مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بررسی ساختار جنگل و خاک در دو توده-ی تخريب شده و كمتر تخريب شده¬ی بلوط ایرانی در جنگل های زاگرس جنوبی، (جنگل های حوزه اي یاسوج)

نوع فایل
rar
حجم فایل
89 کیلوبایت
تعداد صفحه
30
تعداد بازدید
328 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری بررسی ساختار جنگل و خاک در دو توده-ی تخريب شده و كمتر تخريب شده¬ی بلوط ایرانی در جنگل های زاگرس جنوبی، (جنگل های حوزه اي یاسوج)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

 

 

فصل دوم- سابقه تحقیق

2-1- مطالعات انجام شده در زمینه­ی ساختار جنگل

2-2- مطالعات انجام شده در زمینه­ی خاک جنگل

2-3- مطالعات انجام شده در زمینه­ی تنوع زیستی و زادآوری

منابع

 

 

با توجه به اینکه جنگل­های زاگرس از نقطه نظر مسائل اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیکی دارای اهمیت فراوانی است لذا حفظ، احیاء و بازسازی و برنامه­ریزی برای مدیریت بهینه این جنگل­ها دارای اهمیت فراوانی می­باشد. در ارتباط با مطالعه­ی ساختار، خاک و تنوع زیستی توده­های جنگلی زاگرس در مناطق با شدت تخریب بیشتر و کمتر تخریب شده که امروزه از مباحث مورد توجه و ضروری است تحقیقات بسیار اندکی صورت گرفته است. اما در زمینه­ی ساختار جنگل و پارامترهای آن تحقیقات متعددی در سایر مناطق رویشی داخل کشور و خارج از کشور صورت گرفته است، که به طورخلاصه به بعضی از آنها در ارتباط با اهداف تحقیق اشاره می­شود.

 

2-1- مطالعات انجام شده در زمینه­ی ساختار جنگل

فتاحی و همکاران در سال 1379 دریافتند در جنگل­های زاگرس در مناطق حفاظت شده فرم دانه­زاد بیشتر به چشم می­خورد و در سایر نقاط جنگل­ها با فرم شاخه­زاد دیده می­شوند و هم­چنین عنوان کردند که جست­زایی درختان شاخه­زاد بلوط تابع عوامل متعددی از قبیل وضع خاک، نوع گونه­ای، ارتفاع از سطح دریا و سن می­باشد.

جانسون و همكاران (2002) طی مطالعات اكولوژيكي در رابطه با ساختار جنگل­شناسي گونه­ی بلوط به اين نتيجه دست يافتند كه تغييرات آب­و­هوا، تناوب در توليد بذر، تغییرات جمعيت مصرف­كنندگان بذر، که بر توليد بذر اثر می­گذارد روی رويش و بقاي نونهال­ها تاثيرگذار بوده و ایشان همچنین گزارش کرد که بهره‌برداري و دخالت­هاي انساني از عوامل عمده­اي هستند كه مانع از برقراري تعادل در جنگل مي­شوند.

حسین زاده و همکاران (1383) در بررسي ساختار جنگل­هاي كمتر­تخريب­يافته بلوط در استان ايلام دریافتند که گونه­ی بلوط ایرانی در مناطق مورد بررسی به صورت خالص یا گونه­ی اصلی تیپ ظهور پیدا می­کند. حداکثر تاج­پوشش حدود 35 درصد و سطح مقطع برابر سینه حدود 6/22 مترمربع در هکتار به دست آمد. نمودار توزیع تعداد در طبقه­های قطری برخی از توده­ها نشانگر توده­های ناهمسال نامنظم است اما بيشتر آن­ها داراي درختان مسن و از لحاظ زادآوري بسيار ضعيف هستند. پراکنش تعداد در طبقات قطر تاج از توزیع گاما و در مواردی از توزیع نرمال پیروی می­کنند. توزیع تعداد در طبقه­های ارتفاعی درختان و درختچه­ها بیانگر آن است که در مناطقی که دارای زیراشکوب درختچه­ای هستند، شکل توزیع دوکوهانه و نامنظم و در توده­های بدون زیراشکوب درختچه­ای دارای توزیع نرمال نامنظم است. در اين مطالعه نیز مشخص شد كه تعداد خشكه­دارها و هم­چنين تعداد شاخه­هاي خشك­تاج مي­تواند شاخص مناسبي براي تعيين ميزان تخريب در اين توده­ها باشد. همچنین عنوان کردند که پراکنش تعداد در طبقات قطر تاج در برخی از منابع (امینی، 1380) به عنوان شاخص برای ساختار توده معرفی شده است. از آنجایی که افزایش ابعاد تاج به­ویژه سطح آن موجب محدود شدن فضای رویش برای دیگر گونه­هاست، لذا پراکنش تعداد در طبقات قطر تاج می­تواند گویای نسبتاَ خوبی از وضعیت ساختار تاجی توده­ها باشد (حسین­زاده و همکاران، 1383).

پژوهش انجام شده توسط علیجانپور و همکاران (1383) در زمینه وضعیت توده­های جنگلی از نظر مشخصات کمی در دومنطقه حفاظت­شده و حفاظت­نشده نشان داد که تعداد در هکتار درختان، سطح مقطع برابرسینه در هکتار و درصد پایه­های دانه­زاد، به طور معنی­داری در منطقه حفاظت­شده بهتر از منطقه غیرحفاظتی است.

هیتیمانا و همکاران (2004) ساختار افقی و عمودی جنگل را در دو توده تخریب­شده و تخریب­نشده در جنگل‌های کوهستانی در غرب کنیا مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق وضعیت حجم توده، پراکنش درختان در طبقات قطری برای گونه‌های مختلف و برای 5 گونه غالب درختی، وضعیت درختان از لحاظ اشکوب‌بندی و وضعیت تاج­پوشش جنگل بررسی گردید. نتایج آنها نشان داد که تراکم درختان و زادآوری جنگل در دو توده دارای تفاوت معنی‌داری بوده است. همچنین وضعیت پراکنش درختان در طبقات قطری بر اساس منحنی J نشان از توده ناهمسال مخلوط داشت. در نهایت عواملی چون ارتفاع از سطح دریا، شدت بهره‌برداری و تاریخچه­ی توسعه­ی جنگل به عنوان فاکتورهای اثرگذار روی ساختار توده جنگلی معرفی شدند.

حسین­زاده و همکاران (2004) عنوان کردند منحنی ارتفاع (رابطه بین قطر برابر سینه و ارتفاع درخت) وقتی در یک رویشگاه خوب واقع شده­اند معمولا دارای کشیدگی به نسبت زیاد به سمت راست و بالا است که وجود درختان قطور با ارتفاع زیاد در آنها مشهود است. ایشان همچنین بیشترین مقدار زادآوری بلوط ایرانی را در مناطقی که به دلیل دور از دسترس بودن، اعمال حفاظت و قرق مستقر شده است می­داند.

آنگرس و همكاران (2005) تركيب و ساختار توده­هاي بهره­برداري شده را در ايالت كبك كانادا با گونه­هاي غالب افرا قندي، راش و ساير گونه­هاي پهن­برگ مورد مطالعه قرار دادند و نتيجه گرفتند كه بين ساختار و تركيب گونه­هاي توده­هاي سالمند با توده­هاي 12 و 28 تا 33 ساله اختلاف معني­داري وجود دارد. همچنين در اين توده­ها به علت باز شدن بيش از حد تاج پوشش، تراكم زادآوري گونه­هاي مهاجم افزايش يافت.

فلاح­چای و مروی­مهاجر (1384) در تحقیقی در جنگل­های سیاهکل در استان گیلان گزارش نمودند که پراکنش درختان در طبقات قطری دارای یک توزیع نمایی بوده که از ویژگی­های جنگل­های بکر و طبیعی است. همچنین خصوصیات کمی مانند قطر برابرسینه و تعداد درختان در واحد سطح یا تغییر ارتفاع از سطح دریا به­طور نامنظم تغییر نمی­کنند و از لحاظ کمیت زادآوری، بهترین حالت در ارتفاعات میانی (130-1600 متر از سطح دریا) بدست می­آید.

گولد و همکاران (2006)، بر روی ساختار و ترکیب پوشش گیاهی در طول گرادیان ارتفاعی در پورتوریکو کار کردند. آن­ها ترکیب گونه­ای، تنوع، وضعیت حفاظت و ویژگی­های اکولوژیکی هشت جامعه گیاهی جنگلی تروپیکال در طول گرادیان ارتفاعی را تعیین کردند. 85 درصد از گونه­های درختی قطرهای کمتر از دو سانتی­متر داشتند. میانگین ارتفاع تاج از 5 تا 17 متر بود. میانگین سطح مقطع و تراکم تنه به ترتیب از 15 تا 61 مترمربع در هکتار و 2156 تا 6678 پایه در هکتار برای پایه­های بیشتر از دو سانتی­متر قطر به دست آمد. غنای گونه­ای از 8 تا99 گونه برای همه­ی پلات­ها محاسبه شد.

اسلامی و ثاقب­طالبی (1386) پژوهشی با عنوان بررسی ساختار طبیعی راشستان­های خالص و آمیخته در جنگل­های شمال کشور (منطقه­ی نکا) انجام دادند. در این مطالعه مشخصه­های توده­های جنگلی از قبیل ساختار عمودی و افقی، ترکیب گونه­ها، تعداد، سطح مقطع برابر سینه و حجم در هکتار به دست آمد. نتایج نشان دادند که سطح مقطع برابر سینه در هکتار توده­ی خالص 8/31 مترمربع و در توده­های آمیخته 41 مترمربع می­باشد. راش بیشتر از 80 درصد سطح مقطع و حجم توده­های خالص را تشکیل می­دهند که با مقایسه نسبت سطح مقطع و حجم راش در توده­های آمیخته، کمتر از توده­های خالص می­باشد. درصد تعداد پایه در هکتار برای کلاسه قطری قطور در توده خالص و آمیخته به ترتیب 32 و 17 درصد بوده است. در دو توده­ی خالص و آمیخته در سطح یک هکتار حالت ناهمسال دیده می­شود.

ساوادوگو و همکاران (2007)، بر روی ترکیب، ساختار و تنوع گونه­های چوبی در بورکینا فاسو کار کردند.ترکیب، ساختار و تنوع گونه­های چوبی در چهار تکه از پوشش گیاهی توصیف شدند (جنگل متراکم، جنگل تنک، جنگل گالری و جنگل آیش متروک). تراکم، غلبه، فراوانی و ارزش اهمیت خانواده و گونه برای مشخص کردن ترکیب گونه­ها محاسبه شد. تراکم و سطح مقطع در جنگل از همیشه بیشتر بود. توزیع طبقه­های قطر پوشش گیاهی یک منحنی J معکوس به وجود آورد که تعیین می­کند جنگل توسط افراد جوان غالب شده است. توزیع طبقه­های ارتفاعی در سه تکه منحنی نمایی منفی نشان می­دهد در حالی که در جنگل گالری یک منحنی زنگوله­ای نشان داد.

اميري و همكاران (1387) تركيب و ساختار توده­هاي طبيعي و بهره­برداري شده­ي جنگل‌هاي بلوط را در لوه گرگان مورد مقايسه قرار دادند و گزارش کردند كه در حالت ايده­آل، تراكم و سطح تاج­پوشش درختان در توده­هاي مورد مطالعه، نقش بسزايي در شكل­گيري ساختار و آينده­ی جنگل دارد. نتایج نشان داد که توده­های طبیعی از نظر قطر برابر سینه، سطح مقطع برابر سینه، تراکم، ارتفاع تنه و مساحت تاج­پوشش با توده­های مدیریت شده­ی 25 و 45 ساله اختلاف معنی­داری با هم دارند، به طوری که بیشترین و کمترین میزان قطر، سطح مقطع و ارتفاع مربوط به توده­های طبیعی و توده­های 25 ساله می­باشد. توده­های طبیعی بیشترین مساحت تاجی و توده­های 45 ساله کمترین مساحت تاجی را دارند. بیشترین و کمترین مقدار تراکم را توده­های 45 ساله و طبیعی دارند. منحنی پراکنش تعداد در طبقه­های قطری نشان داد که توده­های طبیعی، 25 ساله و 45 ساله از حالت ناهمسالی برخوردارند. به طور کلی نتایج نشان دادند که تراکم پایه­ای در توده­ها با میزان سطح تاج درختان رابطع معکوسی دارند.

آقاخانی و همکاران (1388) روند تحول اکولوژیکی و ساختار توالی توده­های ذخیره­گاهی جنگلی استان مرکزی را بررسی کردند. بررسی نمودار پراکنش تعداد در طبقات قطری منطقه نشان داد توده­ی جنگلی دارای ساختار ناهمسال و کم­شونده­ی نامنظم و دارای توزیع دوکوهانه می­باشد. بررسی نمودار پراکنش تعداد در طبقه­های ارتفاعی نیز حالت نزدیک به نرمال و چولگی به راست با شیب کم را نشان می­دهد.

سلیمانی و همکاران (1387)، تأثیر عوامل فیزیوگرافی بر ساختار جست­گروه­های بلوط در جنگل بابا کوسه علیا در استان کرمانشاه را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج تجزیه واریانس نشان داد که تغییرات ارتفاع از سطح دریا بر ویژگی­های ساختاری جست­گروه­ها (تعداد جست در هکتار، سطح تاج، ارتفاع حداکثر و سطح مقطع) تأثیرگذار است و با افزایش ارتفاع از سطح دریا تعداد جست­ها کاهش می­یابد. متغیرهای تعداد جست در هکتار و سطح تاج جست­گروه در طبقات مختلف شیب اختلاف معنی­داری در سطح %1 دارند، ولی در مورد سایر عوامل در طبقات مختلف شیب، ارتباط معنی­داری وجود ندارد. تجزیه واریانس تعداد جست و جهت جغرافیایی نیز نشان داد که اختلاف معنی­داری در سطح %1 بین آن­ها موجود می­باشد، ولی سایر عوامل ساختاری با تغییر در طبقات جهت، اختلاف معنی­داری نداشتند.

عباسی و همکاران (1388) اعلام کردند که درصد تاج­پوشش گونه­های درختی و درختچه­ای در مناطق حفاظت شده منطقه اشترانکوه لرستان خیلی بیشتر از مقدار آن در مناطق کمتر حفاظت شده و حفاظت نشده است.

شاکری و همکاران (1388) در بررسي و مقايسه زادآوري دانه­زاد و شاخه­زاد در توده­هاي دست­نخورده و گلازني شده بلوط زاگرس شمالي دریافتند که تعداد زادآوري دانه زاد و شاخه زاد در قطعات نمونه 25 آري در طبقه­ی ارتفاعي زير 2 متر به طور معني­داري (سطح 5 درصد)، در توده­هاي دست­نخورده بيشتر از توده­هاي گلازني­شده بوده و به ترتيب در رويشگاه­هاي 1 تا 3، برابر 3250 پايه در مقابل 375، 1600 پايه در مقابل 130 و 310 پايه در مقابل 81 پايه مي­باشند. در طبقات ارتفاعي بلندتر از 2 متر نيز توده­هاي دست­نخورده موجود در رويشگاه­هاي 1 و 2 داراي 533 و 66 پايه در قطعه نمونه بوده و توده دست­نخورده موجود در رويشگاه 3 به دليل وجود چراي­دام همچون توده­هاي گلازني­شده فاقد نهال مستقر شده در طبقه ارتفاعي بلندتر از 2 متر مي­باشد. بر اساس نتايج بدست آمده عمده­ترين عوامل موثر بر زادآوري گونه­هاي مختلف بلوط موجود در منطقه، چراي­دام، آتش­سوزي، جمع­آوري بذر درختان بلوط براي تعليف دام، خشکي تابستان و وجود آفات و امراض بذرها و نهال­ها مي­باشد.

حسيني (1388) اثرات تغيير ارتفاع از سطح دريا را بر ساختار توده­های بلوط در منطقه ایلام مورد مطالعه قرار داد و به نتايج زير رسيد که تراكم پايه­هاي دانه­زاد نسبت به تعداد پايه­هاي شاخه­زاد با افزايش ارتفاع از سطح دريا كاهش مي­يابد كه دلیل آن شرايط سخت فيزيوگرافي ارتفاعات بالاتر، بوده است. همچنين ایشان گزارش نمود كه با افزايش ارتفاع از سطح دريا ميزان خميدگي تنه درخت در گروه دانه­زاد بيشتر از شاخه­زاد مي­باشد. بيشترين تراكم زادآوري در طبقات مياني 2000 متر از سطح دريا در بين سه محدوده ارتفاعي 1800، 2000 و 2200 متر بوده است.

طاهری­آبکنار و همکاران (1390) در مطالعات خود اعلام کردند، چون عوامل تأثیرگذار در کیفیت و کمیت جنگل ایده­آل نیستند و عموما جنگل­های غرب ساختار ناهمسال و نامنظم و تنک دارند، تجدید حیات کم و تخریب زیاد است و عوامل مسبب بالا رفتن کیفیت و کمیت در این جنگل­ها بسیار اندک است، جنگل­های غرب بسیار ناهمگن و توده­های مورد برسی نیز بسیار ناهمگن­اند و دخالت و تخریب به یک نسبت در قسمت­های مختلف آن اعمال نشده و در جاهای نزدیک به جاده، رودخانه و روستاها بیشتر در معرض آسیب قرار گرفته­اند. درنتیجه ساختار مناطق مورد مطالعه از شرایط بسیار نامتعادلی برخوردار است.

دای و همکاران (2011)، تغییرات در ساختار و ترکیب جنگل در شمال شرقی چین را بررسی کردند. در این مطالعه تغییرات در یک دوره 29 ساله در دو جنگل مسن در کوه­های چانگبای بررسی شد. نتایج نشان دادند که تراکم جنگل­های آمیخته­ی سوزنی­برگ و پهن­برگ در 740 متر ارتفاع از سطح دریا به آهستگی از 510 تا 515 درخت در هکتار و سطح مقطع کل به طور معنی­داری از 19/36 تا 53/46 مترمربع در هکتار افزایش می­یابد. جنگل­های کاج در ارتفاع  1680 متر از سطح دریا یک کاهش معنی­دار در تراکم و سطح  مقطع کل نشان دادند. در جنگل­های کاج پراکنش طبقه­های اندازه یک منحنی J معکوس نشان داد. ترکیب گونه­های درختی در دو جنگل تغییری نکرده است.

کاروالهو (2011)، ترکیب و ساختار توده­های طبیعی آمیخته بلوط در شمال و مرکز پرتغال را بررسی کرد. نتایج نشان داد که منطقه از لحاظ گونه­های درختی دارای تنوع بالایی است. توده­های مسن و بالغ نسبت به توده­های جوان دامنه وسیع­تری از قطر برابرسینه دارند. توده­های جوان­تر درجه­های کمتری از بی­نظمی دارند. گونه­های درختی کوچکتر بیشتر در طبقات قطری کوچکتر و در لایه­های پایین­تر دیده می­شوند. یک اختلاف واضح در شکل­های توزیع قطر در توده­های در مرحله­ی اولیه و نهایی توالی وجود دارد. توده­های طبیعی مرحله­ی نهایی توالی ساختار نامنظم، با یک الگوی نزولی و چند نمایی نشان می­دهند.

صالحی و محمدی (1390) در مطالعات خود با عنوان تأثیر سرشاخه زنی درختان بر خصوصیات شیمیایی خاک در جنگل­های زاگرس در شهرستان پلدختر به این نتیجه رسیدند که متوسط قطر برابر سینه در منطقه کمتر تخریب یافته نسبت به منطقه تخریب شده به طور معنی­داری بیشتر می­باشد.

مهدیانی و همکاران (1391) با بررسی و مطالعه ساختار توده­های اوری در رویشگاه­های استان گلستان (منطقه­ی درازنو، شیرین­آباد و لوه) به این نتیجه رسیدند که از نظر ویژگی­های ساختاری از جمله: قطر برابر سینه، ارتفاع درختان، ترکیب، رویه­زمینی، درصد حضور گونه­های زادآوری و خشکه­دارها و عوامل رویشگاهی از جمله خاک، بارندگی، دمای متوسط سالیانه، اقلیم، ارتفاع از سطح دریا، دامنه و شیب محل توده­ها با هم تفاوت داشته و تفاوت ویژگی­های ساختاری مورد تایید می­باشد. به نحوی که در رویشگاه درازنو حداکثر تاج­پوشش توده­های جنگلی 61 درصد، سطح مقطع برابر سینه 12/42 مترمربع درهکتار، میانگین قطر برابرسینه توده 80 سانتی­متر و میانگین ارتفاع درختان توده 5/14 متر به دست آمده است. دامنه­ی پراکنش قطری، میانگین، ماکزیمم و تعداد درهکتار درختان توده در رویشگاه یک بیشتر از دیگر رویشگاه­ها بوده است. نمودار­های توزیع تعداد در طبقات قطری توده­ها نشانگر توده­های ناهمسال منظم می­باشد. تاج­پوشش توده­ی رویشگاه دو کمتر از سایر رویشگاه­ها می­باشد و به نظر می­رسد رویشگاه دو در معرض تخریب و وضعیت نامطلوب قرار دارد. توده واقع در رویشگاه یک از تنوع ارتفاعی و پراکنش تعداد در طبقه­هی ارتفاعی وسیع­تر برخوردار است و رویشگاه دو دارای کمترین تنوع ارتفاعی می­باشد. این مسئله تأییدی بر حاصلخیزی و مطلوبیت رویشگاه یک در مقابل رویشگاه­های دو و سه است. همچنین ایشان در مطالعات خود وضعیت زادآوری در مناطق مورد بررسی به ویژه با توجه به انتخاب توده­های طبیعی و کمتر تخریب­یافته را نگران کننده دانستند و به جزء یک رویشگاه که در گذشته عملیات شیار زدن، خراش سطحی، حفاظت و دیگر اقدامات حمایتی در آن انجام گرفته و وضعیت فعلی زادآوری در آن مناسب می­باشد، دیگر رویشگاه­ها وضعیت زادآوری ضعیف و نگران کننده­ای را دارا بودند.

Johanson

Hitimana

Hosseinzade et al.

Angres

Gould et al.

Savadogo et al.

Dai et al

Carvalho

 

فهرست منابع

اردکانی، م. ر. (1385). اکولوژی. انتشارات دانشگاه تهران، چاپ هفتم، 340 صفحه.

اسلامی، ع. و خ. ثاقب­طالبی. (1386). بررسی ساختار طبیعی راشستان­های خالص و آمیخته در جنگل­های شمال کشور؛ (منطقه نکا ظالمرود). مجله­ی پژوهش و سازندگی، شماره 77، صفحه 46-39.

امیرقاسمی، ف.، خ. ثاقب­طالبی و د. درگاهی. (1380). بررسی ساختار تجدید حیات طبیعی در حوزه مطالعاتی ستن چای ارسباران. فصلنامه پژوهشی تحقیقات جنگل و صنوبر ایران. جلد 6. 6-1.

اميري، م.، د. درگاهي، د. آزادفر و ه. حبشي. (1387). مقايسه تركيب و ساختار توده­هاي طبيعي و بهره­برداري شده در جنگل­هاي بلوط لوه گرگان. فصلنامه علوم كشاورزي و منابع طبيعي، جلد 15، (6): 54-44.

آرخی، ص. س. حجام و م. لطفی (1388). کارایی روش­های زمین­آمار در تعیین مناطق مساعد برای کشت گندم دیم با استفاده از سامانه اطلاعات جغرافیایی (مطالعه موردی: استان تهران). همایش ژئوماتیک، 99- 110.

آقاخانی س.، ز. ساده­خو، ر. سیفی­کاشانی و م. کریمی. (1390). بررسی روند تحول اکولوژیکی و ساختار توالی بلوط ایرانی (مطالعه موردی توده ذخیره­گاه جنگلی بلوط سرسختی). همایش ملی جنگل­های زاگرس مرکزی: قابلیت و تنگناها، کانون همیاران طبیعت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان، آذر­ماه.

آقاخانی، س. و ا. متاجی. (1388). بررسی روند تحول اکولوژیکی و ساختار توده­های ذخیره­گاهی جنگلی استان مرکزی، (مطالعه­ی موردی شهرستان شازند؛ ذخیره­گاه جنگلی بلوط سرسختی). مجله اکوفیزیولوژی گیاهی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان، سال اول، شماره سوم، 63-54.

آقایی، ر. (1390).  بررسی اکولوژیک پوشش گیاهی منطقه جنگلی وزگ (جنوب شرقی یاسوج). پایانامه کارشناسی ارشد. دانشگاه یاسوج. 112 صفحه.

پوربابايي، ح. ( 1380). ״بررسي تنوع زيستي گونه‌هاي چوبي در جنگلهاي راش گيلان״،  مقالات همايش ملي مديريت جنگلهاي شمال و توسعه پايدار، انتشارات سازمان جنگلها، مراتع آبخيزداري كشور. 770 صفحه.

پوربابايي، ح. و ح. آهني (1383). ״تنوع زيستي گونه‌هاي چوبي در رويشگاههاي كركف در جنگلهاي شفارود گيلان״،  نشريه علمي پژوهشي رستني­ها، 5 (2).

پورهاشمی، م.، م. ر. مروی­مهاجر، م. زبیری و ق. زاهدی امیری. (1382). بررسی تجدید حیات طبیعی گونه­های بلوط در جنگل­های مریوان. رساله­ی دکترای جنگلداری، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران. 166 صفحه.

پورهاشمی، م.، م. ر. مروی­مهاجر، م. زبیری، ق. زاهدی­امیری و پ. پناهی. (1385). عامل های موثر بر جست دهی گونه های بلوط در جنگل‌های مریوان (پژوهش موردی: جنگل ویسه). مجله منابع طبیعی ایران. جلد 59. 819- 830.

پیله ور، ب.، غ. ویس­کرمی، ک. طاهری­آبکنار، ج. سوسنی و ح. اکبری. (1389). تعیین اولویت حفاظتی تیپهای مختلف پوشش گیاهی در مناطق خارج از ذخیره گاههای جنگلهای زاگرس بر حسب میزان مشارکت آنها در تنوع زیستی. مجله جنگل ایران، انجمن جنگلبانی ایران، سال دوم، بهار1389، (1): 91-81.

ثابتی، ح. (1385). جنگل­ها، درختان و درختچه­های ایران.چاپ اول، انتشارات دانشگاه یزد، 807 صفحه.

جزیره­ایی، م و م. ابراهیمی­رستاقی. (1382). جنگلشناسی زاگرس. چاپ اول، انتشارات دانشگاه تهران، 560 صفحه.

جعفری­حقیقی، م. (1382). روشهای تجزیه خاک- نمونه برداری و تجزیه های مهم فیزیکی و شیمیایی “با تأکید بر اصول تئوری و کاربردی”. چاپ اول. تهران. انتشارات ندای ضحی، 236 صفحه.

جعفری­سرابی ح.، ب. پیله­رو، ج. سوسنی، ا. حیدرپور­منفرد، ع. ا. بزرگی و ا. دریکوندی. (1390). بررسی زادآوری جنسی، میزان تاج­پوشش (چوبی و علفی) و عوامل تهدید کننده آنها در مناطق حفاظت شده. همایش ملی جنگل­های زاگرس مرکزی: قابلیت و تنگناها، کانون همیاران طبیعت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان، آذر­ماه.

جعفري، م. و ف. سرمدیان. (1382). مبانی خاکشناسی و رده بندی خاک. انتشارات دانشگاه تهران، 788 صفحه.

حسین زاده، ج.، م. نمیرانیان، م. ر. مروی­مهاجر، ق. زاهدی­امیری. (1383). بررسي ساختار جنگل‌هاي كمتر تخريب يافته بلوط در استان ايلام. مجله منابع طبیعی ایران. جلد 57 شماره 1. 75- 90.

حسيني، ا. (1388). بررسي ساختار تجديد حيات طبيعي جنگل­هاي بلوط غرب، مطالعه موردي جنگل هيانان ايلام. مجموعه مقالات پوستري در سومين همايش ملي جنگل، 24-22 اردیبهشت 1388، کرج، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران.6-1.

حسيني، ا.، معيري، م. ه. و ح، حيدري. (1387). اثر تغييرات ارتفاع از سطح دريا در زادآوري طبيعي و ساير خصوصيات کمي و کيفي بلوط غرب (مطالعه موردي جنگلهاي هيانان ايلام)، مجله علوم کشاورزي و منابع طبيعي. 15(1): 194- 202.

حسینی، س. ع. (1374). بررسی جوامع گیاهی دشت میرزابایلو و آلمه پارک ملی گلستان. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد جنگلداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، 86 صفحه.

حق­نيا. غ. (1375). خاک شناخت. چاپ سوم، انتشارات دانشگاه فردوسي مشهد،630 صفحه.

حیدری، م. (1386). تعیین گروه گونه­های اکولوژیک در رابطه با عوامل محیطی در منطقه قلارنگ ایلام. پایان نامه کارشناسی ارشد گروه جنگلداری دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان. 96 صفحه.

دانه­کار، ا.، ب. محمودی، ع. تقی­زاده و ا. کامرانی. (1388). بررسی ساختار جنگلی مانگرو در رویشگاه سیریک در استان هرمزگان. نشریه جنگل و فرآورده­های چوب، دانشکده منابع طبیعی.62 (4): 369-359.

زبیری م. (1381) زیست­سنجی (بیومتری جنگل)، انتشارات دانشگاه تهران. شماره 2561، 411 صفحه.

زبیری، م. (1373). آماربرداری در جنگل (اندازه­گیری درخت و جنگل). موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، چاپ اول، 401 صفحه.

زرین­کفش، م. (1368). حاصلخيزي خاك و توليد. چاپ اول. انتشارات دانشگاه تهران، 319 صفحه.

زرین­کفش، م. (1380). خاکشناسی جنگل، اثرات متقابل خاک و گیاه در ارتباط با عوامل زیست محیطی اکوسیستم های جنگلی، چاپ اول، انتشارات موسسه تحقیقات جنگلها ومراتع، 361 صفحه.

زمانی، س. م. (1391). بررسي رابطه بين گروه­هاي اكولوژيك گياهي و تنوع زيستي گياهي با عوامل فيزيوگرافي و خاكي در منطقه حفاظت­شده دناي غربي. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه یاسوج. 105 صفحه.

سالاردینی،ع. ا. (1384). حاصلخیزی خاک. چاپ هفتم. انتشارات دانشگاه تهران، 434 صفحه.

سلیمانی، ن. د، درگاهی. م، پورهاشمی و م، امیری. (1387). تأثیر عوامل فیریوگرافی بر ساختار جست­گروه­های بلوط در جنگل بابا کوسه علیا، استان کرمانشاه. فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات جنگل و صنوبر ایران.  16(3): 477- 467.

سنگدل، ع. ع.، م. ر. مقدم و م. جعفری. (1381). اثر چراي كوتاه مدت بر برخي از خصوصيات فيزيكي و شيميايي خاك. مجله منابع طبیعی ایران، جلد 55. 581- 596.

سهرابي، ه. (1383). بررسي تنوع گونه هاي گياهي در رابطه با عوامل فيزيوگرافي ده‌سرخ جوانرود، فصلنامه جنگل و صنوبر ايران، 21: 293-280.

شاکری، ز.ف.، م.ر. مهاجر، م. نمیرانیان و و. اعتماد. (1388). بررسی و مقایسه ی زادآوری دانه زاد و شاخه زاد در توده­های  دست­خورده و گلازنی شده بلوط زاگرس شمالی (مطالعه­ی موردی: بانه کردستان). فصلنامه­ی علمی- پژوهشی تحقیقات جنگل  و صنوبر ایران، جلد17 (1): 84-73.

شاهويي، س. ص. (1385). سرشت و خصوصيات خاكها. تألیف برادي، ن؛ ويل، ر. چاپ اول. انتشارات دانشگاه كردستان.

صالحی ع. و ا. محمدی. (1390). تأثیر سرشاخه زنی درختان بر خصوصیات شیمیایی خاک در جنگل­های زاگرس (مطالعه موردی: جنگل­های حوزه شهرستان پلدختر). همایش ملی جنگل­های زاگرس مرکزی: قابلیت و تنگناها، کانون همیاران طبیعت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان، آذر­ماه.

طالبی م.، خ. ثاقب­طالبی و ح. جهانبازی­گوجانی. (1385). بررسی نیاز رویشگاهی و برخی خصوصیات کمی و کیفی بلوط ایرانی در جنگل­های استان چهارمحال و بختیاری. فصلنامه­ی علمی- پژوهشی تحقیقات جنگل و صنوبر ایران، جلد 14، شماره 1، صفحه­ی 79-67.

طاهری­آبکنار ک.، ن. طولانی، ب. پیله­ور، س. ر. سهرابی و ب. ستوده. (1390). بررسی ویژگی­های ساختاری دو رویشگاه ارغوان در استان لرستان. همایش ملی جنگل­های زاگرس مرکزی: قابلیت و تنگناها، کانون همیاران طبیعت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان، آذر­ماه.

طباطبايي، م و ف، قصرياني (1371). منابع طبيعي کردستان. انتشارات جهاد دانشگاهي. 767 صفحه.

عالی­زاده ل.، ر. کرمیان و ف. اجلالی. (1390). بررسی مهمترین عوامل تخریب جنگل­های استان لرستان و راهکارهای پیشنهادی. همایش ملی جنگل­های زاگرس مرکزی: قابلیت و تنگناها، کانون همیاران طبیعت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان، آذر­ماه.

عباسی، س.، س. م. حسینی، ب. پیله­ور و ح. زارع. (1388). اثر حفاظت بر تنوع زيستي گونه هاي چوبي در منطقه اشترانکوه لرستان. مجله جنگل ایران. سال اول. شماره 1. 1- 10.

عطری، م. (1376). فیتوسوسیولوژی (جامعه شناسی گیاهی)، تألیف مارسل گینوشه. انتشارات موسسه تحقیقات جنگل­ها و مراتع؛ بخش تحقیقات جنگل، 384 صفحه.

علیجانپور، ا.، ج. اسحاقی­راد و ع.بانج­شفیعی. (1388). بررسی و مقایسه تنوع گونه­ای تجدید حیات توده­های جنگلی دو منطقه حفاظت شده و غیرحفاظتی ارسباران. مجله­ی جنگل ایران، سال اول، شماره سوم، 217-209.

علیجانپور، ا.، ع. بانچ­شفیعی و ج. اسحاقی راد. (1389). بررسی وضعیت تجدید حیات طبیعی جنگل­های بلوط غرب در رابطه با عوامل رویشگاهی، (مطالعه موردی: منطقه­ی پیرانه پیرانشهر). مجله­ی جنگل ایران، انجمن جنگلبانی ایران، سال دوم، شماره­ی سوم، 209- 219.

علیجانپور، ا.، م. زبیری، م. ر. مروی مهاجر و ض. نصرت­الله. (1383). مقایسه ویژگی­های کمی توده­های جنگلی دو منطقه حفاظت­شده و غیرحفاظتی ارسباران. مجله منابع طبیعی ایران. جلد 57. 445-447.

فتاحی، م.، ن. انصاری، ح. ر. عباسی و م. خان­حسنی. (1379). مدیریت جنگل‌های زاگرس. چاپ اول. انتشارات موسسه تحقیفات جنگل‌ها و مراتع، 471 صفحه.

فتاحي، م. (1373). بررسي جنگل­هاي بلوط زاگرس و مهمترين عوامل تخريب آن. انتشارات مؤسسه تحقيقات جنگل­ها و مراتع. چاپ اول. (54). 63 صفحه.

فتاحي، م. (1387). بررسي جنگل­هاي بلوط زاگرس و مهمترين عوامل تخريب آن. موسسه تحقيقات جنگل­ها و مراتع، (101): 63 صفحه.

فلاح، ا، (1379)، بررسی ساختار توده­های طبیعی راش در استان مازندران و گلستان، پایان نامه دکتری ، دانشگاه تهران.

فلاح‌چای، م. م. و م. ر. مروی‌مهاجر. (1384). نقش اکولوژیک ارتفاع از سطح دریا در تنوع گونه‌های درختی جنگل‌های سیاهکل در شمال ایران. مجله منابع طبیعی ایران، 58(1): 100-89.

فیضیان، م. (1370). بررسی و مطالعه مشخصات مورفولوژیک، فیزیکوشیمیایی، مینرالوژی، طبفه ­بندی خاکهای جنگلی قسمتی از منطقه نوژیان،خرم­آباد لرستان. پایان­نامه کارشناسی ارشد گروه خاکشناسی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران.

قاسمی اقباش ف. و ا. فتائی. (1385). بررسی نقش مدیریت در تنوع زیستی گونه­های چوبی در منطقه­ی جنگلی فندقلوی اردبیل. مجله پژوهش و سازندگی، شماره 71، 8 صفحه.

قمی اویلی، ع.، س.م. حسینی، ا. متاجی و س. غ. جلالی. (1386). تنوع زیستی گونه­های چوبی بر روی خاک­های مختلف در دو جامعه گیاهی. مجله زیست شناسی ایران، جلد20، شماره 2: 206-200.

کوه­گردی، ا. (1381). بررسی ارتباط بین تیپ­های جنگلی بنه- بادام و کهور- کنار با خصوصیات فیزیکوشیمیایی خاک و عوامل فیزیوگرافیک در جنوب استان بوشهر. پایان­نامه کارشناسی ارشد جنگلداری، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، 74 صفحه.

کهندل، ا.، م. ر. چایی­چی، ح. ارزانی، م. محسنی­ساروی و ق. زاهدی­امیری. (1385). تاثير شدت­هاي چراي دام بر ترکيب پوشش گياهي، رطوبت، مقاومت مکانيکي و نفوذپذيري خاک. نشریه دانشکده منابع طبیعی. جلد 59. 1001- 1011.

کیانی، ف.، ا. جلالیان، ع. پاشایی و ح. خادمی. (1386). نقش جنگل تراشی، قرق و تخریب مراتع بر شاخص­های کیفیت خاک در اراضی لسی استان گلستان. مجله علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی. شماره 41. 453- 463.

متین­خواه، ح. (1375). بررسی تجدید حیات بلوط در جنگل­های یاسوج. پایان­نامه کارشناسی ارشد جنگلداری، دانشگاه تربیت مدرس، 128 صفحه.

محمدی، ا. (1388). بررسی و مقایسه برخی از مهم ترین خصوصیات فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی خاک در دو منطقه جنگلی بکر(کمتر دست خورده) و دست خورده در جنگل­های زاگرس (مطالعه موردی: جنگل­های حوزه شهرستان پل­دختر). پایان نامه کارشناسی ارشد گروه جنگلداری دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان. 75 صفحه.

محمدی، ج.، ف. رئیسی و ا. اسدی­بوجنی. (1380). تجزیه و تحلیل ژئواستاتیکی اثرات قرق دراز مدت و چرای مفرط بر ساختار تغییرات مکانی تعدادی از خصوصیات خاک. مجموعه مقالات دومین سمینار ملی مرتع و مرتع داری در ایران. دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران. 157- 164.

محمدي­سمائي، ک.، ح. جليلوند، ع. صالحي، م. شهابي و ا. گليج. (1385). بررسي رابطه برخي از خصوصيات شيميايي خاك با چند تيپ درختي جنگل­هاي زاگرس ( مطالعه موردي مريوان). مجله تحقيقات جنگل و صنوبر ايران . جلد 14. 148- 158.

محمودي، ش. و م. حكيميان. (1377). مبانی خاکشناسی. تألیف: هنري- د- فوت. چاپ دوم. انشارات دانشكاه تهران، 701 صفحه.

مصداقي، م (1380). توصيف و تحليل پوشش گياهي (نوشته مارتين كنت و پدي كاكر). انتشارات جهاد دانشگاهي مشهد. 283 صفحه. شماره 243.

مظاهری، ا. (1367). کلیات خاکشناسی: جلداول (جنبه های فیزیکی،شیمیایی و بیولوژیکی خاک). چاپ سوم. انتشارات دانشگاه شهیدچمران- اهواز، 258صفحه.

مهاجر، م. (1385). جنگل شناسي و پرورش جنگل. انتشارات دانشگاه تهران. 387 صفحه.

مهدیانی، ع.، ح. حیدری، ر. رحمانی و د. آزادفر. (1391). ساختار توده­های اوری در جنگل­های استان گلستان. مجله پژوهش­های علوم فناوری چوب و جنگل، جلد 19، شماره دوم، 20صفحه.

مهدی­فر، د.، ر. کرمیان، س. ر. سهرابی و ک. خادمی. (1390). بررسی تأثیر تنک کردن بر مشخصات کمی جست­گروه­های بلوط استان لرستان. همایش ملی جنگل­های زاگرس مرکزی: قابلیت و تنگناها، کانون همیاران طبیعت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی لرستان، آذر­ماه.

میرزایی، ج.، م. اکبری­نیا. س. م. حسینی، م. طبری و غ. ع. جلالی. (1386). مقایسه تراکم زادآوری طبیعی گونه­های چوبی در رابطه با عوامل فیزیوگرافی و خاک در جنگل­های زاگرس، مطالعه موردی: منطقه حفاظت شده ارغوان در شمال ایلام، پژوهش و سازندگی، 20(4): 23- 16.

ميرزايي، ج.، م. اكبري نيا، س. م. حسيني و م. كهزادي. (1387). مقايسه عكس‌العمل تنوع زيستي گونه‌هاي علفي و چوبي به عوامل محيطي در جهت‌هاي مختلف جغرافيايي جنگل‌هاي زاگرس. مجله علوم محيطي، (3): 94-85.

نصری، ک. و ش. علایی. (1383). درختان. تألیف هربرت ادلین. انتشارات رویداد، 220 صفحه.

وب سايت سازمان مديريت و برنامه ريزي استان کهگيلويه و بوير احمد، ((http:// www.mpo-kb.ir

هدایتی­راد، ت. (1375). بررسی خصوصیات فیزیکی، شیمیایی، پیدایش رده­بندی خاکها در ارتباط با پراکنش گیاهی حوزه تنگ­تا مرادی یاسوج.

یوسفی، م. (1378). بررسی اثر تعرضات انسان و دام بر ساختار جنگل­های بلوط یاسوج، (منطقه­ی پاتاوه). پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.

يوسفي، م.، غ. جلالي و م، فتاحي. (1381). بررسي اثر تعرضات انسان و دام بر جنگلهاي بلوط (منطقه پاتاوه) ياسوج، مجله پژوهش سازندگي، 56 (57) : 37- 27.

 

Angres, V.A., Ch. Messier, M. Beaudet and A. Leduc. (2005). Comparing composition and structure in old-growth and harvested (selection and diameter-limit cust) northern hardwood stands in Quebec. Forest ecology and management, 217: 275-293.

Arunchalam, A. (2002). Dynamics of soil nutrients and microbial biomass during first year cropping in a 8 year jhum cycle, Nutr. Cycling Agroecosyst. 46: 283- 291.

Badano, E.I., Cavieres, L.A., Molinga-Montenegro, M.A. and Quiroz, C.L., (2005). Slope aspect influeneces plant patterns in the mediterranean mattoral of central chile. Journal of Arid Environments. 62: 93-108.

Barbeito I., P. Marta, C. Rafael and C. Isabel. (2007). Effect of stand structure on Stone pine (Pinus pinea L.) regeneration dynamics. Forestry,81 (5): 617-629.

Barbhuiya, A.R., A. Arunachalam, H.N. pandey and K.A. Runachalam. (2004). Dymamics of soil microbial biomass C, N and Pin disturbed and undisturbed stands of tropical wet-evergreen forest. European journal of soil biology. Volume 40, Issues 3-4: 113-121.

Barnes, B.V. (1998). Forest ecology 4th ed. Johon Wiley and Inc., 773 pp.

Bertoncini A. P. and R. R. Rodrigues. (2008). Forest restoration in an indigenous land considering a forest remnant influence. Sao Paulo State, Brazil. Forest Ecology and Management. 513-521.

Bourgeron, P.S. (1983). Spatial aspects of vegetation structure, In: Gollery, F.B.(Ed), Tropical Rain forest Ecosystems: Structure and Function. Elsevier, Amsterdam, PP. 29-48.

Brejda, J.J. (1998). Factor analysis of nutrient distribution patterns under shrub live-oak in two contrasting soils. Soil Science American society Journal Volume. 62, pp. 805-809.

Brower, J.E. and J.H. Zar. 1990. Field and Laboratory Methods for General Ecology. Third ed., wm. C. Brown publishers, Duduque. 288pp.

Bruce, J.P., M. Frome, E. Haites, H. Joanne, R. Lal, & K. Faustion, 1999. Carbon sequestration in soils. Journal of Soil and Water Conservation, First Quarter, 124-139.

Bruning, E.F. 1983. Vegetation structure and growth, In: Gollery, F.B.(Ed), Tropical Rain forest Ecosystems: Structure and Function. Elsevier, Amsterdam, pp. 49-76.

Bryant, D.D. Niclsen and L. Tangley, 1997. The last frontier forest: ecosystems and economies on the edge. World Resources Institute, Washington, DC. 42 pp.

Carvalho, J. P. F. (2011). Composition and structure of natural mixed- oak stands in Northern and central Portugal. Forest Ecology and Management. 262: 1928-1937.

Cotler, H. and M. P. Ortega-Larroccea. (2006). Effects of land use on soil erosion in a tropical dry forest ecosystem, Chamela watershed, Mexico, Catena, 65: 107-117.

Curtis, R. O. and D. D. marshall. (2000).Why Quadratic Mean Diameter?. West. J. Appl. For. 15(3): 137-139.

Dahlberg, A. C. (1996). Vegetation diversity and change in relation to land use, Soil and rainfall: a case study frome North East Direct, Botswanna. In: Dahlberg, A. (Ed). Interpretations of Environmental change and Diversity: A study frome North East Direct, Bots- wanna. phD thesis, stokholm University, Stokholm.

Dahlgren, R. A., Singer, M. J. and Huang, X. 1997. Oak tree and grazing impacts on soil properties and nutrients in a California oak woodland. Biogeochemistry 39: 45-64.

Davis, L.S. and  K.N. Johnson. 1987. Forest Management, thirded. McGraw-Hill, New York. 790pp.

Dai, L., L. Qi, Q. Wang, D. Su, D. Yu, Y. Wang, Y. Ye, S. Jiang and W. Zhao. (2011). Changes in forest structure and composition on Changbai Mountain in Northeast China, Springer, Annals of forest Science, Official journal of the Institut National de La Recherche Agronomique (INRA), ISSN 1286-4560, DOI 10.1007/s13595-011-0095-x.

Day, P.R. 1965. Particle fractionation and particle size analysis. In: Black, C.A. (Eds). Methods of soil analysis. American society agronomy madison WI. pp. 545-565.

Dewalt S. J., S. K. Malikal and J. S. Denslow. (2003). Changes in vegetation structure and composition along a Tropical forest chronosequence: Implications for wildlife. Forest Ecology and Management 182, 139-151.

Dormaar j.F., Adams. B. W. Willms, W.D.1997, impact of rotational grazing on mixed prairie soils and vegetation j. Range manage, 50:647-651

Ejtehadi, H., Soltani, R and H. Zahedi Pour. (2007). ״Documenting and comparing plant species diversity by using numerical and parametric methods in Khaje Kakat, NE Iran״. Pakistan Journal of Biological Science (PJBS)., No. 10, pp. 3683-3687.

Enright, N. J., B. P. Miller and R. Akhtar. (2005). Desert vegetation environment relationships in kirthar National Park, Sindh, Pakistan. Journal of Arid Environments, 61: 397-418.

Fontaine, M., Aerts, R., Ozkan, K., Mert, A., Gulsoy, S., Suel, H., Waelkens, M and B. Muys. (2007). ״Elevation and exposition rather than soil types determine communities and site suitability in Mediterranean mountain forests of southern Anatolia״, Turkey. For. Ecol. Manage., No. 247, pp. 18-25.

Gadow, K. V., C. Yu zhang, C. Wehenkel, A. Pommerening, J. Corral-Rivas, M. korol, S. Myklush, G. Ying Hui, A. Kiviste and X. Hai Zhao. (2012). Forest Structure and diversity, Springer ScenceCBusiness Media B. V.

Galford, J.R., J.W. Peacock, and S.L. Wright (1988). Insects and other pests affecting oak regeneration. Society of American Foresters Publication, 88: 219-225.

Gallardo, A. 2003. Effects of tree canopy on the spatial distribution of soil nutrient in a Mediterranean Dehesa. Journal Pedobiologia. Volume 2, pp. 117-125.

Geldenhuys, C. J., R. S. Knight, S. Russell and M. L. Jarman. (1988).Dictionary of forest structural terminology, south African national scientific programmes report no 147, ISBN: 0 7988 4129 x. 70pp.

Gould, P.J. 2005. Regenerating oak dominated stands: descriptions, predictive model end forconservation and restoration. Environmental conservation, 30(1): 61-70.

Gould, W. A., G. Gonzalez and G. Rivera. (2006). Structure and composition of vegetation along an elevational gradient in Puerto Rico. Journal of Vegetation Science 17: 653-664.

Green wood. K. L. D. A., Macleod, J. M. Scott and K. J. Hutchinson. 1998. Changes soil physical properties after grazing exclusinon. Soil Use and Management. 14:19-24.

Hajabbasi, M.A., A. Jalalian and H.R. Karimzadeh. 1997. Deforestation effects on soil physical and chemical properties, Lordegan, Iran. Plant Soil 190, 301-308.

Hitimana, J.,  L.K. James and T.N.  Joseph. 2004. Forest structure characteristics in disturbed and undisturbed sites of Mt. Elgon Moist Lower Montane Forest, Western Kenya. Forest Ecology and Management, 194: 269-291.

Hoffmann, J. (1998). Assessing the effects of environmental changes in a landscape by means of ecodogical characteristics of plant species. Landscape and Urban planning, 4: 239-248.

Hosseinzadeh J., M. Namiranian, M. R. Marvi Mohajer and Gh. Zahedi Amiri. (2004). Structure of less degraded oak forested in Ilam province. Iran. J. Natur. Resour. 57:1. 75- 90.

Jackson, M.L. 1975. Soil chemical analysis. Advanced course of Wisconsin University, College of Agriculture. Department of Soil. Madison, WI.

Johnson, C. M, Iverson, L. (2001). Nutrient storage primary and secondry horsts in eastern amazonia. Forest Ecology and Management. 231: 59-65.

Johnson, P.S., Shifley, S.R. and Rogers, R., 2002. The Ecology and Silviculture of OAKS. CABI publishing, 503 P.

Jongmans, A.G., M. M. Pulleman, M. Balabane, F. Oort & J.C.Y. Mmarinissen, 2003. Soil structure and characteristics of organic matter in two orchards differing in earthworm activity. Applied Soil Ecology, 24: 219-232.

Jug, A., F.M. Makeschin, K.E. Rehfuess & C. Hofmann-Schielle, 1999: Short-rotation plantations of balsam poplars, aspen and willows on former arable land.

Kint, V., N. Lust, R. Ferris, and A. F. M. Olsthoorn. (2000). Quantification of Forest Stand Structure Applied to Scots Pine (Pinus Sylvesteris L.) Forests, Invest. Sis. Recur. For. : Fuera de seriie n.

Kovada, V. A. (1973). ״Landscape in relation of irrigation, drainage and salinity״. FAO-VNESCO., pp. 155-176.

Linden mayer, D.B., J.F. Franklin and J. Fischer. 2006. Generate management principles and a checklist of strategies to guide forest biodiversity conservation. Biological Conserve. 131, 433-445.

Magurran A. E. (2004).Measuring Biological Diversity. published by Blackwell Science Ltd.77pp

Maranon, T.,  Ajbilou, R., Ojeda. F. and  Arroya J. 1999. Biodiversity of woody species in oak woodland of southern Spain and northern Morocco. Forest Ecology and Management. 115: 147-156.

Marvi Mohajer, M. R. (1984). A study on oak Forest in Loveh Gorgan. Journal a Natural Resources of Iran, 37: 41-56.

McElhinny, C. (2005). Quantifying stand Structural Complexity In Woodland and Dry Sclerophyll Forest, South-Eastern Australia. A thesis submitted for the degree of Doctor of Philosophy of the Australian National University. 206pp.

Moreno, G., Obrador, J. J. and Garcia. A. 2007. Impact of evergreen oaks on soil fertility.

Newton, A. C. (2007). Forest Ecology and Conservatio. Published in the United State by Oxford University Press Inc., New York, 85-144.

Olsen, S.R., C.V. Cole, F.S. Watanabe and L.A. Dean. 1954. Estimation of available phosphorus in soil by extraction with sodium bicarbonate. Washington USDA. Circula united states department of agriculture. (no:939)

Philip, M.S. 1994. Measuring Trees and Forests, Second ed. CAB International UK, 310pp.

Poorter, l., F. Bongers and M. Klerk. 1996. Regeneration of canopy tree species at five sites in West African moist forest. Forest Ecology and Management. 84, 61-69.

Richard, L.A. 1954. Diagnosis and improvement of saline and alkali soils. U.S.D.A. Handbook No. 60, Washington. DC, USA

Richards,  P.W. 1981. The Tropical Rain Forest: An Ecological study. Cambridge University Press. 600pp.

Salehi shanjani, P. and K.H. Sagheb Talebi. 2004. A study on morphological, qualitative and quantitative characteristics of oriental beech stand from gene conservation point of view. Iranian Journal of forest and poplar Research. 12(2): 147-184.

Salehi, A.R. 2009. Livelihood dependency and management on semiarid oak forests. Doctoral Thesis, Dept. of Forest Resource Management, SLU university. Acta Universitatis Agriculturae Sueciae.33pp.

Savadogo,P., M. Tigabu, L. Sawadogo and C. Oden. (2007). Woody species composition. Structure and diversity of vegetation patches of a Sudanian savanna in Burkina Faso. Bios et Forets des Tropiques.2007, N ̊ 294 (4).

Siipilehto, J. (2011). Methods and applications for improving parameter prediction models for stand structures in Finland. Dissertationes Forestales 124. 56 p.

Small, Ch. J. and B. C. McCarthy (2005). ״Relationship of understory diversity to soil nitrogen, topographic variation, and stand age in an eastern oak forest״. USA, Forest Ecology and   Management., Vol. 217(2–3), pp. 229 – 243.

Smith, D.M. 1986. The practice of silviculture. Eight ed.Wily and sonsLnc. New York. 527p.

Smith, F. 1996. Biological diversity, ecosystem stability and economic development. Ecological economic, 16: 191-203.

Spies,T. A. (1998). Forest Structure: A Key To the Ecosystem,Usda, Forest Service, Pacific Northwest Research Station. Corvallis, Oregon, Usa, 97331, Northwest science, vol. 72, Special Issue No.2.

Tanacs, e., A. Samu and I. Barany-kevei. (2007). Forest Structure Studies In Aggtelek National Park (Hungary).Acta Climatologica Et Choroloogica, Universitiatis Szegdiensis, Tomus 40-41: 123-133.

Teraoka. E. K. (2010).Structure and composition of Old-Growth and unmanaged second-growth riparian forests at rewood national park, USA.The faculty of Humboldt State University. Thesis.

Toniato, M.T.Z. 2004. Variation in tree community composition and structure in a fragment of tropical semideciduous forest in southeastern Brazil related to different human disturbance histories. Forest Ecology and Management 198: 319-339.

Visser, N. and Botha, J. C., 2004. The restoration of denuded natural grazing areas in the Nama Karoo of South Africa: an evaluation of different techniques. Department of Agriculture, Western Cape, Private Bag X1, Elsenburg, 76 07, South Africa, 230 p.

Vitousek, P.M. and R.L. Sanford. 1986. Nutrient cycling in moist tropical forest, Annual Revolution Ecological System. 17: 137-167.

West, N. E. (1993). Biodiversity of rangelands. Journal Range Management, 46: 2-13.

Whittaker, R.H. 1975. Communities and Ecosystems, Second ed. Mac Millan pulishing co., New York, 385 pp.

Wood. D. M. (2003). The Distribution and Composition of Woody Species in Riparian Forests along the Middle Sacrremento River. California, Report to the Nature Conservancy.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بررسی ساختار جنگل و خاک در دو توده-ی تخريب شده و كمتر تخريب شده¬ی بلوط ایرانی در جنگل های زاگرس جنوبی، (جنگل های حوزه اي یاسوج)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *