مبانی نظری و پیشینه پژوهشی گرایش دانشجویان تربیت بدنی

نوع فایل
rar
حجم فایل
86 کیلوبایت
تعداد صفحه
57
تعداد بازدید
304 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری گرایش دانشجویان تربیت بدنی» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

فصل دوم:پیشینه ومبانی نظری تحقیق

2-1 مقدمه 16

2-2 تعریف ارتباط 16

2-3 تفاوت های بین ارتباط جمعی و وسایل ارتباط جمعی 17

2-4 تقسیم بندی ارتباط براساس جریان ارتباطی 17

2-5 تقسیم بندی ارتباط براساس چگونگی برقراری و ایجاد 18

2-6 ویژگی های کانال های ارتباط سنتی در مقابل ارتباط جمعی 18

2-7 ویژگی های مشترک وسایل ارتباط جمعی 24

2-8 ویژگی های خاص وسایل ارتباط جمعی 24

2-9 سطوح تأثیر وسایل ارتباط جمعی بر جامعه 25

2-10 تعریف جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی 25

2-11 وظایف اجتماعی وسایل ارتباط جمعی 26

2-12 کارکردهای آشکار و پنهان وسایل ارتباط جمعی 26

2-13 دیدگاه های مخاطبان درباره وسایل ارتباط جمعی 26

2-14 استفاده 27

2-15 اثرات 27

2-16 هزاره سوم و تأثیرات رسانه های نوین 28

2-17 تلویزیون 29

2-18 کارکردهای رسانه 34

2-19 نگاهی به شبکه های تلویزیون و کارکرد آنان 38

2-19-1 تعریف فراغت 38

2-19-2 انواع فراغت 39

2-20 چرا رسانه های جمعی ایجاد شدند؟ 42

2-21 کارکرد وسایل ارتباط جمعی 42

2-21-1 کارکرد خبری و آموزشی 42

2-21-2 کارکرد یکپارچه سازی و تعامل اجتماعی 43

2-21-3 کارکرد راهنمایی و راهبری 43

2-21-4 کارکرد تفریحی 43

2-22 دلایل گرایش به تماشای برنامه های تلویزیونی 47

2-22-1 به عنوان یک عدات یا وقت پر کن 47

2-22-2 یادگیری 47

2-22-3 موانست 47

2-22-4 به عنوان منبعی برای گفتگو 47

2-22-5 به عنوان دوست و همنشین 48

2-22-6 برای گریز از مشکلات 48

2-22-7 غلبه بر خستگی و ملال 48

2-22-8 برای ایجاد هیجان 48

2-22-9 بهبود حالات روحی 48

2-22-10 آسایش خاطر 49

2-23 میزان و دلایل تماشای برنامه های ماهواره ای 49

2-24 پیشینه ی پژوهش 50

2-25 خلاصه فصل دوم 58

منابع 88

مقدمه

در این فصل ابتدا به بررسی مبانی ارتباطات و رسانه ها، کارکرد رسانه ها، تلویزیون، تماشای تلویزیون، استفاده از ماهواره ها و برنامه های آن و در نهایت به بررسی پژوهش های انجام شده در این حوزه خواهیم پرداخت.

2-2  تعریف ارتباط

ارتباط از نظر لغوی واژه ای است عربی از باب افتعال که در فارسی به صورت مصدری به معنای پیوند دادن، ربط دادن و به صورت اسم مصدر به معنای بستگی ، پیوند ، پیوستگی و رابطه استعمال می شود . ادوین امری مفهوم ارتباط در معنای عام را (با توجه خاص به ارتباط اجتماعی) چنین تعریف می کند: ارتباط عبارت است از فن انتقال اطلاعات، افکار و رفتار های انسانی از یک شخص به شخص دیگر. به طور کلی هر فرد برای ایجاد ارتباط با دیگران و انتقال پیام های خود به ایشان از وسایل مختلف استفاده می کند. موقعی که انسان به دیگری نامه می نویسد، با کتبی مقصود خود را به نظر او می رساند و با وی ارتباط برقرار می سازد.  به تعریفی دیگر از موجز، لاندبرگ، شراگ و لارسن، ارتباط را عبارت از انتقال معانی یا پیام از طریق نمادهای چند می دانند. به نظر آنها زمانی که انسان ها از طریق نمادهای چند به تأثیر بر یکدیگر می پردازند، در ارتباط با یکدیگر قرار گرفته اند.

به اعتقاد چارلز کولی ارتباط مکانیسمی است که روابط انسانی بر اساس و بوسیله آن بوجود می آید و تمام مظاهر فکری و وسال انتقال و حفظ آنها در مکان و زمان بر پایه آن بوجود می آید. عناصر اساسی تعریف کولی عبارتند از:

  • روابط انسانی
  • نمادگذاری و نمادسازی
  • وسیله انتقال
  • مکانیسم: ترکیب عوامل و مجموعه عوامل شامل: پیام ها، منبع و مرجع، مرکز فرستنده، کد، مجرا، مخاطبان.

به تعبیر دیگر، چارلز کولی ارتباط را مکانیسمی می داند که از خلال آن روابط انسان ها برقرار می شود و بسط می یابد و تمامی نماد های ذهنی ، به همراه وسایل انتقال آنان در فضا و حراست از آنان در زمان در محدودۀ ارتباط جای می گیرد . پس ارتباط ، انتقال پیام به دیگری و اساس شکل گیری جامعه است.

محسنیان راد در کتاب ارتباط شناسی در جمع بندی تعاریف ارایه شده از ارتباط تعریف زیر را ارایه می دهد: انتقال پیام از فرستنده به گیرنده مشروط بر آنکه مشابهت معنی موردنظر در ذهن فرستنده پیام در ذهن گیرنده پیام نیز ایجاد شود.

فهرست منابع

ابراهیمی، ن. قربانعلی، ن. رازقی، ن. و مسلمی پطرودی، ر. (1390). اوقات فراغت و عوامل اجتماعی موثر بر آن (مطالعه موردی: افرادی 15 تا 64 ساله شهرستان جویبار). جامعه شناسی کاربردی، شماره 22(44).

ارنبرگ، ا. و پاتریک، ب. (1378). تلویزیون و مخاطبان آن. ترجمه فرهاد رادپور. تهران: مرکز تحقیقات صدا و سیما.

افهمی، ب. و آقامحمدیان، م. (1386). بررسي عوامل موثر بر گرايش به ماهواره و تاثير آن بر باورها و رفتارهاي ديني مردم مشهد. روان‌شناسی مطالعات تربیتی و روانشناسی، شماره ی 30.

اینگلیس، ف. (1377). نظریه رسانه ها. ترجمه محمود حقیقت کاشانی، تهران: مرکز تحقیقات صدا و سیما.

آشنا، ح. (1380). مخاطب‌شناسی رسانه. نشریه پژوهش و سنجش، شماره26، ص20-19.

آغاز، م. ح. و جعفرنژاد، س. ا.  (1385). تعامل فرهنگ و رسانه در توسعه فرهنگی کشور. تهران: دبیرخانه همایش مهندسی فرهنگی کشور.

آغاز، م. ح. و جعفرنژاد، س. ا. (1385). آسیب شناسی روح هویت ایرانی. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی. اولین همایش گفتمان ایرانی22 تا 30.

باهنر، ن. (1387). رسانه‌ها و دین. تهران: مرکز تحقیقات صدا و سیما، چاپ دوم، ص31 تا 28.

بیران، ص. ماهواره، جهانی شدن فرهنگ و بحران هویت، نشریه پژوهش و سنجش، سال نهم، شماره32 و 33.

بیریکوف، ن. (1372). تلویزیون و دکترین های آن در غرب. ترجمه محمد حفاظتی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.

بيريوکف، ن. (1372). تلويزيون و دکترين‌هاى آن در غرب. ترجمه ی محمد حفاظي، تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقيقات برنامه‌ها.

پراتکانیس، آ. و الیوت، ا. (1378 ). عصر تبلیغات. ترجمه کاووس سیدامامی و محمد صادق عباسی، تهران: انتشارات سروش.

تامپسون، ج. (1380). رسانه ها و مدرنیته. نظریه اجتماعی رسانه ها. ترجمه مسعود واحدی، تهران: نشرسروش.

پستمن، ن. (1378). نقش رسانه های تصویری در دوران کودکی. تهران: انتشارات اطلاعات.

پورصادقی حقیقت، ک. (1381). اوقات فراغت دانشجویان دختر و پسر.

پورصادقی حقیقت، ک. (1385). اوقات فراغت دانشجویان دختر و پسر.

پیت، ر. و الین هارت، و. (1384). نظریه های توسعه. ترجمۀ مصطفی ازکیا و دیگران، تهران: نشر لویه.

پیری، ر. نعمتی، ف. و صیدی، م. (1390). نگرش وگرایش مردم ایلام به کارکرد برنامه های شبکه های ماهواره ای. مرکز تربیت معلم شهید مدرس ایلام.

تانکارد، ج. و سورین، و. (1386). نظریه‌های ارتباطات. ترجمه ی علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم، ص450 و 451.

تندنویس، ف. (1388). بررسي جايگاه ورزش هاي تفريحي در اوقات فراغت سالمندان شهر تهران. طرح پژوهشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی.

تهرانیان، م. (1353). تنگناهای اجتماعی توسعه ملی ایران. تهران: سازمان مدیریت صنعتی .

تیرل، ر. (1371 ). ژورنالیسم تلویزیونی. ترجمه مهدی رحیمیان، تهران: نشر سروش.

جلالی فرهانی، م. (1389). مدیریت اوقات فراغت و ورزش های تفریحی. تهران: دانشگاه تهران، چاپ سوم.

چلبی، م. (1375). جامعه شناسی نظم. تهران: نشر نی.

حریری اکبری، م. (1378). مدیریت توسعه. تهران: نشر قطره .

خالصی، پ. (1388). نقش و اهمیت رسانه های جمعی و کارکردهای آن ها. مجله سیاسی – اقتصادی.

دادگران، م. (1385). مبانی ارتباطات جمعی. تهران: مروارید، چاپ نهم، ص106.

دالگرن، پ. (1380). تلویزیون و گستره عمومی. ترجمه مهدی شفقتی، تهران: نشر سروش.

دانش، پ. (1388). الگوی مصرف شبکه های ماهواره ای. پيك نور، علوم انساني. ويژه علوم اجتماعي.ص:11-3.

دروین، ب. و دیگران. (1378). بازنگری در ارتباطات، مسایل مربوط به نگاره ها. ترجمه: محمود صدری تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها .

دعا گویان، د. (1384). تعامل پلیس و مردم.  تهران:  موسسه انتشاراتی جام جم، چاپ اول.

رفیع پور، ف. (1378). وسایل ارتباط جمعی و تغییر ارزش های اجتماعی. تهران:  نشر کتاب فرا .

رمضانی نژاد، ر. تربیت بدنی در مدارس. تهران: انتشارات سمت، 1382

ساروخانی، ب. (1369). جامعه شناسی ارتباطات. تهران: نشرسروش.

ساروخانی، ب. (1373).  جامعه شناسی ارتباطات. تهران: انتشارات اطلاعات .

ساروخانی، ب. (1385). جامعه‌شناسی ارتباطات. تهران: اطلاعات، چاپ هفدهم، ص83.

سازمان ملی جوانان. (1381). گزارش ملی جوانان بررسی وضعیت اوقات فراغت جوانان. انتشارات: موسسه فرهنگی اهل قلم.

سازمان ملی جوانان. (1381). گزارش ملی جوانان بررسی وضعیت اوقات فراغت جوانان ، انتشارات : موسسه فرهنگی اهل قلم.

سخاوت، ش. (1391). پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه ارتباطات، دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

سریع القلم، م. (1372). عقل و توسعه نیافتگی. تهران: نشر سفید.

سورین، و. و تانکارد، ج. (1381 ). نظریه های ارتباطات. ترجمه علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

شرام، و. و دیگران. (1377). تلویزیون در زندگی کودکان ما. تهران: مرکز تحقیقات صدا و سیما .

شهابی، م. و جهانگردی، م. (1387). خاستگاه اجتماعی الگوهای استفاده از تلویزیون های ماهواره ای فارسی زبان در میان مخاطبان تهرانی. .(فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره 2، تابستان).

غنی نژاد، م. (1377). تجدد طلبی و توسعه در ایران معاصر تهران: نشر مرکز.

فرجزاد، ب. (1392). پایان نامه کارشناسی ارشد گروه ارتباطات، دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

قاسمی، ح. و کشکر، س.(1390).نقش اعتماد به رسانه هاي ورزشي در ميزان اثرگذاري آن بر دانشجويان ورزشكار. فصلنامه تحقیقات علوم ورزش. 2(5)، ص:89-75.

قاسمی، ح. (1390). تحلیل محتوای روزنامه های ورزشی با تاکید بر پوشش مولفه های ورزشی در نیمسال پایانی 1388. دومین همایش ملی تخصصی مدیریت ورزشی، دانشگاه صنعتی شاهرود.

قلی زاده، ش. (1381). بررسی تاثیر وسایل ارتباط جمعی (تلویزیون). بر اوقات فراغت نوجوانان و جوان تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی.

قلی زاده، ش. (1381). بررسی تاثیر وسایل ارتباط جمعی (تلویزیون) بر اوقات فراغت نوجوانان و جوان تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی.

کازنوو، ژ. (1367). جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی. ترجمه باقر ساروخانی و منوچهر محسنی .

کردی، م. ر. بررسی نقش نقش مطبوعات و رسانه های گروهی در ورزش ایران. طرح پژوهشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی تهران، 1386.

کریمی، س. (1382). رسانه‌ها و راه‌های تقویت مشارکت مردم در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی. قم: بوستان کتاب، چاپ اول، ص122 و 124.

کیویستو، ا. ( 1378). اندیشه های بنیادی در جامعه شناسی. ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشرنی .

گیدنز، آ. (1377). پیامدهای مدرنیته. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: نشر مرکز.

گیدنز، آ. (1378). تجدد و تشخص. ترجمه: ناصر موفقیان، تهران: نشر مرکز.

لازار، ژ. (1380 ). افکار عمومی. ترجمه مرتضی کتبی، تهران: نشرنی.

لیتل جان، ا. (1384). نظریه های ارتباطات.  ترجمه مرتضی نور بخش و اکبر میر حسنی، تهران: انتشارات جنگل، چاپ اول .

معتمدنژاد، ک. (1385). وسایل ارتباط جمعی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ پنجم، جلد اول.

مک برايد، ش. (1369). يک جهان، چندين صدا. ترجمه ی ايرجپاد، انتشارات صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، ص۶۷.

مک کوایل، د. (1380). مخاطب شناسی. ترجمه مهدی منتظر قائم، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها

مک لوهان، م. (1377). برای درک رسانه ها. ترجمه سعید آذری، تهران: مرکز تحقیقات صدا و سیما.

مك نامارا، ج. (1389). مروري بر پنجاه سال پژوهش تأثير رسانه. ترجمه: کریم غلامزاده علم.

نگرش مخاطبان قائم شهری به شبکه های تلویزیونی ماهواره ای(متانی، حسن زاده و فرهنگی، 1392، مطالعات فرهنگ و ارتباطات، سال چهاردهم شماره بیست و یکم، بهار).

شرام، و. لایل، ج. و بی پارکر، ا. (1377). تلویزیون در زندگی کودکان ما. ترجمه: محمود حقیقت کاشانی، انتشارات سروش، چاپ اول.

شرام، و. لایل، ج. و بی پارکر، ا. (1377). تلویزیون در زندگی کودکان ما. ترجمه: محمود حقیقت کاشانی، انتشارات سروش، چاپ اول.

ویندال، س. و دیگران. (1376). کاربرد نظریه های ارتباطات. ترجمه علیرضا دهقان، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها .

هاشمی، س. ض. (1390). سبک های فراغتی دانشجویان شهر تهران. پژوهش منتشر نشده.

الیوت، ج. آ. (1378). مقدمه ای بر توسعۀ پایدار در کشورهای در حال توسعه. ترجمۀ عبدالرضا رکن الدین افتخاری و حسین رحیمی.

 

Cayrol ro,j. (1991). Les Medias Press Ecrite. Radio. Television. P. U. F. P. Paris.

Curran, J. (2002). Media and power. London: Routledge.

Kang, J. Lim, C. Lee, W. & Pedersen, P.M. (2010). Balancing promotion and social responsibility by sport management and media professionals: Investigating the potentially negative influence of viewing mediated sport violence. The 18th Annual European Sport Management Conference: European Association for Sport Management (EASM). Prague, Czech Republic, (September 18).

Lull, J. (2000). Media, communication, culture. Cambridge: Polity Press.

Lull, J. Media. (2000). communication, culture. Cambridge: Polity Press.

Macnamara gim, R. (2003). Mass media effects “a review at 50 years of madia effects research.

McCombs, M. (1977). Agenda setting function of mass media. Public Relations Review, 3 (4), 89-95.

Newbold, C. Boyd-Barrett, O. & Van Den Bulck, H. (2002). The media book. London: Arnold (Hodder Headline).

Petrovic´, K.. Zvan, M. (1986). Trust in crisis, International Review for the Sociology of Sport Vol. 21 No. 2-3 pp. 103-111

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی گرایش دانشجویان تربیت بدنی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *