مبانی نظری و پیشینه پژوهشی آرای صادره از داوران

نوع فایل
word
حجم فایل
293 کیلوبایت
تعداد صفحه
204
تعداد بازدید
284 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
5/5 - (2 امتیاز)

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری آرای صادره از داوران» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

سر آغاز :

     دادگری در جهان ، بزرگ ترین حماسه هاست و نگارش درباره ی آن ، بزرگ ترین هنرهاست ، درست همان گونه که بیدادگری و ستم ، غم بارترین غم نامه هاست . گزافه نیست اگر بگوییم جاودانه ترین و قهرمانانه ترین پیکارها ، رزمیدن در آوردگاه داد و بیداد ، برابری و نابرابری ، آزادی و بردگی و پارسایی و پلیدی است . از دیدگاه فرزانگان و فرهیختگان ، هیچ فضیلتی ، والاتر از عدالت و هیچ آسیبی زیان بارتر از نابرابری و رذیلت به چشم نمی آید .

امروزه اختلافات بشر ، گستردگی ، تنوّع و پیچیدگی بیشتری یافته است ، از یک سو با افزایش جمعیّت و به کمک وسایل ارتباطی جدید ، کره خاکی همچون دهکده­ای کوچک در اختیار اتباع ملل مختلف قرار گرفته و در نتیجه ارتباطات اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی آن ها با یکدیگر ، دامنه اختلافات وسیع­تر گردید ، از سوی دیگر در کنار اشخاص طبیعی ، اتّحاد سرمایه ­ها ؛ شرکت­ ها و مؤسّسات بزرگی « اشخاص حقوقی » را شکل داده است که گاه گستره ی فعالیّت خود را بدون توجّه به ملّیّت ، به قلمرو چند کشور و حتّی در سطح جهانی گسترش داده­اند و به افزایش اختلافات و پیچیدگی بیشتر آن ها کمک کرده­اند . از این رو ، وجود نهادهای ملّی و بین المللی برای رسیدگی به این دعاوی و حلّ و فصل آن ها ، جهت حفظ نظم اجتماعی و بالا بردن امکان رقابت در روابط اقتصادی ، اجتناب ناپذیر می باشد . در عصر حاضر دعاوی حقوقی اشخاص عموماً به دو روش حلّ و فصل می گردد :

1-رسیدگی داوری[1]                  2 – رسیدگی قضایی[2]

با افزایش اختلافات میان اشخاص ، حلّ و فصل آن ها از طریق دادگاه های ملّی ، گذشته از این که هزینه زیادی را بر دولت ­ها تحمیل می­کند ، منجر به تراکم کار و انباشته شدن پرونده ­ها در دادگاه ها می­گردد و این امر به دلیل تبعاتی همچون کندی جریان حلّ و فصل اختلافات و پایین آمدن کیفیّت آرای صادره ، سبب عدم اجرای صحیح و سریع عدالت و نارضایتی اصحاب دعوا خواهد شد . همچنین طرفین اختلاف به ویژه در برخی اختلافات تجاری به دلیل ماهیّت خاص روابط و اختلافات خود می­خواهند اختلاف خود را سریع­تر و حتّی­المقدور با هزینه کمتر و توسّط قضاتی که نسبت به موضوع مورد اختلاف تخصّص دارند حلّ و فصل نمایند . از این رو با وجود مراجع قضایی ، مرجعی دیگر به نام داوری برای رسیدگی به اختلافات اشخاص شکل گرفت .

داوری یا رسیدگی فراقضایی ، نهادی است که به موجب آن شخص ثالثی ، اختلاف مطروحه بین دو یا چند شخص را در مقام اجرای مأموریّت قضایی که توسّط آنان به وی اعطاء گردیده ، حلّ و فصل می نماید . در واقع داوری ، قضاوت شخص ثالثی می باشد که دارای تخصّص در موضوع دعوا است و با تخصّصی شدن دعاوی ، به ویژه در اختلافات تجاری و عدم ایجاد دادگاه های اختصاصی حقوقی در سازمان قضایی ملّی ، قاضی نه تنها از حقیقت موضوع    غافل ، بلکه به زبان تعهّدات طرفین نیز جاهل می باشد ، به عبارت دیگر ، در رسیدگی دادگاه ملّی به دعاوی اختصاصی ، قاضی ، جاهلی است میان دو عالم .

در حقوق ملّی مطابق مادّه 477 ق.آدم ، « داوران در رسیدگی و صدور رأی ، تابع مقرّرات قانون آیین دادرسی نیستند ولی باید مقرّرات مربوط به داوری را رعایت کنند . » که این امر سبب تسریع در رسیدگی می شود ، همچنین برابر مقرّرات باب هفتم ق.آ.د.م ، به تصمیم داور رأی اطلاق می گردد . جریان رسیدگی داوری تا زمانی که به مرحله صدور رأی برسد و خود رأی داور با توجّه به ماهیّت خاص خود ، دارای ویژگی هایی است از نظر نحوه ارجاع اختلافات به داوری ، مراجع صالح به رسیدگی در داوری ، قانون حاکم بر رأی داور ، شکل رأی داور ، جهات اعتراض ، نحوه اجرا و التزام به رأی داور . اما نویسندگان حقوقی خصوصیّات رأی داور را به ماده 477 ق.آدم ، « مطابق شرایط داوری » و ماده 482 ق.آ.د.م ، « مدلّل و موجّه بودن رأی داور و مخالف قوانین موجد حق نبودن » محدود دانسته اند .[3] عدّه ای دیگر با بیان مادّه 482 ق.آ.د.م معتقدند قاعده یا قواعد حقوقی که رأی داور بر مبنای آن ها صادر شده باید در رأی ذکر گردد و داور بایستی از صدور رأی مخالف « قواعد تعیین کننده » خودداری نماید .[4] اما در داوری های بین المللی به دلیل طبیعت دعاوی تجاری ، معمولاً اتباع دولت های مختلف تمایل ندارند تا اختلافات آن ها به داور یا سازمان داوری که تابعیّت طرف مقابل را دارد ارجاع گردد ، از این رو مرکز داوری اتاق بازرگانی بین المللی « ICC » ، دیوان داوری ایکسید و مرکز داوری اتاق بازرگانی ایران ، جهت رسیدگی به این دعاوی تأسیس گردیدند . در این موارد ، دیوان ، داوری را مدیریّت و بر روند صدور رأی نظارت می نماید . اما با توجّه به منشاء داوری ، اصل حاکمیّت اراده طرفین ، جریان داوری و رأی داور را کنترل می نماید . این در حالی است که رأی قضایی تحت کنترل قوانین ملّی قرار دارد .

برای ارجاع دعوا به داوری ، تقدیم دادخواست با شرایط مقرّر در ق.ج ، لازم نیست . اما مطابق مادّه 48 ق.آ.د.م « ماده 70 ق.ق » ، رسیدگی قضایی با ارائه دادخواست و ثبت آن به جریان می افتد و رأی دادگاه که مهم ترین قسمت دادرسی می باشد باید بر اساس ماده 295 ق.آ.د.م و ماده 17 ق.ت.د.ع.ا پس از اعلام ختم دادرسی توسّط دادرس انشاء و اعلام گردد . اما قانونگذار در مقرّرات داوری ق.آ.د.م و ق.د.ت.ب و ، دیگر اسناد داوری بین المللی ، داور را جهت صدور رأی مکلّف به اعلام ختم دادرسی ننموده و رعایت اصل تناظر ، جهت انشاء و اعلام تصمیم داور کافی است . رأی قضایی نیز از لحاظ تشریفات دادرسی ، ابلاغ اسناد دعوا ، شیوه ی انشای رأی ، محتوای رأی ، نتیجه ی رأی ، جهات اعتراض ، اجرا و التزام دارای ویژگی هایی است . اما برخی از نویسندگان حقوقی در موضوع حاضر با عنوان شیوه ی تنظیم و نگارش حکم ، به بحث از تنظیم دادنامه و امضای حکم پرداخته و با اشاره به مواد 295 و 296 ق.آ.د.م ، از تجزیه و تحلیل ویژگی های رأی خودداری نموده اند .[5] عدّه ای دیگر نیز با ذکر عناوین شرایط شکلی و ماهوی رأی دادگاه ، به توضیح مختصر و کوتاهی در مورد آن بسنده می نمایند .[6] پس از صدور رأی قضایی ، تقاضای ابطال آن در دادگاه های دادگستری مسموع نخواهد بود و تنها راه بطلان آن تقدیم دادخواست اعتراض به مرجع صالح است . اما در خصوص آرای داوری ، تقاضای ابطال یا درخواست حکم به بطلان رأی داور در حقوق ملّی و اسناد داوری بین المللی ، پذیرفته شده است .

در نتیجه ، نهاد داوری می­تواند به عنوان یک سیستم جانشین دادرسی قضایی ملّی ، به دعاوی مختلف حقوقی رسیدگی نماید بدون آن که با رعایت تشریفات رسیدگی دادگاه ها ، موجب اطاله دادرسی گردد . با این وجود ، در بررسی مقایسه ای آرای داوران با آرای دادگاه ها رویّه ی واحدی وجود ندارد ، و در تحقیقات صورت گرفته ، رسیدگی داوری به عنوان یکی از شیوه های حلّ و فصل اختلافات و نه به گونه ای مستقل مطرح شده است . در حالی که داوری دارای یک نظام رسیدگی واحد و فارغ از محدودیّت های مقرّر برای دادرسی دادگاه ها می باشد . مثلاً دیوان داوری در جریان رسیدگی به دعاوی ، حافظ هیچ نوع نظم عمومی محسوب نمی شود و تنها مکلّف به رعایت نظم عمومی کشورهای ذی نفع در اختلاف می باشد در غیر این صورت ، به دلیل عدم رعایت قواعد آمره کشور های مرتبط با رأی « کشورهای ذی نفع » و به ویژه مقرّرات آمره قانون حاکم دو طرف اختلاف ، تصمیم داور(ان) در مرحله ی اجرا با مخالفت روبرو خواهد شد . اما مراجع قضایی ملّی ، مقیّد به اجرای نظم عمومی مقرّ دادگاه ملّی در موضوعات بین المللی هستند و استثنای نظم عمومی بین المللی صرفاً متضمّن مواردی می باشد که مغایر با اصول حقوقی ملّی نظام های حقوقی کشورهای ذی نفع « اصحاب دعوا » ، که قاضی مأموریّت دفاع از آن ها را بر عهده دارد ، باشد . بنابراین موضوع داوری ، علاوه بر حقوق بین الملل ، در حقوق ملّی نیز با توجّه به لزوم رعایت قوانین موجد حق از یک طرف و نیاز کشورها به مبادلات بین المللی در عرصه های مختلف صادرات ، واردات ، حمل و نقل ، بیمه و … از طرف دیگر ، اهمیّت ویژه ای دارد و آگاهی از قوانین و اسناد داوری بین المللی ، الگوی مناسبی جهت بهبود مقرّرات داوری ملّی و برگزاری مطلوب داوری های بین المللی ، توسّط دیوان های داوری ملّی خواهد بود .

علاوه بر آن ، ترتيبات شكليِ واقعاً تشريفاتي كه جزء شرايط صحّت آرای قضایی به شمار مي‎روند با ترتيبات شكلي كه صرفاً جنبه ی اثباتي دارند و يا تشريفات تفويض‎كننده ی اختيار بر اساس قانون یا اراده اشخاص ، كه در هر حال خارج از اصول شكلي به معناي اخص هستند ، بسته به نوع دادرسی متفاوت خواهد بود . اما شکل و ماهیّت آرای صادره از دیوان داوری و دادگاه ملّی باید به عنوان ابزاری براي حمايت از طرفين و اشخاص ثالث و موجد امنيّت حقوقي تلقّي گردد ، نه امري مطلق يا امري كه خود تحت اختیار نظام های حقوقی ملّی در خدمت اهداف كاملاً جزمي قرار گيرد .

در حقوق شکلی نیز مانند حقوق ماهوی ، باید آزادی اراده ها را پذیرفت اما به صورت قاعده مند . زیرا ، اراده انسان با قانون پیوند دارد ، همان طور که ، قانون همواره محدودیّت هایی برای آن ایجاد می نماید . از این رو باید الزامات قانونی در مواردی که انتظارات مشروع در قالب دادخواهی و با توافق اشخاص مطرح می گردد ، جهت حفظ منافع و برقراری عدالت واقعی ، محدود و اصولی برای آزادی اراده ها ، پایه ریزی شود ، تا اراده قطعی طرفین ، نگارش جدیدی برای انواع رسیدگی ها و آرای صادره ، در نظام های حقوقی ملّی و بین المللی پدید آورد .

با توجّه به مراتب فوق ، موضوع رأی داوری ملّی ، تنها در کتب آیین دادرسی مدنی مطرح شده که بیشتر در مقام بیان مواد قانون آیین دادرسی مدنی در این خصوص بوده ، ولی در این پژوهش به بررسی رأی داور با نگاهی دیگر می پردازیم و فقط به بررسی مواد قانونی نپرداخته ، بلکه سؤالات و فروضی را که در جریان یک داوری ممکن است به وجود آید مطرح ساخته و پاسخ آن ، با توجّه به قوانین موجود و رویّه قضایی داده می شود ، و سعی خواهد شد تفاسیری ارائه شود که هر چه بیشتر با روح این نهاد هم خوانی داشته باشد .

همچنین ، با بررسی جریانات داوری از توافق اشخاص بر این امر تا مرحله اجرای رأی ، آیین رسیدگی و حقوقی که داور یا دیوان داوری بر اساس آن رأی می دهد ، با استناد به اسناد داوری و رویّه های بین المللی در این مورد ، و میزان تطبیق حقوق داوری ملّی با حقوق داوری فراملّی بررسی و ضمن مقایسه با رأی دادگاه ، خلاء های موجود را اعلام و پیشنهادات مناسب جهت اصلاح قانون عنوان می شود . بنابراین ، سعی خواهد شد مسائل مربوط به حقوق شکلی را پاسخ گو بوده و تفاسیر مناسبی ارائه شود .

 

فهرست منابع

)منابع فارسی

الف : کتب

1-قرآن کریم

2- اشمیتوف ، کلایو ام ، ( 1391 ) ، حقوق تجارت بین الملل ، جلد نخست ، ترجمه اخلاقی ، دکتر بهروز ، امام ، فرهاد ، اسبقی نمینی ، سیّد محمّد ، باقری ، محمود ، طیّبی فرد ، امیر حسین ، همّت دوست ، اسماعیل ، چاپ سوّم ، تهران ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها ( سمت )

3- الماسی ، دکتر نجاد علی ، ( 1389 ) ، حقوق بین الملل خصوصی ، چاپ نهم ، تهران ، نشر میزان

4- امیر معزّی ، دکتر احمد ، ( 1390 ) ، داوری بین المللی در دعاوی بازرگانی ، چاپ سوّم ، تهران ، مؤسّسه انتشارات دادگستر

5- امین ، پروفسور سیّد حسن ، ( 1386 ) ، تاریخ حقوق ایران ، چاپ دوّم ، تهران ، انتشارات دایره المعارف ایران شناسی

6- انصاری ، دکتر مسعود ، طاهری ، محمّد علی ، ( 1388 ) ، مجموعه دانشنامه حقوق « دانشنامه حقوق خصوصی » ، جلد دوّم ، چاپ سوّم ، تهران ، انتشارات جنگل

7- بهرامی ، دکتر بهرام ، ( 1388 ) ، آیین دادرسی مدنی ، دوره چهار جلدی ، چاپ یازدهم ، تهران ، مؤسّسه فرهنگی انتشاراتی نگاه بیّنه

8- بهمئی ، دکتر محمّد علی ، ( 1389 ) ، درس نامه داوری تجاری بین المللی ( کارشناسی ارشد ) ، تهران ، دانشگاه شهید بهشتی

9- پیران ، دکتر حسین ، ( 1389 ) ، مسائل حقوقی سرمایه گذاری بین المللی ، چاپ اوّل ، تهران ، انتشارات گنج دانش

10- جعفری لنگرودی ، دکتر محمّد جعفر ، (1385 ) ، ترمینولوژی حقوق ، چاپ شانزدهم ، تهران ، انتشارات گنج دانش

11-  جنیدی ، دکتر لعیا ، ( 1376 ) ، قانون حاکم در داوری های تجاری بین المللی ، چاپ اوّل ، تهران ، نشر دادگستر

12- ……………………… ، ( 1378 ) ، نقد و بررسی تطبیقی قانون داوری تجاری بین المللی ، چاپ اوّل ، تهران ، انتشارات دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

13- ……………………… ، ( 1392 ) ، اجرای آرای داوری بازرگانی خارجی ، چاپ سوّم ، تهران ، مؤسّسه مطالعات و پژوهش های حقوقی شهر دانش

14- خزاعی ، دکتر حسین ، ( 1392 ) ، حقوق تجارت بین الملل ( داوری تجاری بین المللی ) ، جلد هفتم ، چاپ دوّم ، تهران ، انتشارات جنگل

15- زراعت ، دکتر عبّاس ، ( 1391 ) ، محشّای قانون آیین دادرسی مدنی ، چاپ چهارم ، تهران ، انتشارات ققنوس

16- زندی ، دکتر محمّد رضا ، ( 1390 ) ، رویّه قضایی دادگاه های تجدید نظر استان تهران در امور مدنی ( داوری ) ، جلد دوّم ، چاپ سوّم ، تهران ، انتشارات جنگل

17- ساکت ، محمّد حسین ، ( 1382 ) ، دادرسی در حقوق اسلامی ، چاپ اوّل ، تهران ، نشر میزان

18- سلجوقی ، دکتر محمود ، ( 1391 ) ، بایسته های حقوق بین الملل خصوصی ( 1 و 2 ) ، چاپ سیزدهم ، تهران ، نشر میزان

19- شمس ، دکتر عبدالّله ، ( 1386 ) ، آیین دادرسی مدنی ( دوره پیشرفته ) ، جلد نخست ، چاپ پانزدهم ، تهران ، انتشارات دراک

20- …………………………. ، ( 1389 ) ، آیین دادرسی مدنی ( دوره پیشرفته ) ، جلد دوّم ، چاپ بیست و دوّم ، تهران ، انتشارات دراک

21- ……………………….. ، ( 1387 ) ، آیین دادرسی مدنی ( دوره پیشرفته ) ، جلد سوّم ، چاپ دوازدهم ، تهران ، انتشارات دراک

22- شیروی ، دکتر عبدالحسین ، ( 1391 ) ، حقوق تجارت بین الملل ، چاپ چهارم ، تهران ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها ( سمت )

23- ……………………………….. ، ( 1391 ) ، داوری تجاری بین المللی ، چاپ اوّل ، تهران ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها ( سمت )

24- غمامی ، دکتر مجید ، محسنی ، دکتر حسن ، ( 1390 ) ، آیین دادرسی مدنی فراملّی ، چاپ اوّل ، تهران ، شرکت سهامی انتشار

25- فخّاری ، دکتر امیرحسین ، ( 1388 ) ، تحلیل آرای قضایی ، چاپ اوّل ، تهران ،  انتشارات جنگل

26- کاتوزیان ، دکتر ناصر ، ( 1388 ) ، دوره ی حقوق مدنی « قواعد عمومی قراردادها » ، جلد اوّل ، چاپ هشتم ، تهران ، شرکت سهامی انتشار

27- …………………………. ، ( 1389 ) ، نظریّه عمومی تعهّدات ، چاپ پنجم ، تهران ، نشر میزان

28- کاکاوند ، محمّد ، ( 1390 ) ، گزیده آرای داوری مرکز داوری اتاق ایران ، چاپ دوّم ، تهران ، نشر شهر دانش

29- کریمی ، دکتر عبّاس ، پرتو ، حمید رضا ، ( 1391 ) ، حقوق داوری داخلی ، چاپ اوّل ، تهران ، انتشارات دادگستر

30- کریمی ، دکتر عبّاس ، ( 1391 ) ، آیین دادرسی مدنی ، چاپ سوّم ، تهران ، انتشارات مجد

31- متین دفتری ، دکتر احمد ، ( 1391 ) ، آیین دادرسی مدنی و بازرگانی ، جلد اوّل ، چاپ چهارم ، تهران ، انتشارات مجد

32- محبّی ، دکتر محسن ، ( 1390 ) ، دیوان داوری دعاوی ایران- ایالات متّحده امریکا ، ترجمه حبیبی مجنده ، دکتر محمّد ، چاپ دوّم ، تهران ، مؤسّسه مطالعات و پژوهش های حقوقی شهر دانش

33- مرتضوی ، دکتر عبدالحمید ، ( 1392 ) ، آیین رسیدگی داوری تجاری بین المللی ، چاپ اوّل ، تهران ،  انتشارات جنگل

34- ………………………………… ، ( 1392 ) ، آیین دادرسی مدنی عمومی « با تکیّه بر دفاع خوانده » ، جلد دوّم ، چاپ اوّل ، تهران ، انتشارات جنگل

35- ………………………………… ، ( 1392 ) ، آیین دادرسی مدنی اختصاصی ، چاپ اوّل ، تهران ، انتشارات جنگل

36- مردانی ، دکتر نادر ، بهشتی ، محمّد جواد ، ( 1389 ) ، آیین دادرسی مدنی ، جلد دوّم ، چاپ دوّم ، تهران ، نشر میزان

37- مرکز استخراج و مطالعات رویّه قضایی کشور ، ( 1392 ) ، مجموعه آرای قضایی دادگاه های تجدید نظر استان تهران ( حقوقی ) ، چاپ اوّل ، تهران ، مرکز مطبوعات و انتشارات قوّه قضاییّه

38- معاونت آموزش و تحقیقات قوّه قضاییّه ، ( 1392 ) ، رویّه قضایی ایران در ارتباط با دادگاه های عمومی حقوقی ، جلد سوّم ، چاپ سوّم ، تهران ، انتشارات جنگل

39- مهاجری ، دکتر علی ، ( 1391 ) ، آیین قضاوت مدنی در محاکم ایران ، چاپ ششم ، تهران ، انتشارات فکر سازان

40- ……………………….. ، ( 1391 ) ، مبسوط در آیین دادرسی مدنی ، جلد چهارم ، چاپ سوّم ، تهران ، انتشارات فکرسازان

41- میرزایی ، علیرضا ، ( 1390 ) ، قواعد داوری از منظر حقوق تطبیقی ، چاپ دوّم ، تهران ، انتشارات جنگل

42- نیکبخت ، دکتر حمید رضا ، ( 1390 ) ، داوری تجاری بین المللی « آیین داوری » ، چاپ دوّم ، تهران ، مؤسّسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

43- واحدی ، دکتر قدرت الّله ، ( 1387 ) ، آیین دادرسی مدنی ، جلد اوّل ، چاپ پنجم ، تهران ، نشر میزان

44- ……………………………… ، ( 1386 ) ، آیین دادرسی مدنی ، جلد سوّم ، چاپ چهارم ، تهران ،  نشر میزان

45- یوسف زاده ، دکتر مرتضی ، ( 1391 ) ، آیین دادرسی مدنی ، چاپ اوّل ، تهران ، شرکت سهامی انتشار

ب : مقالات

46- افتخار جهرمی ، دکتر گودرز ، ( 1378 ) ، تحوّلات نهاد داوری در قوانین موضوعه ایران : دستاورد آن در حوزه داوری بین المللی ، مجلّه تحقیقات حقوقی ، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی ، شماره 27– 28

47- جلالی ، دکتر محمود ، ( 1383 ) ، حلّ و فصل دعاوی سرمایه گذاری از طریق داوری ایکسید و ضرورت الحاق ایران ، مجلّه تخصّصی الهیّات و حقوق ، دانشگاه علوم اسلامی رضوی ، شماره 13

48- خزاعی ، دکتر حسین ، ( 1377 ) ، شناسایی و اجرای احکام داور بین المللی ، مجلّه دانشکده حقوق و علوم سیاسی ، شماره 0 ، دوره 39

49- …………………………. ، ( 1386 ) ، « رأی داور در حقوق داخلی و تجارت بین المللی » ، فصلنامه حقوق ، مجلّه دانشکده حقوق و علوم سیاسی ، شماره 3 ، دوره 37

50- ………………………… ، ( 1388 ) ، خصوصی و محرمانه بودن داوری در حقوق تجارت داخلی و بین المللی ، فصلنامه حقوق ، مجلّه دانشکده حقوق و علوم سیاسی ، شماره 3 ، دوره 39

51- صادقی ، دکتر محسن ، ( 1384 ) ، مفهوم و اعمال نظم عمومی در مراجع قضایی و شبه قضایی و جلوه های نوین آن ، فصلنامه حقوق ، مجلّه دانشکده حقوق و علوم سیاسی ، شماره 68

2) منابع عربی

52- ابن ادریس، ( 1410 ) ، السرائر ، جلد دوّم ، الطبعه الثانیه ، قم ، مؤسّسه النشر الاسلامی

53-  شهید ثانی، ( 1426 ) ، الروضه البهیّه فی شرح اللمعه الدمشقیّه ، الجزء الاوّل، چاپ پنجم ، قم ، ارغوان دانش

54- موسوی اردبیلی ، سیّد عبدالکریم ، ( 1409 ) ، فقه القضاء ، قم  ، نشر مکتب امیرالمؤمنین

55- نجفی ، محمّد حسن ، ( 1367 ) ، جواهرالکلام ، جلد چهلم ، چاپ سوّم ، تهران ، دارالکتب الاسلامیّه

3) منابع لاتین

56-A.Redfern , M.Hunter , (2003) , Law and practice of International commercial Arbitration , London , Student Edition

57- Brayan A. Garner, (2011) , BLACK’S LAW DICTIONARY,U.S,Thomson/West

 

58- Rene David , (1983) , Arbitration in international trade , Deventer , The Netherlands , Kluwer law and Taxation publishers

59-Ulrich,Marti , (2007) , Interim measures in International Commercial Arbitration with seat in Zurich ( Switzerland ), University of Cope Town , with Supervisor , Professor Richard H. Christie

 

4) قوانین و مقرّرات

الف : قوانین و مقرّرات ملّی

1-قانون اساسی مصوّب 1358 با اصلاحات و تغییرات و تتمیم مصوّب 1368

2- قانون اساسنامه مرکز داوری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران مصوّب 14 / 11 / 1380

3- قانون اجرای احکام مدنی مصوّب 01 / 08 / 1356

4-قانون اصول محاکمات حقوقی مصوّب 1329 هجری قمری ( 1289 هجری شمسی )

5- قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری مصوّب 22 / 01 / 1378

6- قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوّب 21 / 01 / 1379

7-قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوّب 24 / 06 / 1384

8- قانون تجارت مصوّب 13 / 02 / 1311 با اصلاحات 24 / 12 / 1347

9- قانون تجارت الکترونیکی مصوّب 17 / 10 / 1382

10-قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب مصوّب 15 / 04 / 1373 و اصلاحات 28 / 07 / 1381

11-قانون پیش فروش آپارتمان ها مصوّب 12 / 10 / 1389

12-قانون ثبت اسناد و املاک مصوّب 26 / 12 / 1310

13-قانون حمایت خانواده مصوّب 01 / 12 / 1391

14-قانون داوری تجاری بین المللی مصوّب 26 / 06 / 1376

15-قانون مدنی ، جلد نخست ، مصوّب 18 / 02 / 1307 . جلد دوّم ، کتاب نخست ، مصوّب 06 / 11 / 1313 . جلد سوّم ، مصوّب 08 / 08 / 1314

16- قواعد و آیین داوری مرکز داوری اتاق ایران مصوّب 23 / 12 / 1384

ب : قوانین و اسناد بین المللی

17- International Chamber of Commerce Arbitration Rules(ICC) , effective as from 1 January 1988

18- New York Convention on the Recognition and Enforcement of Foreign Arbitral Award , 10 June 1958

19- UNSITRAL Arbitration Rules from 15 December 1976

20- UNCITRAL Model Law on International Commercial Arbitration,1985 with amendments as adopted in 2006

21- Washington Convention on the Settlement of Investment Disputes Between States and Nationals of other States 1965 .» International Center for settlement of  Investment Disputes( ICSID )«

 

5) سایت ها

WWW.ghavanin.ir

WWW.ICCarbitration.org

WWW.ICCwbo.org

WWW.Magiran.com

WWW.Newyorkconvention1958.org

WWW.Noormags.com

WWW.Worldbank.org/icsid/

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی آرای صادره از داوران”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *