مبانی نظری و پیشینه پژوهشی کاداستر

نوع فایل
word
حجم فایل
300 کیلوبایت
تعداد صفحه
108
تعداد بازدید
491 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
3/5 - (1 امتیاز)

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری کاداستر» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

فهرست محتوا

مقدمه

هدف تمام قواعد حقوقی تأمین آسایش ، نظم عمومی و اجرای عدالت است. بنابراین برای رسیدن به نظم عمومی قواعد و قوانین متعددی ایجاد و وضع شده اند. هرچه قدرپیشرفت ها اجازه دهد ، قوانین دراین راستا حرکت خواهند کرد.

یکی از این قوانین قانون ثبت اسناد و املاک مصوب 26/12/1310 است. همانند سایرقوانین ، این قانون دارای اهدافی بوده است که به آنها اشاره می کنیم .

1- پس از اینکه ملکی با طی تشریفات مخصوص در دفاتر رسمی ویژه ای به ثبت رسید، تنها همان کسی که ملک به نام او درآن دفتربه ثبت رسیده است مالک رسمی شناخته شده و دیگر ادعایی از کس دیگرنسبت به آن ملک شنیده نمی شود. بنابراین پس از ثبت ملک دیگرهیچکس نمی تواند با صحنه سازی و صورت سازی به ملکی که به ثبت رسیده است تجاوز و تعدّی کند .

2- جلوی معاملات معارض گرفته می شود ، این نتیجه به مراتب از نتیجه اول مهم تراست.

3- برای معاملات و قراردادها دلیل بسیارمحکم و استوار تهیه می شود. برای اینکه انسان در اعمال قضایی- که درجامعه خواه ناخواه محتاج به انجام دادن آن است- بدون دلیل نباشد و قبل از بروز دعوی و اختلاف دارای دلیل محکمه پسند باشد ، هیچ راهی بهتراز تنظیم اسناد رسمی نیست.

4- ثبت املاک و اسناد در وصول مالیات ها و ایجاد عوائد عمومی نقش بسیار مهمی دارند.

مشاهده می شود که هدف این قانون تنظیم روابط حقوقی و بوجود آوردن ثبات در جامعه می باشد.

این قانون تمام نیازهای جامعه را برطرف نکرده است؛ زیرا اگر چنین بود ، امروز شاهد تعداد زیاد پرونده های ثبتی و ملکی نبودیم. بنابراین برای رفع این مشکلات باید چاره ای دیگر اندیشید. دراین مسیر باید از پیشرفت ها و فن آوری های جدید کمک گرفت.همان طور که در زندگی روزمره خود می بینیم ، پیشرفت فن آوری تأثیر شگرفی در زندگی ما دارد.اگرچند دهه قبل را با وضعیت کنونی مقایسه کنیم به راحتی متوجه می شویم که تکنولوژی تا چه حد در زندگی ما مؤثر است. تأثیر تکنولوژی تنها محدود به یک جنبه از زندگی ما نیست بلکه در تمامی شئون زندگی ما نمایان است.

از اقتصاد،فرهنگ و سیاست گرفته تا حقوق و قوانین. یکی از جنبه های پیشرفت تکنولوژی در نقشه برداری بوجود آمدن امکان عکس برداری های هوایی و ایجاد نقشه های با مقیاس بزرگ می باشد . از طرف دیگر با پیشرفت فناوری اطلاعات و امکان ذخیره سازی اطلاعات در سیستم های کامپیوتری این ایده بوجود آمد که می توان سیستمی طراحی کرد که حدود و ثغور داده های جغرافیایی را به خوبی مشخص کند.کارشناسان امور ثبتی به خصوص ثبت املاک از این قابلیت استفاده کردند و سیستمی را تحت عنوان کاداستر طراحی کردند که در آن حدود املاک به خوبی مشخص می باشد . همچنین با تلفیق اطلاعات ثبتی به اطلاعات پایه ی جغرافیایی، این امکان فراهم می شود که مالکیت املاک مشخص شده و مشکلی از این بابت بروز نکند.

کاداسترسیستمی است که از تلفیق دو دسته از اطلاعات بوجود آمده است. دسته نخست اطلاعات مکانی است که مربوط به رشته های عمران (نقشه برداری) و جغرافیا می شود.دسته دوم اطلاعات ثبتی است که مربوط به امور ثبتی و حقوقی می شود. برای مطالعه بهتر سیستم کاداستر باید در مورد هر دو دسته،اطلاعات کافی داشت.منتها جنبه های تخصصی هر رشته مختص آن می باشد .با توجه به این که این پایان نامه در رشته حقوق ثبت اسناد و املاک نگاشته می شود ،در مورد مطالب تخصصی رشته های دیگر مطلبی گفته نخواهد شد .ولی تا حدی که حقوق دانان با این سیستم آشنا شوند توضیحاتی داده خواهد شد.

هنگامی که عنوان واحد درسی کاداستر را برای اولین بار در رشته حقوق ثبت اسناد و املاک دیدم ، کاملاً برایم تازگی داشت. حتی دربین همکاران با سابقه نیزبرخی نام کاداستر را نشنیده بودند. بنابراین به این فکرافتادم که معرفی و شناساندن کاداستر می تواند موضوع مناسبی برای پایان نامه باشد. هرچند این امرموجب شده است که بخش هایی از این پایان نامه به صورت توصیفی درآید ولی ناشناخته بودن موضوع و لزوم معرفی و آشنایی با آن، توصیفی بودن را توجیه می کند. البته سعی شده است که درپایان تحلیلی اقتصادی و اجتماعی از اجرای کاداستر ارائه شود تا نحوه ی تأثیرکاداستر برکاهش دعاوی نشان داده شود.

عنوان کاداستر برای اولین بار دربخش نامه ثبتی سال 1334 استفاده شده است. که درآن صدور سند مالکیت منوط به تهیه نقشه کاداستر شده بود.

پس ازآن درسال 1351 قانون ثبت املاک و اسناد مورد اصلاح قرارگرفت. ماده 156 به قانون ثبت اضافه شد.دراین ماده آمده است : « به منظور تشخیص حدود و موقعیت املاک واقع در محدوده شهرها و حومه نقشه- ی املاک به صورت کاداستر تهیه خواهد شد. اداره امور املاک ثبت کل علاوه بر وظایف فعلی خود عهده دار تهیه املاک به صورت نقشه کاداستر خواهد بود.» به جز این موارد قانون دیگری درمورد کاداستربه تصویب نرسیده است. تنها آیین نامه اجرایی موضوع تبصره 3 ماده 156 قانون ثبت املاک در تاریخ 15/10/1379 به تصویب رسیده است. بنابراین مشاهده می شود که هیچ قانون جامع و تخصصی درخصوص کاداستر به تصویب نرسیده است.

مجموع عملکرد تهیه نقشه کاداسترتا پایان سال1385به میزان353180هکتار است که 30درصداز مساحت شهری کل کشوررادربرگرفته که بشرح ذیل می باشد:

1-تهیه نقشه یکپارچه سازی شده از15مرکز استان به مساحت 163628هکتار

2- تهیه نقشه یکپارچه سازی شده از179شهرازاستان های فعال به مساحت189552هکتار.

 

فهرست منابع

1. آدابی، حمیدرضا، حقوق ثبت تخصصی، جنگل جاودانه‏ ،چاپ سوم ۱۳۸۹.‬‬‬
2. پورکمال،محمد”،مقدمه ای بر شناخت کاداستر و کاربردهای آن “، مرکز اطلاعات جغرافیایی شهر تهران ،چاپ اول،تابستان 1377.
3. جعفری لنگرودی ، محمد جعفر، “حقوق ثبت” ، کتابخانه گنج دانش ، چاپ سوم1378.
4. جعفری لنگرودی،محمدجعفر،”مبسوط درترمینولوژی حقوق”،جلدچهارم،کتاب خانه گنج دانش،چاپ اول1378.
5. حبیبی ، بهنام ، « تحلیل اقتصادی حقوق خصوصی » ، انتشارات مجد ، 1389.
6. دادگر، یداله ، مولفه هاو ابعاد حقوق و اقتصاد ، انتشارات دارالعلم ، 1389.
7. شاول ، استیون ، ترجمه : اسماعیلی ، محسن ، ” مبانی تحلیل اقتصادی حقوق ” ، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، 1389.
8. شهری،غلامرضا،”حقوق ثبت اسناد واملاک”،انتشارات جهاددانشگاهی،1387.
9. کاتوزیان ، ناصر ، فلسفه حقوق ، ج 1 ،انتشارات دانشگاه تهران،1352.
10. کاتوزیان ، ناصر،” مقدمه علم حقوق و مطالعه درنظام حقوقی ایران” ، شرکت سهامی انتشار ، چاپ چهلم 1383.
11. کاتوزیان،ناصر،”عقود معین”،جلدسوم،عطایا،نشر یلدا1369.
12. کاتوزیان،ناصر،”عقود معین،جلداول،معاملات معوض -عقود تملیکی”،شرکت سهامی انتشار،چاپ چهارم1370.
13. کاتوزیان،ناصر،”قواعد عمومی قراردادها”،جلد اول ،انتشارات مدرس،چاپ دوم1372.
14. کاتوزیان،ناصر،اثبات ودلیل اثبات، جلد 1،نشرمیزان،چاپ چهارم،1387.
15. کوتر، رابرت و یولن ، تامس، ترجمه : یداله دادگر و حامده اخوان هزاوه ، انتشارات نورعلم ، چاپ ششم 1391.
16. کوتر، رابرت و یولن ، تامس،”حقوق واقتصاد” ترجمه : یداله دادگر و حامده اخوان هزاوه ، انتشارات نورعلم ، چاپ ششم 1391.
17. لارسن،گرهارد، ترجمه: پورکمال ، ميترا،” سيستم هاي کاداستر و ثبت زمين ” ، مرکز اطلاعات جغرافيايي شهر تهران ، چاپ اول ، سال ۱۳۸۶.
18. ماسکریه ، ریچارد،” مالیه عمومی در تئوری و عمل “، ترجمه مسعود محمدی ، مرکز مدارک اقتصادی و اجتماعی سازمان برنامه بودجه ، سا ل1372.
19. میرمحمدصادقی، حسین ، حقوق کیفری اختصاصی جرایم علیه اموال و مالکیت ، نشرمیزان ، چاپ شانزدهم تابستان 1386.
20. یوسفی،رامین،”کاداستررقومی”سازمان نقشه برداری کشور،چاپ سوم،زمستان89.

ب-مقالات
1. آذری،علیرضا،پایگاه اطلاعات جغرافیایی کاداستر،فصلنامه شهرنگار،شماره51اردیبهشت88.
2. استودلر ، دانيل ،” کاداستر ۲۰۱۴ و روندهاي موجود در اداره زمين”، نشريه علمي آموزشي اطلاعات جغرافيايي شهر تهران ، ويژه نامه مديريت بازار زمين و مستغلات، شماره ۵۱ ، سال نهم، ارديبهشت ۱۳۸۸.
3. برنجکار ، حميد ، ” درس کاداستر ” ، جزوه درسي در مرکز ملي کاداستر ، سال ۱۳۸۸.
4. حسنی،محمد،” استفاده از پايگاه داده كاداستر رقومي براي مقاصدمالياتي (كاداسترمالی)،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده فنی دانشگاه تهران،1379.
5. دادگر ، یداله ، ” مروری برتحولات مقوله کارآیی در ادبیات اقتصادی ( نظریه ها و کاربردها ) ” ، مجله پژوهش حقوق و سیاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی ، شماره 23 ، 1386
6. رجبي فر ، عباس ، ” مديريت زمين و کاداستر ” ، فصلنامه شهر نگار ، ۱۳۸۷.
7. رجبی فرد،عباس،”توسعه زیرساختارهای اطلاعات مکانی(SDI) به عنوان بستر قادرسازی برای دسترسی ر تبادل اطلاعات”، نشريه شهرنگار ، شماره ۵۱ ، ۱۳۸۸.
8. روحی،افسر،، بازار زمین و ثبت زمین ،نشر شهر1380.
9. السان،مصطفی،”وضعیت ثبتی املاک درحقوق انگلیس”،مجله کانون سردفتران ودفتریاران،سال48،دوره دوم،شماره63.
10. شهیدی،مهدی،فروش مال غیر منقول بدون تنظیم سند رسمی،مجله تحقیقات حقوقی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی،شماره11و12.
11. صابر،محمود،وطباطبائی حصاری،نسرین،”آثارحقوقی واقتصادی نظام ثبت املاک،فصل نامه حقوق” ،مجله دانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه تهران،دوره41،شماره2،تابستان1390.
12. طباطبایی حصاری،نسرین”،بررسی تطبیقی نظام های ثبت املاک فصلنامه حقوق،مجله دانشکده حقوق وعلوم سیاسی”،دوره40،شماره2،تابستان1389.
13. فلاح ، حميدرضا ، ” مقدمه اي بر کاداستر ” ، نشريه شهرنگار ، شماره ۵۱ ، ارديبهشت ۱۳۸۸.
14. قاجار خسروي ، محمد مهدي ، ” نقش GIS در تجميع قطعات زمين در طرح هاي توسعه شهري ” ، نشريه علمي آموزشي مرکز اطلاعات جغرافيايي شر تهران ، شماره ۵۱ ، سال نهم ، ارديبهش ۱۳۸۸.
15. قاضی ، ابوالفضل ،” بایسته های حقوق اساسی”،نشرمیزان،چاپ نوزدهم،تابستان1384.
16. کاتوزیان،ناصر،”ماهیت و آثر حقوقی قول نامه” ،مجله کانون وکلا،شماره150و151
17. کلانتری، میترا، جزوه درسی کاداستر(1) قابل دسترسی در:
http://a-kiani.persiangig.com/document/kadastr/KADASTRE.pdf
18. گروه پژوهشی حقوق عمومی اداره کل پژوهش و اطلاع رسانی،” مطالعه تطبیقی ساختار و جایگاه نهادمتصدی کاداستر”، قابل دسترسی در: http://www.ensani.ir/fa/content/291408/default.aspx
19. محسنی،حسن،”عدالت آیینی:پژوهشی پیرامون نظریه های دادرسی عادلانه مدنی”،فصل نامه حقوق،مجله دانشکده حقوق وعلوم سیاسی،دوره38،شماره1،بهار1387 .
20. میرزانژاد جویباری،اکبر،” بررسی انتقادی-تحلیلی نقش سندرسمی در ماهیت حقوقی بیع املاک ثبت شده” قابل دسترسی در: http://www.alborznotary.ir/readarticle.php?article_id=10.
ج-سایر منابع
1. سایت فرهنگستان زبان و ادب فارسی قابل دسترسی در: http://www.persianauacademy.ir/fa/wordspdf.aspx
2. لوح حق،تهیه شده توسط مرکز پژوهش های مجلس،معاونت پژوهش،دفتر فن آوری های نوین.
3. معرفی کاداستر ، تهیه شده دربخش تحقیقات و برنامه ریزی اداره کل کاداسترتهران ، قابل دسترسی در: http://www.irancadastre.ir/data/sites/1/introduction to cadastre.pdf
فهرست منابع خارجی
1. Burrough, P. A , “ principles of geographical information systems for land resourses assessment “ , Clarendon press , Oxford.
2. Coas,Ronald .H,” the problem of social costs “ Journal of law and economics , Vol.3 & Dahlman , Carl . J “ the problem of externality “, Journal of law and economic, Vol22.
3. Hensen,J.L.G.”The requirements and significiance of a land registration system including the cadastre and laud records“. FIG Gongress,Wiesbaden.
4. Henssen , J.L.G , “ land registration” , cadastre press , ITC lectures,1997.
5. Kaufmann, J. (2000). Future Cadastres: The Bookkeeping Systems for Land Administration supporting Sustainable Development. Paper presented at the1st International Seminar on Cadastral system, Land Administration and Sustainable Development in Bogotá, Colombia, 3-5 May.
6. Kaufmann, J. (2000). Future Cadastres: The Bookkeeping Systems for Land Administration supporting Sustainable Development. Paper presented at the 1st International Seminar on Cadastral System, Land Administration and Sustainable Development in Bogotá, Colombia, 3-5 May. <http://www.swisstopo.ch/fig-wg71/doc/bogota00/bogota.pdf>, accessed: 10 Oct. (2002)
7. Larson ,Gerhard , “ land registration in developing countries “ , World Catoghraphy xi , United Nations, 1971.
8. Larson, Gerhard , “ land registration and cadastral systems : tools for land information and management “ Stockholm.
9. Larson, Gerhard , “ land registration and cadastral systems : tools for land information and management “ , Stockholm 1920.
10. McEwen, Dr. Alec,” The Significance of land Title Registration: a Global Perspective”, available at :http //www. Ucalgary. Ca / amcewen / slitr . PDF.
11. Mclaughlin, J.D , “ standards for multipurpose cadastral system “ FIG,1983, congress , Sofia.
12. R. H. COASE “THE PROBLEM OF SOCIAL COST”. journal of law and economics,vol3,1960.
13. Simmerding, F, “Establishment of a cadastre. Seminar of cadastral surveying and urban mapping. German foundation for international development “ , Berlin , 1974.
14. Simpson , S.R, “ land law and registration “ , Cambridge University press , 1976
15. Simpsonn, A.W.B. , “ An introduction to the history of the land law” , Oxford University press,1961.
16. Williamson, I. p , “ A critique of the FIG definition of land information system : the decision maker and land information systems” , Canadian Instotute of Surveying , Ottawa , ۱۹۸۴ & see : GIM . Geo _ Info Magazine , Vol 11.
Zevenbergen , Jaap,(2004),” A Systems Approach to land Registration and cadastre”, Nordic Journal of Surveying and Real Estate Research , Vol 1, available at : http://mts . fgi . fi / njsr / issues / 2004 / njsrv1 n 12004 – Zevenbergen . pdf.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی کاداستر”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *