با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری توانمندسازي ضابطين » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
فهرست محتوا
فهرست محتوا
فصل اول کلیات پژوهش 1
مقدمه 2
طرح مساله 4
اهميت موضوع 5
اهداف پژوهش 5
اهدف اصلي 5
اهداف فرعي 5
فرضيه هاي تحقيق 6
سؤالات پژوهش 6
سؤال اصلي 6
سؤال هاي فرعي 6
قلمرو تحقيق 6
تعاريف نظري و عملياتي واژگان تخصصي 7
الف)حقوق 7
ب) شهروند 7
ج) متهم 7
د)ضابط 8
پليس 8
هـ) توانمند سازي 9
خلاصه فصل اول 10
فصل دوم مبانی نظری و ادبیات پژوهش 11
مقدمه 12
مباني نظري و ادبيات پژوهش 12
الف- تاريخچه ضابطين در ايران ( دوره ناصري تا پايان دوره پهلوي ) 12
ب- تاريخچه ضابطين در جمهوري اسلامي ايران 14
نگاهي به حقوق متهم در جهان ، اسلام و ايران 15
حقوق متهم از نگاه منشور كوروش 15
حقوق متهم از نگاه اعلاميه جهاني حقوق بشر 16
حقوق متهم از نگاه اسلام 18
حقوق متهم در ايران (دوره ناصري تا پايان دوره پهلوي) 27
حقوق متهم در جمهوري اسلامي ايران 29
متن مستندات قانوني 33
الف: قانون اساسي 33
ب: قانون مجازات اسلامي 34
ج: قانون آئين دادرسي كيفري 36
د : قانون احترام به آزادي هاي مشروع و حفظ حقوق شهروندي 36
كشف جرم و حقوق متهم : 38
1-كشف جرم 38
2- تحقيقات مقدماتي 38
3- حفظ آثار و دلايل جرم 39
الف)آثار و دلايل منقول جرم 39
ب) آثار و دلايل غير منقول جرم 39
ج) آثار و دلايل بينابين جرم 40
4-جلوگيري از فرار متهم و مخفي شدن متهم 40
5- ابلاغ اوراق و اجراي احكام قضايي 40
6- اجراي تصميمات و دستورات قضايي 41
حقوق متهم و مجازات هاي قانوني نقض آن 41
حقوق متهم در بازرسي و تفتيش ها 41
مجازات هاي قانوني در نقض حقوق متهم در بازرسي و تفتيش ها 42
حقوق متهم در احضار و دستگيري ها 43
مجازات نقض حقوق متهم در احضار و دستگيري ها 44
حقوق متهم در حين بازجويي وتحقيق 45
مجازات نقض حقوق متهم در حين بازجويي وتحقيق 45
حقوق متهم هنگام تحت نظربودن و بازداشت 48
مجازات نقض حقوق متهم هنگام تحت نظر بودن و بازداشت 48
انواع بدرقه متهم، تهديدهای هنگام بدرقه و حقوق متهم در اين خصوص 49
الف – انواع بدرقه 49
ب- تهديدها هنگام بدرقه متهم 49
ج – حقوق متهم هنگام بدرقه 50
توانمند سازي 51
توانمند سازی به مثابه یک مفهوم انگیزشي 52
اهمیت و ضرورت توانمندسازی 54
علل گرایش سازمان ها به توانمند سازی 55
مهمترین محرک های دروني توانمند سازي 55
مهمترین محرک های بیرونی توانمند سازي 57
رویکرد های توانمند سازی 58
رویکرد مکانیکی 58
جداول رویکرد های توانمند سازی کارکنان 59
موانع توانمند سازی کارکنان 60
موانع ساختاری 60
موانع رفتاری 60
موانع محیطی 61
ابعاد توانمند سازی 61
پیامدهای توانمند سازی 62
الف: پیامد های نگرشی 62
ب:پیامد های رفتاری 63
شايستگي رهبران توانمندسازي 65
راهبرد هاي توانمندسازي 65
در يك كلام توانمندسازی فرایندی است که در آن 65
سوابق پژوهشي 66
عناوين ساير پايان نامه هاي نزديك به موضوع پژوهش 68
چارچوب نظري 69
الف – مدل مفهومي 69
ب- مدل تحليلي ( عملياتي ) 70
خلاصه فصل دوم 71
فصل سوم روش تحقیق 72
مقدمه 73
نوع پژوهش 73
روش پژوهش 73
جامعه آماري 73
معرفي جامعه نمونه 73
قلمرو زماني و مكاني پژوهش 73
روایی (اعتبار) ابزار سنجش 74
پایایی(قابلیت اعتماد) ابزار سنجش 74
روش تحليل داده ها 75
الف- استنادي 75
ب- تحليلي 75
ج- استنباطي 75
خلاصه فصل سوم 76
فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها 77
مقدمه 78
تجزيه و تحليل موضوع های تحقيق 78
تعريف لغوي مجرم 78
تعريف اصطلاحي مجرم 78
عناصر تشكيل دهنده جرم 80
1- عنصر مادي جرم 80
2-عنصر قانوني 81
3-عنصر معنوی جرم 81
ضابطين و وظايف آنان 81
وظايف ضابطين عام 81
محدوديت هاي ضابطين 82
الف) محدويت هاي دائمي 82
ب- محدوديت هاي موقتي 84
1 – مردم (جامعه) 85
2 – سلسله مراتب 85
3- مقام قضايي 85
4- متهم 87
خلاصه فصل چهارم 88
فصل پنجم نتایج و پیشنهادها 89
مقدمه 90
پاسخ به سؤالات تحقيق 90
سوال اصلی 90
1- مشخص بودن اهداف، مسئولیت ها و اختیارات در سازمان 90
2- غنیسازی مشاغل و ارتقای شغلی کارکنان 90
3- روحیات و تعلق سازمانی 91
توجه به آثار و نتايج مثبت كار 92
آثار خستگي ناپذيري، جديت و پشتكار 92
4- اعتماد، صمیمیت و صداقت 93
5-تشخیص و قدردانی 94
6-مشارکت و کارگروهی 94
7- ارتباطات 95
8- محیطکاری 96
9- بهینهسازی فرایندها و روشهای کاری 96
10- اطلاعات، دانش و مهارت شغلی 96
سوالات فرعی 98
1- اصولا متهمين در حقوق موضوعه ايران داراي چه حق و امتيازي هستند؟ 98
تكاليف ضابطين در مرحله دستگيري و بازجويي متهم 98
جرايم مشهود 98
وظايف و تكاليف مأموران پليس در جرايم مشهود 99
جرايم غير مشهود 100
بازجويي 101
عمل وفق قانون 101
حقوق متهم در مرحله رسیدگی در دادگاه 101
عدم مدخله درحريم خصوصي افراد 102
رعايت قانوني بودن توقيف 102
ممنوعیت اقرار اجباری 103
2- چرا بايد براي متهمين حقوقي قائل شويم؟ 104
3- نقض حقوق متهمين توسط ضابطين چه مجازات هاي قانوني را در پي خواهد داشت؟ 105
4- نقش و وظايف ضابطين در مقام ضابط دادگستري و وظايف سازماني چگونه قابل تبيين است؟ 105
5- توانمند نمودن ضابطان چه فوايدي براي سازمان و ضابطين دارد؟ 106
فوايد توانمند سازي 106
سطوح توانمندسازي 106
1 – توانمندسازی سازماني 106
1/1 -اصلاح ساختار و سازمان 107
2/1 –كمبود امكانات و تجهيزات 108
3/1 -تحت نظرگاههاي كوپ 108
2- توانمندسازی فردی 110
1/2- مهارتهای حل مسئله 110
اهم موضوعات آموزشي 110
2/2 – مهارتهای پشتيبانی و تجهيز منابع 112
محدوديت هاي تحقيق 112
پيشنهادها 113
1- تاسيس دانشكده حقوق در دانشگاه علوم انتظامي امين ناجا 113
2- ايجاد و راه اندازی دادسراي مجازی در سامانه 114
3- تدوين قانون مسئوليت بزه ديده در وقوع جرايم 114
4- تقسيم بندي متهمين بر اساس نوع اتهام (براي نگهداري و بدرقه) 115
خلاصه فصل پنجم 117
فهرست منابع 118
منابع فارسي 118
منابع لاتين 121
مقدمه
اي مردم، ما همه افراد نوع شما را از يك مرد و زن آفريديم و شما را قبيله هاي بزرگ و كوچك قرار داديم تا همديگر را بشناسيد -پس در ميان شما برتري نژادي نيست- بلكه مسلماً گراميترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست( حجرات ، آيه 13).
از زمان تشكيل جوامع انساني و ارتباط آنها با يكديگر، ضرورت تدوين قوانين و مقرراتي كه ضامن حفظ حقوق شهروندان و برخورد مناسب با هنجارشكنان و متجاوزين به حقوق ديگران باشد در ذهن حاكمان و انديشمندان شكل گرفت. با مطالعه تاريخ، شاهد فراز و نشيبهاي زيادي در تدوين قوانين و مقررات مذكور مي باشيم. روزگاری شکنجه متهمان قانونی بود و قضات بر آن قاعده وضع میکردند، اصل برائت در برابر اصل محکومیت بسيار كم رنگ و بعضا به حساب نميآمد. آنچه اهمیت داشت یافتن متهمی بود که اقرار کند و محکمهای که تنها شاهدش خود متهم بود و ميبايد بی گناهی خود را ثابت میکرد، در غير اين صورت مجازات و كيفر در انتظارش بود.
اما انسان بر حسب فطرت عدالت جوی خود، جستجوگری بود که تشنه لب به دنبال اين اکسیر ارزشمند میگشت. انقلاب کبیر فرانسه، نقطه عطفی در این کنکاشها بود؛ انقلابی که انسانها را وادار کرد بخاطر رسیدن به هدف، وسیله را توجیه نکند و زمان آن رسید که اصل برائت شكوفا گردد و برای خود در اندیشههای انسان جا باز کند. شکنجه نه تنها مذموم گشت بلکه تضمینهايي ایجاد شد که ماموران متخلف به سزای عمل خويش برسند. همانگونه که اعلامیه حقوق بشر مقرر می دارد: «به رسمیت شناختن شخصیت ذاتی و حقوقی برابر و سلب نشدنی همه اعضای جامعه بشری، اساس آزادی، عدالت و صلح در جهان است» (هاشمي، سيد محمد ،89:1383).
تقریبا در تمام اسنادی که تاکنون درباره حقوق بشر به تصویب مراجع بین المللی رسیده است مضمون واحدی به چشم میخورد این اسناد به طور خلاصه بر این نکته متفق اند که بشر از حقوق و آزادیهایی برخوردار است که باید الزاماً و به گونه ای موثر از آن حمایت شود و دولتها موظفاند در صورت نقض این حقوق تدابیر مطمئن برای احقاق حقوق افراد فراهم آورند، استقرار نظم عمومی در یک جامعه پیشرفته محتاج به قوانینی است که محتوای آن با معیارهای صحیح سنجیده شده و شایستگی و توان پاسداری از نظم جامعه را داشته باشد. در تمام نظام هاي حقوقي دنيا متهم همانند شاکي داراي حقوقي است چرا که هدف قانونگذار اين است که ريشه جرم را حتي الامكان بخشکاند(همان).
متهم نیز یکی از افراد جامعه است و از نگاه جامعه شناسان کسی است که گمان میرود هنجارهای اجتماعی را زیر پا گذاشته و به حقوق دیگران تعرض کرده است، اعم از این که حق شخص خاصی را نادیده گرفته یا این که حقوق عموم جامعه را پایمال کرده باشد .متهم غیر ازمجرم است و چه بسیار متهمانی که در دادگاههای بدوی و تجدیدنظر تبرئه می شوند. برخورد مناسب دستگاه عدالت بامتهم، عامل مناسبی برای پیشگیری ثانویه از ارتکاب جرم و اصلاح مجرمان بوده و یکی از رسالتهای مهم دستگاه قضایی را محقق می سازد. متهم حقوقی دارد و بر همه عوامل و ضابطان دستگاه قضایی فرض است که آن را مراعات نمایند.
بنابر اصل عدالت، حفظ امنیت اجتماعی و رعایت حقوق شاکی و متهم از مهمترین اصول در آیین دادرسی کیفری به شمار ميرود و تلاش در تحقق عدالت اجتماعی و پاسداری از آن بر کل نظام قضایی امری واجب ميباشد. ازدیاد جرایم و توسعه عناوین مجرمانه و مقررات مربوط به امور کیفری منجر به تجاوزهایی علیه حقوق و شخصیت متهم شده است، لذا برقراری تعادل بین لزوم تعقیب مجرم و رعایت حقوق و حفظ کرامت انسانی متهم از اهم وظايف دستگاه قضایی است.
در واقع، قوانين آيين دادرسي كيفري، وقتي از ارزش و اعتبار كافي برخوردار است كه بتواند بين دو حق، يعني حق جامعه كه از جرم متضرر شده از يك سو و حق انساني كه فعلاً به عنوان متهم شناخته شده است از سوي ديگر تعادل ايجاد كند. به همين منظور، شكنجه و آزار و اِعمال مجازاتهاي غيرانساني براي اخذ اقرار، دستگيري و بازداشت خودسرانه اشخاص ممنوع است. اصول مختلفي از جمله اطلاع فوري از علل دستگيري و بازداشت، رسيدگي به اتهام در مدت زمان معقول، برخورداري از تضمينهاي دفاع، ضرورت حفظ شأن و شخصيت انساني متهمان و لزوم جبران زيانهاي وارده بر بازداشت شدگان بيگناه نيز بايد در اين مرحله از دادرسي رعايت شود. اهم این اصول در قوانین موضوعه و اسناد فراملی که در حکم قانون عادی است و ایران به آن پیوسته مورد عنایت قرار گرفته است، لیکن مغفول ماندن و عدم اجرای برخی از قوانین موجود از سویی و وجود خلأهای قانونی از سوی دیگر، حقوق متهم را در برخی مواضع مورد تعدي جدی قرار داده است (همان).
فهرست منابع
منابع فارسي
احمدی،پرویز و سمیه نعمتی.(1392).مدیریت توانمندسازی کارکنان،دفتر پژوهش های فرهنگی،چاپ اول.
اسکات،سینتیا و دنیس ژاف(۱۳۸۳). تواناسازی کارکنان، ترجمه ایران نژاد پاریزی ، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت ،کرج،چاپ دوم
بختياري ، حسن و اسماعيل احمدي مقدم ( 1389). نقش راهبردهاي مديريتي در توانمندسازي مديران ، مطالعات مديريت انتظامي.
بختیاری،حسن.( 1390)،کلیات توانمندسازی کارکنان،انتشارات به آموز.
بورکهارت،گئورگ.(1389) ، منشور حقوق بشر کوروش، ترجمه داوود منشی زاده،انتشارات نوین
پناهي ، حبيب. (1375)، بررسي انواع قدرت رهبري و همبستگي قرن با عملكرد مديران مدراس نمونه غير دولتي پايان نامه كارشناسي ارشد ، رشته مديريت آموزشي دانشگاه آزاد اسلامي.
رجبي، ابراهيم . (1388) ، پليس و حقوق شهروندي،مركز تهيه و توزيع منابع آموزشي دانشگاهي.
رجبی، ابراهیم.(۱۳۸۶)،پلیس و حقوق شهروندی ، پایان نامه مقطع کارشناسی ارشدحقوق کیفری وجرم شناسی، دانشگاه مفید.
رشادتي، جعفر.(1387)، پيشگيري از جرم در قرآن – دفتر تحقيقات كاربردي پليس پيشگيري ناجا.
رضايي پور، آرزو.(1386)، قانون مديريت خدمات كشوري ، تهران ، انتشارات انديشه عصر ، چاپ اول.
عباس نژاد ، محسن و همکاران. (1385) ، قرآن و حقوق، بنیاد پژوهشهای قرآنی حوزه و دانشگاه، مشهد، چاپ اول،
عبدالهي ، ابراهيم و عبدالرحيم بيژن وند. (1385) . توانمندسازي كاركنان كليد طلايي مديريت منابع انساني ، تهران.
غفاری، هدی و ، عاطفه عباسی کلیمانی.(1385)، مروري بر حقوق متهم در نظام حقوقي ايران با رويكردي بر اسناد فرا ملي.
فرهنگي ، علي اكبر (1382) معرفي توانمندسازي در مديريت و الگوهاي آن ، فصلنامه مطالعات مديريت ، شماره هاي 39 و 40.
فریمن،مایکل.( 1392 ) ، ترجمه کیانفر،محمد،حقوق بشر،انتشارات هرم.
قانون احترام به آزادي هاي مشروع و حفظ حقوق شهروندي ،مصوب 15/2/1383 مجلس شوراي اسلامي.
قانون تشكيل دادگاه هاي عمومي و انقلاب (مصوب مجلس شورای اسلامی سال 1373).
قانون تشكيل نيروي انتظامي(مصوب مجلس شورای اسلامی سال27/4/1369 تأييد شورای نگهبان 2/5/1369).
قانون حمايت قضايي از بسيج(مصوب مجلس شورای اسلامی سال(1371)
قانون آيين دادرسي كيفري – مصوب 4/12/1392» شماره 116 ، چاپ اول، روزنامه رسمي ج.ا.ا، بهار 1393.
قنواتی ، جلیل.(1383) ، نظام حقوقی اسلام، پیشین ، جلد10.
كارتر ، جان پي. (1382) ، رهبري تحول ( مترجم دكتر ايران نژاد پاريزي و مينو سلسه ، موسسه تحقيقات و آموزش مديريت.
كروبي ، مهدي و مهرداد متاني. ( 1388) ، توانمندسازي منابع انساني از طريق آموزش هاي ضمن خدمت ، فراسوي مديريت تابستان.
گرجی ، ابوالقاسم، با همکاری روشنعلی شکاری و حسین فریار.( 1383 ) ، حدود، تعزیرات و قصاص، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول.
لنگرودي، محمد جعفر.(1387)، ترمينولوژي حقوق- چاپ نوزدهم.
معين ، محمد.(1380) ، فرهنگ فارسي ،انتشارات اميركبير، چاپ 18 ، تهران .
مهابادی، علی اصغر.( 1390)، ضابطين دادگستري در قوانين كيفري ايران،نصر.
نوروزي ، مجتبي (1384)، توانمندسازي كاركنان ، فصلنامه آموزشي پژوهشي كنترولي شماره 19.
نيازي ، محسن و محمد نصرآبادي. (1388)، توانمدسازي بر اساس راهبرد سرمايه اجتماعي، ماهنامه تدبير شماره 103.
هاشمی، حمید. ( 1390) ، ضابطين دادگستري و حقوق شهروندی،انتشارات مجد.
هاشمي، سيد محمد. (1383)، «حقوق بشر و مفاهيم مساوات، انصاف و عدالت»، تهران، انتشارات دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، چاپ اول.
هداوند، سعيد و شهره صادقيان. (1386)، سازه هاي اثر بخش در توان افزايي كاركنان ، ماهنامه تدبير . سال هيجدهم ، شماره 180 .
حکیمی، محمود. (1374)، داستانهایی از عصر ناصرالدینشاه، چاپ هشتم، تهران انتشارات قلم.
تهرانی شفق،اکبر. (1388)، نیروی انتظامی سه هزار سالهی ایران، چاپ اول، تهران، انتشارات بوستان.
شمیم، علی اصغر. (1370)، ایران در دورهی سلطنت قاجار، چاپ دوم، تهران، انتشارات علمی.
حکیمی، محمود. (1371)، داستانهایی از عصر رضاشاه، چاپ دوم، تهران، انتشارات قلم.
ورهرام، غلامرضا. (1369)، نظام سیاسی و سازمانهای اجتماعی ایران در عصر قاجار، چاپ اول، تهران، مؤسسه انتشارات معین.
يوسف آذر، حسين و مسعود صيادي. ( 1392) ، گشت انتظامي ، چاپخانه معاونت تربيت و آموزش ناجا.
منابع لاتين
-Balanchard, K.carlos, J.P, & Randolph, A, (2003) empowerment take more than a minute, sanfaroncisco: Barrett Koehler publishers. Inc. p. 68.
-Ergenli . aziz , saglam. Guler and Metin. Seli. (2007). psychological empowerment and its relationship to trust in immediate managers “.journal of business research, V.60, pp41-49.
-Kildas, A., van den Berg, P.T. & wilderom, C.P.M., (2007), “managing employee empowerment in luxury hotel in Europe “. International Journal of service Industry Management, 18(1): 70-88
-Siegall.M .and Gardner, S. (2000). Contextual factors of psychological empowerment. Personnel Review, 29(6), 703-722.
- به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.