مبانی نظری و پیشینه پژوهشی اهلیت و انعقاد معاهدات

نوع فایل
word
حجم فایل
186 کیلوبایت
تعداد صفحه
163
تعداد بازدید
324 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری اهلیت و انعقاد معاهدات » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

 

1-1 مقدمه:

انعقاد معاهده یکی از قدیمی­ترین و مهم­ترین مشخصه دول مستقل در حاکمیت بر کشور می­باشد. اصولاً معاهدات بین تابعان حقوق بین­الملل یعنی بین دولت­ها با هم، بین دولت­ها و سازمان­های بین­المللی با یکدیگر و بین خود سازمان­های بین­المللی با یکدیگر منعقد می­شود. هر کشوری اهلیت تام در انعقاد هرنوع  معاهده را دارد و این اهلیت جز در برخی موضوعات که مغایر قواعد آمره باشد محدود نمی­شود. بعضی از کشورها دارای ساختار غیرمتمرکز و غیر بسیط هستند که به موجب آن دولت از لحاظ سیاسی به بخش­های جزئی تقسیم می­شود. واحدهای تشکیل دهنده دولت فدرال، حاکمیت سرزمینی ندارند اما  طبق مقررات قانون اساسی، ممکن است از اهلیت انحصاری برای انعقاد معاهده و قرارداد بین­المللی در موضوعات خاصی برخوردار باشند یا در برخی مسائل از اهلیت اشتراکی با دولت فدراسیون بهره­مند شده و در بعضی مسائل دیگر به هیچ وجه اهلیت نداشته باشد. خیلی از قوانین اساسی فدراسیون­ها به این مسئله پرداخته که آیا ایالت­ها اختیار انعقاد معاهدات را دارند یا نه؟( ضیایی بیگدلی،1384 :48). همچنین در برخی کشورها که ساختار فدرال ندارند، به بعضی از مناطق، خودمختاری سیاسی اعطا شده است و موضوع اهلیت این نهادها در انعقاد معاهده با کشورهای دیگر نیز در پایان نامه حاضر بررسی شده است. تردیدی نیست که کشورها به عنوان تابعان اصلی حقوق بین­الملل از اهلیت انعقاد معاهده برخوردارند اما موضوع اهلیت واحدهای ایالتی و مناطق خودمختار از مباحث بحث برانگیز و اختلافی در قوانین اساسی کشورها می­باشد.

اغلب نویسندگان پذیرفته­اند که مناطق خودمختار ممکن است نقش­های متفاوت و متمایزی در میزان انعقاد معاهده با دولت­ها و سازمان­های بین­المللی داشته باشند. اگر چه دیدگاه­های متفاوتی در خصوص میزان این نقش وجود دارد که ماهیت حقوقی و نتایج و وضعیت نهادهای موثر در بحث را در برمی­گیرد. این تفاوت­ها در رویه­ها مشهود بوده است. (Lissitzyn,1968;5)

مفهوم حقوقی خودمختاری عبارت است از قدرتی غیرحاکم که طبق قوانین خاصی می­تواند مقررات حقوقی ویژه­ای را تصویب و به آن عمل کند. به عبارت دیگر، منطقه خودمختار می­تواند در چارچوب مقرر، از اهلیت و صلاحیت لازم برای وضع مقررات مربوط به قلمرو سرزمین خود برخوردار گردد. عدم حاکمیت واحد خودمختار سبب می­شود که دولت مرکزی و یا فدرال حدود خودمختاری را تعیین کند. قوانین واحد خودمختار نباید با قانون یا قوانین اساسی کشور مرکزی در اختلاف و تعارض باشد. در داخل فدراسیون­ها، خودمختاری حکومت­های عضو عبارت است از تنظیم قانون اساسی مربوط به ایالت خود و تعیین نهادهایی براساس آن با رعایت قانون اساسی فدرال و درمحدوده­ی آن. قوانین اساسی فدرال؛ خودمختاری هریک از حکومت­های محلی عضو فدراسیون را به رسمیت می­شناسد، به این معنا که هریک از آن­ها در قلمرو حقوقی خود که به وسیله­ی اصل تفکیک مشخص شده است، حق وضع قانون و اجرای آن را دارند. هیچ­گونه نظارت سلسله مراتبی و یا هیچ حق قیمومتی در مورد تصمیم­های حکومت­ها از طرف دولت فدرال اعمال نمی­شود مگر در مواردی که دو قانون اساسی فدرال، به آن تصریح شده باشد. بنابراین، آن­ها آزادانه در مواردی که طبق قانون اساسی به آن­ها واگذار شده است مداخله کرده و آن امور را تنظیم می­کنند. حکومت­های محلی نیز دارای حق خود سازماندهی هستند. به همین جهت، هریک از آن­ها قانون اساسی خود را دارند و می­توانند با رعایت قانون اساسی فدرال در آن تجدیدنظر کنند. باتوجه به حق سازماندهی، هریک از حکومت­های محلی قوای سه­گانه­ای دارد که مستقل از دولت فدرال هستند اما این استقلال در همه­ی کشورهای فدرال یکسان نیست(خوبروی پاک، 1377: 42-41). در واقع یک نمونه واحد از نظام فدرالیسم در نظام حقوق عمومی و حقوق بین­الملل وجود ندارد.

در تعریف کشورهای فدرال باید گفت فدرالیسم یعنی گرایش جماعات متمایز انسانی به سوی یکدیگر. در نظام فدرالی، دو گرایش متضاد با هم آشتی داده می­شود: اول علاقه به حفظ خودمختاری و شخصیت حقوقی از سوی دولت­های مستقل و در ثانی کشش به سوی تشکیل یک قدرت جدید تا در برگیرنده کلیه جماعات عضو باشد. راه حل فدرالیستی ماهیتاً تاب و توان آن را دارد که در زمینه­های منطقه­ای و حتی جهانی دول مختلف را با یکدیگر به طور مستحکم و جدی پیوند دهد مثال­های تاریخی مختلفی موید این مدعاست. البته همانگونه که در بالا دیدیم اتحادجویی کشورهای کوچک می­تواند تا حدودی به صورت اتحادیه­های شخصی، واقعی و کنفدراسیون بیانجامد. اما شیوه­های فدرال قادرند بهتر از طرق دیگر راه­حل­های مدبرانه­تر و پیشرفته­تری را در جهت خردسندسازی این گونه تمایلات ارائه کنند. وضع حقوقی- سیاسی دولت­های مرکب از رهگذر فدرالیسم دارای استحکام و انسجام بیشتری خواهد بود(قاضی شریعت پناهی،1390: 90).

 

1-2 بیان مسئله:

در نظام حقوق بین­الملل، تنها تابعان فعال آن، اهلیت انعقاد معاهده را دارند. تابع حقوق به معنای شخصی که هم واضع قواعد حقوقی و هم دریافت کننده آن قواعد است. امروزه، این اشخاص در حقوق بین الملل در درجه اول کشورها و در درجه دوم سازمان­های­­­­­­­­­­­ بین­المللی دولتی هستند( اوبر به نقل از ضیایی بیگدلی، 1384: 3). در حقوق بین­الملل اصل بر اهلیت کشورها در انعقاد معاهدات است، کشورها آزادانه می­توانند به معاهده­ای بپیوندند یا از آن خارج شوند مگر آنکه موضوع معاهده به قواعد آمره مرتبط باشد و یا آنکه حق خروج از معاهده صراحتاً و یا با توجه به ماهیت و موضوع معاهده وجود نداشته باشد. منظور از کشور،  دولت حاکم مستقل است که این نیازمند وجود یک سرزمین، و با یک جمعیت مستقر، یک حکومت حاکم و مستقل از دیگر دولت­ها می­باشد(Aust, 2002: 47). این تعریف، شاخص­های دولت بودن را که در کنوانسیون 1933 مونته ویدئو درباره حقوق و وظایف دولت­ها منعکس شده، بیان می­کند. کنوانسیون مذکور مبیَن موازینی کلی است که براساس حقوق بین­الملل عرفی، لازمه­ی تشکیل دولت می­باشد. این کنوانسیون در هفتمین کنفرانس بین­المللی کشورهای امریکایی (مرکب از 15کشور امریکای لاتین و ایالات متحده امریکا) تصویب شده و مقرر می­دارد که:

دولت به عنوان شخص حقوق بین­الملل باید دارای ویژگی­های ذیل باشد: الف- جمعیت دائمی ب- سرزمین معین ج- حکومت د- صلاحیت ایجاد روابط بین­المللی با سایر دولت­ها.(والاس،1387: 81)

در هنگام تدوین کنوانسیون حقوق معاهدات وین 1969 در پیش نویس کمیسیون بموجب ماده­ی 5 اهلیت ایالات و کشورهای عضو دولت فدرال برای انعقاد معاهدات تصریح شده بود اما در هنگام تصویب این کنوانسیون پاراگراف دوم ماده­ی 5 پیش نویس بنابه درخواست دولت کانادا حذف گردید، حال آنکه بر اساس قانون اساسی تعدادی از کشورهای فدرال که امکان انعقاد معاهده را به ایالات خود دادند و همچنین نظر برخی حقوقدانان بر این است که ایالات به صورت بالقوه امکان انعقاد معاهده را دارند. (Villiger,2009:128) بنابراین در خصوص ایالت­ها رویه موجود میان کشورهای فدرال متفاوت است و در برخی کشور­های فدرال امکان انعقاد معاهده به ایالت­ها داده شده، در برخی دیگر این اجازه به صورت محدود داشته شده و در برخی نیز امکان انعقاد معاهده از ایالت­ها گرفته شده­است. در خصوص مناطق خودمختار نیز باید گفت با توجه به رویه سابق دولت­ها و همچنین رویه کنونی آن­ها، مناطق خودمختار در اکثر موارد دارای اهلیت انعقاد معاهدات هستند هرچند این اهلیت در بسیاری از موارد، محدود و جزئی می­باشد.

سوال اصلی:

1- آیا در نظام حقوق بین­الملل و نظام­های حقوق داخلی کشورهای فدرال، اهلیت انعقاد معاهده برای ایالت­ها و مناطق خودمختار، پیش­بینی شده است؟

سوالات فرعی:

1- اختیارات ایالت­ها و مناطق خودمختار در انعقاد معاهدات تا چه میزان و حدودی می­باشد؟

2- چه کشورهایی این اهلیت را به ایالت­ها و مناطق خودمختار خود داده­اند؟

3- مزایا و منافع و معایب اعطای اهلیت به ایالت­ها و مناطق خودمختار چیست؟

4- آثار حقوقی ناشی از انعقاد معاهده توسط ایالات و مناطق خودمختار چیست؟

5- در صورت وجود مجوز انعقاد معاهده توسط ایالات و مناطق خودمختار، مسئولیت ناشی از نقض معاهده بر عهده دولت فدرال می­باشد یا خود ایالت و منطقه خودمختار طرف معاهده؟

6- مرجع حل و فصل اختلاف میان دولت مرکزی و ایالت­ها یا مناطق خودمختار در خصوص میزان اهلیت و اختیارات این مناطق در انعقاد معاهده کدام است؟

 

فهرست منابع

 

الف: کتب

1- آشوری، داریوش.(1366). دانشنامۀ سیاسی، تهران: انتشارات سهروردی، چاپ اول.

2- آشوری، داریوش.(1382). دانشنامه سیاسی (فرهنگ اصطلاحات و مکتب­های سیاسی)، تهران: انتشارات مروارید، چاپ 9.

3- آقابخشی، علی و مینو افشاری راد.(1379). فرهنگ علوم سیاسی، تهران: نشر چاپار.

4- آگهورست، مایکل.( 1372). کلیات نوین حقوق بین الملل ، سهراب داراب­پور، تهران: جهان معاصر.

5- ابراهیم­گل، علیرضا.( 1391). مسئولیت بین­المللی دولت، تهران: شهردانش.

6- بوشهری، جعفر.(1384). حقوق اساسی اصول و قواعد، تهران: شرکت سهامی انتشارات.

7- بلدسو،رابرت. برسلاوبوسچک.( 1375). فرهنگ حقوق بین الملل، دکتر علیرضا پارسا (مترجم)، تهران: نشر قدس.

8- خوبروی پاک، محمدرضا.(1377). نقدی بر فدرالیسم، تهران: نشر شیرازه.

9- خوبروی پاک، محمدرضا.(1389). فدرالیسم در جهان سوم، تهران: هزار کرمان، جلد اول.

10- خوبروی پاک، محمدرضا.(1389). فدرالیسم در جهان سوم، تهران: هزار کرمان، جلد دوم.

11- دهخدا، علی اکبر.( 1337). لغت­نامه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

12- سرمد، خسرو.(1373). یوگسلاویسم، تهران: انتشارات نپاد.

13- شاو، ملکم.( 1372). حقوق بین­الملل، محمد حسین وقار(مترجم). تهران: انتشارات اطلاعات.

14- صفدری، محمد.( 1342). حقوق بین الملل عمومی جلد3، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

15- صفدری، محمد.(1340). حقوق بین الملل عمومی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، جلد اول.

16- ضیایی بیگدلی، محمدرضا.( 1384). حقوق بین الملل عمومی،تهران: انتشارات گنج دانش.

17- عالم، عبدالرحمن.( 1376). بنیادهای علم سیاست، تهران: نشرنی، چاپ سوم.

18- علی بابایی، غلامرضا.(1382). فرهنگ سیاسی آرش، تهران: نشرآشیان.

19- فیوضی،رضا.(1352). مسئولیت بین­المللی و نظریه حمایت سیاسی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

20- قاضی، ابوالفضل.(1390). بایسته­های حقوق اساسی، تهران: میزان، چاپ چهل و یکم.

21- قاضی، ابوالفضل.(1368). حقوق اساسی و نهادهای سیاسی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران،ج1.

22- لیپیست م، سیمون.(1383). دایرۀ المعارف دموکراسی. کامران فانی و دیگران( مترجم). تهران: کتابخانه تخصصی وزارت امور خارجه.

23- مستقیمی، بهرام – طارم سری، مسعود.( 1377). مسئولیت بین­المللی دولت با توجه به تجاوز عراق به ایران زیر نظر دکتر جمشید ممتاز، تهران: دانشگاه تهران، چاپ اول.

24- موسی­زاده، رضا.( 1383). حقوق بین­الملل عمومی، تهران: نشر دادگستر.

25- موسی­زاده، رضا. (1383). حقوق مسئولیت بین­المللی، تهران: نشر دادگستر.

26- ممتاز، جمشید.( 1378). جزوه درسی حقوق سازمان های بین المللی، کارشناسی ارشد حقوق بین الملل، دانشکده حقوق و علوم سیاسی: دانشگاه تهران.

27- میرعباسی، سید باقر.(1376). حقوق بین الملل عمومی، تهران: نشر دادگستر.

28- والاس، ربکا.(1392). حقوق بین الملل، سید قاسم زمانی و مهناز بهراملو (مترجم)، تهران: شهر دانش، چاپ چهارم.

 

ب: مقالات

1- دلخوش، علیرضا.( 1390). مجله حقوقی بین­المللی: شماره 44( علمی- ترویجی).

2- کریمی، ایوب.«فدرالیسم چیست؟»، فصلنامه روژه­ف، سال اول، شماره 2و3 همشهری دیپلماتیک، شماره 63.

3- گنادی م. دانیلنکو؛ مترجم: مرتضویان، علی( 1374). مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز ؛ دوره دوم، شماره 10.

4- نجف ابرندآبادی، علی حسین. مسئولیت کیفری بین­المللی، مجله تحقیقات حقوقی، سال 73-74، شماره 15.

 

ج: پایان نامه

1- حیدری، بیژن.( 1375). بررسی مبانی مسئولیت بین­المللی دولت­ها. پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق بین الملل عمومی. دانشگاه تهران.

2- دلیریان،مهدی.(1391). تاثیر ثبات کردستان عراق بر منطقه. پایان نامه کارشناسی ارشد روابط بین­الملل، دانشگاه علامه طباطبایی.

3- طبیب زاده، پونه.( 1375 ). آثار معاهدات نسبت به کشورهای ثالث. پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق بین­الملل عمومی. دانشگاه شیراز.

 

د: جزوات درسی

1- فلسفی، هدایت الله. (70-71). منابع حقوق بین الملل (جزوه درسی حقوق معاهدات)، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.

2- عزیزی، ستَار.(1393). جزوه درسی حقوق بین­الملل عمومی، دانشگاه بوعلی سینا همدان.

منابع خارجی:

 

A: Books     

1- Aust, Anthony. Modern treaty law and practice, Cambridge university press, 2002.

2- Broms B (1992) Autonomous territories. In: Encyclopedia of public international law, vol 1 .Amsterdam

3- Bernhardt R (1981) Federalism and autonomy. In: Dinstein Y (ed.), Models of autonomy.

4- Encyclopedia of public International law, Netherlands, Elsevierscience publisher, 1990.vols 1-12

5- E.viliger, Mark .Commentary on the 1969 vienna convention on the law of treaties, Martinus Nijhoff  publishers, 2009.

6- Heintze H-J (1993) The protection of indigenous peoples under the ILO convention 169. In: Bothe M et al (eds.), Amazonia and Siberia. London

7- Heintze, Hans-Joachim. Evolution of Autonomy and Federalism, Springer-Verlag Berlin Heidelberg ,2009.

8- Heintze H-J (1998) On the legal understanding of autonomy. In: Suksi M (ed.), Autonomy: applications and implications, The Hague.Dordrecht

9- John Kincaid. Handbook of federal Countries. A project of  federation. Ed. By Ann L. Griffith, McGill Queen’s University Press,2002. P510

10- Lissitzyn, Oliver J. Territorial Entites other than independent states in the law of treaties, The Hague Academy of International law,1968.

11- Musgrave TD (1997) Self-determination and national minorities. Oxford

12- R. Lapidoth, Autonomy, Flexible Solutions to Ethnic Conflicts,1996

13- Suksi, Markku.(2011),Sub-State Governance through Territorial Autonomy, Printed on acid-free paper.

14-Thornberry P (1999) Introduction: in the strongroom of vocabulary. In: Culper P, Wheatley S (eds.), Minority rights in the ‘New’ Europe. The Hague

15- The Report of Committee on the Honouring of Obligations and Commitments by Member States of the Council of Europe (Monitoring Committee), 2014, Doc. 13482, 08 April

16-U.N.Doc. A/CONF. 39/5, Vol.I, 10 Feb. 1968.

17-YEARBOOK OF THE INTERNATIONAL LAW COMMISSION,1962; Volume I Documents of the fourteenth session including the report of the Commission to the General Assembly

18-YEARBOOK OF THE INTERNATIONAL LAW COMMISSION,1962; Volume II Documents of the fourteenth session including the report of the Commission to the General Assembly

19- YEARBOOK OF THE INTERNATIONAL LAW COMMISSION,1965; Volume I

20- YEARBOOK OF THE INTERNATIONAL LAW COMMISSION,1965; Volume II,

21- YEARBOOK OF THE INTERNATIONAL LAW COMMISSION,1966; Volume II,

22- YEARBOOK OF THE INTERNATIONAL LAW COMMISSION, 1956; Volume. 11

 

B: Article

1- Maurice Croisat, Let Federaux dans le monde, octobre 1998, in http//www.taurillon.org

2- Marc  Weller,”Settling Self-determination Conflicts: Recent Developments, The European Journal of International Law Vol. 20 no. 1, pp. 111–165, p.115

 

قوانین:

1-قانون اساسی اتریش

(www.aph.gov.au)

2-قانون اساسی اتیوپی

(www.eueom.eu/files/dmfile/ethiopian-constitution)

3-قانون اساسی ایالات متحده

(www.constitution.org/constit-.htm)

4- قانون اساسی آلمان

(www.amazon.com/the-constitution-fedend-republic-germany)

5- قانون اساسی آرژانتین

(www.servat.unibe.ch/icl)

6-قانون اساسی آفریقای جنوبی

(www.southafrica.info/about/democracy/constitution)

7- قانون اساسی برزیل

(www.v-brazil.com/government/laws/constitution.htm)

8- قانون اساسی بوسنی و هرزه گوبین

(www.servat.unibe.ch/icl.bk)

9-قانون اساسی بلژیک

(www.servat.unibe.ch/icl.bk)

10- قانون اساسی پاکستان

(www.pakistani.org/pakistan/constitution)

11- قانون اساسی جزیره­های کومور

(www.constitution.org/files/comoros%20constitution )

12- قانون اساسی روسیه

(www.departments.bucknell.edu/russian/cons/constit.html)

13-قانون اساسی سوئیس

(www.servat.unibe.ch/icl/sz-html)

14- قانون اساسی عراق

(context.montpelier.org/document)

15- قانون اساسی کانادا

(www.justice.gc.ca/eng/sjc/just/05.html)

16- قانون اساسی مالزی

(confinder.irchmond.edu/admin/docs/Malaysia.pdf)

17- قانون اساسی مکزیک

(www.oas.org/juridico/MLA/eu/mex/en)

18- قانون اساسی میکرونزی

(www.fsmsupermecourt.org/website/fsm/constitution/index.htm)

19-قانون اساسی نیجریه

(www.worldstatesmen.org/nigeria/const1960.pdf)

20- قانون اساسی هندوستان

(www.lawmin.nic.in/coi/coiason29july08.pdf)

 

منابع اینترنتی:

1- دانشنامه آزاد، ویکی پدیاwikipedia.org

2- خبرگزاری مشرق نیوز، بین­الملل، تاریخ انتشار 9فروردین 1392؛ 13:31، کدخبر:202625.

3- خبرگزاری کرد پرس.www.kurdpress.com

4- سایت jomhoury.org www.

5- پایگاه نشریاتی بخش جوان­های کنگره­ی ملی، هدایت سلطان زاده، فدرالیسم چیست؟ سه شنبه 1 تیر1389 و ساعت 10:5

5- Benedikter, Thomas. Territorial autonomy as a means of minority protection and conflict solution in the European experience – An overview and schematic comparison, Bolzano/Bozen, 19. June 2006. www.gfbv.it/3dossier/eu-min/autonomy.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی اهلیت و انعقاد معاهدات”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *