پرسشنامه ارتقاء جایگاه درس تربیت‌بدنی

نوع فایل
word
حجم فایل
35 کیلوبایت
تعداد صفحه
5
دسته بندی
تعداد بازدید
293 بازدید
۳,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

دانشجویان و کاربران گرامی محتوای این فایل کامل ترین و بهترین پرسشنامه ارتقاء جایگاه درس تربیت‌بدنی می باشد که با کمترین قیمت در سایت سحا فایل قرار گرفته است که با خرید و دانلود آن نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

دانلود پرسشنامه ارتقاء جایگاه درس تربیت‌بدنی

این پرسشنامه در قالب word و در 5 صفحه و 36 گویه، قابل ویرایش، شامل: توضیحات جدول توصیف نمره گذاری متغیر عادت های خواندن ضریب پایایی پرسشنامه عبارات پرسشنامه

مقدمه

در فصل حاضر با استفاده از روش علمی به بررسی روش پژوهش، جامعه و نمونه آماري، ابزار پژوهش، روش توزیع پرسشنامه و جمع­آوري اطلاعات، روش تجزيه و تحليل آماری و در نهايت روش تحلیل عاملی پرداخته می­شود.

 روش پژوهش

پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ گردآوری داده­ها، توصیفی و از نوع مطالعات پیمایشی است که به بررسی عوامل موثر بر ارتقای جایگاه درس تربیت‌بدنی پرداخته است. در این پژوهش با بررسی کتب، مقالات علمی، مرور پایان­نامه­های مرتبط و پرسشنامه­های آن و به خصوص مصاحبه با کارشناسان و معلمان صاحب نظر ، مهم­ترین متغیرهای مؤثر شناسایی و تعیین شدند. متغیرهایی که بیشترین تکرار و تأکید را بر اساس مستندات و مقالات علمی داشتند به عنوان سؤالات پرسشنامه انتخاب شدند

جامعه و نمونه آماري

جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان تربیت‌بدنی زن و مرد سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه بودند (450 نفر). نمونه آماری بر اساس جدول مورگان به صورت نمونه­گیری خوشه‌ای انتخاب شدند که در نهایت تعداد 173 معلم تربیت‌بدنی در این پژوهش شرکت کردند. ضمناً با توجه به اینکه در پژوهش حاضر از روش تحلیل عاملی استفاده شده است و در آن تعداد نمونه­ها باید حداقل سه و حداکثر ده برابر تعداد سؤالات پرسشنامه باشند لذا این مورد نیز رعایت شده است (جدول 3-1).

جدول (3-1)، جامعه و نمونه آماری پژوهش

تعداد                   سمت      معلمان تربیت‌بدنی  
کل جامعه آماری پژوهش 450  
نمونه آماری پژوهش 173  

 

ابزار اندازه‌گیری

ابزار جمع­آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته­ای است که در دو بخش برای بررسی عوامل موثر بر ارتقای جایگاه درس تربیت‌بدنی از دیدگاه معلمان تربیت‌بدنی استاندارد شد. بخش اول پرسشنامه شامل ویژگی­های فردی جامعه آماری نظیر سن، جنسیت، مقطع تدریس، سابقه فعالیت و تحصیلات بود. بخش دوم شامل سؤالات پرسشنامه بود که با مطالعه پیشینه پژوهش، بررسی مقالات و مستندات علمی و با استفاده از پایان نامه­های مرتبط طراحی شد. پرسشنامه اولیه با 50 گویه آماده شد که در مرحله بعد سؤالات به صورت مصاحبه نیمه هدایت شده[1] با 10 نفر از اساتید و  معلمان با سابقه تکمیل گردید که در نهایت بعد از جمع‌آوری تمامی اطلاعات، در کل 36 شاخص که به لحاظ تعداد بیشترین تکرار و تأکید را در مصاحبه­ها و مقالات داشتند به عنوان عوامل موثر در ارتقای جایگاه درس تربیت‌بدنی انتخاب شدند. به منظور تأييد روايي صوري و محتوايي، پرسشنامه در اختيار 6 نفر از صاحب­نظران قرار گرفت تا نظرات تخصصي خود را در مورد چگونگي نگارش سؤال‌ها، تعداد سؤال‌ها، محتواي پرسشنامه، ارتباط سؤال‌ها با گزينه­ها و هماهنگي سؤالات با اهداف تحقيق اعلام نمايند که پس از بررسي و لحاظ کردن نظرات و پيشنهادات، پرسشنامه نهايي تنظيم و تأييد شد (پیوست یک). براي تعيين پايايي پرسشنامه، در یک مطالعه راهنما بین 30 معلم توزیع شد و ميزان آلفاي کرونباخ آن 97/0 محاسبه شد. اين پرسشنامه، از نوع مقياس 5 ارزشي ليکرت است به طوری که نمره 1 کمترین اهمیت و نمره 5 بیشترین اهمیت را تعیین عوامل موثر در ارتقای جایگاه درس تربیت‌بدنی نشان می­دهد.

روش جمع­ آوري اطلاعات

پس از هماهنگي لازم با اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان شمالی و کارشناسان تربیت‌بدنی در شهرستان‌ها پرسشنامه بین معلمان توزیع شد. کلیه پرسشنامه­ها پس از یک ساعت جمع­آوری شد تا آزمودنی­ها با آرامش خاطر و با دقت به سؤالات پاسخ داده و در صورت ابهام در سؤال یا سؤالاتی امکان پاسخگویی توسط محقق وجود داشته باشد.

روش­ تجزيه و تحليل آماری

پس از جمع­آوری اطلاعات از روش­هاي آمار توصيفي (فراواني، درصد، ميانگين، انحراف معيار) براي ارزيابي ويژگي­هاي فردی و هم­چنين تعيين ميزان اهميت متغيرها استفاده شد. برای آزمون نرمال بودن توزیع داده­ها از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف استفاده شد. برای شناسایی شاخص­های ارتقای جایگاه درس تربیت‌بدنی و روایی ساختاری ابزار پژوهش از روش تحلیل عاملی اکتشافی[2] با چرخش متمایل[3] استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل آماری و آزمون فرضیات پژوهش از آزمون فریدمن و آزمون تعقیبی ویلکاکسون و توکی، آزمون t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس یک راهه در سطح معنی­داری 05/0 p≤استفاده شد. از نرم­افزار SPSS نسخه 16 براي تحليل عاملي اکتشافي به منظور استخراج عامل­ها، به دست آوردن بارهای عاملی و تأیید روایی سؤالات پرسشنامه و هم­چنین از آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی پرسشنامه­ها استفاده شد.

تحلیل عاملی، روشی برای تأیید روایی سؤالات پرسشنامه

تحلیل عاملی، روشی برای تأیید روایی سؤالات پرسشنامه است و هنگامی که یک مفهوم و سازه علمی از متغیرها و ابعاد مختلفی تشکیل شده باشد، از این روش برای مشخص کردن و خلاصه نمودن متغیرهای مهم استفاده می­شود. در تحلیل عاملی، روابط بین مجموعه­ای از متغیرها یا گویه­ها در طبقات یا گروه­های ویژه­ای به نام عامل معرفی می­گردد. هم­چنین در این روش، همبستگی هر متغیر یا گویه با یک عامل، بار عاملی نامیده می­شود. بار عاملی نیز این اطمینان را ایجاد می­کند که هر گویه یا سؤال فقط یک متغیر را اندازه­گیری می­کند، با این فرض که طراحی سؤالات آن به درستی انجام گرفته است. بنابراین هدف از تحلیل عاملی اکتشافی در تعیین متغیرهای اصلی یک سازه علمی، برای کشف ابعاد اصلی آن سازه است. از لحاظ عملیاتی هر سؤال آزمون باید به طور معنی­داری با یک عامل و نه عامل­های دیگر بار شود؛ بنابراین تحلیل عاملی اکتشافی برای اثبات این ساختار ایده­آل است.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پرسشنامه ارتقاء جایگاه درس تربیت‌بدنی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *