مبانی نظری و پیشینه پژوهشی استرس و خوش بینی در بازیکنان

نوع فایل
rar
حجم فایل
329 کیلوبایت
تعداد صفحه
73
تعداد بازدید
364 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری استرس و خوش بینی در بازیکنان» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

 

مقدمه

این فصل شامل دو بخش است در بخش اول­، مبانی نظری مربوط به سرسختی ذهنی، استرس و سپس راه‌های مقابله با آن و خوش‌بینی مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفته است و در بخش دوم به تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور و در زمینه‌ی تحقیق پرداخته شده است.

2-2)بخش اول مبانی نظری

2-2-1)تعریف سرسختی ذهنی

سرسختی ذهنی عبارت است از: توانایی مقابله با فشارها و سختی­ها، عبور از موانع و شکست‌ها، تمرکز بر هدف، حفظ و کسب آرامش پس از شکست، اجرای باثبات در سطوح بالای رقابتی و رقابت‌جویی. (جونز و همکاران[1]،2002).افزایش تحقیقات راجع به موضوع سرسختی ذهنی، اهمیت این سازه را برای مربیان، ورزشکاران و روان­شناسان ورزشی در زمینه ارتباط آن با موفقیت‌های ورزشی به‌روشنی بیان می‌کند(کراست[2]،2009). شواهد نشان می‌دهد، سرسختی ذهنی می‌تواند بر عملکرد در حوزه‌های مختلفی مانند ورزش، تجارت، و آموزش اثرگذار باشد(دیوهارست و همکاران[3]،2012). تحقیقات اخیر در مورد سرسختی‌ذهنی نشان داد که 82٪ از مربیان کشتی سرسختی ذهنی را به‌عنوان مهم­ترین و شناخته‌شده‌ترین عامل موفقیت در رقابت می‌دانند(نیولند و همکاران[4]،2013) ازاین‌رو مربیان اعتقاد دارند که سرسختی ذهنی خصوصیتی است که ورزشکاران باید آن را داشته باشند(مادریگال و همکاران[5]،2013). باوجود اینکه محققین یکی پس از دیگری در حال شناسایی سرسختی ذهنی هستند، درنهایت هر ویژگی روانی مثبت و مطلوبی که با موفقیت مرتبط است با سرسختی ذهنی در ارتباط است(جونز و همکاران[6]،2002).

توصیف سرسختی ذهنی دشوار است و مرور ادبیات پژوهشی تعریف روشن و بدون ابهامی را برای ما فراهم نمی‌کند. تلاش‌های اولیه برای تعریف سرسختی ذهنی باعث وارد شدن عقاید شخصی به‌جای شواهد علمی و تجربی در تعریف این سازه شد و درنتیجه باعث تفاوت‌ها و ناسازگاری‌هایی تعاریف شد(مادریگال،2013). اگرچه در مورد تعریف دقیق سرسختی ذهنی اختلاف‌نظر وجود دارد(دیوهارست و همکاران،2012) ، محققین و نظریه‌پردازان سرسختی ذهنی را غلبه مؤثر بر فشار و شدت تعریف کرده­اند ، به‌طوری‌که اجرا تحت تأثیر واقع نشود(کلاف و همکاران[7]،2002). برگشت به حالت اولیه و یا بازگشت از عقب‌نشینی‌ها یا شکست‌ها، به‌عنوان نتیجه‌ی افزایش عزم و قصد برای موفقیت(جونز و همکاران،2002)، مقاومت یا امتناع از تسلیم شدن(میدلتون و همکاران[8]،2004)، رقیب خود و دیگران بودن(بال و همکاران[9]،2005)، غیر حساس یا مقاوم بودن(گلد و همکاران[10]،2002)، داشتن اعتماد پایدار به خود در کنترل سرنوشت خویش(کلاف و همکاران،2002)، فائق آمدن بر فشار، و داشتن مهارت‌های ذهنی بالا(لوهر[11]،1995) را به‌عنوان برخی از ویژگی‌های افراد سرسخت معرفی کرده­اند. درواقع اکثر محققینی که به مطالعه سرسختی ذهنی پرداخته‌اند(جونز و همکاران،2000؛ گلبی و همکاران[12]،2003) تعریف مناسب و جامعی را برای سرسختی ارائه نکرده­اند (کاشانی،1389).

برای مثال جونز و همکاران(2002) ویژگی‌های ورزشکاران سرسخت را گزارش داده و سرسختی ذهنی را برحسب چیزی که ورزشکاران را قادر به انجام کار می‌کند، نسبت به آن چیزی که دقیقاً به‌عنوان سرسختی ذهنی است تعریف کرده­اند­­­(میدلتون و همکاران،2004). علاوه بر این، در مطالعاتی چون ثلول و همکاران[13](2004)، ادراک شرکت‌کنندگان از سرسختی یکسان نبود. ثلول و همکاران پس از مصاحبه با شش بازیکن حرفه‌ای فوتبال به این نتیجه رسیدند که تمامی نمونه‌ها سرسختی ذهنی را این‌گونه توصیف کرده­اند؛ داشتن خودباوری کلی در همه‌وقت، داشتن توانایی واکنش مثبت نسبت به موقعیت‌ها، نادیده گرفتن عوامل مخل، آرام بودن و حفظ آرامش تحت‌فشار. اگرچه، تنها نیمی از نمونه‌ها سرسختی ذهنی را، همراه با لذت فشار اجرا احساس کردند.

میدلتون و همکاران(2004)، مطالعات کمی را برای فهم و تأیید نظریه‌های سرسختی ذهنی(لوهر[14]،1986) انجام داده‌اند. این محققین از یک رویکرد اساسی که به دنبال مصاحبه‌های نیمه سازمان‌یافته با ورزشکاران و مربیان نخبه به‌منظور یادگیری از شرکت‌کنندگان بود، استفاده کردند. داده‌های موجود ناشی از تحقیق جونز و همکاران(2002) که موجب شناسایی 12 مؤلفه سرسختی ذهنی شد، میدلتون و همکاران را قادر به ارائه تعاریف بهتری از سرسختی ذهنی، ساخت. آن‌ها این سازه را”پشتکار مداوم و اعتقاد راسخ به‌سوی اهداف علیرغم شدت یا فشار” تعریف کرده­اند.

تعدادی از مطالعات اخیر تلاش‌های جدی‌تری را برای مفهوم‌سازی سرسختی ذهنی انجام داده‌اند،(کلاف و همکاران،2002؛ جونز و همکاران،2002؛ میدلتون و همکاران،2004). جونز و همکاران از یک رویکرد کیفی استفاده کردند و کار خود را در زمینه تئوری ساختاری شخصیتی، کلی[15](1955) انجام دادند. این نظریه هم‌روی شخص به‌عنوان یک فرد منحصربه‌فرد و هم روی فرایندهای شایع در بین تمامی افراد تمرکز دارد. تئوری ساختار شخصیتی پیشنهاد می‌کند که اشخاص برای فهم، تعریف، پیش‌بینی و کنترل تجربیات زیادی که به‌طور مؤثری با آن‌ها مواجه می‌شوند، تلاش می‌کنند(کلی،1955). جونز و همکاران(2002) از یک روش سه مرحله‌ای برای تعریف سرسختی ذهنی استفاده کردند و آنچه را که ده ورزشکار نخبه به‌عنوان اسناد مناسب برای اجراکنندگان سرسخت در نظر گرفتند، شناسایی کرده­اند. در تحقیق جونز[16](1995) ابتدا، یک گروه متمرکز، که شامل سه ورزشکار نخبه بود، مورد بررسی قرار گرفت. درحالی‌که گروه‌های متمرکز به‌عنوان راهی مناسب برای غنی کردن و توصیف اطلاعات مورد توجه قرار می‌گیرند، یک محدودیت بالقوه را دارند(گیبس[17]،1997)، این محدودیت شامل حرکت کردن برای رسیدن به یک توافق گروهی است، که می‌توان عقاید مخالف، موضوعات سری و فقدان کنترل محققین را نادیده بگیرد(کاشانی،1389).

مؤلفین همچنین استفاده از یک گروه متمرکز شامل سه نفر را به‌عنوان یک محدودیت بالقوه محسوب کرده‌اند. یکی از توانمندی‌های اولیه تحقیقات گروه‌های متمرکز تعاملی است که بین شرکت‌کنندگان به وجود می‌آید که اغلب می‌تواند افراد را برای چالش با یکدیگر و همچنین تجدیدنظر و ارزیابی مجدد از حالات خودشان به‌منظور حرکت برای تفسیر فردی برانگیزاند. این موضوع به این دلیل است که اکثر محققین اندازه‌های گروهی بین شش تا ده نفر آزمودنی را پیشنهاد کرده‌اند(گیبس،1997؛به نقل از کاشانی،1389). ازآنجایی‌که اطلاعات گروه‌های متمرکز به وجود آورنده اطلاعات مرحله اول این مطالعه بود برای مرحله دوم و سوم نیز استنباط نگران‌کننده می‌شود. تعاریف سرسختی ذهنی مورد بازنگری قرار گرفت و از شرکت‌کنندگان به‌طور انفرادی خواسته شد تا 12 خصیصه موجود در سرسختی ذهنی را برحسب اهمیت‌شان رتبه‌بندی کنند. جونز و همکاران(2002)، همچنین 12 ویژگی اجراکنندگان سرسخت را مورد شناسایی قرار داده‌اند که خودباوری، میل(انگیزش)، غلبه بر فشار و اضطراب، تمرکز مربوط به اجرا، تمرکز مربوط به سبک زندگی و عوامل درد و سختی برخی از آن‌ها را شامل می‌شوند.

سه ویژگی برتر شامل؛ 1) داشتن یک خودباوری استوار به توانایی‌هایتان برای رسیدن به اهداف رقابتی 2) بازگشتن پس از اجرای ضعیف که ناشی از یک تصمیم برای کسب موفقیت است، 3) داشتن یک خودباوری استوار که توانایی‌ها و کیفیت‌های منحصربه‌فردی را برای بهتر بودن از حریفتان به شما می‌دهد. این رویکرد به‌وضوح از مؤلفه‌های بزرگ به مؤلفه‌های کوچک سرسختی ذهنی حرکت می‌کند اما ویژگی‌هایی که آشکار شدند به بسیاری از ویژگی‌های موجود اولیه در ادبیات شباهت دارند(فوری و پوتگیتر[18]،2001).

 

فهرست منابع

ابراهیمی، کاظم‌آباد اعظم.(1389).  بررسی رابطه سطوح تحول اخلاق و گرایشات نوع دوستانه با شیوه‌های مقابله با استرس در ابعاد شخصیتی دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران . پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی تهران.

اصلانخانی، محمدعلی؛ عبدلی،بهروز؛ زمانی ثانی، سیدحجت؛ فتحی رضایی، زهرا.(1388).هوش هیجانی در ورزشکاران معلول، فصلنامه روان­شناسان ایرانی، 21، 24-15.

افضلی، اعظم.(1386). بررسی ارتباط خوش‌بینی با بهزیستی روان‌شناختی و سبک‌های مقابله‌ای در دانشجویان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

باقری، سلیمان؛ غرایی، اقبال.(1391). مقايسه سرسختي ذهني ميان کشتي گيران مبتدي و ماهر و همبستگي آن با برخي متغيرهاي فردي و تمريني. اولین همایش علم کشتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

بشارت، محمدعلی.(1386).بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس سبک‌های مقابله با استرس ورزشی، فصلنامه المپیک،شماره 3 ،105-95.

بلیغی، ریحانه(1390). بررسي شیوه‌های مدیریت استرس در ورزشكاران تیم‌های مختلف ورزشی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه گیلان.

توکلی،مهین.(1377). تأثیر شیوه‌ای مقابله با تنیدگی بر سلامت روانی در دانش آموزان دبیرستان‌های تهران.پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.

حاتمی، فرزانه؛ حاتمی شاه میر، الهام؛ ادیب پور، ناهید؛ طهماسبی، فرشید.(1391)رابطۀ بین سرسختی ذهنی و آمادگی جسمانی در دانشجویان دختر. مطالعات روان­شناسی ورزشی، 2، 64-53.

حسین زاده مهدوی، معصومه(1387).بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های مثبت اندیشی و خوش‌بینی با رویکرد شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر سلامت روان نوجوانان دختر مقطع دبیرستان،پایان‌نامه کارشناسی ارشد،دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

حسینیان، سیمین؛ قاسم‌زاده، سوگند.(1386). اثربخشی آموزش مهارت‌های مقابله با استرس و هیجانات منفی بر اضطراب قهرمانان آمادگی جسمانی، کنگره بین‌المللی روان‌شناسی کاربردی در ورزش قهرمانی، کمیته ملی المپیک،48-41.

حسینی، سیده عاصفه.( 1392). ارتباط بین هوش هیجانی و معنوی با راه‌های مقابله با استرس در ورزشکاران والیبالیست،پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات واحد کرج، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی.

خدامرادپور،مژگان؛ یلفانی، علی؛ شعبانی بهار، غلامرضا.(1386). بررسی منابع مورد استفاده ورزشکاران ماهر و غیر ماهر در ارزیابی از خود، کنگره بین‌المللی روان­شناسی کاربردی در ورزش قهرمانی، کمیته ملی المپیک.75.

خدا­یاری فرد،محمد و همکاران.(1380).گستره پژوهش‌های روان‌شناختی در حوزه دین، مجله اندیشه و رفتار، سال ششم ، 4 ،47-45.

خویشتن‌دار، پرویز.(1385).  رابطه بین هوش هیجانی و حمایت اجتماعی با رضایت از زندگی در دانش آموزان دبیرستانی شهرستان بوئین‌زهرا، پایان‌نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی تهران.

داوری، رحیم.(1386).رابطه خلاقیت و هوش هیجانی با سبک‌های کنار آمدن با استرس.دومین همایش ملی روان‌شناسی و جامعه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن.

رادی، حسین؛ مشایخی، سمانه؛ نوری، نجیب الله.(1392). بررسی رابطۀ خوش‌بینی اسلامی، افسردگی و سبک‌های مقابله با استرس در دانشجویان. روان‌شناسی دین،6(1)،44-29.

رمضانی نژاد، رحیم؛ پناهی، مهریه؛ ریحانی، محمد.(1390).مقایسه روش‌های مقابله با استرس در ورزشکاران رشته‌های انفرادی تیم‌های ملی ایران. فصلنامه المپیک، شماره 2، 169-155.

زمردی، سعیده.(1386). بررسی رابطه بین خوش‌بینی و سطح ترشح کورتیزول در دانشجویان پسر و دختر دانشگاه علامه طباطبایی تهران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی ،دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

طاعتی، فاطمه؛ شکری ،امید؛ شهیدی، شهریار.(1392). نقش واسطه‌ای خوش‌بینی در رابطه بین تجارب تحصیلی استرس‌زا و واکنش به این تجارب. روان­شناسی معاصر،8(1)، 90-73.

عرب علیدوستی، فاطمه(1385). مقایسه سبک‌های مقابله‌ای و سخت روئی در بیماران مبتلا به سوءهاضمه کنشی و بیماران زخم گوارشی و افراد سالم. پایان‌نامه کارشناسی ارشد.دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی تهران.

قربانی، زهره.(1387).بررسی رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و سطح خوش‌بینی والدین با میزان خوش‌بینی  فرزندان نوجوان آن‌ها. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان­شناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.

کاشانی ، ولی اله (1389). مقایسه سرسختی ذهنی زنان و مردان ورزشکار رشته‌های انفرادی تماسی و غیر تماسی در سطوح مختلف مهارتی .پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

کشاورزی، محمدعلی؛ آریاپوران، سعید.(1389).نقش راهبردهاي مقابله‌ای در پیش‌بینی اضطراب شناختی-جسمانی و اعتمادبه‌نفس ورزشکاران انفرادي و تیمی. فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بهبود،شماره 2، 141-133.

گیلک، ملیحه، محمدی، علی زاده، باقری، فریبرز.(1392).رابطه تاب‌آوری و خود پنداشت با خودکارآمدی معلولان جسمی دختر: نقش واسطه‌ای خلاقیت، روان­شناسی تحول: روان­شناسان ایرانی، 39، 315-307.

مرادی، اسود.(1390).بررسی و مقایسه‌ی رابطه‌ی بین فرسودگی شغلی و راهبردهای مقابله با استرس در مشاوران زن و مرد مدارس متوسطه و مراکز پیش‌دانشگاهی شهرستان کرمانشاه. پایان‌نامه کارشناسی ارشد.دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی تهران.

موسوی نسب،سید محمدحسین؛ تقوی، سید محمدرضا.(1384). خوش‌بینی- بدبینی و راهبردهای کنارآمدن:پیش‌بینی سازگاری روان‌شناختی در نوجوانان.

نصری، صادق.(1386). ارزیابی جامع آمادگی‌های روانی ورزشکاران اعزامی به بازی‌های المپیک و پاراالمپیک 2008 پکن و مداخله روان‌شناختی اثربخش. کنگره بین‌المللی روان‌شناسی کاربردی در ورزش قهرمانی، کمیته ملی المپیک،142-137.

نصیر، مرضیه.(1390).رابطه‌ی راهبردهاي مقابله با استرس و تاب‌آوری با خوش‌بینی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهرستان دزفول، یافته‌های نو در روان­شناسی ،68-55.

واعظ موسوي، سيدمحمدكاظم,سمندر، غلام‌رضا.(1380). هنجار مهارت‌های رواني در مردان نخبه شش ورزش (بسكتبال، فوتبال، واليبال، كشتي، بوكس و ورزش‌هاي رزمي). نشریه حرکت، 9، 72-61.

يزداني، فضل‌الله .(1382).بررسي رابطه بين نگرش ديني و سبک‌های مقابله‌ای (كارآمد و ناكارآمد) و شادكامي در دختران و پسران دبيرستاني اصفهان در سال(82-1381)، پایان‌نامه دكتري روانشناسي، دانشگاه علامه طباطبايي تهران.

 

Amiot, C.E., Gaudreau, P., & Blanchard, C.M. (2004). Self-determination, coping, and goal attainment in sport. Journal of Sport & Exercise Psychology, 26, 3, 396-411.

Anshel, M.H., Brown, M., & Brown, D. (1993). Effectiveness of an acute stress coping program on motor performance, muscular tension, and affect. Australian Journal of Science and Medicine in Sport, 25, 7-16.

Anshel, M.H., & Weinberg, R.S. (1996). Coping strategies among American and Australian basketball referees in response to acute stress. Journal of Sport Behavior, 19, 180-203.

Anshel, M. H., Williams, L. R. T., & Hodge, K. P. (1997). Cross-cultural and gender differences on coping style in sport. International Journal of Sport Psychology, 28, 141-156.

Anshel, M. H., & Kaissidis, A. (1997). Coping style and situational appraisals as predictors of coping strategies following stressful events in sport as a function of

Anshel, M.H., & Wells, B. (2000). Sources of acute stress and coping styles in competitive sport. Anxiety, Stress, and Coping: An International Journal, 13, 1-26.

Anshel, M. H., Jamieson, J., & Raviv, S. (2001). Cognitive appraisal and coping strategies following acute stress among skilled competitive male and female athletes. Journal of Sport Behavior, 24, 128-145.

Anshel, M.H., & Si, G. (2008). Coping styles following acute stress in sport among elite Chinese athletes: A test of trait and transactional coping theories. Journal of Sport Behavior, 31, 3-21.

Barra, L. (1986). Social Support and its Influences on health. Applied Social Psychology. VOL 4(7), 68-92.

Butt, J., Weinberg, R., Culp, B. (2010). Exploring Mental Toughness in NCAA Athletes. Journal of Intercollegiate Sport, 3, 316-332.

Caddick, N. Ryall, E. (2012). The Social Construction of ‘Mental Toughness’ – a Fascistoid Ideology? Journal of the Philosophy of Sport, 1-15.

Campbell, E., & Jones, G, (2002). Sources of Stress Experienced by Elite Male Wheelchair Basketball Players, Adapted Physical Activity Quarterly, 19, 82–99.

Carver, C. S., Scheier, M. F., & Segerstrom, S. C. (2010). Optimism. Clinical Psychology Review, 30, 879-889.

Clough, P., Earle, K., & Sewell, D. (2002). Mental toughness: The concept and its measurement. In I. Cockerill (Ed.), Solutions in sport psychology (pp. 32–45). London: Thomson Publishing

Cooper, C.L & Payne, L.R. (1991). Personality and stress individual difference in the stress process. British Library. PP: 8-21, 34-212.

Crust, L., & Clough, P. J. (2005). Relationship between mental toughness and physical endurance. Perceptual & Motor Skills, 100, 192–194.

Crust, L. (2009). A review and conceptual re-examination of mental toughness: Implications for future researchers. Personality and Individual Differences, 45, 576–583.

David, D., and et al. (2010).Relations between coping responses and optimism – pessimism in predicting anticipatory psychological distress in surgical breast cancer patients. Department of psychology ,Babes – Bolyai University ,No. 37Gh.Bilascu street, 3400 cluj –Napoca ,Romania ,pages 203 -213, PubMed central.

Debbie, J., and et al. (2010).Association between qualify of life, coping styles, optimism, and anxiety and depression in pretreatment patients with head and cancer. Journal of social and clinical psychology, pages 110 -125.

Dewhurst, S.A., Anderson, R.J., Cotter, G., Crust, L., Clough, P., J. (2012). Identifying the cognitive basis of mental toughness: Evidence from the directed forgetting paradigm. Personality and Individual Differences, 53, 587–590.

Folkman s, Lazarus RS, Gruen RJ, Delongis A. (1986). Appraisal, Coping, Health Status, and Psychological Symptoms. J Pers Soc Psychol, 50, 571-579.

Fourie, S., & Potgieter, J. R. (2001). The nature of mental toughness in sport. South African Journal for Research in Sport, Physical Education and Recreation, 23, 63–72.

Frydenberg, E., & Lewis, R. (1993). Adolescent Coping Scale. Melbourne: Australian Council for Educational Research.

Gan, Q. (2005). Personal and situational predictors of Chinese college athletes use of coping strategies as a function of gender and skill level, the online by proquest.

Gan, Q., & Anshel, M.H. (2009). Sources of acute stress among Chinese college athletes as a function of gender and skill level. Journal of Sport Behavior, 32, 36-52.

Giacobbi, P., Weinberg, R. S. (2000). An examination of coping in sport: individual trait anxiety differences and situational consistency. Sport Psychologist, 14(1), 42-62.

Giacobbi, P. (2004). The Sources of stress and coping responses of skilled and moderately skilled golfers. Journal of applied sport, 16(5):166-182.

Giacobbi, P. R., Lynn, T. K., Wetherington, J. M., Jenkins, J., Bodendorf, M., & Langley, B. (2004). Stress and coping during the transition to university for first-year female athletes. The Sport Psyc1hologist, 18, 1-20.

Giacobbi, P., Foore, B., & Weinberg, R. (2009).Broken Clubs and expletives: the sources if stress and coping responses of skilled and moderately skilled golfers. Journal of Applied Sport Psychologist, 16,166-182.

Gibbs, A. (1997). Focus groups. Social Research Update, University of Surrey. Retrieved September 9, 2005.

Gillham, J.E., Shatte, A.J., Reivich, K.J., & Seligman, M.E.P. (2001). Optimism, pessimism, and explanatory style. In E.C. Chang (Ed.), Optimism and pessimism (pp. 53–75). Washington, DC: American Psychological Association.

 

Golby, J., Sheard, M., & Lavallee, D. (2003). A cognitive-behavioural analysis of mental toughness in national rugby league teams. Perceptual and Motor Skills, 96, 455–462.

Golby, J., & Sheard, M. (2004). Mental toughness and hardiness at different levels of rugby league. Personality and Individual Differences, 37, 933–942.

Golby, J., Sheard, M., & van Wersch, A. (2007). Evaluating the factor structure of the Psychological Performance Inventory. Perceptual and Motor Skills, 105(1), 309-325.

Goldberg, A. S. (1998). Sports slump busting: 10 steps to mental toughness and peak performance. Champaign, IL: Human Kinetics.

Gould, D., Hodge, K., Peterson, K., & Petlichkoff, L. (1987). Psychological foundations of coaching: Similarities and differences among intercollegiate wrestling coaches. Sport Psychologist, 1(4), 293-308.

Gould, D., Jackson, S. A., & Finch, L. M. (1993). Coping Strategies Used by National Champion Figure Skaters. Research Quarterly for Exercise and Sport, 64, 453-468.

Gould, D., Dieffenbach, K., & Moffett, A. (2002). Psychological characteristics and their development in Olympic champions. Journal of Applied Sport Psychology, (14), 172-204.

Gucciardi, D., Gordon, S., & Dimmock, J. (2008). Towards an understanding of mental toughness in Australian football. Journal of Applied Sport Psychology, 20, 261–281.

Hammermeister, J., Burton, D. (2004). Gender Differences in Coping with Endurance Sport Stress: Are Men From Mars And Women From Venus? Journal of Sport Behavior, 27(2). 148-164.

Hobfoll, S.E., Vaux, A. (1993). Social Support, Social Resources and Social Context. Goldberger, Leo (Ed); Breznitz, Shlomo (Ed), (1993). Handbook of stress: Theoretical and clinical aspects (2nd Ed.). , (pp. 685-705). New York: MACM.

Hoedaya, D., & Anshel, M.H. (2003). Sources of stress and coping strategies among Australian and Indonesian athletes. Australian Journal of Psychology, 55, 159-165.

Hystad, S.W, (2012) Exploring Gender Equivalence and Bias in a Measure of Psychological Hardiness, International Journal of Psychological Studies, 4, 69-79.

James, B., & Collins, D. (1997). Self-presentational sources of competitive stress during performance. Journal of Sport & Exercise Psychology, 19, 17-35.

Jones, G., Hanton, S., & Connaughton, D. (2002). What is this thing called mental toughness? An investigation of elite sport performers. Journal of Applied Sport Psychology, 14, 205-218.

Kaiseler, M. H., Polman, R. C. J., & Nicholls, A. R. (2009). Mental toughness, stress, stress appraisal, coping, and coping effectiveness in sport. Personality and Individual Differences, 47, 728-733.

Kelly, G. A. (1955). The psychology of personal constructs. New York: Norton.

Kobasa, S. C. (1979). Stressful life events, personality and health: An enquiry into hardiness. Journal of Personality and Social Psychology, 37, 1–11.

Kohen, J. & Vailze, B. (1985).Psychological Theories Erikson. University of Carolina. Department of Educational leadership.

Kroll, W. (1967). Sixteen personality factor profiles of collegiate wrestlers. Research Quarterly, 38, 49–57.

Krypel, MN., King, DH. (2010). Stress, coping style, and optimism: are they related to meaning of education in students’ lives? .Social psychology of Education: An International journal, 13(3), 409.

Lazarus, RS., Folkman, S. (1984).Stress, Appraisal, and Coping. 9th Ed: Springer Publishing Company; P: 456.

Lazarus RS.; Folkman S. Stress, appraisal and coping: From Spinger Publishing Company. NewYork: USA, 234-44, 1989.

Lazarus, RS. (2000). toward better research on stress and coping. American Psychologist, 55(6), 665-673.

Lee, K., Shin, D.S., Han, M., & Lee, E. (1994). Developing the norm of Korean table tennis player mental toughness. Korean Journal of Sport Science, 6,103-120.

Levy, A., Polman, R., Clough, P., Marchant, D., & Earle, K. (2006). Mental toughness as a determinant of sport injury beliefs, pain and rehabilitation adherence. Journal of Sports Rehabilitation, 15, 246–254.

Levy, A., Nicholls, A., Polman, R. (2012).  Cognitive Appraisals in Sport: The Direct and Moderating Role of Mental Toughness. International Journal of Applied Psychology, 2(4): 71-76.

Loehr, J. E. (1986). Mental toughness training for sports: Achieving athletic excellence. Lexington, MA: Stephen Greene Press.

Louvet, B., & et al.(2007). Longitudinal Patterns of Stability and Change in Coping Across Three Competitions: A Latent Class Growth Analysis. Journal of Sport & Exercise Psychology, 29(1), 100-117.

Madrigal, L., Hamill, S., Gill, DL. (2013). Mind over Matter: The Development of The Mental Toughness Scale (MTS). The Sport Psychologist, 27, 62-77.

Mannix and Margaret. (2009). Optimism, quality of life, and coping style in adolescents with cancer .journal of social and clinical psychology, pages 120-130.

Michael, L. (2006). Optimism, coping, and quality of life in individuals with chronic mental illness. Wisconsin school of professional psychology,Inc.75 pages;AAT3239578,ProQuest.

Middleton, S. C., Marsh, H. W., Martin, A. J., Richards, G. E., & Perry, C. (2004b). Developing a test for mental toughness: The Mental Toughness Inventory (MTI). Self-Research Centre Biannual Conference, Berlin, Available.

 

Newland, A., Newton, M., Finch, L.,   Harbke, C.R., Podlog, L. (2013). Moderating variables in the relationship between mental toughness and performance in basketball. Journal of Sport and Health Science, 2, 184-192.

Nicholls, A. R., Polman, R. C. J., Levy, A., & Backhouse, S. H. (2008). Mental toughness, optimism, and coping among athletes. Personality and Individual Differences, 44, 1182–1192.

Nicholls, AR., Polman, RC.J. Levy, AR., Backhouse, SH. (2009).   Mental toughness in sport: Achievement level, gender, age, experience, and sport type differences. Personality and Individual Differences, 47, 73-75.

Penna, P. G., Burden, S. A., & Richard, G. E. (2004). Are elite athletes with disabilities mentally tougher than able-bodied competitors? Proceedings of the 3rd International Biennial SELF Research Conference.

Pensgaard, A. M., Roberts, GC. (2003). Achievement goal orientations and the use of coping strategies among Winter Olympians. Psychology of Sport and Exercise, 4, 101-116.

Puente-Diaz, R., & Anshel, M.H. (2005). Sources of acute stress, cognitive appraisal, and coping strategies among highly skilled Mexican and U.S. competitive tennis players. Journal of Social Psychology, 145, 429-446.

Philip, L.R. (1992). Stress & Health. Published in the California by Wadsworth.Second Edition; PP: 181-203,267-281.

Powell, J. T & Enright, J.S. (1991).Anxiety and stress management. Published in the USA And CANADA by Routledge.PP 5-21.

Scheier, M. F., & Carver, C. S. (1985). Optimism, coping, and health: assessment and implications of generalized outcome expectancies. Health Psychology, 4(3), 219-247.

Scheier, M. F., & Carver, C. S. (1993). On the power of positive thinking: The benefits of being optimistic. Current Directions in Psychological Science, 2, 26–30.

Segerstrom, SC. (2010). Dispositional optimism and coping: A Meta –Analytic Review. Department of psychology, University of Kentucky, SAGE journal online, page1.

Sheard, M. (2010). mental toughness the mindset behind sporting achievement. New York. Routledge.

Sheard, M., Golby, J., & van Wersch, A. (2009). Progress toward construct validation of the Sports Mental Toughness Questionnaire (SMTQ). European Journal of Psychological Assessment, 25(3), 186-193.

Shearman, E and et al. (2011).  A Comparison of Optimism Levels and Life Stress Levels among NCAA Division I Athletes and Non-Athletes. Journal of Issues in Intercollegiate Athletics, 4, 190-206.

Solberg Nes, L., & Segerstrom, S. C. (2006). Dispositional optimism and coping: A meta-analytical review. Personality and Social Psychology Review, 10, 235–251.

Spieler, M., Czech, D. R., Joyner, A., Munkasy, B., Gentner, N., & Long, J. J. (2007). Predicting athletic success: Factors contributing to the success of NCAA Division I AA Collegiate Football Players. Athletic Insight: The Online Journal of Sport Psychology, 9(2), 22-33.

Tasaddoghi, Z. (2013).The Styles of Coping with Stress in Team and Individual Athletes Based on Gender and Championship Level. Annals of Applied Sport Science 1(1), 23-27.

Thelwell, R., Weston, N., & Greenlees, I. (2005). Defining and understanding mental toughness within soccer. Journal of Applied Sport Psychology, 17(4), 326-332.

Wilson, G.P, et al. (2004).Comparing sources of stress in college student athletes and non-athletes. The Online Journal of Sport Psychology, 5.

Yoo, J. (2000). Factorial validity of the coping scale for Korean

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی استرس و خوش بینی در بازیکنان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *