مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بررسی وضعیت ابعاد شایستگی مدیران

نوع فایل
word
حجم فایل
499 کیلوبایت
تعداد صفحه
181
تعداد بازدید
314 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
5/5 - (1 امتیاز)

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری بررسی وضعیت ابعاد شایستگی مدیران » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

فهرست محتوا

مقدمه

مدیران همیشه نقش مهم و حیاتی در سازمان ها بازی می کنند. اثر مدیران برجسته در کسب درآمد، سود و موفقیت سازمانی امروزه به خوبی در بسیاری از سازمان های موفق بارز و آشکار می باشد از سوی دیگر در عصر حاضر تغییرات شگرفی در پیرامون سازمان ها رخ داده است و این تغییرات مصوب شده است سازمان ها نیز دستخوش تغییرات عظیمی شوند از جمله اینکه سازمان ها مسطح تر شده اند، بسیاری از سطوح مدیریتی حذف شده است .توجه به مشتری و مشتری مداری افزایش یافته است و … پاسخ سریع به مشکلات و فرصت های عصر حاضر مدیر را به عنوان منبعی حیاتی در حل مسائل در سازمان ها مطرح ساخته است و نیاز سازمان ها به مدیران شایسته بیش از پیش آشکار گشته است.

در این راستا بکارگیری رویکردی مناسب جهت جذب نگهداشت، توسعه، آموزش و ارزیابی مدیران می تواند گامی بزرگ در این زمینه محسوب گردد. از جمله جدیدترین ومهمترین رویکردهایی که در این مورد وجود دارد رویکرد توسعه مبتنی بر شایستگی می باشد، که ظهور و گسترش آن حاصل ربع آخر قرن بیستم می باشد. بنابراین رویکرد شایستگی یکی از جدیدترین و مهمترین رویکردهایی است که به عنوان تفکری موثر برای رویارویی با این تغییرات مطرح شد (نوکا و آهایزو، 2008).

به عبارت دیگر، به منظور انعطاف پذیر شدن تجارت، کارفرمایان لازم دیده اند که منابع انسانی را انعطاف پذیدتر سازند که این خود موجی گرایش به سوی شایستگی های محوری شده است (صالحی عمران، 1387). رویکرد شایستگی نقطه عطف مهمی است که روشن می سازد برای عملکرد موفقیت آمیز چه چیزهایی مورد نیاز است (ازکلیک و فرمن، 2006). بنابراین اهمیت رویکردهای مبتنی بر شایستگی در زمینه مدیریت نیز هر روز بیشتر می شود؛ چرا که این رویکردها خیلی از مسائل و مشکلاتی را که در روشهای سنتی وجود دارد، حل می کند (احدزی و همکاران، 2008).

پذیرش و گسترش سریع رویکرد شایستگی به دلیل مزایای متفاوتی است که این رویکرد برای سازمانها و مدیران در سطوح مختلف دارد (کرمی و صالحی، 1388). از شایستگی ها برای افزایش عملکرد یک سازمان و کارکنان و بازدهی مزیت رقابتی استفاده می شود. همچنین مطالعات موردی نشان می دهد که سازمانها به دلایل گوناگون نظیر افزایش بهره وری کارمند، کاهش هزینه های آموزش، کاهش جا به جایی کارکنان، تاکید بر ظرفیت های افراد به جای شغل آنها، انتقال رفتارهای ارزشمند و فرهنگ سازمانی و تقویت رفتارهای تیمی و متقابل از شایستگی ها استفاده می کنند (رابینسون و همکاران، 2007).

به علاوه، استفاده از شایستگی ها روشی است برای یکپارچه کردن استراتژی منابع انسانی با استراتژی سازمان و اضافه کردن عملکرد ارزش به سازمان. مدل های شایستگی به مرتبط کردن رفتار افراد با استراتژی ها، اهداف و ارزشهای سازمانی کمک می کند و در سطح سازمانی نیز برای هدایت تصمیم گیری مورد استفاده قرار می گیرد (ویکراماسینگ و زویزا، 2009).

همچنین مدلسازی شایستگی به عنوان یک نقطه مرکزی برای برنامه ریزی، سازماندهی یا یکپارچگی و بهبود همه جنبه های سیستم مدیریت منابع انسانی، کاربرد وسیعی در زمینه های ارزیابی و انتخاب، آموزش و توسعه افراد، مدیریت عملکرد استخدام، و توسعه و برنامه ریزی مسیر شغلی دارد (بایست، 2009).

 

فهرست منابع

  1. آقا بخشی، علی اکبر و افشاری راد، مینو ( 1386). فرهنگ علوم سیاسی. چاپ دوم، ویرایش ششم، تهران: چاپار.
  2. آمدی، عبدالواحد بن محمد تمیمی (1383). غرر الحکم و درر الکلم. انتخاب احادیث و ترجمه: محسن موسوی، کنترل ترجمه و مقدمه: حمید فرخیان، قم: دار الحدیث
  3. ابیلی، خدایار (1384). ضرورت بحث درباره توسعه شایسته سالاری در سازمان ها. مجموعه مقالات اولین همایش ملی توسعه شایسته سالاری در سازمان ها، مقدمه دبیر همایش، جهاد دانشگاهی، دانشکده روان شناسی دانشگاه تهران چاپ اول، تهران: نشر شیوه.
  4. اکرامی، محمود و رجب زاده، سمیه (1390). توسعه ی مولفه های مقیاس سنجش شایستگی مدیران. فرایند مدیریت و توسعه. ص 50-69.
  5. الوانی، سید مهدی (1386)، مدیریت عمومی. چاپ بیست و پنجم، تهران: نشر نی.
  6. ابن بابویه، محمد بن علی (1410ق). تواب العمال. انتشارات علمی.
  7. ایران نژاد پاریزی، مهدی (1378). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی. نشر مدیران، تهران، چا پ اول.
  8. بابایی زکلیکی، محمد علی (1386). مبانی تدوین شایستگی های مدیران، مجموعه سخنرانی و کارگاه های آموزشی همایش تخصصی ارزیابی و توسعه مدیران. تهران: انتشارات گروه پژوهشی صنعتی آریانا.
  9. بوزجانی فرهی، برزو (1384). معرفی الگوی توسعه توانایی های مدیریتی مورد نیاز مدیران( نظام اداری کشور). نشریه دانش مدیریت، شماره 68.
  10. بیک زاده، جعفر؛ عظیمی، فرزانه؛ بهرامی، باقر و رضایی، امید (1390). بررسی ویژگی های شغل با نیاز به کسب موفقیت کارکنان. دو ماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، دوره نهم شماره 3، پی در پی32، ص 139-147.
  11. تقوی دامغانی، سید رضا (1371). نگرش به مدیریت اسلامی. تهران: مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی.
  12. حاج کریمی، عباسعلی؛ رضائیان، علی؛ هادیزاده، اکرم و بنیادی نائینی، علی (1390). طراحی مدل شایستگی های مدیران منابع انسانی بخش دولتی در ایران. چشم انداز مدیریت دولتی، شماره 8، ص23-43.
  13. حسنی، داوود (1389). به دنبال شایسته سالاری. بانک، ص125-130.
  14. حق نیا، رضا (1381). شایسته سالاری در نظام علوی. دو ماهنامه اندیشه حوزه، (4-5)7.
  15. حی ابن علی، ابن شعبه (1352). تحف العقول. تهران: انتشارات اسلامیه.
  16. خاکی، غلامرضا (1379). روش تحقیق در مدیریت. مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران: چاپ اول.
  17. خداپناهی، محمدکریم (1376). انگیزش و هیجان. چاپ اول، تهران: انتشارات سمت.
  18. خلیلی عراقی، مریم و یقین لو، مهرانگیز (1383). سایه روشن هایی از مسئولیت پذیری: مسئولیت اجتماعی شرکت ها. ماهنامه تدبیر، شماره144، ص64-71.
  19. دانایی فرد، حسن؛ الوانی، سید مهدی و آذر، عادل (1391). روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت: رویکردی جامع. چاپ ششم، تهران: انتشارات صفار اشراقی.
  20. درگاهی، حسین؛ علیپور فلاح پسند، محمد حسن و حیدری قره بلاغ، هادی (1389). ارائه مدل شایستگی در توسعه منابع انسانی؛ مطالعه موردی شایستگی مدیران فرهنگسراهای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران. راهبرد، شماره23، ص91-113.
  21. دهقانان، حامد (1386). مدیریت بر مبنای شایستگی. مجله مجلس و پژوهش. شماره 53: 117-150
  22. رابطی، رئوف (1380). شایسته سالاری در دستگاه های دولتی. تعاون، شماره 121. ص36-41.
  23. رحیمی، محمدرضا (1390). شایسته سالاری و راهبردهای آن در رویکرد اسلامی. اسلام و پژوهش های مدیریتی، شماره 3، سال اول، ص35-62.
  24. رزاقی، مهدی (1386). فرم یابی مقیاس شایستگی مدیران. پایان نامه کارشناسی ارشد، مؤسسه عالی آموزش و پرورش مدیریت و برنامه ریزی.
  25. رضائیان، علی(1384). مبانی سازمان و مدیریت، چاپ هفتم، تهران: انتشارات سمت.
  26. سعادت، اسفندیار (1386). مدیریت منابع انسانی، چاپ دوازدهم، تهران: انتشارات سمت.
  27. سکاران، اوما (1386). روش های تحقیق در مدیریت. ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، تهران: چاپ چهارم.
  28. سیترز، ریچارد و پورتره، لیمان (1372). انگیزش و رفتار در کار. ترجمه سید امین ا… علوی، تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.
  29. شایان مهر، علیرضا (1379). دایره العارف تطبییقی علوم اجتماعی. چاپ اول، تهران: کیهان.
  30. صالحی صدقیانی، جمشید و قدائی پور، رضا (1384). ارزیابی شایستگی های مدیران به روش بازخور 360 درجه. فصلنامه مدیریت صنعتی، شماره9، ص73-91.
  31. صالحی عمران، ابراهیم (1387). جامعه، کار و مشاغل، تهران، انتشارات سمت.
  32. علی آبادی، علیرضا (1372). مدیران جامعه اسلامی. نشر امین.
  33. کالینز، جیم و پوراس، جری (1380). ساختن برای ماندن. ترجمه فضل ا… امینی، تهران: نشر فردا.
  34. الکتابی، محمد عبدالحی (1416ق). نظام الحکومه النبویه المسمی التراتیب الاداریه. جلد اول، بیروت: شرکه دارالارقم بن ابی الارقم.
  35. کرمی، مرتضی (1386). آموزش مدیران با الگوی شایستگی. تدبیر، 18(179). 27-49
  36. کرمی، مرتضی و صالحی، مسلم (1388). توسعه مدیریت مبتنی بر شایستگی، در رویکردی نوین در آموزش و توسعه مدیران، تهران: آبیژ
  37. گلکار، بهزاد و ناصحی فر، وحید (1381). مروری بر مفاهیم شایسته سالاری. توسعه مدیریت. شماره 39، ص7-10.
  38. مبتکر سرابی، اسفندیار(1375). معیار های گزینش مدیران از نهج البلاغه. اطلاعات شماره های 20757- ص8-6
  39. مشهودی، مجید (1389). رویکرد شایستگی در مدیریت منابع انسانی. تدبیر، شماره 215، ص14-19.
  40. مکارم شیرازی، ناصر (1376). مدیریت و فرماندهی در اسلام. انتشارات هدف.
  41. میر کاظمی مقدم نورالدین(1381)، اعتماد به نفس و چگونگی تقویت آن در فرزندان، پیوند شماره281، ص371-375.
  42. نادریان جهرمی، مسعود (1362). تعیین مهارتها و شایستگی های مدیران سازمان تربیت بدنی از دیدگاه خود و ارائه یک الگوی مدیریتی. رساله دکتری، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تربیت معلم.
  43. نژاد ایرانی، فرهاد و غلامرضا خاکی (1386)؛بررسی مقایسه ای عوامل موثر بر عملکرد سازمانهای دولتی در استانهای آذربایجان شرقی و غربی و ارائه الگویی برای بهبود آنها(با تاکید بر طرح تکریم و رضایت مندی ارباب رجوع) به فصلنامه اقتصاد و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران،شماره 75،زمستان،ص109-91
  44. نژادایرانی،فرهاد و سیروس فخیمی آذر و صادق بابائی(1391)؛ روش تحقیق در علوم رفتاری با رویکرد پایان نامه نویسی؛انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب،چاپ اول.
  45. Ahadzie D. K., Proverbs, D. G. & Olomolaiye, P. (2008), “Towards Developing Competency based Measures for Construction Project Managers: Should Contextual Behaviors be distinguished from Task Behaviors? International Journal of Project Management”, Vol. 26, 631-645.
  46. Baker, R. (2003), Identifying and Assessing Competencies; A Strategy to Improve Leadership. http://www.opm.gov
  47. Bissett, R. L. (2009), “An Assessment of the Research Chefs Associations Core Competencies for Practicing culinologists”, Dissertation for degree Master of Science, The College of Health and Human Services of Ohio University.
  48. Boudreau, W. P., Ramstad, Peter M, (2002), “Strategic HRM Measurement in the 21st Century from Justifying HR to Strategic Talent Leadership”, CAHRS Working Papers Series.
  49. Bourgault, J., Charih, M., Maltais, D, & Ruillard, L. (2006), “Hypotheses Concerning the Prevalence of Competencies among Government Executive, According to three organizational variables”, Public Personal Management, 35, 89-119.
  50. Byham, W. & Moyer, R. (2002) Using Competencies to Build a Successful Organization, Canada, DDI.
  51. Cave, E. & Mc Keown, D. (1993), “Managerial Effectiveness: The Identification of Need”, Management Education and Development, 24(2), 122-137.
  52. Chyung S. Y., Stepich, D. & Cox, D (2006), “Building a Competency-based Circulum Architecture Education, 21st century business practitioners”, Journal of Education for to Business, 106(1).
  53. Clark, K. J. & Armit, K. (2010), “Leadership competency for doctors”, A from Work Leadership in Health Service, 23.
  54. Cochran, G. R. B. S. M. S. (2009), “Ohio State University Extension Competency Study; Developing a Competency Model for a 21st Century Extension Organization”, Dissertation for Degree of Doctor of Philosophy in the Graduate School of the Ohio State University.
  55. Cooper, S & Lawrence, E & Kierstead, J & Lynch, B & Luce, S (1998), http://www.refa.de/international/cbt-hp.htm
  56. Department of Public Service and Administration (2003), SMS hand book. patlicservice.gov.za
  57. Draganidis, F, & Mentzas, G, (2006), “Competency based Management: A Review of Systems and Approaches”, Information Management & Computer Security, 14, 51-61.
  58. Edwards, A. (2009), Competency Modeling as an Antecedents for Effective Leadership Development and Succession Planning within the Public Social Services Environment, 1346, Dissertation for Degree of Doctor of Philosophy in the Benedictine University.
  59. Freudeberg, R. & Lavy, H. (2004), Competency Modeling. http://www.trainingfema.gov/emiweb/edn
  60. Government of Saskatchwan (1998), Executive director/ director/ senior manager management competency profile. http://www.aasa.org
  61. Hang-hua, X. & Yang-hua, W. (2009), Training System Design for Middle Level Manager in Coal Enterprises based on Post Competency Model. Procedia Earth and Planetary Science.1764-1771.
  62. Haunstien, D. (2000), Competency Modeling Approaches and Strategies. http://case.com/client/case.pdf
  63. Hay Group (2001), The Manager Competency Model. http://www.huyresourcedirect.haygroup.com
  64. Hogg, A. (2004), Person and professional development. http://www.smtl.co.uk
  65. Hollenbeck, G. P., Mecall, Jr, M. W. & Silzer, R. F. (2006), “Leadership competency models”, The Leadership quarterly, 17, 398-413.
  66. JGN Consulting (2002), Competency based Training Tutorial. http://home.att.net
  67. Kravetz Associates (1999), Building Job Competency. http://www.acountingnet.com/x1416.xml
  68. Mager, R (2001), Defining and Measuring Competencies; An overview of approaches. http://www.click2learn.com
  69. McNamara, S (1999), Brief History of Management Training Development. http://www.mapnp.org/liberary/mgmt_dev/history/history.htm
  70. Merriam Webster; Merriam Webster’s Collegiate Dictionary Webster 11ed, 2003, 647.
  71. Moinat, S. (2003), Using Competencies to Integrate Human Capital Management. http://www.fullviewsolutions.com
  72. Mojab, F., Zoefarian, R., & Dazian Azizl A. H. (2011), “Applying Competency based Approach for Entrepreneurship Education”, Procedia and Behavioral Sciences, (12), 436-447.
  73. National Park Service Employees (2002), Essential Competency. http://www.nps.gov/training/npsescom.htm
  74. Nwokah, N. G., & Ahiauzu, A. I. (2008), “Managerial competency and Marketing effectiveness in corporate organization in Nigeria”, Journal of Management Development, 27(27), 858-878.
  75. Olson, J. & Bolton, P (2000), http://www.depts.washington.org
  76. OSI (2003), Constructing and Implementing a Competency Model. http://www.orgsysinc.com
  77. Ozcelik, G., & Ferman, M. (2006), “Competency Approach to Human Resources Management: Outcomes and Contributions in a Turkish Cultural Context”, Human Resource Development Review, 5(1), 72-91.
  78. Peerce, J. L. & Tissu, A.S. (1994), “The Configuration of Human Resource Strategy and Structure: Comparing Typologies-in-use”, Academy of Management meetings, Dallas, TX.
  79. Philpot, A. & et al (2002), “Leadership Competency Models”.
  80. Plum International (2001), Competency and Competiveness. http://www.pluminderrational.com
  81. Robinson M. A., Sparrow P. R., Chris. C., & Birdi, K. (2007), “Forecasting Future Competency Requirements a Three Phase Methodology”, Personnel Review. 36(1), PP.63-90
  82. Robotham, D & Jubb, R (1995), Competencies: Measuring the un measurable. http://www.artsci.com
  83. Sherman, R. (2001), Management Competencies and Sample Indicators for the Improvement of Adult Education Program. A Publication of Building Professional Development Partnership for Adult Educator Project. http://www.prenet.com
  84. Squires, P. (2003), Supporting Competency Based Learning. http://www.as&k.com
  85. Ston, B. (2001), A Competency Based Professional Development System. http://www.extensionlearning.Tonnu.edu/texasexfensionpdsysten.pdf
  86. UNIDO (2002). http://www.unido.org
  87. VA Comp Reform (2002), Guidelines for Developing Competency based Systsm.

http://www.dhrm.state.va.us/resources/hrmanualhtml/appendixf.htm

  1. Viitala, R. (2005), “Perceived Development Needs of Managers Compared to an Integrated Management Competency Model”, Journal of workplace learning, 17(6), 436-451.
  2. Whetzel, D & Steighner, L & Patsfall, M (2000), Modeling Leadership Competencies at US postal services. http://www.esc.edu
  3. Wickrama Singhe, V., & Zozya, N. D. (2009), “A Comparative Analysis of Managerial Competency Needs Across Areas of Functional Specialization”, Journal of Management Development. Vol. 28, 344-360.
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی بررسی وضعیت ابعاد شایستگی مدیران”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *