مبانی نظری و پیشینه پژوهشی حاکمیت شرکتی و کیفیت گزارشگری مالی

نوع فایل
word
حجم فایل
153 کیلوبایت
تعداد صفحه
100
تعداد بازدید
312 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری حاکمیت شرکتی و کیفیت گزارشگری مالی» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

مقدمه

این پژوهش به بررسی تاثیر حاکمیت شرکتی و کیفیت گزارشگری مالی بر ارزش شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. در این فصل ابتدا مساله اصلی و چرایی انجام این پژوهش بیان می­گردد. در ادامه به اهداف، اهمیت پژوهش و کاربرد نتایج حاصل از انجام این مطالعه پرداخته می­شود. در بخش بعد، فرضیه­های پژوهش توضیح داده می­شوند. به دنبال آن، این پژوهش، از منظر قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی مورد بررسی قرار می­گیرد. جامعه آماری پژوهش و نمونه منتخب که به منظور آزمون فرضیه­ها مورد استفاده قرار گرفته است، معرفی می­گردد و توضیح داده می­شود که این نمونه، بر مبنای چه محدودیت­هایی انتخاب شده­اند. در ادامه در قالب مبحث روش پژوهش، به معرفی مدل مورد استفاده در این مطالعه، متغیرها، شیوه گردآوری داده­ها و نرم­افزارها و آماره­های مورد استفاده به منظور آزمون فرضیه­ها و برآورد مدل پرداخته می­شود. در انتها نیز با ارائه تعریف عملیاتی از کلید واژه­ها، فصل به پایان می­رسد.

1-2- تعریف موضوع و بیان مسئله پژوهش

خلق ارزش ضرورتی اصلی در فضای کسب و کار امروزی است. امروز، جهانی شدن اقتصاد، تحول در دنیای کامپیوتر و آزادی جریان سرمایه­ها در سطح بین­الملل با تقاضای هر چه بیشتر اطلاعات درباره عملکرد شرکت­ها با یکدیگر آمیخته شده­اند. ضمن آنکه اطلاعات عملکردی که سرمایه­گذاران نیاز دارند تنها اطلاعات تاریخی نیست. سرمایه­گذاران و نیز مدیران شرکت­هایی که در آن­ها سرمایه­گذاری انجام شده است، به اطلاعاتی درباره­ی آینده شرکت نیاز دارند.

مفهوم ارزش از گذشته و از زمانی که بشر به تجارت و جمع­آوری سرمایه و ثروت پرداخته است، به وجود آمده است. ارزش یک قلم دارایی اعم از اینکه واقعی یا مالی باشد، بستگی به این دارد که تا چه حد بتواند خواسته­ها و نیازهای افراد را برآورده کند. بر این اساس مطالعات متنوعی در رابطه با ارزشیابی شرکت و معیارهای عملکرد صورت گرفته است که به نقش اطلاعات حسابداری جهت برآورد سودهای آتی و ارزشیابی شرکت توسط سرمایه­گذاران اشاره دارد(رودنشین، 1384). ارزش شرکت زمانی ایجاد می­شود که آن شرکت، برای ذینفعان اصلی­اش منافع ایجاد کند. منظور از ذینفعان همه افرادی هستند که در شرکت نفعی دارند و شامل سهامداران ، بستانکاران، مقامات مالیاتی و… می­باشند. ذینفعان به راحتی می­توانند با فعالیت­ها و معاملات بازاری خود و قراردادهای شرکت به طور مستقیم بر ارزش شرکت تاثیر بگذارند اما محدودیت­هایی که در این زمینه وجود دارد، هزینه معاملاتی و مسائل اطلاعاتی می­باشد که در مکانیزم­های قراردادی شرکت وجود دارد، بدین معنا که ذینفعان برای بدست آوردن اطلاعات درون شرکت، باید هزینه زیادی پرداخت کنند. لذا به علت این محدودیت­ها، می­بایست از مکانیزم­های حاکمیت شرکتی استفاده شود (عسکرزاده،1390).

حاکمیت شرکتی به مجموعه­ای از فرآیندها، آداب و رسوم­، سیاست­ها و رویه­ها، قوانین و عواملی اشاره دارد که بر راه و روشی که یک شرکت هدایت، و یا تحت جدایی مالکیت از مدیریت نظارت می­شود، اثرگذار است. به­ علاوه انتظار می­رود ارزش­های بیان شده شرکت­ها با ساختارهای حاکمیت شرکتی متفاوت باشد. استدلال اصلی این است که چون شرکت چیزی بیش از یک مجموعه قانونی نیست، پس ارزش­های آن باید از ترجیحات یا ارزش­های ذینفعان آن سرچشمه بگیرد. به عبارت دیگر، ارزش­های شرکت زمانی ایجاد می­شوند که ارزش­های ذینفعان، برجسته، کلیدی و درونی شوند (بونن و همکاران1،2006).

کیفیت گزارشگری مالی، دقت و صحت گزارش­های مالی در بیان اطلاعات مربوط به عملیات شرکت، و اظهار کردن تمام دارایی­های شرکت از جمله دارایی­های نامشهود و سرمایه فکری به منظور آگاه کردن استفاده­کنندگان از آن است (دارابی، 1391). کیفیت بالای گزارشگری مالی از طریق کاهش عدم تقارن اطلاعاتی، امکان گزینش نادرست و خطر اخلاقی را کاهش داده، بر اثر افزایش توانایی سهامداران و وام­دهندگان در کنترل و تحت نظر گرفتن فعالیت مدیران، منجر به کاهش هزینه­های پایش مدیران و در نتیجه اجبار مدیران در انتخاب پروژه­های مناسب و کارا و کاهش ریسک و هزینه­های تامین مالی شرکت و در نهایت بالا رفتن ارزش شرکت و کارایی سرمایه­گذاری می­گردد (ثقفی و عرب مازاریزدی، 1389).

تحقیقات مختلف نشان می­دهد که یک افشای خوب ، دقت پیش­بینی تحلیلگران از سودهای سال­های آتی را بهبود می­بخشد. شرکت­ها اطلاعات را یا به صورت اجباری و یا به صورت اختیاری افشا می­کنند. یکی از موضوعات مهمی که در رابطه با افشای اطلاعات توسط شرکت­ها مطرح است، پیامدهای اقتصادی افشای اطلاعات می­باشد. افشای اجباری و اختیاری اطلاعات می­تواند دارای پیامدهای اقتصادی متعددی باشد که از جمله این پیامدها می­توان به بهبود نقدشوندگی سهام در بازار سرمایه، کاهش هزینه سرمایه شرکت­ها، افزایش کاربران و افزایش توان پیش­بینی استفاده­کنندگان از اطلاعات اشاره نمود که این موارد نهایتا منجر به افزایش ارزش شرکت می­شود. نتایج تجربی افشا عموما مطابق پیش­بینی تئوری مالی است که اطلاعات عمومی بیش­تر، ارزش شرکت را با کاهش هزینه سرمایه یا افزایش جریان­های نقدی یا و یا هر دو این­ها، افزایش می­دهد (بوتوسان[1] و همکاران، 1997).

ارزش شرکت به فرصت­های سرمایه­گذاری آینده وابسته است (میرس[2]، 1997، اسمیت و واتس[3]،1992و یرماک[4]، 1996) و شرکت­های با رشد بالاتر دارای این پیام می­باشند که در آینده سود تقسیمی بیش­تری دارند و یک رابطه مثبت بین ارزش شرکت و رشد فروش وجود دارد. همچنین یرماک (1996) بیان می­کند که اندازه شرکت با ارزش آن در ارتباط می­باشد و هر چه شرکت بزرگتر باشد دارای ارزش بیش­تری است. روس[5] (1997) نشان داد که ارزش یک شرکت با افزایش در اهرم مالی آن افزایش خواهد یافت، زیرا افزایش اهرم، درک بازار را در مورد ارزش افزایش می­دهد. در رابطه با اهرم، لینز[6](2003) نیز از بدهی به عنوان یک متغیر کنترلی با این رویکرد که امکان دارد اعتباردهندگان قادر باشند مسائل نمایندگی را کاهش دهند، استفاده نمود. چرا که انتظار می­رود اعتباردهندگان به عنوان نظارت­کنندگان بیرونی عمل کنند و در کاهش مسائل نمایندگی نقش داشته باشند. لذا یک رابطه مثبت بین اهرم و ارزش شرکت را پیش­بینی کرد.

با توجه به مطالب فوق سوال اصلی پژوهش این است که آیا حاکمیت شرکتی و کیفیت گزارشگری مالی بر ارزش شرکت تاثیر دارد؟

1-3- اهداف پژوهش

این پژوهش مشتمل بر دو هدف به شرح زیر است:

تعیین تاثیر حاکمیت شرکتی بر ارزش شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.

تعیین تاثیر کیفیت گزارشگری مالی بر ارزش شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.

1-4- اهمیت پژوهش

ارزش­گذاری یکی از موضوعات اساسی در مباحث مدیریت مالی و مدیریت سرمایه­گذاری است. همچنین سرمایه­گذاری از ضروریات برنامه­ریزی می­باشد. ارزش­گذاری به مدیریت کمک می­کند تا درکی از پیشرفت خود در ایجاد ارزش بیابد و از این طریق موفقیت یا شکست استراتژی­ها و ساختار مالی جاری را بسنجد. علاوه بر این سهامداران نیز برای تصمیم­گیری در مورد خرید و فروش سهام شرکت­ها نیازمند اطلاعاتی جهت تعیین ارزش اوراق بهادار هستند. یکی از مهم­ترین این تصمیم­ها، مرتبط با سرمایه­گذاری در سهام می­باشد که خود تابعی از ارزش شرکت سرمایه­پذیر محسوب می­شود. به بیان دیگر سرمایه­گذاران در پی آنند تا از ناکارایی­های بازار بهره جویند، به این معنا که سهامی را شناسایی و متعاقبا خریداری نمایند که ارزش آن کمتر از مقدار واقعی تعیین شده باشد. از سوی دیگر مدیران در جهت حداکثر کردن ارزش شرکت تحت رهبری خود در حال برنامه­ریزی اقدام­هایی هستند که آینده شرکت را رقم خواهد زد. یکی از منابع اطلاعاتی، اطلاعات حسابداری است. بنابراین سرمایه­گذاران با داشتن اطلاعات حسابداری می­توانند عایداتشان را حداکثر کنند. مبانی نظری گزارشگری مالی به لزوم تهیه اطلاعات مالی به گونه­ای که در تصمیم­گیری افراد مفید واقع شود تاکید کرده­ است. نقش اصلی حسابداری فراهم آوردن اطلاعات مورد نیاز استفاده­کنندگان از جمله برای ارزش­گذاری شرکت­ها می­باشد. بنابراین سرمایه­گذاران با داشتن اطلاعات حسابداری به­ موقع و قابل اتکا می­توانند عایداتشان را حداکثر کنند.

از طرفی در تحقیقات پیشین، اندازه هیئت مدیره، اندازه کمیته­های مختلف، تعداد جلسات، جبران خسارت(پاداش) مدیر، دوگانگی وظیفه مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره و بسیاری مفاهیم دیگر برای توصیف ابعاد مختلف حاکمیت شرکتی بکار گرفته شده است و به طور کلی به نظر می­رسد ارتباط مثبت خاصی بین معیارهای منحصر به فرد حاکمیت خوب و ارزش و عملکرد شرکت باشد، ولی بیش­تر یافته­ها بی­نتیجه مانده است (کالیتا[7]،2011). برخلاف روال گذشته، این پژوهش پا را فراتر گذاشته و حاکمیت شرکتی و کیفیت گزارشگری مالی را به عنوان دو متغیر مهم در مدل خود افزوده است.

 

فهرست منابع

-احمدپور، احمد و هادي منتظري. (1390). نوع مديريت سود و تأثير اندازه شرکت، ساختار مالکيت و حاکميت شرکتي بر آن. مجله پيشرفت هاي حسابداري، دوره سوم، ش2، صص1-35.

-اسماعیل­زاده مقری، علی، جلیلی،محمد و عباس زند عباس­آبادی. (1389). بررسی تاثیر حاکمیت شرکتی بر کیفیت سود در بورس اوراق بهادار تهران. مجله حسابداری مدیریت، سال سوم، شماره 7، ص91-79.

-اعتمادي، حسين، رسائيان، امير و حسين کردتبار. (1389). رابطه برخي از ابزارهاي حاکميت شرکتي و نقدشوندگي سهام. مجله توسعه و سرمايه، ش5، صص31-59.

-اعتمادی، حسین، امیرخانی، کوروش و محبت رضایی. (1390). محتوای ارزش اجباری: شواهدی از شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه بورس اوراق بهادار، شماره 13، ص252-235.

-اکبري مقدم، بيت اله و عبداله پيري. (1390). بررسي تأثير مکانيزم هاي حاکميت شرکتي بر ساختار سرمايه شرکت ها. فصلنامه مديريت توسعه و تحول، ش7، صص31-37.

-ایزدی­نیا، ناصر و امیر رسائیان. ( 1389). رابطه برخی از ابزارهای نظارتی راهبری شرکت و معیارهای اقتصادی و مالی ارزیابی عملکرد. مجله دانش حسابداری، سال اول، شماره 1، ص72-53.

-باصفا، مجيد. (1390). بررسي تأثير حاکميت شرکتي بر هزينه هاي نمايندگي شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پايان نامه کارشناسي ارشد حسابداري، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد مبارکه.

-بدري، احمد. (1387). مباني و ضرورت راهبري شرکتي. مجموعه مقالات همايش راهبري شرکتي شرکت بورس اوراق بهادار تهران. صص5-16.

-برادران حسن زاده، رسول، بادآورنهندي، يونس و قادر حسين بابايي. (1391). بررسي رابطه بين برخي مکانيزم هاي حاکميت شرکتي با ارزش ايجاد شده براي صاحبان سهام و ارزش افزوده اقتصادي. بررسي هاي حسابداري و حسابرسي، دوره 19، ش2، صص1-16.

-بنويدي، مجيد. (1385). حاکميت شرکتي. تازه هاي جهان بيمه، ش96،صص3-21.

-بيدرام، رسول. همگام با اقتصادسنجي. (1381). تهران: انتشارات نور علم.

-پورحیدری، امید و حمزه. (1391). بررسی رابطه بین افشای اجباری و اختیاری با ارزش سهام شرکت­ها. چشم­انداز مدیریت مالی، شماره 5، ص 28-9.

-پي نوو، ريموند. مديريت مالي. ترجمه علي پارسائيان و علي جهانخاني. (1386). تهران: انتشارات سمت.

-توکلي، سيدياسين. (1390). تأثير مديريت سرمايه در گردش بر بازده حقوق صاحبان سهام. پايان نامه کارشناسي ارشد مديريت مالي، دانشکده علوم اداري و اقتصاد، دانشگاه اصفهان.

-تهراني، رضا و سعيد باجلان. (1388). بررسي رابطه بين ويژگي هاي شرکت و موفقيت مالي. پژوهشنامه مديريت اجرايي، ش1، صص77-102.

-ثقفی، علی و مصطفی عرب مازاریزدی. (1389). کیفیت گزارشگری مالی و ناکارایی سرمایه­گذاری. پژوهش­های حسابداری مالی، سال دوم، شماره 4، ص20-1.

-جمالی،سید جواد.(1384). قابلیت پیش­بینی قیمت سهام در بازار بورس اوراق بهادار تهران. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان.

-جهانخانی، علی و فرهاد عبدالله­زاده.(1372). نقدی بر چگونگی قیمت­گذاری سهام در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهش­های مالی، شماره1، صص 94-75.

-حافظ نيا، محمدرضا. (1387). مقدمه اي بر روش تحقيق در علوم انساني. تهران: انتشارات سمت.

-حساس یگانه، یحیی. (1385). حاکمیت شرکتی در ایران. فصلنامه حسابرس، شماره 32.

-حساس یگانه، یحیی، مرادی، محمد و هدی اسکندر. ( 1387). بررسی رابطه بین سرمایه­گذاران نهادی و ارزش شرکت. بررسی­های حسابداری و حسابرسی، شماره 52، ص122-107.

-حساس يگانه، يحيي. (1384). مباني نظري حاکميت شرکتی. حسابدار، ش168، صص10-13و56-58.

-حساس يگانه، يحيي و آزاده مداحي. (1387). چالش هاي استقرار نظام حاکميت شرکتي در بازار سرمايه ايران. روزنامه دنياي اقتصاد، ش1738، ص22.

-خاکي، غلامرضا. (1388). روش تحقيق با رويکردي به پايان نامه نويسي. تهران: انتشارات بازتاب.

-خدادادي، ولي و رضا تاکر. (1391). تأثير ساختار حاکميت شرکتي بر عملکرد مالي و ارزش شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه تحقيقات حسابداري و حسابرسي، ش15، صص88-108.

-خدامی­پور، احمد و رامین محرومی. (1391). تاثیر افشای داوطلبانه بر مربوط بودن سود هر سهم. فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، سال پنجم، شماره 14، ص12-1.

-خرم نژاد، مصطفي. (1386). بررسي عملياتي مديريت سرمايه در گردش و عوامل مؤثر بر آن. پايان نامه کارشناسي ارشد حسابداري. دانشگاه فردوسي مشهد.

-دارابی، رویا. (1391). تاثیر افشای اجزای سرمایه فکری بر کیفیت گزارشگری مالی. فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایه­گذاری، سال اول، شماره 4، ص131-105.

-دوانی، غلامحسین. (1384). بورس، سهام و نحوه قیمت­گذاری سهام. تهران، نشر نخستین، چاپ چهارم.

-دهقان هراتی، شهین، فاضل یزدی، علی، جباری، حسین و احمدعلی اسدپور. (1392). بررسی رابطه سرمایه فکری هیئت مدیره با ارزش و عملکرد مالی شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، سال ششم، شماره 17، ص44-29.

-دیانتی دیلمی، زهرا، مرادزاده­ فرد، مهدی و علی مظاهری. (1392). اثر دوره تصدی مدیریت بر ارزش شرکت، هزینه­های نمایندگی و ریسک اطلاعاتی. پژوهش­های تجربی حسابداری، سال سوم، شماره 9، ص 39-21.

-راس، استفان، وسترفيلد، رندلف، جردن، برفورد و گوردون اس. رابرتس. «مديريت مالي نوين». ترجمه جهانخاني، علي و مجتبي شوري. (1389). تهران: انتشارات سمت.

-رجبی، روح­الله و عزم­الله گنجی. (1389). بررسی رابطه بین نظام راهبری و عملکرد مالی شرکت­ها. مجله پژوهش­های حسابداری مالی، سال دوم، شماره 2، ص34-23.

-رسائيان، امير، رحيمي، فروغ و سارا حنجري. (1389). تأثير مکانيزم هاي نظارتي درون سازماني حاکميت شرکتي بر سطح نگهداشت وجه نقد در بورس اوراق بهادار تهران. مجله پژوهش هاي حسابداري مالي، ش6، صص125-144.

-روان مهر، نگار. (1390). تأثير حاکميت شرکتي، ساختار مالکيت و موجودي نقد بر ارزش شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پايان نامه کارشناسي ارشد حسابداري، دانشکده علوم اداري و اقتصاد، دانشگاه اصفهان.

-رودنشین، حمید. (1384). بررسی و تبیین رابطه بین اجزای نقدی و تعهدی سود حسابداری و ارزش شرکت. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه بین­المللی امام خمینی(ره)، شماره 42.

-رهنماي رودپشتي، فريدون، هيبتي، فرشاد، طالب نيا، قدرت اله و سيدعلي نبوي چاشمي. (1391). ارائه الگوي سنجش تأثير مکانيزم هاي حاکميت شرکتي بر مديريت سود در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه علمي پژوهشي حسابداري مديريت، ش12، صص79-100.

-زهدي، محمدهادي، ولي پور، هاشم و عليرضا شهابي. (1389). سياست هاي سرمايه در گردش و ريسک. پژوهشنامه حسابداري مالي و حسابرسي، ش8، صص187-210.

-سبزعلي پور، فرشاد، قيطاسي، روح اله و سلمان رحمتي. (1391). بررسي رابطه بين ساز و کارهاي حاکميت شرکتي و دقت پيش بيني سود. مجله پژوهش هاي حسابداري مالي، ش12، صص123-140.

-ستايش، محمدحسين و فهيمه ابراهيمي. (1391). بررسي تأثير ساز و کارهاي حاکميت شرکتي بر محتواي اطلاعاتي سود شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله دانش حسابداري، ش8، صص31-48.

-ستايش، محمدحسين، دهداري، الياس و نويدرضا نمازي. (1390). بررسي تأثير ساز و کارهاي حاکميت شرکتي بر کارايي اجزاي سرمايه فکري شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه علمي پژوهشي حسابداري مالي، ش10، صص62-86.

-ستایش، محمد حسین، کاظم­نژاد، مصطفی و مهدی ذوالفقاری. (1390). بررسی تاثیر کیفیت افشا بر نقدشوندگی سهام و هزینه سرمایه شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله پژوهش­های حسابداری مالی، شماره 9، ص74-55.

-ستايش، محمدحسين و اميد منصوري. (1389). بررسي ارتباط بين سرمايه در گردش و اجزاي مختلف سود حسابداري شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهشنامه حسابداري مالي و حسابرسي، ش8، صص1-24.

-سرخي، سعيد. (1390). تأثير مکانيزم هاي حاکميت شرکتي بر اختلاف بين ارزش افزوده اقتصادي و ارزش ايجاد شده براي سهامداران. پايان نامه کارشناسي ارشد مديريت مالي، دانشکده علوم اداري و اقتصاد، دانشگاه اصفهان.

-سینایی، حسنعلی، سلگی، محمد و کامران محمدی. (1390). تاثیر فرصت­های رشد بر رابطه بین ساختار سرمایه، سود تقسیمی و ساختار مالکیت با ارزش شرکت. مجله پژوهش­های حسابداری مالی، سال سوم، شماره 14، ص102-87.

-طالب نيا، قدرت اله، رحيميان، نظام الدين و مجتبي باقري نوير. (1390). بررسي رابطه بين ساز و کارهاي حاکميت شرکتي با ميزان ثروت ايجاد شده براي سهامداران. فصلنامه علمي پژوهشي حسابداري مديريت، ش11، صص53-64.

-عالی­ور، عزیز. (1381). صورت­های مالی اساسی. انتشارات سازمان حسابرسی، نشریه شماره 76.

-عسکرزاده، غلامرضا. (1390). نقش حاکمیت شرکتی در تعیین ارزش شرکت. مجله تدبیر، شماره 299، ص19-15.

-فاضل­تبارملکشاه، مریم.(1384). بررسی ارزش ذاتی سهام در برابر ارزش بازار آن در بورس اوراق بهادار. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اداری، دانشگاه شهید بهشتی.

-فخاري، حسين و عصمت السادات طاهري. (1389). بررسي رابطه سرمايه گذاران نهادي و نوسان پذيري بازده سهام شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله پژوهش هاي حسابداري مالي، ش4، صص159-172.

-فخاري، حسين و نصيبه يوسفعلي تبار. (1389). بررسي رابطه بين سياست تقسيم سود و حاکميت شرکتي در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. بررسي هاي حسابداري و حسابرسي، ش62، صص69-84.

-قاليباف اصل، حسن و فاطمه رضايي. (1386). بررسي تأثير ترکيب هيأت مديره بر عملکرد شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. تحقيقات مالي. ش23، صص33-48.

-قائمي، محمدحسين و مهدي شهرياري. (1388). حاکميت شرکتي و عملکرد شرکت ها. مجله پيشرفت هاي حسابداري، سال اول، ش1، صص113-128.

-گجراتي، دامودار. مباني اقتصاد سنجي. ترجمه حميد ابريشمي. (1386). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

-مالکي نيا، ناهيد، عسگري آلوج، حسين و اعظم قزلباش. (1390). رابطه بين استراتژي هاي سرمايه در گردش و معيارهاي سودآوري شرکت هاي خودرو، داروسازي و کاني بورس اوراق بهادار تهران. دوفصلنامه اقتصاد پولي، مالي، ش2، صص140-162.

-محمدزاده امير و ليلا نوفرستي. (1388). بررسي تأثير سياست هاي سرمايه در گردش بر بازده سرمايه گذاري شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در صنايع شيميايي و مواد غذايي. مجله پژوهش هاي مديريت، ش81، صص135-157.

-محمدي، محمد. (1388). تأثير مديريت سرمايه در گردش بر سودآوري شرکت ها در جامعه شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه مديريت، ش14، صص80-91.

-مدرس، احمد و رضا حصارزاده. (1387). کیفیت گزارشگری مالی و کارایی سرمایه­­گذاری . فصلنامه بورس اوراق بهادار، سال اول، شماره 2، ص116-85.

-مشايخي، بيتا و مهدي محمدآبادي. (1390). رابطه مکانيزم هاي حاکميت شرکتي با کيفيت سود. مجله پژوهش هاي حسابداري مالي، ش8، صص17-32.

-معين الدين، محمود و فتانه دهقان. (1391). اثر ساختار حاکميت شرکتي بر کيفيت افشاي اطلاعات. مجموعه مقالات دهمين همايش ملي حسابداري ايران، صص39-64.

-ملکيان، اسفنديار و عباسعلي دريايي. (1390). تبيين رابطه بين ويژگي هاي مالکيتي و شرکتي با ساختار حاکميت شرکتي. مجله پيشرفت هاي حسابداري، دوره سوم، ش1، صص121-143.

-مهدوی، غلامحسین، حسینی، مجتبی و زهره رئیسی. (1392). تاثیر ویژگی­های حاکمیت شرکتی بر کیفیت سود پیش­بینی شده به وسیله مدیریت شرکت­های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، سال ششم، شماره 16، ص60-43.

-نوروش، ایرج و سیدعلی حسینی. ( 1387). بررسی رابطه بین کیفیت افشا( قابلیت اتکا و به موقع بودن) و مدیریت سود. بررسی­های حسابداری و حسابرسی، شماره 55، ص134-117.

-نيک بخت، محمدرضا، سيدي، عزيز و روزبه هاشم الحسيني. (1389). بررسي تأثير ويژگي هاي هيأت مديره بر عملکرد شرکت. مجله پيشرفت هاي حسابداري، دوره دوم، ش1، صص251-270.

-نيکومرام، هاشم و حيدر محمدزاده سالطه. (1389). ارائه الگويي براي تبيين ارتباط بين حاکميت شرکتي و کيفيت سود. مجله حسابداري مديريت، ش4، صص59-80.

-وکيلي فرد، حميدرضا و ليدا باوندپور. (1389). تأثير حاکميت شرکتي بر عملکرد شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله مطالعات مالي، ش8، صص119-140.

-هرمزي، هادي و سعيد علي احمدي. (1391). بررسي رابطه بين مديريت سرمايه در گردش با حاکميت شرکتي و تئوري سلسله مراتب تأمين مالي در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله حسابداري مديريت، ش15، صص31-39.

-يعقوب نژاد، احمد، وکيلي فرد، حميدرضا و احمدرضا بابائي. (1389). ارتباط بين مديريت سرمايه در گردش و سودآوري در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله مهندسي مالي و مديريت پرتفوي، ش2، صص117-137.

 

-Ammann, M., Oesch, D., and Schmind, M.M. (2011). Corporate Governance and Firm Value: International Evidence. Journal of Empirical Finance, Vol.18, No.2, pp.36- 37.

-Bai, C., Liu, Q., Lu, J., Song, F., and Zhang, J. (2004). Corporate Governance and Market Valuation in China. Journal of Comparative Economics 32, pp.559-616.

-Ban˜os-Caballero S, Garcı´a-Teruel, P. J and Martı´nez-Solano, P. (2012).“How Does Working Capital Management Affect  the Profitability of  Spanish SMEs?,”Small Bus Econ, Vol. 39, pp. 517- 529.

-Black, B. (2001). The Corporate Governance Behavior and Market Value of Russian Firms. Emerging Market Review, Vol.2, No.1, pp.89-90.

-Black, B.S., Hasung , J., and Woochan, K. (2002). Does Corporate Governance Predict Firm Market Values: Evidence from Korea. University of  Texas School of  Law, Working Paper, Vol.3, No.2, p.34.

-Bonn, I., Yoshikawa, T., and Phan, P.H. (2006). Effects of Board Structure on Firm Performance: A Coparison between Japan and Australia. Asia Business Management,

No.3, pp.106-107.

-Botosan, C.A. (1997). Disclosure Level and the Cost of Equity Capital. Accounting  Review, 72, 323-349.

-Brown,  L., Caylor, M. (2006). Corporate  Governance  and  Firm Operating  Performance. Working Paper, Georgia State University.

-Copeland, T.E. and Weston J.F. (1992). Managerial Finance, Ninth Edition, Dryden Press Publisher.

-Cossin, D. and Hricko, T. (2004), “The Benefits of Holding Cash: A Real Options Approach,” Managerial Finance, Vol. 30, No. 5, pp. 29-43.

-Dechow, P., & Dichev, I. (2002). The Quality of Accrual and Earnings: The Role of Accrual Estimation Errors. The Accounting Review 77 Supplement, pp.35-59.

-Deloof M., (2003), “Does Working Capital Management Affect Profitability of  Belgian Firms?,” Journal of Business, Finance and Accounting, Vol. 30, pp. 573-87.

-Diamond, D.W. and Verrecchia, R.E. (1991). Disclosure, Liquidity, and the Cost of Capital. The Journal of Finance. Vol.46, No.4, pp.1325-1359.

-Dimitrios, k. (2008).“The Effect of Inventory Management on Firm Performance,”International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 57, pp. 355-369.

-Ditmar, A., & Smith, M. (2006). Corporate Gvernance and the Value of Cash Holding.  Journal of Financial Economics, Vol.83, No.4, pp.559-601.

-Dittmar, A., Mahrt-Smith, J., and Servaes, H. (2003), “International Corporate Governance and Corporate Cash  Holdings,Journal of Financial and Quantitative Analysis, Vol. 3, No. 1, pp. 111-133.

-Drobetz, W. and Gruninger, M.C. (2007), “Corporate Cash Holdings: Evidence from Switzerland,” Financial Markets Portfolio, Vol. 21, pp. 293–324.

-Fama, E. F. and Jensen, M. C. (1983).“Separation of Ownership and Control, ” Journal of Law and Economics, Vol. 16, pp. 301-325.

-Ganesan, V. (2007),“An Analysis of Working Capital Management Efficiency in Telecommunication Equipment Industry,” River Academic Journal, Vol. 3, No. 2, pp. 1-10.

-Garcia, J, P, Martinez, T, Martinez, P. (2007). ”Effects Working Capital Management on SME Profitability”, Journal of Management Finance, Vol.3, No.2, pp.164-177.

-Gill, A. and Biger, N. (2013), “The Impact of Corporate Governance on Working Capital Management Efficiency of American Manufacturing Firms,” Managerial Finance, Vol. 39, No. 2, pp. 116-132.

-Gill, A. and Mathur, N. (2011), “The Impact of Board Size, CEO Duality, and Corporate Liquidity on the Profitability of Canadian Service Firms,” Journal of Applied Finance and Banking, Vol. 1, No. 3, pp. 83-95.

-Gill, A. and Shah, C. (2012), “Determinants of Corporate Cash Holdings: Evidence from Canada,” International Journal of Economics and Finance, Vol. 4, No. 1, pp. 70-79.

-Gompers, P., Ishii, J., & Metrick, A. (2003). Corporate Governance and Equity Prices. Quarterly Journal of Economics 118( February), pp.107-155.

-Hassan, O, Romilly, P., Giorgioni, G., & Power, D. (2009). The Value of Disclose: Evidence from the Emerging Capital Market of Egypt. The International Journal of Accounting 44, pp. 79-102.

-Harford, J., Mansi, S.A., and Maxwell, W.F. (2008), “Corporate Governance and Firm Cash Holdings in the US,” Journal of Financial Economics, Vol. 87, No. 3, pp. 535-55.

-Isshaq, Z., Bokpin, G.A., and Onumah, J.M. (2009), “Corporate Governance, Ownership Structure, Cash  Holdings, and  Firm Value on the Ghana Stock Exchange,” The Journal of Risk Finance, Vol. 10, No. 5, pp. 488-499.

-Jensen, M. C., (1993), “The Modern Industrial Revolution, Exit, and the Failure of Internal Control Systems, ”Journal of Finance, Vol. 48, pp. 831-880.

-Jensen, M. & Meckling, W. (1976). Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency  Costs and Ownership Structure. Journal of Financial Economics, Vol.3, No.4, pp.60- 305.

-Kalyta, P. (2011). Intellectual Capital, Corporate Governance, and Firm Value. Electronic Copy Available at: http://ssrn.com/abstract=1848088, pp.1-20.

-Kim, J., Kim, H., and Woods, D. (2011), “Determinants of Corporate Cash-Holding Levels: An Empirical Examination of the Restaurant Industry,” International Journal of Hospitality management, Vol. 30, No. 3, pp.568-574.

-Kim, W.G. (2006). Eva and Traditional Accounting Measures: Which Metric Is a Better Predictor of Market Value of Hospitality Companies?. Journal of Hospitality & Tourism Research, Vol.30, No.1, p.35.

-Kuan, T.H., Li, C.S., and Chu, S.H. (2011), “Cash  Holdings and Corporate Governance in Family Controlled Firms,” Journal of Business Research, Vol. 64, No. 7, pp. 757-764.

-Kumardutta. S. (2007), “Better Inventory Management through Exchange Curves,” The Icfai Journal of Operations Management, Vol. 6, No. 3, pp. 18-28.

-Kyereboah-Coleman, A. (2007), “Corporate Governance and Firm Performance in Africa: A Dynamic Panel Data Analysis,” A paper prepared for the “International Conference on Corporate Governance in Emerging Markets,” available at: http://www.ifc.org/ifcext/cgf.nsf/AttachmentsByTitle/PS2.3/$FILE/Kyereboah-Coleman%2B- %2BCorporate%2BGovernance.pdf (Accessed 7 June 2012).

-Kumar, J. (2004). Does Ownership Structure Influence Firm Value? : Evidence from India. India Gandhi  Institute of Development  Research India.

-Lau, J. and Block, J.H. (2012), “Corporate Cash  Holdings and  Their Implications on Firm Value in Family and Founder Firms,” Corporate Ownership and Control, pp. 1-40. Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=2000175 (Accessed 10 September 2012).

-Leung, N.W., Cheng, M-A. (2013). Corporate Governance and Firm Value : Evidence from Chinese State- Controlled Listed Firms. China Journal of Accounting Research 6, 89-112.

-Leuz, c. and Verrecchia, R. (2000). The Economic Consequences of Increased Disclosure. Journal of Accounting Research 38, 353-386.

-Lins, k.v. (2003). Ownership Structure, Corporate Governance, and Firm Value: Evidence from the Asian Financial Crisis. Journal of Finance, Vol.58, No.4, pp.1445-168.

-McNichols, M. (2002). Discussion of the Quality of Accrual Estimation Errors. The Accounting Review 77, pp. 61-69.

-Michalski, G. (2003), “Small and Medium Enterprises Accounts Receivable Management with Value of Liquidity in View “.Finansowe Aspekty Funkcjonowania Malych i Srednich Przedsiebiorstw, pp. 357-369.

-Michalski, G. (2008), “Determinants of Accounts Receivable Level: Portfolio Approach in Firm’s Trade Credit Policy,” Acta Oeconomica Pragensia, Vol. 16, No. 5, pp. 47-56.

-Miller, M.W. (2005). Is American Corporate Governance Fatally Flawed?. In Chew, D.H., and Gillan.S.L.(Eds), Corporate Governance at the Cross Roads, McGraw-Hill, Boston, M.A, pp. 8-41.

-Morck, Randall. ( 2004). “Behavioral  Finance In Corporate Governance Independent Directors and  Non-Eexecutive Chairs, ” http;//www.nber.org/papers/w10644.

-Myers, S. (1977). Determinats of Corporate Borrowing. Journal of Financial Economics, Vol.5, No.2, pp. 75-147.

-Nadiri, M.I. (1969), “The Determinants of  Real Cash Balances in the U.S. Total Manufacturing Sector,” The Quarterly Journal of Economics, Vol. 83, No. 2, pp. 173-196.

-Priya, P.V. and Shanmugan, R. (2011). Foreign Ownership Structure and Corporate Performance: Empirical Evidence from India. Global Journal of Finance and Management 3(1), 15-24.

-Ramachandran, A. and Janakiraman, M.,(2009), “The Relationship between Working Capital Management Efficiency and EBIT,” Managing Global Transitions, Vol. 7, No. 1, 61-74.

-Ross, s. (1977). The Determination of Capital Structure: the Incentive-Signalling Approach. The Bell Journal of Economics, Vol.8, No.1, pp.23-40.

-Saddour, K. (2006), “The  Determinants and  the Value of Cash Holdings:Evidence from French Firms,” CEREG, 1-33, available at: http://www.dauphine.fr/cereg/cahiers_rech/cereg200606.pdf (accessed 3 June 2012).

-Şamiloğlu, F. and Demirgũneş, K.,(2008), “The Effect of  Working Capital Management on Firm Profitability: Evidence from Turkey,” The Iinternational Journal of Applied Economics and Finance, Vol. 2, No. 1, 44-50.

-Siagian, F. (  2013 ). Corporate Governance Reporting Quality, and Firm Value: Evidence from Indonesia. Journal of Accounting in Emerging Economies, Vol.3, No.1, pp.4-20.

-Silva, W.M., & Alves, L.A. (2004). The Voluntary Disclosure of Financial Information on the Internet and the Firm Value Effect in Companies Across Latin America. (Working Paper, Universidad Navarra Barcelona).

-Smith, C., & Watts, R. (1992). The Investment Opportunity Set and Corporate Financing , Dividend, and Compensation Policies. Journal of Financial Economics, Vol.32, No.3, pp.92-263.

-Solomon, Jill, and Solomon, Aris. (2005). “Corporate Governance and Accountability, ” John Wiley & Sons, Ltd.

-Valipour, H., Moradi, J. and Farsi, F.D. (2012), “The Impact of Company Characteristics on Working Capital Management,” Journal of Applied Finance and Banking, Vol. 2, No.1, pp. 105- 125.

-Xu, X., & Wang, Y. ( 2009). Ownership Structure and Corporate Governance in Chinese Stock Companies. China Economic review 10, 75- 98.

-Yan-Leang, C., Ping, J. & Weiqiang, T. (2010). A Transparency Disclose Index Measuring  Disclosures:Chinese Listed Companies. Journal account .Public Policy, 29, pp.259-280.

-Yermack, D. (1996). Higher Market Valuation for Firms with a Small Board of Directors. Journal of Economics, Vol.40, No.2, pp.185-211.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی حاکمیت شرکتی و کیفیت گزارشگری مالی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *