مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان

نوع فایل
rar
حجم فایل
147 کیلوبایت
تعداد صفحه
47
تعداد بازدید
374 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

 

فصل دوم:ادبیات و پیشینه تحقیق17

2-1) مقدمه18

2-2) مفهوم و اهمیت صادرات18

2-3) انواع صادرات19

2-4) تاریخچه توسعه صادرات و فلسفه آن20

2-5)توسعه صادرات25

2-6)استراتژی توسعه صادرات26

2-7) نقش توسعه صادرات در رشد و توسعه اقتصاد26

2-8)اهمیت و نقش صادرات غیر نفتی در اقتصاد کشور28

2-9)برنامه های تشویق صادرات28

2-10)موانع و مشکلات صادرات29

2-11)دسته بندی موانع صادراتی30

2-12)عناصر تشکیل دهنده توانمندی صادراتی31

2-13)مدل های مرتبط با صادرات32

2-13-1)مدل حقیقی و همکاران33

2-13-2)مدل ناظمی و داوود خانی34

2-13-3)مدل لی لینگ یی و اوگنومکن35

2-13-4)مدل مییر و همکاران36

2-13-5)مدل سبوسا و برادلی37

2-14)انگیزش به صادرات38

2-15)گرایش به صادرات38

2-16)تشریح عوامل تعیین کننده گرایش به صادرات39

2-16-1)ویژگی های شرکت39

2-16-1-1)اندازه شرکت39

2-16-1-2)مزیت رقابتی محصولات40

2-16-1-3)استفاده از تکنولوژی41

2-16-2)ویژگی های تصمیم گیرندگان41

2-16-2-1)ویژگی های عینی41

2-16-2-2)سن مدیران41

2-16-2-3)سطح تحصیلات42

2-16-2-4)توانائی صحبت به زبانهای خارجی42

2-16-3)ویژگی های ذهنی42

2-16-3-1)ریسک پذیری42

2-16-3-2)هزینه های درک شده43

2-16-3-3)مزایای درک شده43

2-16-3-4)تعهد43

2-17)سابقه تحقیقات و مطالعات انجام شده45

2-17-1)تحقیقات داخلی45

2-17-2)تحقیقات خارجی47

2-18)مدل مفهومی تحقیق50

منابع وماخذ99

منابع100

 

-1 مقدمه:

امروزه، مسلم شده است که بین رشد اقتصادی و صادرات هر کشور ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. عده ای از نظریه پردازان اقتصاد بین الملل با اعتقاد فوق العاده به نقش تجارت در رشد و توسعه اقتصادی از آن به  عنوان موتور رشد  نام می برند(بالاسا،1978).

فعالیت صادراتی از نقطه نظر ملت ها و شرکت ها بسیار حائز اهمیت است.از نقطه نظر دولت های محلی، فعالیت صادراتی حیاتی است زیرا فعالیت صادراتی به توسعه اقتصادی ملتها کمک می کند.فعالیت های صادراتی در حالیکه ادراکات عمومی از رقابت جویی محلی را شکل می دهد،بر میزان مبادلات خارجی و همین طور بر سطح توان وارداتی کشور تاثیر می گذارد.

اهمیت روزافزون استقلال از درآمدهای نفتی، به دلیل نوسانات و بی ثباتی قیمت نفت و بازار جهانی آن که درآمدهای کشورهای صادرکننده نفت، به ویژه درآمد دولت و اقتصاد کشورمان را به شدت متأثر می سازد، موجب شده که نقش صادرات غیر نفتی فراتر از ابزاری برای کسب درآمدهای ارزی مطرح شود، به گونه ای که نظر بسیاری از صاحب نظران و پژوهشگران اقتصاد و توسعه به سمت یافتن راهکارهای اساسی برا ی توسعه صادرات غیر نفتی معطوف شده و اساساً، گسترش این نوع صادرات از محوریت راهبردی برخوردار شده است(طیبی،1382).

در این فصل مبانی نظری تحقیق مرتبط با موضوع تحقیق مورد بررسی قرار گرفته و تعاریف مختلف متغیرهای دخیل در مدل و دیدگاه های مختلف راجع به این متغیرها و نقش آنها در صادرات و بازاریابی بین المللی بر طبق نظرات محققان مختلف بیان می گردد.بخش نهایی نیز با نگاهی دقیق تر به تحقیقات پیشین داخلی وخارجی متمرکز می باشد

2-2)مفهوم و اهمیت صادرات

صادرات به معنی فروش بین المللی کالا و خدمات به خارج از مرزهای کشور تولید کننده و ورود ارزهای خارجی به داخل یک جریان ورودی در اقتصاد کلان کشور محسوب می شود.در اقتصاد کلان و چرخه جریان نقدی کشور بعد از تولید به عنوان دومین عامل استراتژیک عرضه اقدام می نماید. در هر اقتصادی چه پیشرفته و چه در حال توسعه تولید و صادرات وابستگی متقابل با یکدیگر دارند و به صورت زنجیره ای به هم وابسته اند چرا که افزایش یکی موجب افزایش دیگری شده و بر عکس اهمیت روز افزون استقلال از درآمدهای نفتی به دلیل نوسانات و بی ثباتی قیمت و تقاضای جهانی نفت که درآمدهای دولت و اقتصاد کشور را به شدت تحت تاثیر عوامل برون زا قرار می دهد باعث شده است تا نقش صادرات غیر نفتی فراتر از ابزاری برای کسب درآمدهای ارزی مطرح شود، به نحوی که نظر بسیاری از صاحب نظران و پژوهشگران اقتصاد به سمت تحلیل وضعیت موجود صادرات غیر نفتی معطوف شده است.مشکلات ناشی از اقتصاد تک محصولی و اتکای بیش از حد به درآمدهای نفتی، اقتصاد کشور را به شدت تحت تاثیر عوامل خارجی از جمله نوسانات بهای جهانی نفت قرار داده است.کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی در بعضی مواقع به روشنی اثرات منفی اتکای بیش از حد اقتصاد کشور به درآمدهای نفت را نشان داده و در واقع هشدارهای صاحب نظران اقتصادی کشور را بر جسته ساخته است.بی تردید عدم تحقق درآمدهای پیش بینی شده دولت از محل صادرات نفت نه تنها بر اجرای طرح های مختلف و اقتصاد کشور تاثیر خواهد گذاشت، بلکه بر آینده اقتصاد و برنامه ها و طرح ها اثرات منفی مضاعفی خواهد داشت.ودر نتیجه موجب بروز مشکلات عدیده در بخش های مختلف اقتصاد کشور خواهد گردید از طرفی یکی از عوامل مهم دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار، رونق صادرات است که مهم ترین هدف سیاست گذاری در بخش تجارت خارجی را تشکیل می دهد(ایمانی،1389).

 

فهرست منابع

  • اسلاموئیان،کریم،خدادادی،عباس،1383،”تاثیر تنوع سازی صادرات از کالاهای اولیه و کشاورزی به محصولات صنعتی بر روند بلند مدت رابطه مبادله در ایران”،فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی،شماره 32،ص ص 183-224.
  • اخوی،احمد،حکیمی،شیرین،نادری،ابوالقاسم،1371،”بررسی مسایل و مشکلات صادرات غیر نفتی،موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.
  • ایمانی،هادی،1389،”بررسی و تبیین استراتژی های مناسب بازاریابی جهت توسعه صادرات غیر نفتی(مطالعه موردی :منطقه آزاد ارس)”،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد واحد رشت.
  • بابا خانی،علی،1389،”سنجش و ارزیابی تاثیر عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی در شرکت های تولیدی استان قزوین”، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد واحد رشت.
  • تقوی،مهدی،نعمتی زاده،سینا،1383،اثر متغیرهای کلان اقتصادی بر صادرات غیر نفتی در اقتصاد ایران،مجله پژوهش های اقتصادی،شماره 72،ص ص 77-80..
  • حقیقی،محمد،فیروزیان،محمود،نجفی مجد،محمد،1387،”شناسایی عوامل تعیین کننده عملکرد صادراتی در صنعت مواد غذایی”نشریه مدیریت بازرگانی،دوره 1،شماره1 ،ص ص 2-20.
  • حافظ نیا،محمد رضا،1385″مقدمهای در روش تحقیق در علوم انسانی”،انتشارات سمت.
  • حسنقلی پور،طهمورث،اصانلو،بهاره،سلامی،علیرضا،1387،”شناسایی و رتبه بندی مشکلات و موانع صادرات خودرو در کشور”،سال پانزدهم،شماره 23،ص ص 145-170.
  • حسینی،فرشید ،حسنقلی پور ،طهمورث،توسلی،محمود،محمدی،شاپور، ،1389،”تاثیر برنامه های تشویق صادرات بر عملکرد صادراتی:مطالعه موردی صنعت برق”،نشریه مدیریت بازرگانی،دوره 2،شماره 5،ص ص 1-40.
  • خاکی،غلامرضا،1387،” روش تحقیق در مدیریت”،انتشارات بازتاب،چاپ چهارم.
  • دانش نیا،محمد،هوشمند،محمود، محمد،عبدالهی،زهرا،اسکندری پور،زهره،1389،”عوامل موثر بر صادرات غیر نفتی ایران”مجله دانش و توسعه،سال هفدهم،شماره 34،ص ص 126-14.
  • ده موبد ،بابک، مهرگان نادر،دهقان پور، محمدرضا، (1390) ،” صادرات صنايع مبتني بر فناوري برتر و عوامل مؤثر بر آن”،سیاست علم و فناوری،سال چهارم،شماره 3،ص ص 69-83 .
  • رنانی،محسن،شریفی،علیمراد،خوش اخلاق،رحمان،دین محمدی،مصطفی،1387،”تعیین اولویت های کاربرد ذخایر گازی ایران(دوره مطالعه1310-1385) “فصلنامه پژوهشهای اقتصادی،سال نهم،شماره 3،ص151-182.
  • رنجبران،هادی،1385،”بررسی عوامل موثر بر ترجیح مشتریان در انتخاب یک بانک دولتی  (مطالعه موردی شهر اصفهان)،ماهنامه علمی پژوهشی،دانشگاه شاهد،سال سیزدهم،شماره 20،ص ص49-61.
  • صیادی تورانلو ،سعیدا اردکانی،سعید، ،حسین،1391،”تحلیل چالش ها و راه کارهای توسعه صادرات غیر نفتی :مطالعه موردی صنایع نساجی استان یزد،مجله علمی پژوهشی مدیریت فرهنگ سازمانی،دوره دهم،شماره دوم،108-129.
  • سکاران،اوما،1390 ،”روش تحقیق در مدیریت”،ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی ،مرکز آموزش ومدیریت دولتی،چاپ نهم.
  • سلیمی فر،مصطفی،میرزایی خلیل آبادی،صدیقه،1381،”مزیت نسبی ایران در تولید و صادرات پسته”،اقتصاد کشاورزی و توسعه،سال دهم،شماره 38،ص ص 7-28.
  • فتحی،یحیی،1384،”مزیت های نسبی صادراتی و نیازهای وارداتی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی”،موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.
  • قاضی زاده (1382) ،”بررسی و عوامل موثر بر موفقیت شرکت های صادراتی ایرانی در بازار های آسیای میانه و ارائه راهبرد مناسب جهت افزایش صادرات غیر نفتی”،پایان نامه دکترا.
  • طیبی، سید کمیل ، اربابیان، شیرین،1382،”اثرات بلند مدت و کوتاه مدت آموزش عالی بر عرضه صادرات صنعتی ایران”،فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران،شماره 16،ص ص 1-22.
  • طیبی، سید کمیل،مصری نژاد،شیرین،1381،”بررسی رابطه تعاملی کوتاه مدت و بلند مدت تورم و عرضه صادرات غیر نفتی در ایران”،مجله تحقیقات اقتصادی،شماره 61،ص ص1-22.
  • محسنی،رضا،1383،”آثار بی ثباتی صادراتی بر رشد صنعتی (مطالعه موردی ایران)،مجله دانش و توسعه،شماره 17،ص ص 87-122.
  • محمدی،محمد،1378،”راهنمای صادرات،نشر قانون،شماره 2.
  • مرکز توسعه صادرات ایران،1378،استراتژی جهش صادرات و چالش ها،تهران،موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران.
  • ناظمی،شمس الدین،خانی،داوود،1389،”شناسایی و تحلیل مهمترین عوامل بازدارنده اداری-خدماتی صادرات کالاهای غیر نفتی در بنگاه های کوچک و متوسط مطالعه موردی:استان های خراسان رضوی و شمالی،فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین،شماره های 21 و 22،ص ص 203-226.
  • وظیفه دوست،حسین،زرین نگار،ندا،1388،”بررسی عملکرد سیاست های دولت بر روری صادرات شرکت ها”،فصلنامه بصیرت سال 16،شماره 44،ص ص 47-63.
  • هوشمند،محمود،دانش نیا،محمد،عبدالهی،زهرا،اسکندری پور،زهره،1389،”عوامل موثر بر صادرات غیر نفتی ایران”مجله دانش و توسعه،سال هفدهم،شماره 34،ص ص 126-14.

منابع انگلیسی:

  • Ahmetoglu, Gorkan, Chamorro-Premuzic ,Tomas, Furnham, Adrian (2010),” Interpersonal Relationship Orientations, Leadership, and Managerial Level: Assessing the practical usefulness of the FIRO-B in organizations”, International Journal of Selection and Assessment, Volume 18 Number 2,220-225.
  • Atuahene-Gima, K. (1995). The influence of new product factors on export propensity and performance: An empirical analysis. Journal of International Marketing, 3(2), 11–28.
  • Bilkey,Warren J.,1978”An Atempted Integration of the literature on the Export Behavior of firms”.journal of international Business studies 9(1).
  • Burton, F.N.,and B.B schlegelmilch,(1987).”Profile Analysis ofNon exports Versus Exporters Grouped Involvment”,management international Review,27.
  • Cavusgil, S.Tamer and Naor ,Jacob,1987.’Firm management characteirstics as Discriminator of Export marketing Activity’journal of Business research 15.
  • Durmuşoğlu Serdar S., Apfelthaler ,  Gerhard ,Zamantili Nayir ,Dilek Alvarez, Roberto , Mughan ,Terry,(2012),” The effect of government-designed export promotion service use on small and medium-sized enterprise goal achievement: A multidimensional view of export performance’, Industrial Marketing Management 41,pp 680-691.
  • Hall, Stephen, Hondroyiannis , George , Swamy. P.A.V.B. , Tavlas, George , Ulan Michael.(2010) “Exchange-rate volatility and export performance: Do emerging market economies resemble industrial countries or other developing countries?”, journal homepage: Published by Elsevier B.V.p p 1514-1521.
  • Jones, Marian V (2001),” First steps in internationalization Concepts and evidence from a sample of small high-technology firms”, Journal of International Management 7,pp 191-210.
  • Kourteli, Liana (2000),” RESEARCH NOTE Scanning the business environment: some conceptual issues”, Benchmarking: An International Journal, Vol. 7 No. 5, pp. 406-413.
  • Lages, L. F., & Lages, C. R. (2004). The STEP scale: A measure of short-term export performance improvement. Journal of International Marketing, 12(1), 36–55
  • Ling-yee , Li,. Ogunmokun, Gabriel O (2001), The influence of interfirm relational capabilities on export advantage and performance: an empirical analysis”, International Business Review 10,pp 399-420.
  • Meyer Mike, Estrin Saul Klaus E., Wright , Foliano Francesca,(2008),” Export propensity and intensity of subsidiaries in emerging economies”, International Business Review 17,pp 574-586.
  • N, Kaleka.A, and Katsikeas.C, “ Antecedents of export venture performance: A theoretical model and empirical assessment”, Journal of Marketing, 2004, Vol.68, pp.90-108.
  • Navarro, Antonio , Losada  ,Fernando, , Ruzo, Emilio, .Dı´ez  ,  Jose´,(2010),” Implications of perceived competitive advantages, adaptation of marketing tactics and export commitment on export performance”, Journal of World Business 45,pp 49–58.
  • Patterson, Paul G. Ruyter Ko de, Wetzels Martin,(1999),” Modelling firms propensity to continue service exporting: a cross-country analysis”, International Business Review 8,p p 351-365.
  • Paula Rodrigues ,Ana, Pinho, José Carlos ,(2011),” The impact of internal and external market orientation on performance in local public organisations”, Marketing Intelligence & Planning, Vol. 30 Iss: 3 pp. 284 – 306
  • Rosson P.J ,Seringhous,F.H.R and.(1990),Government Export Promotion:A Global perspective,Rouledge,London.
  • Serra , Francisco, Pointon ,John , Abdou, Hussein,(2012),” Factors influencing the propensity to export: A study of UK and Portuguese textile firms”, International Business Review 21 ,210–224.
  • Sosin Kim and Fairchild, Lore tta (1987), capital Intencity and export propensity in some Latin American countries , Oxford bulletin of economic sand statistics , 49,2,pp 191-208.
  • Suarez-Ortega, S. M., & Alamo-Vera, F. R. (2005). SMES’ internationalization: firms and managerial factors. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 11(4), 258–279.
  • Trez, Guilherme ,Bins Luce, Fernando (2012),”Organizational structure and specialized marketing capabilities in SMEs”, Marketing Intelligence & Planning, Vol. 30 Iss: 2 pp. 143 – 164.
  • Vermeulen, Philip,(2004),” Factor content, size, and export propensity at the firm level”, Economics Letters 82 , p p 249–252.
  • Verwaal, E., & Donkers, B. (2002). Firm size and export intensity: solving an empirical puzzle. Journal of International Business Studies, 33(3), 603–613.
  • Wesley ,Jhonston J.,and R.Czinkota, Michael (1982 )“managerial moltiuation as peterminants of industrial export behavior”,in Export management : An International context.Ed.New York:praeger publishers.
  • Wheeler,c.N,(1990),”Simulating Scottish and united kingdom economist through export proportion programs,in cavusgil ,S.T<and czinkota,m.r.(eds),International perspective on trad promotion and Assistance,Qurum,new York,NY.
  • White Steven ,Javalgi Rajshekhar G., Lawsonb Diana Andrew C. Gross, 1998), International Business Review,7,pp 521–534.
  • Westhead,p.(1995).Exporting and non- exportin small firms in great Britain. International journal of entrepreneurial behavior and research,1920,6-36.
  • Yli-Renko, H., Autio, E., & Tontti, V. (2002). Social capital, knowledge, and the international growth of technology-based new firms. International Business Review, 11, 279–304.

 

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بررسی عوامل موثر بر گرایش صادراتی شرکت های تولید کننده در شهرک های صنعتی استان گیلان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *