مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بارنامه

نوع فایل
word
حجم فایل
160 کیلوبایت
تعداد صفحه
108
تعداد بازدید
373 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری بارنامه » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

مقدمه

بارنامه دریایی یکی از مهمترین اسناد حقوق دریایی بوده و در مسیر نیازمندیهای بشری ایجاد و به تدریج نظام حقوقی خاصی برآن حاکم شده است. مزایای گسترش روابط اقتصادی ومبادلات تجاری باعث افزایش روز افزون اهمیت بارنامه دریایی گردیده است به طوریکه در عرف تجارت بین المللی درمقابل اسناد تنظیمی توسط مقامات دولتی (اسنادرسمی) دارای ارزش یکسان می باشد. بارنامه دریایی از نظر ادله اثبات دعوی دارای خصوصیات مخصوص به خود بوده و به واسطه وصف تجاری آن از ارجحیت روشنی نسبت به اسناد مدنی برخورداراست .

بارنامه دریایی گواهی مالکیت محسوب و بانکها آن را به عنوان وثیقه جهت پرداخت وام مورد پذیرش قرار می دهند .انتقال کالای موضوع بارنامه دریایی بوسیله ظهرنویسی از قرن هیجدهم میلادی آغاز واستفاده از بارنامه دریایی قابل انتقال متداول شد.امکان استفاده بارنامه دریایی به وسیله ظهر نویسی باعث شد این سند به عنوان سندی معتبر وجزء اسناد تجاری محسوب گردد. به لحاظ افزایش چشمگیر مسئولیت مالکان کشتی آنها متمایل به بیمه نمودن مسئولیت خود نزد شرکتهای بیمه شده وبدین ترتیب بیمه گران با تثبیت موقعیت بارنامه دریایی آن را شاخص برای بیمه نمودن کالای مستقر در کشتی قرار دادند.

بارنامه دریایی داراي اثر اثباتي است بنابراين چنانچه ميان فرستنده كالا وخريدار به دليل تحويل ندادن كالا اختلافي بروز كند فرستنده كالا مي تواند به استناد بارنامه دريايي ثابت كند كه تعهد خود را انجام داده است. اثبات هريك از اين وقايع با مراجعه به بارنامه دريايي واستناد به آن امكانپذير است . اثر بارنامه دريايي فقط منحصر به طرفين قرارداد نيست بلكه مي توان آن را به اشخاص ثالث نظير گيرنده كالا يا بيمه كننده كالا وغيره سرايت دارد.اثر بارنامه دريايي در تعيين خسارت واثبات ضرر ديگر ملزم به اثبات نقض تعهد و رابط سببيت بين نقض تعهد و ضرر نيست چرا كه به صرف اثبات ضرر وجود اين دو ركن مفروض بوده واماره مسئوليت به ضرر متصدي حمل ايجاد مي گردد.

 

بیان مسئله

تجارت بین‌الملل به لحاظ ماهیتی که دارد متضمن حمل و نقل کالا از کشوری به کشوری دیگر است.  حمل و نقل از طریق دریا، هوا، راه آهن، جاده و یا ترکیبی از این‌ها میسر است، انتخاب روش در مورد حمل  کالا به میزان زیادی  به مشخصات فیزیکی کالا ارتباط دارد، به طور معمول کالاهای با ارزش زیاد  و کم حجم با هواپیما حمل می‌شوند، مواد غذایی فساد پذیر، طلا، سنگ‌های قیمتی، مواد دارویی، ماشین‌آلات گران قیمت و کالاهای سبک وزن نیز با هواپیما  جابجا می‌شوند، کالاهایی با ارزش کم  و حجم زیاد لزوماً  با کشتی   و حمل و نقل  های زمینی  سنگین حمل می‌شوند، کالاهایی با  ارزش زیاد مثل نفت و یا سوخت‌های هسته‌ای که دارای حجم زیادی هستند و حمل آنها  از طریق هوا سخت و خطرناک است معمولاً  از طریق زمینی یا دریایی حمل می‌شوند.

آنچه که در مسیر طولانی حمل و نقل کالای تجاری باید به سهولت و تسریع در کار، همراه با امنیت برای طرف‌های ذی‌نفع در امر حمل و نقل  کمک  نماید، اسناد معتبری است که  بتواند روند عادی معامله را تسریع  ببخشد.

توجه به امنیت و سرعت به عنوان  دو اصل اساسی در مبادلات بین‌المللی کالا موجب شده است تا اسناد تنظیم‌کننده رابطه اطراف جریان حمل مورد توجه وافر  قرار گیرد. این اسناد همزمان با پیشرفت فناوری در صنعت باربری متحول گردیده و با نیازهای تجارت جهانی سازگاری یافته‌اند. از جمله این اسناد، بارنامه دریایی است که با همکاری و هماهنگی بانک‌ها، مؤسسات حمل و نقل و تفکیک وظایف بین خریدار و فروشنده، در طول حیات چند صد ساله خود موجب امنیت و سرعت یافتن خرید و فروش کالا و از طرفی منشأ آثار حقوقی فراوانی گردیده است و امروزه به عنوان بهترین سند در تجارت بین‌الملل مورد توجه دست‌اندرکاران صحنه بازرگانی خارجی قرار گرفته است. با توجه به این که در آغاز تجارت بین‌المللی غالب کالاها از طریق دریا حمل می شد و نیز با توجه به حجم مبادلات کالا از طریق دریا ، اولین نمونه بارنامه به عنوان بارنامه های دریایی در قرن چهاردهم میلادی به وجود آمد و قوانین و مقررات مربوط به حمل و نقل و بارنامه نیز از حمل و نقل دریایی و بارنامه دریایی نشأت گرفت .در قرن هیجدهم میلادی، بارنامه‌های دریایی به طور معمول در سفر های اقیانوسی و طولانی مدت مورد استفاده قرار می گرفتند و با توجه به اینکه صاحبان کالا  به دنبال سندی بودند  که نماینده کالا باشد تا از طریق آن  بتوان کالای در حال حمل را مورد مطالعه قرارداد، بارنامه  قابلیت واگذاری از طریق ظهر نویسی و تسلیم را کسب نمود. بعدها با تقویت اندیشه آزادی  قراردادها  در قرن نوزدهم متصدی بار بری توانست ازموقعیت برتر خود  بهره‌مند شده و اراده خود را به طرف دیگر قرار داد تحمیل نماید و حوزه مسئولیت خود را محدود سازد چنانکه این متصدیان توانستند خود را از مسئولیت اتلاف یا خسارت وارده به کالا ناشی از غفلت و بی‌احتیاطی در مراقبت از آن نیز معاف سازند.

به تدریج در پرتو توسعه حقوق، قواعد ناظر به معاملات بین‌المللی توسعه یافته و عرصه تجارت بین‌المللی کالا با تدوین قواعد حقوقی ناظر به تجارت بین‌الملل مسیر رشد خود را طی کرده است.

حقوق دریایی در بین دولت هایی که حمل و نقل دریایی در بین آن ها اهمیت بیشتری داشت و امکانات آن ها در این زمینه بیشتر از سایر دولت ها بود، از جایگاه پر اهمیتی برخوردار گردید به طوری که در نظام حقوق عرفی یعنی بریتانیا و ایالات متحده حقوق ناظر به حمل و نقل بین‌المللی کالا با تأکید بر رویه‌های قضایی عرصه را برای ایجاد امنیت و سرعت در تعاملات تجاری فراهم کرده این توسعه از مجاری حل و فصل اختلافات تجاری عبور کرده به نحوی که رویه‌های حاصل از این حل و فصل در دسترس علمای حقوق قرار گرفته و قوانین بسیاری تحت تأثیر این رویه‌ها مسیر تدوین و توسعه خود را طی کرده است.

بارنامه دریایی به عنوان سندی بی‌بدیل در معاملات بین‌المللی از جایگاه ارزنده‌ای برخوردار است. ماهیت حقوقی آن موجد اوصاف آثار حقوقی  قابل توجهی است که موضوع تحقیق را به خود اختصاص خواهدداد.

بارنامه دریایی دارای آثار حقوقی است، که این آثار ناشی از اوصافی نظیر سند مالکیت کالا، رسید کالا و همچنین دلیل وجود قراردادحمل وقرارداد اجاره کشتی می باشد.این سند نشان دهنده توافق بین اشخاص به تحویل کالا در مقصد است.بدین ترتیب ایجاد امنیت و سرعت در روابط بین تجار با وجود بارنامه دریایی فزونی می یابد.

جایگاه بارنامه دریایی در معاملات بین‌المللی به حدی است که امروزه بدون آن روابط تجاری مختل می‌گردد، ارائه بارنامه دریایی به فرمانده کشتی شرط تحویل کالا بوده و این سند از جمله اسنادی است که در روند اثبات دعوی دلیلی محکم به شمار می‌رود مندرجات این سند و اوصاف کالا ی حمل شده  در بارنامه موضوع طرح دعاوی بسیاری در محاکم است. تطبیق مندرجات بارنامه با اوصاف کالا هنگام تحویل منشأ اختلافات بسیاری میان اشخاص در روابط تجاری بین‌المللی است.

از این منظر بررسی اوصاف بارنامه دریایی در قالب تحلیل مندرجات وشروط آن وآثار متبط برآن به عنوان دلايل مثبته به محكمه می‌تواند موجب مسئولیت و یا عدم مسئولیت متصدی حمل و نقل دریایی را فراهم نمايد.

 

فهرست منابع

منابع فارسی

  1. اخلاقی، بهروز، حقوق تجارت3، جزوه درسی دوره لیسانس، دانشکده حقوق و علوم سیاسی تهران، نیمسال اول 76.
  2. اسكيني، ربيعا، حقوق تجارت (برات، سفته، قبض انبار، اسناد در وجه حامل و چك)، تهران، سمت، 1388.
  3. اسماعيلي، حسن و ديگران، بارنامه، ستون فقرات حمل و نقل، مجله صنعت حمل ونقل ،شماره 57، تیر1366.
  4. اميد، هوشنگ، حقوق دریایی ایران، جلد اول، مدرسه عالی بیمه ایران، خرداد، 1352.
  5. اوليويه كاشار، حقوق تجارت بين‌الملل، ترجمه رسول رضايي، تهران، مهر و ماه نو، چاپ اول بهار 1390.
  6. ايوامي، هاردي، حقوق دريايي حقوق حمل و نقل دريايي كالا، ترجمه منصور پور نوري، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهي، 1375.
  7. برقعي،سيدجعفر،تعرض به اصالت سند(پايان نامه كارشناس ارشد)، استادراهنما، عبداله شمس، 80-1379.
  8. بني يعقوب، جواد، فرهنگ حقوقي، اقتصادي و اداري، تهران، جنگل، جاودانه، 1388.
  9. بوالحسني، اکبر، اسناد در تجارت بین الملل، مجله صنعت حمل و نقل شماره160، خرداد،سال1376.
  10. بوالحسني، اكبر،«اسناد در تجارت بين‌المللي»، مجله صنعت حمل و نقل، شماره 163،سال1376.
  11. بوالحسني، اكبر،«رايج‌ترين انواع بارنامه دريايي»، مجله صنعت حمل و نقل، شماره166،سال1376.
  12. پور برخشان، جعفر، درويش زاده، محمد، تعرض به سند، مفاهيم، انواع، قواعد و نحوه سيدگي در حقوق ايران، تهران، انتشارات جاودانه، 1389.
  13. تقي زاده، ابراهيم، حقوق حمل و نقل دريايي، تهران، مجد، 1389.
  14. حسینی،حشمت،نظام حقوقی بارنامه های دریایی ر حقوق ایران،انتشارات زبانکده پردیس ،سال1389.
  15. رمضانی،عباس، حقوق حمل ونقل دریایی، انتشارات کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران،1371.
  16. سلیمان پور،محمد،جعل اسناد درحقوق ایران واز نظرحقوق تطبیقی،انتشارات تهران،1376.
  17. سیدین ،احمد، بارنامه حقوقی وآثار حقوقی آن،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران ،1374
  18. صادقي نشاط، امير، «جزوه درسي حقوق دريايي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران»، دوره كارشناسي، نيم سال تحصيلي 77-76.
  19. صبح خیز،ناصر، مجله حقوقی دفتر خدمات حقوق بین الملل جمهوری اسلامی ایران، شماره ششم، تابستان و پاییز 1365.
  20. صدرزاده افشار، محسن، ادله اثبات دعوي در حقوق ايران، نشر دانشگاهي، تهران، 1376.
  21. صدیق، حسن، اصول کلی حقوق دریایی،انتشارات جنگل ،چاپ اول،1393.
  22. صمدی اهری، محمدهاشم،مسئولیت مدنی متصدی حمل ونقل دریایی،چ اول (تهران ،روزنامه رسمی کشور1373).
  23. طارم سری، مسعود، حقوق بازرگانی بین‌المللی، تهران، شرکت چاپ و نشر بازرگانی، 1389.
  24. عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، انتشارات امیر کبیر، چاپ سوم، 1364.
  25. فخاري، اميرحسين، جزوه درسی حقوق دریایی، دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی، دوره کارشناسی ارشد،نیمسال تحصیلی75- 74.
  26. فرمانفرمائیان، ابوالبشر، حقوق دریایی، بحث تحلیلی درباره حقوق دریایی ایران، تهران چاپ خرمی، 1349.
  27. فرهنگ اطلاعات حقوقي انگليسي به فارسي، بخش ترجمه ديوان داوري دعاوي ايران – ايالات متحده لاهه، 1368.
  28. قهرمانيان، شاهين، «بانكداري بين‌المللي و حمل و نقل كالا، بارنامه دريايي شرايط تدوين، مبادله و اختلافات ناشي از آن»، مجله صنعت حمل و نقل، شمارة 25،سال1362.
  29. كاتبي، حسينقلي، حقوق تجارت، انتشارات گنج دانش چاپ ششم، بهار 1372.
  30. كاتوزيان، ناصر، اثبات و دليل اثبات، جلد اول، نشر ميزان، 1380.
  31. کاتوزیان، ناصر، الزامهای خارج از قراردا؛ضمان قهریج1(مسئولیت مدنی)،چ2(تهران؛موسسه انتشارات دانشگاه تهران،1378) .
  32. كاتوزيان، ناصر، قواعد عمومی قراردادهاج2(انعقاد واعتبار عقد) چ5،تهران شرکت انتشار،1379.
  33. کارکن ،محمدرضا ، تحلیل مفاد کنوانسیون 1978هامبورگ معافیت از مسئولیت ممکن اما مشکل، صنعت حمل ونقل، شماره123(آبان 1372).
  34. كلايوام، اشمتيوف، حقوق تجارت بين‌الملل، ترجمه بهروزاخلاقي و ديگران، جلددوم، تهران، سمت، 1378.
  35. گرجی، ابوالقاسم، آیات الاحکام، نشرمیزان، چاپ اول، 1380.
  36. محقق داماد،سیدمصطفی، قواعد فقه،بخش مدنی2، انتشارات قم،سال1376.
  37. مدني، سيد جلال الدين، آيين دادرسي مدني، جلد دوم، پايدار، چاپ اول، 1379.
  38. معلم نیا، علی ،ماهیت بارنامه دریایی ونقش آن در حمل ونقل دریایی ،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران (مجتمع آموزش عالی قم)1378.
  39. نجفی اسفاد،مرتضی، حقوق دریایی ،انتشارات سمت ،چاپ پنجم،1393.

 

منابع انگلیسی

 

  1. Chorely&Giles,Shipping Law,8Th Edition,NJJ Gaskell, Battista and R J Swatton,G .B ,1988.
  2. Clive M.Schmittnoff,The Law&practice of International Trade,9Th Edition , London ,Sweet &Maxwell,1993.
  3. Clerk&linsellon,London,sweet and Maxwell ₁₉₇₅.
  4. Elizabeth A.martin. Adictionary of law, oxford university Press, New york, 1990.
  5. Jaseph C.sweeney (1991) UNCITRAL and the HAMBURG Rules – the Risk Allocation. Problem In Maritime Transport of Goods, vol.22.No3.Jul. October.
  6. Martin Dockray,Cases & Materials on The Carriage of Goods by Sea,G.B,professional Books Limited 1. Curzon, L.B. Dictionary of Law, Longman, 2002.
  7. Raoul Colinvaux,Carvers:Carriage by Sea,Vol 1,London Steven& Sones , 1973.

منابع اینترنتی

1.http://www.showtrans.com/bl.htm.

2.http://Karpiraco.com/Fa/manifest-aspx.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بارنامه”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *