با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری بررسي مدل احتمال خطي بر ميزان استفاده از خدمات دندانپزشکي در شرکت بيمه ايران» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.
فهرست محتوا
فهرست محتوا
فصل دوم: ادبيات تحقيق
2-1- مقدمه 11
2-2- پيدايش بيمه در جهان. 12
2-4- تعريف حقوقي بيمه 15
2-5- تعريف فني بيمه 16
2-6- سيستمهاي مختلف بيمه 16
2-7- انواع رشتههاي بيمه 17
2-8- بيمه اشخاص… 17
2-9- بيمه درمان گروهي تمام درمان. 18
2-9-1-اهداف بيمه نامه 18
2-9-2-خسارات تحت پوشش.. 18
2-9-3- شرايط عمومي. 19
2-9-4-بيمههاي درماني گروهي. 19
2-9-5-انواع بيمههاي درمان گروهي در جهان. 19
2-9-6- خصوصيات بيمههاي گروهي. 21
2-9-6-1- صدور گروهي. 21
2-9-6-2- قرارداد اصلي. 21
2-9-6-3-هزينه پايين. 22
2-9-6-4- قابليت انعطاف.. 22
2-9-6-5- نرخگذاري تجربي. 22
2-10- بيمه درمان مسافرت به خارج از کشور. 22
2-11- بيمه درمان مسافران خارجي به داخل کشورirha)) 22
2-11-1-اهداف بيمه نامه 22
2-11-2-مخاطبين بيمه نامه 23
2-12- بيمههاي درمان انفرادي. 23
2-13- تاريخچه بيمه درمان در ايران. 23
2-14- سازمانهاي ارائه دهنده بيمههاي درمان ايران. 24
2-14-1- تأمين اجتماعي. 24
2-14-2- خدمات درماني. 25
2-14-3- شركتهاي بيمه 26
2-16- سيستم مراقبتهاي بهداشت دهان و دندان. 28
2-17- مكانيسمهاي پرداخت براي مراقبتهاي بهداشت دهان و دندان. 29
2-17-1- بخش دولتي. 30
2-17-2- بخش خصوصي. 31
2-18-سيستم ارائه مراقبتهاي بهداشت دهان و دندان و طرحهاي بيمه سلامت در ايران. 37
2-19- خدمات مراقبت هاي بهداشت دهان و دندان در بخش دولتي. 37
2-20- طرح بيمه دندانپژشکي در ايران. 38
2-21- وضعيت سلامت دهان و دندان در ايران. 40
2-22-عوامل مربوط به بيمه و استفاده از خدمات مراقبتهاي بهداشت دهان و دندان. 41
2-23- مقبوليت خدمات بهداشت دهان و دندان. 42
2-24-پيشينه تحقيق. 43
2-24-1-تحقيقات داخلي. 43
2-24-2-تحقيقات خارجي. 45
25-2-معرفي شرکت بيمه ايران. 47
2-25-1-موضوع فعاليت.. 48
2-25-2-نيروي انساني. 48
2-25-3-شبکه فروش.. 48
2-25-4-سرمايه بيمه ايران. 48
منابع و مآخذ 89
-1- مقدمه
بهداشت دهان و دندان جزء حياتي و كامل از سلامت عمومي و تندرستي است كه بايد پيش شرط مراقبت از سلامت عمومي باشد (American Dental Assoceation 2006). رسيدن و حفاظت از بهداشت دهان و دندان نياز به توجه افراد، و براي كامل شدن، نياز به توجه و فعاليت زيرساختهاي جامعه و مراقبتهاي حرفهاي دارد. (Bendall and Asubonteg 1995).
دستيابي به خدمات حرفهاي سلامت دهان و دندان به واسطه افراد، فرهنگ و عامل سازمانهاي ذيربط، و وابسته به ويژگيهاي شخصيتي افراد، ويژگيهاي يك سيستم مراقبت از بهداشت دهان و دندان مثل وجود يك عامل ثالث، براي پرداختها و يا كمك به پرداخت هزينهها است
(Kiyak, 1993, Manski and Gold farb, 1996; Osterberg et al., 1998).
براي ايجاد مراقبت، افراد بايد باور داشته باشند كه به آن نياز دارند. و همينطور افراد مفهوم درستي از سلامتي داشته باشند و باور داشته باشند كه مراقبت از سلامتي فردي ميتواند آنها را در رسيدن به اهداف سلامتي كمك كند (Kegelas 1961) که اين امر مصداق ارزش و جايگاه مراقبت هاي بهداشت دهان و دندان نيز هست(Petersen and Pedersen, 1984).
با فرض اينكه بيمار ميتواند موضوعات فيزيكي و فرهنگياش غلبه کند و تصميم به استفاده از خدمات مراقبت از دهان و دندان بگيرد، سيستم سلامت نيز بايد داراي ويژگيهاي مناسب براي تشويق افراد براي استفاده از خدمات مراقبت از سلامتي را داشته باشد (Daly et al., 2002).
در بين موانع استفاده از مراقبتهاي بهداشت دهان و دندان مثل فقر، جهالت (كمبود آگاهي)، و كمبود منابع مالي، آخري (كمبود منابع مالي) بزرگترين مانع است (NIDCR,2008). حتي در اقتصادهاي پيشرفته منابع مالي هميشه قابل دسترس نيست و براي اطمينان فرد براي دسترسي به مراقبتهاي بهداشت دهان و دندان به طور مناسب اختصاص داده نشده است (Nash et al., 2008). ويژگيهاي سيستمهاي مراقبت بهداشت دهان و دندان به خصوص ويژگيهاي مالي و بيمه نقش مهمي براي آسان كردن دسترسي به سرويسهاي بهداشت دهان و دندان و كم كردن هزينهها بازي ميكنند.
افزايش سيستمهايي كه حق بيمه مردم را جمعآوري ميكنند و تحت تعهد يك شركت كه موافقت ميكند، مقدار معيني از زيانهاي پيشبيني نشده مردم را تأمين كند. حق بيمه تعداد زيادي از افراد كه جمعآوري شد اساساً زيانهاي افراد را پشتيباني ميكند (Praiss et al., 1978). مفهوم ريسك و غيرقابل پيشبيني بودن كمتر ، بيماريهاي دهان و دندان باعث مي شود بيمه دندانپزشكي با مدل كلاسيك بيمه متفاوت شود. (Evans and Williamson, 1978). البته به جز اتفاقاتي كه در تصادفات ميافتد و همينطور بعضي از عفونتهاي دنداني كه شايع و متداول هستند و نياز به مراقبتهاي بهداشت دهان و دندان دارند که كم و بيش قابل پيشبيني هستند (Feldstein, 1973; 2004). به دليل اين عوامل، بيمه دندانپزشكي بيشتر به عنوان يك سيستم بودجهبندي، تا يك سيستم محافظتي در مقابل حوادث مصيبتبار و غيرقابل پيشبيني شناخته شده است. (zatz et al., 1987; Feldstein 1973; 2004) بنابراين بهترين راه اين است كه بيمه دندانپزشكي را به عنوان يك تصميم سودمندي كه تا اندازهاي بيمه و تا اندازهاي پيش پرداخت و مقدار زيادي از آن به صورت تخفيف است شناخته شود (Manski, 2001).
ايران به عنوان يك كشور با درآمد متوسط پايين و صادركننده نفت و با جمعيتي حدود 75 ميليون نفر و از نظر بزرگي ششمين كشور در آسيا است. از كل جمعيت ايران 12 درصد ساكن تهران (حدود 5/8 ميليون در سال 2011) و بزرگترين شهر در كشور با بالاترين نرخ شاغلين و با حدود 28 درصد جمعيت تحصيل كرده با مدرك آكادميك يا تحصيل كرده در دانشگاهها و دانشكدهها (SCI 2011).
ايران با يك سيستم بهداشت دهان و دندان در حال رشد، و كلينيكهاي دندانپزشكي كه توسط دولت به وجود آمده که پايه و اساس مراقبت از بهداشت دهان و دندان را براي عموم مردم به وجود آورده است. دو طرح و برنامه كلي براي شاغلين و خانوادههاي آنها وجود دارد که شامل: بخش عمومي و بخش تجاري مي شود. تقريباً 60 درصد جمعيت ايران تحت پوشش سيستم بهداشت دهان و دندان هستند و از اين 60 درصد، 83 درصد در بيمه بخش عمومي و 17 درصد بيمه بخش خصوصي دارند (SCI,2004). اگر چه شاغلين توانايي خريد بيمه سلامت از طريق كارفرما و يا از طريق دولت را دارند، با اين حال 40 درصد از جمعيت ايران بيمه ندارند. اكثر تعداد دندانپزشكان (80 درصد) در بخش خصوصي مشغول به كار هستند (Pakshir 2004). افرادي كه بيمه ندارند ميتوانند يا از طريق كلينيكهاي خصوصي يا كلينيكهاي عمومي (دولتي) كه تقريباً نصف هزينه كلينيكهاي خصوصي را دارند، استفاده كنند. افراد زيادي از جمعيت ايران (18 تا 45 ساله) دندان پوسيده يا پلاك دندان و پريودنتال عميق دارند كه نشاندهنده اين است كه اين بيماريها در ايران نيازمند درمان هستند (Messari,2009).
مطالعه كنوني به ارزيابي عوامل مؤثر بر ميزان استفاده خدمات دندانپزشکي پرداخته است.
در مورد تاريخ پيدايش بيمه تحقيقات زيادي تاكنون صورت گرفته و نظرات و عقايد متفاوتي ابراز شده است. از مجموع تحقیقها ميتوان اظهار كرد كه قديميترين نوع بيمه، بيمه دريايي است كه در اواسط قرون وسطي[1] ازمنه تاريخي واقع بين ابتداي قرن پنجم تا اواخر قرن پانزدهم ميلادي پا به عرصه وجود نهاده است. ساير انواع بيمه مانند بيمه آتشسوزي، بيمه حوادث و غيره به مراتب جديدتر بوده و سالها پس از بيمه دريايي به وجود آمده است. در واقع ميتوان گفت اولين بار صاحبان كشتي و بازرگاني كه مالالتجاره خود را از طريق دريا حمل و نقل ميكردند با توجه به حوادث و اتفاقهاي موجود مانند غرق شدن كشتي، طوفان و يا راهزنيهاي دريايي و غيره به اين فكر افتادند كه براي حفظ مايملك خود چارهانديشي كنند و راههايي براي جبران ناشي از اين خطرها را يابند. پديدههايي مانند زيان همگاني يا خسارت مشترك يا جنرال اوريج[2] و وام دريايي كه ميتوان آنها را سرآغاز پيدايش بيمه محسوب نمود (هوشنگي، 1369، 1) در مديترانه شرقي فكر مقابله با خطرهاي دريا از چند قرن قبل از ميلاد مسيح به وجود آمده است، كما اينكه در بين سالهاي 916 الي 700 قبل از ميلاد، اهالي شهر «لوان»[3] واقع در جزيره رودس[4] «رويانها» قانوني تصويب كرده بودند كه به موجب آن زيان همگاني يك رسم بازرگاني شناخته شده بود. در قانون مزبور برخي از اصول بيمه امروزي از قبيل سرشكن كردن خسارتهاي وارده به يك نفر بين عدهاي از افراد ديده ميشود. بدين معني كه اگر كالايي براي نجات كالاها و كشتي به دريا ريخته ميشد، كساني كه كالايشان نجات پيدا كرده بود يا بايستي خسارت كالاهايي را كه به دريا ريخته ميشد جبران نمايند (شيباني، 1352، 3).
اين نوع بيمه نزديكترين رشته بيمه كه امروزه نيز شبيه آن مورد استفاده قرار ميگيرد كه همان رشته زيان همگاني يا جنرال آورج[5] كه به عنوان يك عرف تجاري دريايي در شرق مديترانه مورد استفاده قرار ميگرفت. (تقوايي، 1388، 20)
بعضي از نويسندگان معتقدند كه بيمه ابتدا در مال بلژيك به وجود آمده است. ظاهراً در سال 1310 ميلادي شخصي به كنت دوبتون[6] بنا به تقاضاي اهالي شهر بروژ[7] (از شهرهاي بلژيك) دفتر بيمهاي تأسيس نمود تا بازرگان مالالتجاره خود را در برابر خطرهاي دريا يا ساير حوادث با پرداخت مبلغ معيني بيمه نمايند. (شيباني، 1352، 12)
فرضيه ديگري وجود دارد كه بر اساس آن بيمه از ابداعات پرتغاليهاست گو اينكه به اين فرضيه نيز بايد با قيد احتياط نظر كرد.
تنها موضوعي كه در صحت آن ترديد وجود ندارد اين است كه پرتغاليها اولين كساني بودند كه نوعي تعاون بيمه را شناختند و از آن استفاده مينمودند. به دستور حكومت فرانسه در قرن چهاردهم از آن كشور اخراج و در ايتاليا مستقر شدند. آنچه از اطمينان زيادي برخوردار است اين است كه بيمه در ايتاليا پديد آمد به طوري كه مؤلفان نقل ميكنند قراردادهاي اوليه بيمه را فردي به نام بنسا[8] در اوايل قرن چهاردهم در دفاتر تجاري فلورانس[9] و ژن[ (بنادري در ايتاليا) يافته است و از اين تاريخ به بعد بيمه به سرعت رواج يافته و در ساير كشورها متداول گشت. (هوشنگي، 1369، 9)
فهرست منابع
منابع فارسي
1-ابراهيمي،محمدحسين،«بيمه و تامين اجتماعي از ديدگاه اسلام»،1375،تهران، انتشارات تهران
2-آجري خيراله، بيمه ايران،1352،تهران، انتشارات فاروس
3-آقاسي کرماني صنم، «برآورد تابع تقاضاي بيمه درمان مکمل در صنعت بيمه کشور»، فصلنامه صنعت بيمه،شماره3، پاييز 1389
4-اسماعيلي محمدحسين،«عوامل مؤثر بر عدم توسعه بيمه هاي تکميلي درمان گروهي از نظر خبرگان صنعت بيمه »، فصلنامه صنعت بيمه ، شماره 4، زمستان 1386
5-بست-جان،«طرح پرسشنامه و سنجش نگرش ها»،ترجمه مرضيه کريم نيا،تهران،1369،چاپ اول،معاونت آستان قدس رضوي
6-بيمه مرکزي ايران- «گزارش آماري عملگرد صنعت بيمه کشور در سال 1379»،زمستان1380،تهران، اداره بررسي هاي آماري بيمه مرکزي ايران
7-تقوائي محمدرضا، نيم قرن با بيمه البرز،1389، انتشارات بيمه البرز
8- تقي آبادي معصومه،«اثر عوامل اقتصادي بر تقاضاي بيمه درمان تکميلي»، تحقیقنامه بيمه،شماره4، زمستان 1390
9-ثبات غلامعلي،«آشنايي با بيمه ، انجمن بيمه گران بريتانيائي»،1377،تهران، انتشارات بيمه مرکزي ايران
10- جباري غلامحسين، موسسات بيمه،1349، تهران، انتشارات موسسه عالي حسابداري
11-جليلي خشنود جليل،«تحليل آماري»،1380،تهران، نشر سرا
12-جوهريان محمد ولي، بيمه عمر،1373، چاپ اول، تهران، شرکت بيمه البرز
13- حسن زاده حميد، پايان نامه کارشناسي ارشد با عنوان «بررسي عوامل عوامل مؤثر بر رضايت خاطر بيمه گذاران با تاکيد بر بيمه هاي حوادث و درمان، 1377،دانشگاه تهران
14- حافظ نيا محمد رضا، مقدمه اي بر روش تحقيق در علوم انساني،1377، تهران، انتشارات سمت
15-خاکي غلامرضا، روش تحقيق با رويکرد پايان نامه نويسي، چاپ سوم، تهران، انتشارات بازتاب
16-دستباز هادي،«اصول و کليات بيمه هاي اشخاص»،1377،تهران، انتشارات دانشگاه علامه طباطبايي
17- ذوالرياستين مجيد، روش تحقيق در مديريت،چاپ اول،1380، تهران، نشر پشوتن
18-سرمد زهره و بازرگان عباس و حجازي الهه، روش تحقيق در علوم رفتاري 1376، تهران، انتشارات آگاه
19- شريعتي بتول، کتاب جامع بهداشت عمومي، فصل 6،جلد اول،چاپ سوم،1391،وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي
20- شيباني ،احمدعلي،«بازاريابي بيمه»،1355،تهران ،مدرسه عالي بيمه
21-شيباني احمد علي، تاريخچه پيدايش و تحول بيمه،1352، تهران، شماره 2،انتشارات مدرسه عالي بيمه
22-عباسي زهرا، پايان نامه کارشناسي ارشد با عنوان «بررسي موانع توسعه مطلوب بيمه هاي درماني اختياري در ايران»1376،دانشگاه تهران
23-علوي-فرشيد،«سيستم مديريت کيفيت»،1380،تهران، نشر آتنا
24-فرجادي منوچهر،«اصول و مفاهيم بيمه هاي بازرگاني»1376،تهران، نشر شرکت سهامي البرز
25- فرهنگي علي اکبر و صفرزاده حسين، روش تحقيق در علوم انساني با نگرش بر پايان نامه نويسي 1385، تهران، موسسه انتشارات و پخش کتاب پويش
26-کاموئي مينا،« برآورد تابع تقاضاي بيمه درمان خصوصي در مناطق شهري ايران: تحليل توبيت»، فصلنامه صنعت بيمه، شماره 3، پاييز1389
27-کريمي،آيت،«کليات بيمه، 1383، چاپ هشتم، تهران ، تحقیقکده بيمه
28- کريمي، آيت پرسش و پاسخ بيمه اي، 1387،کتاب دوم، چاپ پنجم، تهران، انتشارات شرکت سهامي بيمه کار آفرين
29- مجموعه قوانين بيمه، 1371، چاپ دوم، تهران، انتشارات بيمه مرکزي ايران
30- معين محمد، فرهنگ فارس معين،1360، تهران، چاپ چهارم، انتشارات سپهر ايران
31-معيني مريم، پايان نامه کارشناسي ارشد با عنوان«بر آورد کشش درآمدي تقاضاي بيمه درمان مکمل،1384،دانشکده مديريت و اطلاع رساني پزشکي
32-نادري عزت اله و سيف نراقي مريم، روش تحقيق و چگونگي ارزشيابي آن در علوم انساني،1383، چاپ بيست و چهارم،تهران، انتشارات بدر
33- هوشنگي محمد، بيمه حمل و نقل کالا،1369، تهران، انتشارات شرکت سهامي بيمه ايران
منابع انگليسي
34-. Aljunid SM. Health financing in Iran, Source of funding for health financing in Iran 1980–2001, World Health Organization, Eastern Mediterranean Region Iran Country Office.
35-American Dental Association. The oral systemic connection: an update for the practicing dentist. A special supplement to the Journal of the American Dental Association. J Am Dent Assoc 2006;137:1S–
40S.
36-Bagewitz IC, Söderfeldt B, Palmqvist S, Nilner K. Oral prostheses and oral health-related quality of life: a survey study of an adult Swedish population. Int J Prosthodont 2007;20:132–142.
Bagewitz IC, Söderfeldt B, Palmqvist S, Nilner K. Dental care utilization: a study of 50- to 75-year-olds in southern Sweden. Acta Odontol Scand 2002;60:20–4.
37-Bailit H, Beazoglou T. Financing dental care: trends in public and private expenditures for dental services. Dent Clin North Am 2008;52:281–95.
Baker F. General system theory, research and medical care. In: Sheldon A, Bake F, McLaughlin C (eds). System and Medical Care. Boston: MIT Press, 1970;4–5.
38-Bendall D, Asubonteng P. The effect of dental insurance on the demand for dental services in the USA. J Manag Med 1995;9:55–68.
39-Busse R, Riesberg A. Health Care Systems in Transition: Germany. Copenhagen, WHO Regional Office for Europe on behalf of the European Observatory on Health Systems and Policies, 2004.
40-Chapin R. Dental benefits improve access to oral care. Dent Clin North Am 2009;53:505–9.
41-Chen M, Andersen RM, Barmes DE, Leclercq M–H, Lyttle S. Comparing oral health care systems, a second international collaborative study. Geneva: World Health Organization. 1997.
42-Daly B, Watt RG, Batchelor P, Treasure ET. Problem with health services. In: Daly , et al. (eds). Essential dental public health p 329. New York: Oxford University press inc. 2002a.\
43-Daly B, Watt RG, Batchelor P, Treasure ET. The structure of dental service in the UK. In: Daly B, et al. (eds). Essential dental public health pp 269–89. New York: Oxford University press inc. 2002b.
44-Douglass CW, Sheet CG. Patients’ expectations for oral health care in the 21st century. J Am Dent Assoc
2000;131:3–7.
45-Evans RG, Williamson MF. Extending Canadian health insurance: options for pharmacare and denticare. Toronto: University of Toronto press, 1978.
46-Feldstein PJ. Financing Dental Care: An Economic. Washington DC: Lexington books 1973.
47-Furino A, Douglass CW. Balancing dental service requirements and suppliers: the economic evidence. J Am Dent Assoc 1990;121:685–92.
48-Gift HC, Andersen RM, Chen M. The principles of organization and models of delivery of oral health care. In: Pine CM, Harris R (eds). Community oral health pp
252–6. Oxford, Wright 1997.
49-Goedhart H, Eijkman MAJ, Ter Horst G. Quality of dental care: the view of regular atenders. Community Dent Oral Epidemiol 1996;24:28–31.
50-Grytten J. Models for financing dental services. A
review. Community Dent Health 2005;22:75–85.
51-Hashim R. Patient satisfaction with dental services at Ajman University, United Arab Emirates. East Mediterr Health J 2005;11:913–21.
HBS. Household Budget Survey in urban areas in Iran, Tehran: Central Bank of Iran Tehran 2008.
52-Hessari H. Oral health among young adults and the middle-aged in Iran. [Academic issertation]. Helsinki: University of Helsinki, Finland; 2009. Available at: http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-5459-4
53-Hobdell M, Petersen P, Clarkson J, Johnson N. Global goals for oral health 2020. Int Dent J 2003;53:285–288.
54-Holst D. Delivery of oral health care: In the Nordic countries. In: Pine CM, Harris R (eds). Community oral health pp 283–91. Oxford: Wright 1997.
55-Holst D. Varieties of oral health care systems. Public dental services: organization and financing of oral health care services in the Nordic Countries. In; Pine CM, Harris R (eds). Community oral health p 425. UK: Quintessence publishing Co Ltd. 2007a.
56-Holst D. Varieties of oral health care systems. Public dental services: organization and financing of oral health care services in the Nordic countries. In: Pine CM, Harris R (eds). Community oral health p 475. UK: Quintessence publishing Co Ltd. 2007b.
57-Jaberi Ansari, Z. A review on the rate of caries experience in Iran during 1990-1992. Beheshti Univ Dent J 1998;17:146–154.
58-Kiyak HA. Age and culture: influences on oral health behavior. Int Dent J 1993;43:9–16.
59-Korpi W, Palme J. The paradox of redistribution and strategies of equality: welfare state institutions, inequality, and poverty in the western countries. Am Sociol Rev 1998;63:661–87.
60-Lahti S, Tuutti H, Hausen H, Kääriäinen R. Dentist and patient opinions about the ideal dentist and patient- developing a compact questionnaire. Community Dent Oral Epidemiol 1992;20:229–34.
61-Manski RJ, Cooper F. Dental care use: does dental insurance truly make a difference in the US? Community Dental Health 2007;24:205–212.
62-Mas-colell,A.m.d. Winston and J.R.Green(1995) “Microeconomic theory”. Oxford university Press
63-Mayumi Nomura.”Dental health reforms in Germany and Japan:A comparison of statutory health insurance policy”., June 2008
http://www.elsevier.com
64-Moonkyung katechoi.”The impact of Medicaid insurance coverage on dental service use”. Journal of Health Economic, August 2011
http://www.elsevier.com
65-Naoki Kakudate et al. “Comparison of dental practice income and expenses according to treatment types in the Japanese insurance system”.,August 2009
http://.elsevier.com
66-Nash D, Ruotoistenmäki J, Argentieri A, Barna S, Behbehani J, Berthold P, Catalanotto F, Chidzonga M, Goldblatt L, Jaafar N, Kikwilu E, Konoo T, Kouzmina E, Lindh C, MathuMuju K, Mumghamba E, Nik Hussein N, Phantumvanit P, Runnel R, Shaw H, Forna N, Orliaguet T, Honkala E. Profile of the oral healthcare team in countries with emerging economies. Eur J Dent Educ. 2008;12:1119.
67-Nasseri K, Sadrizadeh B, Malek–Afzali H, Mihammad K, Chamsa M, Cheraghchi–Bashi MT, Haghgoo M, Azmoodeh M. Primary health care and immunization in Iran. Public Health 1991;105:229–38.
68-Newsome PRH, Wright GH. A review of patient satisfaction: 2. Dental patient satisfaction: an appraisal of recent literature. Br Dent J 1999;186:166–70(b).
69-Nguyen L, Häkkinen U. Choices and utilization in dental care: Public vs. private dental sectors, and the impact of a two-channel financed health care system. Eur J Health Econ 2006;7:99–106.
70-NIDCR. National Institute of Dental and Craniofacial Research. Oral Health in America: A Report of the Surgeon General. Available at: http://www.nidcr.nih. gov/DataStatistics/SurgeonGeneral/sgr/. Accessed
2008.
71-Nomura M. Dental healthcare reforms in Germany and Japan: A comparison of statutory health insurance policy. Japanese Dental Science Review 2008;44:109–
17.
72-Nuttall NM, Nugent. ZJ.Indicators of dental extractions and full mouth clearances: a longitudinal analysis. Community Dent Oral Epidemiol 1997;25:181–183.
73-OHS 2004: Oral Health Survey in 15-19 and 35-44- year-olds in Iran, 1st ed Tehran: Ministry of Health and Medical Education, under-secretary of health, oral health bureau 2001-2002.
74-OHSIC 2000: Oral Health Situation of Iranian Children. 1st ed Tehran: Ministry of Health and Medical Education, under-secretary of health, oral health bureau
1998-1999.
75-Pack AR. Dental services and needs in developing countries. Int Dent J 1998;48:239–47.
76-Pakshir HR. Oral health in Iran. Int Dent J 2004;54:367–
372.
77-Penchansky R, Thomas JW. The concept of access: definition and relationship to consumer satisfaction. Med Care 1981;19:127–40.
78-Petersen PE, Bourgeois D, Ogawa H, Estupinan-Day S, Ndiaye C. The global burden of oral diseases and risks to oral health. Bull World Health Organ 2005;83:661–
669.
79-Praiss IL, Tannenbaum KA, Gelder–Kogan CA. Quality of dental care-the role of third–party payers: a literature review. Med Care Rev 1978;35:1211–33.
Samadzadeh H, Hessari H. Oral health situation of Iranian children 1997. Tehran: Ministry of Health and Medical Education, under–secretary of health, oral health bureau 1999.
80-SCI. Statistical Centre of Iran. Available at: http:// www. sci.org. ir/ portal/ faces/ public/census85/census85. natayej Accessed 2004.
Suominen-Taipale AL. Demand for Oral Health Services in Adults Finns [Academic dissertation]. Turku: University of Turku; 2000.
81-Tickle M, Whitehall R, Williams M. Health authorities, GDPs and TECs: a partnership for general dental practice development. Br Dent J 1998;185:338–40.
82-Widström E, Eaton KA. Oral healthcare systems in the extended European Union. Oral Health Prev Dent
2004;2:155–194.
منابع اينترنتي:
83-سايت شرکت بيمه ايران www.iraninsurance.ir
84-سايت مرکز آمار ايرانwww.sci.org.ir 85- سايت تحقیقکده بيمهwww.irc.ac.ir 86-سايت مرکز سياست هاي بهداشتي دولت آمريکا www.cshp.rutgers.edu
- به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.