مبانی نظری و پیشینه پژوهشی غذای کافی در ایران

نوع فایل
word
حجم فایل
285 کیلوبایت
تعداد صفحه
120
تعداد بازدید
452 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری غذای کافی در ایران» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

فهرست محتوا

مقدمه

در حفظ حیات عوامل متعدد و گوناگونی دخالت دارند، در میان این عوامل، غذا اصلي ترين و مهم ترين عامل حفظ حيات است. تعاريف مختلفي از غذا ارائه شده است:

« غذا مجموعه ای از مواد خوراکی و آشامیدنی است که برای تامین نیاز فیزیولوژیکی به مصرف انسان  مي رسد و براي نگهداشت و رشد بدن و تامين انرژي و عناصري براي حفظ جريان فعل و انفعال  حیاتی ضروی است.»[1]

« غذا، خوراک، خوردنی، خورش، آنچه خورده شود، ماده ای که به نمو جسم کمک کند و انرژی لازم برای بدن به وجود آورد.»[2]

غذا و حيات آنچنان به هم پيوسته اند كه تصور حيات بدون غذا ممكن نيست. آدمي براي ادامه يك زندگي كارآمد و مفيد در هر روز از عمر به غذا نياز دارد، بطوريكه اين نياز دائمي و مستمر است و          نمي‌توان تامين آن را به آينده و به فراهم شدن امكانات موكول كرد. فقدان آن حتي براي چند روز مشكل ايجاد مي كند و تحمل بيش از آن نيز مقدور نيست.

در قسمت اعظم دو ميليون سالي كه از پيدايش انسان مي گذرد، بقاي زندگي او بيشتر از راه شكار حيوانات و گردآوري ميوه ها، دانه ها و حبوبات صورت گرفته است. در شرايطي كه گرسنگي دائماً بشر را تهديد مي كرد، عمر انسان بيش از هر چيزي براي جستجو غذا سپري مي شد. از آنجا كه اين جستجو كاري دشوار بود، افزايش تعداد انسان ها را محدود مي كرد. در حدود 10000 سال پيش بود كه انسان آموخت حيوانات و گياهان را اهلي كند[3] و به تدريج بشر به جاي اينكه در پي شكار برود- كه در هر حال كاري است نامطمئن- تلاش نمود از تغييرات ادواري آب و هوا بهره گيري نمايد و به كشاورزي بپردازد.

از زمان روي آوردن انسان نخستين به كشاورزي تاكنون، نوآوري هاي متعدد و رشد فن آوري،  گسترشي عظيم در ظرفيت توليدي غذاي كره زمين پديد آورده است، بطوريكه به نظر مي رسد غذاي توليدي جهان براي جهانيان كافي خواهد بود. اما در پايان قرن بيستم و آغاز هزاره سوم و در بحبوحه دوراني كه از لحاظ پيشرفت و تمكن جهاني بي سابقه بوده است، گرسنگي هنوز مبتلا به گروه عظيمي از انسان ها مي باشد[4] در حقيقت اميد به داشتن منابع غذايي كافي كه با كشف كشاورزي پيدا شد، هرگز محقق نگرديد.

كشاورزي اين امكان را براي بشر پديد آورد كه به شكلي مستمر ظرفيت توليدي غذاي كره زمين را افزايش دهد. اگرچه از زمان آغاز كشاورزي تا كنون توليد مواد غذايي چند صد برابر افزايش يافته است، اما، تعداد انسان هاي كره خاكي نيز همگام با آن و به صورت پيوسته رو به ازدياد بوده است، به طوري كه اين توليد اضافي به مصرف رسيده و انسان هميشه در دستيابي به غذا در تنگنا بوده است.

در چنين شرايطي، هر گونه كاهش ناگهاني و شديد در عرضه مواد غذايي در يك منطقه خاص، غالباً به گرسنگي و قحطي همه گير انجاميده است. البته تعداد قحطي هايي كه انسان كشاورز در طول قرون گذشته به خود ديده است به طور دقيق مشخص نيست، ولي از مدارك و شواهدي كه در دست مي‌باشد، مي توان نتيجه گرفت كه بشر شاهد قحطي هاي سخت و متعددي بوده است؛ به گونه اي كه اين امر در آثار فرهنگي ملت ها نيز متبلور و نمايان گشته است.

فقدان غذا و گرسنگي شديد، خواه به علل طبيعي پديد آمده باشد، و خواه نتيجه دخالت مستقيم بشر نظير جنگ هاي داخلي و بين المللي باشد، دردناك و وحشت آفرين است. هنگام بروز گرسنگي، نه تنها گروه هاي عظيمي از انسان ها رنج مي كشند و به شكلي رقت بار مي ميرند، بلكه بسياري از افراد در اثر آن، رفتارهاي ناهنجار از خود بروز مي دهند. مردمي كه از گرسنگي رو به مرگ هستند، علاوه بر دزدي و احتكار مواد غذايي، براي به دست آوردن پول خريد غذا دست به جنايت مي زنند و حتي فرزندان خود را مي فروشند. در قحطي سال 436 قبل از ميلاد، هزاران رومي خود را در رودخانه تيبر[5] مي‌انداختند تا به عذاب طولاني و مرگ ناشي از گرسنگي دچار نشوند. همچنين، در قحطي سال 1291 ميلادي در هندوستان خانواده‌هاي زيادي خود را در رودخانه غرق مي‌كردند. آدمخواري نيز در  قحطي‌ هاي قبل از قرن بيستم در انگلستان، اسكاتلند، ايرلند، ايتاليا، مصر، هندوستان و چين و حتي پس از آن در قحطي هاي قرن بيستم ديده شده است.[6]

از این موارد بسیار دیده شده است، در چند دهه اخير نیز، جهان چندين مورد كمبود شديد مواد غذايي ناشي از جنگ را شاهد بوده است. در واقع تا اين زمان دليل اساسي مرگ و ميرهاي ناشي از فقدان غذا، ناشي از بلاياي طبيعي نظير خشكسالي و سيل و … و يا عوامل ايجاد شده توسط بشر نظير جنگ هاي

داخلي و بين المللي بوده است. در حاليكه امروزه، كمبود غذا و گرسنگي معمولاً به طور يكنواخت در ميان فقراي دنيا ديده مي شود و ويژه مناطق خاصي نيست. بين سال هاي 1972 تا 1974 ، به علت پيشي گرفتن روزافزون تقاضاي جهاني بر عرضه مواد غذايي و نيز كاهش ذخاير غذايي، قيمت هاي بين المللي مواد غذايي به سرعت بالا رفت.

از سوي ديگر همزمان با پيشرفت جوامع و ظهور قدرت هاي جديد؛ علوم و فن آوري هاي نو از  يك سو بشر را در تامين و گسترش نيازهايش ياري نموده و از سو ي ديگر محدوديت ها و تهديدهايي را براي آزادي ها و نيازهايش به ارمغان آورده و امور متعددي در زندگي امروز دنيا را به كانون بحران مبدل نموده است. يكي از مهم ترين اين بحران ها، مشكل غذا مي باشد.گزارش سازمان هاي بين المللي در ارتباط با وجود 800 ميليون گرسنه[7] و نيز ازدياد روزافزون مرگ و ميرهاي ناشي از سوءتغذيه و گرسنگي مبين تغيير ساختار علل بروز گرسنگي و عدم دسترسي به غذا مي باشد. وجود ناامني در تامين غذا، موجب بروز ناامني هاي اجتماعي و اقتصادي گرديده و ممكن است منجر به بروز مخاصمات داخلي و بين المللي شود. در حقيقت تا زماني كه غذا به عنوان اساسي ترين نياز انسان مورد تعدي و تهديد جدي و گسترده قرار نگرفته بود، هيچ مناقشه اي در زمينه به رسميت شناختن حق دسترسي به آن و چگونگي برخورداري از آن در عرصه ملي و بين المللي بروز نمي كرد. ليكن، امروزه بحران غذا-كه ميراث اقدامات بشر از جنگ هاي ويرانگر جهاني گرفته تا تصميم هاي اقتصادي و افزايش جمعيت بشر مي باشد- يكي از اساسي ترين حقوق ميليون ها انسان را مورد تعدي و تهديد قرار داده است که هم در سطح داخلی و هم بین المللی باید به جدیت مورد بررسی قرار گیرد.

 

فهرست منابع

  • – برهیم گل، علیرضا، « حق غذا، پیش شرط تحقق سایر حقوق»، مجله حقوقی بین المللی، نشریه مرکز امور حقوقی بین المللی، شماره 39، 1378.
  • – اخوان خزاریان، مهناز، « اعمال حقوق بین الملل بشردوستانه در مخاصمه اخیر نوار غزه »، مجله حقوقی بین المللی، نشریه مرکز امور حقوقی بین المللی، سال 28، شماره 40، 1388.
  • – ایده، اسیبورن، کاتارینا کراوزه و اسن روساس، حقوق اقتصادي، اجتماعی و فرهنگی، ترجمه اردشیر امیرارجمند با همکاري گروه مترجمان،نشر مجد، چاپ اول،
  • – براون، لسترر، با نان تنها( غذا و تغذیه جهان)، ترجمه ابوالقاسم جزایری، مرکز نشر دانشگاهی، تهران، چاپ اول، 1368.
  • – بیگزاده، ابراهیم، حقوق سازمان هاي بین المللی، تهران، نشرمجد، 1389.
  • – توسلی، حسین،” تحلیل حق” ، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری ، فصلنامه حکومت اسلامی ، سال سوم‌، شماره اول بهار ، شماره 7 پیاپی ؛ 1377 .
  • – حسینی اکبرنژاد، هاله، « جنگ علیه حقوق انسانها: نقض تعهد رعایت حقوق بشر در جنگ 22 روزه غزه»، مجله حقوقی بین المللی، نشریه مرکز امور حقوقی بین المللی، سال 28 ، شماره 40، 1388.
  • – دکتر تقی ؛ تحقیق و بررسی درباره معنی و مفهوم کلمه «حق» ؛ پورتال جامع پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به آدرس: http://www.ensani.ir/fa/content/158803/default.aspx.
  • – رمضانی قوام آبادی،محمدحسین، نقش کمیته بین المللی صلیب سرخ در تدوین و اجرای حقوق مخاصمات مسلحانه غیربین المللی، خردسندی، 1389.
  • – زمانی، قاسم، « ظرفیت نظام حقوق بین الملل در مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه»، در: غزه و حقوق بی نالملل، انتشارات مجمع جهانی صلح اسلامی، 1389.
  • – ساعد، نادر، فلسطین و حقوق بین الملل معاصر، چاپ اول، مجد،1389 .
  • – شهبازی نیا ، مرتضی و همکاران، پيش نويس قانون مواد غذايي در چارچوب راهبردهاي اقتصادي و بهداشت و سلامت آشور با استفاده از مطالعات تطبيقي و نياز بازار و قوانين جاري در کشور، انجمن علمی بازرگانی ایران، ویرایش دوم، آذر 1387.
  • – طلایی، فرهاد؛ رزم خواه، علی، نقش سازمان های بین المللی در تحقق حق بر غذا، فصلنامه سازمان های بین المللی، سال اول، شماره دوم، 1392.
  • – علامه، علی ا صغر، ” امنیت غذایی، توسعه پایدار کشاورزی و سلامت”، 1391، قابل دسترسی در سایت :http : www. ir.
  • – عمرانی، سلمان، جنایات اسرائیل در غزه در مصاف با حقوق کیفری بین المللی بررسی راهکارهای محاکمه جانیان، فصلنامه حقوقی گواه، شماره 14، 1388 .
  • – عمید. حسن، ” فرهنگ فارسی عمید”، موسسه انتشارات امیرکبیر، تهران، چاپ بیست و سوم، جلد دوم، 1381.
  • – فرهاد رهبر، فرهاد؛ مبيني دهكردي، علی، رويكردي نو به راهبرد امنيت غذايي (از منظر عرضه با ثبات مواد غذايي)، فصلنامه پژوهش هاي اقتصادي، شماره ١٤ ، زمستان 1383.
  • – قاری سیدفاطمی، سیدمحمد، حقوق بشر د ر جهان معاصر، دفتر دوم، جستارهایی تحلیلی از حق ها و آزادی ها، شهر دانش، 1388.
  • – کریون، میتوسی، چشم اندازی به توسعه میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، ترجمه محمد حبیبی، چاپ اول، سازمان انتشارات دانشگاه مفید، 1387.
  • – کلانتری، عیسی؛ خادم آدم، ناصر، ” سیاست اصلاح الگوی تغذیه، فیزیولوژی تغذیه و اقتصاد مواد غذایی”، موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصاد کشاورزی، فصلنامه علمی و پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه، چاپ دوم، 1376.
  • – کمالان، مهدی، منشور سازمان ملل متحد، چاپ دوم، کاملان، 1388.
  • – محلاتي، صلاح الدين، ارتباط تنگاتنگ و خطرناك فرهنگ اقتصاد و نظام هاي غذايي، مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران، تابستان و پاييز ١٣٨٠.
  • – مصفا، نسرین، مستقیم، بهرام، و همکاران، « چالش هاي کم کهاي بشردوستانه در خاورمیانه»، چاپ اول، انتشارات وزارت امورخارجه،
  • – ممتاز، جمشید؛ رنجبران، امیرحسین، حقوق بین الملل بشردوستانه، مخاصمات مسلحانه داخلی، میزان، 1384.
  • – موسسه پژوهش های برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی ، ” تعاریف و مبانی نظری امنیت غذایی “، فصلنامه علمی – پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه ، سال دوم ، پاییز 1373 .
  • – مهرپور، حسین، نظام بین المللی حقوق بشر، انتشارات اطلاعات،
  • – وارنر، دانیل، حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه، کنکاشی برای جهانی شدن، ترجمه سلاله حبیبی امین، انتشارات دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، 1382.
  • – وزارت جهاد کشاورزی، موسسه پژوهش های برنامه ریزی اقتصادی و کشاورزی، ” مبارزه با گرسنگی و سوء تغذیه”، فصلنامه علمی –  پژوهشی اقتصاد کشاورزی و توسعه، سال پنجم، ویژه نامه اجلاس جهانی غذا، زمستان 1376.
  • – هنکرتز، ژان ماري، و لوئیس دوسوالدیک، حقوق بین المللی بشردوستانه عرفی، ترجمه دفتر امور بین الملل قوه قضائیه جمهوري اسلامی ایران وکمیته بین المللی صلیب سرخ، مجد، .1387
  • Action against Hunger, Information sheet, Available at: http://www.actionagorg /take-action.
  • Amrei Muller, “Limitations and Derogations from Economic, Social and Cultural Rights”, Human Rights Law Review, Vol. 9, 2011,
  • Andersen, Per Pinstrup (1999), World Food Prospects : Critical Issues for The Early Twenty -First Century, Washington D.C: International Food Policy Research Institute
  • Brush, Stephen B (2005), Farmers’ Rights and Protection of Traditional Agricultural Knowledge, Washington D.C: International Food Policy Research Institute (IFPRI).
  • Commission on Human Right (CHR), “The Right to Food”, Report by the Special Reporter on the right to food, 2001, available at: www.CHR.org.
  • Commission on Human Rights Resolutions, (17 April 2000), Available at: www.un.org /terrorism /pdfs/2 /G0014048.pdf.
  • Committee of Economic, Social and Cultural Right, General Comment NO. 20, Geneva, May 1999.
  • Committee on Economic , Social and Cultural Rights , Adopted by the Economic and Social Council , Resolution 77, 1985.
  • Committee on Economic, Social and Cultural Rights (CESCR), Relationship between Economic Sanctions and Respect for Economic, Social and Cultural Rights. General Comment No. 8, 1997
  • Committee on World Food Security, at: http://www.fao.org/cfs/en/.
  • De Schutter, Olivier (2009), International Trade in Agriculture and the Right to Food, a report presented to the Human Rights Council session of March 2009: (A/HRC/10/005/Add.2), Geneva.
  • De Schutter, Olivier, International Trade in Agriculture and the Right to Food, a report presented to the Human Rights Council session of March 2009: (A/HRC/10/005/Add.2), Geneva.
  • Diouf , Jacques (2011), FAO at Work, Women –key to food security, Food and Agriculture Organization of the United Nations, Rome. Property.
  • Diouf , Jacques (2011), FAO at Work, Women –key to food security, Food and Agriculture Organization of the United Nations, Rome.
  • Diouf , Jacques (2011), FAO at Work, Women –key to food security, Food and Agriculture Organization of the United Nations, Rome.
  • FAO (2002), Declaration of the World Food Summit: Five Years Later, International alliance Against Hunger, Operative Paragraph 10, Report of The World Food Summit: Five Years Later, Part one, Appendix, Rome,.Available at: http: //www.fao.org/DOCREP /MEETING /005/Y7106E /Y7106 E09.htm.
  • FAO (2005), Voluntary Guidelines (Guideline8), Food and Agriculture Organization of The United Nations, Rome, Available at: http://www.fao.org/docrep/meeting /009 /y9825e /y9825e00.htm.
  • FAO (2005), Voluntary Guidelines (Guideline8), Food and Agriculture Organization of The United Nations, Rome, Available at: http://www.fao.org/docrep/meeting /009 /y9825e /y9825e00.htm.
  • FAO (2009), Root and Branch Review, Final Report, Available at: http://www.fao.org /uploads/media /FAO_RBR _Final Deliverable _v1_1.pdf.
  • FAO (2009), Special Programme Food Security, National Programmes, Available at: http: //www.fao.org /spfs /national-programmes-spfs/nationalpro.
  • FAO (2011), The State of Food Insecurity in the World, FAO Publication, Rome, Available at : http://www.fao.org/docrep/014/i2330e/i2330e.pdf.
  • FAO, “More People Than Ever Are Victims Of Hunger, 1.02 Billion People Hungry”, Rome, 19 Jun 2009.
  • eneral Comment 12, Committee on Economic, Social and Cultural Rights, the Right to Adequate Food (Article 11 of the Covenant), UN Document No E/C/12/1999/5, (12 May 1999), Available at: http://www.unhchr.ch/tbs/doc.nsf /0/3d02758c70703 1d580 256 77f003b73b9.
  • General Comment NO. 20, Commission of Economic, Social and Cultural Rights.
  • General Comment No.12:The Right to Adequate Food (Art 11 of the International Cvenant on Economic , Social and Cultural Rights, United Nations Committee of Economic Social and Cultural Rights Twentieth Session, General, 26 April-14 may 1999(UN doc.E/C .12/1999/5)-Art 6 :”The Right To adequate Food is realized when every man/ Woman and Child.Alone or in community with other physical and economic access to all times to adequate food or means for its procurement.
  • Heyzer, Noeleen (2009), Sustainable Agriculture and Food Security in Asia and the pacific, United Nations Economic and Social Commission for Asia and The Pacific (ESCAP), United Nations publication, Bangkok.
  • IFAD, Available at: http://www.ifad.org/operations/index.htm.
  • International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights (ICESCR), (1996), Available at: http://www2.Ohchr.org /english/law/cescr.htm.
  • International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights, article 2, paragraph 2.
  • Jean Ziegler, The right to food , Commission on Human Rights, Fifty-seventh session.
  • Jean Ziegler, The right to food , Commission on Human Rights, Fifty- ninth session, January 2003.
  • Jean Ziegler, The right to food , Commission on Human Rights, Fifty-eighth session, January 2002.
  • Jean Ziegler, The right to food, Commission on Human Rights, Sixtieth session, February 2004.
  • Jelena Pejic, “The Right to Food in Situations of Armed Conflict: The Legal Framework”, International Review of the Red Cross, Vol. 83, No. 844, 2001
  • Jelena Pejic, “The Right to Food in Situations of Armed Conflict: The Legal Framework”, International Review of the Red Cross, vol. 83, No. 844, 2001
  • Karin Kortman, The Human Right to Food and Water, Environmental Policy and Law. Amsterdam: Feb 2009. Vol. 39, Iss. 1.
  • Kent, George (2003), The Right to Adequate Food, The Department of Political Science at the University of Hawaii, Honolulu, Hawaii, Available at: www.hawaii.edu/~kent/HRAF2003/00HR AF2003ENTRYWAY.
  • Narula, Smita (2006), “The Right to Food: Holding Global Actors Accountable Under International Law”, Columbia Journal of Transnational Law, Vol.44.
  • Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights, Economic, Social and Cultural Rights (2005), Handbook for National Human RightsInstitutions, New York: United Nations Publication, Available at: ohchr.org/Documents /Publications /training 12en.pdf.
  • Office of The United Nations High Commissioner for Human Rights, The Right to Adequate Food (April 2010), Fact Sheet No. 34, Geneva: Printed at United Nations.
  • OFFICE United nation Human Right (OUNHR/FAO), 2010 ” The Right to Adequate Food “, Fact sheet. P. 7, No. 34.
  • Randle Defalco, “The Right to Food in Gaze: Israel’s Obligations under International Law”, The Internet Journal of Rutgers School of Law, Vol.35, 2009.
  • Report of the Special Rapporteur ,The Right to Food, E/CN.4/2003/54, NewYork: UN Punblications, (10 January 2003), Available at: http://www.foodjustice.net/report/un-reports /UNReporton theRightto Food2003.pdf.
  • Report of the Special Rapporteur, The Right to Food, E/CN.4/2001/53, New York: UN Publication, (7 February 2001), Available at: http://www.unhchr.ch/Huridocda/Huridoca.nsf /TestFrame/Opendocument.
  • Roes, Gregory (Summer 2003), International Law of Sustainable Agriculture in the 21st Century, The Georgetown International Environmental Law Review, 15(4).
  • Sharma, Ramesh (2005), Overview of Reported Cases of Import Surges From The Standpoint of The Analytical Content, Rome: FAO Import Surge Project Working Paper No. 1, Commodities and Trade Division, Rome: FAO Publications, Available at: fao.org/es/esc/common/ecg /19 /en/ Surge1Overview.pdf.
  • Sharma, Ramesh (2005), Overview of Reported Cases of Import Surges From The Standpoint of The Analytical Content, Rome: FAO Import Surge Project Working Paper No. 1, Commodities and Trade Division, Rome: FAO Publications, Available at: fao.org/es/esc/common/ecg /19 /en/ Surge1Overview.pdf.
  • Sylvain Vite, ”The Interrelation of the Law of Occupation and Economic, Social and Cultural Rights: The Examples of Food, Health and Property”, International Review of the Red Cross, Vol. 9. No. 871, 2008,
  • The Right to Adequate Food, Human Rights, Fact Sheet NO. 34, Food and Agriculture Organization of the United Nations.
  • The Right to Adequate Food, Human Rights, Fact Sheet NO. 34, Food and Agriculture Organization of the United Nations.
  • United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD) (2008), Economic Development in Africa 2008, Export Performance Following Trade Liberalization: Some Patterns and Policy Perspectives, Geneva: United Nations Publications, Available at: http://unctad.org/en/docs /aldcafrica2008_en.pdf.
  • United Nations Food and Agriculture Organization Act (1944), Available at: http://laws-lois.justice.gc .ca/eng/acts/F-26/page-2.html#docCont.
  • United Nations Food and Agriculture Organization Act (1944), Available at: http://laws-lois.justice.gc .ca/eng/acts/F-26/page-2.html#docCont.
  • Vidar, Margret (2003), Implementing the Right to Food: Achievement, Shortcomings and Challenges: Advantages of Framework Law, Keynote address by FAO Legal Officer, Indian Social Institute, New Delhi, India organized by FIAN International with support from GDS.
  • Vidar, Margret (November 2003), The Right to Food in International Law, the Socio-Economic Rights Project of the Community Law Centre, South Africa: University of the Western Cape.
  • World Food Programme (2012), Available at: http://www.wfp.org.
  • World Food Summit (WFS), Plan of Action (1996), Rome, Available at: www.fao.org / wfs/final/rd-e.htm.
  • Ziegler, Jean (7 February 2001), The Right to Food, Report by the Special Rapporteur on the Right to Food, submitted in accordance with Commission on Human Rights resolution 2000/10 and General Assembly UN Document No E/CN.4/2001/53, available at: righttofood.org
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی غذای کافی در ایران”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *