مبانی نظری و پیشینه پژوهشی آمادگی جسمانی

نوع فایل
rar
حجم فایل
2854 کیلوبایت
تعداد صفحه
26
تعداد بازدید
380 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری آمادگی جسمانی» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

 

فصل دوّم. مبانی نظری و پیشینه تحقیق 12

2-1. مقدمه 13

2-2. مبانی نظری 13

2-2-1. پیدایش آزمون ها13

2-2-2. آشنايي با انجمن ايفرد14

2-2-3. عناصر قابل سنجش آمادگي جسماني17

2-2-4. آشنايي با آزمون برتري جسماني (آزمونهاي آمادگي جسماني مرتبط با تندرستي) 18

2-3. پیشینه تحقیق 21

2-3-1. تحقیقات انجام شده در داخل کشور 21

2-3-2. تحقیقات انجام شده در خارج کشور  26

2-4. نتیجه­گیری 29

منابع 62

 

مقدمه

این فصل به توصیف و تشریح زمینه­های نظری موضوع مورد پژوهش و همچنین ارائه­ی نتایج تحقیقات انجام گرفته­ی مرتبط با اهداف پژوهش حاضر، در داخل و خارج از ایران، اختصاص دارد. بنابراین فصل حاضر به دو بخش کلی تقسیم می شود که عبارتند از:

  • ارائه­ی اطلاعات درباره­ی مبانی نظری پژوهش؛
  • ارائه­ی یافته­های تحقیقاتی که توسط پژوهشگران منتشر شد و نگارنده به آنها دسترسی داشته است (پیشینه­ی پژوهشی).

2-2. مبانی نظری تحقیق

2-2-1. پیدایش آزمون ها

هدف اصلي و نهايي تعليم و تربيت، ايجاد آمادگي براي زندگي است. غريزه طبيعي ميل به زندگي، بشر اوليه را ناچار ساخت تا براي بدست آوردن غذا، لباس، مسكن و نيز براي مقابله با دشمن به تلاش و كوشش بپردازد. در اثر همين تلاش و كوشش بود كه نوع بشر توانست ميزان توانایی هاي خود را در رفع نيازها فزوني بخشد و رفته رفته به مهارت هايي دست يابد كه براي محافظت خود از شر دشمنانش كه ديگر انسان ها، طبيعت و جانوران بوده اند به آنها نياز داشته است. تنها قدرت فيزيكي و توانايي هاي بدني بود كه ميتوانست انسان هاي اوليه را از نظر امنيت به ادامه زندگي مطمئن سازد. آزمايش و خطاهايي كه در بستر دره اي دوران حيات خويش به عمل مي آورد، مسير صعود او را هموار مي كرد.

آنچه كه امروزه تحقيق ناميده مي شود نشأت گرفته از همان تجربيات گذشتگان است. تربيت بدني و علوم ورزشي به عنوان يك علم، ‌از علوم مختلف و تحقيقاتي كه در حوزه آن علوم صورت گرفته، ‌بهره برده است. در حوزه تربيت بدني و ورزش دانشمنداني كه در روند علمي شدن آن گام هاي مفيدي را برداشته اند بسيار زيادند. ولي برخي از آنان به سبب زمينه كاري خود از ديگران معروف تر شده­اند. «دولاهايلر[1]» در سال 1699 قدرت مردان را در بلند كردن و حمل وزنه­هاي سنگين با قدرت اسبها مورد مقايسه قرار داد (2).

آزمون بين دانشگاهي قدرت عضلاني در سال 1873 توسط «سارجنت[2]» تدوين شد. مقايسه بين قدرت يك گروه از عضلات معمولي با يك گروه از عضلات كاركرده محور پژوهش هاي «مارتين[3]» در سال 1915 برده است. در سال 1876 كه مصادف با تأسيس اولين آزمايشگاه روان شناسي توسط «ويلهم وونت[4]» در شهر لايپزيك آلمان بود،‌ سنجش و اندازه گيري قابليت هاي بدني به صورت علمي و دقيق مورد توجه قرار گرفت (14). جنگ جهاني سال 1920 جرقه هاي پژوهشي ديگري را بوجود آورد. از جمله مطالعاتي كه «اي. سي. اشنايدر[5]» انجام داد و طي آن ها آزمودني را مطرح كرد كه مي توانست براي تعيين خستگي و آمادگي بدني خدمه پردازي نيروي هوايي مورد استفاده قرار گيرد. در سال 1942 ميلادي كه مصادف با جنگ جهاني دوم بود، آزمونهايي مثل كشش بارفيكس و شناي روي زمين براي هر يك از شاخه هاي تخصصي ارتش ساخته شد «برو[6]» در خلال جنگ جهاني دوم آزمون پله اي را تهيه و با  عنوان هاروارد به همگان ارائه كرد. اين آزمون هم اكنون نيز به عنوان يكي از آزمونهاي معتبر براي سنجش استقامت قلبي، عروقي محسوب مي شود. بعد از اين دوران در كشور آمريكا،‌ موسسه اي با نام ايفرد بعد از سال 1965 در زمينه سلامتي، تربيت بدني، تمرينات سالم و حركات موزون يكه تاز عرصه علم تربيت بدني و ورزش دنيا شد (25). از آنجائيكه ارزيابي افراد بر اساس آزمون هاي مختلف نياز به معيار و شاخص قابل اطمينان و علمي دارد، كشورها با استفاده از آزمونهاي معتبر اقدام به تهيه نورم هاي استاندارد براي قابليت هاي مختلف جسماني مي كردند و اين نورم ها امكان مقايسه و ارزيابي و ورزشكاران و دانش آموزان را به منظور شناخت علل ضعف و قوت آنها مسير و برنامه ريزي تمريني و همچنين ارزشيابي درس تربيت بدني را امكان پذير مي سازد.

فهرست منابع

. آزمون، جواد. (1378). بررسی و مقایسه میزان آمادگی جسمانی وابسته به بهداشت (تندرستی و سلامتی) دانش آموزان دختر و پسر سنین 7 تا 19 سال سراسر کشور با نورم ملی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

ابوالحسن‏ن‍‍‍‍ژاد مجتبی، عليزاده محمدحسن، بيات محمدرضا، شريف‏زاده غلامرضا. مقايسه ميزان چابکی، سرعت و توان در دانش‏آموزان پسر دارای چرخش خارجی طبيعی و غيرطبيعی پا در شهرستان بيرجند. مجله علمي دانشگاه علوم پزشكي بيرجند. 1388؛ 16(4):32-37.

بازیاری، عزت الزمان. (1376). مقایسه برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی دانش آموزان دختر دبیرستانهای تربیت بدنی با دبیرستانهای عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.

بهرامی، شهناز (1382). تاثیر فعالیت های جسمانی بر سلامت از دیدگاه بهداشت، نشریه ماهانه ورزش و ارزش شماره 164: 26 ـ 27.

پویانفرد، علیرضا. (1373). تعیین نورم ملی و استانی برای دانش آموزان سراسر کشور (17 تا 10 سال)، رساله دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.

دبورا آ. وست، چارلز آ. بوچر (1386). مبانی تربیت بدنی و ورزش. ترجمه (احمد آزاد) چاپ دوم. تهران، انتشارات نور.

رضايي رسول، رجبي حميد، دهخدا محمدرضا، حبيبي هادي. طراحي و تعيين روايي و پايايي آزمون چابكي ويژه كشتي گيران آزادكار. المپیک. 1392. دوره 21، شماره 1. پیاپی 61؛ 47-59.

رمضانی نژاد، رحیم. (1386). اصول و مبانی تربیت بدنی و ورزش (چاپ اول) تهران. انتشارات بامداد کتاب.

سراج سارا، فراهاني ابوالفضل. تاثير تمرينات باراوسل بر روي تركيب بدني و انعطاف پذيري زنان غير ورزشكار. پژوهش هاي مديريت ورزشي و علوم حركتي. 1391. دوره 2، شماره 3، پیاپی 129:3-138.

سلطانی، بیات. (1375). بررسی وضعیت آمادگی جسمانی دانش آموزان پسر و دختر شهرستان شهرکرد و مقایسه آن با نورم ملی سال 1370، طرح تحقیقی، اداره کل آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری.

صفانیا، علی محمد. (1370). بررسی وضعیت آمادگی جسمانی دانش آموزان مدارس راهنمایی پسرانه شهر آمل با استفاده از آزمون کراس، وبر. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.

صفری همامی، شیلا. (1371). بررسی آمادگی بدنی دختران کلاس های چهارم و پنجم دبستان های شهر اصفهان و مقایسه آن با چند نورم منتخب. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.

علوی، سید حسین. (82). مقایسه آمادگی جسمانی دانش آموزان پسر مدارس راهنمایی شهرستان محمودآباد با نورم ملی و استانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکز.

14. علی زاده محمد حسین، مسیحای اکبر مجید. رابطه میان برخی مقادیر آنتروپومتریک و نتایج آزمون های انعطاف پذیری خمش به پایین (TOE-TOUCH) و خمش به پایین. المپیک. 1382؛ شماره 24:105-114.

غفوری، حسن زاده. (1384). بررسی وضعیت آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت دانش آموزان پسر و دختر دوره تحصیلی راهنمایی (13 ـ 11 ساله) شهر تهران و مقایسه با نورم استانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکز.

فاضلی فر، سعید. (1385). بررسی مقایسه ای وضعیت آمادگی جسمانی دانش آموزان پسر 11 تا 13 ساله شهرستان آمل، نشریه حرکت. شماره 28: 107-236.

فیاض، محسن. (1376). تهیه و تدوین نورم استانی تست های اصلاح شده ایفرد و ارزیابی توانایی های دانش آموزان پسر و دختر 9 تا 17 سال استان خراسان. طرح تحقیقی، اداره کل آموزش و پرورش استان خراسان.

قربانی، محسن. (1383). مقایسه وضعیت آمادگی جسمانی دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهرستان تکاب با نورم استانی و ملی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکز.

قیومی، محمد. (1380). مقایسه آمادگی جسمانی وابسته به تندرستی و بهداشت دانش آموزان پسر دوره راهنمایی شهرستانهای استان تهران. طرح تحقیقی، اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش.

کاشف، مجید (1372). بررسی اثرات تست سنجش قوای جسمانی برآمدگی جسمانی، حرکتی دانش آموزان دختر و پسر سراسر کشور، طرح تحقیقی، اداره کل تربیت بدنی و وزارت آموزش و پرورش.

گائینی، عباسعلی، و رجبی، حمید. (1386). آمادگی جسمانی (چاپ چهارم). تهران: انتشارات سمت.

لاسجوري غلامحسين، دانشمندي حسن، علي زاده محمدحسين. عملكرد عضلات موثر در سه آزمون كشش بارفيكس، شناي سوئدي و بارفيكس اصلاح شده به روش الكترومايوگرافي (EMG). حرکت. 1382. شماره پیاپی 18؛ 117-129.

محبي حميد، حسيني سيدعلي، افشارنژاد طاهر، شادمهري سعيده، آقايي ندا. مقايسه فعاليت الكتريكي عضلات شكمي و تاكننده هاي ران در وضعيتهاي مختلف از حركات دراز و نشست و كرانچ. المپیک. 1387؛ 16(1): 27-36.

محمدی، حسن. (1387). بررسی و تعیین نورم آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی دانش آموزان پسر (17 ـ 9 سال) شهرستان اقلید و مقایسه آن با نورم ملی و استانی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکز.

میرزایی بهمن. 1384. تهیه هنجار برای آزمون های جسمانی، مهارتی و روانی کشتی گیان تیم های ملی بزرگسالان و جوانان در دو رشته آزاد و فرنگی. کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران.

میرکاظمی سیده عذرا و همکاران. (1380). تدوین نورم آمادگی جسمانی دانش آموزان دختر سال اول نظام جدید شهرستان بیرجند و مقایسه آن با نورمهای موجود. نشریه حرکت. شماره 8، صفحه 119-126.

ناظم فرزاد، فرهپور نادر، يوسفيان جواد. بررسي روايي آزمون هاي دو 45 و 200 متر سرعت براي ارزيابي توان بي هوازي در پايگاه هاي ورزش قهرماني. حرکت. زمستان 1381؛ شماره پیاپی 14؛ 141-149.

هادوی، فریده. (1365). بررسی وضعیت جسمانی و قابلیت حرکتی داوطلبان ورود به دوره کارشناسی تربیت بدنی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

همتی نژاد، مهرعلی. (1375). سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی. تهران: دانشگاه پیام نور.

هنر جویی، ژینوس. (1368). بررسی میزان آمادگی جسمانی دختران 14 ـ 17 سال شهرستان کرج، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

یوسفی پور، ویدا. (1371). مقایسه آمادگی عملی دانش آموزان دختر 14 ـ 17 ساله استان خوزستان، طرح تحقیقی، اداره کل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش.

Castelli DM, Hillman CH, Buck SM, Erwin HE. E (2007). Physical xercis and xerciseAchievement in third – and fifth – Grade students. J Sport Exerc Psychol. 29(2):239-52.

Deforche B, Lefevre J, De Bourdeaudhuij I, Hills AP, Duquet W, Bouckaert J. (2003). Physicall fitness and Physical activity in obese and non obese flemlsh youth. Obes Res. 11(3):434-41.

Eveland-Sayers BM, Farley RS, Fuller DK, Morgan DW, Caputo JL. (2009). Physical fitness and academic achievement in elementary school children. J Phys Act Health. 6(1):99-104.

Faigen baum, Avery.D., mediate, Patrik (2006). Effect of medicine ball training in fitness performance of high- school physical education student,s. physical fductator, 63,160-167.

Harries, j, and cale, L. (2007). children fitness testing: A Feasibilitr study. Health Education journal, 66,153.

Huberty JL, Siahpush M, Beighle A, Fuhrmeister E, Silva P, Welk G. (2011). Ready for recess: a pilot study to increase physical activity in elementary school children. J Sch Health. 81(5):251-7.

Hung, yi-ching, and malina, Robert. (2007). BMI and Health Relate physical fitness in taiwanes younth 9-18 years. Medicine and science in sport,s and exercise 39(4), 701-70.

Myers EF, Gerstein DE, Foster J, Ross M, Brown K, Kennedy E, et al. (2014). Energy balance for kids with play: design and implementation of a multi-component school-based obesity prevention program. Child Obes. 10(3):251-9.

Nassis GP, Psarra G, Sidossis LS. (2005). Gentral and total. Adiposity a Lower over weight and obeses children with high caedio respiratory fitness. Eur J Clin Nutr. 59(1):137-41.

Patty S. Freedson, Kirk J. Cureton, Gregory W. Heath. (2000). statusof field – based fitness testing in . children and youth. Prerentive medicine. Volume 31, Issue 2, Pages S77–S85.

Schuna JM Jr, Lauersdorf RL, Behrens TK, Liguori G, Liebert ML. (2013). An objective assessment of children’s physical activity during the Keep It Moving! after-school program. J Sch Health. 83(2):105-11.

Theman .M.j. koppes.L.L.J. kemper.H.C.G. (2007). the relation between physical activity fitness and educational achievement of rural south African children. Journal of physical Education Recration (Hong Kong). 12(1):48-54.

Trost SG, kerr LM,ward DS, Pate RR. (2001). Physical activity and determinant,s of Physical activity and non obese children. Jnt j obes Relat Metab Disord. 25(6):822-9.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی آمادگی جسمانی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *