پرسشنامه شخصيتي پنج عاملي NEO

نوع فایل
word
حجم فایل
23 کیلوبایت
تعداد صفحه
8
دسته بندی
تعداد بازدید
180 بازدید
۳,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

دانشجویان و کاربران گرامی محتوای این فایل کامل ترین و بهترین پرسشنامه شخصيتي پنج عاملي NEO می باشد که با کمترین قیمت در سایت سحا فایل قرار گرفته است که با خرید و دانلود آن نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

دانلود پرسشنامه شخصيتي پنج عاملي NEO

این پرسشنامه در قالب word و در 8 صفحه و 60 گویه، قابل ویرایش، شامل: توضیحات جدول توصیف نمره گذاری متغیر عادت های خواندن ضریب پایایی پرسشنامه عبارات پرسشنامه

 

آزمون شخصیتی پنج عاملی نئوNEO: به منظور بررسي ويژ‌گي هاي شخصيتي دانشجويان در تحقيق حاضر، از پرسشنامه شخصيتي پنج عاملي NEO فرم 60 سئوالي آن استفاده به عمل آمده است. پرسشنامه شخصيتي پنج عاملي NEO كه شامل 5 عامل روان‌نژندي، برونگرايي، انعطاف‌پذيري، دلپذير بودن و با وجدان بودن مي‌باشد، بصورت طيف ليكرت نمره‌گذاري شده و از كاملاً مخالف(نمره1)،مخالف(نمره 2)، نظری ندارم(نمره 3)،موافقم(نمره4)،تا كاملاً موافق(نمره 5) را در برمي‌گيرد. بصورتی که گویه های شماره1،3،8،9،12،14،15،16،18،23،24،27،29،30،31،33،38،39،42،44،45،46،48،54،55،59 بصورت معکوس نمره گذاری شده اند.

به صورت كلي مي‌توان ضرايب پایایی اين آزمون را برروي محور روان‌نژندي رقم (83/0)، برون‌گرايي (75/0)، انعطاف‌پذيري (80/0)، توافق‌پذيري (79/0) و با وجدان بودن (79/0)  به دست آمده است.

 رضایت زناشویی اینریچ: براي بررسي ميزان رضايت زناشويي از پرسشنامه اینریچ[1] انتخاب شده است، اين پرسشنامه به عنوان يك ابزار تحقيق معتبر در تحقيقات متعددي براي رضايت زناشويي مورداستفاده قرار گرفته است.

اولسون از اين پرسشنامه براي بررسي رضايت زناشويي استفاده نموده و معتقد است كه اين مقياس مربوط مي‌شود به تغييراتي كه در طول دورة حيات آدمي رخ مي‌دهد و همچنين در اين خصوص به تغييراتي كه در خانواده به وجود مي‌آيد حساس است. هر يك از موضوع‌هاي اين پرسش‌نامه در ارتباط با يكي از زمينه‌هاي مهم است. ارزيابي اين زمينه‌ها در درون يك رابطة زناشويي مي‌تواند مشكلات بالقوة زوج‌ها را توصيف كند يا مي‌تواند زمينه‌هاي نيرومندي و تقويت آنها را مشخص كند. اين ابزار همچنين مي‌تواند به عنوان يك ابزار تشخيص براي زوج‌هايي كه در جستجوي مشاورة زناشويي و به دنبال تقويت رابطة زناشويي‌شان هستند، استفاده شود. 12 مقياس اين پرسش‌نامه به شرح زير توصيف شده است:

رضایت زناشویی در 12 بعد با عنوان های زیر سنجیده شد:

  • پاسخ های قرار دادی: این مقیاس تمایل شخص برای ارایه پاسخ متعارف به سوالات پرسشنامه را اندازه گیری می کند و به وسیله سوالات 1،2،3 اندازه گیری شد.
  • رضایت زناشویی: این مقیاس رضایت و انطباق با 10 جنبه رابطه زناشویی را که در ادامه امده است و به وسیله سوالات 4، 6، 7، 8، 9، 10، 11 اندازه گیری شد.
  • موضوعات شخصی: این مقیاس درک شخص همسر را از همسرش با توجه به رفتارهای و ویژگی ها و سطح رضایت یا عدم رضایت، ارزیابی می کند. نمره بالا نشان دهنده سطحی پایین از پذیرش یا فقدان راحتی با شخصیت و رفتار همسر است و نمره پایین نشان دهنده سازگاری با همسر و رضایت از شخصیت همسر می باشد که با سوالات 22، 31، 40 اندازه گیری می شود.
  • ارتباط زناشویی: این مقیاس به احساسات، اعتقادات و نگرش های شخص نسبت به نقش ارتباط در تداوم روابط زناشویی مربوط می شود. نمره پایین نشان دهنده آگاهی زن و شوهر و رضایت از سطح و نوع ارتباط و نمره بالا نشان دهنده فقدان رضایت در ارتباطشان است و به وسیله سوالات 13، 32، 41 اندازه گیری می شود.
  • حل تعارض: این مقیاس ، نگرش ها، احساسات و اعتقادات شخصی همسر را در به وجود آوردن یا حل تعارض، ارزیابی می کند.موضوع ها بر روی روش هایی برای خاتمه دادن به بحث تمرکز دارند. نمره بالا نشان دهنده نگرش های واقع گرایانه درباره تعارض های اجتماعی در روابط زناشویی است و نمره پایین نشان دهنده عدم رضایت از روشی است که تعارضات حل می شوند و با سوالات 14،24، 33، 34، 42 اندازه گیری می شوند.
  • مدیریت مالی: تمرکز این مقیاس بر روی علایق و نگرش های مربوط به روش اقتصادی و مسایلی است که در روابط زن و شوهر وجود دارد. نمره بالا نشان دهنده رضایت از اداره مالی و نگرش واقع بینانه نسبت به موضوعات مالی است و نمره پایین نشان دهنده نگرانی های مختلف در زمینه اداره ی مالی در روابط زناشویی می باشد و به وسیله سوالات 15، 16، 25 اندازه گیری می شود.
  • فعالیت های مربوط به اوقات فراغت: این مقیاس ترجیحات شخصی هر زوج را برای گذران اوقات فراغت، ارزیابی می کند. نمره بالا نشان دهنده انطباق، انعطاف پذیری و توافق درباره استفاده اززمان های فعال و اوقات فراغت است و نمره پایین نشان دهنده نارضایتی از اینکه چگونه اوقات فراغت در روابط زن وشوهر مورد استفاده قرار می گیرد، می باشد و به وسیله سوالات 17، 26، 25 و 43 اندازه گیری می شود.
  • روابط جنسی: این طبقه احساسات و نگرانی های شخصی را درباره روابط جنسی و عاطفی با همسر ارزیابی می کند. سوالات این مقیاس منعکس کننده رضایت از ابراز عواطف و میزان احساس راحتی در بحث های مربوط به موضوع های جنسی و آمیزش جنسی است. نمره پایین نشان دهنده رضایت از ابراز عواطف و نگرش مثبت درباره مسایل جنسی در ازدواج و یا عدم توافق درباره تصمیمات مربوط به جلوگیری از حاملگی است و به وسیله سوالات 18، 27، 36، 44 اندازه گیری می شود.
  • ازدواج و بچه ها: این مقیاس نگرش ها و احساسات شخصی را درباره داشتن بچه و توافق روی تعداد بچه ها ارزیابی می کند.نمره بالا نشان دهنده توافق در مورد تعداد بچه هاست. همچنین، نشان دهنده درک واقع گرایانه از تاثیری است که بچه ها از روابط زناشویی می پذیرند و رضایت از تصمیمات مربوط به بچه دار شدنیا تعداد بچه هایی است که خانواده ترجیح می دهد و به وسیله سوالات 19، 27، 37، 45 اندازه گیری می شود.
  • بستگان و دوستان: این مقیاس به ارزیابی احساسات و علایق مربوط به روابط با خویشاوندان، اقوام همسر و دوستان می پردازد. سوالات این مقیاس نشان دهندهنگرش دوستان و بستگان نسبت به ازدواج و انتظارات مربوط به میزان صرف وقت با دوستان و بستگان است. نمره بالا معرف وجود روابط مناسب با خانواده و دوستان می باشد و نمره پایین وجود زمینه هایی از تعارض در روابط را نشان می دهد و به وسیله سوالات20،29،38 و 46 اندازه گیری می شود.
  • نقش های مربوط به برابری زن ومرد: این مقیاس، نگرش ها و احساسات و اعتقادات شخص را درباره نقش های مختلف زناشویی ارزیابی می کند. نمره بالا نشان دهنده ارزش های برابر است و نمره پایین، نارضایتی و داشتن ارزش های سنتی شوهران در قبال زنان و مسئولیت های آنان است و به وسیله سوالات 21، 30، 39 و 47 اندازه گیری می شود.
  • جهت گیری عقیدتی: این مقیاس، نگرش ها، احساسات و علایق شخص را درباره اعتقادات و اعمال مذهبی در زندگی زناشویی ارزیابی می کند. نمره بالا نشان دهنده این دیدگاه است که مذهب یک بخش بیش از اندازه مهم در ازدواج است و نمره پایین نشان دهنده بی اهمیت دانستن مذهب در ازدواج می باشد و به وسیله سوالات 21، 30، 39 و 47 اندازه گیری می شود (ساعتچی،1390: 210، 211 و 212).

پرسش‌نامة رضـايـت زناشويي اینریچ از 115 ســـؤال بستـه و 12 مقيــاس تشكيل شده است كه به جز مقياس اول آن كه 5 سؤال دارد بقية مقياس‌ها شامل 10 سؤال است. پاسخ به سؤالات 5 گزينه‌اي (كاملاً موافق، موافق، نه موافق و نه مخالف، كاملاًً مخالف) است. اولسون و ديگران اعتبار اين پرسش‌نامه را با روش ضريب آلفا، 92/0 گزارش كرده‌اند.

آقاي علي‌اكبر سليمانيان در پژوهش تحت عنوان «بررسي تفكرات غيرمنطقي بـــر نارضايتي زناشويي» دربارة روايي و اعتبار اين پرسش‌نامه اظهار مي‌دارد كه براي استفاده از پرسش‌نامه در تحقيق ابتدا پرسش‌نامه ترجمه گرديد. پس از ترجمه سؤالات به رؤيت متخصصين روان‌شناس رسانده شد و روايي محتواي پرسش‌نامه مورد تأييد قرار گرفت. در مرحلة بعد پرسش‌نامه بر روي يك گروه 11 نفري اجرا گرديد و ضريب اعتبار آن از طريق آلفا محاسبه شده است كه عدد 93/0 به دست آمد.

با توجه به زياد بودن سؤالات پرسش‌نامه 115 سؤال كه موجب خستگي بيش از اندازة آزمودني‌ها مي‌شود، تصميم گرفته شد فرم كوتاهي از آن تهيه شود. براي اين منظور ابتدا همبستگي هر يك از سؤالات با كل پرسش‌نامه از طريق ضريب همبستگي نسبتاً بالايي برخوردار بوده‌اند، انتخاب شد. اين انتخاب به طور مساوي از قياس‌هاي مختلف پرسش‌نامه صورت گرفت و بدين ترتيب در مجموع 47 سؤال انتخاب شد كه مجدداً ضريب اعتبار فرم 47 سؤالي بر روي يك گروه 11 نفري با ضريب آلفا محاسبه شد كه ضريب اعتبار 95/0 به دست آمد. پس از بررسي و مطالعه اصل پرسش‌نامه و محاسبه اعتبار و روايي آن دو سن مذكور از نظر ايشان مورد تأييد قرار گرفت.اين پرسشنامه مورد استفاده يك برگه به عنوان راهنما و يك برگه جهت توجيه و دريافت مشخصات موردنياز افراد موردنظر جامعة پژوهشي درنظر گرفته شده است. در برگه توجيه خانواده‌ها نگاهي در خصوص اهميت و ضرورت دستيابي به ويژگي‌هاي همسران در جوامع و توصيه به پاسخگويي واقع‌بينانه و از روي صداقت و اطمينان دادن به ايشان در مورد محرمانه بودن دريافت شده بيان شد.در برگة راهنما نيز به نحوة پاسخ‌گويي و اظهارنظر در مورد جملات بيان شده در پرسش‌نامه اشاره شده است. پرسش‌نامه به صورت 5 گزينه‌اي در نظر گرفته شد كه به هر گزينه آن از 1 تا 5 امتياز داده مي‌شود.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پرسشنامه شخصيتي پنج عاملي NEO”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *