با سحافایل در خدمت شما هستیم با «پیشینه پژوهشی و تحقیق و مبانی نظری طلاق توافقی » که بطور کامل و جامع به این مبحث پرداخته و نیاز شما را به هرگونه جستجوی بیشتری برطرف خواهد نمود.
توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)
همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
منبع :انگلیسی و فارسی دارد (به شیوه APA)
نوع فایل:WORD و قابل ویرایش با فرمت doc
فهرست محتوا
فهرست محتوا
مقدمه : 2
بیان مسئله 3
اهمیت و ضرورت تحقیق. 5
اهداف تحقیق. 5
سؤالات تحقیق. 6
فرضیههای تحقیق. 6
سازماندهی تحقیق. 6
فصل اول: مفهوم طلاق توافقی. 8
مبحث اول : طلاق. 9
گفتار اول:تعریف طلاق. 10
بند اول : طلاق ازنظر لغت و اصطلاح: 15
بند دوم: تاریخچه طلاق. 16
بند سوم: طلاق توافقی در قانون حمایت خانواده 17
بند چهارم: تعریف خلع و مبارات.. 19
گفتار دوم: علل گرایش به طلاق توافقی. 21
بند اول: سهولت طلاق. 21
بند دوم: کمرنگ شدن نهاد خانواده 22
بند سوم: نقص قانون. 22
گفتار سوم: موجبات طلاق. 23
بند اول : به ارادهی مرد 23
بند دوم : طلاق به خواستهی زن. 26
بند سوم: طلاق به توافق. 28
مبحث دوم : اقسام طلاق. 30
گفتار اول: اقسام طلاق ازنظر حکم وضعی و فقه 30
بند اول: طلاق بدعی. 31
بند دوم: طلاق سنی. 31
بند سوم: طلاق بائن مطابق اجماع فقهای امامیه بر 6 نوع است: 32
بند چهارم : طلاق رجعی. 32
گفتار دوم: طلاق ازنظر قانون مدنی. 33
بند اوّل: طلاق قبل از نزدیکی. 34
بند دوّم: طلاق یائسه 35
بند سوّم: طلاق خلع و مبارات.. 35
بند چهارم: سومین طلاق. 35
بند پنجم: طلاق بهعوض… 36
بند ششم :طلاق شوخی یا کنایی. 37
بند هفتم:طلاق قضایی. 37
فصل دوم: ماهیت طلاق توافقی. 38
مبحث اول: ماهیت ازنظر عمل حقوقی. 41
گفتار اول: عقد یا ایقاع بودن طلاق. 42
بند اول:عقد. 43
بند دوم:ایقاع. 43
گفتار دوم : خلع و مبارات.. 44
بند اول: تشابه خلع و مبارات.. 45
بند دوم:تفاوت خلع و مبارات.. 45
گفتار سوم: مبانی خلع و مبارات.. 48
بند اول:مبانی فقهی خلع و مبارات.. 49
بند دوم: ماهیت حقوقی خلع و مبارات.. 52
مبحث دوم: شرایط خلع و مبارات.. 53
گفتار اول: شرایط زوج. 53
بند اول: بلوغ. 54
بند دوم: عقل. 54
بند سوم: اختیار 55
بند چهارم: قصد و رشد. 56
گفتار دوم: شرایط زوجه 58
بند اول: شرایط عمومی 59
بند دوم: شرایط اختصاصی. 59
مبحث سوم: زمان طلاق. 63
گفتار اول: طلاق قبل از نزدیکی یا طلاق در زمان نامزدی. 65
گفتار دوم: طلاق توافقی بعد ازدواج. 66
مبحث چهارم: شرایط عمل حقوقی. 67
گفتار اول: شرایط ماهوی. 67
بند اول: وجود رابطهی زوجیت.. 67
بند دوم: وجود عوض… 68
گفتار دوم: شرایط شکلی. 70
بند اول: داوری. 70
بند دوم: صیغهی طلاق. 75
بند سوم : شهود عادل. 77
گفتار سوم: شرایط عوض… 78
فصل سوم: آثار طلاق. 80
مبحث اول: آثار غیرمالی طلاق. 81
گفتار اول: قطع رابطه زناشویی. 81
گفتار دوم: حضانت فرزندان. 82
گفتار سوم: عده و فلسفهی آن. 88
مبحث دوم: آثار مالی طلاق. 90
گفتار اول: مهریه 90
گفتار دوم: نفقه 93
گفتار سوم: توارث.. 97
مبحث سوم: طبیعت طلاق پس از رجوع. 100
گفتار اول: رجوع زن بهعوض و زمان آن. 102
نتیجه گیری. 103
منابع110
مقدمه :
خانواده مهمترین و قدیمیترین گروه اجتماعی است که از آغاز زندگی بشر وجود داشته است و بدون آن زندگی در اجتماع متصور نیست. کانون خانواده مرکز حفظ سنن ملی و اخلاقی، رشد عواطف و احساسات انسان است. کسانی که از حمایت خانواده برخوردار نیستند، بیپناه و در معرض فساد و تباهی و بیهودگی قرار میگیرند. اما گاهی اوقات، خانواده نمیتواند به حیات خود ادامه دهد و ناچار از هم فرومیپاشد.
درباره طلاق عقاید و نظرات مختلفی وجود دارد. عدهای آن را زیانآور و بسیار خطرناک دانسته و بهطورکلی آن را محکوم کردهاند و عدهای از وجود آن در شرایطی در اجتماع طرفداری کردهاند.
بههرحال نمیتوان طلاق را ازنظر اجتماعی بهکلی محکوم کرد : زیرا اگر بین زن و شوهر هیچگونه هماهنگی و توافق اخلاقی وجود نداشته باشد، نمیتوان گفت که زن و مرد باید یکعمر در رنج و سختی به سر ببرند و به زندگی زناشویی ادامه دهند. البته شکی نیست که طلاق امری مذموم و ناپسند است.
تا توانی پا منه اندر فراق ابعض الاشیاء عندی الطلاق (مولوی)
اما در پارهای از موارد چارهای جز آن نیست و باید بهعنوان یک ضرورت پذیرفته شود.
در فقه و حقوق جامعه ما بهطورمعمول و غالب اختیار طلاق در دست مرد است و جدایی زوجین، معلول ارادهی زوج میباشد؛ اما در شرع مقدس اسلام مواردی وجود دارد که صریحاً اجازه میدهد که زوجه از حاکم درخواست طلاق کند. در این شرایط دخالت قاضی محکمه نقش مهمی را در حل اختلاف و احقاق حقوق افراد در پی خواهد داشت تا خانواده را به انتخاب راهحلهای مناسبی در جهت اصلاح طرفین دعوی و اصلاح جامعه راهنمایی نماید.
بیان مسئله
رشد و بالندگی و سلامت خانواده سبب رشد تعالی جامعه میگردد حفظ و بقا و کمک به اکمال آن بر همه خصوصاً بر دولتمردان و قانونگذاران واجب است اما گاهی اوقات با هیچ تدبیری نمیتوان و نباید زن و مرد را وادار به زندگی مشترک زیر یک سقف کرد چراکه تفاهم و مهربانی و عشق نهاد خانواده را استوار نگه میدارد. واژهی طلاق ازنظر لغوی به معنی بازنمودن گره ،رها کردن، آزاد ساختن و واگذاشتن است و ازلحاظ شرعی عبارت است از زایل نمودن قید نکاح با صیغه مخصوص.
سالها پیش طلاق پدیدهای مذموم و بسیار زشت به شمار میرفت و افراد در شرایط بسیار سخت به آن فکر میکردند یا گاه آنقدر در پیچوخم مراحل قانونی دادگاهها سردرگم میشدند که از طلاق گرفتن منصرف میشدند اما اکنون متأسفانه با گسترش نوعی از طلاق، دیگر نیاز نیست زمانی طولانی را در راهرو دادگاهها بگذرانند. آنها میتوانند با گذشتن از حقوق خود از قبیل، مهریه، حضانت و ملاقات فرزند، جهیزیه، نفقه و… بهراحتی به دادگاه مراجعه کنند و پس از مدت کوتاهی بهصورت توافقی از هم جدا شوند.
در این تحقیق سعی بر این است که ثابت کنیم طلاق توافقی عقد یا ایقاع است ،ازلحاظ حقوقی طلاق ایقاعی است که بااراده مرد محقق میشود، اما بر اساس مقررات قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق در سال 1371 و متعاقباً تصویب قانون حمایت خانواده در سال 1392 برای طلاق و جدایی میبایستی زوجین یا یکی از آنها به دادگاه مراجعه نموده و گواهی عدم امکان سازش دریافت نمایند تا بتوانند از همدیگر جدا شوند. با توجه به سیر قانونگذاری در موضوع نکاح، کنترل و محدودیتهای وارده بر این عقد، همچون بعضی از قراردادها بر مبنای مصالح و منافعی اعم از فردی و اجتماعی بوده است. حفظ کیان خانواده بهعنوان جزئی مهم از پیکره اجتماع، از مهمترین مصالح مدنظر قانون تلقی میگردد. یکی از راههای انحلال نکاح طلاق است که منوط به تحقق موجباتی است که ازجملهی این موارد عبارتاند از ارادهی مرد درخواست زن و توافق زوجین میباشد . بااینکه طلاق در دست مرد میباشد ولی مرد نباید از این اختیار سوءاستفاده کرده و زوجه را بهزانو درآورد و قانونگذار موظف است که در برابر طلاق روشی را در پیش گیرد که امکان سوءاستفاده از این نهاد قانونی را از بین ببرد و مانع از این شود که اساس خانواده بهراحتی از هم فروریزد و درعینحال این امکان را برای زوجین ناسازگار به وجود آورد که از بند پیوندی که تقدس خود را ازدستداده است رها شوند. بنابراین هم منافع فرد و هم منافع جامعه تضمین میشود اما در حال حاضر اراده مرد بهتنهایی و بدون حکم دادگاه کافی برای طلاق نیست و این مصلحتی است که قانون جهت بقای خانواده و جلوگیری از خودسری مرد در این زمینه اندیشیده است، حال با توجه به اختیار شرعی و مطلق مرد در طلاق و ایقاع بودن ماهیت طلاق جهت گریز و استخلاص زنان از این مشکلات اجازه داده میشود تا زوجه با اعطای مالی به زوج از او طلاق بگیرد شارع و بهتبع آن قانونگذار چنین طلاقی را خلع و مبارات نامیده است. طلاق خلع یکی از راههای قانونی انحلال نکاح و امروزه از شایعترین گونه طلاق در جامعه ماست . دیدگاههایی که در ماهیت خلع ابرازشدهاند تحت سه عنوان کلی ایقاع و عقد و یا عملی ترکیبی میباشند هرچند در قانون نامی از طلاق توافقی به میان نیامده است اما قضات دادگاه با لحاظ قانون با مواد مربوط به طلاق خلع توجیه میکنند در این طلاق زن و مرد نسبت به امور مالی و حضانت کودکان توافق میکنند و از یکدیگر جدا میشوند این توافق در حکم دادگاه ثبت و ضمانت اجرای قانونی پیدا میکند.
به نظر میرسد احیاء نهاد داوری در طلاق توافقی و توجه به خلأ قوانین ماهوی در بحث شرایط ماهوی طلاق توافقی و نهایتاً عدم تسریع در رسیدگی و توجه مراکز مشاوره از موارد و راهکارهایی حقوقی است که از افزایش جلوگیری مینماید.
درواقع این نوع از طلاق نتیجه ی ابتکار زنانی است که در برخورد با نواقص قانونی مردسالار آن را به وجود آورده است البته این نوع طلاق در نوع خود دارای مزایایی هم میباشد ازجمله از دعوا و تنش و عکسالعملهای نامعقول و اتلاف وقت جلوگیری میکند
اهمیت و ضرورت تحقیق
با توجه به اینکه حقوق در راستای زمان باید بتواند برای مسائل جدید محملی پیدا کند و ازاینرو که طلاق توافقی هم نهادی نوپاست و با توجه به اینکه تحقیقات کمی در این زمینه انجامگرفته است لذا باید راهحل در این زمینه یافت در اینکه طلاقی به نام طلاق توافقی کمکم در حال افزایش است شکی وجود ندارد اما آیا این نوع طلاق را یک ایقاع بدانیم یا بهتبع دخالت زوجه آن را عقد بدانیم و حال با توجه به اینکه در این زمینه بسیار کم و گذرا کارشده و نیاز است هر چه بیشتر برای روشن شدن این قضیه و علت افزایش این نوع از طلاق در کشورمان که ریشه سوابق فقهی و قانونی آن بررسی شود تا با سوءاستفادهی عدهای باعث ضربه زدن به این پیوند مقدس نباشیم.
فهرست منابع
- قرآن کریم
- امام خمینی، تحریرالوسیله، ج دوم،چاپ دومف قم، موسسه مطبوعات دارالعلم، 1369
- امامی سید حسن، حقوق مدنی، جلد یک،تهران کتاب فروشی اسلامیه،1376
- انوری،حسن،فرهنگ بزرگ سخن،جلد پنج،تهران،نشر سخن، 1393
- باختر، سید احمد، ازدواج وطلاق در آئینه قوانین و رویه قضایی،تهران، خرسندی، 1389
- بازگیر، یدالله حقوق خانواده، تهران،نشر فردوسی، 1391
- بداغی، فاطمه، آیین دادرسی در دادگاههای خانواده، تهران،میزان، 1391
- بهرامی، احمد، سوء استفاده از حق ،تهرانف نشر اطلاعات، 1369
- بهرامی، بهرام، آئین دادرسی مدنی کاربردی ، ج دوم، تهران، نگاه بینه، 1387
- پور جوادی، کاظم، فقه تطبیقی مذاهب پنج گانه، بنیاد علوم اسلامی، 1380
- حائری، سید علی، شرح قانون مدنی، ج دوم، تهران، کنج دانش، 1382
- دهخدا، فرهنگ لغت، تهران،دانشگاه تهران، 1368
- دیانی عبدالرسول، حقوق خانواده،تهران، میزان، 1387
- رسولی، محمد، حقوق خانواده،چاپ دوم،تهران، آوای نور، 1387
- زندی، محمد رضا، طلاق نکاح حضانت، تهران،جنگل، 1391
- سلیمی، عبدالعزیز، فقه خانواده جهان معاصر، نشر احسان، 1382
- شریف علی، حقوق خانواده تهران،بشارت، 1376
- صفایی سید حسین، امامی اسدالله، مختصر حقوق خانواده، تهران، میزان، 1388
- صفایی سید حسین، قاسم زاده مرتضی، اشخاص و محجورین،تهران، سمت، 1385
- فیض، علیرضا، مبادی فقه و اصول، تهران، دانشگاه تهران، 1389
- کاتوزیان ناصر، دوره مقدماتی حقوق مدنی، ،تهران،انتشار1383
- کاتوزیان ناصرحقوق مدنی در نظم حقوق کنونی تهران، میزان، 1389
- کاتوزیان، ناصر، حقوق خانواده، جلد اول،تهران، انتشار، 1375
- کاتوزیان، ناصر، قواعد عمومی قراردادها تهران، انتشار، 1385
- گرجی، ابوالقاسم، و همکاران، بررسی تطبیقی حقوق خانواده، تهران، دانشگاه تهران، 1392
- لطفی، اسدالله، حقوق خانواده، تهران، خرسندی، 1389
- لنگرودی، محمد جعفر، ترمینولوزی حقوق، تهران،گنج دانش، 1387
- لنگرودی، محمد جعفر، حقوق خانواده، تهران،گنج دانش، 1386
- محقق داماد، سید مصطفی، تحلیل فقهی حقوقی خانواده، تهران، وزارت ارشاد اسلامی، 1367
- محقق داماد، سید مصطفی، قواعد فقه، جلد یک و دو، تهران،سمت، 1380
- مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، داراکتب الاسلامیه، 1374
- مهر پور، حسین، مطالبات زوجه و روش وصول آن، تهران،جنگل، 1393
- نیکوند، شکرالله، حقوق خانواده ازدواج و طلاق،تهران،انتشارات بهنامی، 1393
- هدایت نیا، فرجالله، داوری در حقوق خانواده، ،تهران،پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی،1387
- یزدی، ابولقاسم ابن احمد، ترجمه شرایع الاسلام فی حلال و الحرام محقق حلی، تهران نشر دانشگاه تهران، 1364
منابع عربی
- انصاری، شیخ مرتضی، فرائدالاصول، جلد دوم، قم،مجمع الفکر اسلامی، 1420
- انصاری، شیخ مرتضی، مکاسب، جلد یک،قم؛نشر علامه،1393ق
- بجنوردی، سید حسن، قواعد فقهیه، جلد اول ،قم، الهادی، 1419
- جزیری عبد الرحمان، الفقه علی مذاهب الاربعه، جلد چهار، دارالثقلین، بیروت، 1419
- حلبی، صلاح الدین، مسالک الافهام، جلد نه،قم،الهادی، بی تا
- شهید ثانی، مسالک الافهام، جلد نه، موسسه معارف السلامیه، قم، 1413
- شیخ طوسی، النهایه، قم،نشر دارالکتب، 1407
- شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، جلد هفت، قم،نشر دارالکتب الاسلامیه، 1407
- طبرسی، امین الاسلام، مجمع البیان، جلد اول، بیروت،موسسه علمی بیروت، 1415
- محدث نوری، میرزا حسین، مستدرک الوسایل، جلد پانزده،بیروت، موسسه آل بیت،1408
- نجفی سید محمد حسن، جواهرالکلام، ،چاپ هفتم. بیروت، دارالاحیاء، 1404
- نیشابوری.مسلم، صحیح مسلم،ج4،بیروت،دارالفکر، بی تا
مقالات
1_شریفی علیرضا،عزیزی شهریار،طلاق توافقی،سقز.دانشگاه آزاد، 1393
پایان نامه
1_صادقی،موسی،بررسی تطبیقی طلاق در حقوق ایران و افغانستان، موسسه عالی علوم انسانی، 1390
- به مبلغ فوق 1 درصد به عنوان کارمزد از طرف درگاه پرداخت افزوده خواهد شد.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.