مبانی نظری و پیشینه پژوهشی اعتماد مدیران

نوع فایل
word
حجم فایل
9791 کیلوبایت
تعداد صفحه
162
تعداد بازدید
299 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری اعتماد مدیران» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

مقدمه

اعتماد دانش وسیعی است که دربردارنده مفاهیم مهمی برای مطالعه است زیرا قادر به هماهنگی رفتارهای انسانی است ودر دهه های گذشته توسط محققانی ازرشته های مختلف مانند: روان شناسان، اقتصاددانان، دانشمندان علوم اجتماعی و نیز بازاریابان، مورد مطالعه قرار گرفته است.

واژه اعتماد، یکی از اصطلاحات بین المللی و سازمانی است که در متون آکادمیکی و تاریخی دو خاستگاه علمی و ارزشی برای آن قایل هستند، از طرفی نیز محققان رشته های مختلف مانند: روان شناسان، اقتصاددانان و دانشمندان علوم اجتماعی و حتی بازاریابان نسبت به این بحث علاقه خود را نشان داده ا ند. در ادبیات دینی و ارزشی واژه ی اعتماد عامل مؤثر در ایجاد تعادل بوده و با واژگانی مانند: همکاری، صداقت، وفاداری، صمیمیت، امید و دگرخواهی همراه شده است.

واژه اعتماد در شاکله ی سازمان ها، عنصری اساسی در روابط انسانی به کار می رود و عامل اساسی در رقم زدن هماهنگی و مشارکت است. و مزایای فوق العاده ای در ایجاد همبستگی، رشد، روحیه کاری و حتی کاهش غیبت و احساس تعلق به سازمان، نوآوری، افزایش بهره وری و کاهش اختلاف نظر بین کارکنان  بوده است.

اعتماد و توسعه آن درسازمانها، بیانی نوین از اندیشه ای کهن است که جای آن در روابط امروزی به خوبی نمایان و آشکار است و به کارگیری سازوکارهای آن می تواند در کسب نتایج مطلوب فردی و سازمانی مؤثر باشد.

اعتماد و توسعه آن تکنیکی است که انسانها در روابط  خود آن را بکار می گیرند. اما تاکنون بدان به عنوان تکنیک رفتاری که می شود آن را آموزش داد و در جایگاه های مختلف از آن بهره گرفت، نگریسته نشده است.

توجه به این مؤلفه حیاتی مهم، باعث تداوم روابط سالم، چه در سطح افقی و چه در سطح عمودی در سازمان می گردد.

 

1-2. بیان مسئله

یکی از وظایف اصلی مدیران ترغیب کارکنان به همکاری در جهت رسیدن به اهداف جمعی(سازمانی) می باشد علی رغم اهمیت آشکار همکاری برای رسیدن به موفقیت جمعی، کارکنان به سهولت متعهد به همکاری نمی شوند. به دلیل اینکه این همکاری ممکن است هزینه هایی برای آنان داشته باشد(از قبیل زمان، تلاش و منابع و غیره). بنابراین توانایی مدیران برای ایجاد انگیزه جهت مشارکت کارکنان، یک کلید حیاتی برای اثربخشی گروهی و سازمانی به شمار می رود و در این بین، اعتماد نقش مهم و میانجی را بر عهده داردCremer & Knippenberg, 2005 P.356)). از طرف دیگر با گسترش پدیده جهانی سازی اهمیت اعتماد در روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و سازمانی به طور چشمگیری مورد توجه قرارگرفته است. به طوری که اکثر صاحب نظران در علوم مختلف به اهمیت نقش اعتماد در سازمانها اشاره کرده اند. مطالعات ادبیات سازمانی نیز بر اهمیت اعتماد به عنوان پیش نیاز اثربخشی سازمانی تاکید داشته اند. اعتماد برای موفقیت سازمانی، انجام تغییرات مداوم در نقش ها و تکنولوژی ها و همچنین طراحی مشاغل و مسئولیت ها ضروری می باشد. اعتماد می تواند اثرات درون فردی و بین فردی ایجاد کند و روابط درون و برون سازمانی را تحت تأثیر قرار دهد. بالا بودن اعتماد درون سازمانی ضعف در سایر منابع لازم برای ارتقاء بهره وری را تا حدی جبران می کند. همچنین بالا بودن اعتماد درون سازمانی مساوی با بهبود رضایت شغلی،  تعهد سازمانی،  فضای اطمینان بین کارکنان، افزایش همکاری و همفکری، تقسیم و تسهیم اطلاعات، حل مسئله، تسهیل توانمندسازی، توانایی تغییر، یادگیری و نوآوری سازمانی، کاهش فشار روحی و روانی، کاهش عدم اطمینان نسبت به آینده، حل تعارضات و در نهایت ایجاد چارچوبی برای افزایش بهره وری سازمان می شود(دانایی فرد و همکاران، 1388، 60-61 ).

اعتماد یکی از مباحث عمده جامعه شناسی است. اعتماد به عنوان مبنایی برای نظم اجتماعی در رشته ها و در سطوح مختلف قابل تحصیل است. اعتماد کلید اصلی برای توسعه روابط فردی به شمار       می رود. بلوم کوسیت و استاله[1]  (2000 ) معتقدند که اعتماد نقش چشمگیری درافزایش مشارکت در سازمان ها دارد. اعتماد بین افراد و سازمانها باعث می شود تا تعاملات و روابط منظم و منطقی بین افراد     به وجود آید. همچنین اعتماد فرصتی را برای ایجاد همکاری سازمانها ایجاد می کند تا بر مبنای آن    سرمایه گذاری خود را افزایش دهند. طوسی[2] (2002) وجود اعتماد در سازمان را از ویژگی های سازمان بالنده ذکر می کند،  او اعتماد را باور داشتن درستی دیگران می داند. از نظر رابینز [3] (2006) ویژگی عمده تیم هایی که عملکرد عالی دارند، اعتماد متقابل اعضا به یکدیگر است(فرهنگ و همکاران، 1389 ، 114).

اعتماد یک عنصر بسیار مهم در ساختار روابط انسانی در سازمان ها می باشد و در واقع جنبه نامرئی و بی صدای سازمان های با عملکرد عالی می باشد. تحقیقات انجام شده، وجود رابطه بین اثربخشی سازمانی و شخصی را با سطوح عالی اعتماد تایید می کنند. اعتماد بر محیط کاری مثبت که از مشخصه های آن صداقت و روابط حمایتی است، تاکید دارد. اعتماد مبادله آزادانه عقاید و اطلاعات را میسر می سازد. اعتماد فرایند تصمیم گیری اثربخش را تقویت می کند. و عامل مهمی درتمایل افراد به مشارکت محسوب می شود.

بروهن[4] (2001) تاکید می کند که اعتماد یک عامل کلیدی در رویارویی سازمان با تهدیدات
می باشد.(Moye & Henkin, 2006,  PP.101-102)

وجود جو اعتماد موجب تقسیم اطلاعات، تعهد به تصمیمات، رفتار شهروندی سازمانی[5]، بهبود روحیه کارکنان و افزایش نوآوری می شود و به مدیریت اثر بخش سازمان ها کمک می کند. از این رو اندیشمندان مدیریت، اعتماد را عامل مهمی در همکاری و تعامل، سبک های رهبری، پیش فرض های مدیریت نسبت به کارکنان، تغییر و بالندگی سازمانی، مشارکت، ارتباطات و قراردادهای اجتماعی           می دانند(قلی پور و همکاران، 1388).

مؤلفه حیاتی که باعث تداوم روابط  سالم، چه در سطح افقی و چه عمودی در سازمان ها می شود اعتماد می باشد. اعتماد هم در بردارنده ابعاد شناختی و هم دارای ابعاد عاطفی است(مطلبی و همکاران، 1388، 66). دانشمندان در ادبیات اعتماد خاطر نشان می کنند که افزایش در اعتماد به افزایش در تعهد منجر می شود تجزیه و تحلیل اعتماد، نشان می دهد که اثر مهم و شاخص اعتماد(در حوزه روان شناسی)، مشخصاً به نگرش هایی مانند تعهد و رضایت شغلی مرتبط می شود. از طرف دیگر، اعتماد و تعهد بر نتایج سازمانی اثر زیادی خواهد داشت و موفقیت یا شکست سازمانی را در پی خواهند داشت(خنیفرو زروندی، 1389) است.

اعتماد، تصمیم به اطمینان به دیگری است با این انتظار که او براساس یک توافق مشترک، عمل خواهد کرد. در هر سطحی از اعتماد، یک میزان معیار از ریسک به عنوان اینکه دیگری ممکن است براساس توافق عمل نکند، وجود دارد(اشجع و همکاران، 1388).

عوامل بسیاری بااعتماد بین مدیران و کارکنان مرتبط بوده وموثر می باشد. در تحقیق حاضر سعی گردیده است عوامل مؤثر بر توسعه اعتماد بین مدیران و کارکنان در شرکت گاز تبریز با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی شناسایی و اولویت بندی گردد. بر همین منظور عوامل موثر بر توسعه اعتماد بین مدیران و کارکنان با مطالعه کتب ، مقالات ، تحقیقات پیشین و کسب نظر از کارشناسان امر به صورت اولیه به شرح زیر تعریف گردیده است که عوامل نهائی با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی احصا خواهد شد.

 

فهرست منابع

1- ابراهیمی، م.، (1384)، تفویض اختیار و بررسی اثرات آن بر سازمانها، مدیریت فردا، سال سوم، شماره 9 و 10، ص 93-102.

2- ابطحی، س.ح.، عابسی، س.، (1386)، توانمند سازی کارکنان، کرج، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، چاپ اول.

3- اشجع، آ.، نوری، ا.، عریضی، ح.,  سماواتیان، ح.، (1388)، رابطه ابعاد عدالت سازمانی با اعتماد به سازمان و سرپرست در کارکنان مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، دانش و پژوهش در
روان شناسی کاربردی، سال یازدهم، شماره سی ونه، صفحه 1-12.

4- ایران زاده، س.، بابائی هروی، ص.، (1389)، توانمند سازی کارکنان در سازمان های نوین، تبریز: انتشارات فروزش، چاپ اول.

5- بیداریان، ش.، (1389)، بررسی رابطه عدالت سازمانی و اعتماد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشکده مدیریت.

6- بیک زاد، ج.، رنجبریان، ر.، (1388)، بررسی رابطه بین عزت نفس و نیاز به کسب موفقیت کارکنان در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 2 ، طرح پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب.

7- دانایی فرد، ح.، رجب زاده، ع.، حصیری، اارتقاء اعتماد درون سازمانی در بخش دولتی: بررسی نقش شایستگی مدیریتی مدیران، پژوهشهای مدیریت، تابستان1388، سال دوم، شماره 4، صص59-90

8-  حسینعلی ، ج.، اعتماد سازمانی، مجله تدبیر، مرداد 1384، شماره 159، صص19-20.

9-  خنیفر، ح.، زروندی، ن.، (1389)، باز کاوی مفهوم اعتماد در سازمان، تهران: انتشارات بعثت، چاپ اول ص4

10- خنیفر، ح.، مقیمی، س.م.، جندقی، غ. , زروندی، ن.، (1388)،  بررسی رابطه بین مؤلفه های اعتماد و تعهد سازمانی کارکنان در سازمان جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش استان قم، نشریه مدیریت دولتی، دوره اول، شماره 2، صفحه 3-18.

11- دفت، ریچارد ال.، (1389)، مبانی تئوری و طراحی سازمان، علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ ششم.

12- رابینز، استیفن پی.، (1378مبانی رفتار سازمانی، علی پارسائیان و محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی.

13- رابینز، استیون پی.، (1388)، مبانی رفتار سازمانی، فرزاد امیدواران و کامیار رئیسی فر و محمدرضا اخوان و نهال عظیمی و ماندانا مدیری و شیرانا محلوجی، تهران: انتشارات موسسه کتاب مهربان نشر، چاپ سوم.

14- زارعی متین، ح.، حسن زاده، ح.، (1383)، اعتماد درون سازمانی و بررسی وضعیت موجود سازمانهای اجرایی کشور، نشریه فرهنگ مدیریت، سال دوم، شماره 7، صص 79-126.

15- زارعی متین، ح.، طهماسبی، ر.، موسوی، سید محمد مهدی.، 1388، نقش مؤلفه های فرهنگ سازمانی و اعتماد سازی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال چهارم، شماره 15، صص 145-176

16- زکی، م .ع.، اعتماد سازمانی، دوماهنامه مصباح، سال دهم، شماره 38، صص 72- 78.

17- صراف فرد، ا.، (1387)، بررسی رابطه بین مولفه های سلامت سازمانی و اعتماد سازمانی در میان دبیران دبیرستانهای دخترانه شهر اصفهان، پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه اصفهان.

18- عبدالباقی، ع.، دلوی، م.، اعتماد کلید ثروت نا مرئی، ماهنامه تدبیر، اسفند 1386 ، شماره 190، صص24-29.

19- فرهنگ، ا.، سیادت، س.ع.، مولوی، ح. , هویدا، ر.، بررسی ساختار عاملی اعتماد سازمانی و رابطه مولفه های آن با یادگیری سازمانی در دانشگاه های دولتی جنوب شرق کشور، فصلنامه  پژو هش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 1389، شماره 55 ، صص 111-130.

20- قلی پور، آ.، بررسی تاثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی وتوانمند سازی در سازمانهای دولتی، نشریه مدیریت دولتی، بهار وتابستان 1388، دوره 1، شماره2، ص ص103-118.

21-  محمدی فر، ی.، احمدی، م. , هاشمی، س.د.، (1389)، اعتماد به سازمان های دولتی و سطح رضایت مندی شهروندان: مطالعه موردی دستگاه های اجرایی استان کرمانشاه، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره سوم، شماره 3، صفحه 103-127.

22- منطقی، م.، البدوی، ا.,  زبردست، ه.، ارزیابی اعتماد بین شرکا در مشارکت های راهبردی موردکاوی: صنعت خودرو ایران، نشریه دانش مدیریت، تابستان 1386، سال بیستم، شماره122،64-105ص

23-مورهد، گریفین.، (1380)، رفتارسازمانی، الوانی م.، معمارزاده غ.، تهران انتشارات مروارید، چاپ پنجم.

24-  میرزایی، م ا.، (1388)، بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی و نو آوری(مطالعه موردی؛ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران پردیس قم.

25- میرزایی، م ا.، (1387)، اعتماد سازمانی و توسعه آن بین کارکنان و مدیریت، راهبرد، سال اول،
شماره 2، ص 39-58.

26-  نادی، م ع.، مشفقی، ن ا.,  سیادت، س ع.، (1388)، رابطه بین اعتماد معلمان به مدیر و سازمان با ادراک آنان از عدالت توزیعی، رویه ای و تعاملی در شهر اصفهان، دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره 24، ص25-42.

1- Armstrong, M., (2009), Armstrong’s Handbook of Human Resource

Management Practice, UK, Kogan Page, Eleventh Edition.

 

2-Bachmann, R., (2001), Trust, Power and Control in Trans-Organizational Relations, Organization Studies,Vol.22, No.2, pp. 337-365.

 

3-Burke, C. Shawn and Sims, Dana E. and Lazzara, Elizabeth H. and Salas, Eduardo,(2007), Trust in Leadership: A Multi-Level Review and Integration, The Leadership Quarterly, Vol. 18, PP. 606-632.

 

4-Cremer, D.,  Knippenberg, D., (2005), Cooperation as a Function of Leader Self-Sacrifice, Trust and Identification, Leadership & Organization Development Journal, Vol. 26, No. 5, PP. 355-369

5-Jaged, S., (2010), Balancing Trust and Control in Organizations: Towards A Process Perspective, Society and Business Review, Vol. 5, No. 3, PP. 259-269.

6-Joseph, E ,.Winston, B., (2005), A correlation of Servant Leadership, Leader Trust and Organizational Trust, Leadership & Organization Development Journal, Vol. 26, No. 1, PP. 6-22.

7- Konczak, L. J., Damian J.and  Stelly, M . L., Trusty, (2000), Defining and Measuring Empowering Leader Behaviors: Development of An Upward Feedback Instrument, Educational and Psychological Measurement, Vol. 60, pp. 310-313.

 

8-Kursunoglu, A., (2009), An investigation of organizational trust level of teachers according to some variables, Procedia Social and Behavioral sciences, pp.915-920.

 

9-Moye, M.  J., Alan B. H., (2006), Exploring associations between employee empowerment and interpersonal trust in managers, Journal of Management Development,  Vol 25, No. 2, pp. 101-117.

 

10-Robbins, S . P., (2002), The Truth About Managing People and Nothing but the Truth, Prentice Hall PTR.

11-Saunders, M . N. K., Skinner, D.,  Dietz, G., Gillespie, N.and  Lewicki, R.j. , (2010), Organizational Trust- A Cultural Prespective, www.Cambridge. org /9780521492911.

 

12- Saunders, M. N. K,. Skinner, D ,.Dietz, G,. Gillespie, N.and  Lewicki, R.J., (2010), Organizational Trust: A Cultural perspective, UK, Cambridge University Press, First Published.

13- Schoorman, F. D,. Mayer, R.and  Davis J. H., (2007), An Integrative Model of Organizational Trust: Past, Present and Future, Academy of Management Review, Vol. 32, No. 2, PP. 344-354.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی اعتماد مدیران”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *