مبانی نظری و پیشینه پژوهشی ارتباط کمال گرایی خودمدار و جامعه مدار با واماندگی ورزشکاران مرد نخبه استان کرمان

حجم فایل
132 کیلوبایت
تعداد صفحه
64
تعداد بازدید
513 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری ارتباط کمال گرایی خودمدار و جامعه مدار با واماندگی ورزشکاران مرد نخبه استان کرمان» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

مقدمه

در اين فصل ابتدا به زمينه­هاي نظري اشاره مي­شود به­طوري كه چكيده­اي از مطالعات عميق و وسيع مرتبط با موضوع تحقيق كه در كتاب­ها، مقالات، تحقيقات وپايان نامه­ها آمده، ارائه مي­شود. در بخش زمينه­هاي نظري تحقيق به تعريف و توصيف مفاهيمي چون کمال­گرایی، کمال­گرایی خودمدار، کمال­گرایی جامعه­مدار، کمال­گرایی دیگرمدار، واماندگی، کاهش احساس موفقیت، خستگی جسمی- روانی، احساس بی­ارزشی، سپس به بررسي تحقيقات مربوط با موضوع كه در خارج و داخل كشور انجام شده پرداخته مي­شود و در پايان يك نتيجه­گيري كلي از فصل به عمل  مي­آيد.

 

2-2 تعاریف و مبانی نظری:

 

2-3 تعاریف واماندگی

مفهوم واماندگی اولین بار در سال (1970) توسط اسکافیلی توصیف شد و به یک  واکنش استرس­زای بین فردی در کار اشاره دارد (مسلچ، اسکافیلی و لیتر[1] ، 2001؛ اسکافیلی، لیتر و مسلچ ، 2009). این مفهوم در این زمینه از خدمات انسانی، مانند مراقبت­های بهداشتی، اجتماعی، روان­درمانی و آموزش مورد بررسی قرار گرفت. افرادی که دچار واماندگی هستند به شرح زیر می­باشند (مسلچ و لیتر، 1997ص23):

“من ناامید هستم”.

“من شور و شوقم را برای کاری که دوست داشته­ام، از دست داده­ام”.

“من احساس ضعف، پرکاری و به دام افتادگی دارم”.

مسلچ و جکسون (1986) معتقدند، واماندگی در میان ورزشکاران شایع است، علت اصلی واماندگی مشارکت در طول سال در یک ورزش خاص است. برای مربیان، والدین و ورزشکاران مهم است که به درک علایم و نشانه­های واماندگی بپردازند و به­طور موثر به این موضوع رسیدگی کنند. برای ورزشکاران، واماندگی به معنای خستگی جسمی، روانی و یا عاطفی است. ورزشکار احساس می­کندکه خسته یا تهی شده و به نظر می­رسد نیرویش به اتمام رسیده است. این بیشتر در ورزشکارانی که واقعاً تمرین می­کنند، رخ می­دهد “کسانی که کار می­کنند، وتمرینات سخت انجام می­دهند”. مسلچ و جکسون (1986) واماندگی را سندرمی روان­شناختی تعریف می­کنند که دارای سه بعد تحلیل عاطفی، مسخ شخصیت وکاهش حس انجام عملکرد است و بیشتر در افرادی اتفاق می­افتد که محرک­های استرس­زای زیادی را تجربه می­کنند، واماندگی یک اصطلاح روان­شناختی است که به خستگی طولانی مدت و کاهش علاقه در کار اشاره شده است.

برخی از محققان ورزشی واماندگی را به­عنوان یک مشکل جدی و بالقوه مشاهده کرده­اند و هرچند شواهد تجربی کمی در این زمینه وجود دارد، واماندگی در ورزش منجر به افزایش مشکلات، نوسانات خلقی، عملکرد ضعیف و نهایتاً ترک ورزش می­گردد. واماندگی ممکن است مخصوصاً به بازیکنان نخبه در ورزش مربوط باشدکه باید مقادیر فوق­العاده­ای از زمان و تلاش خود را برای رسیدن به موفقیت صرف کنند (کراسول و اکلوند، 2005). با این حال، با وجود تحقیقات در رابطه با واماندگی در ورزشکاران نوجوان و ورزشکاران دانشگاه (ویلی و همکاران، 1998)، تا همین اواخر تحقیقات کمی در واماندگی ورزشکاران نخبه بزرگسال صورت گرفته است (کراسول و اکلوند،2007). لونسدال[2]، هودچ[3] و رز[4] (2009) و ویلیامز[5] (2006) اعتقاد دارند، افرادی که دچار واماندگی می­شوند، گاه از فعالیت­هایی که قبلاً برای آن­ها لذت­بخش بوده است هم کناره­گیری می­کنند.

با این حال، روان­شناسان کاربردی، واماندگی را به­عنوان یک سندرم روانی تعریف کرده­اند که شامل خستگی هیجانی، احساس بدبینی و جدا شدن از کار و احساس ناکارآمدی و عدم موفقیت است (مسلچ و همکاران، 2001، ص399). رادک (1997) پیشنهاد کرد که واماندگی ورزشکار به­عنوان یک سندرم است که شامل خستگی عاطفی، جسمی، کاهش ارزش ورزش و احساس­کاهش موفقیت است. تعریف رادک به ورزشکار اجازه می­دهد تا در مواردی که ورزشکار از نشانه­های واماندگی رنج می­برد، مشارکت خود را در ورزش قطع نکند. به­علاوه، واماندگی این طور فرض نشده است که تنها ایجاد استرس مزمن کند (اسمیت، 1986). محققان حاضر در روان­شناسی ورزشی (کراسول و اکلوند، 2005) نظریه رادک را تحت عنوان واماندگی تایید کرده­اند.

برخی از محققان واماندگی را حاصل استرس مزمن و شدید می­دانند، از جمله این افراد کوکس[6] (2002) می­باشد، وی معتقد است واماندگی، نوعی پاسخ فرد به استرس­های مزمن و مداوم است. براساس الگوی شناختی- عاطفی اسمیت، زمانی که بازیکن به این نتیجه  می­رسد که درخواست­های عوامل محیطی بیشتر از توانایی­اش است و چنین تصور می­کند که نمی­تواند با استر­س­های حاصل از این درخواست­ها مقابله کند، عملکرد شناختی و فیزیولوژیکی او مختل می­شود و در نهایت اینکه بازیکن برای کاهش استرس خود، از ورزش کناره­گیری می­کند. میهان[7] ، بول[8] ، وود[9] و جیمز[10] (2004) و کارور[11]، اسچیر[12] و وینتراب[13] (1989) هم معتقدند که راهبردهای مقابله­ای نامناسب ورزشکاران از عوامل بسیار مهم بروز واماندگی در ورزش هستند.

با این حال، به عقیده کوکس (2002)، واماندگی ورزشکار، سندرم بسیار قابل پیشگیری است که در ورزش مدرن روز رخ می­دهد. واماندگی که توسط روان­شناسان ورزشی به­عنوان “خستگی­ جسمانی / عاطفی، کاهش ارزش ورزش، و کاهش موفقیت­های ورزشی” تعریف شده است، این یک موضوع مهم در ورزش است، چرا که تصور می­شود به رها کردن ورزش کمک می­کند. از طرف دیگر، کراسول و اکلوند (2003) معتقدند که برخی از علایم، مانند افسردگی به طور مستقل از واماندگی می­تواند رخ دهد. در ادامه، کرسول و اکلاند (2003) یک راهنمای پزشکی برای سندرم واماندگی ارائه کردند. در این راهنمای پزشکی به چندین علامت اولیه اشاره شده است، این علایم اولیه به این منظور ارائه شدند که یک ورزشکار ممکن است در معرض خطر احساس واماندگی باشد، حال آن­که این علایم نشان می­دهند که ورزشکار در واقع واماندگی را تجربه می­کند.

آندریو و همکاران (2010) در زمینه نشانه­های واماندگی، عقیده دارند که خستگی روحی و جسمی به خاطر عدم موفقیت یا افت عملکرد ورزشی است. وی در ادامه    می­افزاید: شاید ورزشکاران وامانده در ابتدا از ورزش لذت می­بردند و از نظر احساسی روی آن سرمایه­گذاری کرده­اند، اما در نهایت به دلیل فشارهای روانی دچار نارضایتی می­شوند. هیل تأکید می­کند: کمال­گرایی می­تواند محرک خوبی برای ورزشکاران باشد، اما اثرات منفی را هم برای آن­هایی که خوب پیش نمی­روند، خواهد داشت. برای مثال تعداد گزارش­های مشکلات روانی ورزشکارانی که خود را کمال­گرا توصیف می­کنند، کم نیست. ورزش باید یک تجربه مثبت برای همه ورزشکاران باشد. می­توان از ورزش به­عنوان ابزاری برای افزایش مهارت­های زندگی، بالا بردن اعتماد به نفس و بهبود روابط با دیگران استفاده کرد، اما در عین حال می­تواند منجر به نارضایتی از خود و تضعیف قدرت تصمیم­گیری شود. همه اینها مربوط به محیطی است که پیرامون ورزش خلق می­شود. نیمی[14] (2009) نیز در مورد فرآیند هدف­گزینی ورزشکاران نشان داد، بازیکنانی که بر­اساس ویژگی کمال­گرایانۀ خودشان، اهدافی سخت برای خود انتخاب می­کنند به تلاش افراطی و در نتیجه، بیش­تمرینی وادار می­شوند. در­عین­حال،         بیش­تمرینی رفتار نابهنجاری است که ممکن است منجر به واماندگی و درماندگی بازیکنان در ورزش شود.

 

فهرست منابع

ابوالقاسمی، عباس؛ کیامرثی، آذر و اسکندری، پرناز (1389). بررسی ارتباط کمال­گرایی، تکلیف­گرایی و اضطراب رقابتی با عملکرد ورزشی در تکواندوکاران. مجله رفتار حرکتی و روان­شناسی ورزش.278-267: 4،1389.

احمدي­طهور، محسن. جعفري، عيسي. كرمي نيا، رضا . اخوان، حميد (1389).  بررسي ارتباط كمال گرايي مثبت و منفي و تيپ شخصيتي D با سلامت عمومي سالمندان مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني همدان دوره هفدهم، شماره 3، پائيز1389، شماره مسلسل 57.

اليس، آلبرت (1383). زندگي عاقلانه، ترجمه مهرداد فيروزبخت، تهران، رشد.

الیس، آلبرت (1383). روان­شناسی عمومی، مثبت اندیشی. روان­شناسی شناختی. بازسازی ذهنی.روان­شناسی اجتماعی.

بشارت، محمدعلی (١٣٨٣ ). بررسی رابطه کمال­گرایی و موفقیت ورزشی. نشریه حرکت، شماره 23، ص ص: 51-65.

بشارت، محمدعلی (1386). ساخت و اعتباریابی مقیاس کمال­گرایی پندبعدی تهران. پژوهش­های روان­شناسی. دوره 10، شماره 1و2.

بشارت، محمد­علی وحسینی، سیده­اسماء (1390). کمال­گرایی و اضطراب رقابتی در ورزشکاران فدراسیون ورزشی تهران. طرح پژوهشی با اعتبار معاونت پژوهشی دانشگاه تهران.

بشارت، محمد­علی، نادعلی، حسین، زبردست، عذرا و صالحی، مریم (1393). کمال­گرایی و سبک­های مقابله با تندیگی. روان­شناسی تحولی » پاییز 1387 – شماره 17

بشارت، محمدعلي؛ جوشن­لو، محسن و ميرزماني، سيدمحمود (1386). رابطة سبك­هاي دلبستگي و كمال­گرايي. دو ماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد، سال چهاردهم، دوره جدید، شماره 25.

توتونچی، مریم؛ سامانی، سیامک و زندی­قشقایی، کرامت­اله (1391). نقش واسطه­گری خودپنداره برای کما ل­گرایی و سلامت روان در نوجوانان شهر شیراز. مجله دانشگاه علوم پزشکي فسا، سال دوم، شماره 3.

جعفری، اصغر؛ پاکدامن، شهلا؛ فتح آبادی، جلیل و واعظ موسوی، سید­محمد­کاظم (1391). رابطه کمال­گرایی و راهبردهای مقابله با استرس با واماندگی در ورزشکاران فوتبال. رفتار حرکتی، شماره11، صص162-147.

حسيني­جعفرآبادي، سيداحمد (1391). بررسي ميزان شيوع اسيب­هاي جسماني در ورزشكاران نخبه واترپلو. پایان­نامه کارشناسی ارشد.المپیک، سال هجدهم، شماره 4.

حسيني، سيد­عدنان (1389). بررسي رابطه بين ابعاد كمال گرايي (خويشتن­مدار،ديگرمدار وجامعه­مدار) با ترس از موفقيت و انگيزش پيشرفت تحصيل. پايان نامه كارشناسي ارشد دانشگاه علامه طباطبايي.

خسروی، زهرا؛ علیزاده، ابراهیم (1388). کمال­گرایی؛ سلامت یا بیماری؟ نشر علم. تهران. چاپ اول، صفحه۲۱۶.

داوری، مژده؛ لواسانی، مسعود و اژه­ای، جواد (1391). رابطۀ بین کمال­گرایی و خودکارآمدي تحصیلی با اهداف پیشرفت دانش­آموزان. مجلۀ روان­شناسی 63، سال شانزدهم، شمارة 3.

رمضان­زاده، حسام؛ عرب­نرمی، بتول و اقبالی هشجین، بهشته (1391). بررسی ارتباط بین ابعاد کمال­گرایی و خودکارآمدی در دانشجویان دخترشرکت­کننده در کلاس­های ایروبیک و سایر دانشجویان. مطالعات روان­شناسی ورزشی. شماره 4، صص 87-69.

سان، محمدعلی؛ فهیمی، حسن؛ جعفری، رفعت و ظهوری، زهرا (1391). ارتباط بین فعالیت فیزیکی و اجزای آن با واماندگی در اعضای هیئت علمی دانشگاه درگز. روان­شناسی رفتاری- اجتماعی. شماره46، ص­ص4294-4291.

سلطانيان، محمد­علي و امين بيدختي، علي­اكبر (1388).  بررسي نقش ورزش بر فرسودگي شغلي كارمندان. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي سمنان- جلد 10 ، شماره 4 (پياپي 32 ).

شفیع­آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا (1392)، مترجم ندارد. مرکز نشر دانشگاهی، ويرايش اول، چاپ نوزدهم.

شفيع­آبادي، عباس و ناصري، غلامرضا (1365)، نظريه­هاي مشاوره و روان درماني، تهران، مركز نشر دانشگاهي.

شولتز، دوآن (1385). روان­شناسی کمال. مترجم: گیتی خوشدل. تهران، پیکان.

شولتز، دوآن و شولتز، الن (1384). نظریه­های شخصیت. ترجمه سید یحیی محمدی. تهران ویرایش.

شه­بخش، افشین و عزیزی، محسن (1393) بررسی و مقایسه رابطه بین ابعادکمال­گرایی، حمایت اجتماعی با فرسودگی تحصیلی در دانشجویان با سطوح بالا و پایین فرسودگی تحصیلی دانشگاه علامه طباطبایی“. پایان نامه کارشناسی ارشد، زمان انتشار ۱۳۹۳-۰۲-۰۳ 13:08.

شیخ، محمود؛ باقرزاده، فضل­الله و بلوری­زاده، پدیده (1381). بررسی رابطه بین سابقه ورزشی و تحلیل رفتگی دوندگان سرعت و استقامت بانوان تهران.  نشریه حرکت، دوره ۱۲، شماره36.

شیخی، محسن؛ فتح­آبادی، جلیل؛ حیدری، محمود (1391). ارتباط اضطراب، خودکارآمدی و کمال­گرایی با اهمال کاری در تدوین پایان نامه. روان­شناسی تحولی، سال نهم، شماره 35. ص­ص 283 تا 296.

صدیقی، زهرا؛ کشاورز، سعید؛ حاجی­زاده، راضیه و دیداری، جاوید (1391). تأثیر جنسیت و سطح رقابتی بر واماندگی ورزشکاران در رشته­های انفرادی. مطالعات روان­شناسی ورزشی. شماره 2، ص­ص 52-39.

عبدخدایی، محمد­سعید؛ مهرام، بهروز و ایزانلو، زهرا (1390). بررسی رابطه بین کمال­گرایی و اضطراب پنهان در دانشجویان دانشگاه آزاد واحد شیروان. پژوهشهای روان­شناسی بالینی و مشاوره دانشگاه فردوسی مشهد، سال اول، شماره 1.

عربی­آیسک، رسول؛ کشتی­دار، محمد؛ افضل پور، محمد اسماعیل؛ خوشبختی، جعفر و رحیمی، محمد (1389). آسیب­دیدگی شدید ورزشی، انگیزش و واماندگی: پیش­بینی واماندگی ورزشکاران زبده هندبال آسیب دیده با توجه به کارکرد تئوری انگیزش خودمختاری. رشد و یادگیری حرکتی- ورزشی، شماره 4 ص ص : 44-25.

عزیزی، سارا و نیک­بخش، رضا(1391). رابطه کمال­گرایی و واماندگی در ورزشکاران نخبه دارای معلولیت جسمانی-حرکتی.  روان­شناسی تحولی: روان­شناسان ایرانی. سال نهم. شماره 34.

غلاميان، جواد؛ گلزار، سميه؛ حسيني، سيده مهسا و طالب­پور، مهدي (1388). بررسي فرسودگي ناشي از قضاوت در داوران ملي و بين المللي فوتبال ايران و رابطة آن با ميزان استرس. مديريت ورزشی ‐ شمارة ۱ صص: ۱۵۷-۱۴۱.

کاظمی، سیده­فاطمه؛ کریمی، یوسف؛ دلاور، علی و بشارت، محمدعلی (1391). مقايسه ابعاد كمال­گرايي (خودمدار، ديگرمدار و جامعه­مدار) و مكان كنترل در ميان دانشجويان با اضطراب امتحان بالا و دانشجويان عادي دانشگاه علامه طباطبايي. فرهنگ مشاوره و روان درمانی. فصلنامه سال سوم، شماره 9.

کشتی­دار، محمد؛ جهانگیری، محمد و بهزادنیا، بهزاد (1390). رابطه کمال­گرایی ورزشی با نیم رخ حالات خلقی بازیکنان نخبه تنیس روی میز در قبل و بعد از رقابت. رفتار حرکتی و روان­شناسی ورزشی. شماره8، صص 100-87 .

محرم زاده، مهرداد؛ طلایی، رضا؛ نقوی، لیلا و دهقانی، ماهرخ (1388). بررسی و مقایسه ویژگی­های کمال­گرایی و پرخاشگری بازیکنان پست­های مختلف فوتبال لیگ دسته دو کشوری. فصلنامه علوم ورزشی. سال اول. شماره دوم.

محرم زاده، مهرداد؛ كاشف، ميرمحمد و افروزه، محمد صادق (1387). انگيزش، رضايت­مندي و تحليل­رفتگي داوطلبان در ورزش. مديريت ورزشي، شمارة 1 ص ص : 65-51.

محمدزاده، حسن؛ سيدابراهيمی، سمکو و سامی، سعدی (1390). بررسی رابطه کمال­گرایی، استرس و واماندگی در بین مربیان شنای زن و مرد. رشد و يادگيری حرکتی _ ورزشی، شمارة 9  ص ص : 139-129.

مکاری، س. (1386). مطالعه ارتباط بین تحلیل رفتگی، عوامل انگیزشی و عملکرد تیمی در بازیکنان    حرفه­ای والیبال، رویکرد انگیزش خود تصمیمی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ارومیه.

مگیل، ریچارد (1386). یادگیری حرکتی مفاهیم و کاربرد، ترجمه: واعظ موسوی، شجاعی. انتشارات بامداد کتاب. چاپ اول.

ملکیان بهابادی، محسن. محسنی زنوزی، هاشم و کشاورز، محسن (1388 ). کمال­گرایی و عزت نفس در نخبگان علمی، ورزشی و افراد غیر نخبه در شهر تهران. دانش و پژوهش در روان­شناسی کاربردی دانشگاه آزاد واحد خوراسگان( اصفهان )، شماره41، صص 147-127.

مهرابي­زاده هنرمند، مهناز، وردي، مينا.( 1382 ). كمال گرايي مثبت،كمال گرايي منفی . اهواز:رسش.

موفق، خليل ( 1375 ). هنجاريابي منبع كنترل دروني و بيروني دانش آموزان شهر مشهد. پايان­نامه كارشناسي ارشد دانشگاه علامه طباطبايي.

نیکوئی، فاطمه (1390). کمال­گرایی و ترس از ارزیابی دیگران در تبیین اضطراب اجتماعی. روان­شناسی گرایش بالینی، دانشگاه پیام نور محلات.

وردی، فریدون (1378). ویژگی‌های تحول سیاسی، کتاب بیم‌ها و امیدها، انتشارات همشهری تهران.

هاديان، پريسا و پورسلطاني زرندي، حسين (1390). ارتباط بين ادراک از سبک رهبري مربيان با تحليل رفتگي ورزشکاران ليگ برتر دو و ميداني ايران. ششمین همایش ملی دانشجویان تربیت بدنی و علوم ورزشی ایران.

یاوری، یوسف؛ اسماعیلی، محمدرضا و رضایی، جواد (1391). ارتباط بین واماندگی، انگیزش و عملکرد تیمی بازیکنان حرفه ای هندبال، پژوهش های مدیریت ورزشی و علوم حرکتی. 2(4). 110-97.

Adler, A. (1956). The neurotic disposition. In H. L. Ansbacher, & R. R. Ansbacher (Eds.),The individual psychology of Alfred Adler(pp. 239–262). New York: Harper.

Adler, A. (1973). Superiority and social interest: A collection of later writings. New York: Viking Press.

Appleton, P. R., Hall, H. K., & Hill, A. P. (2009). Relations between multidimensional perfectionism and burnout in junior-elite male athletes. Psychology of Sport and Exercise, 10, 457–465.

Appleton P. R., & Hill, A. P. (2012). Perfectionism and athlete burnout in junior elite athletes: The mediating role of motivation regulations. Journal of Clinical Sport Psychology, 6(2), 129-145.

Andrew P. Hill , Howard K. Hall, Paul R. Appleton, Stephen A. Kozub(2008). Perfectionism and burnout in junior elite soccer players: The mediating influence of unconditional self-acceptance Psychology of Sport and Exercise 9 (2008) 630–644.

Andrew P. Hill and Howard K. Hall, York St. john university. Paul R. Appleton and jemma j. Murray, university of Bedfordshire(2010). Perfectionism and burnout in canoe polo and kayak slalom athletes: : the mediating influence of validation and Growth-Seeking.the psychologist, 2010, 24, 16-34.

Burns, D. (1980). The perfectionists script for self-defeat. Psychology Today,   34–51.

Chen, L. H., Kee, Y. H. Y., & Tsai, Y. M. (2008). Relation of perfectionism with athletes’ burnout: Further examination. Perceptual and Motor Skills, 106(3), 811-820.

Childs, J. H., & Stoeber, J. (2012). Do you want me to be perfect? Two longitudinal studies onsocially prescribed perfectionism, stress and burnout in the workplace. Work & Stress, 26(4),347-364. doi: 10.1080/02678373.2012.737547.

Coakley, J. (1992). Burnout among adolescent athletes: A personal failure or social problem? Sociology of sport journal, 9, 271-285.

Cox, R.H. (1994). Sport psychology: Concepts and applications (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.

Cox, R. H. (2002). Sport Psychology: Concepts and Applications (5th ed). Boston: McGraw Hill.

Cresswell, S. L. & Eklund, R. C. (2003). The athlete burnout syndrome: A practitioner’s guide. The New Zealand Journal of Sports Medicine, 31, 4-9.

Cresswell, S.L., &Eklund, R.C. (2005). Changes in athlete burnout and motivation over a 12-week league tournament. Medicine and Science in Sports and Exercise, 37, 1957–1966.

Cresswell, S. L. & Eklund, R. C. (2006a). Athlete burnout: Conceptual confusion, current research, and future research directions. In S. Hanton & S. D. Mellalieu (Eds.), Literature reviews in sport psychology (pp. 91–126). New York: Nova Science.

Cresswell, S. L., & Eklund, R. C. (2006b). The convergent and divergent validity of burnout measures in sport: A multitrait– multimethod analysis.

Cresswell, S. L., & Eklund, R. C. (2006c) Changes in athlete burnout over a thirty-week “rugby year”. Journal of Science and Medicine in Sport, 9, 125-134.

Cresswell, S. L., & Eklund, R. C. (2006d). Changes in athlete burnout over a thirty-week ‘‘rugby year’’. Journal of Science and Medicine in Sport, 9, 125-134.

Cresswell, S., & Eklund, R. (2007). Athlete burnout and immune function. New Zealand Journal of Sports Medicine, 34, 5–11.

Durband-Bush, N., Salemla, J. H., Green-Demers, I. (2001). The Ottawa Mental Skills Assessment Tool (OM-SAT-3).  The Sport Psychologist, 15, 1-19.

Ellis,A. A.(1962).Reason and emotion in psychotherapy. New York: Lyle Stuart.

Ellis, A, )1970 .(Rational- Emotive Therapy, In Four psychotherapies, edited by R. Corsini, PP. Istasca, III: peacock.

Ellis, A, )1973 .(Humanistic psychothrapy, The rational – emotive approach, new york: crown and MC Grww- Hill.

Fender, L. K. (1989). Athlete burnout: Potential for research and intervention strategies. The Sport Psychologist, 3, 63-71.

Flett, G.L., Hewitt, P.L., Garshowitz, M. and Martin, T.R., )1997(. Personality, negative social interactions, and depressive symptoms. Canadian Journal of Behavioral Science 29, pp. 28–37.

Flett, G. L., Besser, A., Davis, R. A., & Hewitt, P. L. (2003). Dimensions of perfectionism, unconditional self-acceptance, and burnout. Journal of Rational-Emotive and Cognitive-Behavior Therapy, 21, 119–138

Flett, G. L., & Hewitt, P. L. (2005). The perils of perfectionism in sports and exercise. Current Directions in Psychological Science, 14, 14-18.

Flett, G. L., & Hewitt. P. L. (2006). Positive versus negative perfectionism in psychopathology: a comment on Slade and Owen’s dual process model.

Flett, G. L. & Hewitt, P. L. (2009). Perfectionism and depression from a contemporary and historical perspective (pp 425-428). In R. Ingram (Ed). International Encyclopedia of Depression.New York: Springer Publishing Company

Freudebberger, H. J., & Richelson, G. (1980).  Burn-out: The High Cost of High Achievement. New York: Anchor Press.Modification, 30, 472–495.

Frost, R. O., & Henderson, J. (1991). Perfectionism and reactions to athletic competition. Journal of Sport and Exercise Psychology, 13, 323-335.

Freud, S. (1975). Letters of Freud . New York: Basic Books.

Freud, S. (1985). The complete letters of Sigmund Freud . Cambridge: Harvard University Press.

Fox, K. R. (2000). Self-esteem, self-perceptions and exercise. International Journal of Sport Psychology, 31, 228-240.

Goodger, K., Lavallee, D., Gorely, T., & Harwood, C. (2006). Burnout in sport:understanding the process. In J. m Williams(Ed), applied sport psychology; personal growth to peak performance (pp. 541-564. New York: McGraw –Hill.

Gould, D., Udry, E., Tuffey, S., & Loehr, J. (1996). Burnout in competi-tive junior tennis players: I. A quantita-tive psychological assessment. The Sport Psychologist, 10, 322-340.

Gould, D., Dieffenbach, K., & moffett, A. (2002). Psychological characteristics and their development in Olympic champions. Journal of applied sport psychology. 14, 172-204.

Gould, D., Tuffey, S., Udry, E., & Loehr, J. (1996). Burnout in competitive junior tennis players: Quantitative analysis. Sport Psychologist, 10, 341-366.

Gould, D., & Dieffenbach, K. (2002). Overtraining, inderrecovery, and burn-out in sport. In M. Kellmann (Ed.), En-hancing Recovery: Preventing Under-performance in Athletes (pp. 25-35). Champaign, IL: Human Kinetics.

Gustafsson, H., Hassmen, P., kentta, G., & Johasson, M. (2008).A qualitative analysis of burnout in elite Swedish athletes.Psychology of sport and Exercise 9,800-816.

Gustafson, H. Skoog, T. Podlog, L. Lundqvist,C and Wagnsson, S (2012). Hope and athlete burnout: Stress and affect as mediators. Psychology of sport and exercise 14 (2013) 640- 49.

Hackney, A. C., Pearman, S. N., & Nowacki, J. M. (1990). Physiological profiles of overtrained andinfluence of validation and growth-seeking. Sport Psychologist, 24(Weinberg, R. S., & Gould, D).

Hall, H. K., Kerr, A. W., & Matthews, J. (1998). Precompetitive anxiety in sport: The contribution of achievement goals and perfectionism. Journal of Sport and Exercise Psychology, 20, 194–217.

Hamilton, L. (2003). Depression in dancers: Nobody’s perfect–but try to tell that to an overachiever. Dance Magazine, 77, 10, 50-53.

Harris, B. S. (2005). Coach and Athlete Burnout: The Role of Coaches’ Deci-sion-Making Style. Unpublished master thesis, West Virginia University.

Harris, P. W., Pepper, C.M.,& Maack.D.J. (2008). The relationship between maladaptive perfectionism and depressive symptoms: The mediating role of rumination. Personality and Individual Differences, 44 (1), 150–160.

Harris, B. S. & Smith, M. L. (2009). The influence of motivational climate and goal orientation on burnout: an ex-ploratory analysis among division i col-legiate student-athletes. Athletic Insight: The Online Journal of Sport Psycholo-gy, 11(2), 39-56.

Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1991). Perfectionism in the self and social contexts_Conceptualization,assessment, associationwith psychopathology; Journal of Personality and Social Psychology, 60,456-470.

Hill, A. P., Hall, H. K., Appleton, P. R., & Kozub, S. A. (2008). Perfectionism and burnout in juniorelite soccer players: The mediating influence of unconditional self-acceptance. Psychology of Sport and Exercise, 9, 630-644.

Hill, A.P., Hall, H, Appleton, P.R., & Howard .H (2009).Relations between multidimensional perfectionism and burn out in junior-elite maleathletes. Psychology and sport exercise, 10 (4), 457-465.

Hill, A. P., Hall, H. K., & Appleton, P. R. (2010). Perfectionism and athlete burnout in junior eliteathletes: The mediating role of coping tendencies. Anxiety, Stress & Coping, 23 (4), 415-30.

Hollender, M. H. (1978). Perfectionism: A neglected personality trait.Journal of Clinical Psychology, 39, 384.

Horney, K. (1950).Neurosis and human growth: the struggle toward self-realization. New York: Norton.

Huang، A. S. (2008). perfectionism، irrationality، and school adjustment among adolescents: the primacy of cognition the department of psychology New York St. John’s University. doctor of psychology.

Kelley, B. C., Eklund, R. C., & Ritter-Taylor, M. (1999). Stress and burnout collegiate tennis coaches. Journal of Sport and Exercise Psychology, 21, 113-130.

Koivula, N., Hassmen, P., & Fallby, J. (2002). Selfesteem and perfectionism in elite athletes: Effects of competitive anxiety and self-confidence. Personality and Individual Differences, 32, 865-875.

Lazarus, R. S. (2000). Cognitive-motivational-relational theory of emotion .In. Y. L. Hanin(Ed), Emotions in sport (pp,39-63).Champaign, IL, Human kinetics.

Lee, J., & Cremades, J. G. (2004). Performance, gender, and ath-letes’ burnout in NCAA Division II bas-ketball players. Paper presented at the Association for the Advancement of Ap-plied Sport Psychology Conference, Minneapolis, MN.

Lemyre, P-N., Roberts, G. C., & Stray-Gundersen, J. (2007). Motivation, over-training, and burnout: Can self-determination predict overtraining and burnout in elite athletes? European Journal of Sport Science, 7, 115-126.

Lemyre, P.N. Hall, H.K. & Roberts , G. C. (2007). “A social cognitive approach to burnout in athletes”. Scandinavian Journal of Medicine & Science (in Sports, Online Early Articles.

Lemyre, P. N., Hall, H. K., & Roberts, G. C. (2008). A social cognitive approach to burnout in elite athletes. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 18, 221-224.

Li, C.K. Wang,J (2013). Burnout and its relations with basic psychological needs and motivation among athletes: A systematic review and meta-analysis. Psychology of Sport and Exercise. Volume 14, Issue 5, Pages 692–700.

Linley, P. A., & Joseph, S. (2004). Positive psychology in practice. New Jersey, John Wiley & Sons, Inc, Hoboken.

Longbottom, J. L., Robert, G, J., Dimmock, J.A. (2010). An examination of perfectionism traits and physical activity motivation.Psychology of Sport and Exercise, Volume 11, Issue 6, November, Pages 574-581.

Lonsdale, C., Hodge, K., & Rose, E. (2009). Athlete burnout in elite sport: A self determination perspective. Journal of sports sciences, 27, 785-795.

Maslach, C. (1982).  Burnout: The cost of caring. Englewood Cliffs, NJ: Pren-tice-Hall.

Maslach, C. Jackson, S. E. & Leiter, M. P. (1996). MBI: The Maslach Burnout Inventory manual (3rd ed.). Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.

Maslach, C., & Jackson, S. (1986). Maslach burnout inventory.2nd ed. Palo Alto, a; consulting psychology press.

Maslach, C. & Leiter, M. P. (1997). The truth about burnout. San Francisco: Jossey Bass.

Maslach, C. (1998). “A multidimensional theory of burnout”. Inc . L.Copper (ED), Theories of organizational stress. PP: 68-85. Oxford, uk: oxford university Press.

Maslach, C., & Goldberg, J. (1998). Prevention of burnout: New perspectives. Applied and Preventive Psychology, 7, 63-74.

Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job burnout. In S. T. Fiske, D. L. Schacter, & C. Zahn-Waxler (Eds.), Annual Review of Psychology, 52, 397-422.

Meehan, H. L., Bull, S. J., Wood, D. M., & James, D. V. B. (2004).The overtraining syndrome: a multi contextual assessment. The sport psychologist, 18,154-171.

Melamed, S., Shirom, A., Toker, S., Berliner, S., & Shapira, I. (2006). Burn-out and risk of cardiovascular disease: Evidence, possible causal paths, and promising research directions. Psycho-logical Bulletin, 132(3), 327-353.

Niemi, M. B. (2009). Cure in the mind. Scientific American Mind, 42-49.

Orlick, T. (2008). Psyching for sport, mental training for athletes. Champaign, leisure press.

Petru Mihai Craiovan. (2014). Correlations between perfectionism, stress, psychopathological symptoms and burnout in the medical field. Procedia – Social and Behavioral Sciences 127. 529 – 533.

Pines, A. M. (1993). Burnout: An exis-tential perspective. In W. Schaufeli, C. Maslach, & T. Marek (Eds.),  Profes-sional burnout: Developments in Theo-ry and Research  (pp. 33-52). Washing-ton, DC: Taylor & Francis.

Raedeke, T.D. (1997). Is athlete burnout more than just stress? A sport commitment perspective. Journal of Sport & Exercise Psychology, 19, 396–417.

Raedeke, T. D., & Smith, A. L. (2001). Development and preliminary validation of an athlete burnout measure. Journal of Sport and Exercise Psychology,23, 281–306.

Salmela, J., Saneti Monfared, S., Mosayebi., & Bush, N. D. (2009). Mental skill profiles and expertise levels of elite Iranian athletes. Journal of sport psychology. 39, 361-373.

Schaufeli, W.B., & Enzmann, D. (1998). The burnout companion to study and practice: A critical analysis. Lon-don: Taylor & Francis.

Schaufeli, W.B., &  Enzmann, D. (1998). The burnout companion to study and practice: A critical analysis. Lon-don: Taylor & Francis.

Schaufeli, W. B., & Buunk, B. P. (2003). Burnout: An overview of 25 years of research and theorizing. In M. J. Schabracq, J. A. M. Winnubst, & C. L. Cooper (Eds.),  Handbook of work and health psychology. Chichester: Wiley.

Shaufeli, W. B., Leiter, M. P., & Maslach, C. (2009). Burnout: Thirty-five years of research and practice. Career Development International,14,204-220.

Shafran, R., & Mansell, W. (2001). Perfectionism and psychopathology: Areview of research and treatment. Clinical Psychology Review, 21, 879-906.

Shafran, R., Cooper, Z., & Fairburn, C.G. (2002). Clinical perfectionism: a cognitivebehavioural analysis. Behaviour Research and Therapy, 40, 773-791.

Smith, A. L., Gustafsson, H., & Hassmen, P. (2010). Peer motivational climate and burnout perceptions of ado-lescent athletes. Psychology of Sport and Exercise, 11, 453-460.

Smith,  D.  J.  (2003).  A  framework  for understanding  the  process  leading  to elite performance.  Sports Medicine, 33, 1103-1126.

Smith, R. E. (1986). Toward a cogni-tive-affective model of athletic burnout. Journal of Sport Psychology, 8, 36-50.

Stoeber, J., Harris, R. A., & Moon, P. S. (2006). Perfectionism and the experience of pride, shame, and guilt: Comparing healthy perfectionists, unhealthy perfectionists, and non-perfectionists. Personality and Individual Differences, 41, 861-872.

Stoeber, J., Otto, K., Pescheck, E., Becker, C., & Stoll, C. (2007). Perfectionism and competitive anxiety in athletes: Differentiating striving for perfection and negative reactions to imperfection. Personality and Individual Differences, 42, 959–969.

Tashman, Lauren, (2005). “The Relationship Between Perfectionism and Burnout in Coaches” Electronic Theses, Treatises and Dissertations. Paper 1685.

Terry-Short, L. A., Owens, R. G., Slade, P. D., & Dewey, M. E. (1995). Positive and negative perfectionism. Personality and Individual Differences, 18, 663–668.

Toon W. Taris Ilona van Beek and Wilmar B. Schaufeli.(2010). Why do perfectionists have a higher burnout risk than others? The mediational effect of workaholism. Romanian Journal of Applied Psychology. Vol.12, No.1, 1-7.

Vealey, R., Udry, E., Zimmerman, V., & Soliday, J. (1992). Intrapersonal and situational predictors of coaching burn-out. Journal of Sport & Exercise Psy-chology, 14, 40-58.

Vealey, R. S., Armstrong, L., Comar, W., & Greenleaf, C. A. (1998). Influence of perceived coaching behaviors on burnout and competitive anxiety in female college athletes. Journal of Applied Sport Psychology, 10, 297-318.

Weinberg, R. S., & Gould, D. (2003). Foundations of sport and exercise psy-chology (3rd Ed.). Champaign, IL: Hu-man Kinetics.

Williams, J. M. (2006). Applied sport psychology; personal growth to peak performance, New York: McGraw-Hill.

Wu, S. Y. (2012). The relationship among perfectionism, perceived motivational climate and athlete burnout of junior high school athlete. Unpublished master thesis, Retrived from Chinese eThesis Database. URN: etd-0717112-121008.

Zinsser, N., Bunker, L., & Wiliams, J. M. (2000). Cognitive techniques for building confidence and enhancing performance. In: Williams, J. M. (Ed.), Applied sport psychology: Personal growth to peak performan (4th ed., pp. 284-311). Mountain View,CA: Mayfield.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی ارتباط کمال گرایی خودمدار و جامعه مدار با واماندگی ورزشکاران مرد نخبه استان کرمان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *