مبانی نظری و پیشینه پژوهشی راهکارهای منع برچسب زنی

نوع فایل
word
حجم فایل
452 کیلوبایت
تعداد صفحه
122
تعداد بازدید
354 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری  راهکارهای منع برچسب زنی» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

مقدمه

لزوم احترام به حریم خصوصی افراد و مصونیت از مداخلات نابجا در زندگی شخصی آنان از جمله حقوقیست که به صرف انسان بودن،صرفنظر از عرضیاتی چون جنس،زبان،رنگ پوست و یا تابعیت،باید برای هر فرد منظور شود.اهمیت احترام به حریم و حدود افراد تا به آنجاست که ماده 12اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب 1948 بصراحت بر آن تاکید می نماید و مقرر می دارد:

هیچ کس نباید در معرض مداخله خودسرانه در زندگی شخصی،خانواده،خانه یا مکاتبات خود قرار گیرد و یا اینکه شرف و آبروی او مورد تعرض قرار گیرد.هر کس حق دارد که از حمایت قانون در برابر چنین مداخله ها و تعرض هایی برخوردار گردد.

خوب است اگر اندکی تامل کنیم که علت و چرایی الزامی بودن احترام به حریم خصوصی افراد چیست؟ یا بعبارت دیگر چه نتایج مخربی بر بی آبرو نمودن فرد در عرصه جامعه مترتب است که این حق را شایسته ذکر در جمع مهمترین و اساسی ترین حقوق بشر،در اعلامیه ای بنیادین می نماید؟

به نظر می رسد که حفظ تصویری مطلوب در میان سایر اعضای اجتماع،در کنار تسهیل امکان پیشرفت و شکوفایی فرد در عرصه جامعه،ضرورتی حیاتی برای خود شخص نیز دارد،به این معنا که اشخاص تلاش بسیاری مصروف می دارند تا دیدگاهی مثبت و راضی کننده نسبت به خود را در ذهن دیگران شکل دهند.

از این زاویه شاید بتوان چنین نتیجه گرفت که تعرض به آبرو و زیر پا گذاشتن حرمت افراد علاوه بر غیر قابل اعتماد جلوه دادن آن ها در اجتماع که به کاهش و چه بسا مختل شدن موفقیت فرد در جامعه منجر می شود،انگیزه آنان برای تلاش و بهبود را هم با اشکالاتی مواجه می سازد چراکه تصویر ایده آل خود نزد سایرین را نیز،تباه شده می یابد. از این منظر،در باب پاسخ دهی به جرائم نیز چه بسا گفته شود که خوار نمودن شخص در پی قانون شکنی وی که از آن با عنوان خصوصیت ترذیلی کیفرها یاد می شود،در بسیاری موارد به قطع ارتباط فرد و جامعه و نهایتا دشوارتر شدن بازگشت وی به زندگی عاری از جرم می انجامد.

پس در اتخاذ واکنش نسبت به پدیده بزهکاری،هوشیاری فوق العاده ای احتیاجست تا حتی الامکان راه بازگشت و ادغام مجدد در متن جامعه بر فرد بزهکار بسته نشود،حرمت فرد حتی المقدور محفوظ بماند و شرایطی فراهم نگردد که مجرم انگیزه ای برای اصلاح الگوهای ناپسند رفتاری خود نیابد.

1-بیان مساله

اصل احترام به حریم خصوصی افراد و پاسداری از آن حتی در فرض ارتکاب جرم،در رابطه با اطفال و نوجوانان معارض قانون اهمیتی مضاعف می یابد زیرا هدف از فرایند عدالت کیفری در خصوص کودکان و نوجوانان مرتکب بزه،نه طرد و تحقیر آنان،بلکه اصلاح و جامعه پذیر ساختن مجددشان می باشد. مقصودی که با نقض حرمت و آبروی آن ها نزداعضای اجتماع اطراف نوجوان تعارضی آشکار دارد.

نظریه برچسب زنی در قلمرو جرم شناسی،علیرغم ایراداتی که بر آن وارد شده است،برای نظام عدالت کیفری اطفال و نوجوانان دستاوردهای بسیار داشته است.این نظریه به تمرکز بر این حقیقت می پردازد که برچسب زدن مجرمانه بر طفل یا نوجوان معارض با قانون،تداوم و تکرار آن،علاوه بر تغییر باور کودک نسبت به خود که میتواند به پذیرش شخصیت مجرمانه توسط وی منجر شود،به جهت سوق دادن نوجوان به عضویت در گروه های مجرمانه که حمایت و محبت مورد نیاز کودک را به او عرضه می دارند،آنچه که گروه های سالم و عاری از جرم جامعه از او دریغ داشتند،به افزایش احتمال تکرار جرم توسط نوجوان می انجامد.

بنابراین در راستای پرهیز از بد نام نمودن کودک و نوجوان و با هدف اصلاح و تربیت مجدد وی بمنظور بازگرداندن او به سبک زندگی متعارف ومعمول در جامعه،اصول و راهکارهای متعددی بر دادرسی های کیفری اطفال و نوجوانان حاکمست که در اسناد بین المللی مرتبط با کودکان مورد اشاره قرار گرفتند و به قوانین داخلی کشورها راه یافتند.

در پایان نامه حاضر نیز با هدف ارائه تصویری از یک دادرسی استاندارد و بدور از برچسب زنی مجرمانه بر کودک که قادر است نیاز اصلاحی-تربیتی نوجوانان را برآورده سازد،پس از بیان مفاهیم به نحوی مختصر و به شیوه معمول تحقیق ها و پایان نامه ها،ابتدائا به بررسی چرایی یا مبانی ممنوعیت الصاق عناوین مجرمانه بر کودک معارض با قانون پرداخته می شود.در دومین گام،مجموعه ای از اصول مشترک و ویژه دادرسی های اطفال و نوجوانان که با برچسب زنی های بزهکارانه بر نوجوان در تعارضند و در طیف وسیعی از اسناد بین المللی و قوانین داخلی کشورمان مورد اشاره قرار گرفتند،همچون اصل برائت،فردی کردن مجازات ها ویاتامین منافع عالیه کودک و حضوری تلقی کردن دارسی،بیان می گردند.نهایتا باید دید که چه دسته از اقدامات و راهکارها،در مراحل مختلف رسیدگی به جرائم اطفال و نوجوانان،از مرحله انتظامی تا دادسرا و دادگاه، قابل استفاده اند که ما را جهت دستیابی به هدفمان در بدنام ننمودن طفل و پرهیز از عنوان دار کردن او با القاب مجرمانه،یاری می نمایند.باید تصریح شود که در کلیه مراحل مذکور،بررسی وضعیت فعلی قوانین ایران در رابطه با این اصول و راهکارها،در کنار ارائه شمایی از موقعیت آینده قوانین کشورمان در ارتباط با مباحث مطروحه،مورد توجه و عنایت است،با این هدف که در نهایت امر،موضع حقوق ایران در این مساله معین گردد و بتوان نتیجه گرفت که با وضعیت مطلوب و استاندارد چه میزان فاصله وجود دارد.

 

فهرست منابع

1ـ آشوری، محمد. عدالت کیفری (2) مجموعه مقالات، تهران: دادگستر، 1392.

2ـ آنسل، مارک. دفاع اجتماعی، ترجمه محمد آشوری و علی حسین نجفی ابرندآبادی، تهران: گنج دانش، 1391.

3ـ پرادل، ژان. تاریخ اندیشه های کیفری، ترجمه علی حسین نجفی ابرندآبادی، تهران: سمت، 1388.

4ـ پیکا، ژرژ. جرم شناسی، ترجمه علی حسین نجفی ابرندآبادی، تهران: میزان، 1390.

5 ـ حسینی نثار، مجید. فیوضات، ابراهیم. نظریه های انحرافات اجتماعی، تهران: پژواک، 1390.

6ـ رجبی پور، محمود. مبانی پیشگیری اجتماعی از بزهکاری اطفال و نوجوانان (آموزش و پرورش و پیشگیری اجتماعی پلیسی)، تهران: منتهی، 1387.

7ـ رحمدل، منصور. تناسب جرم و مجازات، تهران: سمت، 1389.

8ـ روشن، محمد، پلیس کودک و نوجوان (نگرشی بر حقوق کودکان و نوجوانان)، تهران: چکه، 1389.

9ـ زهر، هوارد. کتاب کوچک عدالت ترمیمی، ترجمه حسین غلامی، تهران: مجد، 1388.

10ـ سرمست بناب، باقر. اصل برائت در حقوق کیفری، تهران: دادگستر، 1387.

11ـ سیگل، لاری. سنا، جوزف. بزهکاری نوجوانان، ترجمه علی اکبر تاج مزینانی و فرامرز ککولی دزفولی، تهران: سازمان ملی جوانان، 1381.

12ـ شریف زاد، مجید. نحوه رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان و بررسی نوآوری های لایحه قانون رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان، تهران: استاد، 1389.

13ـ شامبیاتی، هوشنگ. بزهکاری اطفال و نوجوانان، تهران: مجد، 1384.

14ـ شاملو، باقر. عدالت کیفری و اطفال (شخصیت طفل، بزهکاری، دادرسی، پاسخ ها)، تهران: جنگل، جاودانه، 1390.

15ـ طباطبائی مؤتمنی، منوچهر. آزادی‌های عمومی و حقوق بشر، تهران: دانشگاه تهران، 1370.

16- عزیز محمدی،نورالله.رحیمی،حسن.یوسفی محله،ابراهیم.قتل عند در آراءدادگاه کیفری استان تهران(جلد اول)،تهران:جنگل،جاودانه،1390.

17ـ غلامی، حسین. عدالت ترمیمی، تهران: سمت، 1385.

18ـ کاتوزیان، ناصر. مقدمه علم حقوق و مطالعه در نظام حقوقی ایران، تهران: شرکت سهامی انتشار، 1385.

19ـ کاظمی، علی. بارانی، محمد. مجموعه مقاله‌های برگزیده همایش علمی کاربردی پلیس و نظام عدالت برای کودکان و نوجوانان، تهران: حدیث کوثر، 1388.

20ـ مارش، یان. نظریه‌های جرم، ترجمه حمیدرضا ملک‌محمدی، تهران: میزان، 1389.

21ـ محسنی، مرتضی. کلیات حقوق جزا (جلد اول)، تهران: گنج دانش، 1375.

22ـ معظمی، شهلا. بزهکاری کودکان و نوجوانان، تهران: دادگستر، 1388.

23ـ معین، محمد. فرهنگ فارسی (جلد دوم)، تهران: امیرکبیر، 1371.

24-میرسعیدی،منصور.مسئولیت کیفری،قلمرو و ارکان(جلد اول)،تهران:میزان،1386.

25ـ نجفی ابرندآبادی، علی حسین. هاشم بیگی، حمید. دانشنامه جرم شناسی، تهران: گنج دانش، 1390.

26ـ نجفی ابرندآبادی، علی حسین. دایرةالمعارف علوم جنایی (جلد دوم)، تهران: میزان، 1392.

27ـ نجفی توانا، علی. نابهنجاری و بزهکاری اطفال و نوجوان از منظر جرم شناسی، مقررات داخلی و اسناد بین المللی، تهران: راه تربیت، 1382.

28ـ نوربها، رضا. زمینه حقوق جزای عمومی، تهران: کانون وکلای دادگستری مرکز، 1369.

29ـ نیازخانی، مرتضی. ملک زاده، امیر. پلیس کودکان و نوجوانان، تهران: دانشگاه علوم انتظامی، 1389.

30ـ والد، جزج. برنارد، توماس. اسنیپس، جفری. جرم شناسی نظری (گذری بر نظریه های جرم شناسی)، ترجمه علی شجاعی، تهران: سمت، 1380.

31ـ وایت، راب. هینز، فیونا. جرم و جرم شناسی (متن درسی نظریه های جرم و کج روی)، ترجمه علی سلیمی، تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1386.

32ـ ویلیامز، فرانک پی. مک شین، ماری لین دی. نظریه های جرم شناسی، ترجمه حمیدرضا ملک محمدی، تهران: میزان، 1388.

  1. Longman Advanced Dictionary, Essex: Pearson, Longman, 2007.
  2. Best, Joel, Deviance (Career of a Concept), USA: Thomson, Wadsworth, 2004.
  3. Cullen, Francis. T. Wilcox, Pamela. Encyclopedia of Criminological Theory, London: sage, 2010.
  4. Mclauphlin, Eugene. Muncie, John. The Sage Dictionary of Criminology, London: Sage, 2001.

37- بیگی، جمال. «درآمدی بر خدمات عمومی به عنوان کیفر اجتماعی(مطالعه تطبیقی)»، فصلنامه کانون وکلای آذربایجان شرقی، شماره 11 (1387).

38ـ جمشیدی، علیرضا، «گفتمان سیاست جنایی در لایحه قضایی قانون تشکیل دادگاه اطفال و نوجوانان»، مجله حقوقی دادگستری، سال شصت و هفتم، شماره 45 (1382).

39ـ رایجیان اصلی، مهرداد. «موقعیت اطفال بزهکار ـ بزهدیده در حقوق کیفری ایران»، فصلنامه دیدگاه های حقوقی، شماره 25 (1381).

40ـ زراعت، عباس. «فردی کردن ولایی مجازات ها»، ماهنامه دادرسی، سال پانزدهم، شماره 89 (1390).

41ـ ساطعی، زهرا. «دادرسی کیفری اطفال بزهکار»، ماهنامه دادرسی، سال چهاردهم، شماره 84 (1389).

42- صفری، سجاد. محمدزاده، فاطمه. «اصل تساوی سلاح ها در امور کیفری»، ماهنامه دادرسی، سال چهاردهم، شماره 83 (1389).

43- عابد، رسول. معروفی، مختار. «فرایند دادرسی کیفری اطفال در نظام حقوقی انگلستان و ولز (دادگاه صالح، اقدامات و اختیارات قضات و انواع مجازات) »، فصلنامه دیدگاه های حقوقی، سال شانزدهم، شماره 45 (1390).

44- عابدی نژاد مهرآبادی، زهرا. «زمینه های اجرایی اجرای مجازات های اجتماعی»، مجله حقوقی عدالت آراء، سال سوم، شماره 8 (1386).

45- کاظمی، سجاد. زررخ، احسان. «تبلور قاعده انصاف در اصل فردی کردن مجازات ها»، فصلنامه تعالی حقوق، سال چهارم، شماره 16 و 17 (1391).

46- گلدوست جویباری، رجب. سیداصفهانی، حسام الدین. «مرحله پیش از محاکمه در دادرسی ویژه نوجوانان»، مجله تحقیقات حقوقی، شماره 39 (1383).

47- مؤذن زادگان، حسنعلی. «دادرسی کیفری ویژه اطفال در حقوق ایران»، فصلنامه ندای صادق، سال نهم، شماره 33 (1383).

48- مؤذن زادگان، حسنعلی. «حقوق کودک و دادرسی عادلانه»، فصلنامه پژوهش حقوق، سال دوازدهم، شماره 30 (1389).

49- مؤذن زادگان، حسنعلی. «پرونده شخصیت متهمان و ضرورت تشکیل آن در مرحله تحقیقات مقدماتی دادرسی کیفری»، فصلنامه پژوهش حقوق، سال دوازدهم، شماره 30 (1389).

50- مرعشی، محمدحسن. میرمحمدصادقی، حسین.محمدی،قاسم. نجفی ابرندآبادی، علی حسین. «بزهکاری اطفال در حقوق ایران و لایحه قضایی تشکیل دادگاه اطفال و نوجوانان»، میزگرد مجله حقوقی دادگستری، سال شصت و هفتم، شماره 45 (1382).

51- مهرا، نسرین. «حمایت های حقوقی ـ کیفری از اطفال در برابر بزهکاری در حقوق ایران»، نشریه تحقیقات حقوقی، یادنامه دکتر شهیدی (1384).

52- نوری، امیر. پیمانی اصل، عبدالله. کشفی، سعید. «الگوی ساختاری مطلوب کلانتری ها در رسیدگی به بزهکاری اطفال»، فصلنامه مطالعات پیشگیری از جرم، سال ششم، شماره 19 (1390).

53- یزدیان جعفری، جعفر. «اصل فردی کردن مجازات‌ها، تبعیضی فاحش یا عدالتی عادلانه‌تر؟»، فصلنامه فقه و حقوق، سال سوم، شماره 11 (1385).

  1. Bernburg, Jon Gurnnur. Krohn, Marvin.D.”official Labeling, Criminal embeddedness and subsequent delinquency, 42 (2006).

55- Marticorena, William.M, ((Take my child, please A plea for Radical Nonitervention)), pepperdine Law Review, 6,3 (1979).

56- Yeager, Mathew.G. ((Frank Tannenbaum: The making of a Convict criminologist)), The prison journal, 91,2 (2011).

57 ـ خدابنده‌لوخان‌کندی، اصغر. «بررسی تطبیقی دادرسی اطفال بزهکار در حقوق ایران و انگلستان». پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، 1382.

58- فرهادی، جمشید. «حمایت از حریم خصوصی اشخاص در تحقیقات مقدماتی دادرسی کیفری». پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی، 1386.

59 – محمدی مغانجوقی، فاطمه. «اصول حاکم بر دادرسی منصفانه (مقررات داخلی و بین المللی) ». پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده حقوق دانشگاه تهران، 1382.

60-اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب 1948

61- پیمان نامه حقوق کودک مصوب 1989

62- حداقل مقررات استاندارد سازمان ملل متحد برای دادرسی ویژه نوجوانان (مقررات پکن) مصوب 1985.

63- مقررات سازمان ملل متحد برای حمایت از نوجوانان محروم از آزادی مصوب 1990 .

64- قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کیفری مصوب 1378.

65- قانون مجازات اسلامی مصوب 1392.

66- لایحه آئین دادرسی کیفری.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی راهکارهای منع برچسب زنی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *