مبانی نظری و پیشینه پژوهشی حقوق شهروندان غیر مسلمان

نوع فایل
word
حجم فایل
182 کیلوبایت
تعداد صفحه
121
تعداد بازدید
269 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری حقوق شهروندان غیر مسلمان » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

مقدمه :

1)بيان مسأله :

در پهنه جهان کمتر کشوری را می توان یافت که همه اتباع و ساکنانش از یک نژاد و قومیت بوده و دارای آداب ، رسوم ،زبان ،آیین ، دین و مذهب یکسان و مشترک باشند و همگی از مشخصات ملی مورد نظر شخص و یا اشخاص حاکم برخوردار باشند . در بسیاری از کشورها اکثریتی وجود دارد که دین و آیین و زبان و نژاد مشترکی دارند؛ اما در کنار این ها گروه های دیگری نیز با زبان و آیین و نژاد مختلف در هر جامعه زندگی می کنند که جزء اقلیت آن جامعه محسوب می شوند . در هر کشور هیئت حاکمه از یک سیاست نژادی یا مذهبی یا ملیت و تابعیت خاصی پیروی  می کنند و برخورداری از حمایت حکومت و یا قانون را مشروط به انطباق افراد با سیستم تابعیت آن کشور می داند . در بیشتر اوقات اجرای این سیاست موجب محرومیت گروه هایی که مشمول نظام نیستند می گردد . به همین جهت مسأله اقلیت ها تأمین حقوق مشروع آنها از زمان های قدیم در تاریخ سیاسی جهان به صورت یک مشکل بین المللی مطرح بوده است. براساس گواهی قرآن وقتی پادشاه خودکامه مصر ـ فرعون ـ بر موسی منت نهاده و امکاناتی را که در اختیارش قرار داده بود، به رخ او می­کشید، موسی در پاسخ به او مسئله سلب آزادی مردم توسط فرعون و به بندگی گرفتن بنی­اسرائیل را مورد تقبیح قرار داده و می­گوید: «وَتِلْکَ نِعْمَةٌ تَمُنُّهَا عَلَیَّ أَنْ عَبَّدتَّ بَنِی إِسْرَائِیلَ» ‏(شعراء، 22)؛ «آیا این منّتی است که تو بر من می­گذاری اینکه بنی­اسرائیل را بنده و برده خود ساخته­ای؟!» این نوع بیان به خوبی نشان می­دهد که سلب آزادی فردی دیگران، عملی زشت و غیر انسانی بوده که هیچ عمل نیکی گرچه تربیت و تکفل پیامبر خدا باشد، نمی­تواند قبح آن را بزداید. علی­بن­ابی­طالب در این زمینه می­فرماید: «همه مردم آزاد آفریده شده­اند، مگر کسانی که از روی اختیار بردگی را برای خود پذیرفته­­­­­اند» و در قسمتی از وصیت خود به فرزندش امام حسن می­فرماید: «خود را بنده دیگران مساز؛ زیرا خداوند تو را آزاد آفریده است» . بر این اساس هر فرد با هر نوع عقیده­ای از حقوق فردی برخوردار می­باشد. غیر مسلمانان نیز در جامعه اسلامی دارای حقوق ویژه­ای بوده که در قالب قراردادی دوجانبه منعقد می­گردد. غیر مسلمانان در صورت رعایت مفاد قرارداد ذمه، می­توانند با امنیت کامل و در سایه عدالت اجتماعی به زندگی خود ادامه دهند. در کتب فقه، تنها راه تبعه و شهروند دائمی شدنِ غیر مسلمان در جامعه اسلامی، پذیرش عقد ذمه است. غیر مسلمان با اختیار و آزادی تام می­تواند ساکن سرزمین اسلامی شده و از حقوق شهروندی بهره­مند گردد، اما قبل از آن باید شروط قرارداد ذمه را بپذیرد که مبتنی بر پرداخت جزیه و التزام به احکام اسلامی است. اصطلاح شهروندان غیر مسلمان نمودی از همان اصطلاح اهل­ذمه در کتب فقه می­باشد که این­گونه شهروندان با رعایت قوانین حاکم بر جامعه اسلامی، دارای حقوقی معیّن شده که پاسداشت آن حقوق بر مسلمانان جنبه تکلیفی به خود گرفته است. با این وجود نظریاتی افراطی و خالی از هرگونه دلیل علمی و بعضاً مغرضانه از سوی شرق شناسان مطرح شده مبنی بر اینکه اسلام شهروندان خود را در دایره طبقاتی قرار داده و حقوق افراد غیر مسلمان را نادیده گرفته و به آنها مجال حضور و مشارکت در امور جامعه نداده است . مسلماً در یک جامعه اسلامی نیز همه افراد آن مسلمان و تابع قوانین اسلام نیستند بلکه گروه های غیر مسلمان نیز در سایه حکومت اسلامی زندگی می کنند ،معمولاً این اقلیت ها در سه گروه جای میگیرند:الف: پیروان ادیان الهی غیر از اسلام مثل یهودیان ،مسیحیان و زرتشتیان که به اهل کتاب معروف هستند. ب: افرادی که به هیچ دین الهی پایبند نیستند مثل کفار،بت پرستان و … ج: افرادی که قبلا مسلمان بوده اند و از دین اسلام برگشته اند ،احکام این گروه تحت عنوان مرتدین در محل خود بررسی شده است.با وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی ایران ،باب های جدیدی برای طرح تعالیم و قوانین همه جانبه اسلام در جهان باز شد.به تبع آن ،تهدیدها و هجمه های ، ادعای ناتوانی و پویایی این مکتب تعالی بخش آغاز شد . یکی از هجمه ها ،اادعای ناتوانی دولت  اسلامی در تامین حقوق شهروندی غیر مسلمین در جامعه اسلامی است.با این استدلال که امروز با پذیرش اعلامیه و نیز گسترش آزادی های فردی و اجتماعی بین ملت ها ،جایی برای اجرای دیدگاه های اسلامی باقی نمانده است ،زیرا این تعالیم مربوط به چهارده قرن قبل است ،و بشر از یوغ رهیده امروز ،تاب تحمل دیدگاه های محدودیت آفرین قرون گذشته را ندارد ، همان گونه که اروپاهی قرن یازدهم و دوازدهم تاب تعالیم کلیساهای مسیحی را نیاورده و با روی آوردن به بینش جدایی دین از سیاست و با رویکرد تعقل گرایی توانست به آزادی هایی برسد و از رکورد و جمود قبل از رنسانس برهد . با توجه به مطالب فوق الذکر این پژوهش در پی آن است که به مطالعه تطبیقی مصادیق حقوق شهروندان غیر اهل کتاب با غیر مسلمانان غیر اهل کتاب در جامعه اسلامی بپردازد .

 

2)اهمیت و ضرورت انجام تحقيق:

بدون شک ، انجام کار های مطالعاتی و تحقیقاتی در زمینه موضوعات مهم ، حساس و مبتلا به جامعه ، یکی از ضروریات حوزه دانشگاهی است و انجام بهینه آن فقط از عهده نخبگان و شایسته گان شیفته علم و دانش و بالاخص دانش پژوهان ساعی ، متهد و معتقد به ارزش های مبنایی ساخته است . و الا پرواضح است که تساهل توام با کم کاری در قلمرو تحقیق و پژوهش ، نه تنها مانعی بر ارتقاع داده های علمی و آموزشی می باشد ، بلکه متاسفانه و به طور حتم ، عادت به کم کاری در این بخش ، بی مایه گی تحقیقات و لزوما عقب افتادگی جامعه علمی کشور در مقایسه با دیگر کشورهای عضو جامعه بین المللی را فراهم خواهد نمود . شهروند غیر مسلمان عضوی از جامعه اسلامی است که با داشتن عقیده غیر اسلامی، حق مشارکت فعالانه در پیشبرد اداره امور جامعه خود را داشته و از حقوق فردی، مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بهره­مند می­باشد. از طرفی از جمله مباحث مهمی که امروز در سطح وسیعی از مجامع بین المللی مورد گفتگو قرار می گیرد ،حقوق شهروندی است . با توجه به وجود اقلیت ها در سراسر عالم ،تامین حقوق شهروندی آنان در مجامع ،همواره مورد بحث و دقت نظر قرار می گیرد . یکی از انواع اقلیت ها ،حضور غیر مسلمانان در کشورهایی است که اکثریت آنان را مسلمانان تشکیل می دهند ؛ از این رو طرح گفتمان « اصول حاکم بر روابط دولت اسلامی با شهروندان عیر مسلمان  » از مباحث لازم و ضروری است که می باید پیرامون آن تحقیق کافی صورت پذیرد.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران توجه ملت های مختلف به اسلام و جوامع اسلامی افزایش یافته لذا اهمیت بحث از مبانی حقوق شهروندی غیر مسلمانان در جامعه اسلامی و اصول حاکم بر روابط دولت اسلامی با غیر مسلمانان در جامعه اسلامی دو چندان شده است. با این وجود نظریاتی افراطی و خالی از هرگونه دلیل علمی و بعضاً مغرضانه از سوی شرق شناسان مطرح شده مبنی بر اینکه اسلام شهروندان خود را در دایره طبقاتی قرار داده و حقوق افراد غیر مسلمان را نادیده گرفته و به آنها مجال حضور و مشارکت در امور جامعه نداده است . ضرورت روشنگری در زمینه  ،انجام چنین پژوهشی هایی را می طلبد تا به جهانیان نشان دهد که اولا آزادی های افسار گسیخته جوامع تساهل گرا آزادی نیست ، وبند جدیدی برای به اسارت کشیدن انسانیت مظلوم است،ثانیاً تعلیم کرامت آفرین اسلام ،توان تامین نیازمندی های جوامع مدرن امروزی از قبیل تامین حقوق شهروندی اقلیت های غیر مسلمان را دارد.

 

فهرست منابع

  1. قران کریم
  2. نهج البلاغه

الف) کتب فارسی:

 

  1. انصاری، مسعود و طاهری، محمدعلی، مجموعه دانشنامه حقوق، انتشارات محراب فکر، اول ، تهران، 1386.
  2. آشوری ، داریوش، دانشنامه سیاسی، انتشارات مروارید ، اول، تهران، 1366..
  3. بندرچی، محمدرضا، موانع ارث در حقوق مدنی و فقه شیعه، کیهان، اول، تهران، 1372.
  4. بیات،عبدالرسول و دیگران، فرهنگ واژه ها ، موسسه اندیشه و فرهنگ دینی ، سوم، قم، 1386..
  5. جعفری لنگرودی، محمدجعفر، ترمینولوژی حقوق، انتشارات کتابخانه گنج دانش، اول، تهران، 1372.
  6. جوادی آملی، عبداله، فلسفه حقوق بشر، نشر اسراء ، اول، قم ، 1375.
  7. خمینی، روح الله، صحیفه نور، سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، اول، تهران، 1368.
  8. دانش پژوه، مصطفی و خسروشاهی ، قدرت الله، حقوق شناسی عمومی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، اول، قم ، 1389.
  9. دانش پژوه، مصطفی، ، مقدمه علم حقوق، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، دوم، قم، 1389.
  • شریعتی ، روح الله ، حقوق و وظایف غیر مسلمانان در جامعه اسلامی، بوستان ، کتاب، دوم، قم، 1387.
  • صدری افشار، غلامحسین و حکمی، نسرین و نسترن، ، فرهنگ فارسی امروز، موسسه نشر کلمه ، اول، تهران، 1377.
  • عمید زنجانی، عباسعلی، حقوق اقلیت ها، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، سوم، تهران : 1362.
  • ــــــــــــ ، فقه سیاسی، انتشارات امیرکبیر ، سوم، تهران، 1367.
  1. ـــــــــــــ ، مبانی فقهی کلیات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نشر بخش فرهنگ جهاد دانشگاهی دانشگاه گیلان، اول، گیلان ، 1368.
  • عمید، حسن، فرهنگ فارسی عمید، انتشارات امیرکبیر، اول، تهران، 1371.
  • قاضی شریعت پناهی، ابوالفضل ، بایسته های حقوق اساسی ، میزان ، سی و پنجم، تهران: 1388.
  • کاتوزیان، ناصر، مبانی حقوق عمومی، نشر دادگستر، تهران، 1377.
  • ـــــــــــ ، مقدمه علم حقوق، شرکت سهامی انتشار، بیست و هفتم، تهران، 1379.
  • کوشا، جعفر، جرائم علیه عدالت قضایی، نشر میزان، اول، تهران، 1381.
  • گرجی، ابوالقاسم، مبانی حقوق اسلامی، انتشارات مجد، اول، تهران، 1387.
  • لیپت، سیمورمارتین، دائره المعارف دموکراسی، ترجه فانی، کامران و نورالله مرادی، انتشارات وزارت امور خارجه، اول، تهران، 1383.
  • محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، حمیدرضا شیخی، دارالحدیث، سوم، قم، 1381.
  • مشایخی، قدرت الله، قاعده های فقهی، سمت، هفتم، تهران، 1385.
  • ـــــــــ ، نظریه، حقوق اسلام، تحقیق و نگارش مهدی نادری قمی و محمدمهدی کریمی نیا، انتشارات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) ، اول، قم، 1380.
  • مصباح یزدی، محمد تقی، نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام ، تدوین و نگارش: عبدالحکیم سلیمی، (انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ، قم ، 1388).
  • مطهری، مرتضی، نظام حقوق زن در اسلام، ( قم، انتشارات صدرا، بی تا)
  • مطهری، مرتضی، مبانی اقتصاد اسلامی، انتشارات حکمت ، اول، تهران، 1403 ق.
  • ــــــــــــ ، نظام حقوق زن در اسلام، انتشارات صدرا، اول، قم، بی تا.
  • مهرپور، حسین، حقوق بشر در اسناد بین المللی و موضع جمهوری اسلامی ایران، نشر اطلاعات، اول، تهران، 1374.
  • نیکفر، محمدرضا، حقوق بشر، جامعه مدنی، انتشارات طرح نو ، اول، تهران، بی تا.

         ب ) کتب عربی :

 

  1. ابن ابی الحدید، عبدالحمید بن هبه الله، شرح نهج البلاغه، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، داراحیاء الکتب العربیه، بی جا، بی تا.
  2. ابن منظور، محمدبن مکرم، لسان العرب، دار صادر، الاولی، بیروت، بی تا.
  3. آخوند خراسانی ، محمدکاظم ، حاشیه فرائد الاصول، مکتبه بصیرتی، اول، قم، بی تا.
  4. آمدی،عبدالواحد بن محمد، غرر الحکم و درر الکلم، دفتر تبلیغات اسلامی، اول، قم، بی تا.
  5. بحرالعلوم، سیدمحمد، بلغه الفقیه، منشورات مکتبه الصادق، اول، تهران، 1403 ق.
  6. حکیم، محسن، نهج الفقاهه، (انتشارات 22 بهمن، قم، بی تا) ، ص 6.
  7. حلی، جعفربن الحسن( محقق حلی)، شرایع الاسلام، دارالهدی، سوم، قم، 1403 ق.ــــــــــ ، المعتبر فی شرح المختصر ، انتشارات سید الشهداء ، اول، قم، 1410 ق.
  8. حلی، حسن بن یوسف، تذکره الفقها ، چاپ اول، ( قم: موسسه آل البیت لاحیاء التراث، 1414) ج9، صص 342-340.
  9. دکتر خلیل جر، فرهنگ لاروس ، ترجمه سید حمید طبیبیان، انتشارات امیر کبیر، ج1تهران، 1376.
  • راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن ، ، دارالقلم و الدار الشامیه، ، چاپ اول دمشق و بیروت1412. فارس، احمد، معجم مقابیس اللغه ، ( بیروت، دارالفکر، 1399) ، ج2،
  • راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، دارالقلم و الدار الشامیه ، الاولی ، دمشق و بیروت، 1412 ق.
  • رشیدرضا، محمد، تفسیر المنار، دارالمعرفه، الثانیه، بیروت، 1393 ق.
  • زحیلی، وهبه، آثار الحرب، دارالفکر، الاولی، دمشق، 1412 ق.
  • زیدان، عبدالکریم، احکام الذمیین و المستأمنین فی دار الاسلام، موسسه الرساله، التانیه، بیروت، 1400 ق.
  • زیلعی، عبدالله بن یوسف، نصب الرایه، دار احیاء التراث العربی، الثالثه، بیروت، 1407 ق.
  • سرخسی، محمدبن احمد، المبسوط، دارالفکر، الاولی، بیروت، 1421 ق.
  • شهید ثانی، زین الدین بین علی، الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه ، انتشارات کتابفروشی داوری، اول، قم، 1410 ق.
  • صدوق، محمدبن علی ، عیون اخبار الرضا، انتشارات جهان، اول، بی جا، 1378 ق
  • .ـــــــــ ، محمدبن علی ، من لا یحضره الفقیه، منشورات جامعه المدرسین فی الحوزه العلمیه، اول، قم، 1413 ق.
  • ـــــــــــ ، محمدبن علی بن بابویه ، الهدایه فی الاصول و الفروع، موسسه امام هادی(ع) ، اول، قم، 1418 ق.
  • طباطبایی ، محسن، مستمسک العروه الوثقی، کتابخانه آیت الله مرعشی، اول،قم، بی تا.
  • طباطبایی یزدی، سید محمدکاظم ، العروه الوثقی ، موسسه مطبوعاتی اسماعیلیان، سوم، قم، 1412
  • طباطبایی، علی، ریاض المسائل، موسسه نشر اسلامی جامعه مدرسین حوزه قم، اول، قم، 1415
  • طباطبایی،محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج9، ص 248و263.
  • طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، دار احیاء التراث العربی، الاولی، بیروت 1339 ق.
  • طریحی، فخرالدین ، مجمع البحرین، انتشارات مرتضوی، دوم، تهران، 1363 ق.
  • طوسی ، محمدبن حسن، ، تهذیب الاحکام، دارالکتب الاسلامیه، اول، تهران، 1365ق.
  • .ـــــــــــــــــــــ ، الخلاف، تحقیق علی خراسانی و دیگران، موسسه نشر اسلامی، اول.
  • .ــــــــــــــ ، المبسوط فی فقه الامامیه، المکتبه المرتضویه لاحیاء الآثار الجعفریه، سوم،
  • عاملی ، محمدبن حسن، وسائل الشیعه، مکتبه الاسلامیه، الخامسه، تهران، 1398 ق.
  • عاملی، زین الدین بن علی ( شهید ثانی) ، الروضه البهیه فی شرح اللمعه مشقیه، داراحیاء التراث
  • فراهیدی، خلیل بن احمد، کتاب العین ، ( بیروت، مکتبه الهلال ، بی تا) ، ج 7، ص 266.
  • فیروز آبادی، محمد بن یعقوب، القاموس المحیط، ، موسسه الرساله، ، چاپ هشتم ، بیروت ..
  • کلینی، محمدبن یعقوب، الاصول من الکافی، دارالکتب الاسلامیه ، پنجم ، تهران، 1363 ق.
  • لویس معلوف ، یسوعی، المنجمد، ترجمه محمد بندر بیگی، انتشارات ایران مهر چاپ اول، .
  • مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، داراحیاء التراث العربی، الثانیه، بیروت 1403 ق.
  • معین، محمد، فرهنگ فارسی، چاپ یازدهم،( تهران، انتشارات امیر کبیر، 1376) .
  • مقدس اردبیلی، احمدبن محمد، مجمع الفائده و البرهان فی شرح ارشاد و الاذهان ، موسسه انتشارات اسلامی، اول، قم ، 1403ق.
  • نائینی، محمدحسین، منیه الطالب فی حاشیه المکاسب، مکتبه محمدیه ، اول، تهران، 1373 ق.
  • نجفی، محمدحسن، جواهرالکلام، دارالکتب الاسلامیه، هفتم، تهران، 1392 ق.
  • نووی، یحیی بن شرف، ریاض الصالحین، موسسه الرساله، الثالثه، بیروت، 1419 ق.
  • نهج البلاغه، ترجمه و شرح علی نقی فیض الاسلام ، آفتاب، اول، تهران، 1326 ق.

 

ج ) مقالات و مجلات:

  1. شکری، نادر، مجموعه مقالات همایش« نظارت همگانی، شهروندی و توسعه سازمانی».( شهرداری تهران و دانشکده مدیریت، تهران، بهمن 1386) وسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، قم،  1388).
  2. قربانی، محسن ، اعتبار حقوق شهروندی ، روزنامه اعتماد ملی، 5 مرداد ، 1387.
  3. مهرپور، حسین، دیدگاه اسلام در مورد آزادی عقیده و بیان ، نشریه دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ، ش 27، بهمن 1370.
  4. میر عمادی، طاره، مبانی حقوق ملی و شهروندی در فضای تبادل اطلاعات، ، (موسسه تحقیقات و توسعه علوم انسانی، تهران، 1387، چاپ اول).
  5. میر محمد صادقی، حسین، کامن لا، جزوه درس دوره دکتری حقوق جزا و جرمشناسی، ( تهران، دانشگاه تهران، نیم سال اول سال تحصیلی 86-85).

   د ) پایان نامه ها:

  1. امینی، محمدامین، حقوق شهروندی غیر مسلمانان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ادیان و    مذاهب قم، 1390.
راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی حقوق شهروندان غیر مسلمان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *