مبانی نظری و پیشینه پژوهشی شادكامي و سلامت روان

نوع فایل
word
حجم فایل
360 کیلوبایت
تعداد صفحه
75
تعداد بازدید
253 بازدید
۹,۹۰۰ تومان
لطفا به این مطلب امتیاز بدهید

با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری شادكامي و سلامت روان » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت
doc

 

مقدمه

دانشمندان دریافته‌اند که شادی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. افراد غمگین به‌طور معمول از نقص کارکرد دستگاه گوارش رنج می‌برند و مرتب در معرض آلودگی‌های میکروبی و ویروسی قرار می‌گیرند. شادی، عامل تقویت‌کنندهٔ سیستم اعصاب انسان است و از بروز افسردگی جلوگیری می‌کند. پژوهش‌های روانشناسی امروزه ثابت كرده‌اند كه برخورداری از عنصر «شادی و رضایتمندی» بیش از هرچیز امری شخصی، تربیتی و به عبارتی «اكتسابی» است و این خط بطلانی است بر باورهای رایج كه شاد زیستن و رضایت خاطر از «بودن» را صرفاً درگرو «هرچه بیشتر داشتنِ» عناصری می‌دانند كه مستقل از فردیت، هویت و كیفیت‌های روانی آدمها است. مثبت اندیشی و شاد بودن، نوعی شیوه تفكر و شیوه زندگی است؛ همانگونه نارضایتی و منفی اندیشی. بنابراین می‌توان انتخاب كرد كه جهان پیرامون و دروني خويش را چگونه تفسیر كنیم. اندوه همیشه بوده و خواهدبود؛ شرایط نامساعد، دشواری‌های زیستن، رنجها و تلخی‌های فردی و شكستها و ناكامی‌ها، همگی جزئی از زیست فردی و اجتماعی انسانهاست. می‌توان به همه آنها نگریست و جام زندگی را به تیرگی‌های آن آغشته كرد، و هم می‌توان در وراء آن، زیبائی زنده بودن و موهبت ناب و فرصتی كوتاه را كه دراختیارمان است، به تمامی قدر دانست و از چیزهای كوچك حتی، بهانه‌ای ساخت برای شادمانی و لبخند. ( حسینی ، 1385 ).

انسان موجودي پيچيده و داراي ابعاد مختلفي است كه حيات وي در اثر تعادل نسبي اين ابعاد هضم شده و دوام مي آورد. يكي از اين ابعاد، سلامت روان مي باشد كه نظام نامه ي سازمان بهداشت جهاني آن را اينگونه تعريف مي كند« سلامت روان، حالت كامل آسايش و كا ميابي زيستي- رواني و اجتماعي است و صرف فقدان بيماري يا معلوليت نمي باشد»  سلامت رواني در  مفهوم عام خود نيز به سلامت فكر و تعادل رواني و دارا بودن خصوصيات مثبت رواني اتلاق مي گردد و راههاي دست يابي به سلامت فكر و روح كه براي تعالي و تكامل فردي و ا جتماعي انسانها ناظم است با پرداختن به آن روشن مي شود و همچنين در مفهوم تخصصي خود رشته اي از بهداشت است كه افراد تحصيلكرده و داراي مهارت و تجربيات خاص با اتخاذ روشهاي علمي ، آن را به مردم آموزش مي دهند. سلامت روان، يعني پيش گيري از بيماريهاي رواني كه پيشگيري به معني وسيع آن عبارت است از به وجود آوردن عوامل و شرايطي كه در واقع تكميل كننده ي زندگي سالم و بهنجار مي باشد وبه همين دليل درمان اختلالهاي رواني نيز جزيي از اين فعاليت مي باشد. يكي از عوامل مهم و در ارتباط با سلامتي روان، شادماني است. كاواماتو (1999)افزايش شادماني را در ارتباط مستقيم با افزايش وضعيت سلامت اشتها، خواب، حافظه، روابط خانوادگي، دوستي، وضعيت خانوادگي و در نهايت سلامت روان مي داند. پرنگار (2004) معتقد است كه ارتباط قوي بين شادكامي و سلامت رواني وجود دارد. آلبركستن (2003)معتقد است كه تجربه ي استرس، احساس شادكامي را كاهش مي دهد يعني هر چه فرد استرس بيشتري را تجربه نمايد، از ميزان شادكامي او كاسته مي شود و سلامت رواني مورد تهديد قرار مي گيرد. ريملند (1983)گزارش كرد ه است كه اشخاص از خود گذشته معمولا شادتر از افراد خودخواه هستند. در سال هاي اخير، اعتقاد بر اين است كه در نظر داشتن شادي و طراحي برنامه هايي براي شاد بودن، باعث افزايش شادماني مي شود و شادكامي محصول سلامت رواني است نه هدف آن. غالبا شادكامي توام با كاركرد مطلوب و سلامتي رواني همراه است و رضايت از روابط شخصي با سلامت رواني مطلوب رابطه دارد . افراد نوع دوست در مقايسه با كساني كه چنين نيستند شادترند و القاي اندك عواطف مثبت، اشخاص را باهوشتر، مولدتر، دقيقتر و در نتيجه شادكام تر مي كند. مرادی (1384) معتقد است که شادمانی با ابعاد شناختی، اجتماعی، هیجانی و جسمانی شخصیت رابطه دارد. خالقی (1388) دریافت که واقعیت درمانی به شیوه گروهی موجب افزایش شادکامی و سلامت روان و مولفه های مربوط به آن می شود. پترسون و همکاران (1998) نیز دریافتند که پس از آموزش نظریه انتخاب، ارضای نیازهای اساسی دانشجویان افزایش یافته است. پترسون 1998 معتقد است که خودپنداره دانشجویان دانشگاه تایوان در اثر آموزش نظریه انتخاب تقویت شده است. موفقیت هر کاری با میزان خوب کنارآمدن آدمها با یکدیگر بستگی دارد. همه انسان ها برای ارضای 5 نیاز اساسی که ریشه در ژن های ما دارد تلاش می کنند. رفتار ما همیشه وقتی بهترین انتخاب است که یک یا چند مورد از این نیازها را ارضا کند: این نیازها عبارتست از: نیاز به بقا، نیاز به عشق و محبت، نیاز به قدرت، نیاز به آزادی، نیاز به تفریح (گلسر، 1996 ترجمه فیروزبخت 1384).

راهنمای خرید:
  • به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “مبانی نظری و پیشینه پژوهشی شادكامي و سلامت روان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *