مبانی نظری و پیشینه پژوهشی تمرین هوازی و چاقی و اضافه وزن

نوع فایل
word
حجم فایل
70 کیلوبایت
تعداد صفحه
44
تعداد بازدید
525 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
5/5 - (2 امتیاز)

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری هوازی و چاقی و اضافه وزن» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

بخش هایی از محتوای فایل پیشینه و مبانی نظری:

مقدمه

به طور کلی،ترکیب بدن ارزیابی می‌شود تا وضعیت آمادگی و تندرستی فرد مشخص و کنترل شود.این ارزیابی،ضمناً به طراحی برنامه‌های تمرینی ورزشکاران کمک می‌کند.به خوبی معلوم شده است که درصد زیاد چربی بدن(توده‌ی خالص کمتر در  بدن)با بیشتر شدن خطر بیماری قلبی،دیابت،پرفشار خونی(هیپرتانسیون)،سرطان،چربی خون زیاد و دیگر مشکلات وابسته به سلامتی همراه است،از طرف دیگر،درصد زیاد توده‌ی خالص بدن و توده‌ی کم چربی،با موفقیت‌های ورزشی و تندرستی کامل توأم می‌باشد.با توجه به اهداف تحقیق حاضر که تأثیر تمرین هوازی را بر روی وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان برآورد می‌کند از این رو ابتدا مبانی نظری در خصوص چاقی  و اضافه وزن و علل و عوارض آن، ترکیب بدن ،چربی ضروری و غیر ضروری و فعالیت هوازی و انواع آن و تأثیر ورزش بر چربی و وزن بدن ارائه خواهد شد. سپس مروری بر پیشینه تحقیق ارائه خواهد شد.

 

   چاقی و اضافه وزن

چاقی عبارت از مقدار بیش از حد متوسط چربی موجود در بدن است. این موضوع به نوبه خود بستگی به محتوای چربی موجود در هر یک از سلول‌های چربی و کل تعداد این سلول در بدن دارد. متوسط درصد چربی در مردان و زنان به ترتیب 15 و 25 درصد است و چنانچه درصد طبیعی چربی بدن مردان و زنان جوان از مقادیر مذکور تجاوز نماید غیرطبیعی تلقی می‌شود و نشانه چاقی است(خالدان،1382).

امروزه چاقی یکی از معضلات بهداشتی در کشورهای جهان به شمار می‌رود.با توجه به توسعه شهرنشینی،صنعتی شدن جوامع افزایش رشد اقتصادی و جهانی شدن بازار،تغییرات سریعی در الگوی رژیم غذایی و شیوه زندگی مردم ایجاد شده است در نتیجه،این تغییرات منجر به افزایش شیوع چاقی و بیماری‌های مزمن مربوط به رژیم غذایی در افراد بالغ  و همچنین جمعیت جوان شده است(زالیلا و همکارانش،2006).

یکی از راه‌های کاهش جرم،کم کردن میزان غذای مصرفی است.کاهش روزانه 250 تا 500 کیلو کالری از انرژی مصرفی روزانه‌امی تواند به کاهش و ایجاد جرم دلخواه منجر شود.کاهش جرم بیش از 9/0 کیلوگرم در هفته از طریق رژیم غذایی توصیه نمی‌شود.چون سایر مکانیسم‌های تولید انرژی غیر از مواد چربی را فعال خواهد کرد.وقتی افراد چاق از رژیم کم کالری استفاده می‌کنند،بافت بدون چربی کاهش می‌یابد که منجر به تعادل منفی نیتروژن می‌شود که در پی آن خستگی و مشکلات روانی به وجود می‌آید.در واقع با رژیم غذایی جرم چربی و جرم بدون چربی کاهش می‌یابد(ویلمور و کاستیل،1999).

روش دیگری که برای کاهش جرم استفاده می‌شود،فعالیت‌های بدنی روزانه است(شرمان،2000) ورزش صحیح می‌توان از کاتابولیسم مواد پروتئینی جلوگیری کرد و بر شدت تجزیه‌ی کر بو هیدرات‌ها و چربی‌ها افزود.علاوه بر این تحقیقات نشان می‌دهند که میزان متابولیسم تا حدود 24 ساعت بعد از فعالیت بدنی بالا خواهد بود به ویژه وقتی فعالیت از نوع هوازی یا با شدت نسبتاً زیاد انجام شود.اما دست کم دو ماه لازم است تا پس از ورزش هر نوع کاهشی در بافت چربی به وجود آید،ترکیب رژیم غذایی و رزش به منظور کاهش جرم توصیه می‌شود(هیل و همکارانش،2001).

گرچه افراد چاق اضافه وزن دارند باید بین چاقی و اضافه وزن تفاوت قائل شد. هنگامی که گفته می‌شود شخص اضافه وزن دارد این امر بیانگر اضافه بودن وزن شخص نسبت به ساختار استخوانی و قد اوست این وزن اضافی ممکن است به دلیل چربی اضافی و یا وزن بیشتر عضلانی باشد، بنابراین باید مشخص شود که اضافه وزن هر شخصی مربوط به چه موارد و عواملی است .یکی از روش‌های ساده برای تعیین اضافه وزن، محاسبه شاخص توده بدن (BMI) است. شاخص توده بدن نسبت وزن بر حسب  کیلوگرم به مجذور قد (بر حسب متر) است. به هر حال باید توجه داشت که شاخص توده بدن، تنها یک شاخص خام برای اضافه وزن است و نباید از آن براي  برآورد میزان چربی بدن استفاده کرد. (گائینی و رجبی،1387).نمرهBMI كمتر از 20 به منزله كم وزن،نمره20 تا 9/24 به منزله وزن مطلوب نمره 25 تا30 به منزله‌ی اضافه وزن و نمره‌ی بيشتر از 30 به منزله‌ی چاق در نظر گفته‌امی شود.(گائيني و دبيدي روشن،1387).برای برخورداری از وزن مطلوب، باید درصد چربی بدن را به حد مطلوب برسانیم (گائینی و رجبی، 1387 ) .

 

فهرست منابع

1- ادينگلتون وادگرتون.،1372.بيولوژي فعاليت بدني،ترجمه حجت الله نيكبخت،انتشارات سمت.

2- افتخاري،فرشته.،رجبي،حميده.،شفيع زاده،محسن،(1386)،اثر شركت در كلاس هاس ورزشي فصل تابستان بر برخي عوامل آمادگي جسماني و حركتي،تركيب بدني و خود پنداره بدني دختران نوجوان،نشريه علوم حركتي ورزشي،جلد اول شماره9،ص28-15.

3- اكبري،مصطفي.،عسگري،مجيد.،آهنجان،شهرام.،اكبري،مرتضي.،تاديبي،وحيد،(1386)،اثر برنامه 8 هفته‌ای ورزش هوازي بر كاهش چربي خون مردان كارمند با فشار خون بالا،مجله علمي سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران،دوره 25شماره 2،ص131-126.

4- باژن،مرجان.،كلانتري،ناصر.،غفارپور،معصومه.،هوشيار،علوی مجد،حميده،(1384)،بررسي رابطه چاقي و نحوه توزيع چربي بدن با الگوي مصرف مواد غذايي در دختران دبيرستاني شهر لاهيجان،مجله غدد درون ريز و متابوليسم ايران،شماره1،ص 46-37.

5- بهرامي،عليرضا.،صارمي،عباس،(1390)،اثر محدوديت كالري با تمرين هوازي و بدون تمرين هوازي بر تركيب بدني،نيمرخ چربي خون،مقاومت انسولين و ماركر التهابي در مردان ميانسال چاق/اضافه وزن،مجله دانشگاه علوم پزشكي اراك،شماره 56،ص11.

6- پور مقيم،مژگان.، جزايري،ابوالقاسم،ارزيابي و مقايسه وضع تغذيه دختران دبيرستاني در دو منطقه در شمال و جنوب شهر تهران،پايان نامه كارشناسي ارشد،تهران :دانشكده بهداشت ،دانشگاه علوم پزشكي تهران،1373.

7- حبيب زاده،نسيم.،رحماني نيا،فرهاد.،دانشمند،حسن،(1389)،بررسي اثر ورزش پياده روي بر ميزان چربي بدن و انسولين سرم دختران چاق،مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي زنجان،شماره 73،ص18.

8- خليلي.ا.ح،رضايي يزدي ون،محمدي فرد(1379)،مقايسه سه روش كاهش چاقي شكمي ـ فصلنامه ي المپيك،سال هشتم،پياپي17،ويژه نامه دومين همايش بين المللي و سومين همايش ملي تربيت بدني و علوم ورزشي،ص33-45.

9- دميرچي،ارسلان.،مهرباني،جواد،(1388)،شيوع چاقي،اضافه وزن و پرفشاري خون و عوامل خطر زاي مرتبط با آن‌ها در مردان بزرگسال،فصلنامه المپيك،شماره3.

10- رابرت آ،رابرگز.،رابرتس،اسكات اُ،1387،اصول بنيادي فيزيولوژي ورزشي(2)،ترجمه دكتر عباسعلي گائيني و دكتر ولي الله دبيدي روشن،چاپ دوم،تهران،انتشارات سمت.

11- رحماني نيا،فرهاد.،حجتي،زهرا،(1379)،اثر يك برنامه ورزشي منتخب روي تركيب بدن و توان هوازي دختران دانشجو،مجله حركت،شماره5،ص119 ـ 109.

12- رمضان پور،محمدرضا،(1385)،اصول صحيح و علمي تمرين،چاپ سوم،تهران،انتشارات آستان قدس رضوي.

13- زارعي،مهدي.،حامدي نيا،محمدرضا.،حاجي نيا،مرتضي.،محمدنیا احمدي،محسن و جابري شهركي،محمد،(1389)،اكسيداسيون چربي و مصرف انرژي در شدت‌های مختلف دو نوع فعاليت ورزشي دويدن و دوچرخه سواري پسران نوجوان چاق ،مجله غدد درون ريز و متابوليسم، شماره‌ی 3،صفحه‌های 293-283.

14- زارعي،مهدی،حامدی نیا،محمدرضا.،حقيقي،اميرحسن.،چمري،مريم.،به روغنی،مهدی ،(1390)،همه گير شناسي چاقي و لاغري و ارتباط آن‌ها با فعاليت بدني و الگوي رژيم غذايي در نوجوانان پسر 14-12 سال شهر سبزوار،فصلنامه پايش،سال دهم،شماره دوم،253-243.

15- سالم،زينت،(1388)،بررسي شيوع پرفشاري خون و ارتباط آن با شاخص‌های تن سنجي در دختران نوجوان شهر رفسنجان،مجله دانشگاه علوم پزشكي رفسنجان،دوره هشتم،شماره چهارم،صفحه هاي286-273.

16- سردار،محمدعلي.،گائيني،عباسعلي.،رمضاني،جواد،(1387)،تاثير فعاليت بدني هوازي8هفته اي بر قند خون،درصد چربي بدن،حداكثر اكسيژن مصرفي و عوامل خطرزاي بیماری‌های قلبي عروقي در بيماران مرد ديابتي نوع ا،مجله غدد درون ريز و متابوليسم ايران،شماره2،صفحه‌های 97-91.

17- عليجاني،عيدي.،احمدي،سيروس،(1381)،بررسي تاثير هشت هفته تمرينات هوازي و بي هوازي بر برخي عوامل خطرساز قلبي عروقي دانشجويان مرد دانشگاه شهيد چمران اهواز،مجله حركت،شماره 11،صفحه‌های 21-5.

18- عليجاني،عيدي.،حيات غيبي،ربابه،(1381)،بررسي تاثير 8هفته اي تمرين هوازي و بي هوازي بر ميزان تغييرات استروژن،LH و درصد چربي دانشجويان دختر غير ورزشكار دانشگاه شهيد چمران اهواز،مجله حركت،شماره 13،صفحه‌های 30-21.

19- علي نژاد،حميد آقا.،قراخانلو،رضا.،توفيقي،اصغر،(1382)،هنجاريابي،WHR.BMI و درصد چربي بدن در مردان 30تا 55 ساله‌ی شهر تهران،مجله حركت،شماره‌ی 20،صفحه‌های 134-113.

20- فاكس و ماتيوس.فيزيولوژي ورزش،(1372)،ترجمه اصغر خالدان،ج2،انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.

21- فراست. دیوید/1366/روانشناسی ورزش/ ترجمه: عیدی علیجانی/مهوش نوربخش/انتشارات سازمان تربیت بدنی با دفتر آموزش و تحقیقات.

22- قراخانلو،رضا.،محمودآبادي،رضا.،علي نژاد،حميدآقا.،محمودآبادي،مهدي،(1386)،ارزيابي روند تغييرات تركيب بدني وو همبستگي بين آن‌ها در پسران 11-18سال،فصلنامه المپيك،سال پانزدهم،شماره 4(پياپي40).

23- گائيني،عباسعلي.،رجبي،حميد،(1387)،آمادگي جسماني،چاپ پنجم،تهران،انتشارات سمت.

24- گائيني،عباسعلي،(1384)،راهبردهاي تغذیه‌ای در فعالیت‌های ورزشي و كنترل وزن،چاپ اول،تهران،انتشارات با مداد.

25- گايتون،آ،(1375)،فيزيولوژي پزشكي،ترجمه دكتر فرخ شادان.

26- محبی،حميد.،خزاعي،محمدحسن.،اصفهانی،مهدي،(1385)،اثر تمرینات هوازي بر كنترل گلوكز خون ،آمادگي قلبي ـ تنفسي و عوامل خطرزاي مرتبط با بیماری‌های قلبي،عروقي در بيماران ديابتي خفيف و شديد غيروابسته به انسولين،فصلنامه المپيك،شماره4(پياپي36).

27- مقدسي،مهرزاد.،ناصر،كاظم.،قنبرزاده،محسن.،شاكريان،سعيد.،رضوي،عبدالحميد،(1389)،شيوع اضافه وزن،چاقي و سطح آمادگي جسماني نوجوان شهر شيراز،مجله‌ی غدد درون ريز و متابوليسم ايران،شماره‌ی 5،صفحه‌های 482-476.

28- نجات،نازي.،كاشاني نيا،زهرا.،معماريان،ربابه،(1387)،بررسي مقایسه‌ای رفتارهاي بهداشتي دختران نوجوان تحت سرپرستي مراكز شبانه روزي بهزيستي با دختران تحت سرپرستي خانواده،مجله دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه ،علوم پزشكي تهران(حیات)،شماره 1؛صفحه‌های 59-49.

29- نورشاهي،مريم.،نيك بخت،حجت الله.،روشنايي،افسانه.،دلاور،علي،بررسي و مقايسه روش‌های كاهش وزن(رژيم غذايي و ورزشي،رژيم غذايي و ورزشي همراه با رفتار درمانی)بر تغيير جرم و چربي موضعي زنان،مجله پژوهش در علوم ورزشي،شماره 15،صفحه‌های 122-111.

30- ويلمور،ج.،كاستيل،د،(1385)،فيزيولوژي ورزشي و فعاليت بدني،ترجمه معيني ،ض.،رحماني نيا،ف.،رجبي،ح.،آقا علي نژاد،ح.،سلامي،ف،انتشارات مبتكران،چاپ ششم.

31- هي وود،كاتلين،(1387)،رشد و تكامل حركتي در طول عمر،ترجمه نمازي زاده،مهدی. ،اصلانخاني،محمدعلي،انتشارات سمت،چاپ نهم.

32- ياوريان،رويا.،نيك اختر،رويا،(1389)،بررسي اثرات تمرينات هوازي بر ميزان سلامت روان زنان شهر اروميه،مقاله پژوهشي ،دو ماهنامه دانشكده پرستاري و مامايي اروميه،دوره نهم،شماره اول،صفحه‌های 52-45.

33.Atkinson R, Atkinson R. Hilgard’s introduction to psychology.2 Ed. New York: McGraw-Hill;2004.

34.Barsh GS,Faroogi Is,oRahillys.Genetics of body weight regulation. Natare 2000;404:644-51.

35.Bassami  M,Ahmadizad S,Doran D,Maclaren DP.Effects of exercise intensity and duration on fat metabolism in trained and untrained older males.Eur j Appl physiol 2007;101:525-32.

36.Benjamin,c.,Himes,j,Lohman,T.,Davis,s.,j.,Evans,M.,Going,s.,and Pablo,j.,(2003).Body composition and overweight prevaience in 1740 schoolchildren from 7 American Indian communities.publication February28.

37.Berenson Gs,srinivasan SR,Nicklas TA.Atherosclevosis:a nutritional disease of child hood.Amj cardiol.1998 Nov 26;82(10B):22T-29T.

38-Bovet p,Auguste R,Burdette H.strong inverse association between physical fithess and overweight.in adolescentsia large school – based surrey.Int j Behar nutrphys Act 2007;4:24.

39.Bray G.A., C. Bouchard and W.P.T. James; “Handbook of obesity”. Ann. Interm .Med 1995; 103(6pt2): PP :1052-62.

40-caballero C , Hernandez B , Moreno H, Hernandez Giron C, CamperoL ,Cruz A, et al.o besity, physical activity  and inactivity  among adolescente in Morelos mexi co:a longitudinal study.Archivos Latinoemeri canos de Nutrition 2007;3:231-37.

41-calles-Escandon,j.;Goran,m.I.; o’connell,m.;Nair,k,s.; Danforth, E. (1996).”Exercise in creases fat oxidation at rest unrel ated to changes in eneryy balance or lipolysis”.Am j physiol Endocrinol matab.270:E1009-E1074.

42- Daniels SR, Arnett DK, Eckel RH, Gidding SS , Hayman LL, Kumanyika S, et al. Overweight in children and adolescents pathophysiology, consequences, prevention, and treatment. Circulation 2005; 111: 1999-2012

43-Despress j.p and et al.Loss of abdominal fat and metabolic response to exercise training in obese women.USA:America jornal of physiology.261(2pt1).1991,157-67.

44.Ferrannini .E, “Syndrone X, Hormone Reserch”39(Suppl).1993, PP:107-111.

45-Foyelholm M,Nuutinen o,pasanen m,etal.parent child relationship of physical activity patterns and obesity.Jnt jobes Relat Metab Disord 1999 Dec;23(12):1262-8.

46-Hackman R.M.and et al.phosphoras magnetic resonance spectra and changeg in body composition during weight loss.USA:American collage of nutrition 1994,13(3),243-50.

47.Hill. W. and B. Rowley (2001) Chemical born. Joe weider;s muscle & Fitness. 62(6):166-169.

48- Janssen I, Katzmark PT, Boyce wF, King MA, Pickett W. Overweight and obesity in Canadian adolescents and their associations with dietary habits and physical activity patterns. Journal of Adolescent Health 2004; 35: 360-67

49.Knight. G.S, et a. “Body Compostition of human cardares by neutron activation and chemical anaylysis”, American Journal of Physiology 250,1986, PP:1979-E185.

50-Lazzer S,Bustic,Agosti C F,De col A,pozzo R,sartorio A.optimizing fat oxittion through exercise in serverly obese caucasien adolescents.clin Endocri nol(oxf)2007;67:582-8.

51-Livingstone M.B.E./2001/Childhood obesity in Europa:a growing concern/P.Health Nutr. 4:109-116.

52- Magnus son kt,sveinssont,Arngrimson SA,J ohannsson E.predictors of fatness and physical fitness in nine – year – old Lcelandic school children. Int J pediatr obes 2008,3(4):217-25.

53-Makkk,Hosy,Lows,Thomas Gn,Mc manus AM,Day JR,lam TH.Health-related physical fitness and weight status in Houng Kong adolescents BMC public Health 2010;10:88.

54-Manson j , Rimm E,stampfer m , etal.physical activity and in cidence of noninsulin-dependent diabetes mellitus in women.lancet 1991 sep;338(8770):774-80.

55-Mota J,Ribeiro J,santos MP,gomes H.obesity,physical activity,computer use and Tv viewing in Portuguese adolescents.pediatriec Exercise science 2006;17:113-21.

56-pavlov,k.N,stefe,w.o,Lerman,R.H.,and Burrows,v.,(1985).Effects of dieting and exercise on Lean body Mass,oxygen uptake,and strength.Medicince and scicnce in sports and Exercise,17,466-471.

57-pender NJ,Bar-or o,wilk B,Mit chells.self-efficacy and perceived exertion of girls during exercise.Nurse Res.2002Mav-Apr;51(2):26-91.

58-Ready,A.Elizabeth and et al.The response of obese female to low impact exercise and diet counseling.journal of sport medicine and physiology .1991,31,587-95.

59-saudek,c.D,and feling,p.,(1976).The metabolic events of starvation.AM.j.med,60:117.

60-scott,k.,powers.,E dword,T.,Howloy.,(1998).Exercise physiology the ory and Appliation to fitnees and per formance.

61.Sherman Nester W(2000) Exercise and adolencent weight management. Journal of Physicol Fanction.Recreation & Dance. Reston 71(5):4-6.

62-sweny M.E and et al.severe vs moderate energy restriction With and Without exercise in the treatment of obesity:Efficiency of weight loss.USA:American Journal of clinical nutrition.1993,57(2),127-34.

63- te Velde SJ, De Bourdeaudhuij I, Thorsdottir I, Rasmussen M, Hagstromer M, Klepp KI, et al. Patterns in sedentary and exercise behaviors and associations with overweight in 9-14-year-old boys and girls-a cross-sectional study. BMC Public Health 2007; 31: 7-16

64-wagner A,klein -plate C,Arveriler D, et al.parent.child physical activity relationships in12-year old French students do hot depend on family socioicnomic status.Diabets Metab 2004sep;30(4):359-660.

65-weker H.simple obesity in children .A study on the role of nutritionoal factors.Med wieku Rozwoj 2006;103-191.

66.Wiliams,C.A.N.Armstrong, and J.powell/2000/Aerobic responses of prepubertal boys to two modes of training/Br.J.Sports Med.34:168-173.

67-Zalilah Ms,khor Mirnalini k,Norimah Ak , any M.Dietary intake,physical activity and energy expenditure of malaysian adolescents Singapore.singapore Medical journal 2006;6:491-98.

 

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی تمرین هوازی و چاقی و اضافه وزن”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *