با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری ارتباط سبک رهبری مدیران ورزشی اداره ورزش و جوانان استان گلستان با میزان استفاده آن ها ازفناوری اطلاعات براساس تحلیل (SWOT)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.
فهرست محتوا
فهرست محتوا
فصل دوم : مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1- مقدمه: 10
2-2- تعاريف مفاهيم اوليه 11
2-3- مفهوم فناوری اطلاعات.. 12
2-4- عناصر اصلی فناوری اطلاعات.. 13
2-5- تعريف جامع. 13
2-6- كاربردهای فناوری اطلاعات.. 13
2-7- مدلهای كاربرد فناوری اطلاعات در سازمانها 14
2-8- ويژگيهای فناوری اطلاعات.. 15
2-9- مزایا و محدودیتهای فناوری اطلاعات.. 15
2-10- محدودیتها 16
2-11- انتخاب فناوری اطلاعات مناسب.. 16
2-12- استفاده بهينه از فناوری اطلاعات.. 17
2-13- نقش فناوری اطلاعات در سازمان. 17
2-14- آماده كردن كاركنان برای پذيرش فناوری اطلاعات.. 18
2-15- تكنولوژی. 18
2-16- نقش مدیریت در افزایش سطح تکنولوژی. 19
2-17- انواع استراتژیهای تغییر. 20
بخش دوم : سبک رهبری. 21
2-18- تعاریف رهبری. 21
2-19- ظهور رهبری و اهمیت آن. 21
2-20- عناصر پدیدآورنده رهبری. 22
2-21- وجه تمایز میان مدیریت و رهبری. 22
2-22- سه شایستگی رهبری. 23
2-23- مشخصههای رهبری از دیدگاه دیویس.. 23
2-24- نظریههای هدایت.. 25
2-24-1- خصوصیات و صفات ویژه رهبری. 25
2-24-2- نگرشهای رفتاری. 26
2-25- نظريه جانشينهای رهبری. 38
2-26- نظريه رهبری عطيه الهی ( كاريزماتيك ) 39
2-27- نظریه رهبری به عنوان یک اقدام نمادین. 40
2-28- مدلهای رهبری مراودهای ( تعاملی ) و تحول گرا 41
2-29- ارزشیابی روش رهبر. 41
بخش سوم : آشنایی با مدل تحقیق ( SWOT) 43
2-31- تعریف مدل تحقیق ( SWOT) 43
2-32- ماتریس تهدیدات، فرصتها، نقاط قوت و نقاط ضعف (SWOT ) 44
2-33- چهار چوب نظری تحقيق 48
2-34- مدل تحقیق 50
2-35- سوابق و پیشینه تحقیق 51
2-35-1- سوابق تحقیق در داخل. 51
2-35-2- سوابق تحقیق در خارج. 52
منابع 77
– مقدمه:
فناوری اطلاعات يك مؤلفه حياتی زندگی مدرن است. امروزه در جوامع پيشرفته فناوری اطلاعات شاهرگ بيشتر سازمانها و مراكز تجاری محسوب میشود و برای ارتباطاتی كه جامعه مدرن را پشتيبانی میكند، نقش اساسی دارد. نقش فناوری اطلاعات نیز در امر بهره وری بیش از پیش رو به افزایش گذاشته است. با پيشرفتهای فوق العاده و سريع در فناوری اطلاعات فرصتهای يادگيری و دسترسی به منابع علمی و آموزشی وسيع و فراگير تر شده است. بكارگيری فناوری اطلاعات در جهت ايجاد توسعه نيروی انسانی نه تنها موجب تسريع و آسان تر شدن اين فرآيند شده است، بلكه باعث ايجاد روشهای جديد در توسعه نيز شده است. در نتيجه استفاده از اين فناوری، آگاهیها و توانايی كاركنان افزايش قابل توجهی پيدا كرده است. اين فناوری با قابليتهای خاص ( محاوره ای، تصويری، صوتی و غيره ) زير ساختهای قوی و مطمئن فرآيند توسعه را پشتيبانی میكند. ( مبارکی، 1381 )
امروزه اطلاعات به عنوان یکی از منابع اصلی قدرت و تسلط بر جریانهای اقتصادی و مدیریتی نقش مهمی را برعهده دارد. يكی از اساسی ترين و حياتی ترين كاربردهای اطلاعات را مي توان در زمينههای مديريت مشاهده كرد. بكارگيری اطلاعات صحيح، دقيق و به موقع در تصميم گيریها، برنامه ريزیها و ديگر مسائل مديريت میتواند در سرنوشت سازمان بسيار مؤثر باشد. در عصر دانش كنونی گسترش و پيچيدگی سازمانهای تخصصی، نظامهای سنتی مديريت اطلاع رسانی را غيركارآمد ساخته است و وجود سيستمهای پيشرفته در گردآوری، سازماندهی و اشاعه اطلاعات و يا به عبارت ديگر فناوری نوين اطلاعاتی بيش از پيش احساس میشود. ( بون و همکاران، 2006 )
در دنيای پيشرفته و پر از تغييرات معاصر، سازمانها برای امكان ادامه فعاليت و حضور مؤثر در صحنه رقابتهای فشرده، به نحو فزايندهای محتاج تبادل و توزيع و استفاده صحيح از اطلاعات میباشند. رشد روز افزون علوم مختلف و گستردگی و پيچيدگی روابط سازمانی در عرصه داخلی و خارجی مديريت امروز را ناگزير از توجه جدی برای انتخاب شيوه برخوردی مناسب با ابزاری مهم به نام ” اطلاعات ” کرده است. در جهت افزايش بهره وری در سازمانها با انتخاب و گزينش شيوهها و روش هايی مناسب، سازمانها میبايست با بهترين و كمهزينهترين روشها كه در عين حال دارای كارايی بالا هم باشند، اطلاعات مورد نياز خود را توليد يا جمع آوری کنند و با ابزارهايی مناسب اعم از نيروی انسانی و يا ابزارهای الکترونيکی آنها را پردازش و قابل گزارش گيری نمايند و گزارشهای خروجی از طريق اطلاعات را در اختيار واحدها و اجزا خود قرار دهند تا در انتخاب سياستها و برنامه ريزی درون تشکيلاتی خود، از آنها استفاده کنند ضمن اين که به صورت ناخودآگاه هماهنگی و همسانی لازم بين اجزاء از نظر سطح دسترسی به اطلاعات صورت خواهد گرفت.
در مديريت اطلاعات، به سازمان به عنوان يک سيستم نگاه میشود كه مجموعه منظمی از عناصر به هم وابسته که برای رسيدن به هدفی مشترک با هم در تعامل اند را شکل میدهد. همان طور که میدانيم هر سيستم با تعريفی که از آن شد دارای اجزايی میباشد که هر يک از اين اجزاء در رسيدن کلی سيستم به اهداف برنامه ريزی و تعيين شده مؤثر هستند. ( دفت، 212:2002 )
گسترش سازمانها، پيچيده شدن فعاليتها، ورود رقباء جديد به صحنه، گسترش فعاليت سازمانها از نظر جغرافيایی، كمرنگ شدن مرزهای جغرافيايی در فعاليتهای صنعتی و تجاری، شكل گيری اقتصاد جهانی و جهانی شدن، روندی است كه در طی چند دهه به مرور بر سازمانها حاكميت يافت و سازمانهای گوناگونی را بالإجبار به طراحی ساز و كارهايی وادار كرد تا بتوانند خود را همگام با تغييرات سازماندهی كنند و ادامه حيات دهند.
انفجار اطلاعات موجب مسائل بسيار حادی شده و بطور كلی بر شيوههای جاری كنترل اطلاعات تأثير گذاشته است. به رغم وجود انبوه دادهها در برخی موارد، نياز بيشتری به استفاده از فناوری اطلاعات در پردازش و سازماندهی اطلاعات در سازمان داريم. ما دچار سيلی از اطلاعات شدهايم با اين وجود اغلب خود را در وضعيتی میيابيم كه در آن در يك موضوع خاص، شديداً نيازمند اطلاعات بيشتری هستيم. وجود فناوری ارتباطات نوين، منابع غنی اطلاعاتی، ابر شاهراههای الكترونيكی، پايگاههای دادهای بسیار گسترده، شبكهها و بسياری دستاوردهای ديگر، اين نويد را میدهند كه در آينده بتوان به هر نوع اطلاعات مورد نياز بی درنگ دست يافت. ولی در واقع آن چه بسيار مورد نياز است اطلاعات دقيق تر در زمان مناسب و سريع ميباشد. استفاده از فناوری اطلاعات در شرکتهای بیمه گر توانسته است، افزایش سطح کیفیت و انتظارات بیمه گذاران را به همراه داشته باشد. ( مراتی، 1383 )
در این فصل نخست به بررسی مفاهیم فناوری اطلاعات پرداخته و سپس در بخش دوم این تحقیق به بیان رابطه بین فناوری اطلاعات و کیفیت خدمات در شرکتهای بیمهای پرداخته میشود.
فهرست منابع
- الوانی ، سید مهدی ، « مدیریت عمومی » ، 1384 ، چاپ دوم ، تهران ، نشر نی
- الوندی ، مرتضی (1389) فناوری اطلاعات و سازمان ، مقاله منتشره در نشریه شهرداری ها ، سال چهارم ، شماره 35 بهار .
- حق پناهان ، حامد « بررسي نقش ICT در توسعه منابع انساني » ، سال 1384 ، پايان نامه كارشناسي ارشد ، مديريت صنعتي ، دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقیقات تهران .
- شریفی ، حسن پاشا ، شریفی ، نسترن (1383) روشهای تحقیق در علوم رفتاری ، تهران : انتشارات سخن .
- صرافي زاده ، اصغر ، « فناوري اطلاعات در سازمان – مفاهيم و كاربردها » ، سال 1383 ، تهران: انتشارات مير .
- طوسي ، محمد علي ، « مشاركت و مديريت مشاركت جو ( نظام پذيرش و بررسي پيشنهاد ها )» ، 1383 ، انتشارات سازمان مديريت صنعتي ، تهران .
- فلاح ، زین العابدینی (1384) « بررسی عوامل مرتبط با استقرار سیستم های اطلاعاتی مدیریت در فدراسیون های ورزشی ایران » ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، تهران
- گيوريان ، حسن ، « جزوه چاپ نشدة مديريت تحول گرا » ، 1388 ، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامي تهران مركز ، تهران .
- لورن پلونكت و رابرت فوريه ، « مديريت مشاركت جو » ، ترجمه دكتر محمّد علي طوسي ، 1388، انتشارات مركز آموزش مديريت دولتي .
- مبارکی ، حسین (1380) « بررسی تأثیر به کارگیری فناوری اطلاعات بر موفقیت سازمان » ، رساله ی دکتری دانشگاه تربیت مدرس .
- محمدی ، علی رضا (1389) بررسی رابطه بین سبک رهبری و پیشرفت سازمانی در میان مدیران مدارس راهنمایی منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی ، دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران .
- مصدق راد ، محمّد علي ، « نقش مديريت مشاركتي( نظام پيشنهاد ها ) در ميزان كارايي بيمارستان شهيد فياض بخش تهران » ،1380 ، پايان نامه كارشناسي ارشد .
- نثایی ، وحید ، (1384) « بررسی تأثیر افزایش اتوماسیون اداری بر بهره وری سازمان شرکت های پالایش و پخش تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی
- هنری ، حبیب ، (1382) « طراحی وتبیین نظام اطلاعاتی و سیستم بهره وری منابع انسانی در سازمان تربیت بدنی و فدراسیون های ورزشی منتخب و کمیته ی ملی المپیک » ، رساله ی دکتری دانشگاه تریبت مدرس
- یاراحمدی ، محمود (1388) مبانی تربیت بدنی ، اصول و قواعد ، انتشارات ف سریر شهر علم ، تهران ، چاپ اول.
- Behatt , Jay. (2001). ” Managerial Attituds Toward participative Management programs : Mythsand Reality ”. public personnel Management ; washington; vol 17.
- Chang , H.H (2006) ” Technical and management perceptions of enterprise information system importance , implementation and benefits ” Info systems , vol.16 , 22 , 263 , 292 .
- Garicno , L , Heaton P. ( 2007) ” informational technology , organization and productivity in the public sector : Evidence from police deoartments ” university of Chicago
- Lee , william M ; Hang , R.. (2002). ” A pairticipative Management primer ”. The Journal for Quality and participation ; Cincinnati.
- Northrop , A (2002) ” lessons managing information technology in public sector ” social science computer review , vol. 20 , No. 2:194 -205
- Robbins ,s . (2005) ,” Organizational Behavior ” , 6th Ed , U.S.A. Prentice Hall
- Robinson , Norman. (2006) . ” pattern of participatory management in schools ”. Paperpresented at the annual conference of the canadian Association for the study of Educational Administration .
- Rosenberg , L.David . (2003) , ” The processes and Effects of and Internal Technology Discovery program upon Management ”. paper presented at International Meeting of the forest products Resarch society.
- Stere , Clare (2005) , ” information systems strategic management ang intergrated approach ” Rutledge , N.Y
- ict.gov.ir
- ict.reserch.net
- ict.world.blogsky.com
- به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.