مبانی نظری و پیشینه پژوهشی مدیریت کیفیت جامع

نوع فایل
word
حجم فایل
123 کیلوبایت
تعداد صفحه
37
تعداد بازدید
368 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
5/5 - (2 امتیاز)

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری مدیریت کیفیت جامع» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

فصل دوم: .مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق3

2-1-  مبانی نظری3

2-1-1- تعاریف3

2-1-2- ارکان و اصول مدیریت کیفیت جامع3

2-1-3- اهداف مدیریت کیفیت جامع3

2-1-4- موانع موجود در اجرای نظام مدیریت کیفیت جامع3

2-1-5- مراحل اجرایی مدیریت کیفیت جامع3

2-1-5-1- عوامل موثر در به موفقیت رسیدن در اجرای مدیریت کیفیت جامع3

2-1-5-2-  اجرای مدیریت کیفیت جامع3

2-1-5-3-  بررسی مراحل اجرای مدیریت کیفیت جامع3

2-1-5-4- مراحل اجرایی مدیریت کیفیت جامع3

2-2- مروری بر پیشینه تحقیق3

2-2-1-  تحقیقات داخلی3

2-2-2-  تحقیقات خارجی3

2-3- جمع بندی نتایج انجام شده3

 

مقدمه:

در این فصل به توضیح مدیریت کیفیت جامع و اصول و ارکان آن و عوامل موثر در موفقیت و همچنین موانع موجود در اجرای این مدیریت از نظر برخی از صاحب نظران خواهیم پرداخت. همچنین در ادامه تحقیقات انجام شده در زمینه موانع استقرار مديريت كيفيت جامع در سازمان های مختلف داخل کشور و خارج از کشور مورد بررسی قرار می گیرد.

2-1-  مبانی نظری:

پايه اول مديريت كيفيت توسط ادوارد دمينگ[1](1950)، كه يك دانشمند آمريكايي است در سال هاي پس از جنگ جهاني دوم در ژاپن پي ريزي شد. پس از جنگ توجه از كيفيت به توليد انتقال يافت و نتيجه آن كاهش بهره گيري از روش هاي كنترل آماري بود. دمينگ شاهد رنج هاي بسيار مردم ژاپن بود و بر اساس علاقه اي كه به آن ها احساس مي كرد تعليمات خود را در زمينه روش هاي كنترل آماري در آن كشور آغاز كرد و به ژاپني ها ياري داد تا فرآورده هاي بيشتر و بهتري توليد كنند(وزارت تعاون، معاونت تحقیقات، آموزش و ترویج،1380).

کشوري که در آن برهه به داشتن توان تولید محصولات ارزان و با کیفیت پایین در تولید انبوه شهرت یافته بود. سیستم هاي صنعتی ژاپن در حال نابودي بودند و ژاپنی ها به دنبال راه حل آن بودند(چاپمن[2]، 2008)،  داستان موفقیت ژاپنی ها را همه می دانند، لذا در اینجا به ذکر این نکته اکتفا می گردد که از اواسط دهه 1970 ، کیفیت محصولات ژاپنی به طور قابل توجهی بهبود یافت و شرکت هاي غربی ناگزیر شدند روش کلی عملیات تولید خود را مورد بررسی و روش هاي مورد استفاده شرکت هاي ژاپنی را الگوي فعالیت هاي خود قرار دهند. هم زمان تعدادي از محققان دیگر با تأکید بر اهمیت افراد در کیفیت و نیاز کارکنان کلیه سطوح سازمان به ایفاي نقشی فعال در بهبود مستمر کیفیت محصولات و خدمات به مفهوم کیفیت جامع وسعت بخشیدند(ریاحی، 1384). بعدها مديريت كيفيت جامع در نقاط ديگر جهان به ويژه در ايالات متحده و سپس اروپاي غربي رواج پيدا كرد(حمیدی، 1382).

آخرین پیشرفت در مدیریت کیفیت جامع، کاربرد آن در خارج از بخش تولید است به این معنی که تعداد زیادي از سازمان هاي خدماتی اصول و مفاهیم مدیریت کیفیت جامع را به منظور بهبود کیفیت خدمات خود بدون افزایش هزینه ها مورد استفاده قرار دادند(اسدی، 1381).

 

فهرست منابع

اجتهادی،مصطفی. 1377. بررسی توانمندی ها وکاستی های نظام آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران.  پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی. سال 7، شماره 7.

احمدی، سعید. 1386. زمینه یابی اجرای مدیریت کیفیت جامع در مناطق چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز. اندیشه های تازه در علوم تربیتی. سال 2، شماره 4.

اسد، محمدرضا، حمیدی، مهرزاد.1382. بررسی وضعیت مدیریت کیفیت جامع در سازمان تربیت بدنی کشور. المپیک. سال 11، شماره 3 و 4.

امیران، حیدر. 1381. مدیریت مشارکتی از طریق گروه های کنترل کیفیت. آگاه.

باقری، اکبر. و  کاظمی، مصطفی. 1388. سیستم مدیریت کیفیت فراگیر و امکان سنجی استقرار آن در اداره کل تعاون استان خراسان رضوی. تعاون. دوره 20، شماره 208 و 209.

پاسوار، حسن. مشبکی، اصغر. 1384. برنامه ریزی ملی با رویکرد TQM. مدرس علوم انسانی دوره 10، شماره 1، بهار. 1385.

جهانگیری، علی.(1379). بررسی مقایسه اطلاع و بکارگیری اصول و روش مدیریت کیفیت جامع از سوی مدیران و کارکنان سازمان تأمین اجتماعی. دانشگاه تهران.

حمیدی زاده، محمدرضا. و  بابادی، سیما. 1389. تأثیر پیاده سازی مدیریت کیفیت جامع بر بهبود فرآیندهای کاری. مطالعه موردی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان خوزستان. صنعت و دانشگاه، سال 2، شماره 9 و10.

ذوالفقاری زعفرانی، رشید، کلانتری، مهدی. 1387. بررسی موانع استقرار مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه آزاد واحد رودهن. و اندیشه های تازه در علوم تربیتی. سال 3، شماره 2.

سمیعی نیسانی، ابوالفضل، فارسیجانی، حسن و بوالحسنی، آتنا. 1389. تبیین اثرات مدیریت کیفیت جامع بر عملکردهای سازمان در محیط های تحقیق و توسعه. مدیریت صنعتی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه آزاد واحد سنندج. سال 5، شماره 84..

سياوشي، محمد.(1384). مطالعة آمادگي اعضاي هيأت علمي دانشكده هاي تربيت بدني و علوم ورزشي سراسر كشور در پذيرش مديريت كيفيت جامع. دانشگاه گيلان.

عسکرخان، حبیب.(1378). بررسی استقرار(ISO 9002) پیش نیاز و پشتیبان مدیریت کیفیت جامع اصلاح شده در شرکت های صنعتی آذربایجان غربی. مرکز آموزش مدیریت دولتی.

کاظمی، ابوالفضل. و احمدوند، سجاد.(1385). آشنایی با مدیریت کیفیت جامع.

گلپرور، محسن. و عريضي، سيدحميدرضا. 1388. روابط مستقيم و غيرمستقيم بين مديريت كيفيت  فراگير و عدالت رويه اي ادارك شده با تعهد سازماني. مدرس علوم انساني. دورة  (TQM)13، شمارة 2.

میر سپاسی، ناصر. و ]دیگران.[ 1388. بررسی میزان عوامل مرتبط با کندی تسری نظام مدیریت کیفیت جامع در پیکره بخش دولتی ایران. پژوهش های مدیریت. شماره 81.

انصاري، منوچهر. 2007. بررسي مهم ترين ابزارهاي نوين مديريت در قرن بيست و يكم. سومين

كنفرانس مديريت عملكرد.

اسد، محمدرضا، حميدي، مهرزاد. اسدي، حسن . 1381.  ارتباط مدیریت کیفیت جامع و اثر بخشی در حوزه های ستادی سازمان های کشور. حرکت.  شماره 14.

اميران، حيدر. 1381. مديريتي مشاركتي از طريق گروه هاي كنترل كيفيت. آگاه.

گیوریان، حسن. 1379. مدیریت دولتی نوین به سوی بهره وری در اداره امور عمومی. مدیریت. شماره 43.

احمدی، مسعود. (1383). مبانی سازمان و مدیریت. مدیریت عمومی. تهران: ویرایش.

آزادی، حمید. و شاه ولی، مریم. 1380. نگاهی به عوامل تسریع کننده تغییر در آموزش عالی از گذشته تا کنون: تغییر ماهیت دانشگاه و دانشجو در آموزش عالی نوین. روزنامه همشهری. 14 آذر 1380.

استونر، جيمز. اي. و همكاران.1995.  مديريت.  ترجمه ی علي پارساييان. و

سيدمحمد اعرابی.  تهران:  دفتر پژوهش هاي فرهنگي.  1379

بازرگان، عباس. 1373. کیفیت و ارزیابی در آموزش عالی با نگاهی به تجربه های ملی و بین المللی به مجموعه مقالات سمینار آموزش عالی. جلد 2. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.

پورشمس، محمدرضا. (1370). استاندارد ایران – ایزو 9001. موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران. 1370.

پورشمس، محمدرضا. (1381). استاندارد ایران. ایزو 8402. مدیریت کیفیت – تضمین کیفیت – اصطلاحات و تعاریف. موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران.

جعفری، علی. و ]دیگران[. 1383. مدیریت کیفیت جامع. تهران: رسا.

ریاحی، بهروز. 1387. پیشینه رویکرد کیفیت جامع. استاندارد. شماره 80.

حسین زاده، داوود. و صانمیان، صدیقه. 1381. مفاهیم و فلسفه مدیریت کیفیت جامع. تدبیر. شماره 9. بهمن 1381.

دانی زاده، علی رضا. (1379). مطالعه بررسی اثر استقرار استانداردهای کیفیت سوی ایزو 9000 بر بهبود عملکرد کارکنان. پایان نامه کارشناسی ارشد.

ریاحی، بهروز. 1380. پیشینه رویکرد کیفیت جامع. استاندارد. شماره 19. مرداد 1380.

فائز نژاد، محمد. (1379). دوره مدیریت جامع ویژه مدیران و کارشناسان. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.

قاسمی زاده، علی رضا. 1385. آمادگی مدیران ارشد، کارشناسان و کارکنان اداره کل سازمان فنی و حرفه ای فارس برای پذیرش مدیریت کیفیت جامع. اندیشه های تازه در علوم تربیتی. دوره 1، شماره 4.

ماهرانی، حمید. 1381. چهارده اصل مدیریتی دمینگ. تدبیر. دوره 13، شماره 126.

بشیری، مهدی. 1380. جایزه کیفیت بلدریج. تدبیر. دوره 13، شماره 120.

موحدی، محمد مهدی. و ]دیگران[. 1388. بررسی موانع و ارئه راه کارهای مناسب جهت برقراری نظام مدیریت کیفیت جامع، مطالعه مورد: شرکت سیمان مازندران(نکا). 1388.

———. (1380). مدیریت کیفیت جامع. وزارت تعاون، معاونت تحقیقات، آموزش و ترویج دفتر آموزش.

میرسپاسی، ناصر. و ]دیگران[. 1388. بررسی میزان عوامل مرتبط با کندی تسری نظام مدیریت کیفیت جامع در پیکره بخش دولتی ایران. پژوهش های مدیریت. شماره 81.

درگاهی، حسین. و رضائیان، مصطفی. 1382. عوامل موثر در عدم اجرای مدیریت کیفیت در سازمان های ارایه کننده خدمات بهداشتی و اریه راه کارهای لازم جهت رفع آن ها. طب و تزکیه. شماره 50.

همتی نژاد، مهرعلی. و ]دیگران[. 1391. مطالعخ آمادگی کارمندان اداره کل تربیت بدنی استان های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل در پذیرش مدیریت کیفیت جامع. مدیریت ورزشی. شماره 14.

کاظمی، مصطفی. و هوشیار، وجیهه. 1388. تعیین میزان آمادگی مدیران دانشگاه ها برای استقرار مدیریت کیفیت جامع، مورد مطالعه: یک دانشگاه دولتی. آموزش عالی. سال 2. شماره 7.

میکلائی، مهدی زاده اشوفی و امامی فر. 1391. ارزیابی میزان آمادگی اجرای سیستم مدیریت کیفیت جامع در تعاونی های فعال تولیدی بخش صنعت استان مازندران. مدیریت. سال 9، شماره 26.

شتاب بوشهری، کشکر و صیفوریان. 1387. بررسی و رتبه بندی عوامل موثر بر گماشته شدن مدیران زن در فدراسیون ها و هیئت های ورزشی استان های کشور. حرکت. شماره 38.

منصوریان، محمدرضا. 1380. مدیریت کیفیت جامع،خدمات آموزشی و دانشجویی دانشکده علوم پزشکی گناباد و انطباق آن با رضایت دانشجویان. دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی گناباد.

قربان دوردی نژاد، فرهاد. 1385. کاربرد مدیریت کیفیت جامع در فرآیند یاددهی – یادگیری.

سیدی، شهیدی و شرفی. 1391. امکان سنجی بکارگیری مدیریت کیفیت فراگیر به منظور ایجاد نوآوری در نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهرستان شیراز. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. سال 3، شماره 2.

رضایی، روح اله. و مجردی، غلامرضا. 1390. واکاوی موانع پیاده سازی نظام مدیریت جامع کیفیت در دانشکده های کشاورزی دانشگاه های شمال غرب کشور. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. دوره 2، شماره 4.

ریاحی، بهروز. (1387). نظریه نوین مدیریت کیفیت جامع در بخش دولتی ایران.

تنعمی، محمد مهدی. 1378. رهبری مدیریت کیفیت جامع در دانشگاه ها. دانش مدیریت. سال 12، شماره 47.

ریاحی، بهروز. 1389.  بررسی میزان عوامل مرتبط با کندی استقرار مدیریت کیفیت جامع در سازمان های بخش دولتی ایران و ارائه مدلی مطلوب.

محمدی، اسمعیل زاده و دهنویه. 1382. بررسی وضعیت توسعه منابع انسانی جهت پیاده سازی مدیریت کیفیت فراگیردر بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص). دانشگاه علوم پزشکی ایران.

کاشانی پور، محمد. و رسائیان، امیر. 1387. نقش مدیریت کیفیت جامع در رویکرد ارزیابی متوازن در موفقیت سازمان ها. برنامه و بودجه. شماره 106.

هلستن، اولریکا. و کلفسجو، بنت. 1380. مدیریت کیفیت جامع به منزله یک سیستم مدیریت متشکل از ارزش ها، تکنیک ها وابزارها. ترجمه محمدرضا عباسی. مدیریت دولتی. شماره 52.

افضلی. 1390. مدیریت کیفیت جامع. شرکت فنی مهندسی نگین علوم مهرگان.

اکبری سابق، جمال الدین. 1381. بررسی موانع و ارئه راه حل های مناسب جهت برقراری مدیریت کیفیت جامع در مجتمع فولاد اصفهان: مطالعه موردی کارخانه نورد گرم. پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع.

قاسمی زاده، علیرضا. 1385. بررسی تحلیل میزان آمادگی اعضای هیئت علمی( استادان و مدیران) دانشگاه شیراز برای پذیرش تفکر مدیریت کیفیت فراگیر. مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران.

Al Shafei, A.H.( 2003). Total Quality Management in Physical Education and Sports. The fulfillment house for the printing and publishing, Alexandria, Egypt, pp: 57. (In Arabic).

Curry, Adrienne and  Kadasah, Nasser.( 2002). Focusing on Key Elements of TQM Evaluation for Sustainability, the TQM Magazine, Vol. 14, No. 4, PP: 2007-2016

Kall, david.(1996). Total Quality Management in Liberary.

Miller G.(1994). Quality in Research: an empirical study, Tec novation; 14(6): p 381–94.

Newman, Tim, EdD and  ATC.(2001). Leadership Effectiveness for the twenty, York college of Pennsylvania.

Ooi, Keng Boon ,  Bakar, Nooh Abu, Veeri, Arumugam, Vellapan, Lorriane and Loke, Alex Kim Yin. (2007). Does TQM Influence Employees’ Job Satisfaction?. International Journal of Quality & Reliability Management, Vol. 24, No. 1, PP: 62-77.

Slimak, Ivan and Zgodvova, Kristian.(1999). Total Quality Management or Reengineering or Constraints Management.

Roland, Berces and Hegyi, Zolitan.(2001). TQM and Organizational Development.

Timothy, warren. (1994). Total Quality Management and Barriers,  Dissertation abstract international, Vol. 56, No. 5.

Wikipedia.( 2008). TQM http://en.wikipedia.org/wiki/TQM2002/kee.html.

Deter, J. R. & Gschro, R. & Cudeck, R. (2003). The Measurement of Quality Management Culture in School: Development and Validation of the SQMC. Journal of Operations Management, Colombia, 307 Page.

Abdul Malek, K. K. (2000). TGM In Malaysian Higher Education Institutions. Sheffieold Hallam university Press, UK.

Chadwick, P. (1995). TQM at south Bank university Quality Assurance In Education, Vol. 3, No.1.

Clarence, M. (1995). An Analysis of the Level of Implementation of Total quality Management in the Technical Institutes in the State of Georgia Rear. Dissertation Abstracts

International. Vol. 56, (no.3): 303-A.

Coat, E. (1993). An Analaysis of oregon state University’s Total Quality Management Pilot Program. New Direction for Higher Education, n.83.

David, T. H. (1995). Educator’s attitudes towards the appropriateness of Total Quality Management to education. Dissertation Abstract International, Vol. 56, No.8(1996)

www.isixsigma.com/library/content /co 31008 a.asp(TQM) .pp 1-4 http://

El Fadel Hegazi, Ahmed Abou.(2012). Obstacles to Applying Total Quality Management to Sport Clubs in Al – Jouf, Saudi Arabia. World Jurnal of Sport Sciences. 6(1): 01 – 05.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی مدیریت کیفیت جامع”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *