با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی مطالبات معوق بانکی (رشته مدیریت)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.
فهرست محتوا
فهرست محتوا
2-9-ادبیات مطالبات غیر جاری. 34
2-10- عوامل مؤثر بر پیدایش مطالبات غیر جاری. 39
2-10-3-کاهش دفعات گردش مطالبات و افزایش دوره وصول مطالبات.. 40
2-10-4-کاهش رتبه بانکها در رتبهبندیهای داخلی و بینالمللی. 41
2-10-5-کاهش ارزش زمانی پول. 41
2-10-6-اتلاف وقت و منابع واحدهای ذیربط بانک… 41
2-10-8-تأثیرات منفی ناشی از عملکرد بانکها در جامعه. 42
2-10-9-ایجاد اختلال در گردش وجوه نقد. 42
2-10-10-افزایش ریسک اعتباری. 42
2-10- عوامل مؤثر در افزایش مطالبات غیر جاری. 43
2-10-2-رعایت نکردن دقت لازم در خصوص وضعیت مالی واعتباری ضامن یا ضامن ها 44
2-10-3-فقدان بانک اطلاعاتی اعتباری در سطح شبکه بانکی کشور. 44
2-10-4-شرط قائل شدن غیرواقعی وصوری در قراردادهای بانکی موضوع اعطای تسهیلات.. 45
2-10-6-اعمال نکردن صحیح وبهموقع دستور العمل اجرایی مطالبات معوق. 45
2-11- طبقه بندي بدهي هاي سيستم بانكي به تفكيك دريافت كنندگان اعتبارات.. 46
2-11-1- سو ءاستفاده كنندگان. 46
2-11-2- شركت هاي دولتي يا خصوصي. 47
2-11-3-تکلیفی ها و « افراد خاص» 48
2-11-4- توليد كنندگان بخش خصوصي. 48
2-12-مطالبات معوق بانکها: عوامل، مولفه ها و راهکارها 49
2-13- عوامل ايجاد مطالبات معوق. 50
2-13-1- عوامل درون سازماني. 51
2-13-1-1-عدم وجود سيستم مناسب ارزيابي و اعتبارسنجي. 51
2-13-1-2-ضعف كيفي فرآيند و مراحل بررسي تسهيلات.. 52
2-13-1-3-عدم نظارت كافي در نحوه مصرف تسهيلات.. 52
2-13-1-4-عدم مديريت مؤثر بر اقلام دارايي ها 52
2-13-2- عوامل برون سازماني. 53
2-13-3- عوامل مؤثر در عدم تحقق اهداف ارائه تسهیلات وبروز مشکلات در وصول مطالبات.. 53
2-13-4-علل وعوامل مطالبات معوق در جهان. 54
2-13-5-علل وعوامل مطالبات معوق در کشور. 55
2-14- اثرات سوء افزایش مطالبات معوق بر سیستم بانکی. 55
2-15-پیشنهاداتی بهمنظور کاهش یا جلوگیری از ایجاد و توسعه مطالبات معوق. 56
2-16-2-پیشنهادات در راستای مکانیزاسیون. 57
2-17-مطالبات معوق وبدهی دولت به بانکها یا بدهی بانکها به دولت.. 58
2-18-آمار مطالبات معوق وسرسید گذشته. 58
2-20-تجربه شکست بانکهای دنیا از معوقات.. 59
2-21-استانداردهای بینالمللی برای شناسایی مطالبات معوق. 60
2-22-آثار مطالبات معوق بانکها دردوسطح بانکها وکشور. 61
2-22-1-آثار مطالبات معوق بانکها در سطح بانکها 61
2-22-2-آثار مطالبات معوق در سطح کشور. 62
2-24- پیشینه و سوابق تحقیق. 63
2-24-1-تحقیقات صورت گرفته در داخل کشور. 65
2-24-2-تحقیقات صورت گرفته در خارج از کشور 68
ادبیات مطالبات غیر جاری
مطالبات (وامهای) غیر جاری ترجمه عبارت ([1]NPL) است و تعریف آن به این شرح است:
1-پرداخت کامل اصلوفرع آن دیگر پیشبینی نمیشود.
2- پرداخت اصلوفرع آن 90 روز یا بیشتر به تعویق افتاده است.
3- تاریخ سررسید آن گذشته و پرداخت بهطور کامل انجامنشده است (هاو،2004)[2]
مسئله NPL در چند دهه اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است معلول مستقیم حجم بالای NPL در سیستم بانکی، ناتوانی و شکست بانک است. تعداد زیادی از محققان که در مورد علت شکست بانکها تحقیق نمودهاند، دریافتند که کیفیت دارایی یک عامل پیشبینی کننده بااهمیت برای شکست و ناتوانی در پرداختها است زیرا نهادهای بانکی ضعیف همیشه قبل از شکست حجم زیادی NPL دارند (درمیرگو،1997)[3] (بار، 1994)[4].
کیفیت در هر کسبوکار هدف اصلی است هرچند در حوزههای مختلف کاری تفاوتهای چشمگیر در مفهوم کاربرد و جایگاه این مقوله وجود دارد لیکن کمتر مقولهای یافت میشود که چنین فراگیر توجه دستاندرکاران مشاغل را به خود مشغول کند و برای ارزیابی میزان پیشرفت و موفقیت حرفهای به شاخص عمومی تبدیل شود.
بهندرت موضوع کاری پیدا میشود که بین مهندسان، مدیران، تولیدکنندگان و فروشندگان و دیگر صنوف بدین حد دارای اهمیت باشد به همین دلیل همگان بهطور مستمر در جستجوی روشهای مؤثر برای افزایش و ارتقای کیفیت محصولات و خدمات خود هستند و هرازگاهی روش جدید یافت میشود که خلق کیفیت برتر را در حل مشکلات کیفی نوید میدهد.
با توجه به اهمیت زیاد مفهوم کیفیت در عملیات بانک نیز موفقیت و بهرهوری مستلزم مدیریت صحیح و منطقی مصارف و منابع بانک و در این مورد بخصوص ارتقاء و بهبود کیفیت عملیات بانک از طریق پرداختن به علل ایجاد و آثاری که مطالبات غیر جاری میتواند بر فعالیت گرفتار بانک داشته باشد و همچنین راهکارهایی که کمک به رفع این معضل سیستمیاند هدف اصلی است.
در مورد تعریف NPL درواقع هیچ استاندارد جهانی در سطح عملی وجود ندارد ازنظر سیستم طبقهبندی حوزه، محتویات و مفاد تنوع زیادی وجود دارد برای مثال در ایالاتمتحده آمریکا بانکهای فدرال ملزم به استفاده از نظام طبقهبندی وامها به پنج طبقه هستند که این نظام منطبق با استانداردهای کمیته بال است و این پنج طبقه عبارتاند از:
1-جاری: وامهایی که پرداخت آنها انجام میشود.
2- خاص: وام به مؤسساتی که ممکن است درگیر مجموعهای از مشکلات شده باشند مثلاً به خاطر زیآنهای مداوم در کسبوکار.
3- زیر استاندارد: وامهایی که از تاریخ سررسید و پرداخت آنها بیشتر از 3 ماه گذشته باشد البته این نوع وامها دردسر زیادی ندارند بانکها معمولاً برای آن بخش از وامهای این طبقه که وثیقه ندارند 10% ذخیره در نظر میگیرند.
4- مشکوک الوصول: نسبت به پرداخت کامل بدهیهای معوق و تصفیه نشده، اطمینان وجود ندارد و حسابداران پیشنهاد میکنند که بهعنوان هزینه ثبت شوند ولی هنوز مقدار دقیق آنها را نمیتوان برآورد کرد ازاینرو بانکها 50% ذخیره برای وامهای مشکوک الوصول در نظر میگیرند.
5- زیان واقعی و زیان (غیرقابلبازگشت، سوخت شده): آن دسته از بدهیهای معوق و تصفیه نشده که غیرقابل الوصول بهحساب میآیند معمولاً وام به شرکتهایی که تحت قانون ورشکستگی درخواست حمایت قانونی دارند در این طبقه قرار میگیرند بانکها 100% ذخیره برای این نوع وامها در نظر میگیرند.
NPL طبق این دستهبندی در سهطبقه آخر قرار دارند که متناسب با درجه دشواری و دردسریهای آن متمایزتر از بقیه هستند (هاو،2004).
منابع و مآخذ
- 1-احمدیان، اعظم و داوودی، آزاده. (1391)، اثر نظارت بانکي بر کاهش مطالبات معوق، حسابداري مديريت، دوره 5، شماره 12، صص 127-117.
- 2-اشراف زاده ،حمید رضا ،مهرگان ،نادر (1389) اقتصاد سنجی پانل دیتا ،موسسه تحقیقات تعاون دانشگاه تهران
- 3-اصول 25 گانه برای نظارت بانکی مؤثر مدیریت کل نظارت بر بانکها وموسسات اعتباری اداره مطالعات ومقررات بانکی ، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
- 4-امینی، علیرضا؛ حقیقت،علی؛ همتی،فاطمه. (1389)، بررسی و تحليل مطالبات معوق شبکه بانکی استان قزوين (چالشها و راهکارها)، مجله اقتصادی، سال 10، شماره 9 و 10، صص 86-71.
- 5-آیین نامه « تسهیلات وتعهدات اشخاص مرتبط» مصوب یکهزار ویکصد وهجدهمین جلسه مورخ 27/07/1389 شورای پول واعتبار
- 6-آئین نامه فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره) تحت عنوان آیین نامه تسهیلات اعطای بانکی مصوب هیات وزیران مورخ 14/10/1362 اصلاحی مورخ 30/5/1381
- 7-باقری ،مهرداد ،نجفی ،بهاء الدین (1380) بررسی عوامل مؤثر بر عدم بازپرداخت اعتبارات کشاورزی ،دانشگاه شیراز ،مجموعه مقالات همایش تأمین متلی کشاورزی.
- 8-بدری ،احمد (1389) اقتصاد سنجی مالی ،انتشارات نص، چاپ اول ،جلد اول
- 9-برهانی ،حمید (1389) مجموعه مقالات سمینار بانکداری ، انتشارات موسسه عالی بانکداری .
- 10-بهمنی ،محمود(1386) مجموعه مقالات هیجدهمین سمینار بانکداری ،انتشارات موسسه عالی بانکداری
- 11-پادگانه ،یوسف (1385) ریسک و مدیریت ریسک در سازمآنهای پولی ومالی ،فصلنامه بانک شماره 39
- 12-پهلوان زاده ،مسعود مروری بر رویکردهای جدید نسبت کفایت سرمایه در بانکها (بر اساس بیانیه دوم کمیته مقررات ونظارت بانکی بازل) مجله روند سال هفدهم –شماره های 52 و53 بهار وتابستان 1386.
- 13-پوستین چی ، مجتبی؛ ” تأثیر رقابت در صنعت بانکداری بر مطالبات معوق بانکها” مجله اقتصادی، شماره های 7 و 8 ، 1392
- 14-حافظ نیا،محمدرضا (1383) مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی ،تهران انتشارات سمت.
- 15-حسن زاده، علی؛ حبیبی، پیمان؛ ” کالبد شکافی مطالبات معوق و راههای پیشگیری آن در سیستم بانکی کشور” تازه های اقتصاد، شماره 130، سال هشتم، 1389
- 16-حيدري، هادي، زواريان، زهرا، نوربخش، ايمان (1390)، بررسي اثر شاخص هاي کلان اقتصادي بر مطالبات معوق بانکها، پول و اقتصاد، دوره 2، شماره 4 ، صص 219-191.
- 17-خلیلی شوررینی ،سیاوش (1376) روشهای تحقیق در علوم انسانی ،انتشارات یادواره کتاب
- 18-دستورالعمل طبقه بندی داراییهای مؤسسات اعتباری ،مصوب یکهزار وهفتاد وچهارمین جلسه شورای پول واعتبار مورخ 9/10/1385
- 19-ذوالنوریان، مهدی. (1390)، آسیبشناسی علل و عوامل ایجاد و افزایش مطالبات معوق بانکها، بانک واقتصاد، شماره 113، صص 46-42.
- 20-راعی ،رضا ،سعیدی ،علی (1387) مبانی مهندسی مالی و مدیریت ریسک سازمان مطالعه وتدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها دانشگاه تهران :دانشکده مدیریت
- 21-رحمانی ،علی ،حیدری ،علی (1386) بررسی رابطه نسبت کفایت سرمایه با متغیرهای مالی در سیستم بانکی ،فصلنامه پیام مدیریت شماره 21 و22 زمستان 1385 ،بهار 1386
- 22-رستمیان ، فروغ ؛ طبسی، داود؛: بررسی عوامل مؤثر در ایجاد مطالبات معوق بانکهای تجاری مناطق آزاد تجاری-صنعتی(مورد مطالعه – شعب بانک ملت منطقه آزاد کیش)” پژوهش نامه حسابداری مالی و حسابرسی، 1389
- 23-رستميان، فروغ، طبسي، داوود.(1389)، بررسي عوامل مؤثر در ايجاد مطالبات معوق بانك هاي تجاري مناطق آزاد تجاري- صنعتي (مورد مطالعه شعب بانك ملت منطقه آزاد كيش)، پژوهش هاي حسابداري مالي و حسابرسي (پژوهشنامه حسابداري مالي و حسابرسي)، دوره 2، شماره 6، 194-173.
- 24-زنگی آبادی، علی؛ حسنی، علی؛ ” سیر تحول بانکداری از آغاز تا کنون”، بانک و اقتصاد، شماره110، 1389
- 25-سیاستهای پولی ، اعتباری ونظارتی نظام بانکی کشور در سال 1390 و1391 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
- 26-سید شکری، خشایار؛ گروسی، سمیه؛ ” بررسی عوامل مؤثر برافزایش مطالبه های غیر جاری در نظام بانکی کشور”، فصلنامه علوم اقتصادی، شماره 31، 394
- 27-شلاک ،هفرتان ،بانکداری نوین در تئوری وعمل ترجمه علی پارسائیان وعیلرضا شیرانی (1382) بانک سپه ،اداره تحقیقات وبرنامه ریزی.
- 28-عادلینیک، حامد.(1392)، تأثیر نوسانات متغیرهای کلان اقتصادی بر مطالبات غیر جاری بخش بانکی؛ رهیافت اقتصادسنجی، پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، مقاله کاری MBRI9226.
- 29-فرجی ،یوسف (1389) پول ،ارز وبانکداری ،انتشارات شرکت چاپ ونشر بازرگانی
- 30-فرخی ،زهرا(1390) بررسی ارتباط بین بازده مازاد سرمایهگذاری وشاخصهای عملکرد بانکهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
- 31-فردریک اس،میشکین ترجمه حسین قضاوی (1388) اقتصاد پول ،بانکداری وبازارهای مالی ،مدرسه عالی بانکداری تهران.
- 32-فردوسي، رويا، قهرمان زاده، محمد، پيش بهار، اسماعيل، راحلي حسين. (1392)، شناسايي عوامل مؤثر بر بهبود وصول مطالبات بانک کشاورزي شهرستان مراغه، پژوهش ها و سياست هاي اقتصادي، دوره 21، شماره 67، صص 68-49.
- 33-كردبچه، حميد و پردل نوش آبادي، ليلا. (1390)، تبیین عوامل مؤثر بر مطالبات معوق در صنعت بانکداری ایران، پژوهشهاي اقتصادي ايران، دوره 16، شماره 49، صص 150-117.
- 34-کرد بچه، حمید؛ نوشآبادی و لیلا پردل(1390)؛” تبیین عوامل مؤثر بر مطالبات معوق در صنعت بانکداری ایران”؛ فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران
- 35-کردبچه، حمید. (1389)، کاربرد روش تحلیل کارایی چند جهتی در ارزیابی عملکرد نظام بانکی ایران، تحقیقات اقتصادی، دوره 45، شماره 93، صص 158-133.
- 36-گجراتی ،دامودار،ترجمه حمید ابریشمی (1371) مبانی اقتصاد سنجی جلد اول ،انتشارات دانشگاه تهران
- 37-گودرزی ، فرزانه (1384) بررسی علل وعوامل معوق شدن وامهای پرداختی در بانک رفاه کارگران طی دوره 1380- 1360 پایان نامه کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
- 38-مداحی ،جواد بانکها واثرات عدم رعایت کفایت سرمایه فصل نامه بانک صادرات ایران ،زمستان 1386 شماره 43
- 39-هدایتی ،علی اصغر ،سفری ،علی اصغر ،کلهر ،حسن وبهمنی ،محمود(1386) عملیات بانکی داخلی 2 تهران : موسسه عالی بانکداری ایران ،بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
- 40-هدائیان ،سجاد(1389) بررسی رابطه نسبت کفایت سرمایه با سود خالص سود عملیاتی و بازده سهام ،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
- 41-یونسی ، محمد 1382 ارزیابی نحوه پردازش اطلاعات مالی دریافتی از مشتریان بهمنظور اعطای تسهیلات بلندمدت وارتباط آن با بازپرداخت تسهیلات در بانک سپه پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری موسسه عالی بانکداری ایران.
- 42-Acquah, H. D. & J. Addo (2011), “Determinants of Loan Repayment Performance of Fishermen: Empirical Evidence from Ghana”, Cercetări Agronomice în Moldova, XLIV, No. 4 (148).
- 43-Adegbite, D. A. (2009), “Repayment Performance of Beneficiaries of Ogun State Agricultural and Multipurpose Credit”, Agency (Osama) in Ogun stat
- 44-barr,r,i.seiford&t.siems (1994) forecasting banking failure a non performing frontier estimation approach,researches economies developing,60.417-429.
- 45-bemanke, ben s ,lown,cara,s (1991) the credit crunch brookings pap. Econ,act.2,205-239.
- 46-brana ,s, lahet,d,2006.capital requirement and financial crisis the case of.
- 47-Brehanu, A. & B. Fufa (2008), “Repayment Rate of Loans from Semi-Formal Financial Institutions Among Small- Scale Farmers in Ethiopia: Two – Limited Tobit Analysis”, Journal of Socio – Economics, PP. 2221-2230.
- 48-edelberg,wendy .feb10(2004) testing for adverse loan markets federal reserve board.
- 49-Fofack, H.L. (2005) ‘Nonperforming Loans in Sub-Saharan Africa: Causal Analysis and Macroeconomic Implications’, World Bank Policy Research Working Paper.
- 50-Hassan MK, Sanchez B, Yu SJ (2011). Financial development and economic growth: New evidence from panel data. The Quarterly Review of Economic and Finance. 51: 88-104.
- 51-Jackson et al. capital requirement and bank behavior,(1999) the impact of the basle accord basle committee on banking supervision working paper,no.1
- 52-japan and thai crisis (1997) working paper no 06 efl/050 universite Montesquieu Bordeaux iv . onomy 8(3) 438-466.
- 53-Jimenez, G., Lopez, J. A. & J. Saurina (2007), “How Does Competition Impact Bank Risk- Taking?”, Federal Reserve Bank of San Francisco.
- 54-Khemraj, T. & S. Pasha (2010), “The Determinants of Non-Performing Loans: An Econometric Case Study of Guyana”.
- 55-Makri, vasiliki, tsagkanos, athanasios & bellas, athanasios. (2014), Determinants of Non-Performing Loans: The Case of Eurozone, PANOECONOMICUS, Vol. 2, pp. 193-206.
- 56-Mishkin, Frederic S. and Stanley G. Eakins (2011), Financial Market and Institutions, Pearson.
- 57-Nursechafia, N., & Abduh, M. (2014). The susceptibility of Islamic banks’ credit risk towards macroeconomic variables. Journal of Islamic Finance, 3(1), 23-37.
- 58-Roy, Saikat Ghosh. (2014), DETERMINANTS OF NON-PERFORMING ASSETS IN INDIA PANEL REGRESSION, Eurasian Journal of Economics and Finance, Vol.2, No.3, pp. 69-78.
- 59-Sylvester, I., Okpara, G.C. & O. J. Chukwudi (2013), “Determinants of Loan Size and Repayment Performance of Small Oil Producers in Nigeria: The Case Study of Abia State”, International Journal of Business Management and Administration, Vol. 2, No. 3, PP. 043-054.
- 60-Wongnaa, C. A. & D. Awonyu-Vitor (2013), “Factors Affecting Loan Repayment Performance among Yam Farmers in the Sene District, Ghana”, Agris Online Papers in Economics, Vol. V, No. 2.
- به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.