مبانی نظری و پیشینه پژوهشی ارتباط علّی شایستگی با خودکارآمدی رهبری در مربیان ورزشی زن والیبال استان تهران

نوع فایل
rar
حجم فایل
141 کیلوبایت
تعداد صفحه
46
تعداد بازدید
322 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری ارتباط سبک رهبری مدیران ورزشی اداره ورزش و جوانان » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

 

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه  پژوهش

1.2. فرضیه صفر. 12

1.1.2. زیر بنای نظری. 12

2.2. پیشینه  پژوهش 44

1.2.2.  پژوهش­های  انجام شده در داخل از کشور. 44

2.2.2.  پژوهش­های  انجام شده در خارج از کشور. 45

 

. فرضیه صفر:

ارتباط علّی شایستگی با خودکارآمدی رهبری در مربیان ورزشی زن والیبال استان تهران معنی دار است.

 

1.1.2. زیر بنای نظری

مفهوم شایستگی:

با بررسی ادبیات موضوع شایستگی و بررسی تعاریفی که در مورد شایستگی ارائه شده است اولین چیزی که به خوبی مشخص می­شود فقدان تعریف واحد و اصطلاح شناسی مشخص و معین در مورد شایستگی و معنی و مفهوم آن است. فرهنگ آکسورد شایستگی را بعنوان قدرت، توانایی و ظرفیت انجام دادن وظیفه تعریف می­کند(استیل، 2006)[1]. و همچنن ریشه لغوی شایستگی عبارت است از: درخور، لایق، سزاوار می­باشد.

اولین بار اصطلاح شایستگی توسط وایت )1959) مطرح شد. وایت با معرفی واژه شایستگی برای توصیف ویژگی­های شخصیت مرتبط با عملکرد برتر و انگیزه بالا معروف شد و شایستگی را اینگونه تعریف کرد: شایستگی عبارت است از تعامل اثربخش یك فرد با محیط. و همچنین کرستید بر این باور است که رویکرد شایستگی، رویکردی جدید نیست چراکه رومی­ها برای دستیابی به صفات جزیی و تفضیلی سرباز خوب رومی از آن استفاده می­کردند (مرتضی کرمی، 1389).

اصطلاح شایستگی برای توصیف مجموعه­ای از رفتارها که ترکیب واحدی از دانش، مهارت­ها، توانایی­ها و انگیزه­ها را منعکس می­کند و با عملکرد مرتبط است بکار می­رود. معمولا دو تعریف مرتبط در زمینه شایستگی ارائه می­شود، اولی نشانگر توانایی فرد برای انجام کارهای مربوط به شغل به گونه­ای اثربخش است و دومی عبارت است از آنچه فرد برای عملکرد اثربخش نیاز دارد. این دو تعریف خیلی به هم نزدیک هستند اما متفاوتند. دومی در بردارنده آن چیزی است که برای موفقیت در شغل لازم است، در حالیکه اولی با انچه فرد بعنوان فعالیتی مهم در شغل خود انجام می­دهد، ارتباط دارد (اسکندر فتحی آذر، 1384).

اولین بار اصطلاح شایستگی توسط وایت(1959) مطرح شد. وایت با معرفی واژه شایستگی برای توصیف ویژگی­های شخصیت مرتبط با عملکرد برتر و انگیزه بالا معروف شد و شایستگی را اینگونه تعریف کرد: شایستگی عبارت است از تعامل اثربخش یک فرد با محیط.

روان شناسان، شایستگی را محرک، ویژگی یا مهارت برجسته تعریف کرده­اند که منجر به عملکرد شغلی بهتر می­شود. رابیل و ریچارد(1997) می­گوید که انتخاب شایسته­ترین­ها باید به توانایی­ها، شاخصهای رفتاری، باورها، ویژگی­های شخصیتی، نگرشها و مهارت­های فردی توجه شود. طبق نظر اسپنسر اسپنسر (1993)  شایستگی، ویژگی زیر بنایی فرد است که بطور کلی با عملکرد اثربخش ملاک مدار و عملکرد برتر در یک شغل یا وضعیت، رابطه دارد. از نظر بویاتزیس(1995و1982)[2] شایستگی به طور کلی بر صفات و ویژگی­های اساسی یک شخص تاکید دارد، این صفات می­توانند انگیزش، رفتار، مهارت و تصور فرد از نقش اجتماعی و یا مجموعه­ای از دانش باشد که فرد در انجام کارها و فعالیت­ها، از آنها استفاده می­کند. این رویکرد با رویکرد رابرتسون، کالینان و بارترام(2003)، در تقابل است که شایستگی مجموعه­ای از رفتارهایی است که به عنوان وسیله برای رسیدن به نتایج و یا پیامدهای مطلوب به کار می­رود.

رویکرد نخست که در تعاریف اسپنسر اسپنسر(1993) دیده می­شود رویکرد صفت مدار و رویکرد دوم رفتار مدار نامیده می­شود. به عبارت دیگر در رویکرد نخست شایستگی معادل ویژگی­های اساسی و در دومی، مجموعه­ای از رفتاها است. وار و کونور(1992) این تقابل دو دیدگاه را تقابل دو دیدگاه سنتی الگوی ارزیابی ویژگی­های شخص(بویاتزیس، 1995) و دیدگاه جدیدتر الگوی شغلی(رابرتسون، کالینان و بارترام، 2002) می­دانند.

اسپنسر(1993)، شایستگی را به دو دسته طبقه بندی می­کند:

  1. شایستگی­های مورد نیاز که مهارت­های ضروری را برای حداقل عملکرد در یک کار و یا انجام یک وظیفه مشخص می­سازد.
  2. شایستگی­های برتر که بر اساس آنها نتایج به دست آمده بالاتر از میانگین و عملکرد بالاتری است.

هوربنای و توماس(1989)، شایستگی را این چنین تعریف می­کند: شایستگی، مجموعه­ای از دانش، مهارت­ها، صفات و ویژگی­های رفتاری و خصوصیات شخصی است.

در پیشینه پژوهش­های مدیریت منابع انسانی، شایستگی­ها این چنین تعریف شده اند:

“مجموعه دانش، مهارت­ها، ویژگی­های شخصیتی، تجربه­ها و توانمندیهای مرتبط با شغل، که دارنده آنها را قادر می­سازد در سطحی بالاتر از حد متوسط به انجام مسئولیت بپردازد، در واقع شایستگی­ها الگویی را ارائه می­کنند که نشان دهنده فرد با عملکرد برتر در شغل محوله است. ”

 

فهرست منابع

Abraham, A. , Collins, D. , & Martindale, R. (2006). The coaching schematic: Validation through expert coach consensus. Journal of Sport Sciences, 24(6), 549564.

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.

Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. In F. Pajares& T. Urdan(Eds. ), Self-efficacy beliefs of adolescents (pp. 307 – 337). Greenwich, CT: InformationAge Publishing.

Burden, P. R. (1990). Teacher development. In W. R. Houston (Ed. ) Handbook of research on teacher education (pp. 311-327). New York: Macmillan.

Cassidy, T. G. , Jones, R. L. , Potrac, P. (2008). Understanding Sports Coaching: The Social, Cultural and Pedagogical Foundations of Coaching Practice, Taylor & Francis, Aug 5, 2008.

Cote´, J. , & Gilbert, W. (2009). An integrative definition of coaching effectiveness and expertise. International Journal of

Cote´,J. ,& Salmela, J. (1996). The organizational tasks of highperformance gymnastics coaches. The Sport Psychologist, 10(3), 247-260

Ebadian, M. , Tojari , F. , Shokri.  A. , Payvandi, F. , Naeimaei, M. The Relationship between the Self efficacy and Internal and External Imagery Ability with table tennis athlete’s performance

Federici, R. A. , &Skaalvik, E. M. (2011). Principal self-efficacy and work engagement: assessing a Norwegian Principal Self-Efficacy Scale. Social Psychology of Education, 14(4), 575-600.

Feltz, D. , Chase, M. , Moritz, S. , & Sullivan, P. (1999). A conceptual model of coaching efficacy: Preliminary investigation and instrument development. Journal of Educational Psychology, 91(4), 765-776.

Feltz, D. , Short, S. , & Sullivan, P. (2008). Self-efficacy in sport. Research and strategies for working with athletes, teams, and coaches. Champaign: Human Kinetics.

Feltz, D. L. , & Weiss, M. R. (1982). Developing self-efficacy through sport. Journal ofPhysical Education, Vol. 53(3), pp. 24-36.

Feltz, D. L. , Short, S. E. , & Sullivan, P. J. ( 2008). Self-efficacy in sport: Research andstrategies for working with athletes, teams, and coaches. Human Kinetics. Champaign, IL.

Folger, R. (1987). “Distributive and procedural justice in the work place”, Social Justice Research, (1 ),143 -159.

Gernigon, C. , Delloye, J. B. (2003). Self- Efficacy, causal attribution, and track athletic performance following unexpected success or failure among elite sprinters. The Sport Psychology, Vol. 17, pp. 336-350.

Ghotnian ,S. , Tojari , F. , Ganjoy, FA. iInternational Journal of Sport Studies 2 (3), Study of self-efficacy feeling as performance estimators. 151-154

Gronlund, N. E. (1981). Measurement and evaluation in teaching. New York: Macmillan.

Haj Mohad, P. A. , Sadan, R. (2009). Coaching leadership styles and athlete satisfaction among Hacky Team. Journal of Human Capital Development, Vol. 2(1 ).

Janssen, J. , and Dale, G. (2002). To learn about the personal and psychological skills necessary to be an effective coach.

Jones, Hughes and Queenston, An Introduction to Sports Coaching, Routledge, 2007, ISBN 978-0- 415- 41131- 8.

Manouchehri, J. , Tojari, F. , Soheili, B. Confirmatory factor analysis: The Coaching Efficacy Scale (CES) in Iranian sports leagues. Advances in Environmental Biology 7 (14), 4709-4713

Moen, F. , & Allgood, E. (2009). Coaching and the Effect on Self efficacy. The Organization Development Journal, 4, 69-82.

Moen, F. , & Federici, R. A. (2012). The Effect from Coaching based leadership. Manuscript submitted for publication.

Moen, F. , & Kvalsund, R. (2008). What communications or relational factors characterize the method, skills and techniques of executive coaching? IJCO The International Journal of Coaching in Organisations, 6(2), 102-127.

Myers, N. D. , Vargas, T. M. , Feltz, D. L. (2005). “ Coaching efficacy in intercollegiate coaches’ sources, coaching behavior and tean variables. “Psychology of Sport & Exercise, 6 (1); 129- 143.

Rezaei ,M., Tojari . F. , Bay ,M. Relationship between the Self-efficacy and Imagery Ability with the Performance of Elite Women Table Tennis Players

Santos, S. , Mesquita, I. , Grac¸a, A. , & Rosado, A. (2010). Coaches’ perceptions of competence and acknowledgement of training needs related to professional competences. Journal of Sports Science and Medicine, 9, 62-70.

Soheili, B. , Tojari, F. , Amirtash, A.  The impact of coaches self efficacy on relationship between the coach-athlete in sports leagues of Iran European Journal of Experimental Biology 3 (1), 52-56

Unrah, S. (1998). “Perceptions of Athletic Training Services by Collegiate Student-Athletes: A Measurement of Athlete Satisfaction”, Journal of Athletic Training (33): 4.

Vaghefi, SE. , Tojari, F. , Ganjoue, FA. Relationship between self-efficacy and performance of elite table tennis players.International Journal of Sport Studies 2 (5), 262-265

Walker, J. ( 00 ). Exploring the Influence of Individuals Ability to Experience Flow While Participating in a Group Dependent Activity on the Individual Satisfaction with the Group Performance, In Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy Parks, Recreation and Tourism Management, http: //WWW. cababstractsplus. org.

Warren, D. F. (1984). “The influence of leader behaviors, Coach attributes and institutional variables on performance and satisfaction of collegiate Basketball teams”, Available on the: http: //Proquest. umi. com/pqd.

Welk, G. J. , &Eklund, B. (2005). Validation of the children and youth physical self perceptions profile for young children, Psychology of Sport &Exercise,6,51-65

William, D. L. , Beatty, D. J. , Beauchamp, M. R. (2011). Examining the influence of other-efficacy and self-efficacy on personal performance. Journal of Sport & Exercise Psychology, Vol. (33 ) pp. 586-593

Wise, J. B. , & Trunnell, E. P. (2001). The influence of sources of self-efficacy upon efficacy strength. Journal of Sport & Exercise Psychology, 23,268-280

Wu, k. ( 2000). The relationship of coaching behavior, perceived motivation climate, and satisfaction in Judo. National Taiwan sport

Zeithaml, V. A. , Parasuraman, A. , Berry, L. (1990). Delivering Quality Service: Baloncing Customer Perceptions and Expectations, New York: Free press.

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی ارتباط علّی شایستگی با خودکارآمدی رهبری در مربیان ورزشی زن والیبال استان تهران”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *