مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بررسی تاثیر روش های تامین مالی بر بازده و قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (مطالعه موردی: صنایع غذایی)

نوع فایل
rar
حجم فایل
370 کیلوبایت
تعداد صفحه
53
تعداد بازدید
300 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری بررسی تاثیر روش های تامین مالی بر بازده و قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (مطالعه موردی: صنایع غذایی)» که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

 

فصل دوم : مبانی نظری و پیشینـۀ تحقیق

2-1  مقدمه

2-2  صنايع غذايي در بورس

2-3  منابع عمده تأمین مالی

2-3-1 منابع داخلی

2-3-1-1 کاهش داراییهای جاری

2-3-1-2  فروش داراییهای ثابت

منابع و ماخذ

منابع فارسی

منابع غیر فارسی

 

1  مقدمه

منابع مالی عنصر حیاتی و مهمی است که هم  در تاسیس و ایجاد فعالیت های اقتصادی و هم در بهره برداری از آنها نقش کليدی دارد. اگر منابع مالی در اختیار نباشد هیچگونه فعالیت اقتصادی را نمی‌توان پایه گذاری کرد. پس از پایه گذاری فعالیت های اقتصادی و آماده کردن آنها برای بهره‌برداری نیز اگر منابع مالی لازم جهت به گردش در آوردن عملیات وجود نداشته باشد، سرمایه‌گذاری های اولیه حاصل و نتیجه ای نخواهد داشت، با وجود نقش مهم منابع مالی در اقتصاد، نکته ‌اساسی کمیابی آن است. نکته دیگر نگرانی مستمر تامین کنندگان منابع مالی در مورد اصل و عايدات حاصل از آن است.

به دلیل تغییرات ایجاد شده در اقتصاد، منابع مالی مورد نیاز شرکت ها نیز افزایش یافته است. امروزه یکی از مهمترین وظایف مدیران مالی شرکت ها، تهیه ارزان قیمت و به کارگیری بهینه این وجوه است،انتخاب خط مشی مناسب برای دسترسی به این منابع از اهمیت زیادی برخوردار است.

در جهان امروز، با توجه به شرایط بازار رقابت و تغییرات سریع تکنولوژی، تصمیم گیری های مالی نیاز به تخصص در امور مالی دارد. بنگاه های اقتصادی برای ورود به تجارت جدید و فعالیت در آن زمینه یا توسعه ی فعالیت خود، نیاز به منابع مالی دارند. وجوه مورد نیاز برای تامین آن، می تواند از منابع مختلف و به روش های متعدد جمع آوری شود، بازار سرمایه یکی از مهمترین منابع تامین سرمایه برای اغلب بنگاه های اقتصادی محسوب می گردند، در این بازار بنگاه ها و سایر موسساتی که نیاز به وجوه برای تامین مالی عملیات شان دارند، با افراد و موسساتی که پول برای سرمایه گذاری دارند، یک جا جمع شده اند. بارزترین نوع این بازارها، بازار ثانویه می باشد که در آن معاملات اوراق بهاداری که قبلاً انتشار یافته اند، صورت می پذیرد. این بازار در ایران، در قالب سازمان بورس اوراق بهادار فعال است.

بورس اوراق بهادار، بازار متشکل و خودانتظام است که اوراق بهادار در آن توسط کارگزاران و يا معامله گران طبق مقررات قانون بازار اوراق بهادار، مورد داد و ستد قرار مي گيرد. بورس اوراق بهادار به عنوان یک بازار متشکل، تسهیلات لازم را برای خریداران و فروشندگان سهام فراهم می نماید. به نحوی که آنها بتوانند در هر زمان پول خود را به اوراق بهادار و بالعکس تبدیل نمایند، از طرفی این سازمان تحت شرایطی سبب تامین مالی شرکت های مختلف می گردد، از آنجا که بورس به عنوان سازمانی جهت تجهیز پس اندازها و همچنین هدایت آنها به سمت سرمایه گذاری های مولد و مفید در جامعه و اقتصاد کشور مطرح می باشد، لذا مطالعه و شناخت این سازمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در دو دهه اخير پيچيدگي و تنوع ابزارهاي مالي گسترش چشمگيري در اروپا، آمريکا و کشورهاي خاوردور داشته، حتي پاره اي از اين ابزارها در بازارهاي مالي بين المللي مورد معامله قرار گرفته و بازارهاي سرمايه در اين ارتباط به شدت جهاني شده اند. با جهاني شدن بازارهاي مالي در سراسر دنيا، واحدهاي اقتصادي که در هر کشور در جستجوي سرمايه و تأمين مالي مي باشند، ديگر ناچار نيستند خود را به بازار داخلي محدود کنند، پيشرفت هاي تکنولوژيک، يکپارچگي و کارآيي بازارهاي مالي جهاني را افزايش داده است، پيشرفت وسايل و ابزارهاي ارتباطي، مشارکت کنندگان در بازار را در سراسر جهان به هم مي پيوندد و در نتيجه مي توان سفارش ها را در طول چند دقيقه به انجام رساند.

پيشرفت تکنولوژي کامپيوتر، همراه با پيشرفت شبکه ارتباطات، انتقال اطلاعات لحظه به لحظه درباره بهاي اوراق بهادار و ديگر اطلاعات ضروري را به سرمايه گذاران، در اغلب نقاط جهان ميسر کرده است. بنابراين، بسياري از سرمايه گذاران مي توانند به بازار جهاني نظارت داشته باشند و در عين حال تجزيه و تحليل کنند که اين اطلاعات چه تاثيري بر وضع خطرساز و بازده مجموعه ابزارهاي مالي آنها دارد.

با گسترش فناوري و دسترسي راحت و سريع به اطلاعات از طريق رايانه ها و شبكه هاي انتقال اطلاعات، موضوع استفاده از اطلاعات در تصميم گيري، ابعاد تازه اي به خود گرفته است. از يك طرف شرکت ها و افراد به شيوه اي راحت تر به تبادل اطلاعات مي پردازند و از طرف ديگر دست اندر كاران بازار سرمايه سريع تر به نيازهاي اطلاعاتي افراد پاسخ مي دهند، در اين ميان نقش محققين و جامعه دانشگاهي  در پيشرفت هر چه بيشتر و بهتر امور، غير قابل انكار است. آن ها تلاش مي كنند تا با مشاهده پديده هاي بازار و ارايه نظرها و پيشنهادهاي خود به پويايي و بهينه سازي بازار كمك كنند. تامین مالی کوتاه مدت برای پشتیبانی سرمایه گذاری موقت در دارایی های جاری مورد استفاده قرار می گیرد معمولاً  مدیر مالی پس از برنامه ریزی سرمایه گذاری در دارایی های جاری و پیش بینی منابع مورد نیاز واحد اقتصادی در سال آینده باید به فکر تامین مالی برنامه خود باشد و در مورد شیوه تامین مالی تصمیم گیری کند. معمولاً برای سرمایه گذاری موقت در دارایی های جاری از وام کوتاه مدت استفاده می شود.

 

منابع فارسی

احمدی،م.(1380).ارتباط بین ساختارسرمایه وبازده شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد،واحد تهران مرکز.

2- اسماعیل زاده مقری،ع.جستجوی ساختار مطلوب سرمایه،مجله حسابدار شماره صدو شصت.

3- امانی،ک.(1376).بررسی رابطه بین سود تقسیمی وقیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه تهران،دانشکده مدیریت .

4- باقرزاده،س.(1382).تبیین الگوی ساختار سرمایه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ، مجله تحقیقات مالی.دانشگاه تهران.شماره 16،سال پنجم،ص 33الی47

5- بریلی،ر؛مایرز،ا.(1383).مدیریت مالی.ترجمه و اقتباس س باقرزاده،جلد اول،تهران:انتشارات زرین کوب.

6- بست،ج.(1372).روشهای تحقیق در علوم تربیتی ورفتاری.مترجم ح پاشا شریفی؛ن، طالقانی، چاپ اول،تهران:انتشارات رشد.

7- بولو،ق.(1387). مقایسه اثر سود تقسیمی و سود انباشته بر قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه شهید بهشتی.

8- بهلکه،ح.(1383).بررسی عوامل موثر برانتخاب منابع مالی بلند مدت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه شهید بهشتی،دانشکده علوم اداری،گروه مدیریت مالی.

9- جهانخانی،ع؛کنعانی امیری،م.(1385).ارائه مدل تعیین میزان مخارج سرمایه ای در شرکتهای پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران با استفاده از اطلاعات حسابداری،دو ماهنامه علمی-پژوهشی شاهد،سال سیزدهم ،شماره 17.

10- حسن زاده ،ر.(1387).روشهای تحقیق در علوم رفتاری.تهران:انتشارات ساوالان.

11- خاکی،غ.(1382).روش تحقیق در مدیریت. چاپ دوم ،مرکز انتشارات  علمی دانشگاه آزاد اسلامی.

12- دلاور،ع.(1383).مبانی نظری و علمی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی چاپ سوم.انتشارات رشد.

13- دلاوری،ج.(1377).بررسی تاثیرروشهای تامین مالی بر روی نسبت بازدهی حقوق صاحبان سهام شرکتها در بورس اوراق بهادار تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت مدرس.

14- دهقانی احمدآباد،طوبی. تئوری ترجیحی و عملکرد تامین شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران.

15- دهقانی فیروزآبادی،ح.(1377).تاثیر شیوه های تامین مالی بر ارزش سهام شرکت های بورس اوراق بهادار تهران .دانشگاه امام صادق(ع)،دانشکده معارف اسلامی و مدیریت .

16- رحمانی،م.(1374).تاثیر روشهای تامین مالی (وامهای بلند مدت و انتشار سهام عادی)بر روی قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بازار بورس تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران،دانشکده علوم واداری و مدیریت بازرگانی.

17- رحیمیان،ن.(1381).تاملی در شیوه های تامین مالی در واحد اقتصادی،ماهنامه حسابدار.شماره 146

18- شمس عالم،ح.(1375). حسابداری تاثیر افزایش سرمایه بر بازده سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران طی سالهای1370-1374،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران،دانشکده علوم انسانی .

19- عبادی دولت آبادی،م.(1381).بررسی تاثیر روشهای تامین مالی(منابع خارجی)بر روی بازده و قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه مازندران،دانشکده علوم انسانی واجتماعی.

20- عبداله پور،ا.(1382).بررسی آثار تغییر بافت سرمایه بر روی بازده،خطرو قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، دانشکده علوم انسانی.

21- عرب،ا.(1386).ارتباط بین تامین مالی برون سازمانی وعملکردعملیاتی شرکتها،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور.

22- قاسمی تازه آبادی،ا.(1386).بررسی رابطه علی نرخ ارز و شاخص قیمت کل سهام در اقتصاد ایران با استفاده از سیستم معادلات همزمان و الگوی تصحیح خطا در سال های82-85.پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشکده علوم انسانی و اجتماعی .

23- قبادی،ت.(1386).بررسی رابطه سببی میان بازده سهام و حجم معاملات سهام در بورس اوراق بهادار تهران (کاربردی از مدل تصحیح خطای برداری VEC)،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی .واحد بابل.

24- کرلینجر،ف.(1374).مبانی پژوهش در علوم رفتاری.مترجم ح پاشا شریفی؛ج نجفی زند. ،جلد اول ، چاپ اول ،تهران: انتشارات آوای نور.

25- گلریز،ح.(1374).بورس اوراق بهادار تهران. انتشارات امیر کبیر.

26- مدرس،ا؛عبداله زاده،ف.(1378).مدیریت مالی.جلد دوم،تهران: نشر بازرگانی وابسته به موسسه مطالعات و پزوهشهای بازرگانی.

27- مهتدی ،ا.(1384).ارزیابی تجربی ارتباط متغیر های حسابداری با قیمت سهام،پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه الزهرا،دانشکده علوم اجتماعی واقتصاد.

28- مهرانی،س؛تالانه،ع.(1377).تقسیم سود در شرکتها،مجله حسابدار،شماره125

29- مقیمی ، م.(1380).سازمان و مدیریت،رویکردی پژوهشی.تهران:نشر ترمه.

30- میر محرابی،م.(1380).بررسی رابطه بین افزایش سرمایه و بازده سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1374-78،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه شهید بهشتی.

31- نامداری،ه.(1383).نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر رونق و رکود بورس،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبایی.

32- یحیی زاده فر،م.(1378)،بررسی رابطه بین تورم وبازده واقعی سهام،پایان نامه دکتری مالی،دانشکده علوم اداری ومدیریت بازرگانی،دانشگاه تهران.

 

منابع غیر فارسی

  1. Bradshaw, Mark T, Richardson, Sc, TT , A , Slian,G.Richard. (2006). The Relation Between Corporate Financing Activities, Analysts Forecasts and Stock Return. Journal of Accounting and Economics 42. pp 53-85.
  2. Campello,M. (2005). Debt financing :dose it boot or hurt firm performance in product markets? journal of financial economics, 82(6),pp.135-172.
  3. Cracken, Mark. (2004). The Cost of Capital. [On-line]. Available at htpp://www.teachmefinance.com/cost of capital.htrnl.
  4. Dashpande. (1985). Capital Structure Chang: An Analysis of Investment and Financing Effects (Debt issue, All-Equity, Event study, Leverages). Thesis of PHD. The pensylvania University.
  5. Donaldson F, Elvin. Peahlk Jhon. (1961). Corporate Finance Policy and Management.
  6. Driffield,N. (2005). do external funds yield lower returns? Recent evidence from east asian economies. journal of asian economics. 17(6),pp.171-188.
  7. Franco Chehab Adham. (1995). Essays on the Determinates of capital Structure (Debt, Financing). Thesis of PHD. University if Neworleans.
  8. Frankfuter,G؛wood,B.(2002). dividend policy theories and their empirical tests.
  9. French. F&K. R. (1999). The Corporate Cost of Capital and Return on Corporate Investment. The Journal of Finance
  10. Harris,M؛ Raviv,A. (1991). The Theory of Capital stracture. Journal of Finance 46(1). pp,297-355.
  11. Healy, P. M ؛G. Palepu.(200l). Information Asymmetry, Corporate Disclosure and The capital Market: A Review of the Empirical Disclosure. Joral of Accounting and Economics. Pp,405-440
  12. Hyun-Han Shin, Young S. Park. (1998). Financing constraints and internal capital markets:Evidence from Korean chaebols. the journal of corporate finance 5,169-191
  13. Jensen, M. ؛ Meckling, W. (1976). Theory of the firm: Managerial Behavior, Agency Costs and Ownership Structure. Journal of Financial Economics. Pp,305-360.
  14. Jensen, M. C. (1986). Agency Costs of Free Cash Flow, Corporate Finance and Takeovers. American Economic Review 26(May). pp.323.
  15. Matthias, b؛ lawrenz, j. (2005). informational asymmetry between manager and investors in the optimal capital structure decision.
  16. Myers, S . C. (1984). The Capital Structure Puzzle. Journal of Finance 34(3). Pp.575-592.
  17. Myers. S. (1986). the capital structure puzzle. journal of finance. 25. pp:575-592.
  18. Myers,S.C؛ Majluf, N. S.(1984). Corporate Financing and Investment Decisions When Firms Have Information That Investors Do Not Have. Journal of Financial Economics 13 . pp. 187-221.
  19. Rajan, R. G؛Zingales ,L.(1995). What Do Know about Capital Structure? Some Evidence from International Data. Journal of Finance 50(5). Pp, 1421-1460.
  20. Ross, s. a؛ Westerfield, R. W؛ Jaffe, J . F. (2002). Corporate Finance.

SIXTH INTERNATIONAL EDITION. MCGRAW-HILL.

  1. Soocheogn,G؛Chun-hung,T. (2007). financing behaviors of hotel companies. international journal of hospitality management.
  2. Sunder, L. S؛ Myers, S. C.(1999). Testing Static Trade-off against Pecking Order Models of Capital Structure. Journal of Financial.
  3. Titman, S؛ Wessels, R. (1988). The Determinate of Capital Structure Choice. Journal of Finance 43(1). pp,1-19.
  4. Todd smith, R؛Henry van Egtern. (2003). inflation, investment and economic performance:the role of internal financing. Department of Economics. University of Alberta, Edmonton,Canada,T6G2H4
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بررسی تاثیر روش های تامین مالی بر بازده و قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران (مطالعه موردی: صنایع غذایی)”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *