مبانی نظری و پیشینه پژوهشی تأثیر هیات مدیره بر ارزش گذاری سهام در عرضه های عمومی اولیه

نوع فایل
rar
حجم فایل
404 کیلوبایت
تعداد صفحه
48
تعداد بازدید
287 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری تأثیر هیات مدیره بر ارزش گذاری سهام در عرضه های عمومی اولیه » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

فهرست محتوا

 

فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

2-1- مقدمه 10

2-2 حاکمیت شرکتی 10

2-3- تعاریف حاکمیت شرکتی 11

2-4- سازو کارهای موثر بر راهبری شرکتی 13

2-4-1 سازوکارهای برون سازمانی 13

2-4-2 سازوکارهای درون سازمانی 14

2-5- هیات مدیره و وظایف آن 15

2-6- استقلال مدیر 17

2-7- آیین رفتاری اعضای هیات مدیره 18

2-8- عرضه عمومی اولیه (IPO) 20

2-9- مزایا و معایب عرضه عمومی اولیه 21

2-9-1 مزایای عرضه عمومی 22

2-9-2 معایب عمومی شدن 26

2-10- عوامل مالی و غیر مالی موثر بر عرضه عمومی اولیه 28

2-10-1 عوامل مالي 28

2-10-2عوامل غير مالي 28

2-11- عرضه اولیه و مسئولیت ناشران در افشای اطلاعات 29

2-12- اعضای تیم IPO 30

2-13- روش­های انجام عرضه عمومی اولیه 31

2-14- روش انجام عرضه عمومی اولیه در ایران 32

2-15- ارزش­گذاری زیر قیمت 32

2-16- فرضیه­های توجیه کننده ارزش­گذاری زیر قیمت 33

2-17-پیشینه تحقیقات 35

2-17-1پیشینه تحقیقات خارجی 35

2-17-2 پیشینه تحقیقات داخلی 40

2-18- خلاصه تحقیقات داخلی و خارجی 44

2-19- خلاصه فصل 49

منابع و مآخذ 83

فهرست منابع فارسی 83

فهرست منابع انگلیسی  85

 

مقدمه

در این فصل ابتدا به بیان ادبیات تحقیق در دو زمینه حاکمیت شرکتی و عرضه عمومی اولیه بصورت گسترده خواهم پرداخت و در ادامه نتایج تحقیقاتی که در داخل و خارج در حوزه این مباحث به آنها پرداخته شده است مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

2-2 حاکمیت شرکتی

امروزه واژه راهبري (حاکمیت)شرکتی یک مفهوم مورد توجه و در حال تکوین در دنیاي کسب و کار است. راهبري شرکتی شالوده روابط شرکت با گروه­هاي ذینفع است. همانند بسیاري از موضوعات مورد بحث و در حال تکوین، از راهبري شرکتی برداشت­ها و تعاریف متنوعی وجود دارد، تفاوت اصلی در نگرش­ها به گستره حوزه روابط شرکت با ذینفعان مربوط می شود. راهبري شرکتی در سطح خرد، دستیابی به اهداف شرکت و در سطح کلان، تخصیص بهینه منابع جامعه را در نظر دارد. سابقه تاریخی راهبري شرکتی به گونه­اي که امروزه مطرح است، به دهه 1990 و وقوع رسوائی­هاي مالی در برخی از شرکت­هاي بزرگ برمی گردد. علیرغم وجود برخی تفاوت­ها، به نظر می رسد مبانی اصلی راهبري شرکتی در کشورهاي توسعه یافته و در حال توسعه، در طول زمان مسیر همگرایی را پیموده است. براي تدوین یک نظام راهبري شرکتی مطلوب توجه به عوامل داخلی و بیرونی و نیز شرایط اقتصادي، سیاسی و فرهنگی هر کشور ضروري به نظر می­رسد.

سرمایه گذاران و عناصر بازار امروزه بیش از پیش به سازوکارهای راهبری شرکتی در سازمان­ها بها داده و اخبار مرتبط با آن را پیگیری می­نمایند. نتایج تحقیقات نشان می­دهد که در بسیاری از شرکت­هایی که از سازوکارهای راهبری شرکتی مناسبی برخوردارند، بازده سرمایه­گذاری در آنها بیش تر است. در یک کلام، می­توان گفت که سیستم راهبری شرکتی، سیستم کنترل و هدایت شرکت است. این سیستم، رابطه بین شرکت و ذینفعان آن را تبیین می کند. راهبری شرکتی در سطح کلان اقتصادی باعث تخصیص بهینه منابع شده و در سطح خرد نیز تحقق اهداف شرکت را در پی دارد (بدری1387، 6 ).

در شرکت­های سهامی، ضرورت استفاده از یک سامانه و سازو کارمناسب برای تطبیق هدفهای ذینفعان با آرمان­های شرکت، از یک سو، و نظارت و کنترل بر خواست­ها و تصمیم­های مدیران، از سوی دیگر بشدت احساس می­شود. لذا استفاده از یک سامانه حاکمیت شرکتی راه­کار مناسبی است که می­تواند خواست­های شرکت و مدیران را با منافع اشخاص ذینفع از هر جهت همسو و هما بر خواست­ها و           تصمیم­های مدیران، از سوی دیگر بشدت احساس می­شود. لذا استفاده از یک سامانه حاکمیت شرکتی راه کار مناسبی است که می­تواند خواست­های شرکت و مدیران را با منافع اشخاص ذینفع از هر جهت همسو و هماهنگ سازد. استفاده از ابزاری نظیر تدوین قواهنگ سازد. استفاده از ابزاری نظیر تدوین قوانین تجاری، اساسنامه، مقررانین تجاری، اساسنامه، مقررات داخلی، حسابرسی و پیش بینی ارکان شرکت مناسب شیوه مناسبی برای بهبود و تت داخلی، حسابرسی و پیش بینی ارکان شرکت مناسب شیوه مناسبی برای بهبود و تقویت ساختار حاکمیت شرکتی در شرکت­های سهامی محسوب می­شود.

هدف نخستین حاکمیت شرکتی عبارت از حمایت سرمایه­گذاران، ایجاد ارزش براقویت ساختاار حاکمیت شرکتی در شرکت­های سهامی محسوب می­شود.

هدف نخستین حاکمیت شرکتی عبارت از حمایت سرمایه گذاران ، ایجاد ارزش برای سهای سهامداران، حفظ و بازسازی اعتماد ذینفعان و پاسداری و مراقبت از بازار سرما سرمایه یه محسوب می­شود (مدرکیان 1390، 11).

بررسی تعاریف، مفاهیم و دیدگاه­های مراجع حرفه­ای و صاحب­نظران، حکایت از آن دارد که هدف نهایی راهبری شرکتی دستیابی به چهار مورد زیر است (حساس یگانه1387، 35):

  • پاسخگویی
  • شفافیت
  • عدالت و
  • رعایت حقوق ذینفعان

 

فهرست منابع

  1. ابراهيمي كردلر، علي. (1384). تبيين رابطه تركيب سهامداران با تقارن اطلاعات و سودمندي معيارهاي حسابداري عملكرد. رساله دكتري . دانشكده مديريت دانشگاه تهران.
  2. ابراهيمي كردلر، علي.، الهام حسني. و آذر دارياني . بررسي مديريت سود در زمان عرضه اوليه سهام به عموم در شركت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. دانشگاه تهران.
  3. اداره مطالعات و بررسي هاي سازمان بورس اوراق بهادار تهران. 1372. مجموعه مقالات و گزارشات.
  4. بدري، احمد. (1381). سازگاري انواع حكمراني شركت با اقتصاد ايران. رساله دكتري. دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران.
  5. حساس يگانه، يحيي. و رافيك باغوميان. 1384 . حاكميت شركتي وكيفيت گزارشگري مالي. فصلنامه حسابدار رسمي. شماره 5 و 6 .
  6. حساس يگانه، يحيي.، زهره رییسی و سيدمجتبي حسيني. 1388 . رابطه بين كيفيت حاكميت شركتي و عملكرد شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه علوم مديريت ایران.
  7. حسینی، سیدمجتبی. 1385. بررسی اثر میزان سها مداری نهادی به عنوان یکی از معیارهای حاکمیت شرکتی بر بازده س هامداران شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. رساله جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
  8. حق بين، زينب. (1387). بررسي انواع ناهنجاري هاي مربوط به عرضه عمومي اوليه سهام در بورس اوراق بهادار تهران. پايان نامه كارشناسي ارشد . دانشگاه اقتصاد و علوم اجتماعي الزهراء.
  9. دستگير، محسن. و مهدي عليخاني بواني. عرضه اوليه سهام: پديده ارزان فروشي سهام و فرضيات مرتبط با آن. ماهنامه بورس ، شماره 58 .
  10. دستگير، محسن. و مهدي عليخاني بواني. علل ارزان فروشي سهام در عرضه هاي اوليه : عدم تقارن اطلاعات، نمونه ترس از خريد آسان. ماهنامه بورس. شماره 63-64.
  11. رادفر، مهسا. 1291. معرفي دو روش براي عرضه عمومي اوليه اوراق بهادار. ماهنامه بورس. شماره 63
  12. رهبري خرازي، مهسا . 1384 . مطالعه و شناخت وضعيت حاكميت شركتي در شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق تهران و مقايسه آن با كشورهاي جهان. رساله كارشناسي ارشد . دانشگاه علامه طباطبايي تهران.
  13. عبده تبريزي ، حسين. و داريوش. دموري. 1382 . شناسايي عوامل موثر بر بازده بلند مدت سهام جديدا پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. دانشگاه تهران: تحقيقات مالي . سال پنجم، شماره
  14. مدرس، احمد.، سيدمجتبي حسيني. و زهره رئيسي. 1388. بررسي اثر سهامداران نهادي به عنوان يكي از معيارهاي حاكميت شركتي بر بازده سهامداران شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. پژوهشنامه اقتصادي.
  15. نمازي، محمد. و احسان كرماني. 1387. تاثير ساختار مالكيت بر عملكرد شركتهاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. بررسي هاي حسابداري و حسابرسي، شماره
  16. Baker, Amy J. 1993. Voting by Institutional Investors on Corporate Governance Issues. Investor Responsibility Research Center, Washington 16.
  17. Beatty R. , Ritter J., 1986. “Investment banking, reputation and the underpricing of initial public offerings“; Journal of Financial Economics 15.
  18. Bebchuk, Lucian A and Luigi Zingales., 1997. Corporate ownership structures: Private versus social optimality, Working paper, National Bureau of Economic Research, Inc.
  19. Bebchuk, Lucian A. 1999. A rent-protection theory of corporate ownership. Working paper.
  20. Garvey, Gerald Tand Gordon Hanka. 1999. Capital Structure and Corporate Control: The Effect of Antitakeover Statutes on Firm Leverage, Journal of Finance 54.
  21. Hovey M, L. Li and T. Naughton .2003. The relationship between valuation and ownership of listed firms in china. Corporate Governance: An International Review .
  22. Hovey, M. 2005. Corporate governance in China: An analysis of ownership changes after the 1997 announcement, SSRN Working Paper, No. 811105.
  23. Jensen, Michael C and Richard S. Ruback. 1983. The market for corporate control: the scientific evidence, Journal of Financial Economics 11.
  24. Lefort, F. & F. Urzua (2007), “Board Independence, Firm Performance and Ownership Concentration: Evidence from Chile“, Journal of Business Research.
  25. Lowry, Michelle and Kevin J Murphy. 2007. Executive stock options and IPO underpricing, Journal of Financial Economics 85.
  26. Pastor, Lubos. Pietro Veronesi, and Luke Taylor. 2008. Entrepreneurial learning, the IPO decision, and the post-IPO drop in firm profitability. Review of Financial Studies, forthcoming .
  27. Ritter J.R. 1991. The long-term performance of initial public offerings, Journal of Finance .
  28. Ruud, Judith. 1993. Underwriter price support and the IPO underpricing puzzle, Journal of Financial Economics 34.
  29. Ryngaert, Michael, and Jeffry M. Netter. 1988. Shareholder wealth effects of the Ohio antitakeover law. Journal of Law, Economics, and Organization 4.
  30. Welch I. 1989. Seasoned offerings, imitation costs, and the underpricing of initial public offerings, Journal of Finance .
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی تأثیر هیات مدیره بر ارزش گذاری سهام در عرضه های عمومی اولیه”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *