مبانی نظری و پیشینه پژوهشی استقلال آموزشی مالی واداری

نوع فایل
word
حجم فایل
431 کیلوبایت
تعداد صفحه
83
تعداد بازدید
306 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری استقلال آموزشی مالی واداری » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

طرح مسئله2

اهمیت موضوع3

فرضیه تحقیق4

روش جمع آوری اطلاعات5

روش تحقیق5

پیشینه تحقیق6

پایان نامه های مشابه6

ضرورت موضوع7

بخش اول: بایسته ها8

فصل اول: مفاهیم وتعریف موضوع8

مبحث اول: مفاهیم8

الف:دانشگاه8

ب: واژه استقلال8

ج :استقلال دانشگاهی8

د:استقلال سازمانی10

مبحث دوم:تعریف موضوع10

الف:استقلال (اتونومی10

ب: اصل بنيادی استقلال دانشگاه11

ج:آزادی آموزشی11

فصل دوم: جایگاه استقلال در اسناد قانونی13

مبحث اول:اصول13

بنداول :استقلال علمی13

بند دوم:استخدام اعضای هئيت های علمی بر پايه معياری های آکادميک13

بند سوم:آزادی آکادمیک14

مبحث دوم:مبانی استقلال15

بنداول:قانون اساسی15

بنددوم: سندچشم انداز16

الف:بندالف ماده 49 قانون  برنامه چهارم توسعه17

ب:بندب ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه17

فصل سوم : وضعیت ایران18

مبحث اول:سیرتاریخی18

مبحث دوم:پیشینه موضوع20

بخش دوم:استقلال سازمانی،استقلال محتوایی،استقلال مالی واداری21

فصل اول:قلمرو استقلال سازمانی(Institutional Autonomy21

گفتاراول:تعریف وتبیین موضوع22

بنداول:تعریف.. 22

گفتاردوم: قلمرو استقلال سازمانی.. 23

گفتارسوم: سطوح آموزش در كشورهاي مختلف.. 24

مبحث اول:هیات امنا24

بنداول:تعریف وتبیین24

بنددوم:وظایف واختیارات هیات امنا قبل وبعداز تصویب ماده 49قانون برنامه چهارم توسعه 25

الف)وظایف واختیارات هیات امنا تا قبل از تصویب ماده 49قانون برنامه چهارم   25

ب) وظايف و اختيارات هيئت هاي امنا در برنامه چهارم توسعه25

بند سوم:جایگاه تطبیقی استقلال27

الف)آمریکا27

ب)کانادا27

ج)استرالیا28

گفتارچهارم:مسائل ساختاری درسطح وزارت29

مبحث اول: شورای انقلاب فرهنگی30

مبحث دوم:رفع موانع ساختاری درسطح فراوزارتی33

فصل دوم:قلمرواستقلال محتوایی34

گفتار اول:تعریف وتبیین وتاریخچه34

مبحث اول:تعریف استقلال34

بند اول:استقلال محتوايي34

مبحث دوم:سیرتاریخی( مروری بر مفاهیم و مبانی استقلال و آزادی علمی دانشگاه36

مبحث سوم:آزادی علمی37

مبحث سوم:قلمرواستقلال محتوایی38

الف)هیات امنا وآزادی علمی.. 38

ب)دانشجو وآزادی علمی.. 38

ج)هیات علمی وآزادی علمی.. 39

د) حق دسترسي آزاد به اطلاعات و دانش.. 39

ه) استقلال دانشگاه ها در گزينش استاد و دانشجو.. 40

ط) امكان تعامل آزاد علمي با محيط جهاني.. 40

ظ) تقويت بخشي غير دولتي آموزش عالي و انجمن هاي علمي.. 40

مبحث چهارم:پي آمدهاي نفی استقلال.. 41

گفتاردوم:حدود آزادی آکادمیک.. 42

بند اول : حدود آزادی آکادمیک در موسسات آموزشی و پژوهشی.. 44

مبحث دوم:گزینش و استخدام اساتید.. 48

گفتارسوم:اعضای جامعه علمی.. 49

مبحث اول:اساتید.. 49

اولین دی نفع ازادی آکادمیک اساتید هستند برای دانستن چگونگی این آزادی وکم وکیف آن وروشن تر شدن بحث پرسش های ذیل مطرح شده…. 50

الف: موسسات آموزشی.. 55

ب: دانشجویان.. 55

فصل سوم:قلمرواستقلال اداری ومالی.. 57

گفتاراول:تعریف وتبیین مفاهیم وسیرتاریخی قوانین ومقررات مالی واداری دانشگاهها.. 57

مبحث اول:تعریف وتبیین مفاهیم.. 57

مبحث دوم:سیرتاریخی قوانین ومقررات مالی واداری.. 58

گفتاردوم:وظایف واختیارات هیات امنا درزمینه مسائل اداری ومالی.. 60

گفتار سوم:فرصت ها.. 62

گفتارچهارم :چالش ها.. 66

چالش های عمده در اجرای بند الف ماده 49. 66

گفتارچهارم:رویکرداصل44وبحث خصوصی سازی آموزش عالی.. 67

مبحث اول:استقلال دانشگاهی و رابطه آن با خصوصی سازی.. 68

مبحث دوم: عواقب و پیامدهای خصوصی سازی.. 69

نتیجه:.. 71

منابع76

کتاب76

الف) فارسی76

ب)انگلیسی76

پایان نامه 77

مقالات77

مقالات انگلیسی80

قوانین81

متفرقه:   83

 

طرح مسئله

دراثرحاضر سعی شده چشم اندازکم وبیش روشنی از مبانی ومفاهیم ،اصول ،ارکان ،ساختارونحوه اداره دانشگاههاوقوانین حاکم برآن ومسئله استقلال دانشگاهها که با آمدن وتصویب ماده 49قانون برنامه چهارم وماده20قانون برنامه پنجم که نویدبخش استقلال ومستندات وبسترحقوقی وقانونی آن را فراهم کردند،نشان دهد…

دانشگاه نهادی است نیازمند استقلال علمی و سازمانی و برخوردار از آزادی‌های علمی که در آن اساتید، محققان، دانشجویان، کارشناسان و کارکنان بهره مند از اطمینان و امنیت فکری، شغلی، مالی، سیاسی و اجتماعی بتوانند به تولید اندیشه و دانش و تعمیق تعهدات اجتماعی بپردازند.

استقلال دانشگاهی و مدیریت خودگردان دانشگاه را خود دانشگاهیان تعریف کرده‌اند؛ بدین صورت که جمهور دانشگاهیان خودشان دانشگاه را به عهده دارند و نظام دانشگاهی را کنترل میکنند و تصمیمات مربوطه به آن را در درون دانشگاه میگیرند.[1]

مفهوم دانشگاه یک مفهوم ثابت وپایدار در طول زمان نبوده اما احتمالا مفهوم استقلال نتیجه‌ای است از تعامل سه جانبه بین دانشگاه، دولت و جامعه که طی آن مفهوم استقلال، اصلاح و باز تعریف می‌شود.

یکی از رسالت‌های امروزین دانشگاه در قبال جامعه، از قبیل مشارکت در توسعه پایدار اقتصادی اجتماعی و فرهنگی از طریق پژوهش، نوآوری و توسعه یا انتقال فناوری‌های مفید و مورد نیاز جامعه، تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بازار کار و جامعه، توسعه و تعالی سرمایه انسانی جامعه(توسعه فردی و تعمیم آموزش عالی در یک جامعه فراگیر)، ارتقای فرهنگ و تمدن و صیانت از ارزش‌ها و سلامت اجتماعی واقتصادی و فرهنگی و …) تنها با تکیه بر این مزیت نسبت به دانشگاه ( یعنی استقلال و آزادی علمی ) میسر و معنی دار می‌شود: همچنین پاسخگویی دانشگاه در برابر جامعه (التزام اجتماعی)، قابلیت اعتماد و حفظ کیفیت و اعتبار علمی آن، تکیه بر همین اصول بنیادین مفهوم پیدا میکند. دانشگاه فاقد هویت‌های علمی و فرهنگی مستقل، نه میتوانند موثر باشند و نه پاسخگو.[2]

 

فهرست منابع

-امامی،محمدواستوارسنگری،کوروش،حقوق اداری،جلداول،تهران ،نشرمیزان،

-انصاری،باقر،سازوکارهای حمایت از تولیدعلم،تهران،انتشارات سمت،چاپ اول،1387

-بهمن،مهناز،علی اکبر دهخدا، لغت نامه دهخدا،تهران،موسسه فرهنگی برهان،1382

-گرجی ازندریانی،علی اکبر،مبانی حقوق عمومی،تهران،نشرجنگل،چاپ دوم،1389

-فرهنگ عمید، حسین حمید، تهران، موسسه انتشارالت امیر کبیر، سوم، 1369، واژه استقلال، ص 171

-فراستخواه،مقصود،دانشگاه وآموزش عالی منظرهای جهانی ومسئله های ایرانی،تهران،نشرنی،1389جانسون گلن،اعلاميه جهاني حقوق بشر و تاريخچه آن،ترجمه محمد جعفر پوينده،پيش گفتار از ……،….يونسكو،نشرني،1378

-جیمز، ای (1381) تقسیم مسئولیت اموزش وپرورش بین بخش خصوصی و عمومی، ترجمه عبدالحسین نفیسی، دانشنامه اقتصاد اموزش و پرورش (جلد اول) پژوهشکده تعلیم و تربیت، تهران

-«هیتومی.آر.کریون»، چشم انداز به توسعه میثاق بین الملی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مترجم، جیب مجنده، محمد، ص543

1-مرادی پیمان،آزادی آکادمیک، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد،دانشکده حقوق، دانشگاه شهیدبهشتی،1391

2-تیلا،پروانه،گزینش وجایگاه آن درحقوق ایران،پایان نامه دوره کارشناسی ارشد،دانشکده حقوق،دانشگاه شهیدبهشتی،1379.

-آغاجری،هاشم،آزادی درآکادمی،سخنرانی ایرادشده درهمایش آکادمی علوم انسانی،27و28آذر،قابل دسترسی درwww.ensani.ir

-باقی،عمادالدین،آزادی بیان،حق خطا،روزنامه شرق،10آبان 1382

-انصاری،باقر،مفهوم،مبانی ولوازم آزادی اطلاعات،مجله نامه مفید،شماره61،تابستان1386

-جاودانی،حمید،استقلال دانشگاهی،موسسه پژوهش وبرنامه ریزی درآموزش عالی،تهران،رساله،1383

-مقالات اولین سمینار هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی، 20-22، اسفند ماه 1357، (1367)، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

-ضرغام، نصرت الله و همکاران تحلیلی بر وظایف و اختیارات هیئت‌های امنا و شیوه‌های تامین منابع مالی دانشگاه‌ها در ایران و کشورهای منتخب،(306-307)

-صالحی، علی اکبر و طجرسو، رضا، هیئت‌های امنای دانشگا‌ها در ایران و جهان (47و 63)

-مهاجرانی، عطاءالله، بررسی حقوق قانون و مققرات هیئت‌های امنا به صورت هماهنگ و یا غیر هماهنگ با سایر قوانین و مقررات مصوب و ضمانت اجرایی مصوبات هیئت‌های امنا، (13-46)

-محقق داماد، سید مصطفی، نقدی بر قانون تشکیل هیئت‌های امنتای دانشگاه‌ها(65-71)

-روشن، احمد رضا (1388)، خصوصی‌سازی آموزش عالی در ایران، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، تهران

-جونز. دی. آر (1383) خصوصی سازی در آموزش عالی، ترجمه هادی شیرازی بهشتی، گزیده مقالات دایرالمعارف اموزش عالی، انتشارات موسسه پژوهشی و برنامه ریزی آموزش عالی

-فراستخواه، مقصود(1382)، مقایسه شش الگوی دانشگاهی و نظام آموزش عالی، تهران، موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی

-ذاکر صالحی، غلامرضا(1388) بررسی ابعاد حقوقی و مدیریتی استقلال دانشگاه‎ها در ایران (موضوع ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه) و تدوین راهکارهای اجرایی تحقق آن، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در اموزش عالی شماره 53

-یونسکو (2009)، بیانیه کنفرانس جهانی اموزش عالی پویش‌های جدید آموزش عالی و پژوهشی برای تغییر اجتماعی و توسعه، پارس

-معین، مصطفی (1383)، استقلال دانشگاه، توسعه علمی کشور و اغتنام فرصت‌ها، مجموعه

-عزتی، میترا و ابوالقاسم نادری(1388)، تاثیر سازو کارهای تحصیص منابع مالی بر عملکرد آموزشی گروه‌های آموزش دانشگاهیف مطالعه موردی، دانشگاه تهران، فصلنامه پژوهشی و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 52

-مهدوی،محمدنقی وغفرانی،محمدباقر،تجارت سیاست گذاری علم و فناوری در19 جهان ومجله رهیافت شماره 26،1378.

 

-ربیعی، علی. نظریان، زهرا، عوامل موثر در سیاست گذاری آموزش عالی با رویکرد اصل 44، فصلنامه راهبرد، سال بیستم، شماره 61، زمستان 1930، صص 247-276

-احمد داوری، فاطمه سبز علی و همکاران، بررسی بند «الف» ماده (49) قانون برنامه چهارم توسعه، «فرصت‌ها و چالش‌ها»، دفتر مطالعات اجتماعی(گروه اموزش عالی) 15/6/1388

-تقی زاده، سید محمد، بررسی ابعاد ماده 49 برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حسابدار، سال بیست و چهارم، شماره 211، مهر 1388

-مهرگان، محمد رضا و محمود دهقان نیری(1388)ف مدل راهبردی ارزیابی موسسات آموزش عالی، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالیف شماره 52

-فراستخواه، مقصود (1382)، مقایسه شش الگوی دانشگاهی و نظام آموزش عالی، تهران، موسسه پژوهش و برنامه ریزی

حیدری،سیدمنصور،کرسی های آزاد اندیشی،قابل دسترسیmarkazidaily.ir28/4/1390/2693

-عضدانلو،حمید،ضرورت آزادی آکادمیک،متن سخنرانی ایرادشده درنشست آکادمی علوم انسانی،آدرس: markazidaily.ir

گرجی،علي اكبر،آيا نظام حقوقی ايران ظرفيت تأمين استقلال دانشگاه ها را دارد،از دانشگاه ها پیرو تا دانشگاه پيشرو شماره خبر،170859، 28/6/92

-توفيقي،جعفر،دانشگاهيان مي خواهند رويكرد امنیتی برداشته شود و استقلال دانشگاه ها برگردد،22 تير 1392 كد خبر 2506

-روشن،احمدرضا،استقلال مالي يا استقلال سازماني و دانشگاه ها،منبع:روزنامه اقتصاد،شماره 2928 -5/3/92 تاريخ چاپ،عضو هيأت علمي و موسسه پژوهش و برنامه ريزي آموزش عالي،www.den.ir/6H8KY ،كد A226140

Neave, Guy(1999):Report of International,conference of higher education:avallable at:www.unesco.org/iau/news letters

Donald A. Downs. Pope Center Series on Higher Education. Academic Freedom. What it is what It Isn’t?

Felman,David(1973);Academic freedom,in:dictionary of the History of ideas,Vol.l,Translateed in Iran,2006,Saad Press

Nelson, cary, 2008 Candidate Statement, at Available : http://www.cary-nelson.org/nelson/aaup-statement.

[1] http://www.chanrobles.com/article14.htm

Statement of Principles on Academic Freedom and Tenure, the Association of American Colleges and Universities, ( 1940 )

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی استقلال آموزشی مالی واداری”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *