با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری شاخص توده بدنی در دانش آموزان» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.
فهرست محتوا
مقدمه
در این فصل ابتدا به بررسی و مطالعة مبانی نظری تحقیق حاضر نظیر شاخص توده بدنی، چرخش ذهنی پرداخته میشود. سپس پیشینة داخلی ویشینة خارجی در حوزة موضوع تحقیق ارائه شده و در نهایت با توجه به پیشینة تحقیقات مختلف نتیجهگیری خواهد شد.
2-2 مبانی نظری
امروزه واژه رشد، به عنوان رشد در طول عمر درنظر گرفته میشود. رشد ادراکی و حرکتی[1] از جمله فاکتورهای مهم واساسی در بررسیهای رشدی انسان به شمار میرود. واژه ادراکی – حرکتی، حرکاتی را تشریح میکند که نیاز به ادراک،[2] تشخیص و تصمیمگیری داشته باشد. تغییرات سنی درزمینه بینایی، حس حرکتی و شنوایی در طول عمر اهمیت دارد. ادراک بصری[3] و فعالیتهای بصری حرکتی افراد موجب میشود تا شکل بصری را با حرکت جفت و جور کنند، اشیایی را که میتوانند ببینند دستکاری کنند و بطور مناسب برای رسیدن به یک مسافت یا فضای معین حرکت کنند. آگاهی فضایی[4] مفهومی وابسته به حرکت است که غالباً دربرنامههای ادراکی حرکتی مورد تأکید قرارمیگیرد. همانطور که از نام آن پیداست آگاهی فضایی، درک فضاهای بیرونی پیرامون فرد و توانایی وی برای کارکرد حرکتی در فضای پیرامون است(خرازی و حجازی[5]،1387).
مفهوم ادراک دارای ابعاد و معانی وسیعی است. ادراک در روانشناسی امروز به معنای فرایند ذهنی یا روانی است که گزینش و سازماندهی اطلاعات حسی و نهایتا معنیبخشی به آنها را به گونهای فعال به عهده دارد. به عبارت دیگر، پدیده ادراک فرایندی ذهنی است که در طی آن تجارب حسی، معنیدار میشود و از این طریق انسان روابط امور و معانی اشیاء را درمییابد. این عمل به اندازهای سریع در ذهن آدمی صورت میگیرد که همزمان با احساس به نظر میرسد. در این عمل، تجارب حسی، مفاهیم و تصورات ناشی از آن، انگیزه فرد و موقعیتی که در آن ادراک صورت میگیرد دخالت میکنند(آقازاده و تورانی[6]، 1384). از زاویه زیستشناختی، ادراک را میتوان به عنوان آن دسته از تجارب ذهنی از اشیا یا حوادثی در نظر گرفت که معمولا ناشی از تحریک گیرندههای حسی بدن است. این تحریکها (به وسیله یکسری مکانیزمهای خاص گیرندهها) به صورت فعالیت نورونی تبدیل شده یا رمزگذاری میشوند و سپس به نواحی مرکزیتر از نظام عصبی فرستاده میشوند تا در آنجا پردازشهای نورونی بیشتری روی آنها انجام گیرد. این مرحله آخرین مرحله از پردازش نورونی در مغز است که پایهگذار یا باعث تجارب ادراکی ماست. به دلیل ارتباط تنگاتنگ ادراک با نظام عصبی، گاهی اوقات ممکن است یکسری تجارب ادراک مانند، بدون وجود تحریک خارجی رخ دهند، همانند چیزی که در خواب دیدن اتفاق میافتد(خلجی و خواجوی[7]،1384).
2- 3 ادراک:
گیفتون[8] میگوید: ادراک[9] عبارت است از فرایند سازماندهی دادههای خام حواس و دادههای نگهداری شدهای که فرد را به آغاز، تصمیم، بازشناسی و یا اجرای حرکتی صحیح و روشن رهنمون میسازد.
در تعاریف دیگر چنین آمده است:
- – ادراک، فرایند چند مرحلهای شناخت اشیاء و پدیدهها از طریق حواس مختلف است.
- – ادراک یعنی معنی بخشیدن به اطلاعات جدید هسته مرکزی، اکتساب دانش یا یادگیری.
- – ادراک به معنی «دانستن» یا تفسیر «اطلاعات» است.
- – تفسیر اطلاعات حسی را ادراک گویند.
- – تا احساسی نباشد ادراکی صورت نمیگیرد. احساس یعنی اطلاعات دریافتی که توسط حواس گوناگون بکار میرود.
انسان دارای مسیرها و کانالهای حسی شش گانهای است که بهعنوان مکنده اطلاعات، دادههای خام را از جهان خارج به درون نظان ادراکی هدایت میکند. پیامهای ارسالی از محیط یا محرکهای محیطی توسط گیرندههای مخصوص در ارگانهای انتهایی حواس دریافت میشود. شبکه وسیعی از نرونهای آوران، این اطلاعات را به مغز مخابره میکنند، سپس این اطلاعات در کرتکس مغز سازماندهی، طبقهبندی و با سایر اطلاعات حسی و ذخیرهشده ترکیب میشود. بخشهای مختلف تعبیر و تفسیر این دادههای خام، ادراک نامیده میشود. یعنی اطلاعات ادراکی همان پالایش اطلاعات حسی است و اطلاعات ادراکی – حرکتی همان کنش متقابل مسیرهای مختلف ادراک با فعالیتهای حرکتی است(خرازی و حجازی1387).
به کرات واژه ادراکی – حرکتی به عنوان فعالیتهایی که بین حرکت انسان و ادراک او ارتباط برقرار میکنند، شرح داده شدهاست. بعضی افراد عبارت ادراک را به جای حواس (حسها) می گذارند. با این وجود، بین آنها تفاوت وجود دارد، با توجه به این نکته که حواس به طور کل با حسها سروکار ادرند (لامسه[10]، چشایی[11]، بویائی[12]، شنوایی[13] و بینایی[14]) و در واقع فرایندهای غیرفعال که گیرندههای ما از یک محرک محیطی به دست میآورند. بنابراین، بطور مثال وقتی صدایی بهوجود میآید، فرد به آن آگاهی مستقیم پیدا میکند. از طرفی دیگر، ادراکها شامل تلفیق وقایع حسی در محیط پیرامون موجود زنده هستند، بویژه بهعنوان تابعی از انتظاراتی که از تجربیات گذشته بهدست میآیند و به عنوان پایه یا سند برای فعالیتهای آینده بهکار میروند. ادراکی – حرکتی فرایندی به مراتب فعال است که بوسیله آن، اطلاعات ورودی از طریق حواس را با کل اطلاعات ذخیرهشده قبلی مقایسه میکنیم(خلجی و خواجوی1384).
بدون تردید، ارتباط متقابل بین ادراکها و حرکت مهم است. بدون ادراک، نظیر آنچه که از طریق فرایندهای حسی دریافت میشود، حتی سادهترین حرکت اگر غیرممکن نباشد، مشکل است. این موضوع در مطالعات مختلف درباره افرادی که حواس مختلف خود را از دست دادهاند، به اثبات رسیدهاست. به عنوان مثال، افراد نابینا و حتی افرادی که دید آنها در حد درک نور است، درجات مختلف و معنیداری از عقبماندگی را در اجرای حرکاتشان نشان دادهاند. همینطور، افرادی که نقص شنوایی دارند، اغلب در آزمونهای هماهنگی چشم و دست در پایین میانگین جدول نمرات قرار میگیرند، درحالیکه هماهنگی حرکات دست و چشم آنها نسبت به کودکان سالمِ همسن، به وضوح کمتر است. در افرادی که ناتوانی جدی دارند، افزایش این شکافهای سنی، در طول زمان عمیقتر میشود و اقدامات مداخلهای زودرس را اجتناب ناپذیر میکند. بحث قابل توجهی درباره اهمیت حرکات فعال برای رشد بهینه ادراک وجود دارد. برنامههای ادراکی – حرکتی، اغلب براساس ارزشی که در افزایش تواناییهای ادراکی دارند، مورد قبول قرار میگیرند(خرازی و حجازی،1387).
فهرست منابع
- استرنبرگ، ر : (1387)، روانشناسیشناختی. ترجمه سیدکمالخرازی ؛ الهه حجازی. انتشارات سمت، تهران، 353-347.
- اسلاوین، ر. ای: (1385)، روان شناسی تربیتی. ترجمه یحیی سید محمدی. نشر روان، تهران.
- آقازاده، م: (1386)، راهنمای روش های نوین تدریس، آییژ، تهران.
- آگاه هریس، مژگان. موسوی، الهام. جان بزرگی، مسعود. برقی ایرانی، زیبا. بهار 1392. اعتبار و روایی مقیاس خوداثربخشی ورزش کردن در افراد دارای اضافه وزن و چاق. روان شناسی سلامت فصلنامه علمی پژوهشی. شماره 1. سال دوم. صص 34-47.
- اسکندری، حسین. سادات مکیان، سمیه. برجعلی، احمد. قدسی، دل آرام. زمستان 1389. مقایسه تأثیر روایت درمانی و رژیم درمانی بر شاخص توده بدن زنان مبتلا به اضافه وزن و چاقی. مجله علوم تغذیه و صنایع غذایی ایران. شماره 4. سال پنجم. صص 63-53.
- استادرحیمی، علیرضا. ایمانی، طاهره. بهروزی، عزیزه. پوردولتی، سعید. پاییز 1392. اضافه وزن و چاقی، تهدیدها و چالش ها. فصلنامه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز. شماره ششم. سال دوم. صص 7-2.
- بابایی مبارکه، معصومه. آقایاری، آذر. هنری، حبیب. تابستان 1391. ارزیابی BMI، WHR، WC و درصد چربی بدن در بانوان متقاضی تحصیل در رشته تربیت بدنی دانشگاه پیام نور. پژوهش های کاربردی مدیریت و علوم زیستی در ورزش. شماره 1. صص 94-81
- پاینه، و.گ؛ ایساکس، ل. د: 1384، رشد حرکتی انسان (رویکردی در طول عمر). ترجمه حسن خلجی؛ داریوش خواجوی. انتشارات دانشگاه اراک، اراک، 150-130.
- پورمحسنی، ف؛ وفایی، م؛ فلاح، آ : 1383، « تاثیر بازی های رایانه ای بر توانایی چرخش ذهنی نوجوانان». تازه های علوم شناختی: سال 6، شماره 3و4.
- دادستان، پ : (1379)، روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا نوجوانی. نشر ژرف، تهران.
- رجبی، علی. بلبلی، لطفعلی. حبیبی، یعقوب. تابستان 1992. تأثیر افزایش ساعات ورزش بر تصویر بدنی، توده بدنی و اضطراب اجتماعی در دانش آموزان. مجله روان شناسی مدرسه. شماره2. دوره 2. صص 43-29
- رمضانینژاد،ر: (1382)،تربيت بدنی درمدارس. انتشارات سمت، تهران.
- سنه، ا ؛ سلمان، ز؛ آقازاده، م : 1387، « تاثیر فعالیت بدنی و بازی بر رشد توانایی های ذهنی پسران پیش دبستانی». نوآوری های آموزشی: سال هفتم، شماره 26، 8-2.
- شفیع زاده، محسن. بهرام، عباس. صنعت کاران، افسانه. تابستان 1381. مقایسه خرده مقیاس های تصویر بدنی بزرگسالان فعال و غیرفعال و رابطه آن با ترکیب بدنی و نوع پیکری. فصلنامه پژوهش در علوم ورزشی. شماره 2. صص 28-13.
- شیروانی بروجنی، شیما. سیفی، سمیه. بهار و تابستان 1392. بررسی ارتباط بین شاخص توده بدنی (BMI) و توانایی های ادراکی- حرکتی در کودکان دختر و پسر 7 تا 11.5 ساله. مجله رفتار حرکتی. شماره 12. صص 140-129.
- علی پور، ا ؛ باغبان پرشکوهی، ع : 1387، « دست برتری خانوادگی و توانایی چرخش ذهنی ». تازه های علوم روانشناختی: سال دهم، شماره 3، 74-63.
- عمیدی، مریم. غفرانی پور، فضل الله. حسینی، رضوان. 1385. رابطه نارضایتی از تصویر ذهنی بدنی و نمایه توده بدنی در دختران نوجوان. فصلنامه تحقیقات علوم رفتاری. شماره 1و2. دوره 4. صص 65-59.
- فربخش، فرزانه. شفیعی زاده، طیبه. رمضانخانی، علی. محمدعلیزاده، افشین. شادنوش، مهدی. تابستان 1386. ارتباط شاخص توده بدنی و عوامل اجتماعی- دموگرافیکزنان 44-15 ساله استان تهران. پژوهش در پرشکی (مجله پژوهشی دانشکده پزشکی) دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی. شماره 2. دوره 31. صص 139-133.
- کفراشی، زهرا. عباسعلی، گایینی. نظری کتولی، فریده. کاظمی، فهیمه. شفیعی نیک، لیلا. بهار و تابستان 1389. تأثیر وضعیت متفاوت بالیدگی بر BF%، BMI، WHRدختران نوجوان غیرورزشکار در مناطق سردسیر و گرمسیر. پژ.هش نامه فیزیولوژی ورزشی کاربردی. شماره یازدهم. سال ششم. صص 60-49.
- مشرف جوادی، ب: (1367)، تربیت بدنی و ورزش در مدارس، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.
- وطن پرست،ش ؛ علی پور، ا ؛ زارع، ح ؛ یادگاری، ا ع : 1390، « مقایسه توانایی فضایی (چرخش ذهنی، تجسم دیداری و کشیدن سطح خط آب) در زنان باردار سه ماهه سوم با زنان بعد از زایمان طبیعی ». دو ماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره نهم، شماره چهارم، 102-94.
- Berg, C., Hertzog, C., & Hunt, E. (1982). Age differences in the speed of mental rotation.Developmental Psychology, 18, 95-107.
- Campos, J. J., Anderson, D. I., Roth,M. A. B. E., Hub-bard, , Hertenstein M. J., Witherington, D.(2000).Travel Broadens the Mind. Infancy, 1(2), 149-219.
- Carpenter, P.A., Just, M.A., Shell, P.(1990). What one intelligence test: A theoretical account of the processing in the Raven Progressive Matrices test. Psychological Review, 97, 404-431.
- Cattell, R.B. (1963). Theory of fluid and crystallized intelligence: A critical Experiment. Journal of Educational Psychology, 54, 1-22.
- Cohen, J.(1977). Statistical power analyses for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Cohen, M.S., Kosslyn, S.M., Bretier, H.C., DiGirolamo, G.L., Thompson, W.L., Anderson, A.K., Bookheimer, S.Y., Rosen, B.R., Belliveau, J.W.(1996). Changes in cortical activity during mental rotation: a mapping study using functional MRI. Brain, 119, 89-100.
- Cooper, L. A., Regan, D. T.(1983). Attention, perception and intelligence. In R. J Sternberg (Ed.), The handbook of Human intelligence. New York: Cambridge University Press.
- Dehon, H., Bredart, S.(2004). False memories: Young and older adults think of semantic associates at the same rate, but young adults are more successful at source monitoring. Psychology and Aging, 19, 191-197.
- Diamond, A.(2007).Interrelated and Interdependent. Developmental Science, 10(1), 152-158.
- Draganski, B., Gaser,C., Busch,V., Schuierer, G., Bog-dahn, U., May, A.(2004).Neuroplasticity: Changes in Grey Matter Induced by Training. Nature,427(6972), 311-312.
- Dywan, J., Jacoby, L.(1990). Effects of age on source monitoring: Differences in susceptibility to false fame. Psychology and Aging, 5, 379-387.
- Earls, A., Evans, S., Johnson, C., Louie. H., Wong. T.(2001). The effect of video game experience on spatial navigation performance. A study of males in a virtual maze. Unpublished Manuscript: Mc Master University.
- Etnier, J. L., Nowell,P. M., Landers, D. M., Sibley, B. A.(2006). A Meta-Regression to Examine the Relationship between Aerobic Fitness and Cognitive Performance. Brain Research Reviews, 52(1), 119- 130.
- Etnier,J., Salazar, W., Landers, D., Petruzello, S.(1997).The Influence of Physical Fitness and Exercise upon Cogni-tive Functioning: A Meta-Analysis. Journal of Exercise & Sport Psychology, 19(3), 249-277.
- Fabre,C., Chamari,K. Mucci,P., Massé-Biron J., Préfaut,C.(2002).Improvement of Cognitive Function by Mental and/or Individualized Aerobic Training in Healthy Eld-erly Subjects. International Journal of Sports Medicine, 23(6), 415-421.
- Flavell, J. H. (1988). Cognitive development, NJ: Prentice-Hall.
- Flavell, J. H., Miller, P. H., Miller, S. A. (1993). Cognitive development. NJ: Prentice-Hall.
- Gaylord, S.A., Marsh, G.R.(1975). Age differences in the speed of a spatial cognitive process. Journal of Gerontology, 30, 674-678.
- Geary, D. C., Saults, J., Liu, F. Hoard, M. K.(2000).Sex Differences in Spatial Cognition, Computational Fluency, and Arithmetical Reasoning. Journal of Experimental Child Psychology, 77(4), 337-353.
- Gillberg, C.(2003).Deficits in Attention, Motor Control, and Perception: A Brief Review [Oct]. Archives of Disease in Childhood, 88(10), 904-910.
- Hasher, L., Stoltzfus, E.R., Zacks, R.T., Rypma, B.(1991). Age and inhibition. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 17, 163-169.
- Hasher, L., Zacks, R.T.(1988). Working memory, comprehension, and aging: A review and a new view. In G.G. Bower (Ed.), The psychology of learning and motivation, San Diego, CA: Academic Press, 22, 193-225.
- Hegarty, M., Kozhevnikov, M.(1999).Types of Visual-Spatial Representations and Mathematical Problem Solving. Journal of Educational Psychology, 91(4), 684-689.
- Hyde, J.S., Linn, M.C.(1988). Gender differences in verbal ability: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 104, 53-69.
- Jacewicz, M.M., Hartley, A.A.(1979). Rotation of mental images by young and old college students: The effects of familiarity. Journal of Gerontology, 34, 396-403.
- Jansen, P., Léonie, F., Lange, Heil.(2011). The influence of juggling on mental rotation performance in children. Biomedical Human Kinetics, 3, 18 – 22, 2011.
- Jansen, P., Pietsch, S. (2010). Physical Activity Improves Mental Rotation Performance. Creative Education, 1, 58-61.
- Jansen, P., Titze, C., Heil, M.(2009). The Influence of Juggling on Mental Rotation Performance. Journal of International Sport Psychology, 40(1): 351-359.
- Jensen, E.(2002). Minds with brain in the mind, NY: ASCD.
- Jordan,K., Heinze,J., Lutz, K., Kanowski, M., Jäncke, L.(2001).Cortical Activations during the Mental Rotation of Different Visual Objects. Neuroimage, 13(1), 143-152.
- Just, M.A.,Carpenter, P.A.(1985). Cognitive coordinate systems: Accounts of mental rotation and individual differences in spatial ability. Psychological Review, 92, 137-171.
- Karaldi, K., Szabo, I., Szepesi, T., Kallai, J., Kovacs, B.(1999). Sex differences on the hand mental rotation task for 9-year-old children and young adults. Perceptual and Motor Skills, 89, 969-972.
- Levin, S.C., Huttenlocher, J., Taylor, A., Langrock, A.(1999). Early sex differences in spatial skill. Developmental Psychology, 35, 940-949.
- Linn, M. C.,Peterson, A. C.(1985).Emergence and Charac-terization of Sex-Differences in Spatial Ability: A Meta- Analysis. Child Development, 56(6), 1479-1498.
- Linn, M.C., Petersen, A.C.(1985). Emergence and characterization of sex differences in spatial ability: A meta-analysis. Child Development, 56, 1479-1498.
- Little, D.M., Hartley, A.A.(2000). Further evidence that negative priming in the Stroop color-word task is equivalent in older and younger adults. Psychology and Aging, 15, 9-17.
- Maccoby, E.E., Jacklin, C.N.(1974). The Psychology of Sex Differences. Stanford, CA: Stanford University Press.
- McCarthy, A L.(2010). Improving older adults’ mental rotation skills through computer training. PhD Dissertation, University of Akron.
- McCrae, C.S., Abrams, R.A.(2001). Age-related differences in object- and location-based inhibition of return of attention. Psychology and Aging, 16, 437-449.
- McDowd, J.M., Filion, D.L.(1992). Aging, selective attention, and inhibitory processes: A psychophysiological approach. Psychology and Aging, 7, 65-71.
- Mitchell, K.J., Johnson, M.K., Mather, M.(2003). Source monitoring and suggestibility to misinformation: Adult age-related differences. Applied Cognitive Psychology, 17, 107-119.
- Moè, A.(2012). Gender difference does not mean genetic difference: Externalizing improves performance in mental rotation. Learning and Individual Differences, 22 , 20–24.
- Moreau,(2012). The role of motor processes in three-dimensional mental rotation: Shaping cognitive processing via sensorimotor experience. Learning and Individual Differences. 22(3), 354–359.
- Moreau, D.,Clerc, J., Mansy-Dannay, A., Guerrien, Alain.(2012). Enhancing spatial ability through sport practice: Evidence for an effect of motor training on mental rotation performance. Journal of Individual Differences, 33(2), 83-88..
- Peters, M., Chisholm, P., Laeng, B.(1995). Spatial Ability, Student Gender and Academic Performance. Journal of Engineering Education, 84(1): 69-73.
- Peters, M., Laeng, B., Latham, K., Jackson, M., Zaiyouna, R.(1995). Richardson C. A Redrawn Vandenberg & Kuse Mental Rotations Test: Different Versions and Factors that affect Performance. Brain and Cognition, 28: 39-58.
- Piaget, J.(1951). Play, dreams and imitation in childhood. New York: Norton.
- Piaget, J., Inhelder, B.(1956). The child’s conception of space. New York: Humanities Press.
- Pietsch, S., Jansen, P.(2012). Different mental rotation performance in students of music, sport and education. Journal of Learning and Individual Differences, 22,159–163.
- Pitcher,T. M., Piek, J. P., Hay, D. A.(2003).Fine and Gross Motor Ability in Males with ADHD. Developmental Medicine and Child Neurology, 45(8), 525-
- Pylyshyn, Z.W.(2003). Return of the mental image: are there really pictures in the brain? Trends in Cognitive Science, 7, 113-118.
- Rafi, A., Anuar, K., Samad, A., Mahadzir, M.(2005). Improving spatial ability using a Web-based virtual environment. Automation in Construction, 14, 707-715.
- Ray, W.J., Newcombe, N., Semon, J., Cole, P.M.(1981). Spatial abilities, sex differences, and EEG functioning. Neuropsychologia, 19, 719-722.
- Roberts, J.(2001). The Effects of Age and Sex on Mental Rotation Performance, Verbal Performance, and Brain Electrical Activity. PhD Dissertation, University of Virginia Polytechnic Institute and State.
- Roberts, J.E, Bell, M.A. (2000). Sex differences on a computerized mental rotation task disappear with computer familiarization. Perceptual and Motor Skills, 91, 1027-1034.
- Roberts, J.E., Bell, M.A.(2000). Sex differences on a mental rotation task: Variations in EEG hemispheric activation between children and college students. Developmental Neuropsychology, 17, 199-224.
- Roller, C.A., Cohen, H.S., Kimball, K.T., Bloomberg, J.J.(2001). Variable practice with lenses improves visuo-motor plasticity. Cognitive Brain Research, 12, 341-352.
- Rouw, R., Kosslyn, S.M., Hamel, R.(1997). Detecting high-level and low-level properties in visual images and visual percepts. Cognition, 63, 209-226.
- Saczynski, J.S., Willis, S.L., Schaie, K.W.(2002). Strategy use in reasoning training with older adults. Aging, Neuropsychology, and Cognition, 9, 48-60.
- Salthouse, T.A., Somberg, B.L (1982). Time-accuracy relationships in young and old adults. Journal of Gerontology, 37, 349-353.
- Schaeffer, P.D., Thomas, J.(1998). Difficulty of spatial task and sex difference gains from practice. Perceptual and Motor Skills, 87, 56-58.
- Schaie, K.W., Willis, S.L. (1986). Can decline in adult intellectual functioning be reversed?.Developmental Psychology, 22, 223-232.
- Schmidt, R.A., Bjork, R.A.(1992). New conceptualizations of practice: Common principles in three paradigms suggest new concepts for training. Psychological Science, 3, 207-217.
- Scott, D.(1999). The effect of video games on the mental rotation abilities on men and women. Available at http://et.Sdsu.edu/dscott/protfolio/writing samples/report.htm.
- Shepard, R.N., Cooper, L.A.(1982). Mental images and their transformations.The MIT Press: Cambridge MA and London, England.
- Shepard, R. N., Metzler, J.(1971).Mental Rotation of Three- Dimensional Objects. Science, 171(972), 701-703.
- Van Goozen, S.H.M., Cohen-Kettenis, P.T., Gooren, L.J.G., Fridja, N.H., Van de Poll, N.E.(1995). Gender differences in behaviour: Activating effects of cross-sex hormones. Psychoneuroendocrinology, 20, 343-363.
- Van Goozen, S.H.M., Cohen-Kettenis, P.T., Gooren, L.J.G., Fridja, N.H., Van de Poll, N.E.(1994). Activating effects of androgens on cognitive performance: Causal evidence in a group of femaleto-male transsexuals. Neuropsychologia, 32, 1153-1157.
- Voyer, D., Voyer, S., Bryden, M.P.(1995). Magnitude of sex differences in spatial abilities: A meta-analysis and consideration of critical variables. Psychological Bulletin, 117(2), 250-270.
- Waber, D.P. (1977). Sex differences in mental abilities, hemispheric lateralization, and rate of physical growth at adolescence. Developmental Psychology, 13, 29-38.
- Wegesin, D.J.(1998). Event-related potentials in homosexual and heterosexual men and women: Sex dimorphic patterns in verbal asymmetries and mental rotation. Brain and Cognition, 36, 73- 92.
- Weigelt, M., Steggemann, Y., Engbert, K.(2011). Selective effects of motor expertise in mental body rotation tasks: Comparing object-based and perspective transformations. Brain and Cognition, 76 , 97–105
- به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.