با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری بررسی تاثیر ابعاد فرهنگی بر توسعه و تقویت گردشگری در استان ایلام » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.
فهرست محتوا
فهرست محتوا
فصل دوم:ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1 مقدمه13
2-2 گردشگر (توریست14
2-3 گردشگري در جهان14
2-4 گردشگری در ایران18
2-5 توسعه گردشگری19
2-6 راهبردهاي توسعه صنعت گردشگري19
2-7 موانع توسعه صنعت گردشگري 20
2-8 اثرات و کارکردهای گردشگری21
2-9 اثرات مثبت گردشگری27
2-10 برنامه ریزی گردشگری28
2-11 گردشگری پایدار29
2-12 فرهنگ30
2-12-1 زبان هاي ايراني33
2-12-2 آداب و رسوم و اعياد ملي34
2-12-3 ادبيات و شخصيت هاي اسطوره اي ايران34
2-12-4 معماري ايراني35
2-12-5 تنوع قومي در ايران36
2-12-6 اديان ها و آيين ها و اقليت هاي مذهبي در ايران 37
2-12-7 مراسم مذهبی37
2-13 فرهنگ و گردشگری38
2-14 بررسی مشکلات و موانع فرهنگی جهانگردی در ایران 40
2-14-1 بیم از اثرات مخرب جهانگرد بر فرهنگ40
2-14-2 پندارهای نادرست جهانگردان از ایران40
2-14-3 عدم تبلیغات مناسب در زمینه جاذبه های سیاحتی ایران 41
2-14-4 عدم شناخت سلایق جهانگردان و سیاحان خارجی41
2-14-5 مشروط کننده های فرهنگی و مذهبی کشور41
2-14-6 موانع فقهی و مذهبی42
2-14-7 وجود برخی برخوردهای نامناسب در فرودگاه چه در بخش پلیس گذرنامه 42
2-14-8 ضعف تحقیقاتی و پژوهشی در این زمینه42
2-15 تاریخچه استان ایلام43
2-16 مشخصات جغرافیایی45
2-17 کشاورزی و دامداری46
2-18 صنایع و معادن46
2-19 موقعیت جغرافیایی و تقسیمات سیاسی استان46
2-20 زبان و گویش های مختلف ایلام47
2-21 مکان های دیدنی و تاریخی49
2-22 تحقیقات داخلی55
2-23 تحقیقات خارجی56
فهرست منابع96
فهرست منابع فارسی96
فهرست منابع غیر فارسی: 98
مقدمه
پس از جنگ جهاني دوم، گردشگري در تمام طبقات اجتماعي جوامع صنعتي غربي مورد پذيرش قرار گرفت و به عنوان يك پديدة جمعي مدرن شناخته شد. توسعه در زمينه گردشگري از طريق افزايش استانداردهاي زندگي، كاهش ميزان كار ساليانه و همچنين تعدد مرخصي هاي با حقوق و رشد سريع در وسايل حمل و نقل در كشورهاي غربي صنعتي امكان پذير شده است (خاکساری، 1391: 8).
رشد روزافزون و پرشتاب گردشگري بسياري از صاحبنظران را بر آن داشته است که قرن بيستم را قرن گردشگري بنامند. آنتونيو ساوينياك دبير كل پيشين سازمان جهانگردي در ۱۹۹۸ ، اعلام كرد: گردشگري در پايان قرن بيستم به صنعت شمارة یک جهان تبديل خواهد شد. بسياري از كشورها اين صنعت پويا را منبع اصلي درآمد، اشتغال زايي، رشد بخش خصوصي و توسعة ساختار زيربنايي مي دانند (میرزایی، 1388: 51). تجربههای سفر، اثرات ژرف و عمیقی بر جامعه و مسافر دارد، زیرا اغلب تجربیات سفر جزء مهمترین و برجستهترین خاطرات زندگی است. (الوانی،۱۳۸۵: ۱۵۶). سفر، تأثیرات برجسته و مشخصی بر درک ملی و شناسایی سایر افراد دارد. حضور بازدیدکنندگان در هر کشوری بر الگوی زندگی افراد بومی تأثیر میگذارد. بازدید کنندگان نیز تحت تأثیر فرهنگ کشور میزبان و ارزشهای موجود در آن قرار میگیرند. از سوی دیگر «صنعت جهانگردی همواره عاملی برای پیشرفت وضع اقتصادی بوده است. همچنین این صنعت میتواند موجب تغییرات اقتصادی و اجتماعی شود؛ در سایه گفتگو و ایجاد رابطۀ متقابل بین مردمان دو ناحیه، پیام صلح بدهد و از آن جا که این صنعت به ارائه خدمت متکی است میتواند موجب افزایش اشتغال و درآمد شود(گی، ۱۳۸۵: ۳-۲۶۲).
صنعت گردشگری آمیزه ای از فعالیت های مختلف است که به صورت زنجیره ای در جهت خدمت رسانی به گردشگران انجام می گیرد بنابراین گردشگری شامل تمامی پدیده ها و روابط حاصل از تعامل گردشگران، عرضه کنندگان و فروشندگان محصولات جهانگردی، دولت ها و جوامع میزبان در فرایند جذب و پذیرایی از گردشگران می باشد (زنگی آبادی و همکاران، 1385: 132).
فهرست منابع
فهرست منابع فارسی:
- ابراهیم زاده، ع.، طارمیان، ح.، کاظمی زاد، ش. (1389). چهارمین کنگره بین المللی جغرافی دانان جهان اسلام. ایران، زاهدان.
- بنی سلیم، م. (1387). جلوه های پیوستگی در تمدن و فرهنگ ایران. فصلنامه تخصصی فقه و تاریخ تمدن، 4(15)، 30-9.
- پاپلي يزدي، م.ح.، سقايي، م. ( 1385 ). گردشگري(ماهيت و مفاهيم). چاپ اول، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران.
- تقوایی، م.، موسوی، س.ع.، غلامی بیمرغ، ی. (1389). تحلیلی بر توسعه گردشگری مذهبی. فصلنامه علمی – پژوهشی فضای جغرافیایی، 10(31)، 64-39.
- جهانیان، م.، قرخلو، م.، زندی، ا. (1389). مقدمه ای بر همبستگی ملی با تاکید بر مولفه های فرهنگ و گردشگری ، فصلنامه علمی پژوهشی جغرافیایی انسانی، 2(3)، 114-101.
- خاکساری، ع. (1391). برنامه ريزي توسعه گردشگري در ايران: ويژگي ها و نقش برنامه ريزان توسعه گردشگري در كشورهاي اسلامي. فصلنامه علوم اجتماعی، (58)، 33-1.
- دانش پژوه، م. (1381). فرهنگ ایرانی و تاثیر آن در فرهنگ جهان. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، 78-67.
- دریایی، م. (۱۳۸۴). سیاحت و جهانگردی در فرآیند تمدن و قرآن. تهران: نشر سبحان نور، چاپ اول
- رنجبریان، ب.، زاهدی، م. (1386). خدمات صنعت گردشگری. اصفهان، انتشارات چهار باغ.
- زاهدی، ش. (1377). تحلیلی بر تبعات توسعه جهانگردی. فصلنامه مطالعات مدیریت، (20)، 53-43.
- زنگی آبادی، ع.، محمدی، ج.، زیرک باش، د. (1385). تحلیل بازار گردشگری داخلی شهر اصفهان. مجله جغرافیا و توسعه، 156-131.
- ساروخانی، باقر. (1375). درآمدی بر دایره المعارف علوم اجتماعی. جلد 1، تهران، کیهان.
- شمس، م.، امینی، ن.(1388). ارزیابی شاخص فرهنگ ایرانی و تاثیر آن در توسعه گردشگری. فصلنامه جغرافیای انسانی، 1(4)، 93-81.
- صدر موسوی، م.، دخیلی کهنمویی، ج. (1384). ارزیابی وضعیت تسهیلات گردشگری استان آذربایجان شرقی از دید گردشگران. پژوهش های جغرافیایی، (61)، 143-129.
- ضرغام، ح. (1376). راهکارایی برای توسعه جهانگردی در جمهوری اسلامی ایران. مجموعه مقالات نخستین همایش جهانگردی در جمهوری اسلامی ایران، جلد 1، 404-299.
- طیبی، س.ک.، بابکی، ر.، جباری، ا. (1386). بررسی رابطه توسعه گردشگری و رشد اقتصادی در ایران (1383-1338). پژوهشنامه ی علوم انسانی و اجتماعی “ویژه اقتصاد”، 7(26)، 110-83.
- علیقلی زاده فیروز جایی، ن.، قدمی، م.، رمضان زاده لسبویی، م. (1389). نگرش و گرايش جامعه ميزبان به توسعه گردشگري در نواحي روستايي نمونه مورد مطالعه: دهستان گليجان، شهرستان تنكابن. پژوهش هاي جغرافياي انساني، (71)، 48-35.
- فاضل نیا، غ.، هدایتی، ص. (1389). راهبردهای مناسب برای توسعه گردشگری دریاچه ی زریوار. جغرافیا و توسعه، (19)، 170-145.
- فرج زاده اصل،م. (۱۳۸۴). سیستم اطلاعات جغرافیایی و کاربرد آن در برنامه ریزی توریسم. انتشارات سمت، تهران ، چاپ اول.
- قادری، ا.، عزتی، ع.ا.، حافظی زاده، ش. (1388). راهکارهای استفاده از مراسم تاسوعا و عاشورا به عنوان پتانسیل توریسم فرهنگی – مذهبی در محدوده ی بخش مرکزی تهران. مجله علمی – پژوهشی فضای جغرافیایی، 9(28)، 101-75.
- کاظمی، م. (1387). تحلیل ادراک شهروندان زاهدانی در توسعه گردشگری چابهار. جغرافیا و توسعه، (12)، 100-81.
- کاظمی، م.، کاظمی، س. (1387). بررسی آثار فرهنگی توسعه گردشگری و نقش آن در تقویت فرهنگ ملی با نگاهی به برنامه چهارم توسعه. 17-1.
- لی، ج. (۱۳۷۸). گردشگری و توسعه در جهان سوم. ترجمه؛ افتخای، علی رضا رکن الدین و صالحی امین ، معصومه،شرکت چاپ و نشر بازرگانی، تهران، چاپ اول.
- مافی، ع.، سقایی، م. (1388). کاربرد مدل ms-swot در تحلیل مدیریت گردشگری مطالعه موردی : کلانشهر مشهد. جغرافیا و توسعه ، (14)، 50-27.
- مدهوشی، م.، ناصر پور، ن. (1382). ارزیابی موانع توسعه صنعت گردشگری در استان لرستان. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، (28)، 58-25.
- میرزایی، ر. (1388). تاثیر توسعه گردشگری روستایی بر اشتغال در منطقه اورامانات کرمانشاه. فصلنامه روستا و توسعه، 12(4)، 76-49.
- الوانی، س. م.، پیروزبخت، م. (۱۳۸۵). فرایند مدیریت جهانگردی. تهران : دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ اول.
- وای گی، چ.و. (۱۳۸۵). جهانگردی در چشم اندازی جامع. ترجمه پارساییان ، علی و اعرابی، محمد، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ سوم.
- ولا، ف.، بیچریل، ی. (۱۳۸۴). گردشگری بین المللی. ترجمه گوهریان، محمد ابراهیم و کتابچی ، محمد مهدی، موسسه انتشارات امیر کبیر،تهران ، چاپ اول.
- همایون، م. ه. (۱۳۸۴). جهانگردی: ارتباطی میان فرهنگی. انتشارات دانشگاه امام صادق، تهران، چاپ اول.
فهرست منابع غیر فارسی:
- Alavi, J. and Yasin, M. (2000). Iran’s Tourism Potential and Market Realities: An Empirical Approach to Closing the Gap. Journal of Travel and Tourism Marketing, 9(3).
- Arzeni, S. (2009). The Impact of Culture on Tourism. OECD Centre for Entrepreneurship, SMEs and Local Development, 1-159.
- Austin, U. (2008). Marketing Japans Tourism to the World. Paper Presented at the Annual Conference of British Association of Japenese Studies in University of Manchester ,11-12 April.
- Dritsakis, N. (2004).Tourism as a long-run economic growth factor: An empirical investigation for Greece using causality analysis. Tourism Economics, 10(3), 305–316.
- Gilmore, J. H . (2002). Differencing Hospitality Cooperation’s via Experiences. Cornell Hotel and Restaurant: Quarterly,43 (3), 87-92.
- Gnoth, J., Zins, A.H. (2013). Developing a tourism cultural contact scale. Journal of Business Research 66, 738–744.
- Hall, C. M., page, J. (2001). The Geography of tourism and Recreation, Routledge .
- Kim, H.J., Chen, M.H., Jang, S.SH. (2006). Tourism expansion and economic development: The case of Taiwan. Tourism Management, 27, 925–933.
- Luis, J., Morales, N.M., Scarpa, R. (2004). Tourism and Economic Growth in Latin American Countries: A Panel Data Approach. Natural Resources Management (NRM), NOTA DILAVORO 26.
- Machintosh, R., & Ritchie, R. B. (1995). Tourism principle, practice, philosophies. United States of America: John Wiley & sons, Inc.
- Richards,G. (2002). Torism and the world of Culture and Heritage. tourism Receration Research, (25)1, 9-17.
- Sequeira, T.N., Campos, C. (2005). International Tourism and Economic Growth: a Panel Data Approach. Natural Resources Management (NRM), NOTA DI LAVORO 141.
- Toh, R.S., Khan, H. Koh, A.J. (2001). A travel balance approach for examining tourism area life cycles: The Case of Singapore. Journal of travel Research, 39, 426-432.
- Tosum, C. and Jenkins, L. (1996). Regional Planning Approach to Tourism Development: The Case of Turkey. Tourism Management, 17 (7), 112-119.
- (2009). Tourism: Creating Opportunities in Challenging Times. UNTWO News: Magazine of the World Tourism Organization XXIII (1), 1-57.
- Van Beynen , M. (2007). Tourism Industry. The Christchurch Press.
- Williams, A. (2006). Tourism Hospitality Marketing : Fantasy, Feeling and Fun. International Journal of Contemporary Hospitality Management, (18)6,482-491.
- World Tourism Organisation. (2000). Tourism 2020 Vision 6, South Asia , 11.
- Zhong, L., et al. (2011). Research on environmental impacts of tourism in China: Progress and prospect. Journal of Environmental Management 92, 2972-2983.
- Chris choi, H.S., Sirakaya, E. (2005). Measuring residents attitude toward sustainable tourism: development of sustainable tourism attitude scale. Journal of travel research, (43).
- به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.