مبانی نظری و پیشینه پژوهشی مواد مخدر بر عدم تحقق جرم

نوع فایل
word
حجم فایل
121 کیلوبایت
تعداد صفحه
119
تعداد بازدید
300 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری مواد مخدر بر عدم تحقق جرم» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

مقدمه

مسأله اعتیاد در جهان امروز یکی از مسائل مهم و حاد اجتماعی است و پدیده ای با سابقه به شمار می­رود. شاید نتوان به درستی تاریخی برای شروع مصرف مواد مخدر تعیین کرد، ولی در آثار برخی بزرگان می­توان نام این مواد را یافت. برای مثال می­توان به گفته­های بقراط، رازی و ابن سینا از مصرف و فواید تریاک اشاره کرد. اما «اعتیاد» به مواد مخدر به مثابه وضعیتی خاص، پدیده نسبتاً جدیدی است که از اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم میلادی شناخته شده است (آقابخشی،1379 :46).

پیش از آن، در ادبیات مسیحی مصرف الکل یا مواد مخدر گناه یا جرم به حساب می آمد (اردوبادی کیم،1353: 63).در ایران به استثنای برخی مقاطع تاریخی و نیز دوره اخیر هیچگاه مصرف مواد مخدر جرم یا پدیده ای خلاف اعتقادات مذهبی به شمار نمی­رفته است، بلکه مصرف مواد مخدر فعالیت فراغتی طبقات بالای جامعه به حساب می­آمده و در برخی مناطق کشور به منزله نیاز اقلیمی یا جزئی از فرهنگ محلی به شمار می­رفته است. در حال حاضر، بنابر آمارهای رسمی، حدود دو میلیون مصرف کننده مواد مخدر در کشور وجود دارد. این در حالی است که طی دهه هفتاد حدود دو میلیون نفر به جرم قاچاق، توزیع یا مصرف مواد مخدر دستگیر و زندانی شده اند. بنابر آمارهای رسمی، بیش از نیمی از زندانیان کشور به علت جرائم مربوط به مواد مخدر زندانی اند. نسبت مصرف مواد مخدر در سطح جهان رو به تزاید است و در اکثر کشورهای جهان به صورت مشکل عمده‌ای مطرح شده است. این وضعیت در ایران نیز کاملاً مشهود بوده و بخش قابل توجهی از افراد ، به استعمال مواد مخدر اعتیاد داشته و هر روزه در گوشه و کنار این مملکت شاهد گرفتار شدن افراد زیادی در دام مواد مخدر هستیم که مشاهده این وضع هر انسان دوراندیش را به تأمل وا می‌دارد که چگونه می‌توان از قربانی شدن بیش از پیش افراد جامعه جلوگیری نمود( سخاوت ، 1374: 130)

از این رو هر ماده ای که موجب بروز اختلال در ارگانیزم بدن انسان گردد ماده مخدر قلمداد می شود. بر همین اساس مادۀ مخدر می­تواند جدای از مصرف پزشکی، مصرف غیر پزشکی نیز داشته باشد. حتی موادی مانند الکل نیز که رفتارهای فیزیکی را تحت تأثیر قرار می­دهند، مواد مخدر محسوب می­گردند.این مواد که بعضاً از گیاهان و ترکیبات شیمیایی به دست می­آیند، داروهای روان گردان نامیده می­شوند. بدین معنا که مصرف آنها موجب بروز اختلالاتی در سیستم عصبی و تغییراتی در فعالیت­های ذهنی، احساسی و رفتاری می­شود. مادۀ مخدر وابستگی شدیدی را در فرد به وجود می­­آورد و ارادۀ وی را از او سلب می­کند.این مواد همچنین می­تواند در نهایت موجب بروز بی حسی و نوعی حالت عصبی و روانی در شخص معتاد شده، تکرار مداوم مصرف آن، باعث وخیم تر­شدن حالات روانی وی­­گردد. از آنجا که از دیرباز، آثار مخرب و زیان آور مواد مخدر همانند: مرفین و هروئین بر افرادی که دچار آنها شده اند، نمایان شده است. در این رساله تلاش می گردد به بررسی تأثیر مصرف مواد مخدر بر عدم تحقق رکن معنوی جرم پرداخته شود.

 

1-2-بیان مسأله

حفظ سلامت جسمی و عقلی جوانان در رشد و شکوفایی جامعه انسانی و بالطبع سلامتی آن بسیار اهمیت دارد. جوانان امروز، مادران و پدران فردا و گنجینه های تجربه آینده هستند. لکن اعتیاد و مصرف مواد مخدر بلایی است که همچون جذام، سلامت جسمی و عقلی این گروه و در نتیجه کل جامعه را به خطر می اندازد. به موازات پیشرفت جوامع، نیازها، نگرش ها و الگوهای رفتاری انسان ها نیز دچار تغییر و دگرگونی می گردد. این دگرگونی ازجامعه­ای به جامعه دیگر و از منطقه ای به منطقه دیگر براساس موقعیت جغرافیایی میزان دست یابی به فن آوری های نوین، پراکندگی و تنوع جمعیتی، میزان علایق و وابستگی به باورهای دیرینه و اعتقادی، سطح رشد آگاهی، زمینه های فرهنگی و همچنین وضعیت معیشتی و اقتصادی متفاوت می باشد.مصرف مواد مخدر علاوه بر اثرات روحی، جسم را نیز تباه و نابود می سازد و شاید در نگاه اول آن چیزی که به فراموشی سپرده می شود اثرات دو جانبه آن است که هر دو به طور مشترک مرگ را برای نسل جوان به ارمغان می آورد.با توجه به اینکه آثار حقوقی و کیفری مهم به مواد مخدر مترتب می باشد لذا دقت در اطلاق کلمه مواد مخدر بر هر چیزی از اهمیت زیادی برخوردار است در فرهنگ معین در معنای مواد مخدر آمده است:

«داروهایی که استعمال آنها سبب بی حسی، بی حالی و تخدیر عمومی یا موضعی می گردد مانند کوکائین، این داروها معمولاً موجب اعتیاد می شوند»

در فرهنگ فارسی عمید در معنای مواد مخدر آمده است:« سست کننده، آنچه اعصاب را سست و بی حس کند»

معادل ماده مخدر در متون انگلیسی از لفظ Drug استفاده می کنند ولی باید توجه داشت که این یک لفظ مطلق است و اطلاق نیز اقتضای شمول هر چیزی را دارد که داخل در این مفهوم قرار گیرد و این لفظ می تواند کلیه چیزهایی را که عنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرند در برگیرد  اعم ازآنکه قانونی و مجاز باشد یا غیرمجاز.

تعریفی که سازمان بهداشت جهانی در مورد مواد مخدر عرضه داشته است کاملاً فراگیرمی باشد: « هر ماده ای که موجب بروز اختلالات در ارگانیزم بدن انسان شود مواد مخدر محسوب می شود» ( دبیرخانه ستاد مواد مخدر، 1374: 54)

از منظر حقوق بین الملل مواد مخدر به موادی تلقی می شود که تحت پوشش کنوانسیون های بین المللی مواد مخدر سازمان ملل متحد قرار گرفته است (وزیریان، 1382: 49)

از منظر حقوق داخلی مواد مخدر به موادی گفته می شود که در قوانین مربوط برشمرده و احصاء شده باشد که به عقیده برخی از نویسندگان در قانونگذاری ایران عنوان مواد مخدر از سال 1338 دیده شده است (حجتی،1382 : 53).

از آنجا که مسأله اعتیاد در جهان امروز یکی از مسائل مهم و حاد اجتماعی است، نسبت مصرف مواد مخدر در سطح جهان رو به تزاید است و در اکثر کشورهای جهان به صورت مشکل عمده ای مطرح شده است.این وضعیت در ایران نیز کاملا مشهود است و بخش قابل توجهی از افراد به استعمال مواد مخدر اعتیاد داشته و هر روز در گوشه و کنار این مملکت شاهد گرفتار شدن افراد زیادی در دام مواد مخدر هستیم که مشاهده این وضع هر انسان دور اندیش را به تأمل وا می دارد که چگونه می توان از قربانی شدن بیش از پیش افراد جلوگیری نمود.بنابراین از آنجایی که این تحقیق به دنبال اثر گذاری مصرف مواد مخدر بر عدم تحقق رکن معنوی جرم است و تعریفی که از رکن معنوی جرم گفته شده این است که نيت و انديشه ارتکاب جرم همان عنصر معنوي جرم است. بدين معنا که هر فردي که قصد ارتکاب جرمي را دارد بدواً قصد و اراده خود را براي ارتکاب جرم در ذهن خود مي پروراند و با انديشه و نقشه هاي قبلي و از پيش تعيين شده زمينه را براي احياء ديگر عناصر مهيا مي سازد که از آن به رکن معنوي جرم تعبير مي شود. باید توجه داشت که مصرف مواد مخدر موجب زوال اراده نمی گردد  بنابراین در این تحقیق سعی بر آن است که با شناخت مواد مخدر درجات مختلف آن بر زوال اراده و عدم تحقق رکن معنوی جرم بررسی گردد.

 

فهرست منابع

الف) عربی

1-قرآن کریم

2- بار، محمد علی، (1998). المخدرات الخطر الداهم، دارالقلم، دمشق.

3- حصنکی،(1415).در المختار، دارالفکر، بیروت.

4-شیخ مفید،(1140). المقنعه. جامعه مدرسین. قم.

5-گلپایگانی، محمدرضا،(بی تا). مجمع الوسائل، دارالقرآن، قم.

6-نوری، میرزا حسین،(1408). مستدرک الوسائل، موسسه آل البیت، قم.

ب) فارسی

1-اردبیلی، محمدعلی، (1384). حقوق جزای عمومی، نشر میزان، تهران، چاپ هشتم.

2-اسعدی، سید حسن، (1372). پژوهشنامه ای درباره بحران جهانی مواد مخدر، مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی. تهران.

3-افراسیابی، محمداسماعیل،(1376). حقوق جزای عمومی، انتشارات فردوسی، تهران، چاپ دوم.

4-امام خمینی، روح الله،(1378). استفتائات. تهران. بی نا.

5-اردوبادی ، صبور . (1353) . جوانان و مواد توهم زا . تبریز : انتشارات دانشگاه تبریز.

6-اورنگ، جمیله، (1367). پژوهشی درباره اعتیاد، نشر فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی، تهران.

7-آذرنوش، آذرتاش،(1391). فرهنگ معاصر عربی- فارسی، نشرنی، تهران، چاپ چهاردهم.

8-آقابخشی، حبیب . (1379) . اعتیاد و آسیب شناسی خانواده. تهران: انتشارات دانش آفرین.

9-باختر، سید احمد، (1386.)قانون مبارزه با موادمخدر در نظم کنون ،انتشارات خرسندی،چاپ اول.

10-برفی، محمد، (1383). از میکده تا ماتمکده، تهران، انتشارات احسان.

11-پاد، ابراهیم، (1385).حقوق کیفری اختصاصی، انتشارات دانشور، تهران، چاپ اول، 1385.

12-پرادل، ژان، (1386).جرایم علیه اشخاص، ترجمۀ مجید ادیب، انتشارات میزان، تهران، چاپ اول.

13-پوربافرانی، حسن،(1388). جرایم علیه اشخاص، انتشارات جنگل، تهران، چاپ اول.

14-پورپرشکوهی، معصومه، (1381). احکام مواد مخدر در مذاهب اسلامی. کیهان. تهران.

15-پی فلچر، جرج­،(1384). مفاهیم بنیادین­حقوق کیفری، ترجمه سید مهدی سیدزاده ثانی، انتشارات دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مشهد، جلد دوم.

16-ترکمان، اسکندربیک، (1314). تاریخ عالم آرای عباسی، تهران. بی نا.

17-جعفری لنگرودی،(1377). محمد جعفر، ترمینولوژی حقوق، انتشارات گنج دانش، تهران، چاپ نهم.

18- حجتی، سوده، (1382).نظریه شهروندان تهرانی در مبارزه با مواد مخدر، تهران: دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر.

19- حسینی قربان، علی اصغر، (1368). پژوهشی نو در مواد مخدر و اعتیاد، نشر امیرکبیر.

20-دانش، تاج زمان، (1374)، اطفال و جوانان بزه کار، تهران، موسسه خدماتی فرهنگی رسا.

21-زراعت، عباس،(1388). شرح قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات 1 ، انتشارات ققنوس، تهران، چاپ دوم، 1388.

22-زراعت، عباس،(1387). شرح قانون مجازات اسلامی-بخش دیات، جلد اول ، انتشارات ققنوس، تهران، چاپ چهارم.

23-زراعت، عباس،(1387). شرح قانون مجازات اسلامی-بخش دیات، جلد دوم، انتشارات ققنوس، تهران، چاپ چهارم.

24-زراعت، عباس،(1387). شرح قانون مجازات اسلامی-بخش قصاص، انتشارات ققنوس، تهران، چاپ سوم.

25-زراعت ، عباس،(1389). قانون مجازات اسلامی در نظم حقوق کنونی، انتشارات ققنوس، تهران، چاپ چهارم.

26-ساکی، محمدرضا، (1380). جرایم مواد مخدر از دیدگاه داخلی و حقوق بین المل، خط سوم، تهران.

27-سپهوند، امیرخان،(1389). جرایم علیه اشخاص، انتشارات مجد، تهران، چاپ پنجم.

28-شامبیاتی ، هوشنگ،(1376). حقوق جزای عمومی، جلد اول، انتشارات ژوبین، تهران، چاپ هشتم.

29-شامبیاتی، هوشنگ،(1377). حقوق کیفری اختصاصی، جلد اول، انتشارات ژوبین، تهران، چاپ پنجم.

30-صانعی، پرویز،(1376).حقوق جزای عمومی، جلد اول، انتشارات گنج دانش، تهران، چاپ هفتم.

31-علی آبادی، عبدالحسین، (1353). حقوق جنایی، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ پنجم.

32-علیزاده، علیرضا، (1389).موادمخدر و جرم، ریچارد همرسلی، ترجمه دکترعلیرضا علیزاده،انتشارات مجد،چاپ اول .

33-عمید، حسن، (1378). فرهنگ فارسی عمید، انتشارات امیر کبیر، تهران.

34-کاویار، میرحسین،(1383) .بررسی حقوقی-روانشناختی انگیزه.

35-کلانتز و هارتل، (2002). پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر در نوجوانان، یافته های جاری و جهت گیری های آتی، (مسعود محمدی و همکاران، مترجم)، فصل 12، بوتوین گیلبرت جی.( مجید قربانی،  مترجم)،  چاپ نشده.

36-گرجیان،بهمن،(1379).مواد مخدر و بزهکاری.( در مجله علمی پزشکی قانونی ). 37- شماره 19 ، تهران سازمان پزشکی قانون کشور.

38-گزارشی از اولین سمینار بررسی مسائل اعتیاد، (1385). امیر کبیر. تهران.

39-گلدوزیان، ایرج،(1378) بایسته های حقوق جزای عمومی، نشرمیزان، تهران، چاپ دوم.

40-گلدوزیان، ایرج،(1380).حقوق کیفری اختصاصی، انتشارات دانشگاه تهران، تهران، چاپ هفتم.

41-گلدوزیان، ایرج، (1386).محشای قانون مجازات اسلامی، انتشارات مجد، تهران، چاپ هشتم.

42-گودرزی، فرامرز،(1377). پزشکی قانونی، جلد اول، انتشارات انیشتین، تهران، چاپ اول.

43-گودرزی، فرامرز،(1377). پزشکی قانونی ، جلد دوم، انتشارات انیشتین، تهران، چاپ دوم.

44-لیتری ون، جی، سیرز مولیه، پیرسون هلن و انشتاین، (1984). نظریه های سوء مصرف مواد، چاپ اول. محل نشر: تهران: انتشارات جامعه و فرهنگ ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری.

45-مطهری، مرتضی، (1365). آشنایی با علوم اسلامی، تهران. بی نا.

46-مظفری، احمد، (1378). نظرات قضایی در جرایم مواد مخدر، ققنوس. تهران.

47-معین، محمد،(1385). فرهنگ فارسی، انتشارات هنرور، تهران، چاپ دوم، 1385.

48-مقصود پور،رسول، (1391). بررسي تغییرات عمده‌ی اصلاحیّه‌ی قانون اصلاح قانون مبارزه با موادّ مخدّر مصوّب 9/5/1389 مجمع تشخیص مصلحت نظام، مجله وکیل مدافع، فصلنامه داخلی کانون وکلای دادگستری خراسان ، شماره چهارم.

49-میرسعیدی، سید منصور،(1390). مسئولیت کیفری، جلد اول، نشرمیزان، تهران، چاپ سوم، 1390.

50-نوربها.رضا، (1378).زمینه حقوق جزای عمومی.کانون وکلای دادگستری چاپ دوم، بی جا.

51-نوری، یحیی، (1372).فتوای تحریم اعتیاد و مواد مخدر، نوید نور. تهران.

52-وزیریان، محسن و مسشتاری گلاره، (1382). راهنمای کاربرید درمان سوء مصرف کنندگان مواد، (چاپ جهارم، ویرایش دوم، همراه با بازنگری)، معاونت سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، با همکاری دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر، تهران: موسسه انتشارات پرشکوه.

53-وزیریان، محسن، (1382). مروری بر برنامه های کاهش تقاضای مواد مخدر در ایران و…. نشریه رفاه و تعاون، شماره 8،تهران.

54-ولیدی، ‌محمدصالح،(1388).بایسته‌های حقوق جزای عمومی، تهران، جنگل.

55-وهابی، مجتبی ، (1390).بررسی تطبیقی عنصر روانی جرائم غیرعمدی درحقوق ایران و نظام کامن­لا، پایان نامۀ کارشناسی ارشد دانشگاه گیلان.

ج) مجلات، نشریات، روزنامه ها

56.خداکرمی، نبی، بحثی پیرامون عنصر روانی جرم قتل در ادیان الهی و ایران باستان، قسمت دوم جرمشناسی.

57.روزنامه اعتماد

د) قوانین

58.قانون مجازات­اسلامی1392، مجلس شورای­ اسلامی، سایت­ مجلس

59.قانون اصلاح مواد مخدر مصوب سال 1389. سایت مجلس

هـ) سایت ها

60.http://rc.Majlis.ir

61.http://rc.Majlis.ir.

62.http://www.salamatnews.com

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی مواد مخدر بر عدم تحقق جرم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *