مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بررسي تاثير تماشاي تلويزيون ماهواره‌اي فارسي زبان بر پایبندی زنان به هويت فرهنگي

نوع فایل
word
حجم فایل
491 کیلوبایت
تعداد صفحه
164
تعداد بازدید
432 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
5/5 - (2 امتیاز)

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری بررسي تاثير تماشاي تلويزيون ماهواره‌اي فارسي زبان بر پایبندی زنان به هويت فرهنگي » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

فصل دوم: ادبیات تحقیق

2-1- مقدمه.

2-2- پیشینه تحقیق

2-2-1- مطالعات داخلی

2-2-2- مطالعات خارجی

2-3- بخش دوم: چیستی و مفهوم هویت

2-3-1-چیستی هویت

2-3-2-انواع و سطوح هویت

2-3-2-1-هویت فردی

2-3-2-2-هویت جمعی یا اجتماعی

2-3-3-بررسی سیر تحول مفهوم هویت در بستر تحول تاریخی آن (پیشمدرن – مدرن- پستمدرن)

2-3-3-1- هویت پیشمدرن

2-3-3-2- هویت مدرن

2-3-3-3-هویت پست مدرن

2-3-4-ابعاد هویت

2-4-بخش سوم: فرهنگ و هویت فرهنگی

2-4-1- مفهوم فرهنگ و هویت فرهنگی

2-4-2-هویت فرهنگی ایرانیان

2-4-3-مؤلف ههای هویت فرهنگی ایرانیان

2-4-3-1-مؤلفه های پیشامدرن یا سنتی

2-4-3-2- منبع دوم هویت ایرانی

2-4-3-3- مؤلفه‌های مدرن

2-4-4-ویژگیهای فرهنگ ایرانی

2-4-4-1- دینی بودن ایران

2-4-4-2- جهانی شدن فرهنگ ایرانی

2-4-4-3- نو خواهی ایرانیان

2-4-4-4- خانواده مداری

2-4-5- تاریخ و حافظة فرهنگی

2-4-6- جغرافیای فرهنگی

2-5- بخش چهارم: رویکردهای نظری هویت(تئوریهای هویت)

2-5-1- نظریۀ کنش متقابل نمادین

2-5-2- ریچارد جنگینز و دیالکتیک درونی – بیرونی هویت

2-5-3- آنتونی گیدنز و هویت بازاندیشانه

2-5-4- تئوری هویت تاجفل )شناختی– احساسی – رفتاری)

2-7- بخش پنجم: چیستی رسانه ها و اثرات آن‌ها

2-7-1- تعریف رسانه‌های جمعی و کارکردهای آن

2-6-2-مصرف رسانه‌ای

2-6-3- سرمایه فرهنگی

2-6-4- تلویزیون‌های ماهواره ای

2-6-5- سنخ شناسی تلویزیون‌های ماهواره‌ای در ایران

2-6-6- تلویزیون‌های ماهواره ای و ارزش‌ها

2-6-7- نظریه‌ها و دیدگاه‌ها راجع به تأثیر رسانه‌ها برارزشها و باورهای انسان

2-6-7-1- نظریه جرج گربنر(کاشت)

2-6-7-2- نظریه آنتونی گیدنز(تئوری ساخت)

2-6-7-3- نظریه استفاده و خشنودی

2-6-7-4- نظریه لرنر

2-6-7-5- ژان بوردریار (نظریة فراواقعیت و وانمایی)

2-6-7-6- دانیل بورشتاین و گی دبور: تصور و نمایش

2-6-7-7- جامعۀ شبکهای مانوئل کاستلز

2-6-7-8- نظریۀ فمینیستیِ رسانه: رسانه و جنسیت، خیال پردازیهای تولید شدۀ جمعی به وسیلۀ زنان

2-6-7-9- پیربوردیو: نظریۀ منش و میدان

2-6-7-10- جنسیت مخاطب

2-7- بخش ششم: رسانه ها و هویت سازی

2-7-1- برساختن هویت

2-7-2-اجتماعات فرهنگی عصر اطلاعات

2-7-3- نگرش خوشبینانه و بدبینانه به رسانه ها

2-8- بخش هفتم: جمعبندی چارچوب مفهومی تحقیق

2-8-3- فرضیه های تحقیق

منابع

2-1- مقدمه

این فصل شامل هفت بخش کلی است. در بخش اول ابتدا پیشینه پژوهشی در دو بخش پژوهش های داخلی و پژوهش های خارجی بررسی می شود و در بخش دوم ابتدا به چیستی و مفهوم هویت، سطوح و شاخص­های آن پرداخته و در ادامه به طور مختصر این مفهوم در بستر تاریخی آن(پیش­مدرن، مدرن، پست مدرن) مورد ملاحظه قرار می­گیرد. در ادامه این بخش ابعاد هویت(بعد اجتماعی، تاریخی، سرزمینی، سیاسی، فرهنگی و…) بیان می­شود.

در بخش سوم این فصل، به منظور تبیین موضوع تحقیق ضمن بیان مفهوم فرهنگ و هویت فرهنگی، هویت فرهنگی ایرانیان و مؤلفه­های آن مثل: میراث فرهنگی (سنت، غذا و ذائقه غذایی، لباس و…)، فولکلور(شعر، موسیقی…)، زبان، دیانت، تشریح و سپس دینمداری در هویت ایرانی، تاریخ و حافظۀ فرهنگی(میراث معنوی، میراث مادی)، و جغرافیای فرهنگی مطرح می­شود. در بخش چهارم به چیستی رسانه­ها و ماهواره و مصرف رسانه­ای و تاثیرات آن پرداخته می­شود. در بخش پنجم آن نظریه­های مرتبط با هویت(نظریه کنش متقابل نمادین، هربرت بلومر، دیالکتیک درونی- بیرونی ریچارد جنکینز، هویت بازاندیشانه گیدنز، تئوری هویت تاجفل(شناختی، احساسی، رفتاری) ارائه و سپس به بررسی نظریه­ها و دیدگاه­های مربوط به رسانه­ها با استفاده از تئوری­های (کاشت گربنر، ساخت­یابی گیدنز، تئوری جامعه ­شبکه­ای­ کاستلز، استفاده و خشنودی الیهوکاتز، برنارد برلسون و دیگران، نظریۀ فرا واقعیت و وانمایی ژان­بودریار، نظریۀ منش و میدان پیربوردیو بیان و بالاخره با اشاره به نظریۀ فمینیستیِ رسانه: رسانه و جنسیت، خیال­پردازی­های تولید شدۀ جمعی به وسیلۀ زنان تانیا مودلسکی و جانیس رادوی) به بررسی وضعیت هویت­ها در تعامل با فضای مجازی پرداخته می­شود. در بخش ششم، در خصوص رسانه­ها و هویت سازی، نوع برساختن هویت (هویت مشروعیت بخش، هویت مقاومت، هویت برنامه­دار)، هویت برنامه دار مورد تحلیل قرار گرفته و رسانه­های عصر دیجیتال به عنوان ابزاری برای ساخت هویت­های از پیش برنامه­ریزی شده معرفی می‌شوند؛ در ادامه ضمن تأکید بر اجتماعات فرهنگی عصر اطلاعات نگرش بدبینانه اندیشمندان به رسانه­ها و عامل از خود بیگانگی انسان از خود با استفاده از دیدگاه­ اندیشمندانی چون: زیمل، هربرت مارکوزه (انسان ­ِتک­ساحتی)، فروم (انسان از خود بیگانه قرن بیستم) و سپس فرامین دکتر شریعتی در خصوص الیناسیون فرهنگی و بازگشت به خویشتن و رهایی از خود بیگانگی و احیای ذخایر خود و بهره بردن فعالانه از منابع فرهنگی اجتماعی خود و صاحب رأی و اراده بودن انسان تشریح می­­گردد. در پایان طبق اطلاعات بیان شده چهارچوب نظری و مدل نظری تحقیق و متعاقب آن فرضیه های تحقیق ترسیم شده است. فرضیه های بیان شده نیز از مباحث نظری و چهارچوب مفهومی حاضر مشتق شده اند.

 

2-2- پیشینه تحقیق:

در بسياري از موارد، تاريخ تحقيق در ارتباطات، در واقع همان تحقيق در« تاثيرات »است كه خود نشان دهنده اهميت تاثيرات در مطالعات ارتباطاتی است. در طول 40 سال گذشته، مفهوم سازي از تاثيرات پيام های ارتباطی تا حد زيادي تغيير كرده است. در اين تحول، سه مرحله كم و بيش مجزا شناسايي شده است:

1- در مرحله آغازين، تصور مي شد ارتباط جمعي داراي تاثيرات بسيار نيرومند است. اين نظريه در سالهاي ميانه دو جنگ جهاني برتري داشت. اصطلاحاتي مانند «نظريه گلوله جادويي» يا «نظريه تزريقي» براي توصيف اين مرحله آغازين مفهوم سازي از تاثيرات ارتباط جمعي به كار مي رود.

2- مرحله دوم زماني پديدار شد كه محققان در باب اين تاثيرات به ترديد افتادند و شواهدي براي تاييد آنها پيدا نكردند. بسياري از آنان عباراتي مانند «نظريه تاثير محدود» يا «استحكام» را بكار گرفتند تا جريان عمده اين مرحله را كه از پايان جنگ جهاني دوم تا آغاز دهه هفتاد طول كشيد، نامگذاري كنند.

3- این مرحله شاهد بازگشت به مفهوم رسانه هاي جمعي پر قدرت بوده است. محققان به چند دليل مفهوم تاثيرات محدود را حداقل بطور نسبي، كنار گذاشتند. استفاده گسترده از تلويزيون باعث شده است كه اعتقاد به تاثيرات قوي دوباره پديدار شود. محققان ماركسيست هم اعتقاد دارند كه ارتباط جمعي در مشروعيت دهي به جوامع سرمايه داري و بوروكراتيك بسيار مؤثر است. انواع تازه اي از تاثيرات مثل «اثرات كاشت» و «برجسته سازي» پديدار شده اند.

در این بخش تحقیقاتی که در زمینه هویت فرهنگی و تاثیرات رسانه ها در گذشته انجام شده است در دو بخش مطالعات داخلی و مطالعات خارجی مرور می شود.

 

فهرست منابع

  1. ابوالحسنی، سید رحیم( 1388 ) تعیین و سنجش مولفه های هویت ایرانی،پژوهشکده تحقیقات استراتژیک گروه پژوهش های فرهنگی و اجتماعی
  2. ازکمپ، استوارت (1370)، روان‌شناسی‌اجتماعی‌کاربردی، ترجمه‌ی فرهاد ماهر، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ دوم.
  3. اسدي، ناصر؛ مهدي زاده، سيدمحمد؛ عقيلي، سيد وحيد ( 1388)هويت فرهنگي در مجموعه هاي تلويزيوني ايراني مطالعه موردي: بررسي مجموعه تلويزيوني خط شكن، فصلنامه پژوهش هاي ارتباطي ، سال شانزدهم، شماره 58.
  4. اسلامی ندوشن، محمدعلی(1354) فرهنگ و شبه فرهنگ،تهران: انتشارات توس.
  5. اسمیت، فیلیپ ( 1383) درآمدی بر نظریه فرهنگی، مترجم: حسن پویان، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی
  6. اعزازی، شهلا (1379)، تصویر خانواده در برنامه های کودک سیما، واحد ارزشیابی اداره کل پژوهش های سیما، شماره 100/2.
  7. افروغ، عماد؛ احمدلو، حبیب (1381)، بررسی عوامل داخلی موثر بر هویت قومی و هویت ملی در میان اعراب شهرستان اهواز، مطالعات ملی، شماره 13.
  8. افضلی، محمد علی( 1336) تبیین اندیشه های سیاسی اجتماعی امام خمینی (ره)، تهران، نشر معارف
  9. افهمي، بنفشه؛ آقامحمديان شعرباف، حميدرضا (1386) بررسي عوامل موثر بر گرايش به ماهواره و تاثير آن بر باورها و رفتارهاي ديني مردم مشهد مطالعات تربيتي و روان شناسي شماره 10.
  10. اوری اردکانی، نگار (1386) زبان، برنامه‏ریزی زبان و همبستگی ملی: با نگاهی به ایران، مجموعه مقالات همایش ملی اتحاد ملی، راهبردها و سیاست‏ها، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک (گروه پژوهش‏های فرهنگی و اجتماعی).
  11. ایزوتسو، توشیهیکو(1381) خدا و انسان در قرآن، مترجم: احمد آرام، تهران: سهامی انتشار
  12. آذرنگ؛ عباس(1371)جهانی شدن و فرهنگ مصرف، پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک.
  13. آراسته‌خو، محمد(1370) نقد و نگرش بر فرهنگ اصطلاحات علمی – اجتماعی، تهران: انتشارات نشر گستره، چاپ دوم.
  14. آرون، ریمون(1381) مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه شناسی. ترجمه‌ی باقر پرهام، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ دوم.
  15. آریان پورکاشانی، عباس و منوچهر(1371) فرهنگ دانشگاهی انگلیسی – فارسی، جلد 1، انتشارات امیر کبیر، چاپ دوازدهم،
  16. آزاد ارمکی، تقی(1386)؛ فرهنگ و هویت ایرانی و جهانی شدن، تهران: انتشارات تمدن ایرانی
  17. آلبرشت، هارتموت(1377) آناتومی جامعه(یا سنته الله)، مقدمه ای بر جامعه شناسی کاربردی، مترجم: رفیع پور، فرامرز، تهران: شرکت سهام انتشار
  18. آنتادیوپ، شیخ (1361) هویت فرهنگی، پیام یونسکو، شماره 149
  19. بارکر، کریس، (1382) تلویزیون، جهانی سازی و هویت های فرهنگی، ترجمه: لادن مختار زاده و همکاران، تهران: اداره کل پژوهش های سیما
  20. باهنر، ناصر؛ جعفري، طاهره(1391) تلويزيون و تاثير آن بر هويت ديني، گروهي و جنسيتي ايرانيان (مطالعه نظريه کاشت در ايران) مطالعات فرهنگ – ارتباطات، شماره 13
  21. بتیس، دانیال ( 1375) پلاک فرد، انسان شناسی فرهنگی ترجمه محسن ثلاثی، انتشارات علمی؛ چاپ اول
  22. براون، ادوارد(1376) برخلاف جریان، نقد نظریه سکولار شدن، ترجمه سید حسین سراج زاده، مجله کیان، شماره 44.
  23. براون، ادوارد(1376)؛ یک سال در میان ایرانیان، مطالعاتی در خصوص وضع زندگی و اخلاق و روحیات ایرانیان، ترجمه، ذبیح الله منصوری، انتشارات فخر رازی، چاپ سوم.
  24. برگر پیترل، لوکمان توماس (1375 ) ساخت اجتماعی واقعیت (رساله ای در جامعه شناختی شناخت) ترجمه فریبرز مجیدی شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول
  25. برگر، پیتر؛ لوکمان، توماس(1375) رساله ای در جامعه شناسی شناخت، ترجمه فریبرز محمدی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی.
  26. بهار ، محمد تقی ملک الشعرا (1369) سبک شناسی، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب
  27. بهشتی، محمد(1366) فرهنگ صبا، تهران، انتشارات صبا
  28. بیریوکف، ن س. (1372)، تلویزیون و دکترین‌های آن در غرب، ترجمه‌ی محمد حفاظی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها، چاپ اول.
  29. پتروویچ، کاویز (1370)، بیگانگی و از خودبیگانگی، ترجمه عزت الله فولادوند. نگاه نو. شماره‌ی 3
  30. پستمن، نیل، (1373)، زندگی در عیش و مردن در خوشی، ترجمه‌ی صادق طباطبایی، تهران: انتشارات سروش، چاپ اول.
  31. پورافکاری، نصرت‌الله (1376)، فرهنگ جامع روان‌شناسی و روان‌پزشکی، تهران: فرهنگ معاصر، چاپ دوم.
  32. پورجبلی، ربابه(1380)، بررسی عوامل موثر بر شکل‌گیری هویت اجتماعی- فرهنگی نوجوانان شهر ارومیه، پایان‌نامه کارشناسی ‌ارشد جامعه شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز.
  33. پیرسون، کریستوفر(1380) معنای مدرنیت، مترجم: علی اصغر سعید، تهران، انتشارات کویر
  34. تاجیک، محمد رضا(1384)کلمه نهایی: شکل گیری گفتمان های هویت در ایران»، نامه پژوهش، سال دوم، شماره7.
  35. تاجیک،محمد رضا(1384)جهانی شدن و هویت عباسی و عباس زاده، مجموعه مقالات هویت ملی و جهانی شدن، تهران: موسسۀ تحقیقات و توسعه علوم انسانی: دانشگاه تهران
  36. تافلر، آلوین(1970)، شوک آینده، ترجمه حشمت‌الله‌کامرانی. تهران: انتشارات مترجم
  37. تامپسون، جان (1380)، رسانه‌ها و مدرنیته: نظریه‌ی اجتماعی رسانه‌ها. ترجمه‌ی مسعود اوحدی، تهران: سروش (انتشارات صدا و سیما)، چاپ اول.
  38. ترابی، علی اکبر(1357) مردم شناسی، تبریز: انتشارات چهر، چاپ اول
  39. توسلی، غلام عباس(1383) تحلیلی از اندیشة پیربوردیو دربارة فضای منازعه‌آمیز اجتماعی و نقش جامعه‌شناسی، نامه علوم اجتماعی، شماره 23.
  40. ثاقب فر، مرتضی و دیگران (1383)ایران، هویت، ملیت، قومیت، تهران: مؤسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی
  41. جاوت، کارث؛ ادانل، ویکتوریا(1390)، تبلیغات و اقناع، مترجم: حسین افخمی،، تهران: انتشارات همشهری
  42. جردن، ت. راونتری، ل (1380) مقدمه ای برجغرافیای فرهنگی، مترجمان: تولاییو سلیمانی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
  43. جعفریان، رسول (1383)مسئله سنت و تجدد و تأثیر آن بر هویت ایرانی» در میرمحمدی، داود، گفتارهایی در باره هویت ملی در ایران، تهران: مؤسسه مطالعات ملی.
  44. جنکینز، ریچارد (1381)هویت اجتماعی، ترجمه ی تورج یاراحمدی، تهران: نشر شیرازه.
  45. ﺟﻮادي ﯾﮕﺎﻧﻪ، ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ؛ ﻋﺰﯾﺰي، ﺟﻠﯿﻞ (1387) ﻫﻮﯾﺖ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﺑﯿﻦ ﺟﻮاﻧﺎن ﺷﻬﺮ ﺷﯿﺮاز ﺑﺎ ﺗﻮﺟـﻪ ﺑـﻪ ﻋﺎﻣـﻞ رﺳﺎﻧﻪ، نشریه ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﺳﺎل اول، ﺷﻤﺎره 3.
  46. چلبي، مسعود(1378)، هويتهاي قومي و رابطه آن با هويت ملي، تهران، انتشارات موسسه مطالعات ملي.
  47. حاجیانی، ابراهیم (1379) تحلیل جامعه شناختی هویت ملی در ایران و طرح چند فرضیه فصلنامه مطالعات ملی ؛ سال دوم شاره 5
  48. خادمی، محسن؛ ساکتی، پرویز؛ فلاحی،ویدا(1386) بررسی هویت فرهنگی در دانش آموزان دوره راهنمائی تحصیلی (گرایش ها و شناخت ها)، نشریه مطالعات تربیتی و روانشناسی ، شماره 30.
  49. خالقی مطلق، جلال(1384) یادداشت های شاهنامه، تهران، انتشارات مرکز دائرة المعارف بزرگ اسلامی
  50. خانیکی، هادی (1383) «هویت و گفتمان های هویتی در ایران»، در علیخانی، علی اکبر، هویت در ایران، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی
  51. دریابندری، نجف(1369) دردبی خویشتنی(بررسی مفهوم الیناسیون در فلسفه غرب)، تهران: نشر پرواز، چاپ اول
  52. دوران، بهزاد(1380) تأثیر فضای سیبرنتیک برهویّت اجتماعی، پایان نامه دکتری، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی
  53. دوران، بهزاد؛ محسنی، منوچهر (1382) هویت رویکرد ها و نظرها در مبانی نظری هویت و بحران هویت در ایران، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی علوم انسانی و اجتماعی.
  54. دولو، لوئی(1384) فرهنگ فردی و فرهنگ جمعی، مترجم: باقری، عباس، تهران: نشر و پژوهش فرزان روز
  55. دیبی، حسین؛ انصاری، عبدالمعبود(1383) نظریه های جامعه شناسی، تهران، نشر دانژه.
  56. رابرتسون، يان( 1374 ) درآمدي برجامعه شناسي، ترجمه حسين بهروان، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوي.
  57. رجائی،فرهنگ،(1382) مشکل هویت ایرانیان امروز: ایفای نقش در عصر یک تمدن و چند فرهنگ، تهران: نشر نی، چاپ سوم، 1385.
  58. رجبی، عبدالرضا (1380) عوامل اجتماعی تأثیرگذار بر از خودبیگانگی جوانان ونوجوانان (پایان‌نامه کارشناسی، دانشکده‌ی علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال).
  59. رزازی فر، افسر(1379)، الگوی جامعه شناختی هویت ملی در ایران، فصلنامه مطالعات ملی، سال دوم، شماره 5.
  60. رفیعی، عبدالله(1386)تبلیغات سیاه، تهران، انتشارات امیر محمد،
  61. رنجبر، محمود و ستوده، هدايت‌الله(1380) مردم‌شناسي(باتكيه بر فرهنگ مردم ايران)، تهران، دانش آفرين، اپ اول.
  62. رواسانی، شاپور (1380)زمینه های اجتماعی هویت ملی، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران
  63. روح الامینی، محمود (1379) زمینه فرهنگ شناسی، تهران: انتشارات عطار
  64. روسو، ژان ژاک(1368) قرارداد اجتماعی، ترجمه‌ی غلامحسین زیرک‌زاده، تهران: انتشارات ادیب.
  65. روشه، گی (1366) تغییرات اجتماعی،مترجم منصور وثوقی،تهران، نشر نی.
  66. روشه، گي(1376)جامعه‌شناسي تالكوت پارسونز. ترجمه عبدالحسين نيك گهر، تهران، موسسه فرهنگي انتشاراتي تبيان.
  67. رهبر، محمد تقی، (۱۳۸۵)، اخلاق و تربیت اسلامی، چاپ سیزدهم، تهران، انتشارات سمت
  68. ریتزر، جورج(1376 نظریۀ جامعه شناسی در دوران معاصر، مترجم: محسن ثلاثی، تهران، انتشارات عملی
  69. زارع شاه آبادی، اکبر؛ ابراهیم آبادی، مهدی (1390)بررسی عوامل اجتماعی مرتبط با بحران هویت فرهنگی در بین دانش آموزان دبیرستانی تبریز، تحقیقات فرهنگی سال چهارم شماره 4 .
  70. ساروخانی، باقر(1370) درآمدی بر دائره‌المعارف علوم اجتماعی. تهران: انتشارات کیهان، چاپ اول.
  71. ساروخانی، باقر(1373) جامعه شناسی ارتباطات، چاپ هشتم، تهران: انتشارات اطلاعات.
  72. ساروخانی، باقر(1373) روش های تحقیق در علوم اجتماعی، جلد اول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
  73. ساعی، منصور(1390)، رسانه و هویت ایرانی؛ تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی
  74. سروش، عبدالکريم(1377) سه فرهنگ در رازداني و روشنفکري و دينداري، تهران، انتشارات سراط.
  75. سریع القلم، محمود(1383) سیاست خارجی جمهوری اسلام سیاسی و جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی ماهنامه نگاه، سال چهارم، شمارۀ 46.
  76. سلیمی، حسین (1379)فرهنگ گرائی، جهانی شدن و حقوق بشر، تهران، وزارت امور خارجه، مرکز چاپ و انتشارات.
  77. سیدمن، استیون (1388)، کشاکش آرا در جامعه‌شناسی، ترجمه هادی جلیلی، تهران: نشر نی
  78. شایگان، داریوش (1380)افسون زدگی جدید؛ هویت چهل تکه و تفکر سیار، مترجم: فاطمه ولیانی، جلد سوم، تهران: نشر پژوهش فروزان روز
  79. شایگان، داریوش (1381) بت های ذهنی و خاطره ازلی، تهران: انتشارات امیر کبیر
  80. شرفی، احمد(1377) بیهویتی اجتماعی وگرایش به غرب: بررسی عوامل اجتماعی ـ فرهنگی مؤثر بر گرایش نوجوانان به الگوهای فرهنگ غربی (رپ و هویمتال) در تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید بهشتی.
  81. شریعتی، علی ( 1379) بازشناسی هویت ایرانی- اسلامی، تهران: انتشارات الهام
  82. شریعتی، علی (1360)، انسان بی‌خود. تهران‌: انتشارات قلم، چاپ اول.
  83. شریعتی، علی (1372) مجموعة آثار، جلد 25، تهران، انتشارات قلم، چاپ دوم،
  84. شعبانی، رضا،(1385) ایرانیان و هویت ملی، تهران، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه های اسلامی
  85. شکرخواه، یونس(1372) نشریه: اطلاع رسانی و کتابداری، ماهنامه رسانه، شماره 13 .
  86. شهابی، محمد(1386) سبک های زندگی جهان وطنانه در میان جوانان ایرانی و دلالت های سیاسی آن، کتاب الگوهای سبک زندگی ایرانیان، مجموعه مقالات، تهران: نشر پژوهشکده تحقیقات استراتژیک
  87. شیخاوندی، داور(1380) تکوین و تنفیذ هویت ایرانی، تهران، انتشارات بازشناسی اسلام و ایران.
  88. طبیبی، حشمت اله (1373) زبان و ادبیات کردی، مجله آوینه، شماره های 15 و 14 و 15
  89. عالم، عبدالرحمن (1376)بنیادهای علم سیاست، تهران: نشر نی، چاپ سوم
  90. عاملی، سعیدرضا(1384)دو جهانی شدن ها و آیندة هویت های هم زمان، به اهتمام عباس زاده، اکبر، عباسی، مهدی، مجموعه مقالات هویت ملی و جهانی شدن، تهران: موسسۀ تحقیقات و توسعه علوم انسانی: دانشگاه تهران
  91. عباسی قادی، مجتبی، خلیلی کاشانی، مرتضی(1389) تأثیر اینترنت بر هویت ملی، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی غیر انتفاعی
  92. عبداللهی محمد(1377) بحران هویت، هویت جمعی، دینامیسم و مکانیسم تحوال آن در ایران، نامه انجمن جامعه شناسی ایران، شماره اول.
  93. عبداللهی،محمد؛ حسین بر، محمد عثمان(1381) گرایش دانشجویان بلوچ به هویت ملی در ایران، نشریه جامعه شناسی ایران، شماره 16.
  94. علیخانی علی اکبر (1383) هویت و بحران هویت، تهران، انتشارات پژوهشکده جهاد دانشگاهی؛
  95. عليخواه، فردین(1383) سنجش مفاهيم اساسي علوم اجتماعي، تهران، انتشارات جامعه شناسان.
  96. عمید (1378) فرهنگ عمید، تهران، انتشارات امیرکبیر.
  97. عواض، علی عبدالرحمان،(1383)، بازنمایی تصویر زنان در رسانه های عربی، ترجمه‌: احسان قرنی و مرضیة محمودی، فصل نامه پژوهش و سنجش، سال یازدهم، شماره 38
  98. فاضلی، محمد (1382). مصرف و سبک زندگی، تهران، نشر صبح صادق.
  99. فاضلی، محمد (1386). جامعه شناسی مصرف موسیقی، تهران، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات.
  100. فرقاني، محمد مهدي( 1380 ) ارتباطات و توسعه، چهاردهه نظريه پردازي … و امروز؟، ماهنامه رسانه، سال دوازدهم، شماره دوم.
  101. فروم، اریک (1368)جامعه سالم، ترجمه‌ی اکبر تبریزی، تهران: انتشارات بهجت، چاپ سوم
  102. فروم، اریک(1348)گریز از آزادی، ترجمه‌ی عزت‌الله فولادوند. تهران، کتاب‌های جیبی فرانکلین
  103. فیسک، جان(1380)«فرهنگ تلویزیون»، ترجمه مژگان برومند، ارغنون، ش.3:
  104. فوزی امام خمینی، یحیی(1380) هویت فرهنگی و آینده انقلاب اسلامی ایران، نامه پژوهش، شماره 22 و 23.
  105. قریب، محمد (1370)واژنامۀ نوین، انتشارات بنیاد،
  106. کازنو، ژان (1365) جامعه‌شناسی وسایل ارتباط جمعی. ترجمه‌ی باقر ساروخانی، منوچهر محسنی. تهران، چاپ هشتم.
  107. کاستلز، مانوئل (1380) عصر اطلاعات : اقتصاد ، جامعه و فرهنگ، ترجمه حسن چاووشیان. جلد دوم، تهران، طرح نو.
  108. کاستلز، مانوئل (1382)عصر اطلاعات (ج 1)، مترجم: احمد علیقلیان و افشین خاکباز، تهران، نشر طرح نو
  109. کاستلز، مانوئل(1385) اقتصاد، جامعه و فرهنگ عصر اطلاعات قدرت هویت، مترجم: چاوشیان، حسن، 1380، جلد 2، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران: طرح نو
  110. کاستلز، مانوئل(1385)جامعه و فرهنگ عصر اطلاعات پایان هزاره، مترجم: علیقلیان، احد، خاکباز، افشین، 1380، جلد 3، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران: طرح نو
  111. کچوییان، حسین(1384) طورات گفتمان‌های هویتی ایران؛ ایرانی در کشاکش با تجدد و مابعد تجدد، تهران، انتشارات نی.
  112. کرانگ، مایک(1383)جغرافیاي فرهنگی، ترجمه مهدي قرخلو، تهران: انتشارت سمت.
  113. کرایب، یان(1381) نظریۀ اجتماعی مدرن از پارسونز تا هابرماس، مترجم: عباس مخبر، تهران، نشر آگه.
  114. کریمی، ماچیانی، سلیمان (1375) بررسی تأثیر برنامه‌های تلویزیونی بیگانه بر فرهنگ مردم بندرعباس(پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن)
  115. کمیون، برانت (1365) بحران عمومی شمال- جنوب, ترجمۀ ایرج پاد، نشر سروش.
  116. کوزر، لوئیس (1368)، زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی، ترجمه‌ی محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی، چاپ اول.
  117. کوزر، لوئیس و روزنبرگ، برنارد(1378) نظریه های بنیادی جامعه شناختی، مترجم: فرهنگ ارشاد، هران، انتشارات نی،
  118. گرنفل، مایکل(1389) مفاهیم کلیدی بوردیو، ترجمه محمد مهدی لبیبی، تهران، انتشارات افکار
  119. گل محمدی، احمد، (1381)،جهانی شدن فرهنگ و هویت، تهران: نشرنی
  120. گیدنز، آنتونی(1373) جامعه شناسی، مترجم منوچهر صبوری، تهران، نشر نی.
  121. گیدنز، آنتونی(1383) تجدّد و تشخّص، ترجمۀ ناصر موفقیان، تهران، نشر نی
  122. گیدنز، آنتونی؛ (1378)راه و رسم؛ ترجمه منوچهر صبوری کاشانی؛ تهران، نشر شیرازه
  123. لایون، دیوید(1380) پسامدرنیته، ترجمه؛ محسن حکیمی، تهران، انتشارات آشیان
  124. مارکوزه، هربرت (1362)، انسان تک ساحتی، ترجمه محسن مؤیدی، تهران: انتشارات امیر کبیر، چاپ سوم.
  125. مافون، رابرت (۱۳۸۱)ریشه های روانی و رفتاری کودک، مترجم: محمد حسین سروری، چاپ چهارم- تهران، انتشارات جانزاده.
  126. مالینوفسکی، برونسیلاو (1379) نظریه‌ای علمی درباره فرهنگ، ترجمه‌ی عبدالحمید زرین قلم، تهران: گام نو، چاپ اول.
  127. محمدپور، احمد؛ نقدي، اسداله؛ نادرنژاد ؛ بهزاد(1389) اثر ماهواره بر هويت فرهنگي در كردستان ايران؛ بررسي موردي دانشجويان كُرد دانشگاه‏هاي سنندج ، دوفصلنامه پژوهش جوانان ، فرهنگ و جامعه، شماره 4.
  128. محمدی، حمزه (1379) هویت فرهنگی و مدرنیسم: مورد دانش آموزان شهر مریوان، پایان نامه دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
  129. معتمد نژاد، کاظم، (1372) وسایل ارتباط جمعی، تهران: دانشکده علامه طباطبایی، چاپ دوم.
  130. معمار، رحمت اله(1378)سنجش گرایش به هویت تاریخی، تهران، اداره ی کل مطالعات مرکز تحقیقات و سنجش بر نامه های صدا و سیما.
  131. مک کوایل، دنیس، (1382) در آمدی بر نظریه ارتباطات جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.
  132. مک کوایل، دنیس، (1382) مخاطب شناسی، ترجمه مهدی منتظر قایم، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها.
  133. منصورنژاد، محمد (1379) دین و توسعة فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، دفتر نخست، مؤسسه نشر علوم نوین.
  134. منصورنژاد؛ بابیه، مرضیه (1384) هویت فردی و هویت جمعی، به اهتمام عباس زاده، اکبر، عباسی، مهدی، مجموعه مقالات هویت ملی و جهانی شدن تهران: موسسۀ تحقیقات و توسعه علوم انسانی: دانشگاه تهران
  135. مونتسکیو، شارل(1322)، نامه های ایرانی،ترجمه محمد مجلسی، تهران، انتشارات امیر کبیر
  136. مهدوی کنی، محمدسعید، (1387) مفهوم «سبک زندگی» و گستره آن در علوم اجتماعی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی ،سال اول، شماره ۱.
  137. مهدی زاده، سید محمد (1389) نظریه های رسانه: اندیشه های رایج و دیدگاه های انتقادی، تهران: همشهری
  138. میرزایی، خلیل (1386)، پژوهش و مستند‌سازی، تهران: انتشارات مریم، چاپ اول.
  139. میرزایی، خلیل (1386)، فرهنگ توصیفی علوم اجتماعی، تهران: انتشارات حفیظ، چاپ اول.
  140. میلر، دلبرت(1387) اهنمای سنجش و تحقیقات اجتماعی. تهران، نشر نی.
  141. نایرره، ژولیوس(1379) چالش جنوب، ترجمۀ ابراهیم خلیلی، تهران، نشر قومس
  142. نجاتی، حسین(1369)جامعه‌شناسی گورویچ(پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آازاد اسلامی واحد رودهن)
  143. نجفي، موسي (1385) تکوين و تکون هويت ملي ايرانيان، تهران، مؤسسة فرهنگي دانش و انديشة معاصر.
  144. نراقی، احسان(1379) علوم اجتماعی و سیر تکوینی آن، نشر پژوهش فرزان روز،
  145. نش، کیت(1382) جامعه شناسی سیاسی معاصر، مترجم: محمد تقی دلفروز، تهران، انتشارات کویر
  146. نقی زاده، محمد(1384) جهانی شدن و نقش هنر در احراز هویت ملی، به اهتمام عباس زاده، اکبر، عباسی، مهدی، مجموعه مقالات هویت ملی و جهانی شدن، تهران: موسسۀ تحقیقات و توسعه علوم انسانی: دانشگاه تهران
  147. نوچه فلاح، رستم، (1383). مبانی نظری هویت و بحران هویت. مرکز مطالعات جوانان و مناسبات نسلی، تهران، انتشارات نقشینه پیمان.
  148. ورجاوند، پرویز(1378) پیشرفت و توسعه بر بنیاد هویت فرهنگی، تهران، شرکت سهامی انتشار.
  149. ورنر، سورین و تانکارد. جیمز (1381) نظریه های ارتباطات، مترجم: علیرضا دهقان، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
  150. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، (1381)، یافته‌های پیمایش در 28 استان کشور، ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان،
  151. ون، زونن، لیزبت(1383) رویکردهای فیمینیستی به رسانه ها، ترجمه: محمد رضا حسن زاده و حسن رئیس زاده، فصل نامه رسانه، سال پانزدهم، شماره1
  152. هال، استوارت(1383) هویت های قدیم و جدید، قومیت های قدیم و جدید، مترجم: شهریار وقفی پور، ارغنون، شماره 24.
  153. هالپر، استفان، کلارک، جاناتان(1391)، سکوت کانونهای فکر و شکست سیاست خارجی آمریکا، مترجم: پورآخوندی، نادر؛، تهران: انتشارات خرسندی، چاپ دوم
  154. هرمز، مهرداد (1379) مقدمه ای بر نظریات و مفاهیم ارتباط جمعی، تهران، انتشارات فاران.
  155. همتی، ماندانا (1378)؛ زبان و هويت فرهنگی، مجموعه‌ی فرهنگ و جامعه، شماره 1.
  156. هنوی،ویلیام(1373).«هویت ایرانیان از ساسانیان تا قاجاریه»، ایران نامه، سال 12، ش 3.
  157. الهی، همایون (1376) امپریالیسم و عقب ماندگی، تهران، شرکت افست سهامی عام.

 

منابع لاتین:

  1. Appadurai, Arjun(1996) Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalization. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press.
  2. Bourdieu, P. (1984) Distinction. London: Routledge and Kegan Paul.
  3. Bourdieu, P.(1996).The Rules of Art , Translated By Susan Emanuel, Polity Press
  4. M(1997) the Power of Identity, Oxford: Blackwell.
  5. DERRIDA, J (1982) Margins of Philosophy, trans. Alan Bass, Chicago: University of Chicago Press,
  6. Dinesh Bhugra(1999) EDITORIAL Cross-cultural psychiatry revisited, International Review of Psychiatry Jan, Vol. 11, No. 2-3: 91–91
  7. Dolby, N. (2005). Globalization, Identity, and Nation: Australian and American Undergraduates Abroad. Australian Educational Researcher 32(1), 101-118.
  8. Edmund Burk(1982)Reflections on the Revoultion in France, Edited by Conor Cruise O,Brien, New York, Penguin English Library, PP. 194-205
  9. D, et al, Identity and Ageny in Cultural Worlds, USA: Harvard University Press, 1998 , PP. 3-6
  10. Homans,George C(1972) Theorie der sozialen Gruppe Opladen: west deutscher verlag.
  11. Howard, Judith. A., (2000)Social Psychology lf identities, A critical examination of Social identity theory, Political Psychology, Vol. 22, PP : 127- 156
  12. John Fiske(2001), Television Culture, Methuen & Co
  13. Karl-Dirk and Bert Klandermans, L (1994) “Why social Movement Sozilolgische Forschungsrichtung. Reinbek: Rowohlt”
  14. Kellner, Douglas, (1996)Television,Advertisese and the Constructim of Postmodern Identity, London Rutledge publication
  15. Lotman, Yu. M.; B.A. Uspenski (1971) On the Semiotic Mechanism of Culture, in New Literary History, Vol. 9, No. 2, Soviet Semiotics and Criticism: An Anthology. (Winter, 1978), pp. 211-232.
  16. Morley, D. (1986). Family television: Cultural Power and domestic Leisure. London: Comedia.
  17. Oxford Dictionary of English, Oxford University Press ,
  18. Stone, Lawrence 1971(1966) : “Teories of Revolution. ”Pp. 44-57, in: Bruce Mazlish, Arthur D. Kaledin, and David BRalston (eds) , Revolution: A Reader. New York: Macmillan.
  19. Tajfel, H., & Turner, J. C(1986),. The social identity theory of intergroup behaviour. In S. Worchel & W. G. Austin (Eds.) Psychology of intergroup relations, Chicago, IL: Nelson-Hall:7-24.
  20. Tajfel, H., Social Identity and Inter group Relations. in: Worchel, S., Morales, J. F., Paez, D. and Deschamps, J. C. (Eds.)(1998). Social Identity International Perspectives. London: Sage,.
  21. Tajfel, H., Turner, J,C(1986) The social Identity theory of inter-group behavior, In, S., Worchel and L.W. Austine (ed) psychology of Intergroup Relations, Chicago, Nelson –Hall,
  22. Tajfel, Henry(1978) Interindividual behavior an Intergroup behavior, London. Academic press,
  23. Tajfel,H. and Wilkes, A. L. (1963) Classification and quantitative Judgment, Briritsh Journal of Psychology, 54, 101-114
  24. The American Heritage Dictionary of the English Language(1969) Boston publisher Houghton Miffli.
  25. Thoits, P.A. 1989.”Sociology of Emotion”. Annual Review of Sociology, Vol. 15. Pp. 329-342
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بررسي تاثير تماشاي تلويزيون ماهواره‌اي فارسي زبان بر پایبندی زنان به هويت فرهنگي”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *