسی)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

2-1) مقدمه. 9

2-2) تشویق و تنبیه. 9

2-3) پاداش… 10

2-4) تقویت مثبت.. 14

2-5) تحسین.. 16

2-6) انگیزه و یادگیری.. 18

2-7) ادراک.. 19

2-8) حافظه. 29

2-9) پیشینه پژوهش   

مقدمه

در این فصل با مرور خلاصه ای بر مبانی نظری و مطالعات پیشین درباره اثرات تشویق بر ادراک بینایی و حافظه کوتاه مدت دانش آموزان، به اهمیت وضعیت تشویق در مدارس پی خواهیم برد. این تحقیق بر جنبه مفهومی متمرکز است و مروری درباره اثرات تشویق در دانش آموزان انجام شده است.

تشويق و تنبيه

بسیار اتفاق افتاده است که با یک تشویق و تنبیه به موقع و به جا و با توجه به شرایط لازم  آن زندگی یک فرد از مسیر انحرافی به راه راست کشانده شده و بالعکس یک تشویق و یا تنبیه نابجا باعث بدبختی فردی دیگر گردیده است. چه بسا آدم هایی را می شناسیم که به خاطر ترس از تنبیه، دیگر به مدرسه نرفته و ترک کلاس و درس و مدرسه کرده اند. جه خاطرات خوشی که از یک معلم برایمان به جا مانده که می گوییم صحبت ها و تشویق های فلان استاد ما را به آن راه و به آن رشته کشانیده است. عده ای هم با تأسف خاطره های تلخ خود را برای ما تعریف می کنند که رفتار و عمل عجولانه فلان معلم باعث سرد شدن آن ها از درس شده و یا همان روز از ان رشته بدشان آمده است. تشویق و تنبیه دارای درجات گوناگونی است و مربیان اغلب نمی دانند که میزان تشویق بر تنبیه آنها در مقابل رفتار مورد نظر تا چه انداره باید باشد، مثلاً در مورد تنبیه: آیا باید دانش آموز را پند و اندرز داد؟ آیا باید غیر مستقیم او را تنبیه نمود؟ آیا باید مدتی از نثار محبت او را محروم ساخت؟ یا آنکه همه موارد فوق را نادیده گرفت و اقدام به تنبیه بدنی نمود؟ خود مربی کیست؟ تا چه حد به صحت رفتار خود اطمینان دارد؟ آیا معیار و میزانی برای قضاوت صحیح نزد خود دارد؟ اگر چنین است خود آن معیارها موازین کدام است؟ آیا غیر منصفانه و عجولانه اقدام ننموده است؟ وانگهی شناخت حالات روانی انسان و پیچیدگی دنیای درونی او خود حدیثی مفصل است که این نیز بر پیچیدگی موضوع می افزاید (ایل، ۱۳۹۵). بر همین منوال، دانش آموز تا چه حد مورد تحسین و تشویق قرار گیرد: تا چه میزان کارائی او در زمینه های مختلف افزایش می یابد؟ میدانیم که زمینه های تربیتی افراد گوناگون و میزان حساسیت آنها متفاوت است، چگونه مطمئن باشیم از طریق تشویق و تحسینی به اهداف خود دست یافته ایم؟ آیا واقعاً زمان آن فرا نرسیده است که بیشتر تعمق نماییم و رفتار خود را ارزشیابی و مورد تجدید نظر قرار دهیم؟(سکرکا و یاکوبیان[1]، 2016).

پاداش ها

یک تعریف ساده از پاداش این است که چیزی که در نظر فرد مورد نظر مطلوب باشد (اعم از مطلوبیت مادی یا غیرمادی). هرقدر میل و گرایش انگیخته شده نسبت به چیز خاصی قویتر باشد، قدرت بالقوه آن تقویت بیشتری را مطرح می کند. برعکس هرقدر احساس بیزاری نسبت به چیزی زیادتر باشد، قدرت بالقوه آن تنبیه را ارائه می کند. شرطی کردن عاملی که اساس روش رفتاری است، می گوید: وقتی اعمال فرد با تقویت همراه شوند بصورت جز ثابتی در می آیند و هنگامی که بعد ار تقویت یا تنبیهی صورت نگیرد از میان خواهد رفت. از لحاظ نظری هرقدر تقویت قویتر باشد احتمال ثبات رفتار زیاد تر می شود و هر قدر شدیدتر باشد، احتمال از میان رفتن رفتار بیشتر خواهد شد (سبحانی فر، 1381).

به عبارت دیگر هرگاه بعد از پاسخی، محرکی را وارد موقعیت کنیم تا بوسیله آن فرد را به تکرار پاسخ هدایت کنیم پاداش نامیده می شود. در اینجا لازم است به این نکته اشاره شود که تفاوت اساسی بین تقویت کننده مثبت و پاداش در این است که فرد در برابر پاداش ممکن است تنها از وجود آن در موقعیت یادگیری خوشحال شود و لذت ببرد اما باعث تکرار و افزایش رفتار نگردد ولی در زمانی که در برابر تقویت کننده مثبت قرار می گیرد رفتار خود را افزایش می دهد. بنابراین هر تقویت کننده ای می تواند یک پاداشی باشد اما هر پاداش نمی تواند تقویت کننده باشد (سبحانی فر، 1381).

انواع پاداش کلاسی

از نقطه نظر رفتارگرایی، پاداش ها در وهله اول جز تقویت های عینی شمرده می شوند که در اختیار محیط بیرونی هستند. از این رو، روش رفتاری چیز زیادی راجع به پاداش های ذهنی و درونی در کنترل کلاس نمی گوید. چه این ها حاصل احساس فردی شخصی و درکی از احساس رضایت در اوست. صحبت نکردن در این مورد به آن معنی نیست که احساس رضایت درونی مهم نیست. بلکه صرفا به این علت است که آن ها مثل پاداش های بیرونی تحت تاثیر مستقیم معلم نیستند (ملوسی، 2010).

منابع

  • 1- آسترکی، مهتاب و عسگریان، مهناز (1393)، بررسی اثر آزمایشی تشویق و تنبیه بر ادراک بصری و حافظه کوتاه مدت دانش آموزان پسران پایه سوم دبستان شهر مهاجران، دومین کنفرانس ملی روانشناسی و علوم رفتاری، سالن همایش های تلاش، تهران.
  • 2- افروز، غلامعلی (1385)، چكيده اي از روانشناسي تربيتي، چاپ دوم، انتشارات اگاه، تهران.
  • 3- امینی، ابراهیم (1390)، پیامدهای تشویق و تنبیه در تعلیم و تربیت، ماهنامه تربیت، شماره ششم، تهران.
  • 4-ایروانی، محمود و خداپناهی، محمد کریم (1388)، روانشناسی احساس و ادراک، انتشارات سمت، تهران.
  • 5- دانش پژوه، زهرا (1388)، تشویق و تنبیه از دیدگاه متخصصان و نظریه پردازان تعلیم و تربیت، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 85.
  • 6- سبحانی فر، جوهر (1381)،  پایان نامه بررسی اثر آزمایشی تشویق و تنبیه بر یادگیری بلند مدت دانش آموزان ابتدایی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، 1381.
  • 7- سیف، علی اکبر. (1380) . روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش). انتشارات آگاه. تهران.
  • 8- سیف نراقی، مریم و نادری، عزت اله. (1391) . احساس و ادراک از دیدگاه روانشناسی. انتشارات کوکب؛ تهران.
  • 9- شعاری نژاد، علی اکبر. (1386) . مبانی روانشناختی تربیت. انتشارات موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی. تهران.
  • 10- فریار، محسن و رحشان، فاطمه (1383)، بررسی و شناخت راه های مناسب، ترغیب و تشویق دانش آموزان به مطالعه و تحقیق، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 78.

  • 11- Battel. F. (2006). Motivational determinants of academic competence. Journal of Personality and Social Psychology. VOL. 4. PP. 87-97.
  • 12- Belford, F. H. 1995. Constraints on perceptual learning: objects and discussions, cognition.
  • 13- Bernstein, D. A. 2011. Essentials of psychology. Belmont, CA: Wadsworth.
  • 14- Burnett, P. C. 2002. Teacher praise and feedback and students’ perceptions of the classroom environment. Educational Psychology, 22(1), 5-16.
  • 15- Harmer, J. 1988. The Practice of English Language Teaching. Edinburgh gate Harlow, England. Longman, P.51.
  • 16- Dembo, M. H. 2004. Applying educational psychology (7th ed). New York: Longman.
  • 17-Fredrickson, B., & Joiner, T. (2002). Positive emotions trigger upward spirals toward emotional well-being. American Psychological Society, 13(2), 172.
  • 18- Melucci, N. 2010. E-Z Psychology. New York: Barron’s Educational Series, Inc.
  • 19-Miller.H. (2001). Motivation, teaching methods, and college learning. In M.R. Jones (Ed). Nebaska symposium on motivation, 2001. (pp. 911942).
  • 20- Pavkin. P. (1993). Motivation, teaching methods, and college learning. In M.R. Jones (Ed). Nebaska symposium on motivation, 1961. (pp. 911942). Lincoln University of Nebraska Press. 355356.
  • 21- Sekerka، L.E. Yacobian، M.M. (2016). Encouraging informed balance in management education: An ethical path to understanding Middle Eastern culturalism. The International Journal of Management Education. Volume 14, Issue 2, July 2016, Pages 102–115.
  • 22- Sekiler. N. Blike. J.L. (1994). Motivational effects in so–called tests of ability and educational achievement. In L. J. Fyans, Jr (Ed). Achievement motivation. New York: Plenum Press.
  • 23- Vernon, M. D. 1973. The psychology of perception, (2th ed). Penguin Books.
  • 24- Walker, H. M., Colvin, G., & Ramsey, E. 1995. Anti-social behavior in school: Strategies and best practices. Pacific Grove, CA: Brooks/Cole Publishing.
  • 25- Wettlaufer, A. K. 2003. In the mind’s eye: the visual impulse in Diderot, Baudelaire and Ruskin, Amsterdam. pp 69, 120.
  • 26- Woolfolk, A. E. 1995. Educational psychology (6th ed). Boston. Aliyn and Bacon.
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیشینه پژوهشی اثر تشویق بر ادراک حسی (رشته روانشناسی)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *