با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری ارتباط کمال گرایی خودمدار و جامعه مدار با واماندگی ورزشکاران مرد نخبه استان کرمان» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.
فهرست محتوا
مقدمه
در اين فصل ابتدا به زمينههاي نظري اشاره ميشود بهطوري كه چكيدهاي از مطالعات عميق و وسيع مرتبط با موضوع تحقيق كه در كتابها، مقالات، تحقيقات وپايان نامهها آمده، ارائه ميشود. در بخش زمينههاي نظري تحقيق به تعريف و توصيف مفاهيمي چون کمالگرایی، کمالگرایی خودمدار، کمالگرایی جامعهمدار، کمالگرایی دیگرمدار، واماندگی، کاهش احساس موفقیت، خستگی جسمی- روانی، احساس بیارزشی، سپس به بررسي تحقيقات مربوط با موضوع كه در خارج و داخل كشور انجام شده پرداخته ميشود و در پايان يك نتيجهگيري كلي از فصل به عمل ميآيد.
2-2 تعاریف و مبانی نظری:
2-3 تعاریف واماندگی
مفهوم واماندگی اولین بار در سال (1970) توسط اسکافیلی توصیف شد و به یک واکنش استرسزای بین فردی در کار اشاره دارد (مسلچ، اسکافیلی و لیتر[1] ، 2001؛ اسکافیلی، لیتر و مسلچ ، 2009). این مفهوم در این زمینه از خدمات انسانی، مانند مراقبتهای بهداشتی، اجتماعی، رواندرمانی و آموزش مورد بررسی قرار گرفت. افرادی که دچار واماندگی هستند به شرح زیر میباشند (مسلچ و لیتر، 1997ص23):
“من ناامید هستم”.
“من شور و شوقم را برای کاری که دوست داشتهام، از دست دادهام”.
“من احساس ضعف، پرکاری و به دام افتادگی دارم”.
مسلچ و جکسون (1986) معتقدند، واماندگی در میان ورزشکاران شایع است، علت اصلی واماندگی مشارکت در طول سال در یک ورزش خاص است. برای مربیان، والدین و ورزشکاران مهم است که به درک علایم و نشانههای واماندگی بپردازند و بهطور موثر به این موضوع رسیدگی کنند. برای ورزشکاران، واماندگی به معنای خستگی جسمی، روانی و یا عاطفی است. ورزشکار احساس میکندکه خسته یا تهی شده و به نظر میرسد نیرویش به اتمام رسیده است. این بیشتر در ورزشکارانی که واقعاً تمرین میکنند، رخ میدهد “کسانی که کار میکنند، وتمرینات سخت انجام میدهند”. مسلچ و جکسون (1986) واماندگی را سندرمی روانشناختی تعریف میکنند که دارای سه بعد تحلیل عاطفی، مسخ شخصیت وکاهش حس انجام عملکرد است و بیشتر در افرادی اتفاق میافتد که محرکهای استرسزای زیادی را تجربه میکنند، واماندگی یک اصطلاح روانشناختی است که به خستگی طولانی مدت و کاهش علاقه در کار اشاره شده است.
برخی از محققان ورزشی واماندگی را بهعنوان یک مشکل جدی و بالقوه مشاهده کردهاند و هرچند شواهد تجربی کمی در این زمینه وجود دارد، واماندگی در ورزش منجر به افزایش مشکلات، نوسانات خلقی، عملکرد ضعیف و نهایتاً ترک ورزش میگردد. واماندگی ممکن است مخصوصاً به بازیکنان نخبه در ورزش مربوط باشدکه باید مقادیر فوقالعادهای از زمان و تلاش خود را برای رسیدن به موفقیت صرف کنند (کراسول و اکلوند، 2005). با این حال، با وجود تحقیقات در رابطه با واماندگی در ورزشکاران نوجوان و ورزشکاران دانشگاه (ویلی و همکاران، 1998)، تا همین اواخر تحقیقات کمی در واماندگی ورزشکاران نخبه بزرگسال صورت گرفته است (کراسول و اکلوند،2007). لونسدال[2]، هودچ[3] و رز[4] (2009) و ویلیامز[5] (2006) اعتقاد دارند، افرادی که دچار واماندگی میشوند، گاه از فعالیتهایی که قبلاً برای آنها لذتبخش بوده است هم کنارهگیری میکنند.
با این حال، روانشناسان کاربردی، واماندگی را بهعنوان یک سندرم روانی تعریف کردهاند که شامل خستگی هیجانی، احساس بدبینی و جدا شدن از کار و احساس ناکارآمدی و عدم موفقیت است (مسلچ و همکاران، 2001، ص399). رادک (1997) پیشنهاد کرد که واماندگی ورزشکار بهعنوان یک سندرم است که شامل خستگی عاطفی، جسمی، کاهش ارزش ورزش و احساسکاهش موفقیت است. تعریف رادک به ورزشکار اجازه میدهد تا در مواردی که ورزشکار از نشانههای واماندگی رنج میبرد، مشارکت خود را در ورزش قطع نکند. بهعلاوه، واماندگی این طور فرض نشده است که تنها ایجاد استرس مزمن کند (اسمیت، 1986). محققان حاضر در روانشناسی ورزشی (کراسول و اکلوند، 2005) نظریه رادک را تحت عنوان واماندگی تایید کردهاند.
برخی از محققان واماندگی را حاصل استرس مزمن و شدید میدانند، از جمله این افراد کوکس[6] (2002) میباشد، وی معتقد است واماندگی، نوعی پاسخ فرد به استرسهای مزمن و مداوم است. براساس الگوی شناختی- عاطفی اسمیت، زمانی که بازیکن به این نتیجه میرسد که درخواستهای عوامل محیطی بیشتر از تواناییاش است و چنین تصور میکند که نمیتواند با استرسهای حاصل از این درخواستها مقابله کند، عملکرد شناختی و فیزیولوژیکی او مختل میشود و در نهایت اینکه بازیکن برای کاهش استرس خود، از ورزش کنارهگیری میکند. میهان[7] ، بول[8] ، وود[9] و جیمز[10] (2004) و کارور[11]، اسچیر[12] و وینتراب[13] (1989) هم معتقدند که راهبردهای مقابلهای نامناسب ورزشکاران از عوامل بسیار مهم بروز واماندگی در ورزش هستند.
با این حال، به عقیده کوکس (2002)، واماندگی ورزشکار، سندرم بسیار قابل پیشگیری است که در ورزش مدرن روز رخ میدهد. واماندگی که توسط روانشناسان ورزشی بهعنوان “خستگی جسمانی / عاطفی، کاهش ارزش ورزش، و کاهش موفقیتهای ورزشی” تعریف شده است، این یک موضوع مهم در ورزش است، چرا که تصور میشود به رها کردن ورزش کمک میکند. از طرف دیگر، کراسول و اکلوند (2003) معتقدند که برخی از علایم، مانند افسردگی به طور مستقل از واماندگی میتواند رخ دهد. در ادامه، کرسول و اکلاند (2003) یک راهنمای پزشکی برای سندرم واماندگی ارائه کردند. در این راهنمای پزشکی به چندین علامت اولیه اشاره شده است، این علایم اولیه به این منظور ارائه شدند که یک ورزشکار ممکن است در معرض خطر احساس واماندگی باشد، حال آنکه این علایم نشان میدهند که ورزشکار در واقع واماندگی را تجربه میکند.
آندریو و همکاران (2010) در زمینه نشانههای واماندگی، عقیده دارند که خستگی روحی و جسمی به خاطر عدم موفقیت یا افت عملکرد ورزشی است. وی در ادامه میافزاید: شاید ورزشکاران وامانده در ابتدا از ورزش لذت میبردند و از نظر احساسی روی آن سرمایهگذاری کردهاند، اما در نهایت به دلیل فشارهای روانی دچار نارضایتی میشوند. هیل تأکید میکند: کمالگرایی میتواند محرک خوبی برای ورزشکاران باشد، اما اثرات منفی را هم برای آنهایی که خوب پیش نمیروند، خواهد داشت. برای مثال تعداد گزارشهای مشکلات روانی ورزشکارانی که خود را کمالگرا توصیف میکنند، کم نیست. ورزش باید یک تجربه مثبت برای همه ورزشکاران باشد. میتوان از ورزش بهعنوان ابزاری برای افزایش مهارتهای زندگی، بالا بردن اعتماد به نفس و بهبود روابط با دیگران استفاده کرد، اما در عین حال میتواند منجر به نارضایتی از خود و تضعیف قدرت تصمیمگیری شود. همه اینها مربوط به محیطی است که پیرامون ورزش خلق میشود. نیمی[14] (2009) نیز در مورد فرآیند هدفگزینی ورزشکاران نشان داد، بازیکنانی که براساس ویژگی کمالگرایانۀ خودشان، اهدافی سخت برای خود انتخاب میکنند به تلاش افراطی و در نتیجه، بیشتمرینی وادار میشوند. درعینحال، بیشتمرینی رفتار نابهنجاری است که ممکن است منجر به واماندگی و درماندگی بازیکنان در ورزش شود.
فهرست منابع
ابوالقاسمی، عباس؛ کیامرثی، آذر و اسکندری، پرناز (1389). بررسی ارتباط کمالگرایی، تکلیفگرایی و اضطراب رقابتی با عملکرد ورزشی در تکواندوکاران. مجله رفتار حرکتی و روانشناسی ورزش.278-267: 4،1389.
احمديطهور، محسن. جعفري، عيسي. كرمي نيا، رضا . اخوان، حميد (1389). بررسي ارتباط كمال گرايي مثبت و منفي و تيپ شخصيتي D با سلامت عمومي سالمندان مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني همدان دوره هفدهم، شماره 3، پائيز1389، شماره مسلسل 57.
اليس، آلبرت (1383). زندگي عاقلانه، ترجمه مهرداد فيروزبخت، تهران، رشد.
الیس، آلبرت (1383). روانشناسی عمومی، مثبت اندیشی. روانشناسی شناختی. بازسازی ذهنی.روانشناسی اجتماعی.
بشارت، محمدعلی (١٣٨٣ ). بررسی رابطه کمالگرایی و موفقیت ورزشی. نشریه حرکت، شماره 23، ص ص: 51-65.
بشارت، محمدعلی (1386). ساخت و اعتباریابی مقیاس کمالگرایی پندبعدی تهران. پژوهشهای روانشناسی. دوره 10، شماره 1و2.
بشارت، محمدعلی وحسینی، سیدهاسماء (1390). کمالگرایی و اضطراب رقابتی در ورزشکاران فدراسیون ورزشی تهران. طرح پژوهشی با اعتبار معاونت پژوهشی دانشگاه تهران.
بشارت، محمدعلی، نادعلی، حسین، زبردست، عذرا و صالحی، مریم (1393). کمالگرایی و سبکهای مقابله با تندیگی. روانشناسی تحولی » پاییز 1387 – شماره 17
بشارت، محمدعلي؛ جوشنلو، محسن و ميرزماني، سيدمحمود (1386). رابطة سبكهاي دلبستگي و كمالگرايي. دو ماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد، سال چهاردهم، دوره جدید، شماره 25.
توتونچی، مریم؛ سامانی، سیامک و زندیقشقایی، کرامتاله (1391). نقش واسطهگری خودپنداره برای کما لگرایی و سلامت روان در نوجوانان شهر شیراز. مجله دانشگاه علوم پزشکي فسا، سال دوم، شماره 3.
جعفری، اصغر؛ پاکدامن، شهلا؛ فتح آبادی، جلیل و واعظ موسوی، سیدمحمدکاظم (1391). رابطه کمالگرایی و راهبردهای مقابله با استرس با واماندگی در ورزشکاران فوتبال. رفتار حرکتی، شماره11، صص162-147.
حسينيجعفرآبادي، سيداحمد (1391). بررسي ميزان شيوع اسيبهاي جسماني در ورزشكاران نخبه واترپلو. پایاننامه کارشناسی ارشد.المپیک، سال هجدهم، شماره 4.
حسيني، سيدعدنان (1389). بررسي رابطه بين ابعاد كمال گرايي (خويشتنمدار،ديگرمدار وجامعهمدار) با ترس از موفقيت و انگيزش پيشرفت تحصيل. پايان نامه كارشناسي ارشد دانشگاه علامه طباطبايي.
خسروی، زهرا؛ علیزاده، ابراهیم (1388). کمالگرایی؛ سلامت یا بیماری؟ نشر علم. تهران. چاپ اول، صفحه۲۱۶.
داوری، مژده؛ لواسانی، مسعود و اژهای، جواد (1391). رابطۀ بین کمالگرایی و خودکارآمدي تحصیلی با اهداف پیشرفت دانشآموزان. مجلۀ روانشناسی 63، سال شانزدهم، شمارة 3.
رمضانزاده، حسام؛ عربنرمی، بتول و اقبالی هشجین، بهشته (1391). بررسی ارتباط بین ابعاد کمالگرایی و خودکارآمدی در دانشجویان دخترشرکتکننده در کلاسهای ایروبیک و سایر دانشجویان. مطالعات روانشناسی ورزشی. شماره 4، صص 87-69.
سان، محمدعلی؛ فهیمی، حسن؛ جعفری، رفعت و ظهوری، زهرا (1391). ارتباط بین فعالیت فیزیکی و اجزای آن با واماندگی در اعضای هیئت علمی دانشگاه درگز. روانشناسی رفتاری- اجتماعی. شماره46، صص4294-4291.
سلطانيان، محمدعلي و امين بيدختي، علياكبر (1388). بررسي نقش ورزش بر فرسودگي شغلي كارمندان. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي سمنان- جلد 10 ، شماره 4 (پياپي 32 ).
شفیعآبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا (1392)، مترجم ندارد. مرکز نشر دانشگاهی، ويرايش اول، چاپ نوزدهم.
شفيعآبادي، عباس و ناصري، غلامرضا (1365)، نظريههاي مشاوره و روان درماني، تهران، مركز نشر دانشگاهي.
شولتز، دوآن (1385). روانشناسی کمال. مترجم: گیتی خوشدل. تهران، پیکان.
شولتز، دوآن و شولتز، الن (1384). نظریههای شخصیت. ترجمه سید یحیی محمدی. تهران ویرایش.
شهبخش، افشین و عزیزی، محسن (1393) بررسی و مقایسه رابطه بین ابعادکمالگرایی، حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان با سطوح بالا و پایین فرسودگی تحصیلی دانشگاه علامه طباطبایی“. پایان نامه کارشناسی ارشد، زمان انتشار ۱۳۹۳-۰۲-۰۳ 13:08.
شیخ، محمود؛ باقرزاده، فضلالله و بلوریزاده، پدیده (1381). بررسی رابطه بین سابقه ورزشی و تحلیل رفتگی دوندگان سرعت و استقامت بانوان تهران. نشریه حرکت، دوره ۱۲، شماره36.
شیخی، محسن؛ فتحآبادی، جلیل؛ حیدری، محمود (1391). ارتباط اضطراب، خودکارآمدی و کمالگرایی با اهمال کاری در تدوین پایان نامه. روانشناسی تحولی، سال نهم، شماره 35. صص 283 تا 296.
صدیقی، زهرا؛ کشاورز، سعید؛ حاجیزاده، راضیه و دیداری، جاوید (1391). تأثیر جنسیت و سطح رقابتی بر واماندگی ورزشکاران در رشتههای انفرادی. مطالعات روانشناسی ورزشی. شماره 2، صص 52-39.
عبدخدایی، محمدسعید؛ مهرام، بهروز و ایزانلو، زهرا (1390). بررسی رابطه بین کمالگرایی و اضطراب پنهان در دانشجویان دانشگاه آزاد واحد شیروان. پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد، سال اول، شماره 1.
عربیآیسک، رسول؛ کشتیدار، محمد؛ افضل پور، محمد اسماعیل؛ خوشبختی، جعفر و رحیمی، محمد (1389). آسیبدیدگی شدید ورزشی، انگیزش و واماندگی: پیشبینی واماندگی ورزشکاران زبده هندبال آسیب دیده با توجه به کارکرد تئوری انگیزش خودمختاری. رشد و یادگیری حرکتی- ورزشی، شماره 4 ص ص : 44-25.
عزیزی، سارا و نیکبخش، رضا(1391). رابطه کمالگرایی و واماندگی در ورزشکاران نخبه دارای معلولیت جسمانی-حرکتی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی. سال نهم. شماره 34.
غلاميان، جواد؛ گلزار، سميه؛ حسيني، سيده مهسا و طالبپور، مهدي (1388). بررسي فرسودگي ناشي از قضاوت در داوران ملي و بين المللي فوتبال ايران و رابطة آن با ميزان استرس. مديريت ورزشی ‐ شمارة ۱ صص: ۱۵۷-۱۴۱.
کاظمی، سیدهفاطمه؛ کریمی، یوسف؛ دلاور، علی و بشارت، محمدعلی (1391). مقايسه ابعاد كمالگرايي (خودمدار، ديگرمدار و جامعهمدار) و مكان كنترل در ميان دانشجويان با اضطراب امتحان بالا و دانشجويان عادي دانشگاه علامه طباطبايي. فرهنگ مشاوره و روان درمانی. فصلنامه سال سوم، شماره 9.
کشتیدار، محمد؛ جهانگیری، محمد و بهزادنیا، بهزاد (1390). رابطه کمالگرایی ورزشی با نیم رخ حالات خلقی بازیکنان نخبه تنیس روی میز در قبل و بعد از رقابت. رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی. شماره8، صص 100-87 .
محرم زاده، مهرداد؛ طلایی، رضا؛ نقوی، لیلا و دهقانی، ماهرخ (1388). بررسی و مقایسه ویژگیهای کمالگرایی و پرخاشگری بازیکنان پستهای مختلف فوتبال لیگ دسته دو کشوری. فصلنامه علوم ورزشی. سال اول. شماره دوم.
محرم زاده، مهرداد؛ كاشف، ميرمحمد و افروزه، محمد صادق (1387). انگيزش، رضايتمندي و تحليلرفتگي داوطلبان در ورزش. مديريت ورزشي، شمارة 1 ص ص : 65-51.
محمدزاده، حسن؛ سيدابراهيمی، سمکو و سامی، سعدی (1390). بررسی رابطه کمالگرایی، استرس و واماندگی در بین مربیان شنای زن و مرد. رشد و يادگيری حرکتی _ ورزشی، شمارة 9 ص ص : 139-129.
مکاری، س. (1386). مطالعه ارتباط بین تحلیل رفتگی، عوامل انگیزشی و عملکرد تیمی در بازیکنان حرفهای والیبال، رویکرد انگیزش خود تصمیمی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ارومیه.
مگیل، ریچارد (1386). یادگیری حرکتی مفاهیم و کاربرد، ترجمه: واعظ موسوی، شجاعی. انتشارات بامداد کتاب. چاپ اول.
ملکیان بهابادی، محسن. محسنی زنوزی، هاشم و کشاورز، محسن (1388 ). کمالگرایی و عزت نفس در نخبگان علمی، ورزشی و افراد غیر نخبه در شهر تهران. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی دانشگاه آزاد واحد خوراسگان( اصفهان )، شماره41، صص 147-127.
مهرابيزاده هنرمند، مهناز، وردي، مينا.( 1382 ). كمال گرايي مثبت،كمال گرايي منفی . اهواز:رسش.
موفق، خليل ( 1375 ). هنجاريابي منبع كنترل دروني و بيروني دانش آموزان شهر مشهد. پاياننامه كارشناسي ارشد دانشگاه علامه طباطبايي.
نیکوئی، فاطمه (1390). کمالگرایی و ترس از ارزیابی دیگران در تبیین اضطراب اجتماعی. روانشناسی گرایش بالینی، دانشگاه پیام نور محلات.
وردی، فریدون (1378). ویژگیهای تحول سیاسی، کتاب بیمها و امیدها، انتشارات همشهری تهران.
هاديان، پريسا و پورسلطاني زرندي، حسين (1390). ارتباط بين ادراک از سبک رهبري مربيان با تحليل رفتگي ورزشکاران ليگ برتر دو و ميداني ايران. ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران.
یاوری، یوسف؛ اسماعیلی، محمدرضا و رضایی، جواد (1391). ارتباط بین واماندگی، انگیزش و عملکرد تیمی بازیکنان حرفه ای هندبال، پژوهش های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی. 2(4). 110-97.
Adler, A. (1956). The neurotic disposition. In H. L. Ansbacher, & R. R. Ansbacher (Eds.),The individual psychology of Alfred Adler(pp. 239–262). New York: Harper.
Adler, A. (1973). Superiority and social interest: A collection of later writings. New York: Viking Press.
Appleton, P. R., Hall, H. K., & Hill, A. P. (2009). Relations between multidimensional perfectionism and burnout in junior-elite male athletes. Psychology of Sport and Exercise, 10, 457–465.
Appleton P. R., & Hill, A. P. (2012). Perfectionism and athlete burnout in junior elite athletes: The mediating role of motivation regulations. Journal of Clinical Sport Psychology, 6(2), 129-145.
Andrew P. Hill , Howard K. Hall, Paul R. Appleton, Stephen A. Kozub(2008). Perfectionism and burnout in junior elite soccer players: The mediating influence of unconditional self-acceptance Psychology of Sport and Exercise 9 (2008) 630–644.
Andrew P. Hill and Howard K. Hall, York St. john university. Paul R. Appleton and jemma j. Murray, university of Bedfordshire(2010). Perfectionism and burnout in canoe polo and kayak slalom athletes: : the mediating influence of validation and Growth-Seeking.the psychologist, 2010, 24, 16-34.
Burns, D. (1980). The perfectionists script for self-defeat. Psychology Today, 34–51.
Chen, L. H., Kee, Y. H. Y., & Tsai, Y. M. (2008). Relation of perfectionism with athletes’ burnout: Further examination. Perceptual and Motor Skills, 106(3), 811-820.
Childs, J. H., & Stoeber, J. (2012). Do you want me to be perfect? Two longitudinal studies onsocially prescribed perfectionism, stress and burnout in the workplace. Work & Stress, 26(4),347-364. doi: 10.1080/02678373.2012.737547.
Coakley, J. (1992). Burnout among adolescent athletes: A personal failure or social problem? Sociology of sport journal, 9, 271-285.
Cox, R.H. (1994). Sport psychology: Concepts and applications (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.
Cox, R. H. (2002). Sport Psychology: Concepts and Applications (5th ed). Boston: McGraw Hill.
Cresswell, S. L. & Eklund, R. C. (2003). The athlete burnout syndrome: A practitioner’s guide. The New Zealand Journal of Sports Medicine, 31, 4-9.
Cresswell, S.L., &Eklund, R.C. (2005). Changes in athlete burnout and motivation over a 12-week league tournament. Medicine and Science in Sports and Exercise, 37, 1957–1966.
Cresswell, S. L. & Eklund, R. C. (2006a). Athlete burnout: Conceptual confusion, current research, and future research directions. In S. Hanton & S. D. Mellalieu (Eds.), Literature reviews in sport psychology (pp. 91–126). New York: Nova Science.
Cresswell, S. L., & Eklund, R. C. (2006b). The convergent and divergent validity of burnout measures in sport: A multitrait– multimethod analysis.
Cresswell, S. L., & Eklund, R. C. (2006c) Changes in athlete burnout over a thirty-week “rugby year”. Journal of Science and Medicine in Sport, 9, 125-134.
Cresswell, S. L., & Eklund, R. C. (2006d). Changes in athlete burnout over a thirty-week ‘‘rugby year’’. Journal of Science and Medicine in Sport, 9, 125-134.
Cresswell, S., & Eklund, R. (2007). Athlete burnout and immune function. New Zealand Journal of Sports Medicine, 34, 5–11.
Durband-Bush, N., Salemla, J. H., Green-Demers, I. (2001). The Ottawa Mental Skills Assessment Tool (OM-SAT-3). The Sport Psychologist, 15, 1-19.
Ellis,A. A.(1962).Reason and emotion in psychotherapy. New York: Lyle Stuart.
Ellis, A, )1970 .(Rational- Emotive Therapy, In Four psychotherapies, edited by R. Corsini, PP. Istasca, III: peacock.
Ellis, A, )1973 .(Humanistic psychothrapy, The rational – emotive approach, new york: crown and MC Grww- Hill.
Fender, L. K. (1989). Athlete burnout: Potential for research and intervention strategies. The Sport Psychologist, 3, 63-71.
Flett, G.L., Hewitt, P.L., Garshowitz, M. and Martin, T.R., )1997(. Personality, negative social interactions, and depressive symptoms. Canadian Journal of Behavioral Science 29, pp. 28–37.
Flett, G. L., Besser, A., Davis, R. A., & Hewitt, P. L. (2003). Dimensions of perfectionism, unconditional self-acceptance, and burnout. Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy, 21, 119–138
Flett, G. L., & Hewitt, P. L. (2005). The perils of perfectionism in sports and exercise. Current Directions in Psychological Science, 14, 14-18.
Flett, G. L., & Hewitt. P. L. (2006). Positive versus negative perfectionism in psychopathology: a comment on Slade and Owen’s dual process model.
Flett, G. L. & Hewitt, P. L. (2009). Perfectionism and depression from a contemporary and historical perspective (pp 425-428). In R. Ingram (Ed). International Encyclopedia of Depression.New York: Springer Publishing Company
Freudebberger, H. J., & Richelson, G. (1980). Burn-out: The High Cost of High Achievement. New York: Anchor Press.Modification, 30, 472–495.
Frost, R. O., & Henderson, J. (1991). Perfectionism and reactions to athletic competition. Journal of Sport and Exercise Psychology, 13, 323-335.
Freud, S. (1975). Letters of Freud . New York: Basic Books.
Freud, S. (1985). The complete letters of Sigmund Freud . Cambridge: Harvard University Press.
Fox, K. R. (2000). Self-esteem, self-perceptions and exercise. International Journal of Sport Psychology, 31, 228-240.
Goodger, K., Lavallee, D., Gorely, T., & Harwood, C. (2006). Burnout in sport:understanding the process. In J. m Williams(Ed), applied sport psychology; personal growth to peak performance (pp. 541-564. New York: McGraw –Hill.
Gould, D., Udry, E., Tuffey, S., & Loehr, J. (1996). Burnout in competi-tive junior tennis players: I. A quantita-tive psychological assessment. The Sport Psychologist, 10, 322-340.
Gould, D., Dieffenbach, K., & moffett, A. (2002). Psychological characteristics and their development in Olympic champions. Journal of applied sport psychology. 14, 172-204.
Gould, D., Tuffey, S., Udry, E., & Loehr, J. (1996). Burnout in competitive junior tennis players: Quantitative analysis. Sport Psychologist, 10, 341-366.
Gould, D., & Dieffenbach, K. (2002). Overtraining, inderrecovery, and burn-out in sport. In M. Kellmann (Ed.), En-hancing Recovery: Preventing Under-performance in Athletes (pp. 25-35). Champaign, IL: Human Kinetics.
Gustafsson, H., Hassmen, P., kentta, G., & Johasson, M. (2008).A qualitative analysis of burnout in elite Swedish athletes.Psychology of sport and Exercise 9,800-816.
Gustafson, H. Skoog, T. Podlog, L. Lundqvist,C and Wagnsson, S (2012). Hope and athlete burnout: Stress and affect as mediators. Psychology of sport and exercise 14 (2013) 640- 49.
Hackney, A. C., Pearman, S. N., & Nowacki, J. M. (1990). Physiological profiles of overtrained andinfluence of validation and growth-seeking. Sport Psychologist, 24(Weinberg, R. S., & Gould, D).
Hall, H. K., Kerr, A. W., & Matthews, J. (1998). Precompetitive anxiety in sport: The contribution of achievement goals and perfectionism. Journal of Sport and Exercise Psychology, 20, 194–217.
Hamilton, L. (2003). Depression in dancers: Nobody’s perfect–but try to tell that to an overachiever. Dance Magazine, 77, 10, 50-53.
Harris, B. S. (2005). Coach and Athlete Burnout: The Role of Coaches’ Deci-sion-Making Style. Unpublished master thesis, West Virginia University.
Harris, P. W., Pepper, C.M.,& Maack.D.J. (2008). The relationship between maladaptive perfectionism and depressive symptoms: The mediating role of rumination. Personality and Individual Differences, 44 (1), 150–160.
Harris, B. S. & Smith, M. L. (2009). The influence of motivational climate and goal orientation on burnout: an ex-ploratory analysis among division i col-legiate student-athletes. Athletic Insight: The Online Journal of Sport Psycholo-gy, 11(2), 39-56.
Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1991). Perfectionism in the self and social contexts_Conceptualization,assessment, associationwith psychopathology; Journal of Personality and Social Psychology, 60,456-470.
Hill, A. P., Hall, H. K., Appleton, P. R., & Kozub, S. A. (2008). Perfectionism and burnout in juniorelite soccer players: The mediating influence of unconditional self-acceptance. Psychology of Sport and Exercise, 9, 630-644.
Hill, A.P., Hall, H, Appleton, P.R., & Howard .H (2009).Relations between multidimensional perfectionism and burn out in junior-elite maleathletes. Psychology and sport exercise, 10 (4), 457-465.
Hill, A. P., Hall, H. K., & Appleton, P. R. (2010). Perfectionism and athlete burnout in junior eliteathletes: The mediating role of coping tendencies. Anxiety, Stress & Coping, 23 (4), 415-30.
Hollender, M. H. (1978). Perfectionism: A neglected personality trait.Journal of Clinical Psychology, 39, 384.
Horney, K. (1950).Neurosis and human growth: the struggle toward self-realization. New York: Norton.
Huang، A. S. (2008). perfectionism، irrationality، and school adjustment among adolescents: the primacy of cognition the department of psychology New York St. John’s University. doctor of psychology.
Kelley, B. C., Eklund, R. C., & Ritter-Taylor, M. (1999). Stress and burnout collegiate tennis coaches. Journal of Sport and Exercise Psychology, 21, 113-130.
Koivula, N., Hassmen, P., & Fallby, J. (2002). Selfesteem and perfectionism in elite athletes: Effects of competitive anxiety and self-confidence. Personality and Individual Differences, 32, 865-875.
Lazarus, R. S. (2000). Cognitive-motivational-relational theory of emotion .In. Y. L. Hanin(Ed), Emotions in sport (pp,39-63).Champaign, IL, Human kinetics.
Lee, J., & Cremades, J. G. (2004). Performance, gender, and ath-letes’ burnout in NCAA Division II bas-ketball players. Paper presented at the Association for the Advancement of Ap-plied Sport Psychology Conference, Minneapolis, MN.
Lemyre, P-N., Roberts, G. C., & Stray-Gundersen, J. (2007). Motivation, over-training, and burnout: Can self-determination predict overtraining and burnout in elite athletes? European Journal of Sport Science, 7, 115-126.
Lemyre, P.N. Hall, H.K. & Roberts , G. C. (2007). “A social cognitive approach to burnout in athletes”. Scandinavian Journal of Medicine & Science (in Sports, Online Early Articles.
Lemyre, P. N., Hall, H. K., & Roberts, G. C. (2008). A social cognitive approach to burnout in elite athletes. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 18, 221-224.
Li, C.K. Wang,J (2013). Burnout and its relations with basic psychological needs and motivation among athletes: A systematic review and meta-analysis. Psychology of Sport and Exercise. Volume 14, Issue 5, Pages 692–700.
Linley, P. A., & Joseph, S. (2004). Positive psychology in practice. New Jersey, John Wiley & Sons, Inc, Hoboken.
Longbottom, J. L., Robert, G, J., Dimmock, J.A. (2010). An examination of perfectionism traits and physical activity motivation.Psychology of Sport and Exercise, Volume 11, Issue 6, November, Pages 574-581.
Lonsdale, C., Hodge, K., & Rose, E. (2009). Athlete burnout in elite sport: A self determination perspective. Journal of sports sciences, 27, 785-795.
Maslach, C. (1982). Burnout: The cost of caring. Englewood Cliffs, NJ: Pren-tice-Hall.
Maslach, C. Jackson, S. E. & Leiter, M. P. (1996). MBI: The Maslach Burnout Inventory manual (3rd ed.). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
Maslach, C., & Jackson, S. (1986). Maslach burnout inventory.2nd ed. Palo Alto, a; consulting psychology press.
Maslach, C. & Leiter, M. P. (1997). The truth about burnout. San Francisco: Jossey Bass.
Maslach, C. (1998). “A multidimensional theory of burnout”. Inc . L.Copper (ED), Theories of organizational stress. PP: 68-85. Oxford, uk: oxford university Press.
Maslach, C., & Goldberg, J. (1998). Prevention of burnout: New perspectives. Applied and Preventive Psychology, 7, 63-74.
Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. In S. T. Fiske, D. L. Schacter, & C. Zahn-Waxler (Eds.), Annual Review of Psychology, 52, 397-422.
Meehan, H. L., Bull, S. J., Wood, D. M., & James, D. V. B. (2004).The overtraining syndrome: a multi contextual assessment. The sport psychologist, 18,154-171.
Melamed, S., Shirom, A., Toker, S., Berliner, S., & Shapira, I. (2006). Burn-out and risk of cardiovascular disease: Evidence, possible causal paths, and promising research directions. Psycho-logical Bulletin, 132(3), 327-353.
Niemi, M. B. (2009). Cure in the mind. Scientific American Mind, 42-49.
Orlick, T. (2008). Psyching for sport, mental training for athletes. Champaign, leisure press.
Petru Mihai Craiovan. (2014). Correlations between perfectionism, stress, psychopathological symptoms and burnout in the medical field. Procedia – Social and Behavioral Sciences 127. 529 – 533.
Pines, A. M. (1993). Burnout: An exis-tential perspective. In W. Schaufeli, C. Maslach, & T. Marek (Eds.), Profes-sional burnout: Developments in Theo-ry and Research (pp. 33-52). Washing-ton, DC: Taylor & Francis.
Raedeke, T.D. (1997). Is athlete burnout more than just stress? A sport commitment perspective. Journal of Sport & Exercise Psychology, 19, 396–417.
Raedeke, T. D., & Smith, A. L. (2001). Development and preliminary validation of an athlete burnout measure. Journal of Sport and Exercise Psychology,23, 281–306.
Salmela, J., Saneti Monfared, S., Mosayebi., & Bush, N. D. (2009). Mental skill profiles and expertise levels of elite Iranian athletes. Journal of sport psychology. 39, 361-373.
Schaufeli, W.B., & Enzmann, D. (1998). The burnout companion to study and practice: A critical analysis. Lon-don: Taylor & Francis.
Schaufeli, W.B., & Enzmann, D. (1998). The burnout companion to study and practice: A critical analysis. Lon-don: Taylor & Francis.
Schaufeli, W. B., & Buunk, B. P. (2003). Burnout: An overview of 25 years of research and theorizing. In M. J. Schabracq, J. A. M. Winnubst, & C. L. Cooper (Eds.), Handbook of work and health psychology. Chichester: Wiley.
Shaufeli, W. B., Leiter, M. P., & Maslach, C. (2009). Burnout: Thirty-five years of research and practice. Career Development International,14,204-220.
Shafran, R., & Mansell, W. (2001). Perfectionism and psychopathology: Areview of research and treatment. Clinical Psychology Review, 21, 879-906.
Shafran, R., Cooper, Z., & Fairburn, C.G. (2002). Clinical perfectionism: a cognitivebehavioural analysis. Behaviour Research and Therapy, 40, 773-791.
Smith, A. L., Gustafsson, H., & Hassmen, P. (2010). Peer motivational climate and burnout perceptions of ado-lescent athletes. Psychology of Sport and Exercise, 11, 453-460.
Smith, D. J. (2003). A framework for understanding the process leading to elite performance. Sports Medicine, 33, 1103-1126.
Smith, R. E. (1986). Toward a cogni-tive-affective model of athletic burnout. Journal of Sport Psychology, 8, 36-50.
Stoeber, J., Harris, R. A., & Moon, P. S. (2006). Perfectionism and the experience of pride, shame, and guilt: Comparing healthy perfectionists, unhealthy perfectionists, and non-perfectionists. Personality and Individual Differences, 41, 861-872.
Stoeber, J., Otto, K., Pescheck, E., Becker, C., & Stoll, C. (2007). Perfectionism and competitive anxiety in athletes: Differentiating striving for perfection and negative reactions to imperfection. Personality and Individual Differences, 42, 959–969.
Tashman, Lauren, (2005). “The Relationship Between Perfectionism and Burnout in Coaches” Electronic Theses, Treatises and Dissertations. Paper 1685.
Terry-Short, L. A., Owens, R. G., Slade, P. D., & Dewey, M. E. (1995). Positive and negative perfectionism. Personality and Individual Differences, 18, 663–668.
Toon W. Taris Ilona van Beek and Wilmar B. Schaufeli.(2010). Why do perfectionists have a higher burnout risk than others? The mediational effect of workaholism. Romanian Journal of Applied Psychology. Vol.12, No.1, 1-7.
Vealey, R., Udry, E., Zimmerman, V., & Soliday, J. (1992). Intrapersonal and situational predictors of coaching burn-out. Journal of Sport & Exercise Psy-chology, 14, 40-58.
Vealey, R. S., Armstrong, L., Comar, W., & Greenleaf, C. A. (1998). Influence of perceived coaching behaviors on burnout and competitive anxiety in female college athletes. Journal of Applied Sport Psychology, 10, 297-318.
Weinberg, R. S., & Gould, D. (2003). Foundations of sport and exercise psy-chology (3rd Ed.). Champaign, IL: Hu-man Kinetics.
Williams, J. M. (2006). Applied sport psychology; personal growth to peak performance, New York: McGraw-Hill.
Wu, S. Y. (2012). The relationship among perfectionism, perceived motivational climate and athlete burnout of junior high school athlete. Unpublished master thesis, Retrived from Chinese eThesis Database. URN: etd-0717112-121008.
Zinsser, N., Bunker, L., & Wiliams, J. M. (2000). Cognitive techniques for building confidence and enhancing performance. In: Williams, J. M. (Ed.), Applied sport psychology: Personal growth to peak performan (4th ed., pp. 284-311). Mountain View,CA: Mayfield.
- به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.