پیشینه پژوهشی اضطراب و پرخاشگری (رشته روانشناسی بالینی)

تعداد بازدید
3013 بازدید
۹,۰۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی اضطراب و پرخاشگری (رشته روانشناسی بالینی)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست مطالب

  • 2-1 مقدمه. 12
  • 2-5- تعریف اضطراب.. 36
  • 2-5-1 انواع اختلالات اضطرابی. 38
  • 2-5-2 نشانه ها و علائم اختلالات اضطرابی. 39
  • 2-5-3 اختلالات اضطرابی. 39
  • 2-5-4 اختلال اضطرابی ناشی از بیماریهای طبی عمومی. 40
  • 2-5-5 همه گیر شناسی. 40
  • 2-5-6 سبب شناسی اضطراب.. 41
  • 2-5-7 اضطراب از دیدگاههای مختلف41
  • 2-5-8 عوامل روانکاوی و نظریه روان تحلیل گری.. 42
  • 2-5-9 نظریه یادگیری.. 43
  • 2-5-10 نظریه های اصالت وجودی.. 44
  • 2-5-11 درمان اختلالات اضطراب.. 46
  • 2-6 پرخاشگری.. 48
  • 2-6-1 پرخاشگری در کودکان. 51
  • 2-6-2 پرخاشگری  در کودکان 11-6 سال. 52
  • 2-6-3 عوامل تعیین کننده پرخاشگری.. 54
  • 2-8 پیشینه پژوهش… 80
  • 2-8-1 مطالعات داخلی. 80
  • 2-8-2- مطالعات خارجی. 83

 

تعریف اضطراب

اضطراب در لغت نامه فارسی یعنی جنبیدن، لرزیدن، تپیدن، پریشان حالی و آشفتگی و بی تابی است. در معنی انگلیسی با WORRY و FEEZE نامیده می شود. اضطراب حالتی است با احساس وحشت (DREAD) مشخص می شود. و با علائم جسمی که بیانگر افزایش فعالیت دستگاه اعصاب خودکار می‌باشد. همراه است. اضطراب عملکرد شناختی اثر گذاشته و موجب تحریف های ادراکی می شود. وجه افتراق آن از ترس این است ترس پاسخ متناسبی به یک تهدید شناخته شده است. در صورتی که اضطراب پاسخ به تهدیدی است ناشناخته، مبهم یا متعارض می باشد. اضطراب برای اولین بار در قرن پانزدهم میلادی به معنای فشار بدنی مطرح شد. در قرن هفدهم بانبر در یک طرح جسمی، روانی آن را به عنوان علت بیماری مطرح نمود. در سال 1930 سیله محرکهای خارجی را به عنوان عوامل تنش زا معرفی و عدم ناشی از عوامل بر روی بدن را اضطراب نام نهاد (علایی و فشارکی، 1381). اضطراب، پدیده ای روانشناختی است که تقریبا همه با آن آشنا هستند، یا آنکه در طول عمر خود در مواقعی به آن دچار شده اند. این تجربه روانی- فیزیولوژیک در ابعاد آسیب شناسی روانی نیز شایع ترین اختلالات روانی را شامل می گردد (عبدالقادری و همکاران، 1392).

اضطراب واکنش فرد به موقعیت استرس زا تعریف شده است در ادبیات موضوع به دو مؤلفه شناختی و تنی تقسیم شده است که مؤلفه ی شناختی به انتظار منفی و نگرانی شناختی در مورد اجرا عواقب شکست ناتوانی در تمرکز و توجه مختل شده، خود ارزیابی توانایی خود نسبت به دیگران، بر می گردد اما اضطراب تنی به عناصر فیزیولوژیک موثر اضطراب مربوط است که از افزایش انگیختگی خودمختار و احساسات ناخوشایند مانند عصبی بودن، تنش و بهم خوردگی به وجود می آید و در ویژگی هایی مانند افزایش ضربان قلب، کوتاهی تنفس، رطوبت دست و تنش در عضلات منعکس می شود. اضطراب زمانی به وجود می آید. کع فرد به توانایی های خود برای کنار آمدن با موقعیت استرس زا شک کند. (شهبازی و همکاران، 1390) اضطراب پدیده ای عادی و پاسخی طبیعی به خطر یا استرس است و تنها وقتی به یک مشکل تبدیل می شود. که کیفیت و میزان آن با موقعیت مربوط تناسب نداشته باشد اضطراب حالتی فراگیر، ناخوشایند، مبهم و همراه با انگیختگی دستگاه عصبی خودکار، سردرد، تعرق، تپش قلب، گرفتی ماهیچه های سینه ناراحتی گوارش و بیقراری است (سادوک و سادوک، 2002).

متأسفانه در قرن اخیر به علت پیامدهای صنعتی شدن در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و روانی بشر بسیار مستعد غرق شدن در گرداب بیماریهای روانی به خصوص اضطراب شده است به طوری که در حال حاضر شایعترین مشکل رفتاری انسانها اختلالات عاطفی . به نظر هلیگارد و اتکینسون، عامل اضطراب موقعیتی است که بهزیستی جاندار را به خطر می اندازد. به نظر گراهام (1986) و کاپلان اضطراب بهنجار تجربه حسی ناخوشایندی است که در آن انتظار یک رویداد ناخوشایند وجود دارد (دهستانی، 1394).

اختلالات اضطرابی اختلالاتی را شامل می شوند که در ویژگی های ترس و اضطراب بیش از حد اختلالات رفتاری مربوط سهیم هستند. ترس، پاسخ هیجانی به تهدید واقعی یا تصور تهدید قریب الوقوع است در حالی که اضطراب پیش بینی تهدید آینده است. بدهی است که این دو حالت همپوشی دارند، اما متفاوت هستند بطوری که ترس بیشتر با فوران برانگیختگی خودمختار لازم برای جنگ و گریز، افکار خطر قریب الوقوع، و رفتارهای گریز ارتباط دارد و اضطراب بیشتر با تنش عضلانی و گوش به زنگی هنگام آماده آماده شدن برای خطر و هشدارها یا رفتارهای اجتنابی ارتباط دارد گاهی میزان ترس یا اضطراب یا رفتارهای اجتنابی فراگیر کاهش می یابد. حملات وحشتزدگی به اختلالات اضطرابی محدود نمی شوند بلکه می توانند در اختلالات روانی دیگر نیز دیده شوند. اختلالات اضطرابی از نظر انواع موضوعات یا موقعیاتی که موجب ترس و اضطراب یا رفتار اجتنابی، و اندیشه پردازی شناختی مرتبط می شوند با یکدیگر فرق دارند. بنابراین، در حالی که اختلالات اضطرابی بسیار با یکدیگر همزمان هستند، می توانند با بررسی دقیق انواع موقعیتهایی که موجب ترس و اجتناب می شوند و محتوای افکار یا عقاید مرتبط و متمایز شوند اختلالات اضطرابی بخاطر اینکه بیش از اندازه هستند یا بعد از دوره های مناسب رشد ادامه می یابند با ترس یا اضطرابی که از لحاظ رشد هنجاری هستند تفاوت دارند. آنها بخاطر مداوم بودن (برای مثال معمولا 6 ماه یا بیشتر ادامه می یابند) با ترس یا اضطرابی که ناشی از استرس است تفاوت دارند، هر چند ملاک مدت به عنوان رهنمودی کلی، اجازه درجه ای از انعطاف پذیری و آگاهی مدت کوتاه تر را در کودکان می دهد (مثلا در اختلال اضطراب جدایی ولالی انتخابی) از آنجایی که فرد مبتلا به اختلالات اضطرابی معمولا میزان خطر را در موقعیت هایی که می ترسند یا اجتناب می ورزند، بیش از حد برآورد می کنند عامل تعیین کننده ی اصلی برای اینکه آیا ترس یا اضطراب بیش از اندازه یا نامناسب است. توسط متخصص بالینی، با در نظر گرفتن عوامل موقعیتی فرهنگی، صورت می گیرد. تعدادی از اختلالات اضطرابی در کودک ایجاد می‌شوند و اگر درمان نشوند، ادامه می یابند. این اختلالات در زنان بیشتر از مردان روی می دهند (تقریبا نسبت 1: 2) هر اختلال اضطرابی در صورتی تشخیص داده می شود. که نشانه ها ناشی از تاثیرات فیزیولوژیکی مواد دارو یا بیماری جسمانی دیگر نباشد. یا با اختلال روانی دیگر بهتر توجیه نشوند. برای توصیف و بهتر شدن هر یک از اختلالات اضطرابی و پی بردن به تغییر در شدت با گذشت زمان، مقیاس های مخصوص اختلال وجود دارند. برای سهولت استفاده مخصوصا در مورد افرادی که بیش از یک اختلال اضطرابی مبتلا هستند، این مقیاس ها طوری ساخته شده اند که در اختلال های اضطرابی مختلف قالب بندی یکسان (اما تمرکز متفاوت) داشته باشند، بطوری که ارزیابی نشانه های رفتاری نشانه های اندیشه پردازی شناختی و نشانه های جسمانی مربوط به هر اختلال، یکسان باشد. (سید محمدی 1393).

انواع اختلالات اضطرابی

در DSM-IV-TR یازده عنوان تشخیص برای اختلالهای اضطرابی ذکر شده است. که اختلال پانیک گذر هراسی تا اختلال اضطرابی منتشر با علت نامعلوم متغیراند این بیماری در زمره ی شایع ترین گروه های اختلالات روانپزشکی اند. (کاپلان و سادوک، 2005) در DSM5 یازده عنوان برای تشخیص اختلالهای اضطرابی ذکر شده است که از اختلال اضطراب جدایی شروع شده و تا اختلالات اضطرابی نامشخص به ترتیب ذیل متغییراند اختلال اضطراب جدایی، لالی انتخابی، فویی خاص، اضطراب اجتماعی (فوبی اجتماعی) اختلال وحشتزدگی، آگورافوبیا، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطرابی ناشی از مواد/ دارو، اختلال اضطرابی ناشی از بیماری جسمانی دیگر، اختلال اضطرابی مشخص دیگر، اختلال اضطرابی نامشخص (DAM52013، ترجمه سید محمدی، 1393).

نشانه ها و علائم اختلالات اضطرابی

علائم روانشناختی اضطراب به شکلهای متنوعی ظاهر می شوند که برای غیر متخصص قابل تشخیص نیستند. ترس ها و هراس ها غیر منطقی، عدم اعتماد به خود و دیگران، اعمال وسواس گونه در مسئولیتها و وظایف داشتن انتظارات اغراق آمیز از خود و دیگران، تحریک پذیری، عدم پایداری، بی خوابی، اختلال در روابط اجتماعی، سرد مزاجی جنسی، نگرانی در مورد چیزی، ترس از ناتوانی در امور محوله، اغراق کردن و بزرگ جلوه دادن مسائل، حساسیت و نگرانی اغراق آمیز از بدن خود نگرانی از آینده، در گذشته بودن، نگرانی در مورد تنهایی، نگران از نگاههای دیگران و ترس از ارزیابی دیگران، همرنگ دیگران شدن، عدم اعتماد به نفس، ترس از شکست، ترس از مرگ، و بی میلی به روابط اجتماعی از آن جمله اند (اسبورن و همکاران[1]، 2006).

منابع

1- اسماعیلیان، نسرین؛ طهماسیان، کارینه؛ دهقانی، محسن و موتابی، فرشته (1392)، اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر نشانه های افسردگی و پذیرش کودکان دارای والدین مطلقه، مجله روانشناسی بالینی، سال پنجم، شماره 3، 47-57.

2- اصلانی، مهری؛ هاشمیان، کیانوش؛ لطفی کاشانی، فرح و میرزایی، جعفر (1386)، اثر بخشي درمان شناختي رفتاري (CBT) در بيماران مزمن مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ي ناشي از جنگ، روانشناسی کاربردی، دوره اول، شماره 3، 6-17.

3- آقا یوسفی، علیرضا؛ اورکی، محمد؛ زارع، مریم و ایمانی، سعید (1392)، ذهن آگاهي و اعتياد: اثربخشي ذهن آگاهي بر كاهش استرس، اضطراب و افسردگي در سومصرف كنندگان مواد، اندیشه و رفتار، دوره 7، شماره 27، 17-26.

4- بیرامی، منصور؛ موحدی، یزدان؛ کاظمی رضایی، سید ولی و اسماعیلی، سودابه (1394)، تاثیر درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش نگرانی آسیب شناختی و علائم اضطرابی دانش آموزان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، پژوهش توانبخشی در پرستاري دوره دوم، شماره  1، 79-90.

5- بیرامی، منصور؛ موحدی، یزدان و علیزاده گورادل، جابر (1394)، اثربخشی درمان ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت در کاهش اضطراب اجتماعی و نگرشهاي ناکارآمد نوجوانان، دو فصلنامه علمی ـ پژوهشی شناخت اجتماعی، سال چهارم، شماره 1، 41-52.

6- حناساب زاده، مریم و همکاران (1390)، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در مورد بیماران افسرده خودکشی گرا، مجله علوم رفتاری، دوره 5، شماره 1، 33-38.

7- دهستانی، مهدی (1394)، اثربخشي آموزش كاهش استرس مبتني بر ذهن آگاهي بر افسردگي، اضطراب
و افسردگي دانش آموزان دختر، اندیشه و رفتار، دوره 9، شماره 37، 37-46.

8- محمدخانی، پروانه و خانی پور، حمید (1391)، درمان های مبتنی بر حضور ذهن، چاپ اول، انتشارات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

9- رحیمی، لیلا (1392)، تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر کاهش استرس، اضطراب و اهمال کاری و افزایش بهزیستی روانشناختی پرستاران شهرستان مریوان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مریوان.

10- رضایی، سعید؛ خدابخشی کولایی، آناهیتا و تقوایی، داوود (1394)، اثربخشی نقاشي درماني بر کاهش اضطراب و پرخاشگري دانش آموزان دبستاني پسر داراي اختلالات بروني سازي شده، نشریه پرستاری کودکان دوره 2، شماره 2، 10-19.

11- شریفی درآمدی، پرویز (1393)، اثربخشی درمان مبتنی بر ذهنآگاهی بر نشانه هاي افسردگی، اضطراب و
نشخوار ذهنی در افراد بزرگسال با اختلالهاي طیف درخودماندگی، فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، سال چهارم، شماره چهاردهم، 99-118.

12- شریفی ساکی، شیدا و همکاران (1394)، اثربخشي آموزش شناختدرماني گروهي مبتني بر ذهنآگاهي بر كاهش اضطراب و
فرانگراني زنان داراي سقط مكرر جنين، دوماه نامه فیض، دوره 19، شماره 4، 334-340.

13- شهبازی، مهدی؛ پشابادی، علی، عابدینی، حسین (1390)، ارتباط اضطراب صفتی و حالتی با زمان واکنش و هوش ورزشکاران نخبه، و غیرنخبه، مجله رشد و یادگیری حرکتی-ورزشی، شماره 8، 65-80.

14- شیرازی تهرانی، علیرضا و غلامرضایی، سیمین (1394)، اثربخشى آموزش کاهش تنیدگى مبتنىبر ذهنآگاهى بر سلامت عمومى مادران کودکان کم توان ذهنى، تعلیم و تربیت استثنایی، سال پانزدهم، شماره 9، 5-16.

15- عبدالقادری، ماریه و همکاران (1392)، اثربخشي شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي و درمان شتاختي ـ رفتاري بر كاهش درد، افسردگي و اضطراب بيماران مبتلا به كمر درد مزمن، مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد، دوره 21، شماره 6، 795-807.

16- عبدی، محمدرضا؛ پور ابراهیم، تقی و محمد نظری، علی (1392)، تأثير برنامه مداخلهاي كودكان طلاق بر ميزان سازگاري آنها با طلاق والدينشان، فصلنامه خانواده پژوهی، سال نهم، شماره 35، 343-358.

17- فیضه، عبدالملک؛ دباغی، پرویز و گودرزی، ناصر (1394)، اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی در میزان استرس، اضطراب، افسردگی و بهزیستی روانشناختی در کارکنان نظامی، فصلنامه روانشناسی نظامی، دوره 6، شماره 21، 5-14.

18- کامران نژاد، مرضیه؛ سیف نراقی، مریم و خوش کلام، ارکان (1390)، مقايسة ميزان افسردگي و پرخاشگري در ميان برادران و خواهران سالم 6-12ساله كودكان درخودمانده و اختلال نارسايي توجه/ بيش فعالي، فصلنامه روانشناسي افراد استثنايي، سال اول، شماره 4، 1-21.

19- کاویانی، حسین؛ حاتمی، ندا و شفیع آبادی، عبدالله (1387)، اثر شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر كيفيت زندگي افراد افسرده، تازه های علوم شناختی، سال 10، شماره 4، 39-48.

20- کاویانی، حسین؛ جواهری، فروزان و بحیرایی، هادی (1384)، اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (MBCT) در کاهش افکار خودآیند منفی، نگرش ناکارآمد، افسردگی و اضطراب: پیگیری 60 روزه، تازه های علوم شناختی، سال  7، شماره 1، 49-58.

21- نریمانی، محمد؛ زاهد، عادل و گل پور، رضا (1391)، رابطه ذهن آگاهي، سبكهاي مقابله اي و هوش هيجاني با سلامت رواني در دانشجويان، فصلنامه علوم تربیتی، سال پنجم، شماره 19، 91-105.

22- یحیی زاده حسین و حامد، محبوبه (1394)، مسایل فرزندان طلاق در ایران و مداخلات مربوطه: فراتحلیل مقالات موجود، مطالعات زن و خانواده، دوره 3، شماره 2، 91-120.

23- یعقوبی، کژال؛ سهرابی، فرامرز و مفیدی، فرخنده (1389)، بررسی و مقایسه میزان پرخاشگری کودکان طلاق و عادی، مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س)، دوره 7، شماره 1، 97-107.

24- Baer, R. A. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical psychology: Science and practice, 10(2), 125-143.

25- Beckerman, N. L., & Corbett, L. (2010). Mindfulness and cognitive therapy in depression relapse Prevention: A case study. Clinical Social Work Journal, 38(2), 217-225.

Bohlmeijer E, Prenger R, Taal E, Cuijpers P.(2012). The effects of mindfulness-based stress reduction therapy on mental health of adults with a chronic medical disease: A meta-analysis. J Psychoso Res. 68: 539-544.

26- Brewer, M. M. (2010). The effects of child gender and child age at the time of parental divorce on the development of adult depression (Doctoral dissertation, Walden University).

27- Campbell, P. T., Gross, M. D., Potter, J. D., Schmitz, K. H., Duggan, C., McTiernan, A., & Ulrich, C. M. (2010). Effect of exercise on oxidative stress: a 12-month randomized, controlled trial. Medicine and science in sports and exercise, 42(8), 1448.

Carmody, J., Reed, G., Kristeller, J., & Merriam, P. (2008). Mindfulness, spirituality, and health-related symptoms. Journal of psychosomatic research, 64(4), 393-403.

Chambless, D. L., & Ollendick, T. H. (2001). Empirically supported psychological interventions: Controversies and evidence. Annual review of psychology, 52(1), 685-716.

Chilvers, J., Thomas, C., & Stanbury, A. (2011). The impact of a ward-based mindfulness programme on recorded aggression in a medium secure facility for women with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities and Offending Behaviour, 2(1), 27-41.

Curry, J. F., Wells, K. C., Lochman, J. E., Craighead, W. E., & Nagy, P. D. (2001). Group and family cognitive behavior therapy for adolescent depression and substance abuse: A case study. Cognitive and Behavioral Practice, 8(4), 367-376.

Downey, H. (2016). Mindfulness-Based Stress Reduction for Postraumatic Stress Disorder, Depression, Anxiety, and Stress.

Evans, S., Ferrando, S., Findler, M., Stowell, C., Smart, C., & Haglin, D. (2008). Mindfulness-based cognitive therapy for generalized anxiety disorder. Journal of anxiety disorders, 22(4), 716-721.

Faramarzi, S., Rajabi, S., & Valadbaygi, P. (2014). Effect of Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) on reducing aggression in students. Journal of Kermanshah University of Medical Sciences (J Kermanshah Univ Med Sci), 18(8), 452-461.

Finucane, A., & Mercer, S. W. (2006). An exploratory mixed methods study of the acceptability and effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy for patients with active depression and anxiety in primary care. BMC psychiatry, 6(1), 14.

Frala, J. L., Leen-Feldner, E. W., Blumenthal, H., & Barreto, C. C. (2010). Relations among perceived control over anxiety-related events, worry, and generalized anxiety disorder in a sample of adolescents. Journal of Abnormal Child Psychology, 38(2), 237-247.

Goldin, P. R., & Gross, J. J. (2010). Effects of mindfulness-based stress reduction (MBSR) on emotion regulation in social anxiety disorder. Emotion, 10(1), 83.

Greenman, P. S. (2005). A multi-informant, longitudinal study of overt aggression, peer rejection, and school adjustment in Italian elementary school children (Doctoral dissertation, University of Ottawa (Canada)).

Hofmann, S. G., Sawyer, A. T., Witt, A. A., & Oh, D. (2010) The effect of mindfulnessbased therapy on anxiety and depression: A meta-analytic review. Journal of
Consulting and Clinical Psychology, 78, 169-183.

Janet. J. R. (2009). In the name of the child: A developmental approach to understanding and helping children of conflicted and violent divorce. Springer Publishing Company. New York.

Kabat‐Zinn, J. (2003). Mindfulness‐based interventions in context: past, present, and future. Clinical psychology: Science and practice, 10(2), 144-156.

Kazemeini, T.(2010). [Comparison the Efficacy of Mindfulness based Cognitive therapy with CBT in group method on aggressive manner reduction of Mashhad taxi drivers(Persian)]. M.A theses on Psychology, Faculty of Education and Psychology, Ferdowsi University of Mashhad. 90-118.

Kelly, J. B. (2000). Children’s adjustment in conflicted marriage and divorce: A decade review of research. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 39(8), 963-973.

Kozak, A. (2008). Mindfulness in the management of chronic pain: conceptual and clinical considerations. Techniques in Regional Anesthesia and Pain Management, 12(2), 115-118.

Ma, S. H., & Teasdale, J. D. (2004). Mindfulness-based cognitive therapy for depression: replication and exploration of differential relapse prevention effects. Journal of consulting and clinical psychology, 72(1), 31.

Mace C.(2008). Mindfulness and mental health: therapy, theory, and science. 2st ed. New York. Rutledge Press: 35-36.

Nash, V. R., Ponto, J., Townsend, C., Nelson, P., & Bretz, M. N. (2013). Cognitive behavioral therapy, self-efficacy, and depression in persons with chronic pain. Pain Management Nursing, 14(4), e236-e243.

Nyklíček, I., & Kuijpers, K. F. (2008). Effects of mindfulness-based stress reduction intervention on psychological well-being and quality of life: is increased mindfulness indeed the mechanism?. Annals of Behavioral Medicine, 35(3), 331-340.

Osborn, R. L., Demoncada, A. C., & Feuerstein, M. (2006). Psychosocial interventions for depression, anxiety, and quality of life in cancer survivors: meta-analyses. The International Journal of Psychiatry in Medicine, 36(1), 13-34.

Potek, R. (2012). Mindfulness as a school-based prevention program and its effect on adolescent stress, anxiety and emotion regulation. New York University.

Ramel, W. Goldin, P. R. Carmona, P. E. j & McQuaid, J. R. (2004). The effects of
mindfulness meditation on cognitive processes and affect in patients with past
depression. Cognitive Therapy and Research, 28, 433-455.

Roth B, & Robbins D. Mindfulness-based stress reduction and health related quality of life. Psychoso medic, 2004; 66 (1): 113-123.

Segal, Z. V., Williams, J. M. G., & Teasdale, J. D. (2012). Mindfulness-based cognitive therapy for depression. Guilford Press.

Semple, R. J., Reid, E. F., & Miller, L. (2005). Treating anxiety with mindfulness: An open trial of mindfulness training for anxious children. Journal of Cognitive Psychotherapy, 19(4), 379-392.

Singh, N. N., Lancioni, G. E., Singh Joy, S. D., Winton, A. S.W., Sabaawi, M., Wahler, R. G., & et al. (2007). Adolescents withconduct disorder can be mindful of their aggressive behavior.Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 15, 56–63.

Shtayermman, O. (2007). Peer victimization in adolescents and young adults diagnosed with Asperger’s Syndrome: a link to depressive symptomatology, anxiety symptomatology and suicidal ideation. Issues in comprehensive pediatric nursing, 30(3), 87-107.

Smith, B.W., Ortiz, J. A., Steffen, L. E., Tooley, E. M., Wiggins, K.T., & et al. (2011). Mindfulness is associated with fewer PTSD symptoms, depressive symptoms, physical symptoms, and alcohol problems in urban firefighters. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 79(5): 613-617.

Snippe, E., Dziak, J. J., Lanza, S. T., Nyklíček, I., & Wichers, M. (2017). The Shape of Change in Perceived Stress, Negative Affect, and Stress Sensitivity During Mindfulness-Based Stress Reduction. Mindfulness, 1-9.

Speca, M., Carlson, L. E., Goodey, E., & Angen, M. (2000). A randomized, wait-list controlled clinical trial: the effect of a mindfulness meditation-based stress reduction program on mood and symptoms of stress in cancer outpatients. Psychosomatic medicine, 62(5), 613-622.

Teasdale JD, Segal Willams JMG, Ridge  way  VA, Soulsby JM. (2002). Pervention   of   relupsel   recurrence   in   major  depression  by  Mind  Fullness – based  cognitive  therapy.  J  consu  clinic Psycho. 68: 6185-623.

Tanay, G., Lotan, G., & Bernstein, A. (2012). Salutary proximal processes and distal mood and anxiety vulnerability outcomes of mindfulness training: A pilot preventive intervention. Behavior therapy, 43(3), 492-505.

Vøllestad, J., Sivertsen, B., & Nielsen, G. H. (2011). Mindfulness-based stress reduction for patients with anxiety disorders: Evaluation in a randomized controlled trial. Behaviour research and therapy, 49(4), 281-288.

Wells, A. (2002). GAD, Meta‐cognition, and Mindfulness: An Information Processing Analysis. Clinical Psychology: Science and Practice, 9(1), 95-100.

Williams, J. M., Teasdale, J. D., Segal, Z. V., & Soulsby, J. (2000). Mindfulness-based cognitive therapy reduces overgeneral autobiographical memory in formerly depressed patients. Journal of abnormal psychology, 109(1), 150-155.

Zeidan, F., Johnson, S. K., Diamond, B. J., David, Z., & Goolkasian, P. (2010). Mindfulness meditation improves cognition: Evidence of brief mental training. Consciousness and cognition, 19(2), 597-605.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیشینه پژوهشی اضطراب و پرخاشگری (رشته روانشناسی بالینی)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *