پیشینه پژوهشی مهارت های زندگی (رشته روانشناسی)

نوع فایل
Word
حجم فایل
36 کیلوبایت
تعداد صفحه
15
تعداد بازدید
2196 بازدید
۹,۰۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و مبانی نظری مهارت های زندگی (رشته روانشناسی)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

2-1- مقدمه. 3

2-4- مهارت های زندگی. 3

2-4-1- تعریف مهارتهای زندگی. 3

2-4-2- اهداف آموزش مهارتهای زندگی. 5

2-4-3- برنامه آموزش مهارتهای زندگی. 6

2-4-4- برنامه آموزش مهارتهای زندگی برای پیشگیری از سوء مصرف مواد 7

2-4-5- اجزاء و ابعاد برنامه آموزش مهارتهای زندگی. 8

2-6- پیشینه تجربی. 9

2-6-1- پیشینه داخلی. 9

2-6-2- پیشینه خارجی. 11

منابع. 12

بخشی از پژوهش

2-4-1- تعریف مهارتهای زندگی

اصطلاح مهارتهای زندگی به گروه بزرگی از مهارتهای روانی – اجتماعی و میان فردی گفته می شود که می تواند به افراد کمک کند تا تصمیماتشان را با آگاهی اتخاذ کنند، بطور مؤثر ارتباط برقرار کند، مهارتهای مقابله ای و مدیریت شخصی خود را گسترش دهند و زندگی سالم و بار آور داشته باشند. مهارتهای زندگی می توانند اعمال شخصی و اعمال مربوط به دیگران و نیز اعمال مربوط به محیط اطراف را طوری هدایت کنند که به سلامت بیشتر منجر شود و سلامت بیشتر یعنی آسایش بیشتر جسمانی، روانی و اجتماعی (مورتی و همکاران، 2011).

برنامه مهارتهای زندگی یکی از راهبردهای متمرکز بر فرد است و تلاش می کند از طریق افزایش توانایی مقابله ای افراد، ظرفیت آنان را در جهت مقابله با چالشها، کشمکشها و ناملایمات زندگی روزمره ارتقا دهند. به عبارت دیگر افراد را در برابر مشکلات ایمن کنند. برنامه آموزش مهارتهای زندگی توسط گیلبرت، جیبوتوین، پروفسور روانشناسی عضو دپارتمان بهداشت عمومی و روان پزشکی دانشگاه کرنل، در سال ۱۹۷۹ میلادی مطرح شده است. وی در این سال یک مجموعه آموزش مهارتهای زندگی برای دانش آموزان کلاس هفتم تا نهم تدوین نموده، این برنامه آموزشی به نوجوانان یاد می داد که چگونه با استفاده از مهارتهای رفتار جرأت مندانه، تصمیم گیری و تفکر نقاد در مقابله وسوسه یا پیشنهاد سوء مصرف مواد از سوی همسالان مقاومت کنند. هدف بوتوین طراحی یک برنامه واحد پیشگیری اولیه بود و مطالعات بعدی نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی تنها در صورتی به نتایج مورد نظر ختم می شود که همه مهارتها به فرد آموخته شود (بوتوین، ۲۰۰۴، به نقل از البرز، 1394).

2-4-2- اهداف آموزش مهارتهای زندگی

مهارتهای زندگی مجموعه ای از اهدافی را دنبال می کنند که خاص فرد یا طبقه خاصی نیست، بلکه هر کس در جایگاه خود می تواند از آنها بهره گیرد، که در این پژوهش با آموزش مهارتهای زندگی به دانش آموزان دبیرستانی سعی شده است که به اهداف آموزشی مهارتهای زندگی نائل آیند.

هدف از آموزش مهارتهای زندگی، افزایش توانایی های روانی- اجتماعی و در نهایت پیشگیری از ایجاد رفتارهای آسیب زننده به بهداشت جسمانی و روانی و ارتقای سطح سلامت روان افراد است (عبدالله پور، 1390).

2-4-3- برنامه آموزش مهارتهای زندگی

برنامه آموزش مهارتهای زندگی یک مداخله پیشگیرانه مبتنی بر افزایش شایستگی چند مؤلفه ای است که به آموزش مهارتهای مقاومت در برابر مصرف مواد در بافتی از مدل آموزش مهارتهای اجتماعی و شخصی عمومی تاکید دارد. برنامه اموزشی مهارتهای زندگی یکی از برنامه های پیشگیری از سوء مصرف مواد مبتنی بر شواهد تجربی کاملا ارزیابی شده برای دانش آموزان مدارس متوسطه است. با گذشت بیش از دو دهه برنامه آموزش مهارتهای زندگی کارایی بالایی در یکسری از مطالعات کارآمدی کنترل شده، تصادفی و آزمایشهای اثر بخشی در مقیاس بزرگ نشان داده اند.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پیشینه پژوهشی مهارت های زندگی (رشته روانشناسی)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *