مبانی نظری و پیشینه پژوهشی اخلاق کاری و رفتار شهروندی

نوع فایل
rar
حجم فایل
526 کیلوبایت
تعداد صفحه
67
تعداد بازدید
303 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری اخلاق کاری و رفتار شهروندی » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

 

مقدمه

در این بخش ابتدا مطالبی در رابطه با اخلاق کاری، ابعاد و تعریف آن از دیدگاه دانشمندان مختلف بیان خواهدشد، سپس به تعریف رفتار شهروندی سازمانی و انواع آن پرداخته می شود. در خاتمه نیز مدل مفهومی پژوهش ارائه می گردد.

2-2 بخش اول: مبانی نظری پژوهش

2-2-1 اخلاق کاری

یکی از مهم ترین پارمتر ها در موفقیت سازمان اخلاق است. اگرچه انسان ها در مصادیق اخلاق سازمانی و تعریف آن دیدگاه واحدی ندارند، اما همه و همه خواهان موفقیت اند و در کسب موفقیت و موفقیت طلبی همسان هستند. مدیریت، چیزی جز شناخت موانع و راه کارها، جهت برنامه ریزی برای تقویت نقاط قوت و ایجاد فرصت برای افزایش وعامل تسهیل کننده و برطرف کننده مشکلات، مهار، کاهش و یا رفع موانع نیست. اخلاق موضوعی است که هرگز در قاموس زندگی فردی و اجتماعی انسان ها فراموش نشده و نخواهد شد ( خاکی، 1388).

توجه به توانائی رهبران برای مدیریت سازمان های پیچیده امروزی و استفاده از نیروهای انسانی خلاق از جمله مهم ترین دارائی های سازمان های موفق است. مدیران در سازمان های مختلف از روش های مختلفی بهره می برند. از جمله رهبری انتقالی، رهبری مراوده ای، رهبری پرجذبه و پرهیبت، رهبری دیکتاتوری و مستبدانه یا رهبری بینشی و درونگر. نتایج پژوهشات مختلف درباره سازمان های موفق و کارآمد منجر به ارائه این نتیجه شد که مدیریت موثر و مهارت های ارتباطی عامل موفقیت این سازمان هاست. مدیرانی که دارای توانائی درک و کنترل احساسات خود هستند باعث بروز تعهد بالا نسبت به سازمان و القاء اعتماد به نفس در زیردست های می شوند. بنابراین برای کارکنان قابل پذیرش تر و محترم تر هستند (اصفهانی و سوفلو[1]، 2011).

خواسته ها و انتظارات شغلی بر اعمال کاری تاثیر گذار هستند. واضح است که کارگران به منظور پاسخگویی به استانداردهای تعریف شده توسط نقش کار سازمانی  تمایل به ابراز رفتار کار تعیین شده دارند ( گورگی و بریف[2]، 1992).

اخیرا حداقل به 2 دلیل تمرکز زیادی بر اخلاق محیط کاری وجود دارد. نخست، اخیرا به شرح خطاهای اخلاقی در شرکت هایی همچون انرون، وردلکام، تی وای سی او توجه شده که به عنوان نتیجه رسمی فرهنگ غیر اخلاقی ایجاد شده توسط مدیران ارشد می تواند رخ دهد. دوم، پژوهشات اخیر نشان داده است که درک رفتار مناسب شرکت می تواند تاثیر مثبتی بر رفتار خرید مشتری بگذارد. براین اساس ضروری است که مدیران یک فرهنگ اخلاقی را ایجاد کنند که کارکنان به رفتار به شیوه ی اخلاقی تشویق شوند  (سن و باتاچاریا[3]، 2001).

اصول رفتاری یا همان اخلاق کاری، در خدمت هزاران هدف علمی می باشد که می تواند به انواع کارکنان، از مناطق و فرهنگ های مختلف کمک کند تا بهتر و با کارایی بیشتتر کار کنند، می تواند مرجعی باشد؛ برای تصمیم گیری به شرکت ها فرصت می دهد با کاهش از شمار لایه های سرپرستی به کار ادامه دهند و به هنگام بحران به سرعت و با اتحاد بیشتر واکنش نشان دهند، حتی می تواند در کار گزینش سودمند باشد و به شرکت کمک کند افرادی را جذب نمایند که عاشق خدمت در شرکت هایی هستند که به معیار های جهان شمول پایبتند هستند (شیخ[4]، 2002).

 

فهرست منابع

  1. اسلامی،حسن؛ سیار،ابولقاسم.(1386). رفتار شهروندی سازمانی؛ مجله تدبیر، شماره 87، ص 59-56.
  2. الوانی،مهدی؛ حسن پور،اکبر؛ داوری،علی.(1389). تحلیل اخلاق سازمانی کارکنان با ساتفاده از الگوی دایره اخلاق؛ فصلنامه اخلاق در علوم فناوری؛ سال پنجم؛ شماره های 3و 4.
  3. الوانی،سید مهدی.(1380). طراحی الگوی جامع مدیریت عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی؛ مدرس علوم انسانی؛ ش 18.
  4. انصاری رنانی،قاسم.(1388). میزگرداخلاق کیمیای سعادت سازمان؛ ماهنامه تدبیرَ؛ شمار 22
  5. بهاری فر،علی؛ جواهری کامل،مهدی.(1389). برسی پیامد های ارزش های اخلاقی سازمان (با مطالعه عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی)؛ ماهنامه توسعه انسانی پلیس؛ سازمان هفتم؛ شماره 28؛صفحه 118-96.
  6. بهاری فر،علی؛ جواهری کامل،مهدی؛ احمدی،سید علی اکبر احمدی.(1390). رفتار اخلاقی و رفتار شهروندی سازمانی: تاثیر ارزش های اخلاقی، عدالت و تعهد سازمانی؛ پژوهش های مدیریت منابع سازمانی؛ دوره1؛ شماره1.
  7. توسلی،غلامعباس؛ نجارنهاونی،مریم.(1387). مطالعه تجربی اخلاق کار با تاکید بر جنسیت؛ پژوهش زنان؛ دوره 6؛ شماره 3؛ صص 39-60.
  8. ثقه اسلامی،علیرضا.(1388). رویکردی طبقه بندی شده به حوزه اخلاق اطلاعات؛ فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری؛ شماره های 1و 2؛ صص 66-50
  9. حقیقت،زهرا؛ اخلاق اسلامی در نظام اداری از دیدگاه امام علی (ع)، روزنامه کیهان.
  10. خانی جزنی،جمال.(1387). اخلاق کار و وجدان کار در کارآفرینی؛ فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال سوم؛ شماره 4 و 3؛ صص 96-91
  11. خاکی،غلامرضا.(1388). اخلاق کیمیای سعادت سازمان؛ ماهنامه تدبیر.
  12. دعایی،حبیب اله؛ عزیزی،مرتضی.(1391). بررسی تاثیر معنویت در کار بر رفتار شهروندی سازمانی با تاکید بر نقش واسط تعهد سازمانی؛ پژوهش نامه مدیریت تحول؛ سال چهارم؛ شماره8.
  13. رونقی،محمد حسین؛ فیضی،کامران.(1390). ارائه الگوی اخلاق کاری کارکنان در بانک های خصوصی ایران؛ فصلنامه اخلاق و فناوری در علوم؛ سال ششم؛ شماره 2.
  14. رامین مهر،حمید؛ هادیزاده مقدم،اکرم؛ احمدی،ایمان.(1388). بررسی رابطه بین ادراک از عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی مورد مطالعه( شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ستاد تهران)؛ پژوهش نامه ی مدیریت تحول ؛ شماره ی2؛ ص 89-65.
  15. زنبورچی،سید محمود؛طاهری دمنه،محسن؛ نجاتیان قاسمیه، مجید.(1390). نقش اخلاق کاری در ارتقای رفتار شهروندی سازمانی؛ فصلنامنه اخلاق در علوم وفناوری؛ سال ششم
  16. زراعی متین،حسن؛ جندقی،غلامرضا؛ توره،ناصر.(1385). شناخت عوامل رفتار شهروندی سازمانی و بررسی ارتباط آن با عملکرد سازمان؛ فرهنگ مدیریت؛ شماره 12؛ ص:63-31.
  17. زادهدی،شمس السادات.(1379). مدیریت فراملیتی و جهانی؛ نگرش تطبیقی؛ تهران: سمت
  18. زارعی،حمید.(1389). رفتار شهروندی سازمانی در جامعه دینی؛ فلسفه دین؛ سال هفتم؛ شماره هفتم؛ ص 142-119.
  19. زارع،حمید.(1383). نقش رفتار سازمانی در عملکرد سازمان؛ فرهنگ مدیریت؛ سال دوم؛ شماره ششم؛ ص 169-151
  20. سبحانی نژاد،مهدی؛ نوروز زاده،رضا؛ افشار،عبداله.(1389). تبیین معیارهای اخلاق کاری از منظر امام علی (ع):ارائه راهبردهای عملی در جهت بهبود عملکرد مدیران دانشگاهی علوم اجتماعی ؛ پژوهشنامه؛ شماره 63؛ ص 93 تا 122.
  21. سرمدی،ممحمدرضا؛ شالباف،عذرا.(1386). اخلاق حرفه ای در مدیریت کیفیت فراگیر؛ فصلنامه اخلاق حرفه ای در علوم و فناوری؛ سال دوم؛ شماره های 3 و 4؛ ص110 -99.
  22. سلیمانی،نادر.(1390). بررسی رابطه بین رفتار اخلاقی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی معلمان و کارکنان در مدارس شهرستان گرمسار؛ فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی؛ سال هفتم؛ شماره ی اول.
  23. سلیمانی،نادر؛ عباس زاده،ناصر؛ نیاز آذری،بهروز.(1391). رابطه بین اخلاق کار با رضایت و استرس شغلی کارکنان در سازمان آموزش فنی حرفه ای شهر تهران؛ فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی؛ سال سوم؛ شماره1؛ ؛ ص 38-21.
  24. سهرابی،بابک؛ خانلری،امیر.(1388). اخلاق، فناوری اطلاعات و رفتار شهروندی سازمانی؛ فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری؛ سال چهارم؛ شماره های 1و2.
  25. سیدی،سید حمید.(1387). موانع رشد اخلاق حرفه ای در سازمان ها؛ ماهنامه ی آیین شماره 13 و 14.
  26. سلطانی،مرتضی.(1382).مدیریت اخلاق در سازمان؛ ماهنامه تدبیر، ش 132.
  27. صنوبری،محمد.(1387). رفتار شهروندی سازمانی؛ دوماهنامه توسعه منابع انسانی پلیس؛ سال پنج؛ شماره 16؛ صص:99-79.
  28. طبرسا،غلامعلی؛ رامین مهر،حمید.(1389). ارائه مدل رفتار شهروندی سازمانی؛ چشم انداز مدیریت دولتی؛ شماره 3؛ صص117- 103.
  29. طوسی،محمدعلی.(1373). مشارکت در مدیریت و مالکیت؛ تهران، مرکز؛ مرکز آموزش های مدیریت دولتی.
  30. طاهری دمنه،محسن؛ زنجیرچی،سید محمود؛ نجاتیان قاسمیه، مجید.(1390).اخلاق در علوم و فناوری؛ نشریه اخلاق؛ سال ششم؛ 30 تا 39؛ شماره 2.
  31. عارفی،محبوبه؛ شهودی،مریم؛ زندی،خلیل.(1391). رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی و کار تیمی: مطالعه موردی کارکنان دانشگاه کردستان؛ فصلنامه مشاور شغلی و سازمانی؛ دوره چهارم؛شماره 12؛ صص 41-31.
  32. عباداللهی چندانق،حمید؛ نجات،جعفر.(1389). ارزش ها و اخلاق کار ( مطالعه موردی معلمان شهر رشت)؛ مجله مطالعات اجتماعی ایران؛ دوره چهارم؛ شماره3.
  33. غلامی،علیرضا.(1388). اخلاق سازمانی: مشکلات، موانع و راه کار ها؛ دوماهنامه توسعه انسانی پلیس؛ سال ششم؛ شماره 25.
  34. فرهنگی،علی اکبر؛ فتاحی،مهدی؛ واثق، بهاره.(1385). معنویت در محیط کار و نقش آن در بهبود رفتار شهروندی سازمانی؛ نشریه فرهنگ مدیریت؛ سال چهارم؛ شماره سیزدهم؛ ص 36-5.
  35. فرامرز قراملکی،احد.(1385). روش شناسی مطالعات دینی؛ دانشگاه اسلامی رضوی.
  36. فرامرز قراملکی،احد.(1382). استراتژی اثر بخشی اخلاق حرفه ای ها،” تهران؛ نشر فرا.
  37. فیضی،کامران؛ رونقی،محمد حسین؛ ارائه الگوی اخلاق کاری کارکنان بانک های خصوصی ایران؛ فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری؛ سال ششم؛ شماره 2.
  38. قنبری، سیروس؛ حجاری،نفیسه.(1392). سنجش سطوح رفتار شهروندی سازمانی کارکنان؛ مجله پژوهش علوم انسانی؛ سال دوارزدهم؛شماره 30.
  39. قربانی چوبقلو،صمد؛ صادقی عمروآبادی(1390). اثرارت اخلاق اسلامی بر فاکتور های شغلی مبتی بر مهندسی فرهنگی رفتار شهروندی سازمان؛ ماهنامه مهندسسی فرهنگی؛ سال ششم؛ شماره 61 و 62.
  40. کریمی،فریبا(1390). پیش بینی رفتار شهروندی دبیران دوره متوسط براساس هوش هیجانی آنان؛ فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی؛ سال پنجم؛ شماره1؛ ص127-143.
  41. کاخکی،احمد؛ قلی پور،آرین.(1386). رفتار شهروندی سازمانی: گامی دیگر در جهت بهبود عملکرد سازمان در قبال مشتری؛ فصلنامه ی پژوهش نامه ی بازرگانی؛ شماره 45؛ ص 145-115.
  42. کاویان،بهنام.(1387). بررسی اخلاق کار در بخش خصوصی و دولتی؛ مجله تدبیر؛ شماره165.
  43. گریفیث،دانیل.(1374). روابط انسانی در مدیریت آموزشی؛ ترجمه ن. بخشی؛ نشر محیط.
  44. معید فر،سعید.(1386).اخلاق کار و عوامل موثر برآن در میان کارکنان ادارات دولتی؛ فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی؛ سال ششم؛ شماره 23؛ صفحه321 تا 341.
  45. نوری،علی؛ دعائی،حبیب اله.(1387). بررسی تاثیر هویت سازمانی بر بروز رفتار شهروندی سازمانی؛ ارائه شده در اولین کنفرانس ملی رفتار شهروندی سازمانی؛ دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
  46. نادي،محمد علی؛ قهرمانی؛نسرین.(1392). رابطه بین رفتارهاي شهروندي سازمانی و رفتارهاي انحرافی؛ فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری؛ سال هشتم؛ شماره1.
  47. نوروزی سید حسینی،رسول.(1391). اثر حمایت سازمانی ادراک شده بر تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ادارات تربیت بدنی؛ نشریه مدیریت ورزشی؛ شماره 15؛ ص 104-87
  48. نادی،محمد علی؛ گل پرور،محسن.(1390). نقش میانجی وفاداری سازمانی در رابطه بین اخلاق کاری با رفتار های انحرافی در محیط کا؛ فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری؛ سال ششم؛ شماره 1.
  49. هویدا،رضا؛ ناصری،ناهید.(1388). بررسی سطح رفتار شهروندی سازمانی کارکنان؛ پژوهشنامه مدیریت اجرائی؛ سال نهم؛ شماره 1(پیاپی33).
  50. Ana caras; Ethics and Supervision Process – Fundaments of Social Work Practice; Procedia – Social and Behavioral Sciences 92 ( 2013 ) 133 – 14.
  51. Ahmadi, S. A. A. & Khoddami, A.(2011).presenting a model to study general citizenship behavior, spirituality and organizational citizenship behavior in the public sector of iran:case study of iran insurance company, Journal of general management research, 4,14,pp.107-128.
  52. S. & dyne, L. V. & Begley, T.(2003). The employment relationship of foreign workers versus local employees: a field study of organizational justice, job satisfaction, performance and OCB, Journal of organizational behavior, 24, pp. 561-583.
  53. Arshadi, N. & Danesh, F.(2013). Designing and testing a model of precedents and outcomes of emotional labour in an industrial organization in Iran, Procedia social and behavioral sciences, 84, pp. 1529-1533.
  54. Ashton, c, orme, G. (2003). “Ethics-a foundation competency”, industrial and commercial training, 35 (5), 184-190
  55. K, singh and A.P.singh. (2009).” Does personality predict organizational citizenship behaviuor amang managerial personnel, journal of the Indian Academic of applied psychology, 2009, vol. 35, PP: 291- 29
  56. Barent, J. M. (2005). Principals levels of emotional intelligence as an influence on school culture, a dissertation submitted in requirements for the degree of doctor of education in education, Montara State University, www.proquest.umi.com.
  57. Boulanger, J., Appelbaum, S., Bartolomucci, N., Beaumier, E., Corrigan, R., Dore, I., Girard, C., & Serroni, C. (2004). Organizational citizenship behavior: A case study of culture, leadership and trust. Management Decision, 42(1), 13-40.
  58. Bienstock, C.C.,; Demoranville, C.W. ; &Smith, R.K.(2003). Organizational citizenship behavior and service quality, Journal of service marketing, 17,4 pp. 357-378.
  59. Bolino, M. C., & Turnely, W.(2003). Going the extra mile: cultivating and managing employee citizenship behavior, Academy of management executive, 17, 3, pp.60-71.
  60. Borman, W. C., Penner, L.A., Allen, T. D., &Motowidlo, S.J. (2001). Personality predicators of citizenship performance, International Journal of selection and assessment, 9, pp. 52-69.
  61. Baker, T. L. and Hunt, T. G. and Andrews, M. C. Promoting ethical behavior and organizational citizenship behaviors: The influence of corporate ethical values. Journal of Business Research, vol. 59, pp. 849-857. 2006.
  62. Berry, c chiaburu, D, sueoh, I, Li, N, Gardner, R. (2011).”The five-factor model of personality traits andorganizational citizenship behaviors”, journal of applied of psychology.
  63. Belogolovsky, E & Somech, A. (2009). Teachers Organizational Citizenship Behavior: Examining the boundary between in- role behavior and extra-role behavior from the perspective of teachers principles and parent, Journal of science Direct, 20, 914-923.
  64. ‐ Bateman, T. S., & Organ, D. W. (1983). “Job satisfaction and the good soldier: The relationship between affect and employee citizenship”. Academy of Management Journal, 26, 587-595
  65. Bienstock C. C. & De Moranville, C. W. & Smith R. K. (2003). Organizational Citizenship   Behavior and Service Quality, Journal of Service Marketing, Vol. 17:357-378.
  66. Bennett, N., & Masholder, K. (1997). Cohesiveness and organizational citizenship behavior. Academy of Management Journal, 19(3), 163-172.
  67. CHENG, FANG., ZHIBIN, ZHAO.; XINGZHENG XIAO. (2015). THE RELATIONSHIP ANALYSIS OF Organizational Citizenship Behavior AND ENTER PRISE TECHNOLIGY INNOVATION- TALKIG THE CO., LTD. AS AN EXAMPLE, WIT TRNSACTIONS ON ENGINEERING SCIENCES, VOL 97
  68. Conway, james m., mitra, kaushik.(2015).perrsonality- task interdependence international in predicting salespeople, s Organizational Citizenship Behavior, development in marketing science: proceeding of the academy of marketing science 2015, p 228
  69. Cullen, Cheryl B; Pamela A. Gordon. (2014). The Relationship between Leadership and Communication Skills of Nurse Managers and the Organizational Citizenship Behaviors of Medical-Surgical Nurses and Nursing Assistants, Management and Organizational Studies, 1, No. 2; 2014
  70. Ching, ch. F.; hsieh t sh. (2012). “The impacts of perceived organization support and psychological empowerment on job performance: the mediating effects of organizational citizenship behavior”, international journalof hospitality management, vol. 31, pp. 180-190
  71. Castro, C.B., Armario, E. M. & Ruiz, D.M. (2004). The influence of employee organizational citizenship behavior on customer loyalty, International Journal Of Service Industry Management, 15, 1,, pp. 27-37.
  72. Chin, S. T. S., Anantharaman, R. N., & King Tong,D. Y.(2011). Emotional intelligence and organizational citizenship behavior of manufacturing sector employees: an analysis, Journal Of Management,6, 2, 107-125.
  73. Chou, T.Y., Chou, S. C. T., Jiang, J.J., & Klein,G.(2013). The organizational citizenship behavior of IS personal: does organizational justice matter? Journal Of Information & Management, 50. Pp. 105-111.
  74. Chang-Hua Yen, Hsiu-Yu Teng; The effect of centralization on organizational citizenship behavior and deviant workplace behavior in the hospitality industry. Tourism Management 36 (2013) 401e410
  75. Chye Koh, Hian, Boo, Elfered, H.Y. (2004).Organizational ethics andEmployee satisfaction and commitment .Management Decision.London, 56(3) ,3-15
  76. Coleman, V. I., & Borman, W. C. (2000). Investigating the underlying structure of the citizenship performance domain. Human Resource Management Review, 10,25−44.
  77. Cheng, c. L., Tai, k. (2010). From organizational citizenship behavior to team performance: mediation of group cohesion and collective efficacy. Management and organization review, 6 (1), p.p. 55-75
  78. Cohen, A. (2006).The relationship between multiple commitment and organizational citizenship behavior in Arab and Jewish culture. Journal of Vocational Behavior. 105-118.
  79. Davila, M. C., & Finkelstien, M. A. (2011). Individualism/Collectivism and organizational citizenship behavior. Journal of Psicothema, 3, 401-405.
  80. Degroot, T.,& Brownlee,L.(2005). Effect of department structure on the organizational citizenship behavior-department effectiveness relationship, Journal of Business Research, 59, pp. 1116-1123.
  81. Dominguez, M.L., Enache, M., Sallan, J.M., & Simo, p. (2013). Transformational leadership as an antecedent of chang-oriented organizational citizenship behavior, Journal of Business Research, http://dx.doi.org/10.1016/j.jbusres.2013.02.041.
  82. Eric G, lamber.; Nancy L, Hogan; marie, griffin. (2008). Being the good soldier: organizational citizenship behavior and commitment among correctional staff; Criminal justice and behavior; 35; p:56
  83. Esfahani, N., & Soflu, H. G. (2011). Relationship between emotional intelligence and transformational leadership in physical education managers, procedia-social and behavioural sciences, 30, 2384- 2393.
  84. Extremera, D. and Fernandez-Berrocal, P. (2006) Emotional intelligence as predictor of mental social and physical health in university students. Span Journal of psychology, 9(1): 45-51.
  85. Farahbakhsh, S.(2012). The role of emotional in increasing quality of work life in school principals, Social and behavioral sciences, 46, pp.31-35..
  86. George, J. M., & Brief, A. P. (1992). Feeling good–doing good: A conceptual analysis of the mood at work–organizational spontaneity relationshi p. Psychological Bulletin, 112, 310–329.
  87. Hayfaa A. Tlaiss., Abdallah M Elamin, (2015) “Exploring the relationship between organizational citizenship behavior and organizational justice in the Islamic Saudi Arabian context”, Employee Relations, Vol. 37 Iss: 1, pp.2 – 29
  88. Hye Hyun  Yoon, Hyo  Sun  Jung ; The  effects  of  emotional intelligence  on  counterproductive  work  behaviors  and organizational  citizen  behaviors  among  food  and  beverage  employees  in  a  deluxe Hote; International Journal Of  Hospitality Management,  31 (2012), 369–  378
  89. Hodson, R. (2002). Management sitizenship behavior and its consequences, work and occupation, 29, 1, pp. 64-96.
  90. Hui C., Lam S.S.K., Schaubroeck J. (2001). Can good citizens lead the way in providing quality service? Academy of Management Journal, Vol.44, No.5, pp. 988-995
  91. Hitt, w. d. (1990). Ethics and leadership: Putting theory into practice. Columbus, OH: Battelle Press,.
  92. Hunt, S. D. and Wood, V. R. and Chonko, L. B. Corporate ethical values and Organizational commitment in marketing. The Journal of Marketing, Vol. 53, pp. 79-90. 1989.
  93. Jacqueline & Shapiro. (2002). A psychological contract on organizational citizenship behavior, Journal Of Organizational Behavior, 23,pp. 927-949.
  94. Jain, A. K., & Cooper, C. L. (2012). Stress and organizational citizenship behaviours in indian business process outsoucing organizations, IIMB Managment Revieve, 24, PP. 155-163
  95. Michele Kacmar, Daniel G. Bachrach, Kenneth J. Harris, David Noble. Exploring the role of supervisor trust in the associations between multiple sources of relationship conflict and organizational citizenship behavior. The Leadership Quarterly 23 (2012) 43–54
  96. Kilduff, M., Chiaburu, D.S., Menges, J.I. (2010). Strategic use of emotional in organizational setting: exploring the dark side. Research in Organizational Behavior.30,pp.129-152
  97. Korkmaz, T؛ Arpaci, E. (2009) Relationship of Organizational Citizenship Behavior with Emotional Intelligence , Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol. 1: 2432–2435
  98. Kegans, L. (2009), “Occupational Work Ethic Differences: Implications for Organizational Diversity Initiatives in Health Carem Organizations”, Performance improvement quarterly, 22(3): 83-94
  99. Kooker, B. M., Shoultz, j., & Codier,E.(2007). Identifying emotional intelligence in professional nursing practice, Journal of professional nursing, 23, 1, pp. 30-36.
  100. Karambayya, R (1990). ” Contexts for organizational citizention behavior: di high performing and satisfying units have better citizens; York university work pepar.
  101. Levine, E. L. (2010). Emotion and power (as social influence): their impact on organizational citizenship and counterproductive individual and organizational behavior, Human Resource Management Review, 20 , pp. 4-17.
  102. Ledbetter, C. M. (2005).The relationship of knowledge management and ethics management to perceived wise leadership: An empirical investigation. Unpublished Doctoral Dissertation, Capella University.
  103. Mackenzie, S.B., Podsakoff, P.M., & Ahearne, M.(1998). Some possible antecedents and consequences of in-role and extra-role salesperson performance, Journal Of Marketing, 62, pp. 87-98.
  104. Markoczy, L., & Katherine, X.(2004). The virtues o omission in organizational citizenship in behavior, university of californial.
  105. Mcenrue, M. P., Groves, S. K., & Shen, W.(2009). Emotional intelligence development: leveraging individual characteristics, Journal of Management Development, 28, 2, pp. 150-174.
  106. Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R.(2000). Emotional intelligence as Zeitgeist as personality, and as a mental ability in Bar-On, Parker, J.D (eds) .Hand book of emotional intelligence. Sanfra-ncisco: Jossey Bass.
  107. Mills, L.B. (2009). A meta-analysis of the relationship between emotional intelligence and effective leadership. Journal of Curriculum and Instruction, 3(2), 22-38.
  108. Modassir, A., & Singh, T. (2008). Relationship of emotional intelligence with transformational leadership and organizational citizenship behavior. International Journal of Ledearship Studies, 4,1, PP. 3-21.
  109. Muhamad .A.(2004). Procedural justice as mediator between participation in decision making and organizational citizenship behavior, International Journal of Commerce  and  Management, 14, pp. 58-68.
  110. Miller, M. j; D. j. woehr & N. Hudspeth (2002). ” The meaning and measurement of work ethic: construction initial validation of a multidimensional inventory.” journal of vocational behavior, 60: 451- 489
  111. Muhammad Haroon, Hafiz Muhammad Fakhar Zaman, Waiza Rehman. The Relationship between Islamic Work Ethics and Job Satisfaction in Healthcare sector of Pakistan. International Journal of Contemporary Business Studies Vol: 3, No: 5. May, 2012 ISSN 2156-7506
  112. Emma Rush, Ndungi wa Mungai, Gidraph G. Wairire (2014). The Challenges of Maintaining Social Work Ethics in Kenya. Ethics and Social Welfare, 8:2, 170-186
  113. Oliver, N. Work reward, work values, and organization commitment in an employee-owned firm: evidence frim the UK. Human relations, 1990, 43(6), 513-26.
  114. Orwig, s.f. (2002), “business ethics and the protestant spirit”, journal of business ethics, 38 (1/2), 81-89
  115. Organ, D.W. (1994).personality and OCB, Journal of Management, 20, PP. 465-487.
  116. Organ, D.W. (1988).organizational citizenship behavior: the good soldier syndrome, Lexington, MA:lexington books.
  117. Organ D.W., Konovsky M.; (1989). Cognitive versus affective determinants of organizational citizenship behavior; Journal of Applied Psychology, Vol.74, pp.157-164.
  118. Podsakoff, P. M., MacKenzie, S. B., Paine, J. B., & Bachrach, D. G. (2000). “Organizational citizenship behaviors: A critical review of the theoretical and empirical literature and suggestions for future research”. Journal of Management, 6(3), 513-563.
  119. Podsakoff, P. , Mackenzie, S.  B.,  Moorman,  R.H.,  and  Fetter,  R.,(1990), “Transformational  Leader  Behaviors  and  Their  Effects  on  Followers’  Trust  in Leader,  Satisfaction,  and  Organizational  Citizenship  Behavior”,  Lea der ship
  120. Pratt, M. G., Qua r ter ly, 1, Pradies, C., & Lepisto, D. (2013). Doing well, Doing good, and doing with: Organizational practices foreffectivelyCultivating meaningful work. In B. Dik, Z. Byrne & M. Steger (Eds.), Purpose and meaning in the workplace. Washington, DC: APA Books (forthcoming)
  121. Poling T L, Meriac J, Woehr D.J (2009). Are there gender differences in work ethic? An Examination of measurement equivalence of the multidimensional work ethic profile. Personality and individual differences. 47: 209-213.
  122. Pogson, C., Cober, A., Doverspike, D., & Rogers, J. (2003). Differences in self-reported work ethic across three career Stages. Journal of Vocational Behavior, 62, 189–201
  123. Robbins, S. P. and Judge, T. A. (2010). Essentials Organizational Behavior, N, j: Prentice, Hall.
  124. Rizk, R. R. (2008).Back to basics: an Islamic perspective on business and work ethics. Social Responsibility Journal,Vol: 4 Issue:1/2
  125. Rahman, N. M. & Muhammad, N. & Othman, A S. (2006). The relationship between Islamic workethics and organizational commitment: a case analysis. Malaysian Management Review, vol. 41, no. 1 ,p p.
  126. Reamer, F., G., (2006). Social Work Values and Ethics (3rded.). New York, NY: Columbia University Press.
  127. Saxena, s., Saxena, r.(2015). Impact of Job Involvement and Organizational Commitment on Organizational Citizenship Behavior, Int. J. Manag. Bus. Res., 5 (1), 19-30,
  128. P., & Mayer, J.D.(1990). Emotional intelligence, Imagination, Cognition, and Personality, National Profesional Resources Inc; 1990.
  129. Saklofske, D.H., Austin, E.J., Galloway,J., & Davidson, K. (2007). Individual correlates of health-related behaviors: preliminary evidence for links between emotional intelligence and coping. Personality and individual differences, 47 421-502.
  130. Settoon, R. P., & Mossholder, K. W. (2002). Relationalquality and

relationship context as antecedents of person- and task-focused interpersonal citizenship behavior. Journal of Applied Psychology, 87, 255-267.

  1. Spector, P. E., Fox, S.(2002). An emotion- centered model of voluntary work behavior: some parallels between counterproductive work behavior and organizational citizenship behavior, Human Resource Management Review, 12 pp.269-292.
  2. Sen S, Bhattacharya CB. Does doing good always lead to doing better? Consumer reactions to corporate social responsibility. J Mark Res 2001; 38:225–43 [May].
  3. Sheikh, Sonja (2002) support services for micro, small and sole proprietor, s business: Vienna: eropean commission
  4. Stainer, a and stainer, l (1995), productivity, quality and ethics: a European viewpoint, European business reviw, 95 (6), 3-11
  5. Turnipseed, D. (1996). Organization citizenship behavior: an examination of influence of the workplace, Leadership and Organization Development Journal, 17, 2, pp.42-47
  6. Turnipseed DL (2002). Are good soldiers good? Exploring the link between organization citizenship behavior and personal ethics. Journal of Business Research 55: 1-15.
  7. Van emmerik, IJ.H, euwema, M.C. (2007).who offering a helping hand? Associations between personality and OBC and the moderating role of teamleader effectiveness IJ, journal of managerial psychology 22(6), pp: 530-548
  8. Wong, C. S., & Law, K.S.(2002). The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: an exploratory study. The Leadership Quarterly,13, pp. 243-274.
  9. Yousef, D. A. (2001). Islamic Work Ethic A Moderator between Organizational Commitment and Job Satisfaction in A Cross-Cultural Context. Personnel Review, Vol. 30, No. 2, 2001, pp. 152-169.
  10. Zhong J.A. et al. (2009). Relationship between leader-member exchange and organization citizenship behaviuors, Asia pac j manage, springer science business media, llc 2009.
  11. Zhou, J., & George, J.M. (2003). Awakening employee creativity: the role of leader emotional intelligence. The Leadership Quarterly, 14, 545-568ا
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی اخلاق کاری و رفتار شهروندی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *